eitaa logo
مشکات هدایت
1هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
136 ویدیو
232 فایل
کانالی جذاب و پر محتوا در دنیای اعتقادات و باور ها شناخت خطوط بین تحریف و بدعت و حقیقت ما حامی اندیشه ها و باور های ناب شما هستیم تلگرام: https://t.me/meshkatehedayat اینستاگرام: instagram.com/meshkatehedayat ادمین انتقادات و پیشنهادات @meshkat_205
مشاهده در ایتا
دانلود
مشکات هدایت
2⃣ ولیّ: 🔺یکی از معانی مهم کلمه «ولی» سرپرست و اولویت می باشد. علمای فراوانی از اهل تسنن به این معن
🔺اسکن مستندات: 📚«التحریر و التنویر» 📚«مجموع الفتاوی» 📚«النهایة» 📚«تفسیر الطبري» 🆔@meshkatehedayat
مشکات هدایت
2⃣ ولیّ: 🔺یکی از معانی مهم کلمه «ولی» سرپرست و اولویت می باشد. علمای فراوانی از اهل تسنن به این معن
🟣 دلالت آیه ۵۵ مائدة بر ولایت و امامت حضرت علی علیه السلام: 🔺بر اساس پست های گذشته ثابت نمودیم که لفظ «إنّما» دلالت بر حصر می کند. و از طرفی یکی از معانی «ولیّ» سرپرستی و اولویت می باشد. و همچنین طبق منابع شیعه و اهل تسنن این آیه در شأن حضرت علی علیه السلام نازل شده است. 👈بنابراین با توجه به مطالب گفته شده باید آیه شریفه را اینچنین معنا کنیم: «سرپرست و قیّم به امور شما، تنها خدا و پیامبر او و آنها که ایمان آورده‌اند هستند؛ همانها که نماز را برپا می‌ دارند، و در حال رکوع، زکات می‌ دهند.» ✅ به این ترتیب ولایت و امامت و سرپرستی حضرت علی علیه السلام بر اساس این آیه ثابت می شود. 🆔@meshkatehedayat
مشکات هدایت
#آیه_ولایت #امامت 🟣 دلالت آیه ۵۵ مائدة بر ولایت و امامت حضرت علی علیه السلام: 🔺بر اساس پست های گذش
❓شاید کسی سوال بپرسد در لغت عرب کلمه «ولیّ» به معنای ناصر و دوست هم آمده است. پس چرا نمی توانیم کلمه «ولیّ» در این آیه را به یکی از این دو معنا بگیریم؟ 🔰پاسخ: اگر کلمه «ولیّ» را در این آیه به معنای ناصر و محب بگیریم دارای اشکالات متعددی می باشد. 🔹در صورتیکه کلمه «ولیّ» در آیه به معنای ناصر باشد، معنای آیه چنین می شود: «ناصر و یاور شما، تنها خدا و پیامبر او و آنها که ایمان آورده‌اند هستند؛ همانها که نماز را برپا می‌ دارند، و در حال رکوع، زکات می‌ دهند.» 📌طبق این معنا باید گفت فقط از این سه گروه ذکر شده در آیه باید کمک گرفت. یعنی: 👈خداوند متعال 👈رسول اکرم صلی الله علیه و آله 👈کسانی که در حالت رکوع نماز زکات می دهند. 🔺درحالیکه واضح و روشن است هر شخصی می تواند از پدر، مادر، اقوام و همسایه خود کمک بگیرد. با وجود اینکه این افراد حتی یک بار هم در رکوع نمازشان زکاتی نداده اند. 🔺جالب اینجاست بنابر فتوای فقهای اهل تسنن، مسلمانان می توانند حتی از کفار و مشرکین هم کمک و یاری بجویند. 👤طحاوی از فقهای مشهور حنفی مذهب می گوید: «اصحاب ما گفتند: کمک گرفتن از مشرکان در هنگام جنگ با مشرکان [دیگر] اشکالی ندارد.» 📚(مختصر إختلاف العلماء،ج۳ص۴۲۸) 🔰در نتیجه کلمه «ولیّ» در این آیه را نمی توان به معنای ناصر گرفت. 👈ادامه دارد... 🆔@meshkatehedayat
مشکات هدایت
❓شاید کسی سوال بپرسد در لغت عرب کلمه «ولیّ» به معنای ناصر و دوست هم آمده است. پس چرا نمی توانیم کلمه
🟣 دلالت آیه ۵۵ مائدة بر ولایت و امامت حضرت علی علیه السلام: 🔰در صورتیکه کلمه «ولیّ» را در این آیه به معنای محب و دوست بگیریم، معنای آیه چنین می شود: «محب و دوست شما، تنها خدا و پیامبر او و آنها که ایمان آورده‌اند هستند؛ همانها که نماز را برپا می‌ دارند، و در حال رکوع، زکات می‌ دهند.» 📌طبق این معنا باید گفت فقط این سه گروه ذکر شده در آیه را باید دوست داشت. یعنی: 👈خداوند متعال 👈رسول اکرم صلی الله علیه و آله 👈کسانی که در حالت رکوع نماز زکات می دهند. 🔺این معنا و تفسیر از کلمه «ولیّ» هم نادرست می باشد. زیرا غیر از این سه گروه که در آیه اشاره شده است را هم می توان دوست داشت. همانطور که خداوند بین زن و شوهر مودت و محبت قرار داده است. خداوند در سوره مبارکه «روم آیه ۲۱» می فرماید: 🔹«وَجَعَلَ بَيْنَكُمْ مَوَدَّةً وَرَحْمَةً» 🆔@meshkatehedayat
مشکات هدایت
#آیه_ولایت #امامت 🟣 دلالت آیه ۵۵ مائدة بر ولایت و امامت حضرت علی علیه السلام: 🔰در صورتیکه کلمه «ول
🔺 حتی علمای اهل تسنن ازدواج با اهل کتاب را هم جایز می دادند. آیا ازدواج در اکثر اوقات موجب مودت و محبت نمی شود؟ (المغني،ج۹،ص۵۴۵) 🔺و از طرفی باید همه مومنان نسبت به یکدیگر دوستی و محبت داشته باشند. و این دوستی مخصوص به مومنانی که در رکوع نماز زکات می دهند نمی باشد. 👈خداوند در سوره مبارکه «مومنون آیه ۱۰» محبت و دوستی مومنان به یکدیگر را همانند دو بردار می داند. 🔹«إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ» ✳️ درنتیجه با توجه به معنای حصری آیه و نزول آن در شأن حضرت علی علیه السلام، تنها معنایی که برای کلمه «ولیّ»در این آیه صحیح می باشد، معنای سرپرستی و اولویت می باشد. 👈ان شاء الله در پست ها بعدی مهمترین شبهات اهل تسنن درباره آیه ولایت را پاسخ خواهیم داد. 🔸ادامه دارد... 🆔@meshkatehedayat
شبهه: 🔺«اهل تسنن مدعی هستند کلمه «رکوع» در آیه ولایت بمعنای «خضوع و خشوع» است. و مراد از «رکوع» در این آیه هیأت و عمل خاص در نماز نیست که امام علی علیه السلام در آن حالت صدقه داده باشند.» 👈آیا چنین برداشتی صحیح است؟ 🆔 @meshkatehedayat
مشکات هدایت
#شبهه #آیه_ولایت #امامت ✍شبهه: 🔺«اهل تسنن مدعی هستند کلمه «رکوع» در آیه ولایت بمعنای «خضوع و خشوع
🔴پاسخ شبهه: ✳️ قطعا معنای رکوع در این آیه بمعنای خضوع و خشوع نمی باشد؛زیرا: 1⃣ بر اساس روایات فراوان شیعه و اهل تسنن، هنگامیکه که امام علی علیه السلام در رکوع نماز صدقه دادند، آیه شریفه نازل شد. در نتیجه اگر معنای رکوع در این آیه را بمعنای خضوع و خشوع بگیریم باطل بوده و اجتهاد در مقابل نص است. 🆔 @meshkatehedayat
مشکات هدایت
#پاسخ_شبهه #آیه_ولایت #امامت 🔴پاسخ شبهه: ✳️ قطعا معنای رکوع در این آیه بمعنای خضوع و خشوع نمی باش
2⃣ با مراجعه به کتاب های لغوی معلوم می شود، خضوع و خشوع جزء معنای مجازی کلمه رکوع می باشد. و استعمال کلمه رکوع در این معنا نیازمند دلیل است. 🔺زیرا کتاب های مهم لغوی که در آخر پست بدان اشاره نمودیم در بیان معانی کلمه رکوع هیچ اشاره ای بمعنای خضوع و خشوع نکردند. بلکه همه ی آنان تصریح نمودند کلمه رکوع بمعنای «انحناء»(یعنی خمیدگی) می باشد. بنابراین اگر خشوع و خضوع جزء معنای حقیقی و اصلی کلمه رکوع بود، باید بدان اشاره می کردند. 👤زبیدی از بزرگان علم لغت ذکر کرده است، معنای حقیقی و اصلی رکوع همان «انحناء» می باشد. او در این باره می نویسد: «رکع الشیخ» یعنی پیرمرد از شدت کهولت خمیده شد. و این اصل معنای رکوع است. 📚(تاج العروس من جواهر القاموس ؛ ج‏11 ؛ ص176) 🔰بعنوان نمونه در کتاب های لغوی ذیل، در بیان معنای کلمه رکع هیچ اشاره ای به معنای خضوع و خشوع نکردند. بلکه همه ی آنان تصریح نمودند رکع به معنای «انحناء» می باشد. 🔹«العین للفراهیدي(م.۱۷۵)،غریب الحدیث لإبن قتیبة(م.۲۷۶)، جمهرة اللغة لإبن درید(م.۳۲۱)، الزاهر لإبن الأنباري(م.۳۲۸)، تهذیب اللغة للأزهري(م.۳۷۰)، الصحاح في اللغة للجوهري(م.۳۹۳)، مجمل اللغة و معجم مقاییس اللغة لإبن فارس(م.۳۹۵) المخصص لإبن سيدة (م.۴۵۸)، الأفعال لإبن القطاع(م.۵۱۵)، أساس البلاغة للزمخشري(م.۵۳۸)، المغرب في ترتيب المعرب للمطرزي الحنفي(م.۶۱۰)، المصباح المنیر للفیومي (م.۷۷۰)، القاموس المحیط للفیروز آبادي(م.۸۱۷)» 🆔 @meshkatehedayat
مشکات هدایت
2⃣ با مراجعه به کتاب های لغوی معلوم می شود، خضوع و خشوع جزء معنای مجازی کلمه رکوع می باشد. و استعمال
3⃣ با توجه به مطالب گفته شده ثابت نمودیم، کلمه رکوع در آیه «۵۵ مائده» بمعنای هیأت و عمل خاص در نماز است. 👈از مخالفین می خواهیم تنها یک دلیل معتبر بیاورند که کلمه رکوع در این آیه بمعنای خضوع و خشوع است. در حالیکه هیچ دلیلی در این باره وجود ندارد.👉 4⃣ عالمان متعدد از اهل تسنن کلمه رکوع در این آیه را بمعنای هیأت و عمل خاص در نماز گرفته اند. 🔺جصاص از عالمان حنفی مذهب در این باره می نویسد: «و هم راکعون خبر از حالتیست (یعنی در رکوع نماز) که در آن [حالت مخصوص] صدقه داده شده است. همانند جمله «شخصی صحبت کرد در حالیکه ایستاده بود.». «شخصی چیزی را بخشید درحالیکه نشسته بود.» کلمه رکوع در آیه [ولایت] هم چنین است.» 📚(أحکام القرآن،ج۴،ص۱۰۲) 🆔 @meshkatehedayat