#گزارش_تصویری
حضور اعضای محترم شورای عالی حوزه علمیه خراسان در راهپیمایی ۲۲ بهمن
آیات و حجج اسلام: علم الهدی، شیخ مهدی مروارید، مروی و نظافت
..................................................
اخبار علما و اساتید حوزه علمیه خراسان را در کانال میراث فقاهت خراسان دنبال کنید:
https://eitaa.com/joinchat/2033975358C93349617f8
هدایت شده از علی نصیری
✳️ بازخوانی تجربیات علمی و اخلاقی آیت الله رضا زاده؛ استاد برجسته حوزه علمیه مشهد مقدس (دامت معالیه)
(بخش 6)
فرمودید در زمان مرحوم آقای میلانی، مایل شدید به حوزۀ نجف بروید. علت مراجعۀ خودتان را از نجف اشرف به مشهد مقدس و همچنین ابعاد درسی مرحوم آقای میلانی را که شناخته نشده است، بیان فرمائید؟
مرحوم #آقای_میلانی، از ابعاد مختلفی انسان کم نظیری بود و مانند مرحوم حاج شیخ هاشم، درست شناخته نشد. و اینها و زندگیشان برای همۀ مردم، مخصوصاً طلاب جوان بسیار مفید و مؤثر است. یکی از ابعاد شخصیت آن مرحوم، بعد علمی و دقت نظر ایشان بود. من نمیخواهم بگویم، نظر بنده را همه قبول دارند.
ولی با توجه به اینکه مدت زیادی درس ایشان بودم، و تقریباً مدت یک ماه همۀ درسهای نجف را رفتم که درس مفیدی را انتخاب کنم، شاید نظرم دور از واقع نباشد. مدتی که در نجف ماندم، در نامهای برای دوستانم نوشتم: من خیال میکردم شاید در نجف استفادۀ علمی بیشتری بکنم. ولی حال فهمیدم که اشتباه کردهام و قدر آقای میلانی را ندانستم و شما قدر ایشان را بدانید و اعتقادم این است که در نجف، از ایشانبهتری نیست. [و آنزمان نامۀ من برای آقایان سنگین بود.]
البته ممکن است علمائی بوده باشند ولی بنده خدمتشان نرسیدم. لذا اعتقادم این است که از بعد علمی در زمان خودشان، فرد کم نظیری بودند. و همین که باعث شد، با اینکه وسیلۀ ادامه تحصیل من در نجف، از طرف یکی ا ز مراجع بزرگ نجف، فراهم شده بود، مشهد را بر نجف ترجیح دادم.
بُعد آخر شخصیت ایشان، تقوای آن مرحوم بود و اینکه همچون بسیاری از بزرگان، جز به انجام وظیفۀ شرعی خود، به چیزی فکر نمیکردند. به عنوان شاهد، چند نمونه که حاکی از تقوای زیاد ایشان است، بیان میکنم. یکی اینکه تا احساس میکردند، مطالب مسمومی ترویج میشود، خیلی با صراحت برای جلوگیری اقدام و خطر آن اندیشههای باطل را به مردم گوشزد میکردند و در همین راه صدمات زیادی میدیدند.
نمونۀ آخری که من خود شاهد بودم این بود که در آن زمان، در حوزۀ مشهد، نه برنامۀ تحصیلی بود و نه برنامۀ تبلیغی. ایشان با روشنبینی که داشت، هم برنامۀ جامع تحصیلی و امتحانی برقرار کردند، هم برنامۀ تبلیغی و تاکنون برنامهای بهتر از برنامههای ایشان ندیدهام، و اولین گروهی را که ایشان برای تبلیغ خواستند اعزام کنند، به منزلشان دعوت کردند و روی پلههای کتابخانه ایستاده و برای طلبهها صحبت کردند. فرمودند:
به هر روستا و شهری که رفتید، از مردم سؤال کنید که از چه آقایی تقلید میکنند، رسالۀ مرجع تقلیدشان را از مردم بگیرید و برایشان مسئله بگوئید. بعد اضافه کردند و فرمودند:
با اعتقادات مردم بازی نکنید. برای آن مردم، تقلید از آن مجتهدی که انتخاب کردهاند، درست است و عملشان صحیح است، ولو به نظر شما مجتهد دیگری اعلم از آن مرجع تقلید است یا اعدل است. آنها در کارشان مصاب هستند. شما آنها را تخطئه نکنید. اگر شما در مرجع تقلید آنها خدشه کردید و فردی دیگر را معرفی کردید، ممکن است که فردا شخص دیگری بیاید و مجتهدی را که شما معرفی کردید، خدشه کند و دیگری را معرفی کند و این باعث میشود قداست مرجعیت از بین برود و این خطرناک است.
بعد اضافه کردند که: من راضی نیستم به هیچ عنوان کسی اسم مرا ببرد و حرام است اگر کسی اسم مرا ببرد.
حالا ببینید یک #مرجع_تقلید و یک مجتهد، چقدر باید با تقوی باشد که به طلابی که اعزام میکند، بگوید اسم مرا نبرید و با نفی دیگران مقلد برای من درست نکنید.
🆔 eitaa.com/alinasirigilani
🌐 www.maref.ir
▪️در شب شهادت
امام موسی کاظم علیه السلام▪️▪️▪️
📢 تشرّف دسته جمعیِ
روحانیون حوزههای علمیه مشهد و قم
به حرم و عرض تسلیت به امام رضا(ع)
⌛️زمان:
چهارشنبه ۲۶ بهمن همزمان با نماز مغرب
📍مکان:
خیابان آیت الله شیرازی بینکوچه ۹و۱۱
حسینیه آیت الله العظمی شیرازی (قده)
📝 سین برنامه:
اقامه نمازجماعت - قرائت دعایتوسل-
فیض منبر - ذکر مصیبت و عزاداری-
تشرف دسته جمعی
#معاون_تهذیب_حوزههای_علمیه_قم
#معاون_فرهنگی_حوزه_علمیه_خراسان
#مدرسه_علمیه_ولایت
💢 کانال مدرسه علمیه ولایت 👇
🆔https://eitaa.com/joinchat/3130916865C1449f72395
هدایت شده از استاد معظم حسینی فقیه
(مراسم روضه سالیانه)
•┈┈✾•🍀🌺🍀•✾┈┈•
💠 کانال رسمی مباحث علمی و دروس
استاد سید محسن حسینی فقیه (دامت برکاته)
@hosseinifaghihostad
هدایت شده از علی نصیری
✳️ بازخوانی تجربیات علمی و اخلاقی آیت الله رضا زاده؛ استاد برجسته حوزه علمیه مشهد مقدس (دامت معالیه)
(بخش 7)
نمونۀ سوم: یکی از مدرسین و شخصیتهای محترم قم میفرمودند که: در زمانی که رسالۀ مرحوم امام(ره) در هیچجا پیدا نمیشد و به سادگی دسترسی به آن ممکن نبود، توسط آقای#میلانی به هیئت مؤتلفه که آن زمان تشکیل شده بود، برای اینکه حساب شده با رژیم مبارزه کنند و انقلاب به پیروزی برسد، در منزل ایشان، [رساله] داده میشد. این مطلب را از یکی از محترمین بازار تهران هم شنیدهام.
ببینید منزل یک مجتهد، مرکز تبلیغ مجتهد آخر و توجه دادن مردم به مجتهد دیگر است. شاید ایشان احساس میکردند که برای پیروزی انقلاب، معرفی مرحوم امام و توجه مردم به ایشان لازم است. گرچه به قیمت تضعیف و انزوای خود ایشان تمام شود و شاید این کار در تاریخ کم نظیر و یا بینظیر باشد، که شخصی که دیگری را از خودش اعلم و داناتر نمیداند، برای رسیدن به یک هدف مقدس اینچنین عمل کند.
بعد دیگر ایشان، تیزبینی آن مرحوم نسبت به اهمیت رابطۀ مردم با روحانیت و خطر جدایی مردم از روحانیت بود. به عنوان شاهد عرض میکنم: روی من در خدمت ایشان در اتاق کتابخانهشان بودم، که چند نفر از یکی از بخشهای یکی از شهرستانها آمدند که اجازهای بگیرند برای ساختن یک بنای خیریه.(حسینیه و یا ...) ایشان فرمودند: بروید یک روحانی بیاورید تا به او وکالت بدهم که بروید این کار را بکنید.
گفتند: آقا این آقایان که آمدهاند، معتمدین محلاند(و افراد ظاهر الصلاحی هم بودند) و مورد اعتماد مردم.
فرمودند: نه حتماً طرف من باید روحانی باشد. گفتند: محل ما اصلاً روحانی ندارد. فرمودند: از محلهای اطرافتان بیاورید. گفتند: نیست. فرمودند: من به غیر از روحانی به کسی وکالت نمیدهم. حتماً یک روحانی بیاورید تا من کار را به ایشان واگذار کنم و شما زیر نظر ایشان کار کنید.
در این حد ایشان مقید بودند که مردم باید رابطه با #روحانیت داشته باشند، حتی دربارۀ ساختمان یک مسجد و این کمال دقت و اهمیت ایشان را میرساند به لزوم و ضروری بودن نزدیک شدن مردم به روحانیت و خطر جدایی آنان از یکدیگر که به اصطلاح روز اسلام منهای روحانیت باشد.
تنفر فوق العادۀ ایشان از دستگاه #حکومت_پهلوی بود که من خاطراتی را که دارم، اگر نقل کنم، طول میکشد و اکتفا میکنم به مطلبی که یکی از محترمین مشهور و شخصیتهای علمی موثق نقل کردهاند که بعد از پیروزی انقلاب، نامهای وجود دارد. البته این جریان را ایشان قبل از انقلاب نیز به من در منزلشان فرمودند، که شهید سپهبد قرنی، میآید نزد ایشان و میگوید: آقا اجازه میدهید که ما کودتا کنیم و شاه را از بین ببریم؟ ایشان سؤال میکند که در این کودتا چند نفر کشته میشود؟ میگوید: احتمالاً پنجاه هزار نفر.
ایشان میفرمایند: از نظر فقاهتی چنین اجازهای نمیتوانم بدهم. ولی به شما اجازه میدهم که در هر شرایطی که برایتان امکان دارد، شاه را ترور کنید و اگر شاه از بین رفت، این حکومت سلطنتی از بین میرود و کتباً دستور اجازۀ قتل شاه را به ایشان میدهد. دستخط ایشان به سپهبد قرنی در مورد قتل شاه وجود دارد و همان نامه به دست ساواک میافتد و برای محاکمۀ ایشان به مشهد میآیند و آن آقا نقل میکردند که آن پرونده، که از ایشان چند سؤال کردهاند با جوابهای عجیب و صریح ایشان و عین نامه، الان هم در دادگاه انقلاب هست و من دیدهام و لابد مصلحت نیست که آن نامه منتشر شود. و اگر نه به حسب ظاهر انتشار آن بسیار مفید است برای مردم متدین و طرفدار انقلاب و از این قضیه بعد تنفر ایشان از حکومت پهلوی معلوم میشود.
دو مطلب دیگر الان یادم آمد، که حاکی از کمالات معنوی ایشان است. یکی اینکه دو سال قبل یکی از مراجع عظام قم به مشهد آمد. خدمتشان بودم، سؤال فرمودند: نزد کی تحصیل میکردی؟ آنگاه فرمودند: مرحوم آقای میلانی، مجری بعضی از دستورات حضرت رضا(ع) بود. یعنی بعضی از دستوراتی که امام میخواستند اجرا شود، مثلاً کمک به بعضی از اشخاص توسط آقای میلانی انجام میشد.
دیگری اینکه من هر وقت حرم مشرف میشوم، تا ممکن است، کنار قبر آقای #میلانی و سایر اساتید بزرگوارم فاتحه میخوانم. مدتی نتوانستم حرم مشرف شوم. یک شب خواب دیدم که ایشان میفرمایند: مدتی است که به دیدن ما نیامد. و من عرض کردم که: آقا واقعاً گرفتار بودم. صبحش رفتم حرم و کنار قبر آن استاد عالیقدر، فاتحه خواندم.
به هر حال انسانی کم نظیر و مطمئناً یکی از مصادیق بارز «فقیهٌ خیرٌ مبارک» بود. ناشناخته از دنیا رفت و با ارتحال ایشان، به حسب ظاهر، یکی از استوانههای عظیم علم و عمل و شجاعت، از حوزۀ علمیۀ مشهد گرفته شد.
🆔 eitaa.com/alinasirigilani
🌐 www.maref.ir
هدایت شده از علی نصیری
✳️ بازخوانی تجربیات علمی و اخلاقی آیت الله رضا زاده؛ استاد برجسته حوزه علمیه مشهد مقدس (دامت معالیه)
(بخش 8)
یکی از اساتیدی که در حوزۀ علمیۀ مشهد، نقش فراوانی داشتند، و آقایان فعلی هم بسیار از جهات علمی، دست پروردۀ ایشان و مدیون ایشان هستند، آمیرزا مهدی اصفهانی(ره) است. یادم هست میفرمودید ایشان در یکی از صحنها، بر خوردی با حضرت امام(ره) داشتند. لطفاً، آن برخورد را که تأثیر اخلاقی خوبی دارد، برای ما بیان بفرمائید؟
مرحوم آمیرزا مهدی اصفهانی را خودم، خدمت ایشان نرسیدم. یعنی وقتی من مشهد آمدم، ایشان فوت کرده بودند. ولی بعضی از آقایانی را که ایشان تربیت کردهاند، در مشهد، به حمد الله هنوز زنده هستند و از نعمت وجودشان استفاده میشود. آنچه را سر درس نقل کردم، از قول یکی از بزرگان و مجتهدینی که بحمد الله زنده و وجودی بسیار مبارک هستند، نقل کردم.
ایشان میفرمودند که مرحوم آمیرزا مهدی اصفهانی، در صحن حضرت رضا(ع) و یا در اطراف حرم، برخورد میکنند به مرحوم آقای خمینی. و در آن زمان، مرحوم آمیرزا مهدی، پیرمردی مسن و عالمی جاافتاده و مورد احترام خواص بودند. و مرحوم آقای خمینی، جوان و در حد ایشان نبودند.
مرحوم آمیرزا مهدی، با اصرار دست آقای خمینی را میگیرند و میبوسند و بعد میفرمایند: دستی که #کشف_الاسرار را نوشته و به مکتب اهلبیت(علیهم السلام) با نوشتن این کتاب خدمت کرده، من باید این دست را ببوسم. حالا ببینید آمیرزا مهدی و امام در بعضی از مباحث فلسفی و کلامی، همفکر و هم مسلک نبودند و اختلافاتی بینشان بوده. ولی در عین حال، به اینجا که میرسد، چون امام، کتابی نوشته و از مکتب دفاع کرده، این مرد با آن موقعیت، دست امام را که چه از نظر سنی و چه از نظر وجهۀ مردمی در عرض ایشان نبوده، میبوسد و این عمل ایشان، منادی چند چیز است:
1. کشته شدن هوای، و کمال تواضع آن مرحوم؛
2. اهمیت دفاع از مکتب انسان ساز اهلبیت(ع) و اینکه در این راه، حب و بغضها و به اصطلاح، خط و خطبازیهای علمی و سیاسی باید نادیده گرفته شود.
3. توجه خاص امام نسبت به مکتب از همان اوان طلبگیشان.
این مصاحبه در سال 1372 توسط استاد علی نصیری با آیت الله رضازاده انجام شد و برای اولین بار انتشار می یابد.
🆔 eitaa.com/alinasirigilani
🌐 www.maref.ir
بیان حدیث و ذکر توسل شب شهادت موسی بن جعفر علیه السلام 26 بهمن ماه 1401.mp3
9.31M
السلام علیک یا موسی بن جعفر(ع)
به مناسبت شب شهادت امام هفتم، باب الحوائج، موسی بن جعفر علیهماالسلام، استاد حجت الاسلام والمسلمین شیخ محمدجواد انصاریان حفظه الله، در پایان درس خارج فقه، به بیان حدیثی از امام کاظم علیه السلام پرداختند و جلسه با ذکر توسلی به حضرت، پایان پذیرفت.
#استاد_انصاریان
..................................................
اخبار علما و اساتید حوزه علمیه خراسان را در کانال میراث فقاهت خراسان دنبال کنید:
https://eitaa.com/joinchat/2033975358C93349617f8
♨️ دستخط مقام معظم رهبری حفظهالله برای دوست دیرین خود حجتالاسلام والمسلمین شیخ محمدرضا دهشت رحمهالله در ابتدای کتاب "ادعانامهای علیه تمدن غرب و دورنمائی از رسالت اسلام" (ترجمه کتاب سید قطب)🔻
✍️به برادر فاضل گرامی حضرت شیخ محمدرضا دهشت اعلی الله قدره وافاضل بره (که خداوند متعال شأن او و برترین کارهای نیک او را بلندمرتبه گرداند) تقدیم میگردد. ۱۳۵۱/۳/۲۳ اول جمادی الاولی ۱۳۹۲
#کتابخانه_تخصصی_استاد_دهشت
مدرسه علمیه امام علی بن ابیطالب(ع)
..................................................
اسناد و آثار علما و اساتید حوزه علمیه خراسان را در کانال میراث فقاهت خراسان دنبال کنید:
https://eitaa.com/joinchat/2033975358C93349617f8
#فراخوان
جذب پژوهشگر بصورت پاره وقت
موسسه علمی، پژوهشی و فرهنگی
میراث فقاهت خراسان
موسسه میراث فقاهت خراسان در راستای تربیت و جذب پژوهشگر، جهت کارورزی و انجام پروژههای تحقیقاتی بصورت پاره وقت و محدود پژوهشگر جذب میکند. از فضلای محترم پژوهشگر و علاقه مند به فعالیتهای پژوهشی جهت همکاری دعوت به عمل می آید.
🔹شرایط:
۱. طلبه سطوح عالی حوزه علمیه مشهد یا دانشجوی دوره کارشناسی ارشد رشتههای الهیات
۲. دارای سابقه فعالیت پژوهشی در عرصههای علومدینی
۳. آشنایی با نرم افزارهای علوم اسلامی و کاربردی
۴. ارسال رزومه علمی پژوهشی
🔹مهارتهای مورد نیاز:
۱. ویراستاری و تنظیم متون فارسی و عربی
۲. تصحیح متون و نسخ خطی
۳. انجام تحقیقات علمی در زمینههای فقهی، اصولی، کلامی و تفسیری
۴. انجام مصاحبه و گفتگو
۵. پیاده سازی صوتهای درسی و علمی
۶. تایپ اصولی و استاندارد متون فارسی و عربی
۷. طراحی گرافیکی و ساخت پاورپونت و کلیپ صوتی یا تصویری
۸. ساخت محتوای رسانهای به زبانهای خارجی
🔹برنامهها و رویکردها:
۱. کمک به احیاء آثار و تالیفات علما و بزرگان حوزه علمیه خراسان در زمینههای فقهی، اصولی، تفسیری و معارفی
۲. ثبت و تدوین اسناد، تاریخ شفاهی، خاطرات و سیره عالمان دینی
۳. برپایی جلسات، دورهها و نشستهای تخصصی علمی، پژوهشی و فرهنگی
▪️جهت کسب اطلاعات بیشتر و ارسال مشخصات و درخواستهای خود با آیدی ذیل در پیامرسان ایتا ارتباط برقرار نمایید:
@mfkh_ro
..................................................
کانال میراث فقاهت خراسان را دنبال کنید:
https://eitaa.com/joinchat/2033975358C93349617f8
May 11
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 کلیپی از دیدار اساتید مدرسه علمیه امام خمینی ره گرگان با فقیه عالیقدر حضرت آیت الله سید جعفر سیّدان حفظه الله، مشهد مقدس.
📅 بهمن ماه ۱۴۰۱ / رجب المرجب ۱۴۴۴
#دیدار_با_علما
#آیت_الله_سیدان
#اردوی_اساتید_مشهد
#مدرسه_علمیه_امام_خمینی_گرگان
📚 کانال اطلاع رسانی طلاب
مدرسه علمیه امام خمینی ره گرگان
@howzeh_imam_khomeini_gorgan
..................................................
اسناد و آثار علما و اساتید حوزه علمیه خراسان را در کانال میراث فقاهت خراسان دنبال کنید:
https://eitaa.com/joinchat/2033975358C93349617f8
💠 همایش منشور روحانیّت
📜 به مناسبت سوّم اسفند؛ سالروز صدور منشور روحانیّت توسط امام خمینی(ره)
با سخنرانی آیتاللّه شبزندهدار
(فقیه شورای نگهبان)
🗓 پنجشنبه ۴ اسفند ۱۴۰۱
🕣 ساعت ۸:۳۰
📍مشهد مقدّس، خیابان آیتاللّه بهجت ۲۵، سالن همایش هتل آفتاب ولایت
به کانال حق پژوهی بپیوندید
..................................................
اسناد و آثار علما و اساتید حوزه علمیه خراسان را در کانال میراث فقاهت خراسان دنبال کنید:
https://eitaa.com/joinchat/2033975358C93349617f8
✅ خاطره اى از مرحوم آيت اللّه العظمی ميلانى
▪️كجا رفتند چونان آيت فقيد، فقيه العتره، مرحوم حاج سيّد محمد هادى ميلانى ... چندى قبل فرزند ايشان حجّت الاسلام آقاى حاج سيد محمّد على ميلانى براى من نقل كردند كه وقتى ما كربلا بوديم يك نوع حلواى مخصوصى بود كه من در آن عالم بچگى خيلى دوست داشتم و شرائط هم مناسب تهيّه اش نبود تا آن كه سالى يك نوبت رئيس #بهره_اىها «طايفه اى از اسماعيليه مستعلويه هستند كه در يمن و غرب هندوستان زندگى مى كنند.» به كربلا مى آمد و براى محترمين كربلا هدايايى مى فرستاد. يك روز در زدند نوكر رئيس بهره اىها با طبقى كه روى سرش بود وارد شد، طبق را زمين گذارد. ميان طبق شال بركى بود و هدايائى و از جمله ظرفى از آن حلوا كه من دوست داشتم. من خيلى خوشحال شدم كه شكمى از عزا درمى آورم. طبق را گذاشت تا برود كه ناگهان صداى نعلين مرحوم پدرم به گوش رسيد كه با عجله از پلۀ اطاق كتابخانه پائين آمدند، مردك را صدا زدند و با تندى و عصبانيّت گفتند: بردار طبق را ببر. او هم برداشت و رفت. من خيلى ناراحت شدم كه بعد از مدّتى حلواى مورد علاقهام رسيد، پدرم مانع شد. مدّتى گذشت، روزى مرحوم پدرم به من گفت: پسرجان، من از موسى بن جعفر عليه السّلام خجالت مى كشم كه هديه كسى را كه معتقد به امامت او نيست قبول كنم.
رحمت خدا بر اين مرزبانان، درود خدا بر اين سنگرداران، صلوات پروردگار بر اين شاگردان مكتب جعفر بن محمد عليه السّلام و سلام بر اين غيوران كه غيرتشان در طول تاريخ حافظ عقايد حقّه بوده است.
📚 اینجا کربلاست (سید مجتبی بحرینی) ٫ جلد 2 ٫ صفحه 243
@mfkh_ir
به مناسبت سالروز پیام تاریخی امام خمینی به حوزه های علمیه و روحانیت برگزار میشود:
🔹نشست علمی:
تحلیل و بازخوانی منشور روحانیت امام خمینی
🔹با ارائه:
حجت الاسلام والمسلمین شیخ محسن ملکی
(استاد دروس خارج حوزه علمیه مشهد)
🔹چهارشنبه ۳ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۷ صبح
🔹مدرسه علمیه امام حسین(ع)
..................................................
اسناد و آثار علما و اساتید حوزه علمیه خراسان را در کانال میراث فقاهت خراسان دنبال کنید:
https://eitaa.com/joinchat/2033975358C93349617f8
📣 #اطلاع_رسانی
💐 #مراسم_جشن
🔰جشن میلاد امام حسین (ع)
سخنران: حجت الاسلام والمسلمین دکتر ناصر رفیعی
ذاکرین اهل بیت علیهم السلام:
🔹سید جعفر ماهرخسار
🔸جواد قربانپور، هادی الهی
🔹سیدمحمدرضا یعقوبی آل
💠 با تلاوت قاری بین المللی
▫️ حجت الاسلام مهدی شجاع
زمان: پنجشنبه ۴ اسفند از ساعت۲۰
مکان: خیابان اندرزگو۱۷ شهید یگانه۴
💢 مدرسه علمیه امام حسین (ع)
📍آدرس در نرم افزار نشان🔻
https://nshn.ir/f2sb1jWGQJjDUl
🌐 @meih_ir
منشور روحانیت.pdf
13.62M
منشور روحانیت؛ پیام تاریخی و مهم امام خمینی(ره) به طلاب و روحانیون سراسر کشور - سوم اسفند 1367
🔹از مهم ترین پیام های معمار کبیر انقلاب، حضرت امام خمینی(ره) پیام معظم له به حوزه های علمیه است که به "منشور روحانیت" معروف گردیده، که در آن علاوه بر تجلیل از علمای راستین و نقش آنان در اعتلای پرچم دین و خدمات حوزه های علمیه، آسیب ها و چالش های فرا روی حوزه به خوبی ترسیم گردیده است.
............................................
آثار و اسناد علما و اساتید حوزه علمیه خراسان را در کانال میراث فقاهت خراسان دنبال کنید:
https://eitaa.com/joinchat/2033975358C93349617f8
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#صوت
#مناسبتی
🔰برگزاری نشست علمی بمناسبت سالروز صدور پیام منشور روحانیت با موضوع "تحلیل و بازخوانی منشور روحانیت امام خمینی(ره)"
🎤 با ارائه حجت الاسلام والمسلمین شیخ محسن ملکی
(استاد دروس خارج حوزه علمیه مشهد)
📆 چهارشنبه ۳ اسفند ۱۴۰۱
📍مدرسه علمیه امام حسین (ع)
.............................................
اخبار، آثار و اسناد علما و اساتید حوزه علمیه خراسان را در کانال میراث فقاهت خراسان دنبال کنید:
https://eitaa.com/joinchat/2033975358C93349617f8
#گزارش_تصویری
نشست علمی:
🔹تحلیل و بازخوانی منشور روحانیت امام خمینی
با ارائه:
🔹حجت الاسلام والمسلمین ملکی
(استاد دروس خارج حوزه علمیه مشهد)
چهارشنبه ۳ اسفند ۱۴۰۱
مدرسه علمیه امام حسین(ع)
..................................................
اسناد و آثار علما و اساتید حوزه علمیه خراسان را در کانال میراث فقاهت خراسان دنبال کنید:
https://eitaa.com/joinchat/2033975358C93349617f8
هدایت شده از علی نصیری
✳️ بازخوانی تجربیات علمی و اخلاقی آیت الله رضا زاده؛ استاد برجسته حوزه علمیه مشهد مقدس (دامت معالیه)
(بخش 9)
تا جایی که اطلاع داریم، سبک شما در تدریس، منحصر به فرد است و مباحث سنگین هر بحث را به طور مقدمه بیان میفرمایید. همچنین ارجاع به منابع میدهید که نقش بسیار مهمی را در تشویق طلاب به تحقیق و مراجعه به کتب و آشنایی با افکار دیگر آقایان دارد. آیا شما این سلیقه و سبک را از جایی و یا استادی گرفتهاید، یا اینکه این ابداع فکر مبارک شما بوده؟
امکان داد انسان چیزی را از کسی یاد گرفته باشد و بعد یادش برود. ولی الآن یادم نیست که اساتیدم و یا از جایی دیگر سبک فعلی را که بنده دارم، دیده باشم یا شنیده باشم. به هر حال فکر میکنم، شیوهای که تدریس میکنم، از شیوۀ متدوال حوزه بهتر است. البته کار بسیار پر زحمتی است. یعنی الآن که دورۀ دهم کفایه است، دو درس #کفایه که میگویم، 24 ساعت وقتم صرف همین دو درس کفایه است.
یعنی گاهی میشود، چهار یا پنج ساعت مطالعه میکنم. گاهی نشسته و گاهی ایستاده. نه تنها کفایه را، بلکه کتب مختلف را. جمع بندی همین مقالههایی که میگویم و یا آدرس منابعی که بیان میکنم، خیلی وقتگیر است.
اگر سبک متداول باشد، شاید برای بنده یک ربع مطالعه کفاید کند و درس بگویم. ولی اینکه 4-5 ساعت گاهی معطل میشوم در متن کفایه، یک مطلبی را گفتم این را میخواهم کبرای کلی اش را پیدا کنم و به عنوان یک مقدمه، آن کلی را بیان کنم و اینکه آنچه در کفایه است، مصداق آن کلی است.
پیدا کردن آن کلی، و حالا از ادبیات یا منطق یا اصول یا کلام یا فقه یا فلسفه است، شیوۀ خوبی است ولی زحمت دارد. حالا از جایی من یاد گرفته باشم، یادم نیست. و اساتید من هم این سبک را نداشتهاند. و شیوۀ متداول حوزه هم چنین نیست. و اعتقادم این است که باید این سبک در حوزه رایج شود.
با توجه به اینکه شما تمامی سطوح حوزه را تدریس فرمودهاید، اعم از کتب سطوح مقدمات و سطوح عالی، در کتاب اعیان الشیعه سید محسن امین، مطلبی را دیدم که در بحث اخباریون، وقتی دفاع میکند از اصولیون بعد میفرماید که کتابهای مختلفی در این زمینه نوشته شده، و به کتاب رسائل شیخ انصاری و کفایۀ آخوند خراسانی که میرسند تمجید میکنند که مطالب را بسیار عالی و با تحقیق مطرح فرمودند. اما گله میکنند از اینکه قسمتی از مطالب زیاد است و عمر را ضایع میکند و اگر این مطالب زاید را کنار بگذاریم، با وقت کوتاهی، طلبه میتواند مطالب را بخواند و ضرری هم نمیبیند. به هر حال بحثی که مطرح است این است که کتب حوزه، در ضمن برخورداری از نکات مثبت، از ضعفهایی نیز برخوردار است. تنظیم کتاب و حدف مطالبی که ضروری نیست، الآن مطرح است. حضرت عالی، نظرات و پیشنهادات خود را در این زمینه مطرح بفرمایید.
در این مورد که کتب درسی مطالب کم فایده دارد، و باید از بعضی کتب درسی مثل #رسائل و #کفایه چیزهایی کم شود، به نظر من درست نیست. یعنی اگر ما خواستیم در کتب درسی حوزه، در یک کتاب تصرفی بکنیم، باید در برنامۀ حوزه بازنگری کنیم و اعتقادم این است که برنامۀ حوزه باید از ابعاد مختلف تغییر کند.
این برنامهای که الان در #حوزهها هست، اگر چه مردان بزرگی تربیت کرده است، ولی در شرایط فعلی، نیاز به بازنگری دارد. البته باید توجه داشت، تغییر در برنامه از ابعاد مختلف، کار سادهای نیست.
بسیار مشکل و وقت گیر است. از هر کسی هم ساخته نیست و اگر به مقدار لازم کار و دقت نشود و سمینارگونه برخورد شود، ممکن است تبعات خطرناک و قهراً مسئولیتهای شرعی عظیمی در پی داشته باشد.
🆔 eitaa.com/alinasirigilani
🌐 www.maref.ir
هدایت شده از علی نصیری
✳️ بازخوانی تجربیات علمی و اخلاقی آیت الله رضا زاده؛ استاد برجسته حوزه علمیه مشهد مقدس (دامت معالیه)
(بخش 10)
اشاره فرمودید دربرنامههای حوزه باید اصلاحاتی صورت بگیرد. نظرتان را دربارۀ اصلاح برنامهها، وضع مدیریت حوزه، و معیشت طلاب مطرح بفرمائید.
راجع به برنامههای حوزه بحمد الله در قم موضوع مطرح شده و بنده نمیدانم، نفیاً و اثباتاً به کجا رسیدهاند. ولی بنده فکر میکنم برنامۀ حوزه باید تغییر کند. نظر من این است که ابتدا باید اهداف تحصیل ترسیم شود. و آنگاه بر اساس اهداف مشخصی برنامه تنظیم شود. مثلاً: 1.اجتهاد. 2. تدریس در حوزه. 3. تدریس در دانشگاهها و دبیرستانها و مدارس راهنمایی. 4. تحقیق و تألیف. 5. تبلیغ در داخل کشور. 6. تبلیغ در خارج. 7.اعزام به بخشها و روستاها تجهت امامت جماعت و غیره. 8. مسئولیت دفاتر نمایندگی رهبری و سیاسی عقیدتی ها. 9.قضاوت وغیره.
از این جهت که بگذریم، برنامه باید جامع باشد و متعدد به شرح ذیل: الف) تعیین نام برای محل تحصیل طلاب: مرکز تحصیل طلاب، باید دارای دو نام باشد. مثلاً «حوزه» و «جامعه». و هر یک از این دو، باید دارای دو مقطع تحصیلی باشند: «اول» و «ثانی».
مثلاً از ابتدای صرف و نحو و تا پایان لمعتی و اصول فقه مقطع اول «حوزه». در رسائل و مکاسب و کفایه مقطع ثانی «حوزه» و دروس خارج مربوط به «جامعه». ب) برای هر مقطعی دو برنامه باشد:
1.برنامۀ درسی و عملی برای محصلین.
2.برنامۀ آمار که جهت اشتغال به کار برای فارغالتحصیلان و انتقال از هر مقطعی به مقطع بالاتر باید با آزمون و کنکور باشد. و باید چهار نوع کارت تحصیلی برای چهار مقطع، و چهار نوع کارت فارغالتحصیلی برای آن چهار مقطع باشد که البته باید در کارت فارغالتحصیلی، شغلی که برای آن فارغالتحصیل توسط کمیتۀ مربوطه تعیین شده، تعیین شود.
مثلاً استاد مرحلۀ اول حوزه یا امام جماعت فلان بخش. و بدون تعیین شغل، کارت فارغالتحصیلی به کسی داده نشود. ضمن اینکه کارت فارغالتحصیلی از فارغالتحصیل گرفته میشود. ج) به نظر من امروز حوزه نیاز دارد به درسهای دیگری. چون دنیا نیاز دارد به یک سری اطلاعات، بیشتر از آنچه در سابق نیاز داشت. لذا در حوزه هم، باید مطابق با روز، سطح اطلاعات طلبهها وسیعتر باشد و درسهای بیشتری باشد و آن درسهای جنبی، در کجا باید شروع شود و جایش کجاست بحث دیگری است. و اینکه کتابهای فعلی باید تغییر بکند یا نه، بحث آخری است و کیفیت تدریس هم یک مسئله است. که در این وقت کم بنده نمیتوانم همه اش را برسم. ولی به طول اشاره عرض میکنم.
الآن در کتابهای درسی ما، یک مطلبی که هست و وقت گیر است، این است که یک موضوع شاید در چند کتاب خوانده میشود. در ادبیات یک بحث ادبی که از اول شروع میشود، در مقدمات، سیوطی و مغنی و... بحث تکرار میشود. در اصول هم طلبه یک بحث را در معالم و اصول مظفر و رسائل و کفایه باید تکرار کند و وقتش گرفته میشود و این کار اگر هماهنگ با مسائل دیگر تغییر کند، شاید بهتر باشد.
یعنی من تصور میکنم ابتدائاً بررسی دقیق شود که چند موضوع مفید و دارای کاربرد هست و در این علم باید در کتب درسی گنجانده شود. مثلاً «نحو» آنگاه هر موضوعی در دو کتاب درسی بیشتر مطرح نشود. یک کتاب مختصی به عنوان مقدمه و کتاب بعدی کتابی باشد مفصل و در این کتاب خیلی روی آن موضوع کار شود و با شرح و دقت خوانده شود.
مثلاً مسئلۀ حجیت خبر واحد را طلبه در دو کتاب و دو جا بیشتر نخواند و همچنین مسئلۀ افعال ناقصه در «نحو». مثلاً اگر هم بحثی مفید هست که الآن در کتب درسی حوزه نیست، آنها باید در کتب درسی ذکر شود. بنابراین بحثهای مکرر باید حذف شود و خوانده نشود و احیاناً اگر بحثی در کتب متداول نیست ولی مفید است، باید وارد شود.
هیچ موضوعی را هم طلبه بیش از دو بار نخواند و استاد میتواند با تمرینها و مثالها و راهنماییهایی که دارد، تکرار را جبران کند. نسبت به درسهای جنبی هم اعتقاد بنده این است، جز چند موضوع لازم و ضروری آن هم در حد لزوم، سائر دروس جنبی، «در برنامۀ آمادگی» جهت اشتغال به کار، قبل از اشتغال باید گنجانیده و خواند.
مثلاً در مقطع اول «حوزه»: مسائل واجب، تجوید و روحانی قرآن، خط، املاء، انشاء، تحلیل سیاسی، هر کدام یک واحد و در طول یکدیگر و در مقطع دوم «حوزه»، فقط کلام چهار واحد گذاشته شود و طلبه تمام وقت خودش را در ایام تحصیل، صرف کتب درسی حوزه کند و با صرف وقت در درسهای جنبی، بنیۀ علمی خودش را تضعیف نکند. گذشته از این، بعضی از دروس جنبی، تا بنیۀ علمی محصل قوی نباشد، آنطوری که باید بفهمد، نمیفهمد. و حورابی خوانده نمیشود و چه بسا در برخی از مسائل مثل فلسفه، انحراف هم پیش بیاید.
👇👇👇
هدایت شده از علی نصیری
پس همانگونه که اشاره شد، درسهای جنبی به جز چند مادۀ لازم، هم در برنامۀ «آمادگی» که در پایان هر مقطعی میباشد، خواهد بود و درسهای جنبی که به نظر میرسد برای مقطع اول: روانرشناسی دو واحد، جامعهشناسی دو واحد، علوم قرآن سه واحد، کلام سه واحد، تفسیر دو واحد، شناخت ادیان و مذاهب سه واحد، سیرۀ معصومین یک واحد و مکالمۀ عربی چهار واحد در حد تسلط بر مکالمه.
🆔 eitaa.com/alinasirigilani
🌐 www.maref.ir
هدایت شده از علی نصیری
✳️ بازخوانی تجربیات علمی و اخلاقی آیت الله رضا زاده؛ استاد برجسته حوزه علمیه مشهد مقدس (دامت معالیه)
(بخش 11)
اشاره فرمودید دربرنامههای حوزه باید اصلاحاتی صورت بگیرد. نظرتان را دربارۀ اصلاح برنامهها، وضع مدیریت حوزه، و معیشت طلاب مطرح بفرمائید.
قابل ذکر یکی از مواد امتحان کنکور ورود به مقطع دوم، تسلط بر زبان عربی باید باشد. و برنامۀ آمادگی که جهت اشتغال به کار مواد درسی آن به دو گروه تقسیم میشود یکی عمومی که عبارت است از همان درسهای جنبی. دوم اختصاصی، با کاری که توسط کمیتۀ مربوطه تعیین شده، متناسب مزا برسید. مثلاً برای فردی که به عنوان استاد تعیین شده، دورۀ تربیت مدرس و تعلیم، و شیوههای تدریس و معرفی بهترین شیوهها در تدریس، حوزه یا دانشگاه و دبیرستان باید باشد. و برای فردی که اعزام میشود به بخش روستا، یک دوره مسائل شرعی و احکام، کیفیت برخورد با مردم، ضعفها و قوتهای دینی و غیر دینی مردم، محل اعزام، و شناخت اجمالی نسبت به آنان و... و همچنین نسب سائر افراد، سائر کارها از قبیل تبلیغ، خصوصی مسائل، و مصیبت خوانی، نسبت به مقطع اول و بیان دستورات اسلام و تفسیر آیات برای مقطع دوم و سوم و چهارم و از قبیل مسئولیتهای عقیدتی سیاسی و غیره.
اضافه میکنم که در برنامه ریزی جامع، حتی باید محل سکونت روحانیین یک شهر نیز مورد نظر باشد. یعنی طوری نباشد که در یک محله یا یک خیابان یا یک کوچه چند نفر روحانی سکونت داشته باشند، در حالی که در محله یا خیابان دیگر یا هیچ روحانی نباشد و یا نسبت به اهالی آن خیابان داغ نباشد.و بلکه باید محل سکونت اهل علم، از نظر سطح معلومات و فرهنگ اهالی آن محل، با روحانی ساکن آن محل، تطابق و تشابه داشته باشد. به یک خیابانی که اهالی آن طبقۀ تحصیل کرده و احیاناً نقاد نسبت به روحانیت هستند، نگذارند یک روحانی کم معلومات و یا بیقید، نسبت به رعایت شئون روحانیت سکونت داشته باشد.
همچنین عکس آن یک روحانی وارسته و متخلق به اخلاق اسلامی، دارای معلومات و اطلاعات حزب در کوچهای که مردم آن خیلی اهل تشخیص نیستند، نگذارند سکونت کند و نسبت به ملبس شدن به لباس روحانیت نیز باید مرز تبیین شده و خلاصه همانگونه که اشاره شد، هم تدریس و هم تبلیغ و هم سائر کارها، باید هماهنگ و متناسب با سرمایۀ علمی طلبه باشد تا مردم هم از هر طلبه که چیزی را که برای تعیین شده انتظار داشته، اینطور نباشد که فارغالتحصیل مقطع اول «حوزه» در هنگام منبر و سخنرانی به عنوان یک مفسر قرآن و یا اسلام شناس و یا سیاستمدار، سخنرانی نکند و شرق و غرب را به اصطلاح به شدت محکوم نکند.
بلکه فقط در همان محدودۀ بیان مسائل و احکام و مصیبت خوانی حرکت کند و کسی که فارغالتحصیل مقطع دوم «حوزه» است، در محدودۀ بالاتر و همچنین مقاطع دورۀ «جامعه» باید محدودۀ سخن برایشان مشخص باشد، تا هم خودشان دچار لغزش نشوند و هم مردم سخن بر روحانی را مدرک برای تأیید و یا انتقاد به مذهب و دین ندانند، و کذلک تدریس در حوزه، دانشگاه و دبیرستان و محل سکونت و لباس روحانیت پوشیدن و... و نسبت به اینکه نحوۀ تدریس چگونه باشد، به عنوان پیشنهاد مطلبی را عرض میکنم که روی آن فکر شود.
آن اینکه تدریس جنبۀ گروهی باید پیدا کند و مثل کارهای تحقیقی باید بشود. یعنی برای هر کتابی در هر حوزهای مثلاً دو یا یه استاد کافی است و یا هر استادی، گروهی کمک و همکاری کنند، تلخیصتر عرض میکنم. در تدریس دو چیز لازم است. یکی اطلاعات قوی استاد نسبت به کتابی که تدریس میکند. که خودش وارد باشد و یکی هم بیان و سلیقۀ خاصی لازم است و این سلیقۀ خاص را هر کسی ندارد.
بعضی معلومات در سطح عالی دارند ولی بیانشان کند است و یا سلیقۀ ایشان خیلی درست نیست. لذا شاگرد خیلی نمیتواند از آنها استفاده کند. در حوزه کمیته تشکیل شود. بررسی کنند ببیند چند نفر در ادبیات، در تدریس خوش سلیقه هستند. سه نفر به عنوان استاد ادبیات انتخاب کنند که شما بیانتان خوب است و سلیقهتان خوب است و طلبهها میتوانند از شما استفاده کنند. شما استاد و معرفی بشوند و چند نفر هم کمک این سه استاد باشند و اینکه میگویم گروهی، معنایش این است که چند نفر مطالعه کنند و دسته بندی کنند، مطالب را در اختیار این آقا بگذارند تا با وقت بیشتر و دقت بیشتر بتوانند مطالب را به شاگرد تحویل بدهد. و همچنین اصول و فقه. الآن خود بنده در کفایه، گاهی هست که 4-5 ساعت دارم زحمت میکشم روی مقدماتی که میخواهم جمع و جور کنم. و نمیرسم واقعاً.
🆔 eitaa.com/alinasirigilani
🌐 www.maref.ir
🔹زندگینامه مرحوم حجت الاسلام والمسلمین محبالاسلام
(وفات: 4 اسفند 1397)
ثقهالاسلام و المحدثین
سید الخطباء و المبلغین
سید علىاكبر واعظ موسوى
(محب الاسلام)
از وعاظ زبردست تاریخ معاصر بود.
● وى در مشهد متولد شد.
● پدر ایشان از زاهدان و عابدان زمانهی خویش بود.
● از همان كودكى به وعظ، خطابه و نوشتن علاقهمند بود، از این رو در کنار تحصیل در حوزه علمیه مشهد به سخنوری و تأليف همت گماشت.
● با کتاب و کتابخانه مأنوس بود.
● اساتيد ايشان آیات و اعلام:
1. ادیب نیشابوری
2. سید هادی ميلانى
3. شیخ هاشم قزوینی
4. میرزا احمد مدرس یزدی
5. ميرزا حسين فقيه سبزوارى
● اجازه روايت، نقل حديث، تقریظ و تأييد آثار مکتوب ایشان از سوی بسیاری از علمای بزرگ مانند:
1. آیة الله العظمى خويى
2. آیة الله العظمى میلانی
3. آیة الله العظمى خوانساری
4. آیة الله حاج آقا بزرگ تهرانی
5. آیة الله العظمى نجفی مرعشی
صادر شده و موجود است.
تنها حدود 20 تقریظ و تأييد بر کتاب چهارده جلدی ایشان به نام "اقوال الائمة" نوشته شده است!
● منابر ايشان:
70 سال وعظ و خطابه مستمر
16 سال در بیت آیةالله ميلانى
15 سال در بیت آیةالله خوانسارى
سفرهای تبلیغی فراوان به کشورهای خلیج، پاکستان، سوریه و...
● آثار مکتوب:
کوثر ما
ران ملخ
کلاف نخ
کلام حق
بیان حق
ندای حق
میزان حق
عرفان حق
به سوی حق
برگ سبز
گل نرگس
حدیث ما
هدیه مور
توشه سفر
اظهار ادب
ارمغان فقیر
عشق حقیقی
سرچشمه نور
راز دلباختگان
نصایح حافظ
امامت و تشیع
خودآموز اسلام
الدین و الاسلام
مناظره دو رازی
شرح دعای ندبه
زندگانی شیخ طوسی
زندگانی جابر بن حیان
اقوال الأئمه (14 جلد)
شیعه می پرسد (3 جلد)
محبوب عالم یا موعود امم
و...
● اخلاق، منش و روش ایشان:
آبرومند بود و آبروریزی نمیکرد!
آرام بود و زیگزالی حرکت نکرد!
آقازاده نبود، و فرزندانش را نیز آقازاده نپروراند!
احساساتی و هیجان مدار نبود!
ارزان فروش و دم دستی نبود، اما گران فروش و غیر قابل دسترس هم نبود!
از پدر و مادرش به نیکی یاد میکرد!
از شهرت پرهیز داشت، ولی شهرت به سراغش آمد!
"اقوال الإئمة يا گفتار پیشوایان دین" او در (14) جلد چونان دائرةالمعارفى درخشيد؛ و منبعى براى مطالعه اهل منبر شد!
"امامت و تشیع" او فهرستی از فصل مهم امامت و تشیع ارائه داد!
انس او با قرآن و روایات در بیان و بنانش مشهود بود.
اهل تفکیک نبود، اما قرآن و حدیث برایش اولویت داشت!
اهل شعر و متون ادبی کهن بود، اما شاعر نبود!
اهل غیبت و بدگویی از دیگران نبود!
اهل مزاح بود، اما از لودگی مبرا بود!
با پیاده روی سلامت بدنش را ضمانت میکرد!
با کتاب، مطالعه و نوشتن انس داشت!
"بحرین" از بحار منابر کثیرة او "بحرين" شد!
بدخواه کسی نبود!
برای بقاء جمهوری اسلامی دعا مىكرد، اما از ظلم و ستم و بیعدالتی ناراضی بود!
به علماء و مراجع احترام میگذاشت و ادب میکرد، اما ضعفهای روحانیت و مرجعیت را گوشزد میکرد و نقد منصفانه داشت!
به واجبات پایبند بود، و از مستحبات بیبهره نبود!
پرخور و پرخواب نبود، اما نخوردن و نخوابیدن را فضیلت نمیدانست!
پررو و بیادب نبود، اما کمرو و خجالتی نیز نبود!
حسودی نمیکرد!
در علم پر مدعا نبود، اما حرف برای گفتن داشت!
در "مناظره دو رازی" پرده از رازی برداشت!
دلدادهی اهلالبیت (ع) بود، اما از غلو و مبالغه پرهیز میکرد!
دنیاطلب نبود، اما خوب زندگی میکرد!
"راز دلباختگان" َش دلدادگان را انیس و مونس بود!
زاهد ظاهرپرستِ قشری نبود!
ساکن و راکد نبود، اما طوفانی و پرشور هم نبود!
ستارهای درخشان و فروزان در آسمان خطابه و منبر بود!
سياست پیشه نبود، اما از اخبار داخل و حتی خارج کشور بیخبر نبود!
"شهادت ثالثه"اش از تعصب آگاهانه او به ولایت پرده بر میدارد!
شهوت سخن نداشت، اما سخنوری فصیح و بلیغ بود!
"شيعه مى پرسد" او در سه جلد 330 سؤال عقلى، نقلى و تاريخى را پیش رویِ اهل سنت گذاشت!
صوفی نبود، اما نگاه عارفانهای داشت!
عمر او در دفاع از حریم تشیع، امامت و ولایت سپری شد، اما هیچ گاه به مقدسات و باورهای اهل سنت بیادبی نکرد!
فقر را در خانواده پدری و دوران طلبگی تجربه کرده بود، اما از فقر به نیکی یاد نمیکرد!
قرآن و عترت را باور داشت!
گرچه اهل نشستهای وقت گیر و کم بهره نبود، اما معاشرت او با دانشمندان حوزوی و دانشگاهی در رشد و پختگی او مؤثر بود.
گزافهگویی نمیکرد!
مرید بیچشم و گوش احدی نشد!
مطالعات تاریخی، ادبی و عرفانی او بر غنای منبر و آثار مکتوب او افزود.
مقدسمآب نبود، اما بیپروا نیز نبود!
منبرش از تملق و چاپلوسی بر حذر بود!
"میزان حق" او مقصودِ خواجه طوسی را در مقصد پنجم به خوبی توضیح داد!
"نصايح حافظ" او نشان داد كه حافظ فقط شاعر نيست!
هرگز حاشیه نشین و مرعوب صاحبان زر و زور نشد!
(سيد مهدی واعظ موسوی)
@mfkh_ir