eitaa logo
گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی ره
3.1هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
798 ویدیو
293 فایل
اطلاع رسانی گروه کلام و فلسفه دین ارتباط با ادمین جهت تبادل اطلاعات . . @sahbayeandisheh. @Hasanusofian @javadgoli @Slmmv30
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از ابوالفضل ساجدی
⁦✍️⁩دکتر ابوالفضل ساجدی ⭕موضوع: 🔷غفلت از واقعيات متمايز آموزش دينی يكي از آسيب‎هايي كه مي‎تواند دامن آموزش ديني را آلوده سازد، كاستي در فهم چيستي آموزش ديني و يكسان‎انگاري آن با آموزش غير ديني است. هر گاه از آموزش ديني سخن مي‎رود، ابتدا ممكن است چنين به نظر آيد كه آموزش‎هاي ديني و غير ديني از وضعيت به طور كامل مساوي و اصول واحد آموزشي برخوردارند. آيا مي‎توان بر همسان‎انگاري اين دو فتوا داد؟ پاسخ منفي است، چرا كه آموزش‎هاي ديني به دليل ويژگي‎هاي خاص محتواي آموزشي و وجوه تمايز آن از ساير دروس (رياضي، فيزيك، بيولوژي و ...) اقتضاءات ويژه‎اي دارد؛ در نتيجه افزون بر لزوم رعايت اصول علمي آموزش‎هاي غير ديني، رعايت اصول ديگري نيز ضروري است. برخي از خصائص تعليم دين عبارتند از: اختلاط با اهداف تربيتي، اصطكاك با تعصب‌هاي قومي، عقايد خرافي و زياده‎طلبي‎هاي مادي و دنيوي سلطه جويان، مقابله با موج گسترده دين‎گريزي دوران رنسانس و مدرنيسم غرب، و شنا در مقابل حركت موج. توجه به اين ويژگي‎ها رعايت اصول خاصي را براي آموزش موفق ديني مي‎طلبد. 🟣 کانال استاد ابوالفضل ساجدی 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2073231414Cedf9811cee 🔸 ارتباط با ادمین کانال:👇 @mohamad_admin
اثيكا.pdf
5.94M
🔹 اثیکا؛ گذری بر کتابهای تازه نشر در حوزه فلسفه اخلاف در غرب 🔹به زبان انگلیسی ، دریای بی انتهایی از کتب ارزشمند یافت میشود که آشنایی با این کتابها به پژوهشگران حوزه اخلاق فارسی کمک می کند تا با توجه به منابع غنی اسلامی، به بومی سازی مباحث اخلاق بپردازند. 🔹 مجموعه خانه اخلاق پژوهان جوان تلاش کرده تا ذیل سایت مجموعه، مهمترین کتابهای این حوزه را به صورت مرتب جمع آوری و معرفی حداقلی کنیم. 🔹اثیکا، عنوانی است که در آن، فهرستی از کتابهای تازه نشر به زبان انگلیسی را در اختیار علاقه مندان قرار خواهد داد. ارائه فهرست کتابهای تازه نشر علاوه بر آن که نشان دهنده ذائقه مطالعاتی فلسفه اخلاق در خارج از زبان فارسی است، می تواند راهنمای خوبی برای دانشجویان و علاقه مندان به رشته های فلسفه، فلسفه اخلاق و سایر حوزه های مطالعاتی مربوط، برای پژوهش در موضوعات مختلف باشد. 🌐 @meshkatnoor
Sound_2020_06_23_19_11_47_652 (converted) (converted).mp3
34.37M
🔰 وبینار مساله رنج و ظرفیتهای آن در ادیان توحیدی و شرقی 🎤🎥 ارائه بحث توسط استاد دکتر امیر خواص ؛ دانشیار موسسه امام خمینی به همراه پرسش و پاسخ 🔰 این وبینار به صورت مشترک توسط مجمع عالی حکمت و گروه فلسفه دین موسسه امام خمینی به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شده است . 🌐 @meshkatnoor
20.55M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 پاسخ به شبهات اعتقادی، کلامی و فلسفی 🎤🎥 حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد ؛ دانشیار موسسه امام خمینی 🔺جلسه ششم 🔸 و الهیات رنج ۴ 🌐 @meshkatnoor @hekmateislami
⁦✍️⁩دکتر ابوالفضل ساجدی ⭕️موضوع: دكتر سروش و دعوی بی ‎نيازی بشر مدرن از دين دكتر سروش سالها پيش"، اين ادعا را مطرح كرد. وي در مقاله ي ”ريشه در اب است“ در مجله كيان، شماره29 بحثي را تحت عنوان ”استغناء محمود و مذموم از‏ ‏دين“ مطرح نمود. ايشان در سخنراني خود كه در شهر مونترال كانادا در تاريخ حدود اسفند 1376 در مسجد فاطمه (س) برگزار شد ‏ نيز ‏نكات ديگري را در تبيين اين موضوع افزود. حقير در اين جلسه حضور داشتم و برخي عبارات وي را نقل خواهم كرد. ايشان در آغاز مقاله فوق مي نويسد: "سوال اين است كه اگر مجموعه ي بشريت را در نظر آوريم و حسنات و خيرات و بركات آدمي را در كفه‎اي نهيم و بدي‎ها و زشتي‎هاي او را در كفه‎اي ديگر بگذاريم، كدام كفه سنگيني خواهد كرد؟ ... "آنچه آشكارا ميتوان ديد استغناءيي است كه مجموع بشريت از‏ ‏انبياء و تعاليم آنان پيدا كرده‎است و حكايت از آن دارد كه گويي نسبت آدميان با مكتب انبياء عوض شده‎است و‏ ‏سلطه‎اي كه مكتب پيامبران در دوره‎‎‎‎‎ها ي گذشته بر آدميان داشته‎است، اينك سست‎‎تر شده‎است." وي پس از طرح‏ ‏مسئله ي بي‎نيازي از دين، استغناء را به دو نوع، استغناء محمود و استغناء مذموم تقسيم‏ ‏ميكند. به نظر ايشان استغناء بيمار از طبيب پس از بهبودي بيمار، و استغناء‏ ‏شاگرد از استاد پس از فارغ التحصيل شدن و يا استاد شدن شاگرد، از نوع بي‎نيازي پسنديده و ممدوح است. اما‏ ‏اگر بيمار مادامي كه هنوز بيمار است ادعاي استغناء از طبيب نمايد، يا اگر شاگرد مادامي كه هنوز سواد‏ ‏كافي نياموخته‎است ادعاي استغناء از معلم و راهنما سر دهد، بي‎نيازي مذموم و ناپسند تلقي ميشود. بيمار ابتدا‏ ‏نيازمند به طبيب است اما پس از بهبودي و درمان، وي را به طبيب حاجتي نيست. حاجت به طبيب‏ ‏مادامي است كه هنوز اتش بيماري شعله ور است. نياز شاگرد به استاد نيز به همين گونه ‎است.‏ ايشان پس از طرح موضوع استغناء از دين و تقسيم استغناء به ممدوح و مذموم مدعي مي شود كه استغناء بشر مدرن نسبت به دين از نوع استغناء ممدوح است. @meshkatnoor 🟣 کانال استاد ابوالفضل ساجدی 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2073231414Cedf9811cee
مصاحبه مرحوم واعظ زاده در مورد تفکیک .pdf
844.6K
🎤مصاحبه مرحوم آیت الله واعظ زاده در مورد مکتب تفکیک 🔸ایشان از نزدیک با بزرگان این مکتب آشنایی و ارتباط داشته و در این مصاحبه، نکاتی ناب و تامل برانگیز در مورد این مکتب و ابعاد آن طرح می کنند. @meshkatnoor
22.87M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 پاسخ به شبهات اعتقادی، کلامی و فلسفی 🔹حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد ؛ دانشیار فلسفه دین موسسه امام خمینی 🔺جلسه هفتم 🔸 و الهیات رنج ۵ @meshkatnoor @hekmateislami
http://fekrat.net/1520 : نژادپرستی و استعمار ریشه در نگرش غرب به انسان دارد. 👇 👇👇👇👇 @berenjkar_ir
⁦✍️⁩دکتر ابوالفضل ساجدی ⭕موضوع: 🔷يكي از آسيب‌های تعليم در كشور، غفلت از پيوند آن با تربيت است. والدين، معلمان،‌ مبلغان، فرهنگ سازان و دغدغه مندان تعليم دين بايد به تفاوت كار خود با تعليم ساير دروس توجه داشته باشند،‌ اما در موارد زيادي به اين نكته توجه نمي شود. يكي از خصائص اموزش دين، پيوند با تربيت است. آموزش‎هاي ديني به دليل محتوا و مقصد خاص خود، با ساير دروس هم‌چون رياضي و فيزيك، تفاوت دارد. تعليم ديني فقط ياد دادن علوم توصيفي و گزارش‎گر را هدف قرار نمي‎دهد؛ بلكه با مقاصد تربيتي گره خورده است. اين آموزه‎ها به دو دستة كلي قابل تقسيم است: 1. مسايل نظري و اعتقادي 2. مسايل عملي، اخلاقي و تربيتي و جهت‎دهي گرايش‎ها و عواطف هدف از آموزش نوع دوم ايجاد تغييرهاي رفتاري، هدايت اخلاقي و گرايشي است. آموزش نوع نخست نيز چون مقدمة پذيرش و عمل به دين است، با هدايت عملي آدمي پيوند دارد. بنابراين آموزه‎هاي ديني، مستقيم يا غير مستقيم، با اهداف تربيتي آميخته است. قرآن نيز تعليم و تزكيه را در كنار هم ذكر مي‎كند و مي‎فرمايد: هُوَ الَّذِي بَعَث في الاُمِّيينَ رَسولاً مِّنهُمْ يتْلُوا عَلَيهِمْ ءَايتِهِ وَ يزَكِّيهِمْ وَ يعَلِّمُهُمُ الْكِتَب وَ الحِْكْمَةَ وَ آن كانُوا مِن قَبْلُ لَفِي ضلَلٍ مُّبِينٍ (جمعه:2). اوست خدايي كه ميان عرب اُمي (يعني قومي كه خواندن و نوشتن هم نمي‎دانستند) پيغمبري بزرگوار از همان مردم برانگيخت تا بر آنان آيات وحي خدا تلاوت كند و آن‌ها را از لوث جهل و اخلاق زشت پاك سازد و شريعت كتاب سماوي و حكمت الهي بياموزد با آن‌كه پيش از اين همه در ورطه جهالت و گمراهي بودند. برخي از پژوهش‎گران غربي مانند زورديگ زبان آموزه‎هاي ديني را زبان وجود (is language) و زبان ساير دروس را زبان ابزاري (use language) ناميده‎اند تا به اين حقيقت اشاره كنند كه آموزه‎هاي ديني با كل وجود و هستي انسان پيوند دارد. كسي كه نگرش الاهي را مي‎پذيرد، كل زندگي او رنگي جديد به خود مي‎گيرد، اما ساير دانش‎هاي بشري چنين خاصيتي ندارند. وقتي زبان آموزه‎هاي ديني زبان وجود باشد و به كل حيات فرد رنگ ويژه‎اي دهد، پيوند آن با عمل و تربيت آشكار مي‎شود. 🟣 کانال استاد ابوالفضل ساجدی 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2073231414Cedf9811cee
هدایت شده از Khatami
8.69M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 خاطره‌ای شنیدنی رحیم پور ، از نحوه برخورد عبدالکریم با انتقادات و سوال‌های مطرح شده @meshkatnoor