🗓تقویم شیعه؛
• ۱۸جماديالثاني سالروز وفات مرجع بزرگ شیعه، آیتاللهالعظمی حاج شیخ مرتضی انصاری "قدّس سرّه"
• کلام آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی درباره ایشان 🔺
@zanjani_net
🔰نقد و نظر
✅تفاوت وضوی اضطراری و وضوی تقیّهای
وضو گرفتن احکام و شرایط خاص خود را دارد که در منابع فقهی بدان اشاره شده است. اما در فرض وجود قدرت بر وضوی کامل، در دو صورت میتوان وضو را با شکل دیگری گرفت: یکی حالت اضطرار و دیگری حالت تقیه. برای نمونه کسی که مضطرّ است میتواند بخشی از دست خود را به صورت جبیرهای بشوید، و یا کسی که تقیه میکند دستها را مانند عامه بشوید. اما تفاوت این دو نوع وضو در چیست؟
🔸احتمال اول: تقیه اوسع از اضطرار
🔹احتمال دوم: ضرورت دانستن تقیه
❇️نتیجه
در صورتی که انسان عذری نداشته باشد، باید وضو را بر اساس واجبات مذکور در جای خود انجام دهد. در صورت بروز عذر، میتواند وضوی عذری انجام دهد که در صورتی که بتواند، باید به گونهای عمل کند که از عذر خارج شود. اما در صورت تقیّه، میتوان وضوی تقیّهای گرفت و خروج از شرایط تقیّه یا مخفی کاری واجب نیست؛ چرا که تقیه اوسع از اضطرار است.
👈تفصیل مطلب را اینجا بخوانید:
👉https://b2n.ir/a38922
#فقه
#نقد_و_نظر
#صلوة
#تقیه
——
🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام
@mfeqhi
۲۷ جمادی الثانیة سالروز ارتحال میرزا حسین نوری معروف به «محدّث نوری»
همه كارۀ میرزا
آیتالله العظمی شبیری زنجانی:
میرزای شیرازی كه در عقل و تقوا و علمش هیچ انكاری نیست، به حاجی نوری عنایت خاص داشت. او همهكارۀ میرزای شیرازی بود و اواخر كه میرزا وقت نداشت در مجالس حاضر شود یا به دیدار اشخاص برود، حاجی نوری را به جای خودش میفرستاد.
▪️جرعهای از دریا، ج۴، ص ۴۵۱
#پوستر
——
🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام
@mfeqhi
هدایت شده از عصرانه علمی
جلسه عصرانه علمی 39📚
ارائه و نقد مقاله 🎤
🔹موضوع:
تأسیس اصل در مسائل کلان فقهی - اقتصادی با قاعده لا ضرر و تطبیق آن بر مسأله خلق پول
🔹با ارائه:
فاضل گرامی جناب آقای علیرضا زینلی زاده
با داوری اساتید گرامی: حجت الاسلام دکتر معصومی نیا( زید عزه)
حجت الاسلام دکتر محسن خاکی(زید عزه)
🔹زمان:
یکشنبه، 26بهمن 99 📆
13 الی 14:15 ⏰
🔹مکان: قم، میدان معلم، مدرسه تخصصی فقه امام کاظم علیه السلام، ساختمان امام جواد علیه السلام طبقه سوم، سالن سلمان فارسی
@asranehelmi
هدایت شده از گروه رجال و حدیث حوزه علمیه خراسان
#نشست_پژوهشی
#حدیث_پژوهی_مقارن
🔷مدرسه مجازی حدیثپژوهی مقارن با محوریت سنت شناسی در چهار نشست برگزار می شود.
موضوع نشست ها: «سنت شناسی مقارن»
🎙 ارائه دهنده: اساتید محترم آیت الله سند و حجج الاسلام سید کاظم طباطبائی ، سید علی دلبری و علی نصیری
برگزار کننده: گروه رجال و حدیث حوزه علمیه خراسان و مرکز آخوند خراسانی با مشارکت سایر مراکز حوزوی
🕰 چهارشنبه و پنج شنبه 29 و 30 بهمن 1399
از طریق سامانه lms: لینک شرکت در نشست:
https://rejal.lms2.hozehkh.com
🖥 لینک پیش خبر نشست :
✅ اخبار و رویدادهای گروه رجال و حدیث حوزه خراسان را در کانال رجال پژوهی دنبال کنید.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
✳ https://eitaa.com/joinchat/1272905738C2804e3683c
❎https://t.me/joinchat/AAAAAEkQfIS3Q3huhXifHg
╔═🦋🌸════╗
@rejalkh
╚════🌼🦋═╝
🔰یادداشت محقق
✅ بررسی کفر اهل بغی -بخش اول
🔸از فروع مطرح در فقه، چگونگی برخورد جامعه اسلامی با اهل بغی است که گزارههای متعددی در تبیین آن دخالت دارد؛ مانند اینکه آیا باغی محکوم به کفر است یا عنوان بغی تأثیری بر اسلام او ندارد؟ احکام مسلمان و کافر در موارد متعدّدی؛ مانند أکل از ذبیحه آنان ، ازدواج با آنان، غیبت آنان و نگاه به موی زنانشان متفاوت است، به همین دلیل پژوهش درباره کفر و اسلام اهل بغی پژوهشی اهمیت دارد تا جامعه اسلامی وظیفه خود را در چگونگی برخورد با آنان بداند؛ از اینرو در این نوشتار با تبیین دو مفهوم بغی و کفر، ادله مثبت و نافی کفر اهل بغی بررسی خواهد شد.
🔹مفهوم بغی در اصطلاح امامیه
فقهای بزرگ شیعه بحث بغی را در کتاب جهاد مطرح کرده اند و آن را به معنای خروج بر حاکم عادل دانسته اند. شیخ طوسی (رحمه الله) در نهایه میگوید: «هر کس که بر امام عادل خروج کند و بیعتشکنی کند و با احکام و قوانین او مخالفت کند باغی است» و در کتاب خلاف معنای وسیعتری از باغی ارائه کرده است، بهطوریکه کسانی که با امام بیعت نکردهاند را نیز شامل است، ایشان فرموده: «هر کس که بر امام عادل خروج کند و با او جنگ کند و از اینکه حق را به او بدهد امتناع کند».
با توجه به تعریف مرحوم شیخ در خلاف و تعریف علامه در بیشتر کتابهایش و آنچه از ابن ادریس نقل شد، می توان بر تعریف باغی بـ «کل من خرج علی امام عادل»، ادعای اجماع کرد.
🔸 مقایسه مبنای شیعه و سنی در تعیین مصادیق بغات
برخی از فقهای شیعه عصمت حاکم اسلامی را شرط تحقق بغی میدانند و برخی دیگر به صفت عدالت حاکم اسلامی بسنده کردهاند و برای اثبات مدعای خویش به ادله عامه اثبات ولایت فقیه و مقبوله عمر بن حنظله استدلال کردهاند.
ولی در مقابل، فقهای عامه نه تنها عصمت را در حاکم شـرط نـمیدانند، بلکه برخی از آنان عدالت را هم شرط نمیدانند، مانند ابن قـدامه که در تعریف امام میگوید: اگر کسی بر امام خروج کند و او را شکست دهد و با شمشیر مردم را تسلیم اطاعت خود کند و مردم با او بیعت کنند، چنین فردی امام است و قیام بر ضدش حرام.
👈متن کامل مقاله را اینجا بخوانید:
https://b2n.ir/f90812
#یادداشت_محقق
#فقه
——
🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام
@mfeqhi
🔰یادداشت محقق
✅ بررسی کفر اهل بغی (۲)
🔸بیشکّ در فقه امامیه، اهل بغی(خواه بغی به معنای خروج بر امام معصوم باشد و خواه خروج بر نائب ایشان) به معنای لغوی کافر هستند؛ زیرا مقام امامت و ولایت را مخفی میکنند و قتل امام یا نائب او و مسلمانان یاری دهنده آنان را جایز میدانند، ولی در صدق کافر اصطلاحی بر آنان بین فقهاء اختلاف است که قبل از بررسی کلمات فقهاء و ادله کفر اهل بغی، ارائه تعریفی از کفر اصطلاحی لازم است.
🔹صاحب جواهر –رحمه الله- در تعیین کافر میگوید: کافر کسی است که یکی از ضروریات دین را با علم به اینکه نزد مسلمانان از ضروریات بهشمار میرود، انکار کند؛ خواه این انکار، لسانی باشد یا جوارحی و همچنین کسی که قطعیات دین ولو به حد ضرورت نرسیده باشد را منکر شود، در حالیکه خودش علم به حقانیت آن داشته باشد.
🔸طبق این تعریف شکی در صدق کافر بر اهل بغی نیست؛ چرا که آنان بسیاری از ضروریات دین را انکار میکنند که مهمترین آنها، استحلال قتل امام یا نائب امام و مسلمانان همراه اوست، ولی با این وجود برخی فقهاء بین زمان آتشبس و جنگ تفصیل میدهند و در زمان آتشبس به حسب ظاهر، احکام جاری بر مسلمانان، مانند جواز خوردن ذبیحهی ایشان، ازدواج با آنان،حرمت اموال و ناموسشان را بر اهل بغی جاری میکنند.
🔹البته در مقابل، سید مرتضی و ابن ادریس ادعای اجماع مسلمین را کردهاند که با بغات معامله کفر نمیشود، همچنین وجوهی می توان بیان کرد که شاهد بر کافر نبودن اهل بغی است، مانند آیه شریفه «وَ إِنْ طَائِفَتَانِ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ اقْتَتَلُوا...» که در روایات بر اهل بغی تطبیق شده است؛ این آیه شریفه، اهل بغی را طائفهای از مؤمنین دانسته است.
🔸 برای این دو دسته از شواهد، چند جمع قابل تصویر است؛ یکی اینکه مراد از کفر در دسته اول، کفر اصطلاحی نیست؛ چراکه کفر مراتب متعددی دارد که برخی از آن مراتب در حد کفر لغوی است یا اینکه اطلاق کفر بر اهل بغی به اعتبار زمان جنگ است و اطلاق «مؤمن» بر اهل بغی در دسته دوم به اعتبار گذشته یا به اعتبار معتَقَد آنان است؛ لذا این اطلاق از باب مجاز است. و تقابل در روایت « وَ الْقِتَالُ قِتَالانِ ...» هم به جهت خروج دسته اول از اطاعت خداوند یا رسول است و خروج دسته دوم از اطاعت امام است. اما با توجه به اینکه قبل از جنگ و خونریزی با اهل بغی و بعد از آن، با آنان معامله اسلام میشود، کافر دانستن آنان نیازمند دلیل است.
👈ادامه بحث و متن کامل مقاله را اینجا بخوانید:
https://b2n.ir/x29324
#یادداشت_محقق
#فقه
——
🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام
@mfeqhi
#نشست_علمی
#خبرنامه_پژوهشی
#مدرسه_فقهی
👈متن کامل خبر را اینجا بخوانید:
https://b2n.ir/s81007
___
🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام
@mfeqhi
📗گزارشی از شماره جدید فصلنامه «جُستارهای فقهی و اصولی»
از جمله مقالات شماره جدید این فصلنامه:
1️⃣«لوازم معرفتشناختی مدل «عبد – مولا» در اصول فقه»
2️⃣«نظریه خطابات قانونی و نقش آن در فقه اجتماعی»
3️⃣«بازپژوهی حیله شرعی در فقه امامیه و اهل سنت»
4️⃣«دلایل جرم انگاری عدم ثبت ازدواج در ترازوی فقه و اصول»
5️⃣ «عیب تراضی (عدم مطابقت ایجاب و قبول)»
🔆متن کامل خبر و خلاصه مقالات را اینجا بخوانید:
https://b2n.ir/d39884
#خبرنامه_پژوهشی
——
🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام
@mfeqhi
🔰یادداشت محقق
✅ادله بطلان عقود منافی با عقد فضولی و نقد آنها
🔸اگر عقد ازدواج از جانب یک طرف، لازم، و از طرف دیگر فضولی باشد و اصیل هنوز آن را اجازه نداده باشد، آیا تا زمان اجازه، شخصی که عقد بر او لازم است، باید از محرمات ناشی از مصاهره بپرهیزد، برای مثال اگر اصیل، مرد است، ازدواج با مادر، دختر یا خواهرِ معقوده و یا ازدواج با همسر پنجم حرام است؟ و یا اگر زن است باید از ازدواج با دیگری بپرهیزد؟ و به بیان دیگر تا تکلیف اجازه و ردّ مُجیز معلوم نشده، آیا این شخص میتواند آثار زوجیت بر عقد خود مترتب کند یا خیر؟
🔹برای بطلان عقودی که غیر فضولی منعقد میکند و با عقد فضولی در تنافی است، وجوهی ذکر شده که در این یادداشت درصدد نقد و بررسی آنها و اثبات قول مختار هستیم.
1️⃣دلیل اول: تملیک التزام
2️⃣دلیل دوم: تمسک به آیۀ «أوْفُوا بِالعُقُودِ»
💠 بر دلیل اول، یک نقد و بر دلیل دوم چهار نقد وارد شده است. تفصیل هر دلیل و نقد آن را اینجا بخوانید:
👉https://b2n.ir/x90398
#یادداشت_محقق
#فقه
——
🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام
@mfeqhi
هدایت شده از گروه رجال و حدیث حوزه علمیه خراسان
#نشست_پژوهشی
#حدیث_پژوهی_مقارن
🔷مدرسه مجازی حدیثپژوهی مقارن با محوریت سنت شناسی در چهار نشست برگزار می شود.
موضوع نشست ها: «سنت شناسی مقارن»
🎙 ارائه دهنده: اساتید محترم آیت الله سند و حجج الاسلام سید کاظم طباطبائی ، سید علی دلبری و علی نصیری
برگزار کننده: گروه رجال و حدیث حوزه علمیه خراسان و مرکز آخوند خراسانی با مشارکت سایر مراکز حوزوی
🕰 چهارشنبه و پنج شنبه 29 و 30 بهمن 1399
از طریق سامانه lms: لینک شرکت در نشست:
https://rejal.lms2.hozehkh.com/ws/e92j3qnk2iw
🖥 لینک پیش خبر نشست :
✅ اخبار و رویدادهای گروه رجال و حدیث حوزه خراسان را در کانال رجال پژوهی دنبال کنید.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
✳ https://eitaa.com/joinchat/1272905738C2804e3683c
❎https://t.me/joinchat/AAAAAEkQfIS3Q3huhXifHg
╔═🦋🌸════╗
@rejalkh
╚════🌼🦋═╝