هدایت شده از مرکز پژوهشی دائره المعارف علوم عقلی اسلامی
✍🏼 ميخواهم رساله علمي بنويسم، اما ...
📚 اما نميدانم از چه منابعي استفاده کنم؛
⏰ وقت کافي ندارم؛
🤔 کار دشواري به نظر ميآيد؛
و ...
ما به شما پيشنهاد ميکنيم با يکي از شمارههاي زير تماس بگيريد:
025_32137243
025_32137707
يا
09127475339
مرکز پژوهشي دائرةالمعارف علوم عقلي اسلامي
🔰 @daeratolmaaref
جهانشناسی .pdf
198.6K
📕 #مقاله جهان شناسی
✍️مقدمه استاد شهید هاشمی نژاد بر کتاب یکه تاز پیروز
عناوین:
🔹دنیای نگران و افسرده
🔸به دنبال چاره
🔹علم منهای ایمان
🔸پناهگاهی مطمئن به نام مذهب
🔹تنها و تنها اسلام
🔸اسلام خصم ستمگران و حامی رنج دیدگان
🔹یکه تاز پیروز
#نقد_تمدن_غرب
#تمدن_اسلامی
هدایت شده از گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی ره
Voice 005.m4a
4.65M
دعا و درمان زمینه ساز بهبودی یا علت تامه ؟ 🎙حجت الاسلام دکتر محمد جعفری
#مباحث معرفتی کرونا #پاسخ_به_شبهات
@meshkatnoor🔴
🔹 مدلهاي دينداري و سنخهاي رواني
🔸قسمت اول: مسأله سنخهاي رواني و تيپهاي شخصيت
🎙فایل صوتی جناب حجت الاسلام دکتر احمد حسین شریفی، استاد تمام موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی
#نقد_ مباحث_ روشنفکری
#استاد_احمدحسین_شریفی
@meshkatnoor🔴👇👇👇👇👇
هدایت شده از MESBAHYAZDI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 #ببینید | قسمت سیزدهم مجموعه «شرور و بلاها، چرایی و وظیفهی ما»:
3️⃣1️⃣ آیا شرور و بلاها برای همه انسانها گوشمالی و تنبیه است؟!
#کرونا
✅ @mesbahyazdi_ir
🔆 پاسخی به شبهه عدم اعتبار مسجد مقدس جمکران
❇️ برخی دگراندیشان مانند عبدالکریم سروش و برخی سخنرانان مانند سید حسن آقامیری در سالیان اخیر در صدد برآمده اند که مسجد جمکران را مسجدی عادی مانند مساجد دیگر معرفی کنند و مدعی هستند که در مورد این مسجد اغراق شده است.
❇️ یکی از پاسخ ها به این نوع شبهات درباره مسجد جمکران، سیره علمای اعلام و اسلام شناسان والا مقام است که در آشنایی با تاریخ و تعالیم اسلام درجات بالایی را دارند. عقل حکم می کند که در این مسائل مانند اعتبار مسجد جمکران و منتسب بودن آن به امام زمان(علیه السلام) به سراغ متخصصان معارف دینی برویم نه کسانی که تخصصی در این زمینه ندارند و بدون آشنایی عمیق و دقیق با تاریخ و معارف اسلامی در مسائل تخصصی دینی اظهار نظر می کنند.
سیره عملی این علمای بزرگ شیعه نشانگر ممتاز بودن و جایگاه ویژه مسجد جمکران نسبت به مساجد دیگر است.
در این مجال به نمونه هایی اشاره می کنیم:
✅ حضرت آیتالله خامنهای علاوه بر این که مقید به حضور در این مکان مقدس برای ذکر دعا و نماز و توسل هستند، درباره جایگاه این مکان معنوی می فرمایند: «جایی که انسان می داند یا ظنّ به این دارد که مورد توجّه اولیای الهی است، طبعاً معنویّت آن مکان بیشتر است و مسجد مبارک جمکران جزو این گونه جایگاهها و مراکزی است که توجّه به خدای متعال و تذکّر و خشوع و تضرّع در آن برای انسان فراهمتر است.»
ایشان گاهی در فاصلههای زمانی خیلی کم مثلاً در ظرف دو تا سه هفته و یا گاهی هم در فاصلههای زمانی بیشتر ایشان به مسجد جمکران مشرف میشدند.
✅برخی می گویند امام خمینی به مسجد جمکران بی اعتنا بوده است و این نشانه عدم اعتبار مسجد جمکران است.
این مدعا نادرست است؛ توضیح این که، اسناد ساواک در رابطه با امام (که مؤسسهی تنظیم و نشر آثار امام کتابی با عنوان امام در آیینه اسناد؛ سیر مبارزات امام خمینی رحمةاللهعلیه به روایت اسناد شهربانی آن را چاپ کرده است) مسئول مربوطه یعنی رئیس شهربانی و یا در جایی دیگر رئیس ژاندارمری تشرف امام به مسجد جمکران در سال ۴۳ را برای ساواک گزارش میدهند.
✅ آقای شیخ حسن صانعی در این باره میگوید که من همراه با امام خمینی چندین بار به مسجد جمکران مشرف شدم و امام در آنجا نماز خواندند و توسل داشتند.
✅آقای رضا فراهانی که الان هم در قید حیات هست، و راننده مرحوم حاج احمدآقا بود و در زمان امام به همراه ایشان بود، میگوید من خودم شخصاً امام را به مسجد جمکران میبردم و این مربوط به بعد از پیروزی انقلاب و حضور کوتاهمدت اقامت حضرت امام در قم است.
✅آقای سیدمحمد سجادی اصفهانی از شاگردان امام خمینی در نجف از قول آقای کشمیری(از شاگردان برجسته آیت الله سید علی قاضی)، میگوید که من یک بار که خدمت حضرت امام به جماران رفتم، وقتی که میخواستم از ایشان خداحافظی کنم امام دست مرا گرفت و فرمود آقای کشمیری به جمکران برو و برای من دعا کن.
✅ در ملاقاتی که حجت الاسلام رحیمیان با آیتالله شبیری زنجانی داشت، ایشان به حجت الاسلام رحیمیان می فرماید: به تواتر و قطعیت میگویم که مسجد جمکران جای فوقالعاده و مورد عنایتی هست.
✅ همچنین آیت الله شبیری فرمود:
وقتی امام خمینی بیمار شدند، یکی از بستگان پزشک ما به عیادت امام رفت و از حیات امام اظهار ناامیدی کرد و گفت که امام دچار بیماری فوقالعاده حادی شده بودند و دکتر هم امیدی به حیات ایشان نداشت. من با یکی از دوستان به جمکران رفتیم و برای شفای ایشان دعا کردیم و مسئله حل شد.
منبع نقل قول ها: 📡http://farsi.khamenei.ir/others-dialog?id=45329
🔴 شبهه: در دموکراسی همه مردم از حقوق یکسان برخوردارند چون شهروند هستند ، چه مسلمان چه کافر.
اما در حکومت دینی شما از هیچ حقوقی برخوردار نیستید مگر اینکه مؤمن باشید !
🔆پاسخ
✅اولا دموکراسی یعنی ترجیح رأی اکثریت جامعه بر رأی اقلیت. بر این اساس، حکومت کمونیستی شوروی و حکومت هیتلر هم دموکراسی بود؛ چون در ظاهر با حمایت اکثر مردم شکل گرفت. اما این حکومت ها، حقوق اقلیت مخالف را نادیده گرفتند و به طرد و شکنجه و قتل بسیاری از مخالفانشان پرداختند.
بنابراین، این مدعا که در دموکراسی، همه مردم از حقوق یکسان برخوردار هستند، نادرست است؛ چون بر اساس دموکراسی و ملاک رای اکثریت، می توان حقوق اقلیت را پایمال کرد. نمونه دیگر، قانون منع حجاب در مدارس و دانشگاه های فرانسه است. حکومت فرانسه که ظاهرا نماینده اکثریت جامعه است حقوق زنان مسلمان را که اقلیت هستند، در انتخاب حجاب اسلامی نقض می کند و قوانین مقبول اکثریت جامعه را بر اقلیت ها تحمیل می کند.
✅ ثانیا در حکومت دینی واقعی هم مومن و هم کافر(غیر محارب) دارای حق هستند و باید با عدالت و مهربانی با آنان رفتار کرد.
❇️قرآن مجید در این زمینه می گوید:
"لا ینهاکم الله عن الذین لم یقاتلوکم فی الدین و لم یخرجوکم من دیارکم ان تبروهم و تقسطوا الیهم" (ممتحنه، 8) با آن کافرانی که با شما نجنگیدند و شما را از دیارتان اخراج نکردند، احسان کنید و عادلانه رفتار کنید.
🔹امام علی(علیه السلام) نیز در دستورالعمل حکومتی به مالک اشتر این گونه می فرماید:
««نسبت به مردم مهربان باش و محبت کن و لطف داشته باش و براى آنها مانند حیوانى درنده و ضرر رسان نباش که خوردنشان را مغتنم شمارى. مردم دو دستهاند: یا برادر ایمانى تو محسوب میشوند و یا مثل تو انسان هستند، اگر چه معتقد به دین تو نیستند. اگر گناهى از آنها سر میزند پس تو از گناهان آنان بگذر چنانکه دوست دارى خداوند از لغزشهایت بگذرد و تو را عفو فرماید.» (نهج البلاغه، نامه 53)
*⃣ بنابراین، این مدعا که:
"شما در حکومت دینی، از هیچ حقی برخوردار نیستید مگر این که مومن باشید."
چنین مدعایی، بر اساس آیات قرآن و احادیث دینی و شیوه رفتاری پیامبر اکرم و اهل بیت(علیهم السلام) در مواجهه با غیر مسلمانان(غیر محارب) نادرست است.
🔺در اینجا نمونههایی از رفتار امام علی (در زمان زمامداری حکومت دینی) با پیروان ادیان دیگر را بیان میکنیم.
✅ روایت است امام علی در سفری به کوفه میآمد. در میان راه، یک نفر با حضرت همراه شد. امام از اسم و دینش پرسید. آن مرد گفت: من اهل فلان روستا نزدیک کوفه هستم و یهودی هستم. امام علی فرمود: من هم عربی ساکن کوفه هستم و مسلمانم. امام و مرد یهودی بر سر دو راهی که رسیدند، راهی به کوفه و راهی هم به روستای یهودی میرفت؛ اما امام علی همراه یهودی در راه روستایش به راه ادامه دادند. ناگهان یهودی متوجه شد، گفت: مگر شما به کوفه نمیروی؟ امام فرمود: بله. مرد یهودی گفت راه کوفه از طرف دیگر بود، مگر شما متوجه نشدید؟ امام فرمود: متوجه بودم ولی چون با تو همسفر بودم خواستم حق همصحبتی و همسفری را رعایت کرده باشم و چند قدمی تو را بدرقه کرده باشم. یهودی با تعجب پرسید آیا این شیوۀ شخص شما است یا وظیفه دینی شما است؟ امام فرمود: این گونه رفتار، شیوه و دستور دین ما است. یهودی در فکر فرو رفت که این چه دینی است که تا این حدّ حقوق را رعایت می نماید. روز دیگر مرد یهودی به کوفه آمد. نزدیکیهای مسجد کوفه دید همان مرد عرب که دیروز همسفرش بود، جمعیت انبوهی اطرافش را گرفتهاند و مورد احترام همگان است. از مردم پرسید این آقا کیست گفتند: خلیفه مسلمین و امیرالمومنین است. فکر کرد این آقا رئیس مسلمین بود که دیروز این قدر با تواضع با من رفتار میکرد؟ روی دست و پای امام علی افتاد و مسلمان شد و از شیعیان خاص امام گردید. (اصول کافى، ج 2، ص 670،)
✅در زمان خلافت امام علی، پيرمرد فرتوت و نابينايى، در حال گدايى، از کنار ایشان گذشت. امام فرمود: اين مرد كيست و چرا گدايى مىكند؟ مردم جواب دادند: مسیحی است. امام علیهالسلام فرمود: تا آن زمان كه قدرت كار كردن داشت از او كار كشيديد و اينك كه پير شده و قدرت كار كردن ندارد، از تأمين روزى وى خودداری میکنید؟ امام دستور داد از بيت المال زندگى او را تأمين كنند.(وسائل الشيعه، جلد15، صفحه66)
📝 حجت الاسلام دکتر جواد گلی
✍️ پاسخ مستدل استاد دانشگاه تهران به دکتر سروش
◻️ باسمه تعالی
چندی پیش به مناسبت انتشار ویروس کرونا در ایران و جهان مصاحبهای از دکتر عبدالکریم سروش، تحت عنوان "خدا به هر دردی نمیخورد" در رسانههای مجازی منتشر شد.
ایشان در آن مصاحبه، مطالبی را مطرح نمودهاند که نیاز به نقد و بررسی بیشتری دارد. اینجانب ابتدا آن مطالب را بیان و سپس نظرات خود را در قالب نقد و بررسی مطرح خواهم نمود تا مخاطبان و خوانندگان عزیز خود به قضاوت بپردازند.
متن پاسخ دکتر محمد محمدرضایی استاد تمام فلسفه دانشگاه تهران و رییس کارگروه فلسفه دین و کلام جدید شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی و برنامه ریزی وزارت علوم به مدعیات دکتر عبدالکریم سروش به این شرح است:🔻
https://hawzahnews.com/news/895653
هدایت شده از مجمع عالی حکمت اسلامی
🔵آخرین قطعه از پازل اندیشه دکتر سروش
🔸پس از شیوع ویروس کرونا در کشور آقای دکتر عبدالکریم سروش در مصاحبه ای با عنوان " خدا به
هر دردی نمی خورد" مطالبی را بیان کردند. آقای دکتر عباس جوارشکیان دانشیار و مدیر گروه فلسفه و حکمت اسلامی دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد و مدیر گروه فلسفه مجمع عالی حکمت اسلامی شعبه مشهد طی مصاحبه ای با عنوان " آخرین پازل از اندیشه دکتر سروش" به مطالب مطرح شده پاسخ گفتند. نظر به اهمیت موضوع متن کامل مصاحبه به استحضار می رسد.
🔹سؤال: چنانچه مستحضرید اخیراً مصاحبهای از آقای دکتر سروش در فضای مجازی منتشر شده است. در این مصاحبه که تاحدودی مفصّل هم هست ایشان متعرض مطالبی شدهاند که سؤالات و ابهاماتی را در اذهان پدید آورده است. متمنی است با توجّه به شناختی که جنابعالی از افکار و آراء ایشان دارید، ابتدا نظر کلّی خودتان را درباره این مصاحبه بفرمایید تا سپس به برخی از این سؤالات بپردازیم.
در مجموع این مصاحبه را چگونه ارزیابی میکنید؟ آیا مشتمل بر رویکرد جدیدی در اندیشۀ دکتر سروش است؟ به نظر شما خاستگاه این مصاحبه در شرایط فعلی چه میتواند باشد؟
🔸بله همان طور که فرمودید مصاحبۀ مفصّلی است و مشتمل بر نکات متعدّد و تا حدودی متشتّت که اگر قرار باشد دربارۀ هرکدام سخن بگوییم، این مصاحبه خیلی به درازا خواهد کشید. در مجالی که دارم برخی از نکات اصلی آن را قدری به نحو تحلیلی بررسی خواهم کرد؛ امّا اینکه سؤال کردید در کل، این مصاحبه را چگونه ارزیابی میکنم باید به عرض برسانم محتویّات این مصاحبه مشتمل بر رأی و دیدگاه جدیدی در اندیشۀ ایشان نیست و این مواضع از سالها پیش برای اهل تأمّل و صاحبان اندیشه روشن و آشکار بود؛ امّا جناب سروش در اعلان صریح و واضح مواضع خود در طی چهاردهۀ گذشته سیاست گام به گام در پیش گرفته و متناسب با شرایط سیاسی و اجتماعی و فرهنگی پیش آمده هربار به بخشی از منظومۀ فکری خود اذعان و تصریح نموده است. در مصاحبۀ اخیر نیز ایشان وضعیّت پیش آمده از ابتلای به ویروس کرونا در کشور را فرصت مناسب برای بیان ابعاد دیگری از اندیشۀ خود تشخیص دادند که جدید و نو به نظر میرسد.
🔻سؤال: مراد شما کدام بخش از بیانات ایشان است؟
یکی اظهارات ایشان درباره حرمهای مطهّر معصومین (ع) و بقاع متبرکه و انکار زیارت و توسّل است و دیگری که مهمتر از آن است مواضع ایشان دربارۀ نسبت خداوند با رویدادهای طبیعی و امور زندگی انسانها است و انکار نقش دعا در زندگی که به نظر بنده آخرین قطعه از پازل اندیشۀ ایشان است که در این مصاحبه به نحو واضحی از آن رونمایی شده است و من سعی خواهم کرد قدری مفصّلتر از آن سخن بگویم.
باقی بخشهای مصاحبه ایشان چندان نکتۀ جدیدی ندارد، بخشی طعنه زدن و مخدوش کردن اعتبار علمی و معنوی بزرگان علم و معرفت است که از دیرباز در بیانات و سیره ایشان بوده است و بخشی نیز مربوط به دلپریهای ایشان از صدر نشینی و قدربینی همقطارن خود در ایران و تصفیه حساب شخصی با برخی رقیبان داخلی است که سابقۀ نزاع و نقار آنها طولانی است و البتّه به نظر بنده اینها بیشتر مسائل شخصیّتی است تا مسائل علمی. منظورم جدال ایشان با برخی کسانی است که آنها را غربستیز مینامد. طرح این بحثها که گمان میکنم مربوط به دهه ۷۰ باشد و امروز هیچ موضوعیّتی ندارد نشان از زخمهای کهنهای دارد که هرچند گاهی سر باز میکند و در قالب و ظاهر بحث علمی، فضای بحث و گفتگوی علمی را مکدّر و نامطبوع میسازد.
بخش دیگر مصاحبه نیز گوشه و کنایههای همیشگی ایشان به نظام و ناکارآمد نشان دادن حکومت دینی و انقلاب اسلامی است که متأسّفانه عادت رایج غربنشینانِ بریده از نظام و انقلاب و مردم است که در هر موقعیّتی که مملکت با مشکلات و گرفتاریها روبهرو میشود، فرصت را غنیمت شمرده بهجایِ همدلی و همافزایی و امیدبخشی، همندا با هجمه معاندین، تخم تردید و بدبینی و ناامیدی و بدفهمی در اذهان پاشیده و برای لشگر رسانهای دشمنان این مرز و بوم خوراک تهیه میکنند. به نظر بنده این مذمومترین نوع مواجهه با این مردم غیور و سربلند است که برخی با فیگور روشنفکری و ژست عالمانه به میدان میآیند و ناجوانمردانه بر همۀ دستاوردهای پرافتخار، بالندگیها و عظمتهای نظام و انقلاب و مردم چشم میپوشند و به توهین و تحقیر ارزشها و باورها و فرهنگ ایرانی و اسلامی دست میگشایند...
ادامه در:
✅http://hekmateislami.com/?p=10526
@hekmateislami
❇️ ختم پارتی؛ پدیده ای ضد دینی و ضد عقلی
✅ در طول تاریخ بشر در تمام اقوام و ملل رسم بوده که پس از فوت یکی از نزدیکان، مراسم عزاداری و سوگواری برگزار می کرده اند.
در میان مسلمانان نیز معمولا مراسم ختم همراه با قرائت قرآن و روضه خوانی بوده است.
⚫️ اخیرا در مقابل مراسم دینی ختم، برخی در صدد هستند که ختم پارتی را رواج دهند.
ختم پارتی بدین صورت است که در مراسم عزاداری متوفی، شرکت کنندگان با رقصی همراه با گریه که در پس زمینه اش موسیقی شاد در حال پخش است در تناقضی عجیب به سوگواری می پردازند.
🔴 اکنون می توان درک بهتری از سخن حکیمانه انیشتین داشت. وی چنین می گوید:
دو چیز نهایت ندارد: یکی وسعت کهکشان ها و دیگری حماقت برخی انسان ها
@meshkatnoor🔴
هدایت شده از فارس پلاس
▪️دیروز یه خبر وحشتناک خوندم که هرکار میکنم تصویرش از جلو چشمم نمیره. ۲۶ مارس، یه مریض کرونا از یه خانهی سالمندان تو مونترال میره بیمارستان بستری میشه و فوت میکنه. سه روز بعد، ۲۹ مارس، مسئولین بهداشت و درمان میرن از اون خانهی سالمندان بازدید کنند و میبینن که تموم مسئولین و پرستارای اون خانهی سالمندان ول کردن رفتن.
🔻یعنی سالمندان رو به حال خودشون رها کردند و کسی نبوده بهشون غذا بده، داروهاشون رو بده، و تو مواردی پوشکشون رو عوض کنهسی و یکی مرگ گزارش شده ولی یه ذره گزارش مبهمه که آیا همهی اون ۳۱ نفر تو اون مدت که به حال خودشون رها شدن فوت کردند، از کرونا بوده آیا، یا چی. باور نکردنیه
💬 dorsa jalalian
@Fars_plus
هدایت شده از کانال خبری رجانیوز
🔻حجت الاسلام دکتر الهیراد: نزول بلا لازمه امتحان الهی و مقدمه به کمال رسیدن انسان است
🚨 در منظومه توحیدی بلایا اگر چه منشا مادی داشته باشند خارج از فعل و اراده الهی نیست
🔹️ فلسفه نزول بلا سه بخش است که مسئله گناه تنها یک بخش از آن است.
🔹هیچ کس جز معصوم نمی تواند دلیل قطعی نزول بلا را معین کند.
🔹️ عده ای بدون نگاه جامع به روایات هر اتفاقی را به ظهور ربط می دهند؛ مردم را بدبین و بی اعتماد نکنید.
🔹️ خدا اراده کرده است عالم به طور طبیعی اداره شود.
🔹️ توسل و رعایت نکات پزشکی در عرض هم نیستند که متعارض باشند؛ هر دو باید جدی گرفته شود.
🔹️ با منطق متحجران حرم های اهل بیت جاروکش و خادم نیاز ندارند.
⬅️ در رجانیوز بخوانید:
🌐 Rajanews.com/node/336097
✅ @Rajanews
16- بلاها و شرور.pdf
1.69M
فلسفه شرور و بلا ها در کلام استاد علامه آیت الله مصباح یزدی #پرسمان_اعتقادی
#پاسخ_به_شبهات_ملحدین @meshkatnoor🔴
هدایت شده از حوزه ولائی
نامه دکتر مرندی رییس فرهنگستان علوم پزشکی به مراجع عظام تقلید و مسئولین در مورد روزه در شرائط کرونایی
سلام علیکم
با احترام، موضوع روزه داری در بحران ویروس کرونا در جلسه ای با حضور اساتید متدین دانشـگاه ھا از تخصص ھا و فوق تخصص ھای مختلف و با مشارکت حجت الاسلام فلاح زاده رئیس موسـسه موضوع شناسـی فقھی در محل فرھنگسـتان علوم پزشـکی
مورد بحث قرار گرفت و جمع بنـدی نظرات پس از مشورت بـا وزیر محـترم بھـداشت، و برخی از مسـئولین محترم ستاد مبارزه با کرونا و تائید آنان به پیوست جھت استحضار و ھر گونه اقدام مقتضی تقدیم میشود
دکتر سید علیرضا مرندي
رئیس فرهنگستان علوم پزشکی
_________
حوزه ولایی↙️
http://eitaa.com/joinchat/1223360536C8a78ba74bb
👆👆👆
نخستین کتاب فلسفی در موضوع کرونا از ادریس هانی: کویید 19 کاری میکند که سازمانملل از انجام آن عاجز است. ادریس هانی اخیرا نوشته خود را با عنوان “فيلو- كورونا.. كوفيد19 يحرك الموجة الرابعة للحداثة” برای چاپ ارسال کرده است. این نخستین کتابی است که از منظر فلسفی به اپیدمی کرونا پرداخته است. هانی در این کتاب با تجزیه و تحلیل «روانشناسی فرد در قرنطینه» به پرسش از انسان و سرنوشت او در دوره پساکرونا پرداخته و آن را در مسائلی همچون «تجزیه سیستمهای اجتماعی»، «تغییر قدرت»، و «مرکزیت خانه به مثابه پناهگاهی برای هستی و زندگی» جستجو میکند. هانی با گشتوگذاری که در فلسفه، سیاست، اقتصاد، روانشناسی و انسانشناسی و ادبیات و کلام انجام داده به تحلیل ابعاد مختلف از این تحول برآمده از کوید 19 پرداخته و آن را به مثابه تبلور سطحی از مکر طبیعی میداند که مکر تاریخی به معنای هگلی را به چالش میکشد. ادریس هانی در این کتاب، در جستجوی پتانسیلهای هر دورۀ تاریخی، به کرونا و تأثیر آن در ظهور موج چهارم مدرنیتهی (در ادامه سه موج مدرنیته لئواشتراوس) اشاره میکند. وی میگوید: این اپیدمی ممکن است به مثابه یک آموزش و تمرین جمعی و جهانی برای استقبال از انقلاب ذهنی بشر باشد. ظاهرا این انقلاب تنها با تغییرات وجودی، با اپیدمیها، با طاعونها، و تغییرات محیطی تحقق خواهد یافت. از این منظر، کرونا توانسته است زخمی دیگر بر خودشیفتگیهای مدرن وارد کند، زخمی که کمتر از زخمهای خودشیفتگیهای مذکور در ادبیات فروید نیست. به گفتۀ هانی، این زخم در پیکرۀ خودشیفتۀ زمانه را میتوان در تضعیف جهانیگرایی، در بازگشت حق طبیعی، و همینطور تمرکز و توجه به «خیال فلسفی» مشاهده کرد. از نظر ایشان، در وضعیتی که آمار و ارقام و عقل و عقلانیت ابزاری حس افسردگی و یأس را تقویت میکند، «خیال فلسفی» تنها چیزی است که در وضعیت اپیدمی دوام آورده و موجب حفظ امنیت و معنویت در مواجهه با بیماری شده است.
ادریس هانی میگوید کرونا و زمانۀ آن شاخصهایی دارد که برخی از آن شاخصها الان پیدا نیست و در آینده رخ خواهد نمود. کرونا ممکن است کاری بکند که پیش از این سازمان ملل و نظام بین الملل نیز از انجام آن عاجز بوده است. شاید کسانی که در این مسیر و در مسیر مواجهه و مبارزه با کرونا از دنیا رفتهاند، شهدایی باشند برای ایجاد تحول در راستای ایجاد نظام جهانی جدید. هانی در این کتاب هم نظریۀ «برخورد تمدنها»ی هانتیگتون را و هم نظریۀ «پایان تاریخ» فوکویاما را به چالش کشیده و میگوید که اکنون که غرب دچار اضطراب شده است و در عوض چین در حال ارسال خدمات درمانی به اروپا و آمریکاست، سخن از «پایان تاریخ» یا «برخورد تمدنها» بیمعناست. ادریس هانی با اشاره به این نکته که «کسی بر تاریخ حکومت خواهد کرد که بتواند دنیا را از کرونا نجات بدهد» میگوید هانتیگتون و فوکویاما در نظریات خود از این نکته غفلت کردند که چگونه اپیدمیها و بیماریهای فراگیر میتوانند مراکز سرمایهداری را به گرسنگی کشانده و آرزو و رویای مدرنیته را پریشان کند. 🔸حبیب الله بابابی
@meshkatnoor🔴
دیدبان اندیشه فروردین 1399 (2).pdf
5.53M
🔰دیده بان اندیشه (دو هفته نامه تخصصی رصد رویدادهای اندیشهای)
موسسه فرهنگی ـ رسانهای شناخت/ گروه فلسفه و اندیشه
شماره یک 15 فروردین 99
🔹در این دوهفتهای که گذشت مسائل مختلفی پیرامون مساله کرونا مطرح شد و هرکس از زاویهای به بررسی این بحران پرداخت. محورهای اصلی که در این مساله کرونا پرداخته شد به شرح ذیل است:
🔻 تحلیل پیامدهای اجتماعی، سیاسی و اقتصادی کرونا و پساکرونا
🔻 تحلیل و بررسی مدیریت بحران کرونا از سوی حاکمیت
🔻شبهات الاهیاتی که بواسطه کرونا طرح شده است.
🔻مساله تقابل علم و دین، ارزشمندی علم و نقش علم در مدیریت این بحران
🔻 نقد وبررسی جنگ بیولوژیک بحران کرونا
🔻 نخبگان علوم انسانی چگونه با کرونا برخورد می کنند؟
🔻کرونا و فرم های جدید مناسک
هدایت شده از Amin
مدل دینداری و سنخهای روانی(۲) سنخهای روانی و رفتارشناسی معصومان.mp3
17.07M
🔹 مدلهاي دينداري و سنخهاي رواني
🔸قسمت دوم: "سنخهای روانی و رفتارشناسی معصومان"
🔸فایل صوتی جناب حجت الاسلام دکتر احمد حسین شریفی، استاد تمام موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی
#نقد_ مباحث_ روشنفکری
# #استاد_احمدحسین_شریفی
@meshkatnoor🔴
هدایت شده از عبدالحسین خسروپناه
@khosropanah-ir.mp3
27.66M
#بشنوید
🔰 سخنرانی استاد خسروپناه با موضوع علیت و الحاد
⭕️ واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی | بهمن ۱۳۹۸
🆔 @khosropanah_ir
هدایت شده از مدرسه اقتصاد
نقدی بر رویکرد اجتماعی ـ کلامی ـ سیاسی مولوی عبدالحمید اسماعیلزهی.pdf
323.1K
✅نقد و تحلیل منطقی و متقنی بر رویکرد کلامی، اجتماعی و سیاسی مولوی عبدالحمید اسماعیلزهی؛ با تأکید بر سخنان اخیر ایشان و منابع کلامی و فقهی اهل سنت/ #متن_کامل #مقاله
👈💥 متن خلاصه این مقاله در پستهای ذیل:
🔰چکیده مقاله:
eitaa.com/SchoolofEconomics/3154
🔰 نقد و تحلیل کلامی:
eitaa.com/SchoolofEconomics/3155
🔰 نقد و تحلیل اجتماعی:
eitaa.com/SchoolofEconomics/3156
eitaa.com/SchoolofEconomics/3157
🔰 نقد و تحلیل سیاسی:
eitaa.com/SchoolofEconomics/3158
eitaa.com/SchoolofEconomics/3159
#اهل_سنت #مولوی_عبدالحمید #اسماعیلزهی #مسجد_مکی #کرونا #استغاثه #جامعه_المصطفی #جزوه
👈💥محتوای این مطلب مستدل و مستند، توسط برخی دوستان فاضل و دانشمند، در زمان معتنابهی، مورد تحقیق و مطالعه و تدوین قرار گرفته است؛ جهت معرفی آن، حتی بدون ذکر نام این کانال، هر یک از فعلان فضای مجازی و مدیران کانالهای دوستدار ایران و اسلام که صلاح دیدند، تلاش خود را داشته باشند. به نظر میرسد باید برای نقد چنین مطالبی، با روحیهای مردمی و جهادی وارد میدان بصیرتافزایی شد...
.