❌مرثیه ای که گریه کننده ای ندارد‼️
🔺محرم یادآور غربت امامی است که صدای«هل من ناصر» او زمانی شنیده شد که سر مبارکش بر فراز نیزه دنیاگرایی و عافیت طلبی خواصی قرار گرفته بود که دین را وجه المصالحه دنیایشان قرار می دادند.
🔺چقدر تاریخ پر تکرار است!!! زمانی که حسین های زمان در یارگیری برای جبهه حق، فراخوان عمومی و خصوصی می دهند، اما دلدادگان به جیفه دنیا، لبیک به فراخوان را منوط به اجازه عقل مادی نگر و حسابگرخود می کنند.
🔺سالیانی است که فریاد رسای رهبر حسینی نسبت به خطرات تکان دهنده کاهش جمعیت در هیاهوی غفلت، دنیاگرایی، عافیت طلبی، مسئولیت گریزی، بی بصیرتی و عقده گشایی سیاسی برخی شنیده نشد تا اینکه نشانه های آنچه را که از آن می ترسیدیم در حال بروز است.
🚨از باب نمونه بیایید به خطر کاهش جمعیت در شاخه ارتباط آن با جریان تکفیر، تنها اشارتی داشته باشیم. شاید که از دهشت آن چرتی پاره شود و تنی به لرزه درآید:
🔺وقتی که مولوی عبدالحمید از همین حالا صراحتا و طلبکارانه با تکیه بر جمعیت فراوان اهل سنت، تقاضا برای قابل امکان شدن ریاست جمهوری یک سنی دارد، در آینده ای بسیار نزدیک که اکثریت جمعیت کشور با اهل سنت باشد چه چیزهای دیگری را مطالبه خواهد کرد؟
🔺اگر اشرار مسلح مزدور سعودی در شرق کشور تکثیر بیشتری یابند و دست به شرارت گسترده بزنند، امنیت چه کسانی در معرض خطر خواهد بود؟!
🔺پس از اینکه اهل سنت در دل شهرهای شیعه نشین ما تکثیر یافتند، با کدام استراتژی می توان به وضع سابق برگشت؟
🔺وقتی روستائیان شیعه نشین مرزی، روستاها را به قصد بهره گیری از تمتعات شهری ترک می کنند و زمین هایشان را به ثمن بخس به مخالفین شیعه واگذار می کنند، چگونه می توان آنها را به أوطانشان بازگرداند؟
🔺وقتی جریان های جماعت تبلیغی و سلفی به صورت علنی و غیر علنی در حال یارگیری هستند، کسی دقیقا نمی داند که أفعی خفته تکفیر و شیعه کشی، چه زمانی بیدار شده و به بلعیدن شیعه اقدام خواهد کرد.
🔺آیا مگر جز این است که قربانیان اصلی جریان تکفیر در عراق و سوریه، شیعه ضعیف شده بودند؟
آیا پیام جنایت وحشتناک فاجعه پایگاه نظامی اسپایکر را دریافت کرده ایم؟
🔺آنچه تاکنون مانع گسترش تکفیر شده، نهفته در قدرت شیعه است. اما این قدرت، با کاهش جمعیت جوان دیری نخواهد پایید.
🚨و اوج مرثیه این است که این مرثیه هنوز هم سوکوار چندانی ندارد !!!
📝 حجت الاسلام دکتر سید مرتضی موسوی؛ دانش آموخته و استاد کلام اسلامی 🆔 @meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 پشت پرده بحران #پیری_جمعیت
➖یک اعتراف تکان دهنده: به ما گفتند زنان را به طور مخفیانه #عقیم کنیم!
◀️ این ویدئوی بسیار هولناک مرثیهای برای جمعیت ایران است، ایرانی که اکنون دارای سریعترین نرخ کاهش جمعیت در تاریخ است.
🔹میگوید در دورهای مثل نقل و نبات به خانمها داروهای پیشگیری از بارداری میدانند و حتی شرط دادن شیر خشک به مادران، استفاده آنها از داروهای ضدبارداری بوده است. از این بدتر این است که حتی برای عقیم کردن زنان و مردان بیمارستان صحرایی هم احداث کردهاند.
🔸در جایی از ویدئو شاهد اعتراف تکاندهندهای هستیم، میگوید به ما گفته بودند زنانی را که برای بار دوم یا سوم باردار شدهاند را مخفیانه عقیم کنیم!
🗯 به گزارش سازمان ملل تا ۳۰ سال آینده جمعیت پیر کشور ۴ برابر و میانگین سنی جمعیت از حدود ۳۰ به ۴۵ سال خواهد رسید و عملا نیروی فعال کشور نصف خواهد شد. 🆔 @meshkatnoor
96091283568.mp3
43.16M
🎤فایل صوتی
⭕️ موضوع : # نسبت دین و معنویت
🔷 #قسمت_ دوازدهم (نقد پروژه معنویت و عقلانیت آقای مصطفی ملکیان)
✅ آیا معنویت ، لزوماً برآمده از دین است یا خارج از دین هم می توان به معنویت دست یافت؟
🔴 مجموعه مباحث حجت الاسلام دکتر # محمد جعفری، دانشیار فلسفه دین موسسه امام خمینی که در برنامه رواق معرفت رادیو معارف پخش شده است. 🆔 @meshkatnoor
هدایت شده از مجمع عالی حکمت اسلامی
🔵بیست و چهارمین شماره فصلنامه علمی پژوهشی حکمت اسلامی منتشر شد.
🔸در این شماره ۸ مقاله با موضوعات:
🔻تمایز فقه و اخلاق، تأملی در یک اشتباه تاریخی / حسین سوزنچی
🔻چیستی و کارکرد حکمت عملی در سنجش آن با حکمت نظری / محمدعلی نوری
🔻بررسی «اصل جهت کافی» در فلسفه لایبنیتس و مقایسه آن با «قاعده ضرورت سابق» در فلسفه اسلامی / مهدی زارعی، ابوالفضل کیاشمشکی
🔻جستاری پیرامون آرخه، هوله و ماده (سرنوشت ماده در گذر زمان، از فلسفه یونان تا فلسفه اسلامی) / ابوالفضل نظری، مهدی منفرد
🔻مقایسه فاعل هستیبخش و فاعل طبیعی در اندیشه صدرالمتألهین / مرتضی رضایی
🔻سنجش مسائل حکمی در ساحت وحدت تشکیکی و وحدت شخصی / میثم زنجیرزن حسینی، سمیه ضیاء علی نسبپور
🔻گونهشناسی مُعتبِر و بررسی خصوصیات آنها از دیدگاه نظریه اعتباریات علامه طباطبایی / زهرا آتشی، محمدجواد سلمانپور، محمد بنیانی
🔻بررسی تبیین ویژه صدرالدین شیرازی درباره ضرورت فراگیری حکمت / محمدعلی محیطی اردکان، غلامرضا فیاضی
منتشر شد.
✅http://hekmateislami.com/?p=10916
@hekmateislami
TarhKoli_Ketabcheh.pdf
2.02M
🔸خلاصه کتاب «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» | پایههای فکری نظام اسلامی
📝 حضرت آیتالله خامنهای در ماه مبارک رمضان سال ۱۳۵۳ در مسجد امام حسن علیهالسلام مشهد جلساتی با عنوان «طرح کلی اندیشهی اسلامی در قرآن» داشتهاند. ایشان با اشاره به اهمیت این مباحث گفتهاند: «این جلسات، پایههای فکری برای ایجاد یک نظام اسلامی است.» ۱۳۸۱/۰۴/۰۴
پایگاه اطلاعرسانی KHAMENEI.IR خلاصه جلسات «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» که حضرت آیتالله خامنهای از آن تحت عنوان «پایههای فکری نظام اسلامی» یاد کردهاند را در قالب یک کتابچه تولید کرده است. ساختار این محصول در هر جلسه شامل مواردی چون: «مقدمهی توضیحی»، «نشانی و ترجمهی آیات»، «واژگان کلیدی»، «نکات کلیدی» و «بُرشی کوتاه از متن» است.
➕ این محصول با «دستهبندی و خلاصهسازی» محتوای کتاب میتواند خوانندگان را در «مطالعهی سریع» و «فهمِ نکات اصلی و رئوس مباحث حضرت آیتالله خامنهای» یاری دهد. 🆔 @meshkatnoor
«ظهور ویروس کوئید 19 و سرعت و وحشت همه گیری آن بشر را با یک تکان شدید و سردرگمیِ فزاینده ای مواجه ساخت. ده ها سال است که بشر با چنین مساله جهانی مواجه نشده است و به یکباره در بهت شرایط جدیدِ بوجود آمده، ناگزیر شده است یک بسیج همگانی و تلاش جهانی را برای مواجهه با این پدیده تدارک بیند. بحرانِ عالمگیری که صرفا مربوط به بخشی و یا جنبه ای از حیات آدمی نیست و در نتیجه عواقب بحران کرونا او را به تلاش برای بررسی آن از تمامی ابعاد علوم و معارف بشری نموده است. بنظر می رسد در شرایط بحرانی باید صرفا تلاش نمود تا با علوم پیشتاز این بحران را فرونشاند. اما از آنجا که برای فرونشاندن بحران صرفا برخی شاخه های علمی باید در خط مقدم مبارزه با آن باشند، سایر متفکران که نمی توانند در خط مقدم حضور پیدا کنند باید بیکار ننشسته و سایر ابعاد بحران را متناسب با شاخه های علمی خودشان بررسی کنند و خلاقیت نظریه پردازی را به منصه ظهور بگذارند. اما، چون بحران کرونا چالشی عجیب در نگاه بنیادین بشر بوجود آورده و می آورد، لذا ضرورت دارد فرهیختگانی که می توانند به تجزیه و تحلیل این نگاه بنیادین بپردازند پا پیش گذاشته و این پدیده عجیب را از منظر فلسفی بررسی کنند. در این کتاب مجموعهای از فلسفهورزی برخی اندیشمندان درباره بحران کرونا آمده است.»
🔵 این کتاب با همکاری «انتشارات پژوهشگاه فضای مجازی» و «انتشارات دانشگاه امام صادق(ع)»، در 217 صفحه به چاپ رسید. 📌 جهت مطالعه مشروح این خبر بر روی لینک زیر کلیک کنید.
b2n.ir/113778
گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی ره
@nasiri1342
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ #معنای_معروف_و_منکر!!!👆👆👆
مهدی نصیری: «امر به واجبی که 60 درصد مردم به آن واکنش نشان بدهند،اشتباه است»😳
◀️پاسخ علامه مصباح یزدی به مغالطه مهدی نصیری : 👇👇👇
👈برخی معتقدند اگر «معروف» به معنای شناختهشده است، معنای امربهمعروف این خواهد بود که مردم نخست باید آن را درست و بهخوبی بشناسند و بعد به آن امر کنند. این اعتقاد، نوعی #مغالطه است. درست است که معنای لغوی «معروف»، شناختهشده است، اما این واژه اصطلاحات دیگری نیز دارد. معنای لغوی «معروف»، که معروفِ به کفر را نیز دربر میگیرد، ربطی به معنای اصطلاحیِ آن در عبارت امربهمعروف ندارد.
👈یکی از دلالتهای «معروف» که دایره معناییِ آن قدری تنگتر از معنای لغویاش است، چیزی است که عقلا آن را خوب میدانند. این اصطلاح هنگامی بهکار میرود که عقل قادر باشد خوبی یا بدی چیزی را درک کند؛
💥ولی معروف در محیط دینی چیزی است که در دین بهعنوان خوب شناخته میشود؛ هرچند همه عقلا خوبیِ آن را درک نکنند. منکر هم در محیط دینی به معنای چیزی است که در دین بد قلمداد میشود، هرچند همه خردمندان آن را بد ندانند. آنچه دین خوب تلقی میکند و انجام آن را واجب میداند، باید به آن امر کرد؛ خواه مردم آن را بشناسند، خواه نشناسند...حضرت شعیب علیه السلام لازم میدید به چیزی امر کند که خداوند میپسندد و از چیزی نهی کند که خداوند ناروا میداند؛ خواه مردم معروفِ دینی را معروف بدانند، خواه منکر.(بنابر آیۀ 87 سورۀ هود مردم کار خود را بد نمیدانستند.)...
📚کتاب«جرعهای از دريای راز»؛ص247 🆔 @meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥پاسخ شیخ علی جمعه، مفتی اعظم سابق الازهر مصر به شبهه سلفیها درباره توسل به اباعبدالله الحسین (علیه السلام) 🆔 @meshkatnoor
هدایت شده از مجمع عالی حکمت اسلامی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥ببینید|| به همین سادگی ....
#روضه_های_خانگی
#هر_خانه_یک_حسینیه
┈┈••✾•🍃🌿•✾••┈┈
🍁احیای روضه های خانگی 🆔 @meshkatnoor
✅ برداشت هایی عاشورایی برای پیدایش جمعیتی عظیم از نسل عاشورایی
🚨پدیده بی میلی به فرزندآوری، یکی از انحرافات نوپدید جامعه ماست که بخش أعظمیاز علل این بی میلی، ریشه در تفکر جاهلیت عصر مدرن دارد که مردم را در تقسیم دوگانه ناصحیح یا انتخاب فرزند یا انتخاب أمیال خود، سرگردان کرده است.
✅ باید از خون سیدالشهدا که در راه خدا و برای نجات بندگان از جهالت ها و حیرت گمراهی ها ریخته شد، برای اصلاح جامعه بهره برداری کرد.
🏴ایام محرّم فرصتی ویژه است تا از مصباح معارف حسینی، مشعل هایی برای نجات خانواده ها از خطر بی فرزندی و کم فرزندی، برگرفت و آنها را بر کشتی نجات از انقراض نشاند.
🔥 ما در حد بضاعت فکری خود، مشعل هایی را از مکتب عاشورا برگرفته ایم که به مبلغان حسینی تقدیم می کنیم. به این امید که بر منابر حسینی، برای یارگیری و افزایش جمعیت علوی و حسینی به کار آید:
✅ امام حسین(ع) از همان ابتدای حرکت خود تا لحظه شهادت، به صورت عمومی و خصوصی از افراد به منظور افزودن یاران جبهه حق دعوت می کرد. آیا در جنگ جمعیتی که دشمن علیه ما به راه انداخته، ما هم حاضریم برای أفکندن ترس بر دل دشمن، بر سربازان جبهه حسینی افزوده و اقدام به فرزندآوری یا افزایش آنها کنیم؟
✅ از همان ابتدای سفر حضرت، عده ای یا از سر دلسوزی و یا به خاطر أغراض شخصی، قصد منصرف ساختن ایشان از به همراه بردن زنان و فرزندانش را داشتند.اما ایشان انجام وظیفه را بر احساسات و عواطف عمیق پدرانه خود ترجیح داد.
آیا ما نیز حاضریم در فضای سنگین کنونی جامعه که بعضی به بهانه های واهی، ما را منع از افزایش فرزندآوری می کنند، به وظیفه تاریخی، شرعی خود عمل کرده و نسلی از علی اکبرها، قاسم ها و علی اصغرهای امروزی به وجود بیاوریم؟
✅ عاشورا به ما آموخت که عاقبت جانفشانی خالصانه برای احیاء توحید، پیروزی است؛ هرچند تعداد یاران جبهه حق، قلیل باشند.
اما به ما نیاموخت که با اقدام به کاهش جمعیت به منظور رفاه و عافیت بیشتر، بازهم پیروزی و نصرت الهی تضمین شده باشد.
✅ امام حسین(ع) برای حفظ دین از تمام جگرگوشه هایش گذشت و جوانانش را قبل از خودش به میدان شهادت فرستاد تا با چشمان خود شاهد شهادت آنها باشد.
بیایید ما هم برای حفظ نسل شیعه، بر تعداد جگرگوشه هایمان بیفزاییم و آنها را با مهر حسینی تربیت کنیم.
✅ ایشان برای حفظ اسلام تمام هستی خود را فدا کرد.
بیایید ما هم در جنگ جهانی جمعیتی که دشمنان ما بر ضد ما به راه انداخته اند، لاأقل از هزینه های غیرضرور خود چشم پوشی کرده و آن را صرف تولید بیشتر نسل حسینی کنیم.
✅ حضرت پس از شهادت یاران محدودش، مظلومانه صدا می زد: «هل من ناصر ینصرنی»؟ اما کسی جوابش را نداد.
اینک پس از هزار و أندی سال بیایید ما به رسم قدرشناسی از سفره پر برکت او که سالیان سال بر سر آن نشسته ایم، به ندای او پاسخ بدهیم و با فرزندآوری بیشتر و با افزودن تعداد شیعیان واقعی او، به یاریش بشتابیم
✅ایشان حضرت علی أصغر را بر سر دست گرفت تا به تاریخ بفهماند که یک شیره خوار می تواند سندی بر حقانیت یک مکتب باشد.
بیایید ما هم با افزایش فرزندانی عاشورایی، سندی بر افتخار خود به این مکتب بسازیم.
✅ حضرت رباب علی اصغرش را به سخت ترین رزمگاه تاریخ آورد . آیا زنان و مادرانی که مدعی راه حسین اند، حاضرند برای تسکین دل رباب و به نذر حضرت علی اصغر، شیرخوارانی با عشق حسینی به دنیا آورده و در دامن خود بپرورانند؟
✅ همایش عظیم اربعین حسینی، رزمایشی عظیم و افتخار آمیز از جمعیت میلیونی شیعه در عرصه جهانی است.
چرا با کاهش زادوولد و با دست خودمان از اوج این قدرت کاسته و بر تضعیف خودمان اقدام می کنیم؟
✅ مکتب حسینی عرصه پیکار با دشمنان، در عرصه های مختلف است. جهاد جمعیتی و افزایش نسل عاشورایی، یکی از آن عرصه هاست که نیازمند فداکاری بوده و این هم ندای حسین در گوش زمان است که یارانش را به همراهی با خود برای فداکاری در راه خدا دعوت می کند:
«من کان باذلا فینا مهجته و موطّنا علی لقاء الله نفسه فلیرحل معنا» #ما_ملت_ امام _حسینیم 📝 حجت الاسلام دکتر سید مرتضی موسوی؛ دانش آموخته و استاد کلام اسلامی 🆔 @meshkatnoor
هدایت شده از Amin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔵 اوج حماقت نخست وزیر شاه 👆👆👆👆 🔵آیا حقیقت و رادمردی مرز و زمان می شناسد ؟ 🔵اگر انسانی وجود داشت که شایسته الگو برداری بود آیا شما به صرف اینکه او هم وطن شما نیست، منکر بزرگی او میشوید؟ آیا هم وطن بودن شرط پذیرش حقانیت یک فرد است؟ 🆔 @meshkatnoor
هدایت شده از @javadgoli
🔺🔺🔺نگرانی «بی بی سی» از مراسم عزاداری در ایران تمامی ندارد.
✳️ این مجموعه رسانه ای به همراه برخی از عوامل نفوذی داخلی و جریان ها و افراد جاهل چند وقتی است که به بهانه کرونا، پی در پی خواستار لغو عزاداری محرم هستند.
❇️ بیاییم اصول بهداشتی مانند زدن ماسک و فاصله گذاری اجتماعی را در مراسم های عزاداری مراعات کنیم تا آب به آسیاب دشمنان اهل بیت ( علیهم السلام) از جمله دولت خبیث انگلیس و رسانه های انگلیسی نریزیم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚩 اجرای صحنه روز عاشورا در کشور عراق
🚩 برای اولین بار صحنه واقعی روز عاشورا منطبق بر مقاتل به صورت کامل و اجرای هنرمندان عراقی در کربلا به تصویر کشیده شد/ بسیار تاثیر گذار و حزن انگیز
🆔 @meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥آرنولد ون دورن "مسیحی" که یکی از سرسخت ترین مخالفین اسلام و عضو افراطی ترین حزب اسلام ستیز(pvv) هلند بود تا جایی که بر علیه حضرت رسول(ص) فیلم ساخت، در نهایت مسلمان شد.🙏
🔸 او در این باره میگوید قبلا دروغهای فراوانی در مورد "اسلام" شنیده است و بعدها هرچه بیشتر در مورد اسلام و احادیث مطالعه کردم بیشتر متقاعد میشدم که اسلام یک دین زیبا و معقول است، اقای آرنولد ون دورن بیان میکند همهی دلایل اسلام ستیزی در اروپا به خاطر دولتهای غربی و رسانههایشان است و اگر مردم اروپا بفهمند اسلام تا چه حد زیبا و معقول است حتما به سمت این دین متمایل میشوند... 🆔 @meshkatnoor
ماه محرم كه شور حسيني همه عالم را در بر ميگيرد، فرصتي است براي آشنايي بيشتر با راه و مرام سالار شهيدان، و مجلس عزاي اباعبدالله الحسين عليهالسلام مجالي است براي افزايش بصيرت. به همين مناسبت حسينيه مصباحالهدي از روز اول محرم مجلسي را برپا كرده است تا علاقمندان، معارف حسيني را از بيان شيواي استاد فرزانه، علامه مصباح يزدي فراگيرند. اين مراسم از جمعه، اول محرم 1442 هر روز بعد از نماز ظهر و عصر همراه با مرثيهخواني مداحان اهلبيت عليهمالسلام به صورت غير حضوري در حسينيه مجازي مصباحالهدي برگزار ميشود. علاقمندان براي استفاده از اين برنامه ميتوانند به آدرس mesbahyazdi_ir@ در اینستاگرام مراجعه كنند. 🆔 @meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
صحبتهای این خانم بازیگر به شفافترین شکل ممکن علت #حق_بودن حجاب، ورای تکلیف را مشخص کرد
❌ احترام به شخصیت زن نه جذابیت جسمی او ❌
#حجاب_حق_زن 🆔 @meshkatnoor
✍️ حامد ساجدی
⭕️ علم و دین: پاسخ به #الحاد_مدرن (نئوداروینیسم) 7️⃣
🔸ناتوانی نظریه فرگشت (تکامل) در تبیین حس زیبایی شناختی موجودات زنده 2️⃣
چنانکه پیشتر بیان شد یکی از معضلات نظریه فرگشت، تبیین حس زیبایی شناختی موجودات زنده است و اینکه اساساً چرا چنین حسی در آنها ایجاد شده است. اما حتی اگر فرض کنیم نظریه فرگشت وجود چنین حسی را بتواند تبیین کند و به گونه ای بین زیبایی و شایستگی پیوند برقرار کند، سؤال دیگری رخ می نمایاند. چرا این حس به گونه ای در انسان تکامل یافته است که طبیعت و جهان هستی را زیبا می بیند؟ به عبارت دیگر گرایش به زیبایی که طبق نظریه فرگشت به عنوان مکانیزمی برای انتخاب جنس مخالف شکل گرفته و پرورش یافته است، چرا به گونه ای است که با ویژگیهای کلی جهان سازگار است؟ تبیین الهی می تواند این هماهنگی را توضیح دهد زیرا مشاهده زیبایی شکوه مند طبیعت، انسان را ناخودآگاه به درک عظمت خالق هستی سوق می دهد، بنابراین این حس به عنوان پلی برای ایجاد درک الهی در انسان تعبیه شده است. اما طبق نظریه فرگشت ممکن بود که اساساً چنین حسی در انسان شکل نگرفته باشد یا قدرت درک زیبایی جهان در این سطح وسیع را نداشته باشد و یا حس زیبایی شناختی انسان هماهنگ با ویژگیهای جهان نباشد.
🟣 کانال استاد ابوالفضل ساجدی
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2073231414Cedf9811cee
هدایت شده از گروه اسلام و مطالعات معنویت
جنبش های معنوی و کووید 19.mp3
18.25M
✅پیش نشست های مجازی | همایش معنویت های نوظهور، شاخصه هاونقدها
🔶جنبش های معنوی و کووید 19
✍️ارائه دهنده: دکتر هادی وکیلی
⏰زمان : دوشنبه 1399/5/27 ساعت ۱۱ الی ۱۳
🎧از رادیو پژوهش بشنوید
💠https://b2n.ir/192456
🌐https://eitaa.com/isca_seda/877
✅مروری بر یک پروژه:شیوه های مواجهه تبلیغی با افراد در معرض معنویت های نوظهور
📒مسئلۀ اصلی در این پروژۀ تحقیقی، یافتن و به کارگیری شیوههایی برای افراد در معرض معنویتهای نوظهور است تا به این جریانها گرایش پیدا نکنند و آسیبهای ناشی از این جریانها دامنگیر آنان نگردد
🔶مقدمه: گروه اسلام و مطالعات معنویت، یکی از گروه های علمی پژوهشکده اخلاق و معنویت است که رسالتش، استنباط، تدوین و گسترش معنویت اسلامی به عنوان یک دانش کاربردی و تمدن ساز است. همچنین نقد معنویت های غیراسلامی، استخراج و تبيين چارچوب هاي نظري معنویت اسلامي از منابع اصيل ديني برای ترسیم مرزهای آن با معنویت های غیراسلامی و فرهنگ معنویت گرایی بدون مذهب، از دیگر وظایف این گروه به حساب می آید.
🔹این گروه – که مدیریت آن بر عهدۀ دکتر احمد شاکرنژاد است- در حال حاضر ۱۹ پروژه در دست اجرا دارد که برخی از این پروژه ها رو به اتمام است؛ نتایج حاصل از این پروژه ها نیز در قالب کتاب منتشر می شود. یکی از این پروژه های تحقیقی، «شیوههای مواجهۀ تبلیغی با افراد در معرض معنویتهای نوظهور» است که حجت الاسلام والمسلمین حمیدرضا مظاهری سیف، مسئولیت اجرای آن را بر عهده دارد.
💠آنچه در زیر می خوانید، حاصل گفتوگوی پژوهشکده اخلاق و معنویت با ایشان است:
✅*** مسئلۀ اصلی این تحقیق چیست؟
مسئلۀ اصلی در این پروژۀ تحقیقی، یافتن و به کارگیری شیوههایی برای افراد در معرض معنویتهای نوظهور است تا به این جریانها گرایش پیدا نکنند و آسیبهای ناشی از این جریانها دامنگیر آنان نگردد. بطور دقیقتر میتوانیم بگوییم که ما در این پژوهش، به دنبال شیوههایی هستیم تا از گرایش افراد به معنویتهای نوظهور جلوگیری کنیم.
💠جزئیات خبر در لینک زیر
🌐https://b2n.ir/226992
96091983946.mp3
42.87M
🎤فایل صوتی
⭕️ موضوع : # نسبت دین و معنویت
🔷 #قسمت_ سیزدهم (نقد پروژه معنویت و عقلانیت آقای مصطفی ملکیان)
✅ آیا معنویت ، لزوماً برآمده از دین است یا خارج از دین هم می توان به معنویت دست یافت؟
🔴 مجموعه مباحث حجت الاسلام دکتر # محمد جعفری، دانشیار فلسفه دین موسسه امام خمینی که در برنامه رواق معرفت رادیو معارف پخش شده است. 🆔 @meshkatnoor
⚫️ضرورت احياي عرفان و معنویت حسینی
✍️احمدحسین شریفی
🔹#عاشورا و #امام_حسين(ع)، ظرفيتي بينظير براي انسانسازي، جامعهسازي و تمدنسازي است. اين نيروي بينظير در برهههاي مختلفي از تاريخ اسلام، گوشههاي کوچکي از خود را نشان داده است. فيالمثل، حدود دو دهه قبل از پيروزي انقلاب اسلامي، احياي بعد انقلابي، حماسي و ظلمستيزانة عاشورا موجب پيروزي انقلاب بينظير اسلام شد.
🔹در دوران کنوني لازم است ابعاد ديگر قيام حسيني از جمله بعد عدالتخواهي آن، بعد حکومتسازي (حکومت اسلامي و ديني)، بعد انسانسازي و جامعهسازي آن را احيا و ترويج نمود.
🔹در اين ميان، به اعتقاد من، نگاه عرفاني و معنوي به حادثة عاشورا و شهداي والا مقام عاشورايي ميتواند يک نهضت معنوي عظيم پديد آورد.
ابعاد عرفاني و معنوي زندگي امام حسين و سخنان عاشورايي او، اگر بيشتر از ابعاد سياسي و مبارزاتي آن حضرت نباشد کمتر نيست.
اين لايه از قيام حسيني و اين بعد از شخصيت امام حسين و شهداي کربلا هنوز بکر و دستنخورده باقي مانده است. بايد آن را احيا کرد.
🔹عرفان و معنويت حسيني، عرفاني همهجانبه است: همراهي عرفان و حماسه، عرفان و عقلانيت، عرفان و جهاد، عرفان و مديريت، و عرفان و جامعهسازي را به وضوح ميتوان در عرفان عاشورايي و حسيني مشاهده کرد.
عرفان حسيني، با انزواطلبي و گوشهگيري و بيتفاوتي اجتماعي، هيچ ميانهاي ندارد.
🔹البته اين نوع نگاه به قيام حسيني بعضاً در لابلاي سخنان برخي از عارفان و معنويان پيشين مطرح بوده است؛ به عنوان مثال، #عمّان_ساماني (م 1322ق) چنين نوع نگاهي را مطرح ميکند و يا پيش از او #مولوي در ديوان شمس و همچنين در مثنوي معنوي اين نوع نگاه را مطرح ميکند.
اما متأسفانه مشکل آنان اين بود که اينها هم چشم يکسونگر داشتند. تنها همين بعد را ميديدند و حتي نتوانستند نگاهي درست و دقيق از همين يک بعد نيز ارائه دهند. که بررسي و تحليل نگاه آنان، فرصتي ديگر ميخواهد.
🔘تذکر: منظور بنده اين نيست که فقط اين لايه از زندگي امام حسين و شهداي کربلا را ببينيم و دچار افراط و تفريط در اين زمينه شويم، عرض بنده اين است که بايد نگاه جامع به عاشورا و قيام حسيني و زندگي اسوههايمان داشته باشيم. بايد نگاهي کلنگر داشته باشيم تا بتوانيم براي همة ابعاد وجوديمان و همة ساحتهاي زندگيمان از اين الگوها بهرهمند شويم.
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🆔 @meshkatnoor
گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی ره
@nasiri1342
📛 شبهه
«معروف» یعنی آنچه مردم میشناسند و پذیرفتهاند، «منکر» یعنی آنچه مردم انکار میکنند و نپذیرفتهاند.
📢 پس اگر جامعهای دینی نیست، و واجبات و محرمات را نمیپذیرد نمیتوان امر به واجبات و نهی از محرمات کرد. چون ملاک امر و نهی، معروف و منکر بودن نزد جامعه است؛ نه واجب و حرام بودن.
📚 پاسخ 👇👇👇
معروف در لغت یعنی کار شناختهشدهای که موجب اطمینان و آرامش انسان شود؛ و منکر یعنی کار مجهولی که انسان از آن وحشت کند و فاصله بگیرد. (📝 معجم مقائیس اللغة، ج۴، ص۲۸۱)
📌 اما برای فهم احکام دینی علاوه بر معنای لغوی باید به معنای اصطلاحی آن در متون دینی هم توجه کرد.
⁉️ سوال این است که قرآن، واژه معروف و منکر را چگونه به کار برده؟ 🤔
به نظر قرآن کدام یک از موارد زیر ملاک معروف و منکر بودن یک کار است:
۱) توافق عرف و جامعه؟
۲) پذیرش عقل و فطرت؟
۳) اوامر و نواهی شریعت؟
در این قسمت معیار اول یعنی عرف جامعه را ارزیابی میکنیم. با مرور آیات قرآن روشن میشود که عرف نمیتواند ملاک معروف و منکر باشد.
🚫 مبارزه پیامبران با عرف مذموم
1️⃣ حضرت لوط با همجنسگرایی که به یک عرف تبدیل شده بود، به شدت مخالفت کردند و این کار پذیرفته شده را «منکر» نامیدند:
📖 (أَىِٕنَّكُمۡ لَتَأۡتُونَ ٱلرِّجَالَ وَتَقۡطَعُونَ ٱلسَّبِیلَ وَتَأۡتُونَ فِی نَادِیكُمُ المُنكَر)
آیا شما -برای کامجویی- به سراغ مردان می روید، و راه را قطع می کنید، و در محافل خود اعمال ناپسند انجام می دهید ؟!
[عنكبوت/۲۹]
2️⃣ رباخواری میان یهودیان به یک عرف اقتصادی تبدیل شد، اما خداوند از آن «نهی» کرده بود:
📖 (فَبِظُلۡمࣲ مِّنَ ٱلَّذِینَ هَادُوا۟ حَرَّمۡنَا عَلَیۡهِمۡ طَیِّبَـٰتٍ أُحِلَّتۡ لَهُمۡ وَبِصَدِّهِمۡ عَن سَبِیلِ ٱللَّهِ كَثِیرࣰا وَأَخۡذِهِمُ ٱلرِّبَوٰا۟ وَقَدۡ نُهُوا۟ عَنۡهُ وَأَكۡلِهِمۡ أَمۡوَ ٰلَ ٱلنَّاسِ بِٱلۡبَـٰطِلِ)
پس به خاطر ستمی که قوم یهود مرتکب شدند، و بخاطر جلو گیری بسیاری از آنها از راه خدا، چیزیهای پاکیزه ای را که برایشان حلال بود؛ بر آنها حرام کردیم.و به سبب ربا گرفتنشان، در حالی که از آن نهی شده بودند، و به سبب آنکه اموال مردم را به ناحق می خورند.
[نساء/۱۶۰-۱۶۱]
3️⃣ با اینکه بسیاری از اهل کتاب گرفتار عقاید باطل و حرامخواری شده بودند، خداوند عالمان آنها را به خاطر «نهی نکردن» مؤاخذه میکند:
📖 (لَوۡلَا یَنۡهَىٰهُمُ ٱلرَّبَّـٰنِیُّونَ وَٱلۡأَحۡبَارُ عَن قَوۡلِهِمُ ٱلۡإِثۡمَ وَأَكۡلِهِمُ ٱلسُّحۡتَۚ لَبِئۡسَ مَا كَانُوا۟ یَصۡنَعُونَ)
چرا خدا پرستان و دانشمندان آنها را از سخنان گناه آلود، و خوردن مال حرام، نهی نمی کنند؟! چه بد است کاری که که انجام می دادند.
[مائدة/۶۳]
4️⃣ در میان اعراب جاهلی عرف جامعه بتپرستی، شرابخواری، قتل، زنا، قطع رحم و ... را پذیرفته بود. (نجم/۱۹-۲۳؛ بقره/۲۱۹؛ نهجالبلاغه، خطبه۲۶) اما اسلام به شدت با این هنجارهای اجتماعی مبارزه کرد.
برای نمونه عمل «ظهار» بین اعراب شناخته شده بود. اما قرآن آن را «منکر» نامید:
📖 (ٱلَّذِینَ یُظَـٰهِرُونَ مِنكُم مِّن نِّسَاۤىِٕهِم مَّا هُنَّ أُمَّهَـٰتِهِمۡۖ إِنۡ أُمَّهَـٰتُهُمۡ إِلَّا ٱلَّـٰۤـِٔی وَلَدۡنَهُمۡۚ وَإِنَّهُمۡ لَیَقُولُونَ مُنكَرࣰا مِّنَ ٱلۡقَوۡلِ وَزُورࣰا)
کسانی از شما که زنانشان را ظهار میکنند (و به آنها میگویند: تو مانند مادرم هستی)، آنان هرگز مادرانشان نیستند، مادرانشان فقط کسانی اند که آنها را زاده اند، بیگمان آنها سخنی زشت و دروغ میگویند.
[مجادلة/۲]
❌ بنابراین از نگاه قرآن ملاک معروف و منکر بودن یک کار، پذیرش یا انکار عرف جامعه نیست.
بسیاری از توافقهای اجتماعی منکر است و باید از آن نهی کرد. 😠
بسیاری از ارزشهای فراموششده در جامعه معروف است و باید به آن أمر نمود. 🙏
📣 eitaa.com/tafakoraat @meshkatnoor
هدایت شده از تفکرات
قلمرو شناسی فریضه امر به معروف و نهی از منکر.pdf
548.2K
📢 ویژه محققان 🧐
پاسخ تفصیلی به شبهات مربوط به «قلمرو امر به معروف و نهی از منکر» را در این فایل ملاحظه کنید.
📣 eitaa.com/tafakoraat