eitaa logo
مشکات هدایت
1هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
133 ویدیو
230 فایل
کانالی جذاب و پر محتوا در دنیای اعتقادات و باور ها شناخت خطوط بین تحریف و بدعت و حقیقت ما حامی اندیشه ها و باور های ناب شما هستیم تلگرام: https://t.me/meshkatehedayat اینستاگرام: instagram.com/meshkatehedayat ادمین انتقادات و پیشنهادات @meshkat_205
مشاهده در ایتا
دانلود
مشکات هدایت
#شبهه #حضرت_ابوطالب ✍شبهه: بعضی از اهل تسنن و وهابیت با استناد به روایتی در کتاب شیعه که دلالت بر
🔴 این شبهه را در سه محور مورد بررسی قرار می دهیم: 1⃣ جواب نقضی: ✅ ای کاش قبل از آنکه بعضی از اهل تسنن و وهابیت چنین روایتی را در منابع شیعه مورد تمسخر خود قرار دهند، به کتب خودشان مراجعه می کردند تا چنین امر مشابه ای را برای بزرگان خودشان مشاهده کنند. علمای اهل تسنن برای فردی به نام «عبدالله بن عبد الحق الدولای(الدلاصی)» که از علمای اهل تسنن می باشد و او را فردی صالح، ثقه، امام و عارف معرفی می نمایند چنین امر مشابه ای را به عنوان کرامت برایش ذکر می کنند. «یافعی» از علمای اهل تسنن در این رابطه می نویسد: «دلاوی (دلاصی) دارای کرامات و مناقب متعددی می باشد که از جمله ی آن : ... این می باشد که او در نزدش طفلی بود که مادرش از او غایب شد. و بچه گریه کرد و از سینه ی ابو محمد دلاوی (دلاصی) شیر آمد و آن بچه را شیر داد تا ساکت شد. و برای ابو محمد دلاوی (دلاصی) کرامات دیگری می باشد، که فراوان و مشهور است». 📚(مرآة الجنان، ج۴، ص۲۰۰) 🔹سوال: اهل تسنن چنین امری را برای دلاوی(دلاصی) نه تنها مسخره نمی دانند بلکه آن را از کراماتش بر می شمارند. ولی چگونه است که به حضرت ابوطالب که می رسند چنین امری را در رابطه با ایشان مورد تمسخر قرار می دهند؟ 2⃣ بررسی سند: ✅ در سند این روایت دو راوی به نام «علی بن معلی» و برادرش «محمد بن معلی» ذکر شدند، که در کتاب های رجالی هیچ توصیف و مدحی در رابطه با آنها نیامده و مجهول الحال می باشند. و در نتیجه به خاطر مجهول بودن این دو، سند روایت ضعیف می شود. «علامه مجلسی» در کتاب «مرآة العقول، ج۵، ص۲۵۲» سند این روایت را «ضعیف» می شمارد. 🔺ادامه دارد... 🆔@meshkatehedaya
❌ تهمت ناجوانمردانه [۴] ❌ در این قسمت به یکی دیگر از تهمت ها و دروغ های ناجوانمردانه و مضحکانه «ابن تیمیه» نسبت به شیعیان می پردازیم. او در یکی از تهمت هایش به شیعیان می نویسد: «وَالْيَهُودُ لَا يَرَوْنَ عَلَى النِّسَاءِ عِدَّةً، وَكَذَلِكَ الرَّافِضَةُ» ترجمه: «و یهودیان هیچ عده ایی برای زنان قائل نیستند، و روافض هم چنین نظری دارند». 📚(منهاج السنة، ج۱، ص۲۵) ❌نقد 1⃣ در جهالت و بی خبری «ابن تیمیه» همین بس که مسأله «عده نگه داشتن زن بعد از طلاق و یا فوت شوهر»، از مسلمات مذهب شیعه می باشد. و در کتاب های مختلف فقهی و حدیثی شیعه، ابواب کثیری در بیان لزوم عده نگه داشتن و احکام مربوط به آن ذکر شده است. به عنوان نمونه، «محقق حلی» در کتاب «شرائع الاسلام» ابوابی همانند: «فی عدة الوفاة» و «فی عدد الإماء» و همچنین «شیخ مفید» در کتاب «المقنعة» بابی به نام «عدد النساء» باز نمودند و در رابطه با لزوم عده و احکام آن می پردازند. این مسئله در نزد شیعه آنچنان دارای اهمیت می باشد، که اگر مردی با زنی در حال «عده» ازدواج کند و با او دخول و جماع نماید، به همدیگر تا ابد حرام می شوند. شیخ طوسی در این رابطه می نویسد: «زمانی که زن در حال عده ازدواج کند و مرد با آن دخول نماید... آن زن بر آن مرد حرام ابدی می شود... دلیل ما[بر این مطلب] اجماع شیعه و روایاتش می باشد». 📚( الخلاف، ص۴۴) 2⃣ آیا براستی می توان به دیگر ادعا ها و گفتار های عالمانی که فراوان این چنین دروغ ها و تهمت های ناجوانمردانه و مضحکانه را که به مخالفان خودشان می زنند را با دیده راستی و اطمینان نگریست؟!! 🆔@meshkatehedayat
مشکات هدایت
#پاسخ_به_شبهات #حضرت_ابوطالب 🔴 این شبهه را در سه محور مورد بررسی قرار می دهیم: 1⃣ جواب نقضی: ✅ ا
🔴ادامه پاسخ: 3⃣ بررسی متن: ✅ اگر بالفرض این روایت را قبول نماییم، از جهت عقلی چنین اموری اصلا محال نبوده و بلکه امری امکان پذیر می باشد. و حتی می‌توان چنین امری به صورت کرامت برای حضرت ابوطالب و معجزه برای پیامبر اکرم اتفاق بیافتد. همانطور که در این روایت به طور صریح ذکر شده است: «فَأَنْزَلَ اللَّهُ فِیهِ لَبَناً» که خداوند متعال شیر را در سینه حضرت ابوطالب قرار داده است. به همین خاطر اهل تسنن همانند چنین ماجرایی را برای «دلاوی (دلاصی)» از عالمان اهل تسنن به عنوان کرامت مطرح نمودند. که در جلسه قبل به آن اشاره نمودیم. 🔺و جالب تر اینجاست، یکی از موضوعاتی که علمای اهل تسنن در کتب فقهی بدان پرداخته اند، در رابطه با این می باشد که اگر مردی سینه اش دارای شیر باشد و طفلی از آن مرد شیر بخورد، آیا احکام رضاع از جمله محرمیت برای آن کودک بار می شود؟ یا خیر؟ 👤نووی از فقهای معروف اهل تسنن می نویسد: «هنگامی که طفلی از شیر مردی بنوشد، بنا بر نظر صحیح هیچ محرمیتی ایجاد نمی شود. بلکه کرابیسی گفته است: محرمیت ایجاد می شود». 📚(روضة الطالبین، ج۹،ص۳) اگر چنین امری محال باشد و اصلا اتفاق نمی‌افتد، پس چرا علمای اهل تسنن نسبت به چنین اموری فتوا و حکم شرعی می‌دهند؟ و از طرفی «شنقیطی» از علمای سلفی، هنگامی که در مورد شیر مرد صحبت می‌کند می‌ گوید: «قد یقع فی بعض الأحیان أن یرتضع من رجل کما یقولون و هی مسألة أندر من النادر» 📌ترجمه: «همانطور که می گویند گاهی اوقات مرد دارای شیر می شود و چنین امری به صورت نادر اتفاق می افتد». 🔺(شرح زاد المستقنع، برای مشاهده صوت شنقیطی در پست بعدی مراجعه فرمایید.) 🆔@meshkatehedayat
❌ تحریف توسل در کتب اهل تسنن (۱)❌ 👤علامه «قلّاوی» متوفای قرن ۱۳ق از علمای اهل تسنن، کتابی بنام «منظومة الآجُرّوميّة» تالیف نمود. او در این کتاب بخشی از قواعد علم نحو را بصورت شعر درآورد. نکته مورد بحث این است که او در پایان این منظومه، به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله توسل نمود. متن بیت و ترجمه آن چنین است: «جَعَلَها اللهُ لِکُلِّ مُبتَدي دائمَةَ النَّفعِ 👈بِجاهِ أحمَدِ👉» 📌ترجمه: «امید است که خداوند این منظومه و شعر را 👈به حق مقام و منزلت پیامبر صلی الله علیه و آله👉، نافع و سود رساننده قرار دهد». 🔹از آنجا که وهابیت از طرفی خود را به ظاهر دلسوز اسلام و مسلمین دانسته، و از طرف دیگر اعتقاد دارد که توسل به مقام رسول اکرم علیه الصلاة و السلام جایز نیست، به همین جهت این بیت را به شیوه های مختلف تحریف کرده است. ✂️در یکی از این چاپ ها، عبارت «بجاه احمد»، تبدیل به عبارت «بحبّ احمد» شد که معنای آن چنین می شود که خداوند بواسطه محبت ایشان که عملی صالح محسوب می شود، این منظومه را نافع قرار دهد. سپس در پاورقی کتاب بیان شد که علیرغم اینکه در نسخه اصلی، عبارت «بجاه احمد» آمده است، اما این عبارت توسط شیخ محمد الحسن، شاگرد قلّاوی بدین صورت تغییر یافته است. جالب آن که محقق کتاب در مقدمه این کتاب تصویر 4 نسخه خطی از این منظومه را نمایش داده است که در تمام این نسخه ها عبارت «بجاه احمد» آمده است. (تصویر یکی از نسخه ها در اسکن موجود است). 👤شخصی دیگر بنام «زاید الشّنقیطی» به شرح منظومه «قلّاوی» پرداخت. او این عبارت را به گونه ای دیگر تحریف نموده، و بجای عبارت مشهور، از عبارت «دوام الأبد» استفاده کرد. ترجمه بیت بر اساس این عبارت چنین می شود: «امید است که خداوند این منظومه را بصورت دائمی و بی پایان، نافع و سود رساننده قرار دهد». ✅ ممکن است برای هر خواننده ای پس از مشاهده این مطلب سؤالاتی ایجاد شود: مگر وهابیت خود را از اهل تسنن نمی داند؟ اگر می داند، چگونه است که اهل سنت توسل را قبول دارند، اما وهابیت آن را نمی پذیرد؟ سوال دیگر آن که اگر آن ها در موضوعات توسل، شفاعت و... هم عقیده با اهل تسنن هستند، چرا و به چه حقی به خود اجازه می دهند در موارد متعددی دست به تحریف کتاب های اهل تسنن بزنند؟ قضاوت با خوانندگان... 🔰منتظر نمونه ای دیگر از این نوع تحریفات باشید. 🔺کاری از کانال مشکات هدایت به همت استاد جلال رضایی 🆔@meshkatehedayat
Slide1.PNG
1.13M
📚اسکن تحریف شده کتاب «منظومة الاجرومیة» به همراه نسخه خطی 🔺 فایل با کیفیت بالا 🆔@meshkatehedayat
🎊میلاد حضرت فاطمه معصومه(سلام الله علیها) و روز دختر مبارک 🎊 🆔 @meshkatehedayat
📚کتاب: «عمه سادات» 📌مولف: «سید ابوالقاسم حیدری» ✅ معرفی کتاب: سید ابوالقاسم حیدری در این کتاب به شش موضوع می پردازد: فصل اوّل: «تاريخ قم» ؛ فصل دوم: «زندگی حضرت معصومه عليها السلام»؛ فصل سوم: «زيارت حضرت معصومه عليها السلام»؛ فصل چهارم: «كرامات حضرت معصومه عليها السلام»؛ فصل پنجم: «امام زادگان مدفون در قم»؛ فصل ششم: «مساجد معروف و شخصيّت ها و پادشاهان مدفون در قم». 🔰این کتاب از جمله کتاب های خوبیست که می توان با مطالعه آن، اطلاعات اجمالی در رابطه با زندگانی حضرت معصومه علیها السلام بدست آورد. ✔️فایل PDF کتاب را در پست بعدی مشاهده فرمایید. 🆔@meshkatehedayat
✍شبهه: 🔺گاهی اوقات از وهابیت شنیده می شود که شیعیان با گفتن «أشهَدُ أَنّ عَلیاً ولی‌ُّ الله» دچار شرک می شوند. زیرا یکی از معانی کلمه «ولی» سرپرست و متولی امری می باشد. در نتیجه با توجه به این عبارت باید بگوییم حضرت علی سرپرست خداوند می باشد. در حالیکه خداوند اصلا نیاز به سرپرستی کسی ندارد. و گوینده چنین مطلبی دچار شرک شده است. 👈آیا چنین مطلبی صحیح است؟ 🆔@meshkatehedayat
مشکات هدایت
#شبهه #ولی_الله #اذان ✍شبهه: 🔺گاهی اوقات از وهابیت شنیده می شود که شیعیان با گفتن «أشهَدُ أَنّ عَل
🔺مطرح نمودن چنین شبهات بی اساس و بی پایه، نشان از جهل شبهه کنندگان به قواعد عربی می باشد. ✅ توضیح: یکی از انواع «اضافه» در قواعد عربی «اضافه معنویه» می باشد. از جمله قواعد مهمی که در اضافه معنوی وجود دارد اینست که، بین مضاف و مضاف الیه حرف جر «مِن» یا «في» یا «لام» باید در تقدیر گرفته شود. 1⃣ زمانیکه مضاف الیه بیان کننده جنس مضاف باشد از حرف جر «من» استفاده می شود. مثل «خاتم فضة» که همان «خاتم من فضة» می باشد. یعنی انگشتری از جنس نقره. 2⃣ در صورتی که مضاف الیه ظرفی برای مضاف باشد، باید حرف جر «فی» را در تقدیر گرفت. مثل «صلاة اللیل» که همان «صلاة فی اللیل» یعنی نمازی در شب می باشد. 3⃣ در غیر این دو صورت باید حرف جر «لام» در تقدیر گرفته شود. مثلا در عبارت «رسول الله» بین کلمه «رسول» و «الله» حرف جر «لام» در تقدیر است. که همان «رسول لله» یعنی «رسولی از جانب خدا» می باشد. «ابن قیم» و «ابن العثیمین» از علمای مورد قبول وهابیت در شرح الفیه ابن مالک بدین مطالب اشاره نمودند. 📚(متن کتاب را در اسکن مشاهده فرمایید.) 👈با توجه به مطالب گفته شده در عبارت «أشهَدُ أَنّ عَلیاً ولی‌ُّالله» باید حرف جری را بین کلمه «ولی» و «الله» در تقدیر بگیریم. و آن حرف جر همانند عبارت «رسول الله» حرف «لام» می باشد. که همان «علي ولي لله» که به معنای «امام علی سرپرستی از جانب خدا» می باشد. در نتیجه اشکال شبهه کنندگان با توجه به قواعد زبان عربی باطل می شود. 🆔@meshkatehedayat
✍شبهه: 🔺اهل تسنن و وهابیت قائل هستند که همه صحابه پیامبر اکرم عادل بوده اند. در این رابطه به سوره مبارکه توبه آیه ۱۰۰ استناد می کنند: «وَالسَّابِقُونَ الْأَوَّلُونَ مِنَ الْمُهَاجِرِينَ وَالْأَنْصَارِ وَالَّذِينَ اتَّبَعُوهُمْ بِإِحْسَانٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَرَضُوا عَنْهُ وَأَعَدَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي تَحْتَهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا أَبَدًا ۚ ذَٰلِكَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ» 📌ترجمه: «پیشگامان نخستین از مهاجرین و انصار، و کسانی که به نیکی از آنها پیروی کردند، خداوند از آنها خشنود گشت، و آنها (نیز) از او خشنود شدند؛ و باغهایی از بهشت برای آنان فراهم ساخته، که نهرها از زیر درختانش جاری است؛ جاودانه در آن خواهند ماند؛ و این است پیروزی بزرگ». 👈آیا چنین برداشتی از این آیه صحیح می باشد؟ 🆔@meshkatehedayat
مشکات هدایت
#شبهه #عدالت_صحابه ✍شبهه: 🔺اهل تسنن و وهابیت قائل هستند که همه صحابه پیامبر اکرم عادل بوده اند. در
🔺بنابر دلائل متعدد، آیه ۱۰۰ سوره مبارکه توبه شامل تمامی صحابه نمی باشد. بلکه شامل بعضی از آنان می شود. 👈آنچه که در ابتدا باید مورد بررسی قرار گیرد، اینست که مراد از «السابقون» در آیه چه چیزی می باشد؟ آیا منظور از آن سبقت در اسلام آوردن می باشد؟ یا سبقت در ایمان و عمل صالح؟ جواب: منظور از سبقت در این آیه، سبقت در ایمان و عمل صالح می باشد. چرا می گوییم منظور سبقت ایمانی است؟ چون صرف اسلام آوردن بدون ایمان و انجام عمل صالح موجب خشنودی خداوند و جاودانگی در بهشت نخواهد نشد. 📖خداوند در سوره مبارکه «حجرات آیه۱۴» می فرماید: «قَالَتِ الْأَعْرَابُ آمَنَّا ۖ قُلْ لَمْ تُؤْمِنُوا وَلَٰكِنْ قُولُوا أَسْلَمْنَا وَلَمَّا يَدْخُلِ الْإِيمَانُ فِي قُلُوبِكُمْ...» 📌ترجمه: «بادیه نشینان گفتند: ما ایمان آوردیم. بگو: ایمان نیاورده اید، بلکه بگویید: اسلام آورده ایم؛ زیرا هنوز ایمان در دل هایتان وارد نشده است...» ✅ این آیه به صراحت تصریح می کند که صرف اسلام آوردن و ایمان با هم فرق می کنند. و آنچه که موجب خشنودی خدا و بدنباله آن جاودانگی در بهشت را می آورد، ایمان و عمل صالح می باشد. 📖خداوند در سوره مبارکه «بینة آیه ۷و۸» می فرماید: «إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أُولَٰئِكَ هُمْ خَيْرُ الْبَرِيَّةِ * جَزَاؤُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ جَنَّاتُ عَدْنٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا أَبَدًا ۖ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَرَضُوا عَنْهُ ۚ ذَٰلِكَ لِمَنْ خَشِيَ رَبَّهُ» 📌ترجمه: «کسانی که ایمان آوردند و اعمال صالح انجام دادند، بهترین مخلوقاتند * پاداش آنها نزد پروردگارشان باغهای بهشت جاویدان است که نهرها از زیر درختانش جاری است؛ همیشه در آن می‌مانند! (هم) خدا از آنها خشنود است و (هم) آنها از خدا خشنودند؛ و این (مقام والا) برای کسی است که از پروردگارش بترسد». ✅ در نتیجه منظور از سبقت در این آیه، سبقت در ایمان و عمل صالح می باشد. و صرف اسلام آوردن بدون عمل صالح موجب خشنودی خداوند نمی شود. 👈ادامه دارد... 🆔@meshkatehedayat
❌بزرگترین توهین به پیامبر(۳)❌ ✅ در منابع معتبر اهل تسنن روایاتی وجود دارد که دلالت بر توهین و جسارت بر شخصیت والا و مقدس پیامبر اکرم می کند. به یکی از آن اشاره می نماییم: 📌«ابو کبشة الأنماری صحابی پیامبر نقل می کند: رسول خدا در بین اصحابشان نشسته بودند. سپس وارد منزل شده و بعد از مدتی در حالیکه غسل کرده بودند به نزد اصحابشان برگشتند. ابوکبشه گفت که به پیامبر گفتیم :چه چیزی شد؟[که شما غسل کردید؟] پیامبر فرمود: فلان زنی از کنارم عبور نمود که بخاطر آن در قلبم شهوت زنان ایجاد شد. پس به نزد برخی از همسرانم رفتم و نزدیکی نمودم. بنابراین هر زمانیکه برای شما چنین حالتی پیش آمد اینکار را انجام دهید». ❓سوال❓ 1⃣ آیا می توان پذیرفت، پیامبری که قلبش محل نزول وحی الهی است، نفسش آنچنان ضعیف باشد که با نگاه به زنی نامحرم اینچنین شهوت بر او غلبه کند که در همان لحظه از وسط مجلس پا شود و برود با همسر خود نزدیکی کند؟ 2⃣ با توجه به روایت، هنگامیکه پیامبر اکرم به نزد اصحابشان برگشتند، مردم فهمیدند که ایشان غسل نمودند. زمانیکه علتش را از پیامبر جویا شدند، فرمودند: با برخی از همسران خودم نزدیکی نمودم. بر این اساس کدام انسان غیور و با حیایی به خودش اجازه می دهد که در جمع مردم اعلام نماید که من دقایقی پیش با همسرم نزدیکی نمودم؟ آیا می‌توان پذیرفت که خداوند چنین پیامبری را به عنوان اسوة حسنة و الگوی کامل در قرآن معرفی نماید؟ آیا می توان از چنین پیامبری به عنوان یک الگوی اخلاقی تبعیت نمود؟ 3⃣ بارها مشاهده نمودیم که دشمنان کنونی اسلام چنین روایات موهونی را برای تخریب چهره مقدس پیامبر اکرم به تصویر می کشانند. و از طرفی با موجی از اعتراضات مسلمانان اعم از شیعه و سنی مواجه می شوند. آیا زمان آن فرا نرسیده است که مردمان اهل تسنن قبل از اعتراض به دشمنان اسلام، ابتدا به علمایشان به خاطر وجود چنین روایاتی اعتراض نمایند؟ 🆔@meshkatehedayat