eitaa logo
گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی ره
3.1هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
787 ویدیو
285 فایل
اطلاع رسانی گروه کلام و فلسفه دین ارتباط با ادمین جهت تبادل اطلاعات . . @sahbayeandisheh. @Hasanusofian @javadgoli @Slmmv30
مشاهده در ایتا
دانلود
🔶 توسط اسلامی و همکاری موسسات دیگر: 🔶 نخستین پیش نشست علمی همایش ملی فلسفه دین اسلامی با عنوان نشست “چیستی و امکان فلسفه دین اسلامی ” تحت نرم افزار اسکایپ و با حضور آقایان حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر علیرضا قائمی‌نیا، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر محمد جعفری، دکتر رضا اکبری و دکتر رسول رسولی‌پور برگزار شد. 🔶 در این نشست علمی که به همت قطب علمی فلسفه دین اسلامی پژوهشگاه و با همکاری برخی موسسات علم همچون موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) و مجمع عالی حکمت اسلامی برگزار شد، هر یک از اساتید دیدگاه و نکات خود را درباره چیستی و امکان فلسفه دین اسلامی بیان نمودند. ⚜️ مشروح این نشست را در این جا بخوانید👇👇👇👇👇👇 🌐 iict.ac.ir/gnqotb 🌐 @meshkatnoor
نشريات معتبر ارديبهشت 98.pdf
2.03M
همه نشریات دارای اعتبار علمی پژوهشی وزارت علوم تا اردیبهشت 1398 👆👆👆 @meshkatnoor
مجلات موبوط به رشته کلام.doc
75.8K
لیست و مشخصات همه نشریات علمی معتبر در حوزه کلام و فلسفه 👆👆👆👆 @meshkatnoor
🔹بخشی از آخرین یادداشت شهید فخری زاده درباره ضرورت احیای فلسفه اسلامی: 🔸«آیا فلسفه اسلامی در دوران حاضر با محیط پیرامون خود تعامل دارد؟ در حل کدام مسئله علمی تلاش کرده است؟ هر علمی اعم از علوم انسانی و علوم تجربی؟ اساسا فیلسوفان این عصر تن به رویارویی جدی با مسائل سنگین علمی می دهند؟ 🔸چند مقاله داریم که به نقد تفسیرهای فلسفی ناشی از علوم بر اساس مبانی فلسفه اسلامی پرداخته باشد؟ این فلسفه چقدر تأثیر پذیرفته است. روایت فلسفه امروز با روایت ملاصدرا تفاوتی کرده است؟ 🔸هنوز مقولات عشر با همان شکل و ترتیب و عناوین نقل می شود. هنوز از عبارات سده‌های قبل استفاده می شود. فلسفه اکنون همان است که ملای شیرازی می فرمود، شاید بعضی از مثال های آن تغییر یافته باشد. 🔸مقایسه کنیم با فلسفه در مغرب زمین. چه تعامل چدی با علوم دارد. چالش ایجاد می‌کند و چالش می‌پذیرد؛ در پی این چالش ها نحله های مختلف به وجود آمده است. و مدام در حال رشد است. تأثیر جدی بر علوم دارد و اساسا علاوه بر تأثیر بر روند پیشرفت علوم نقش انطباق یافته‌های این علوم را با نحوه زندگی مردم بر عهده گرفته است ...» وبلاگ شهید: http://www.mfakhrizadeh.blogfa.com 🌐 @meshkatnoor
هدایت شده از تنویر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌍جریان لیبرال در حوزه. 👈لیبرال ها علاوه بر فضای عمومی کشور، در حوزه های علمیه نیز افراد، مراکز و رسانه‌هایی دارند، که پروژه های طراحی شده توسط دشمن را پیاده سازی می کنند. 👈مهمترین اقدام برای حفظ کیان حوزه و دفاع از نظام اسلامی شناخت جریان لیبرال در حوزه علمیه است. 👈نگاهی به آثار و اندیشه های مرحوم فیرحی و هدفی که دنبال می کرد، ما را با این جریان و افراد فعال در آن آشنا می کند. "تنویر" را دنبال کنید👇 http://eitaa.com/Tanwir
نشست علمی با عنوان “چیستی و امکان فلسفه دین اسلامی ” روز چهارشنبه مورخ ۱۲ آذرماه ۱۳۹۹ از ساعت ۱۸ تا ۲۰ به صورت مجازی و تحت نرم افزار اسکایپ برگزار می‌شود. این نشست علمی با حضور آقایان دکتر محمد محمدرضایی، حجت‌الاسلام و المسلمین حمیدرضا شاکرین و دکتر رسول رسولی‌پور برگزار خواهد شد. جهت حضور در این نشست، بر روی لینک ذیل کلیک کنید. 👇👇👇 🌐join.skype.com/f6G4330gqaeE 🆔 @iictchannel 🌐 @meshkatnoor
🔷چیستی و امکان فلسفه دین اسلامی 🎤حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر محمد جعفری 🔸در پیش نشست اول همایش فلسفه دین اسلامی حجت الاسلام جعفری در مورد چیستی و امکان فلسفه دین اسلامی به اظهار نظر پرداخت. ایشان با بیان چند نکته مقدماتی بحث خود را آغاز نمود. وی ابتدا با اشاره به اینکه تعریف دقیق جامع و مانع از رشته‌های علمی به دلیل شکل‌گیری آنها در طول زمان ممکن نیست، فلسفه دین را هم از این قاعده مستثنی ندانست و اشاره کرد: ارائه تعریفی جامع و مانع که بر اساس همه مؤلفه‌های مقوم فلسفه دین باشد ممکن نیست. بنابراین به نظر می‌رسد برای دسترسی به تعریفی از یک رشته ، راه ممکن بررسی تاریخ اندیشگی آن رشته نزد اندیشمندان و متخصصان آن رشته است تا به درکی از حدود و ثغور آن رشته برسیم، گرچه ممکن است در همین فرآیند هم اختلاف نظراتی وجود داشته باشد.👇👇
🔸وی افزود : نکته دوم این است که هر رشته علمی یک هویت جمعی دارد و صرفا ناظر به یک نظریه یا مجموعه‌ای از گزاره‌های خاص نیست. بنابراین نمی‌توان به دیدگاه فرد خاص یا دیدگاه تعداد محدودی از صاحب‌نظران شناخته شده و مطرح بسنده کرد. همین هویت جمعی رشته می‌تواند در اینکه یک دانش می‌تواند قیدی را بپذیرد یا خیر مؤثر باشد. بنابراین اگر دانشی در بستر معینی شکل گرفته و رشد کرده لزوما نمی‌تواند الزامات آن بستر را به چیستی آن رشته تسری دارد. 🔸نکته سوم دشواری بررسی چیستی عناوین ترکیبی است. بررسی و شناخت چیستی فلسفه‌های مضاف که فلسفه دین هم یکی از مصادیق آن است ما را با این دشواری مواجه می‌کند. در ترکیب فلسفه دین با واژه‌های فلسفه و دین مواجهیم که درباره هر یک و نحوه ترکیب آنها دیدگاه‌ها و نظرات مختلفی وجود دارد که هر یک از اینها، در تعریف و بیان چیستی فلسفه دین و حدود و ثغور آن و احیانا جهت‌داری آن مؤثر باشد. 🔸در فلسفه دین ما با یک واقعیت به نام دین مواجه هستیم که به بررسی مبادی تصوری و تصدیقی، پیش‌فرض‌ها، روش و حتی مدعیات آن با نگاه فلسفی و عقلی می‌پردازیم. یعنی بررسی عقلانی دین که هم کلیت دین و هم موضوعات دین را در بر می‌گیرد. در این بررسی عقلانی، روش بسیار مؤثر است. مثلا در فلسفه دین تحلیلی، روش تحلیلی منطبق بر رئالیسم انتقادی و نسبت معرفتی، محصول خاص خود را بوجود آورده است. یا در فلسفه دین قاره‌ای روش تحلیلی به رسمیت شناخته نشده و در بخشی از فلسفه دین قاره‌ای روش هرمنوتیکی و تاریخی نگری و در بخشی ، دیدگاه اگزیستانسیالیستی حاکم است. مبنتی بر همین نکته می‌توان گفت که می‌توانیم فلسفه دین اسلامی داشته باشیم که روش خاص خود را دارد. 🔸عضو هیات علمی موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) خاطر نشان کرد: فلسفه دین اسلامی دقیقا به معنای فلسفه اسلامی دین است که البته کاملا با فلسفه دین اسلام که به معنای الهیات فلسفی است، متمایز است. وی در تعریف فلسه دین اسلامی گفت: فلسفه دین اسلامی یعنی از منظر تفکر فلسفی اسلامی به دین نگاه کردن. پس مسائل آن همان مسائلی است که در فضای فلسفه دین موجود به آنها پرداخته می‌شود ولی این مسائل بر مبنای تفکر فلسفی اسلامی مورد توجه قرار می‌گیرد. فلسفه دین با وصف اسلامی ناظر به غایت و هدف دین نیست. ناظر به موضع فیلسوف نیست. حتی ناظر به تدین فاعل شناسا نیست. 🔸مدیر گروه فلسفه دین مجمع عالی حکمت خاطر نشان کرد : فلسفه اسلامی هم در روش و هم در محتوا می‌تواند در ارزیابی عقلانی ما نسبت به دین تأثیرگذار باشد. از نظر روشی با روش قیاسی و برهانی پیش می‌رود و البته در کنار آن از روشهای عقلانی عام دیگر نیز بهره می برد و به لحاظ محتوا نیز غنای مباحث هستی‌شناختی، معرفت‌شناختی، انسان‌شناختی و ارزش‌شناختی فلسفه اسلامی به مسائل و مباحث فلسفه دین منتقل می شود... 🌐 @meshkatnoor
از همه علاقه مندان دعوت می شود که با ورود به لینک ذیل 👇👇👇وارد صفحه سمینار شوند. https://engage.shatel.com/b/moh-rwr-0c6-xuj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔷پرستش لنگه کفش از نظر اهل سنت جایز است !!! 👆👆👆 🔷 جالب است با این توصیف، توسل به اولیای خدا را شرک می دانند !!! 😁😁 🌐 @meshkatnoor
هدایت شده از ابوالفضل ساجدی
کانال دکتر ابوالفضل ساجدی ، استاد تمام فلسفه دين مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی(ره). فهرست مطالب كانال: 1️⃣ عشق و تربيت آسماني: • (83) قسمت • (18) قسمت • (9) قسمت • (علل دين گريزي و راههاي دين گرايي) (40) قسمت • (18) قسمت • (4) قسمت • ريشه هاي در جوانان (2) قسمت (11) قسمت (3) قسمت 2️⃣ فلسفه دين (در غرب و اسلام): • (متني) (10 قسمت) • (صوتي) (14 قسمت) • به شبهات برهان نظم (22 قسمت) • : اثبات نفس غير مادي انسان (بررسی فیزیکالیسم ناتقلیل گرا) (8 قسمت) • (3) قسمت • (3 قسمت) • نقد سخنان كرونايي آيه الله (4 قسمت) • : انسان مدرن نيازي به دين ندارد. (3 قسمت) (3 قسمت) • ؟ (8 قسمت) 3️⃣ معرفي كتب، مقالات، سيرهاي مطالعاتي، فايل كتابها و مقالات و .... ♦️با زدن روي سطر داراي هشتك مي توانيد متن مورد نظر را بيابيد. 🔸 دسترسی سریع به مطالب : 👇 https://eitaa.com/joinchat/2073231414Cedf9811cee
▪️چند وقت پیش بود که کاریکاتوری برای پیامبر اسلام و به بهانه آزادی بیان منتشر شد. حالا دیروز یک کمدین فرانسوی که ۸ ماه پیش در فرانسه به جرم اهانت به به زندان و جریمه نقدی سنگین محکوم شده بود، در یک دادگاه بلژیکی هم به همین جرم، به ۲ ماه زندان و ۹۰۰۰ یورو جریمه محکوم شد. # آزادی - بیان 😊😊 🌐 @meshkatnoor
4_5951981303887823334.pdf
399.1K
📚 : بررسی استدلال های ماتریالیستی ریچارد داوکینز درباره خدا و تکامل 👈نویسنده : فرخی و علیزمانی 🌐 @meshkatnoor
🔸روش شناسی نتیجه گیری علمی 🔸تحلیل‌های شتابزده و کلی در عرصه سیاست. 🔸پلنتینگا فیلسوف دین مشهور غربی که بسیار از خداباوری دفاع می کند و به ایران هم سفر کرده و در قم با بسیاری از حوزویان از جمله علامه جوادی آملی دیدار داشته است در خلال یکی از نوشته ها نظریه جالبی می دهد که در مورد تحلیل های سیاسی و نتیجه گیری های علمی بسیار مفید است. به عنوان مقدمه می گویم متأسفانه تحلیلهای سیاسی و نتیجه گیری های علمی در کشور مخصوصا در قشر عامه مردم بدون بررسی کافی و از روی شتابزدگی در نتیجه گیریست که هیچ ارزش علمی ندارد. پلنتینگا می گوید فرض کنید فردریک اهل آلمان است و نه دهم آلمانی ها شنا کردن بلد نیستند. بدون بررسی دیگر عقل انسان می گوید سریع نتیجه گیری کن که به احتمال نود درصد فردریک هم شنا بلد نیست. اگر هیچ اطلاعات دیگری نباشد و صرفا همین قدر اطلاعات داشتیم این نتیجه گیری کاملا معقول بود و مثلا اگر بخواهیم شرط بندی کنیم باید روی شنا بلد نبودن فردریک شرط بندی کنیم. وی می گوید این طور نتیجه گیری کردن از روی کلیات و بدون سنجش و دنبال کردن بقیه اطلاعات ما را نمی تواند به مقصود برساند. ممکن است خیلی اطلاعات دیگر وجود داشته باشد که نتیجه گیری ما را کاملا برعکس کند. مثلا وی می گوید فرض کنید در مورد فردریک یک اطلاعات دیگر هم داشته باشیم. مثلا بدانیم او از بچگی در خانه استخر داشته و خانواده او همگی غریق نجات هستند. در این صورت هم اگر بخواهیم شرط بندی کنیم روی شنا بلد نبودن فردریک شرط بندی می کنیم یا روی شنا بلد بودن او؟ قطعا روی شنا بلد بودن او شرط بندی می کنیم زیرا طبق این اطلاعات که همه خانواده او غریق نجات بوده اند و او از بچگی در خانه استخر داشته احتمال شنا بلد بودن او را خیلی بالا میبرد و دیگر نمی شود گفت او نود درصد شنا بلد نیست چون نود درصد آلمانی ها شنا بلد نیستند. مشخص شد که چطور مقدار کمی اطلاعات می تواند نتیجه گیری ما را کاملا تغییر دهد. 🔸این مسئله در تحلیل های سیاسی بسیار مفید است. خیلی زود با دلیل های واهی و کلی به یک کاندید رأی دادن و برعکسش خیلی زود و با دلیل های کلی و الکی یک کاندید را از صلاحیت خارج دانستن اشتباه است کاری که متأسفانه جامعه ما دچارش شده. زود نمی شود نتیجه گرفت و عجولانه نمی شود مسائل را تحلیل کرد. باید اولا شیوه های تحلیل و نتیجه گیری صحیح و ثانیا اطلاعات جزیی کافی داشته باشیم. یعنی به قول اصولیین قبل الفحص حق حکم دادن نداریم و باید احتیاط کنیم. تا این مسئله درست نشود بسیاری از مسائل کشور در عرصه سیاسی فرهنگی اجتماعی درست نخواهد شد. 🔸پی نوشت: در بعضی موارد دیده شده که مثلاً متخصص فقه در فلسفه میخواهد نظر بدهد یا متخصص حدیث در کلام میخواهد نظریه پردازی کند یا کسی که تا لیسانس درس خوانده یا طلبه ای در ابتدای راه است بناء نظریه پردازی و رد نظریات متخصصین را دارد که غالبا به همین مشکل گرفتارند. 🔸منبع نظر پلنتینگا: god and evil, michael peterson, p.55 ✍️ حجت الاسلام مصطفی ایزدی ، دانشچوی دکترای فلسفه دین دانشگاه تهران 🌐 @meshkatnoor @mostafaizadi
🔴 معرفی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور .......................................... صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور در مدت فعالیت بیش از یک دهه خود اقدام های مؤثری را در حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور انجام داده است؛ در حال حاضر این صندوق با بیش از بیست و شش هزار عضو هیأت علمی دانشگاه‌ها و مراکز علمی و پژوهشی مرتبط است. عمده فعالیت‌های این صندوق در حوزه‌های: حمایت از طرح‌های پژوهشی، پسا‌دکتری، ثبت اختراعات، کرسی پژوهشی، پژوهانه (گرنت) و حمایت از ایجاد و توسعه مراکز نوآوری، انجام می‌گیرد. مهمترین عامل تأثیر‌گذار در فعالیت‌های صندوق، حمایت‌های مقام معظم رهبری و تأکید معظم‌له بر ادامه فعالیت صندوق در سال‌های نخست تأسیس بوده است. استقبال دانشگاهیان و پژوهشگران از اقدامات حمایتی، ضرورت توسعه فعالیت‌های صندوق را دوچندان ساخته است. در حال حاضر صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور توزیع جغرافیایی عادلانه امکانات حمایتی خود در شهرستان‌ها را با جدیت پیگیری می‌کند؛ زیرا معتقد است که مراکز پژوهشی و دانشگاه‌های شهرستان‌ها نیز می‌بایست از امکانات این صندوق همانند دانشگاهیان مقیم تهران بهره‌مند شوند. علاقه‌مندان می توانند به منظور ارائه طرح پژوهشی و برخورداری از حمایتهای صندوق به نشانی زیر مراجعه نمایند 🔵https://rtms.insf.org/ 🌐 @meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 آیا خداباوری عاقلانه تر است یا الحاد؟ 🎥 پروفسور پیتر کریفت استاد فلسفه کالج بوستون پاسخ می دهد ؟ 🌐 @meshkatnoor
Sound_2020_12_01_19_04_52_631 00_00_00-01_25_00.mp3
20.4M
🔸 وبینار بررسی و نقد تقابل نظریه فرگشت داکینز با برهان نظم از دیدگاه داوکینز ( جلسه دوم ) 🎤 دکتر حامد ساجدی 🔸 فایل صوتی را با هدفون یا هندزفری استماع بفرمایید. 🔸 مشروح گزارش جلسه اول را در این جا بخوانید . https://eitaa.com/meshkatnoor/2279 🌐 @meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
Voice 001.mp3
13.57M
🔻مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه های علمیه برگزار کرد: ⭕️ شبهه پژوهی کرونا ⭕️ وبینار مجازی تهدیدها و آسیبهای کرونا و راه برون رفت از آنها توسط حجت الاسلام استاد محمد جعفری ⭕️ یکی از آسیبهای کرونا، گسست در پیوندهای اجتماعی ، فرهنگی و دینی ما بوده است که بارزترین خطر آن در کاهش مناسک اجتماعی دین به عنوان مفوم هویت دینی است. ⭕️ از دیگر تهدیدات کرونا می توان به درنوردیده شدن مرزهای قلمرو علم و دین در این دوره اشاره نمود. ⭕️ آسیب دیگر مربوط به ضرورت الهیات زندگی در عرصه مواجهه با بلاهای اجتماعی است که مع الاسف از درون الهیات غنی ما ، بیرون کشیده نشده است. ⭕️ 13 آذر 1399 🌐 @meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚫️ یک مناظره چالشی و فراموش نشدنی 👈 بحث آیت الله مصباح "عافاه الله" با دو مارکسیست حرفه‌ای: احسان طبری و فرخ نگهدار / سال ۱۳۶۰ / بحث تضاد دیالکتیک 🌐 @meshkatnoor
محقق بزرگ آیت الله جعفر الهادی(خوشنویس) درگذشت 🔺فقدان محقق و نویسنده گرانمایه ، عالم مجاهد، استاد حوزه علمیه قم ، عضوهیات علمی و شورای کتاب مجمع جهانی اهل بیت علیهم السلام وابو الشهید مرحوم آیه الله محمد جعفر خوشنویس (جعفر الهادی) را خدمت خانواده مکرمه و دوستان وعلاقمندان آن بزرگوار تسلیت عرض می نماییم. 🔹آن عالم وارسته منشا برکات و آثار فاخر و برجسته علمی و تحقیقاتی در زمینه های مختلف دینی ، عقیدتی و کلامی، سیره ، علوم وتفسیر قرآن و حدیث بودند و برخی از آثار و کتابهای ایشان چندین بار به زبانهای مشهور و همچنین نادر دنیا ترجمه و مورد استفاده مخاطبان خارج کشور قرار گرفته است . مجموعه مفید ومختصر ایشان تحت عنوان " الحقیقه کما هی " در زمینه معرفی فرهنگ ومعارف اهل بیت علیهم السلام که تا کنون بالغ بر بیست زبان خارجی ترجمه و منتشر شده ، یکی از فعالیت های ارزنده وماندگاری است که در حوزه بین الملل تاثیر فراوانی داشته است . 🔹عاش سعیدا ومات سعیدا . 🌐 @meshkatnoor
🔻 حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر علی مصباح (فرزند آیت‌الله مصباح یزدی) خبر داد: 🔸 قدردانی حضرت آیت الله مصباح یزدی از دعای خیر مردم 🌐 @meshkatnoor
📚 كتاب کتاب‌شناسي تفصيلي منابع لاتين فلسفه‌های مضاف منتشر شد ✅ اين کتاب که به همت مرکز پژوهشی دائرة‌المعارف علوم عقلی اسلامی وابسته به مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) منتشر شده است، جديدترين اثر اين مرکز پژوهشي است. ✅ این کتاب دربردارنده معرفي بيش از هزار کتاب و مقاله لاتين درباره فلسفه‌های مضاف است و بخشي ديگر از مجموعه کتاب‌شناسي‌هاي تفصيلي علوم عقلي مرکز است که در آنها بيش از بيست و پنج هزار عنوان کتاب و مقاله معرفي شده است. اطلاعات بيشتر 👇🏽👇🏽👇🏽 http://dmaaref.iki.ac.ir/node/384 📕📗📘 ره ✍🏽 📖📖 📚📚📚 🔰 @daeratolmaaref