eitaa logo
مرکز فقهی امام محمدباقر علیه‌السلام
534 دنبال‌کننده
429 عکس
52 ویدیو
4 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰یادداشت محقق ✅ چگونگی برخورد حاکم اسلامی با شورشیان قبل از شورش 🔹 نحوه برخورد با شورشیان مخالف حاکم اسلامی(اعم از امام یا نائب ایشان) از مباحثی است که زیرشاخه‌های متعددی برای آن متصور است و در کـتابهای فقهی شـیعه و سنّی با عنوان احکام بغات بدان پرداخته شده است، از فقهای شیعه، صاحب جواهر و از فقهای اهل سنت، ابن‌ قدامه‌ حنبلی در مغنی به‎طور مبسوط این احکام را بیان کرده‌اند که در این نوشتار، سعی برای بیان این احکام و مستندات آن می‌باشد.‌ 🔸با توجه به خطبه ۱۷۳ نهج البلاغه که حضرت در فرازی از آن فرموده است: «اگر آشوبگری آشوب برانگیخت به حق از وی درخواست شود و چنانچه خودداری ورزید با او جنگیده شود»، حاکم اسلامی باید پیش از هرگونه اقدام تند و خشونت‌آمیز با بغات، با نرمی و آرامش آنان را به حق و حقیقت هدایت کند و ابهامات و شبهات آنان را برطرف کند و چنان‌چه حقی از آنان پایمال شده باشد، حق آنان احیا شود. ✳️ برای اثبات لزوم ارشاد و دعوت شورشیان به حق، به ادله‌ای استدلال شده است که در ذیل به برخی آنها اشاره می‌شود. 1️⃣ آیه و روایات ناهی از قتال با مسلمان 2️⃣ حصول دفع شرّ بغات با ارشاد آنان 3️⃣ استدلال به آیه قتال با اهل بغی 4️⃣ سیره امیرالمؤمنین 💠 تفصیل هر کدام از ادله چهارگانه را اینجا بخوانید: 👉 https://b2n.ir/w94461 —— 🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام @mfeqhi
خطر پیشداوری در استنباط آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی: يكى از موانعِ فهم صحيح، پيشداورى است. گاهى انسان قبل از مراجعه به ادله فتوى مى‌دهد و پس از آن به ادله مراجعه مى‌كند. اين بسيار خطرناك است كه محقق قبلًا رأى خود را صادر كند و بعد دليل براى آن جستجو كند. اين كار فكر را منحرف می‌كند و بايد سعى كنيم تمايلات پيشين را كنار گذاشته، به استنباط بپردازيم. —— 🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام @mfeqhi
🔰یادداشت محقق ✅چگونگی برخورد حاکم اسلامی با شورشیان بعد از شورش 🔹 در فقه برای مقابله با کسانی که قصد شورش بر حاکم اسلامی(اعم از امام یا نائب ایشان) را دارند، احکامی مقرر شده است که قبل از شورش و بعد از شورش این احکام متفاوت است. در این نوشته به نحوه مقابله با شورشیان بعد از عناد و لجاجت آنان و ادله آن پرداخته می شود. 🔸مطابق آنچه که از روایات و سیره بدست می‌آید، شورشیان به دو قسم تقسیم می‌شوند؛ قسم اول آنهایی هستند که داراي تشکیلات سازمان یافته و پشتوانه و مرکزیّت و عقبـه می‌باشند. و قسم دوم آنهایی هستند که عقبه و پشتوانه نداشته و داراي تشکیلات سازمان یافته‌ای نیستند. 🔹از جمله مستنداتی که می‌توان برای قتال با شورشیان بعد از شورش بدان استدلال کرد، عبارت است از: 1️⃣ آیه قتال با باغیان 2️⃣ سیره امیرالمؤمنین ❇️ مستفاد از ادله این است که قبل از شورش آشوبگران، با آنان قتال نشود و حتی بعد از شورش آنان، اگر هدایت‌گری و ارشاد صورت نگرفته است و آنان گرفتار شبهه هستند، برخورد نظامی به تأخیر بیفتد تا هدایت‌گری انجام شود. 💠 متن کامل مقاله را اینجا بخوانید: 👉 https://b2n.ir/p08612 —— 🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام @mfeqhi
🔰نقد و نظر ✅ عرق جنب از حرام؛ طهارت یا نجاست؟ 🔹نجاست عرق جنب از حرام، از احکام مشهور بین قدما است و صدوقین، شیخ مفید در مقنعه و شیخ طوسی در خلاف، قاضی ابن برّاج در مهذّب و ابن زهره در غنیه، همگی حکم به نجاست کرده‌اند. صاحب حدائق و شیخ انصاری به شهرت این حکم بین قدما تصریح نموده‌اند. شیخ در خلاف، ادعای اجماع بر این حکم می‌کند. 🔸در روایتی که شهید اول در ذکری از ادريس ابن یزداد کفرثوثی نقل می‌کند، تصریح شده است که «در صورتی که در لباسی جنب شدی، اگر از حلال بود در آن نماز بخوان، و اگر از حرام بود، در آن نماز نخوان». همین روایت در فقه رضوی نیز آمده است. از سوی دیگر، در تعلیل برای نهی غساله حمام نیز در روایت آمده است که «چرا که در آن از زنا، و ولد زنا و ناصب غسل می کند». لازمه استدلال به این روایت، اثبات نجاست عرق جنب به صورت مطلق است. ✳️ نقد دلایل اگر چه این فتوا بین متقدمین شهرت داشته، اما بین متأخرین، طهارت عرق جنب از حرام از مشهورات است و شهرت بر طهارت عرق جنب از حرام، در مختلف، ذکری و کفایه نقل شده است و از این جهت می‌توان گفت که ادعای شهرت و اجماع بر نجاست این عرق، با ادعای شهرت و اجماع بر خلاف آن (یعنی طهارت عرق جنب از حرام) معارض است؛ در نتیجه نمی‌توان ضعف روایات را به این وسیله جبران نمود. خصوصا که بعضی از متقدمین نیز از فتوای خود عدول نموده‌اند. ابن ادریس حلّی در سرائر تصریح می‌کند: «آن کس که قائل به نجاست عرق جنب از حرام است، در کتاب دیگری که دارد، از این حکم بازگشته است. بنابراین مختار ما که همان طهارت این عرق است، اجماعی خواهد بود». اشاره ایشان به کلام شیخ مفید است که مبنای فتوای شیخ طوسی بوده است. ابن ادریس توضیح می‌دهد که شیخ مفید در رساله‌ای که به فرزندش نگاشته، از این حکم رجوع کرده است. 👈 ادامه نقد دلایل و نتیجه بحث را اینجا بخوانید: 👉https://b2n.ir/z95148 —— 🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام @mfeqhi
❇️ نشست علمی «تحلیل فهرستی: بازسازی آثار متقدم حدیث شیعه» با ارائه استاد معظّم حضرت آیت الله سید احمد مددی از حوزه علمیه قم و با حضور پروفسور اندرو نیومن از دانشگاه ادینبرو و پروفسور رابرت گلیو از دانشگاه اگزتر برگزار می‌گردد. 🗓 تاریخ: شنبه ۲۱ فروردین ⏰ ساعت ۲۰:۳۰ - ۲۳:۰۰ 🌐 https://zoom.us/j/3131107214 Passcode: 2021 —— 🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام @mfeqhi
۲۴ شعبان، سالروز ارتحال مرجع بزرگ شیعه، میرزا محمد حسن شیرازی(۱۳۱۲هـ.ق) نظرخواهی از شاگردان آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی: شنیدم وقتی میرزا درس می‌گفته ابتدا مطلبی طرح و سپس از یک‌یک شاگردان نظرخواهی می‌کرد و هر یک نظر خود را مطرح می‌کردند. گاهی به میرزا خُرده می‌گرفتند که فلانی از نظر علمی در مرتبه‌ای نیست که از او نظرخواهی می‌کنید. میرزا می‌گفت: گاهی در همین صحبت‌های علمی جرقّه‌هایی به ذهن اشخاص می‌زند، من از آن جرقّه‌ها استفاده می‌کنم. وقتی میرزا همه انظار شاگردان را می‌شنید، خودش داوری و محاکمه می‌کرد. ▪️جرعه‌ای از دریا، ج۳، ص ۳۱۵ --- 🌐 مرکز فقهی امام محمدباقر علیه‌السلام 👉 @mfeqhi
🔰یادداشت محقق ✅ مراتب مسلّمات فقه 🔸بسیاری از احکام و فروعات در فقه جزو مسلمات محسوب می شوند، ولی با این وجود خود مسلمات هم‌رتبه نیستند. مسلمات فقهی دارای مراتبی هستند که هر یک از این احکام در رتبه‌ای از آن قرار دارد و آثار آن رتبه بر آن مترتب می شود. برای مثال وجوب نماز اولین رتبه را به خود اختصاص داده است که منکر آن مرتدّ محسوب می شود، و حلّیت متعه در رتبه پایین‌تری قرار گرفته و نشر حرمت به وسیله رضاع هم پایین‌تر از آن دو قرار گرفته است که إفتاء برخلاف آن جایز نیست. 🔹برای مسلّمات فقهی چهار مرتبه وجود دارد که به ترتیب عبارتند از: 1) اجماعیّات و اتفاقیّات فقها، مانند اتفاق بر عدم وقوع ایلاء در متعه. 2) ضروریات فقه که أخصّ از اجماعیّات است. 3) ضروریّات مذهب که أخصّ و محکم‌تر از ضروریّات فقه هستند. مانند حلّیّت متعه در مذهب امامی که دانستن آن، اختصاص به فقها ندارد و عوامّ از شیعه هم از آن اطلاع دارند، یا مانند عصمت چهارده معصوم-علیهم‌السلام- که عوامّ و خواصّ از آن آگاه هستند و منکر آن، منکر ضروری مذهب محسوب می‌شود. 4) ضروریّات اسلام که از سه قسم قبل أخصّ است و اختصاص به مذهب خاصّی ندارد؛ بلکه شیعه و غیر شیعه، فقیه و غیر فقیه بدون اعمال نظر، حکم مسأله را می‏‌داند؛ مانند وجوب نماز و وجوب حج. 💠 متن کامل مقاله را اینجا بخوانید: 👉 https://b2n.ir/t87084 —— 🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام @mfeqhi
حفظ عزّت یکی از تجّار درجه اول که با آقایان علما مثل آقای آسید ابوالحسن و حاج آقا حسین قمی حساب و کتاب داشت، پول قابل توجهی برای آقای بروجردی فرستاد، منتهی پول را در پاکت نگذاشته بود. آقای بروجردی آن پول را رد کرد. وجوه آن شخص در وضع حوزه خیلی دخیل بود. برخی به آقای بروجردی اصرار کردند که در این جهت مسامحه کند و آن مبلغ را قبول کند اما ایشان نپذیرفت. مرحوم آقای خمینی به آن تاجر نامه‌ای می‌نویسد و به او تذکر می‌دهد که روش آقای بروجردی مثل آقایان دیگر نیست و باید جهات آداب را مراعات کنید. آن تاجر هم بعداً خدمت آقای بروجردی می‌آید و التماس و خواهش می‌کند که این وجوه را بپذیرد! آقای بروجردی به عزّت روحانیت خیلی اهمیت می‌داد و حاضر نبود زیر بار منّت اشخاص برود. ▪️جرعه‌ای از دریا، ج۳، ص ۴۹۶ --- 🌐 مرکز فقهی امام محمدباقر علیه‌السلام 👉 @mfeqhi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹🌙ماه میهمانی خدا (ویژه استقبال از ماه مبارک رمضان) 🔺 [کاری از پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت الله العظمی شبیری زنجانی و مرکز فقهی امام محمّد باقر علیه السلام] @zanjani_net
🔰یادداشت محقق ✅ اختلاف در معنای «نکاح» در مُحرِّم بودن رضاع 🔸شیر دادن به بچه موجب محرمیت شیرخوار با برخی از افراد و حرمت ازدواج او با آنهاست. رضاع برای نشر حرمت، شرایط خاصّی دارد که اولین شرط آن به تعبیر محقّق، «أن يكون اللبن عن نكاح‌» است که در تفسیر «نکاح» اختلاف شده که آیا به معنای عقد است تا یا وطی. 🔹جواب این سؤال، متوقّف بر تفسیر «نکاح» در شرط اوّلی است که فقها برای مُحرِّمیّت رضاع ذکر کرده‌اند که «أن يكون اللبن عن نكاحٍ»؛ بدین بیان که اگر «نکاح» به «عقد» تفسیر شود، بی‌شکّ رضاع، نشر حرمت می‌کند، ولی اگر به «وطی» تفسیر شود، نشر حرمت آن، محلّ نقد و نظر است و باید دلیلی معتبر بر الحاق آن به موطوئه یافت. 🔸صاحب جواهر کلمه «نکاح» در کلام محقق را به معنای «وطی» تفسیر کرده است. ❇️ آنچه منشأ شده این عدّه از فقها، «نکاح» را به معنای خلاف ظاهر تفسیر کنند، نشر حرمت توسّط شیری است که عقد در آن دخالتی ندارد، بلکه وطی حلال موجب آن است؛ مانند شیری که از أمۀ موطوئه مالک یا أمۀ تحلیل شده به دیگری یا وطی به شبهه- بنابر مشهور- حاصل می‌شود. شهيد ثانی هم به همین جهت، با اينكه در باب نکاح تصريح کرده كه معنای حقيقی نكاح، عقد است نه وطي، در باب رضاع، آن را به وطی تفسير کرده است. 🔸ولی حقّ این است که در اینجا تحفّظ بر همان معنای حقیقی«نکاح» و التزام به موارد نقض، به چهار وجه، اولی از تفسیر «نکاح» به «وطی» است. 💠 این وجوه چهارگانه و متن کامل مقاله را اینجا بخوانید: 👉 https://b2n.ir/n27615 —— 🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام @mfeqhi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تشرّف آیةالله العظمی شبیری زنجانی به زیارت حرم مطهّر حضرت معصومه سلام الله علیها، و قرائت فاتحه بر مزار مرحوم آیةالله العظمی بروجردی(رضوان الله علیه) —— 🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام @mfeqhi
🔰نقد و نظر ✅ آیا نماز اول ماه قضا دارد؟ 🔸در صورتی که نماز واجب از مکلّف فوت شود، قضای آن واجب است و اختصاص به وقت خاصی ندارد. اما آیا نوافل و از جمله نماز اول ماه، قضا دارند؟ یعنی در صورتی که انسان به دلیلی نتوانست نماز را در وقت معین خود به جای آورد، آیا شرعا می‌تواند این نماز را در وقت دیگری به جا آورد؟ 🔹وجه اثبات عموماتی که دلالت بر راجح بودن نماز در هر حالی دارند، دلالت بر اثبات امکان قضای این نمازها خواهند داشت. در آیات کریمه بسیاری امر به نماز شده است. ضمن آنکه روایات بسیاری در این زمینه وارد شده است که می‌توان ادعای تواتر نمود. کلینی در کافی، بابی را به عنوان «باب فضل الصلاة» اختصاص داده است. از جمله در روایت اول این باب آمده است معاویة ابن وهب از امام صادق علیه السلام درباره بالاترین چیزی که موجب تقرّب به خدا می‌شود پرسید؛ امام صادق علیه السلام فرمود: «بعد از معرفت به خدا، چیزی بالاتر از نماز نمی‌دانم. آیا دقت نکرده‌ای که بنده صالح خدا عیسی ابن مریم علیه‌السلام فرمود: و مرا به نماز و زکات وصیت کرد، تا آن زمان که زنده هستم». 🔸نقد ادله ادله فوق در کلام بعضی از فقها همچون شهید در لمعه، به عنوان دلیل بر شرعیت نافله مبتدئه مطرح شده‌اند. به این بیان که چون نماز از عبادات است، قصد قربت در صحّت آن شرط است. اما قصد قربت متوقف بر امر است و این ادله، به عنوان نشانه‌ای بر رضایت شارع بر انجام نماز و دلیل ورود در نوافل مبتدئه تلقی شده است. اما درباره قضای این نمازها باید به لسان دلیل توجه نمود و نمی‌توان به صرف استحبابی بودن آنها، حکم به جواز قضای آنها در خارج وقت نمود. طبیعتا اگر دلیل خاصی مجوز قضای این نمازها بود می‌توان در همان مورد خاص حکم به جواز نمود. 🔸در کلام فقها در دو مورد چنین مجوزی مطرح شده است و مرحوم حاج سید احمد زنجانی در کتاب «مستنبطات الاعلام فی شرح مستثنیات الاحکام»، این دو مورد را به عنوان استثناء در جواز قضاء نوافل موقته ذکر می‌کند: 1. نافله‌های روزانه 2. نافله‌های شب‌های ماه مبارک رمضان 💠 اما ممکن است قائل به تعمیم دلیل شویم. ادامه این بحث را اینجا بخوانید: 👉https://b2n.ir/k12296 —— 🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام @mfeqhi
❇️ شماره جدید فصلنامه «جستارهای فقهی و اصولی» منتشر شد 👈 خلاصه مقالات و متن کامل خبر را اینجا بخوانید: https://b2n.ir/s78345 —— 🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام @mfeqhi
🔸خجسته زادروز کریم اهل‌بیت ریحانةالرسول حضرت امام حسن مجتبی علیه‌السلام مبارک باد. ❖ حضرت امام حسن مجتبی علیه‌السلام فرمودند: اَلْخَیْرُ الَذّى لا شَرَّ فیهِ ألشُّکْرُ مَعَ النِّعْمَهِ، وَالصّبْرُ عَلَى النّازِلَهِ. آن خیری که شرّ و آفتى در آن نباشد شکر در مقابل نعمت‌ها و صبر و شکیبائى در برابر سختى‌ها است. 🔺تحف‌العقول: 234 @zanjani_net
۱۵ ماه مبارک رمضان، سالروز شهادت «شهید ثانی» (۹۶۵هـ.ق) شرایط دشوار در تألیف مسالک آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی: در فهرست کتابخانه مجلس سِنا نسخه‌ای از مسالک الأفهام شهید ثانی معرفی شده که از نسخه محمد لاهیجانی، شاگرد شهید ثانی استنساخ شده است. لاهیجانی می‌گوید: شهید در حالی مسالک را می‌نوشت که از دهی به دهی و از کوهی به کوهی می‌گریخت. شاهد صدق این کلام، اجازه‌‌نامه‌ای است از شهید ثانی که یک سال قبل از شهادتش نوشته و در بحارالأنوار هم نقل شده است که در آن شهید به ناتمام بودن مسالک اشاره می‌کند؛ در حالی که مسالک موجود، تمام است و این نشان می‌دهد که شهید پس از آن اجازه، مشغول اتمام کتابش بود. ▪️جرعه‌ای از دریا، ج ۴، ص ۳۷۸ —— 🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام @mfeqhi
۱۷ماه مبارک رمضان سالروز ارتحال «حاج شیخ حسن مامقانی» (۱۳۲۳ هـ.ق) ظاهر و باطن اسلام آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی: مرحوم فاضل شربیانی خیلی اعیان‌منش بود. در مقابل، مرحوم مامقانی، آیتی در زهد بود. به فاضل گفته بودند: آقا، علّت این تفاوت چیست و کدام طریق درست است؟ ایشان فرموده بود: من ظاهر اسلام را حفظ می‌کنم و حاج شیخ حسن، باطن اسلام را. این دو بزرگوار، از اعلام، و در نهایت تقوا بودند و کاملاً احترام همدیگر را حفظ می‌کردند. ▪جرعه‌ای از دریا، ج ۳، ص۳۴۳ —— 🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام @mfeqhi
السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ أَشْهَدُ أَنَّکَ کَلِمَةُ التَّقْوَى وَ بَابُ الْهُدَى وَ الْعُرْوَةُ الْوُثْقَى وَ الْحَبْلُ‏ الْمَتِینُ‏ وَ الصِّرَاطُ الْمُسْتَقِیم‏ به جز او نيست دستاويز محكم در دل طوفان به جز او نيست وقتی صحبت از حبل‌المتين باشد ع @zanjani_net
۲۱ ماه مبارک رمضان سالروز ارتحال «شیخ حر عاملی» (۱۱۰۴هـ.ق) سرعت در نگارش آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی: شیخ حرّ، «وسائل‌الشیعة» را چندین مرتبه به صورت مسوّده و مبیّضه نوشته است. آقای حاج آقا رضا زنجانی نسخه خطی کتاب صلاة وسائل به خط شیخ حرّ را در اختیار داشت و به کتابخانه حضرت امام رضا(علیه‌السلام) اهداء کرد. ▪️جرعه‌ای از دریا، ج ۳، ص ۲۵۴ —— 🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام @mfeqhi
🔸«بررسی فقهی مسأله تلقیح مصنوعی» تقریرات درس خارج حجةالاسلام و المسلمین ربانی بیرجندی 🔹متن کامل خبر را اینجا بخوانید: https://b2n.ir/r07320 —— 🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام @mfeqhi
۲۲ ماه مبارک رمضان سالروز ارتحال «شیخ العراقین» (۱۲۸۶هـ.ق) وصی امیرکبیر آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی: شیخ العراقین بسیار متشرّع و محکم و از نظر علمی ملّای درجه اول بود. وی در منصب قضا هرگز تحت تأثیر شخصیت و مقام دنیوی افراد قرار نمی‌گرفت. امیرکبیر، شیخ العراقین را وصی خودش قرار داد. وقتی امیرکبیر کشته شد، تولیت مدرسه و مسجد ترک‌های تهران – که از اوقاف امیر بود – به شیخ العراقین رسید. وقتی میرزا آقا خان نوری روی کار آمد، تصمیم گرفت نام خودش را بر مدرسه و مسجد ترک‌ها قرار دهد. شیخ العراقین که وصی امیرکبیر بود، در این جهت با آقاخان اختلاف پیدا کرد و سرانجام طرفین مصالحه کردند که مدرسه و مسجد به نام وصی امیر یعنی شیخ العراقین باشد. ▪️جرعه‌ای از دریا، ج ۳، ص ۲۹۶ —— 🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام @mfeqhi
🔰 نقد و نظر ✅آیا می‌توان بدون اذن مالک، در ملک غیر نماز خواند؟ 🔸مرحوم سید می‌گوید، نماز خواندن در ملک دیگران بدون اذن او جایز نیست، مگر آنکه اذن صریح مالک وجود داشته باشد و یا فحوای کلام یا شاهد حال بر رضای او دلالت کند. چرا که این کار تصرّف در مال غیر محسوب شده و مصداقی از غصب است که تمام عقلا آن را جایز نمی‌دانند. در نتیجه این کار مبغوض شارع است و نمی‌توان به واسطه آن به خداوند تقرّب جست. از همین رو به واسطه این کار، غرض اصلی از عبادات که همان تقرّب به خدا باشد، حاصل نمی‌شود. این حکم نسبت به تمامی املاک و اراضی جاری است؛ اما در عین حال دو مورد از این حکم مستثنی است. 1️⃣زمین‌های وسیع 2️⃣خانه افرادی که در آیه ۶۱ سوره نور ذکر شده‌اند 🔹تفصیل و نتیجه بحث را اینجا بخوانید: 👉https://b2n.ir/h28122 —— 🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام @mfeqhi
۲۵ ماه مبارک رمضان سالروز ارتحال «فاضل هندی» (۱۱۳۷هـ.ق) اهمیت کشف اللثام آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی: کتاب «کشف اللثام» فاضل هندی کتاب بسیار خوبی است، خصوصاً کتاب الحجّ آن بسیار دقیق است. مرحوم حاج شیخ عبّاس قمی نقل کرده که صاحب جواهر برای نوشتن جواهر الکلام همیشه از کشف اللثام استفاده می‌کرد و اگر کشف اللثام در اختیارش نبود، حتّی یک سطر هم نمی‌نوشت. اگر کسی این دو کتاب را مقایسه کند، متوجه می‌شود که چقدر عبارات این دو کتاب به هم نزدیک است؛ همانطور که عبارات صاحب مدارک با کشف اللثام قریب است. ▪️جرعه‌ای از دریا، ج ۴، ص ۴۰۶ —— 🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام @mfeqhi
🔰یادداشت محقق ✅ احکام مرتبط با توبه شورشیان بر حاکم در مراحل مختلف آشوب در این یادداشت درصدد بیان حکم توبه شورشیان در هنگام جنگ و قبل و بعد از آن هستیم. 🔸الف. توبه قبل از جنگ هدف اصلی در مقابله با بغات کشتن آنان نیست؛ بلکه بر حاکم اسلامی لازم است آنان را دعوت به راه حق و اطاعت از خود نماید و سعی کند شبهه‌ای که برای آنان به وجود آمده است را برطرف نماید و از ظلم و تعدی آنها جلوگیری کند؛ چنان‌که این مطلب از سیره امیرالمؤمنین قابل استفاده است که گرچه در سرکوبی شورشگران قاطع بودند، ولی هرگز آغازگر جنگ نبودند. 🔹ب. توبه حین جنگ با توجه به آیه ۹ سوره حجرات: « فَقَاتِلُوا الَّتِي تَبْغِي حَتَّى تَفِيءَ إِلَى أَمْرِ اللَّهِ»، جنگ با بغات تا زمان توبه و تسلیم آنان ادامه می‌یابد. پس هر گاه حتی در حین جنگ، باغیان دست از جنگ بکشند، توبه آنان پذیرفته می‌شود. همانطور که در جنگ صفین اسیری را نزد امام آوردند و امام از ایشان خواستند تا با وی بیعت کنند. آن مرد نیز با امام علیه السلام بیعت کرد و امام او را آزاد کرد و اجازه داد اثاثیه خود را که به دست یاران امام افتاده بود، بردارد و برود. 🔸ج. توبه بعد از جنگ بعد از اتمام جنگ، به باغیان که اسیر شده اند یا فرار کرده اند فرصت توبه داده می‌شود که اگر توبه کردند-دست برداشتن از مخالفت- یا به اطاعت امام درآمدند، آزاد می‌شوند. این را می‌توان از مطلق بودن آیه : «فَقَاتِلُوا الَّتِي تَبْغِي حَتَّى تَفِيَ إِلَى أَمْرِ اللَّهِ»؛ برداشت کرد، که در این صورت اگر تشکیلاتی نداشته باشند، آزاد می‌شوند، ولی در صورت داشتن تشکیلات، به صرف دست کشیدن از جنگ، آزاد نمی شوند؛ بلکه جایز است زندانی یا کشته شوند. 💠 متن کامل مقاله را اینجا بخوانید: 👉 https://b2n.ir/q13032 —— 🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام @mfeqhi
۲۷ ماه مبارک رمضان سالروز ارتحال علامه «محمدباقر مجلسی» (۱۱۱۰هـ.ق) مورد اعجاب فلاسفه و عرفای بزرگ آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی: گاهی بعضی متفلسفه‌ها به مرحوم مجلسی انتقاد و حمله می‌کنند ولی افرادی که از آنها انتظار نمی‌رود، به آثار مجلسی توجّه ندارند. مثلاً از مرحوم آقا حاج میرزا عبدالله مجتهدی شنیدم: تقی زاده که از رجال سیاسی و علمی ایران است، می‌گفته: من سه مرتبه از اول تا آخر کتاب «السماء و العالم» بحار‌الأنوار را خوانده‌ام. این نشانۀ اعتنای آن‌ها به کتاب بحار الأنوار مجلسی است. ▪️جرعه‌ای از دریا، ج ۳، ص ۲۵۵ —— 🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام @mfeqhi
📣 درباره رؤیت هلال ماه شوال و اعلام عید سعید فطر🌙 در پاسخ به پرسش برخی از مقلدین درباره نظر فقهی آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی نسبت به رؤیت هلال ماه، به اطلاع می رساند که طبق نظر معظم له، ملاک برای اثبات شروع ماه قمری، دیده شدن ماه با چشم عادی است. بنابراین اگر برای هر کدام از مقلدین، قابلیت رؤیت هلال ماه با چشم عادی، آن هم برای منطقه مکلف و ارتفاعات نزدیک و طبق گزارش‌های قابل اعتماد، ثابت شود، عید فطر برای آنها ثابت شده است و کسانی که برایشان ثابت نشود، باید روز پنجشنبه را آخرین روز ماه رمضان حساب کنند. اگر هلال ماه شوال در غروب روز چهارشنبه (29رمضان المبارک)، نزد معظم‌له ثابت شود، بلافاصله از طریق پایگاه‌های اطلاع‌رسانی دفتر اعلام خواهد شد. 🔺دفتر آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی (مد ظله) @zanjani_net