eitaa logo
میراث فقاهت خراسان
2.7هزار دنبال‌کننده
2.7هزار عکس
271 ویدیو
39 فایل
کانال اطلاع رسانی موسسه علمی، پژوهشی و فرهنگی «میراث فقاهت خراسان» ◾️تحت اشراف جمعی از اساتید حوزه علمیه خراسان ◾️تاسیس: فروردین ۱۴۰۱ ◾️آدرس اینستاگرام: https://instagram.com/_u/mfkh_ir ◾ارتباط با ما: @mfkh_ro روابط عمومی @feghahatkh طرح و برنامه
مشاهده در ایتا
دانلود
بیان حدیث و ذکر توسل شب شهادت موسی بن جعفر علیه السلام 26 بهمن ماه 1401.mp3
9.31M
السلام علیک یا موسی بن جعفر(ع) به مناسبت شب شهادت امام هفتم، باب الحوائج، موسی بن جعفر علیهماالسلام، استاد حجت الاسلام والمسلمین شیخ محمدجواد انصاریان حفظه الله، در پایان درس خارج فقه، به بیان حدیثی از امام کاظم علیه السلام پرداختند و جلسه با ذکر توسلی به حضرت، پایان پذیرفت. .................................................. اخبار علما و اساتید حوزه علمیه خراسان را در کانال میراث فقاهت خراسان دنبال کنید: https://eitaa.com/joinchat/2033975358C93349617f8
♨️ دستخط مقام معظم رهبری حفظه‌الله برای دوست دیرین خود حجت‌الاسلام والمسلمین شیخ محمدرضا دهشت رحمه‌الله در ابتدای کتاب "ادعانامه‌ای علیه تمدن غرب و دورنمائی از رسالت اسلام" (ترجمه کتاب سید قطب)🔻 ✍️به برادر فاضل گرامی حضرت شیخ محمدرضا دهشت اعلی الله قدره وافاضل بره (که خداوند متعال شأن او و برترین کارهای نیک او را بلندمرتبه گرداند) تقدیم می‌گردد. ۱۳۵۱/۳/۲۳ اول جمادی الاولی ۱۳۹۲ مدرسه علمیه امام علی بن ابیطالب(ع) .................................................. اسناد و آثار علما و اساتید حوزه علمیه خراسان را در کانال میراث فقاهت خراسان دنبال کنید: https://eitaa.com/joinchat/2033975358C93349617f8
جذب پژوهشگر بصورت پاره وقت موسسه علمی، پژوهشی و فرهنگی میراث فقاهت خراسان موسسه میراث فقاهت خراسان در راستای تربیت و جذب پژوهشگر، جهت کارورزی و انجام پروژه‌های تحقیقاتی بصورت پاره وقت و محدود پژوهشگر جذب می‌کند. از فضلای محترم پژوهشگر و علاقه مند به فعالیت‌های پژوهشی جهت همکاری دعوت به عمل می آید. 🔹شرایط: ۱. طلبه سطوح عالی حوزه علمیه مشهد یا دانشجوی دوره کارشناسی ارشد رشته‌های الهیات ۲. دارای سابقه فعالیت پژوهشی در عرصه‌های علوم‌دینی ۳. آشنایی با نرم افزارهای علوم اسلامی و کاربردی ۴. ارسال رزومه علمی پژوهشی 🔹مهارت‌های مورد نیاز: ۱. ویراستاری و تنظیم متون فارسی و عربی ۲. تصحیح متون و نسخ خطی ۳. انجام تحقیقات علمی در زمینه‌های فقهی، اصولی، کلامی و تفسیری ۴. انجام مصاحبه و گفتگو ۵. پیاده سازی صوت‌های درسی و علمی ۶. تایپ اصولی و استاندارد متون فارسی و عربی ۷. طراحی گرافیکی و ساخت پاورپونت و کلیپ صوتی یا تصویری ۸. ساخت محتوای رسانه‌ای به زبان‌های خارجی 🔹برنامه‌ها و رویکردها: ۱. کمک به احیاء آثار و تالیفات علما و بزرگان حوزه علمیه خراسان در زمینه‌های فقهی، اصولی، تفسیری و معارفی ۲. ثبت و تدوین اسناد، تاریخ شفاهی، خاطرات و سیره عالمان دینی ۳. برپایی جلسات، دوره‌ها و نشست‌های تخصصی علمی، پژوهشی و فرهنگی ▪️جهت کسب اطلاعات بیشتر و ارسال مشخصات و درخواست‌های خود با آیدی ذیل در پیامرسان ایتا ارتباط برقرار نمایید: @mfkh_ro .................................................. کانال میراث فقاهت خراسان را دنبال کنید: https://eitaa.com/joinchat/2033975358C93349617f8
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 کلیپی از دیدار اساتید مدرسه علمیه امام خمینی ره گرگان با فقیه عالیقدر حضرت آیت الله سید جعفر سیّدان حفظه الله، مشهد مقدس. 📅 بهمن ماه ۱۴۰۱ / رجب المرجب ۱۴۴۴ 📚 کانال اطلاع رسانی طلاب مدرسه علمیه امام خمینی ره گرگان @howzeh_imam_khomeini_gorgan .................................................. اسناد و آثار علما و اساتید حوزه علمیه خراسان را در کانال میراث فقاهت خراسان دنبال کنید: https://eitaa.com/joinchat/2033975358C93349617f8
💠 همایش منشور روحانیّت 📜 به مناسبت سوّم اسفند؛ سالروز صدور منشور روحانیّت توسط امام خمینی(ره) با سخنرانی آیت‌اللّه شب‌زنده‌دار (فقیه شورای نگهبان) 🗓 پنج‌شنبه ۴ اسفند ۱۴۰۱ 🕣 ساعت ۸:۳۰ 📍مشهد مقدّس، خیابان آیت‌اللّه بهجت ۲۵، سالن همایش هتل آفتاب ولایت به کانال حق پژوهی بپیوندید .................................................. اسناد و آثار علما و اساتید حوزه علمیه خراسان را در کانال میراث فقاهت خراسان دنبال کنید: https://eitaa.com/joinchat/2033975358C93349617f8
✅ خاطره اى از مرحوم آيت اللّه العظمی ميلانى ▪️كجا رفتند چونان آيت فقيد، فقيه العتره، مرحوم حاج سيّد محمد هادى ميلانى ... چندى قبل فرزند ايشان حجّت الاسلام آقاى حاج سيد محمّد على ميلانى براى من نقل كردند كه وقتى ما كربلا بوديم يك نوع حلواى مخصوصى بود كه من در آن عالم بچگى خيلى دوست داشتم و شرائط هم مناسب تهيّه اش نبود تا آن كه سالى يك نوبت رئيس «طايفه اى از اسماعيليه مستعلويه هستند كه در يمن و غرب هندوستان زندگى مى كنند.» به كربلا مى آمد و براى محترمين كربلا هدايايى مى فرستاد. يك روز در زدند نوكر رئيس بهره اى‌ها با طبقى كه روى سرش بود وارد شد، طبق را زمين گذارد. ميان طبق شال بركى بود و هدايائى و از جمله ظرفى از آن حلوا كه من دوست داشتم. من خيلى خوشحال شدم كه شكمى از عزا درمى آورم. طبق را گذاشت تا برود كه ناگهان صداى نعلين مرحوم پدرم به گوش رسيد كه با عجله از پلۀ اطاق كتابخانه پائين آمدند، مردك را صدا زدند و با تندى و عصبانيّت گفتند: بردار طبق را ببر. او هم برداشت و رفت. من خيلى ناراحت شدم كه بعد از مدّتى حلواى مورد علاقه‌ام رسيد، پدرم مانع شد. مدّتى گذشت، روزى مرحوم پدرم به من گفت: پسرجان، من از موسى بن جعفر عليه السّلام خجالت مى كشم كه هديه كسى را كه معتقد به امامت او نيست قبول كنم. رحمت خدا بر اين مرزبانان، درود خدا بر اين سنگرداران، صلوات پروردگار بر اين شاگردان مكتب جعفر بن محمد عليه السّلام و سلام بر اين غيوران كه غيرتشان در طول تاريخ حافظ عقايد حقّه بوده است. 📚 اینجا کربلاست (سید مجتبی بحرینی) ٫ جلد 2 ٫ صفحه 243 @mfkh_ir
به مناسبت سالروز پیام تاریخی امام خمینی به حوزه های علمیه و روحانیت برگزار میشود: 🔹نشست علمی: تحلیل و بازخوانی منشور روحانیت امام خمینی 🔹با ارائه: حجت الاسلام والمسلمین شیخ محسن ملکی (استاد دروس خارج حوزه علمیه مشهد) 🔹چهارشنبه ۳ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۷ صبح 🔹مدرسه علمیه امام حسین(ع) .................................................. اسناد و آثار علما و اساتید حوزه علمیه خراسان را در کانال میراث فقاهت خراسان دنبال کنید: https://eitaa.com/joinchat/2033975358C93349617f8
📣 💐 🔰جشن‌ میلاد امام‌ حسین (ع) سخنران: حجت الاسلام والمسلمین دکتر ناصر رفیعی ذاکرین اهل بیت علیهم السلام: 🔹سید جعفر ماهرخسار 🔸جواد قربانپور، هادی الهی 🔹سیدمحمدرضا یعقوبی آل 💠 با تلاوت قاری بین المللی ▫️ حجت الاسلام مهدی شجاع زمان: پنجشنبه ۴ اسفند از ساعت۲۰ مکان: خیابان اندرزگو۱۷ شهید یگانه۴ 💢 مدرسه علمیه امام حسین (ع) 📍آدرس در نرم افزار نشان🔻 https://nshn.ir/f2sb1jWGQJjDUl 🌐 @meih_ir
منشور روحانیت.pdf
13.62M
منشور روحانیت؛ پیام تاریخی و مهم امام خمینی(ره) به طلاب و روحانیون سراسر کشور - سوم اسفند 1367 🔹از مهم ترین پیام های معمار کبیر انقلاب، حضرت امام خمینی(ره) پیام معظم له به حوزه های علمیه است که به "منشور روحانیت" معروف گردیده، که در آن علاوه بر تجلیل از علمای راستین و نقش آنان در اعتلای پرچم دین و خدمات حوزه های علمیه، آسیب ها و چالش های فرا روی حوزه به خوبی ترسیم گردیده است. ............................................ آثار و اسناد علما و اساتید حوزه علمیه خراسان را در کانال میراث فقاهت خراسان دنبال کنید: https://eitaa.com/joinchat/2033975358C93349617f8
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰برگزاری نشست علمی بمناسبت سالروز صدور پیام منشور روحانیت با موضوع "تحلیل و بازخوانی منشور روحانیت امام خمینی(ره)" 🎤 با ارائه حجت الاسلام والمسلمین شیخ محسن ملکی (استاد دروس خارج حوزه علمیه مشهد) 📆 چهارشنبه ۳ اسفند ۱۴۰۱ 📍مدرسه علمیه امام حسین (ع) ............................................. اخبار، آثار و اسناد علما و اساتید حوزه علمیه خراسان را در کانال میراث فقاهت خراسان دنبال کنید: https://eitaa.com/joinchat/2033975358C93349617f8
نشست علمی: 🔹تحلیل و بازخوانی منشور روحانیت امام خمینی با ارائه: 🔹حجت الاسلام والمسلمین ملکی (استاد دروس خارج حوزه علمیه مشهد) چهارشنبه ۳ اسفند ۱۴۰۱ مدرسه علمیه امام حسین(ع) .................................................. اسناد و آثار علما و اساتید حوزه علمیه خراسان را در کانال میراث فقاهت خراسان دنبال کنید: https://eitaa.com/joinchat/2033975358C93349617f8
هدایت شده از علی نصیری
✳️ بازخوانی تجربیات علمی و اخلاقی آیت الله رضا زاده؛ استاد برجسته حوزه علمیه مشهد مقدس (دامت معالیه) (بخش 9) تا جایی که اطلاع داریم، سبک شما در تدریس، منحصر به فرد است و مباحث سنگین هر بحث را به طور مقدمه بیان می‌فرمایید. هم‌چنین ارجاع به منابع می‌دهید که نقش بسیار مهمی را در تشویق طلاب به تحقیق و مراجعه به کتب و آشنایی با افکار دیگر آقایان دارد. آیا شما این سلیقه و سبک را از جایی و یا استادی گرفته‌اید، یا این‌که این ابداع فکر مبارک شما بوده؟ امکان داد انسان چیزی را از کسی یاد گرفته باشد و بعد یادش برود. ولی الآن یادم نیست که اساتیدم و یا از جایی دیگر سبک فعلی را که بنده دارم، دیده باشم یا شنیده باشم. به هر حال فکر می‌کنم، شیوه‌ای که تدریس می‌کنم، از شیوۀ متدوال حوزه بهتر است. البته کار بسیار پر زحمتی است. یعنی الآن که دورۀ دهم کفایه است، دو درس که می‌گویم، 24 ساعت وقتم صرف همین دو درس کفایه است. یعنی گاهی می‌شود، چهار یا پنج ساعت مطالعه می‌کنم. گاهی نشسته و گاهی ایستاده. نه تنها کفایه را، بلکه کتب مختلف را. جمع بندی همین مقاله‌هایی که می‌گویم و یا آدرس منابعی که بیان می‌کنم، خیلی وقت‌گیر است. اگر سبک متداول باشد، شاید برای بنده یک ربع مطالعه کفاید کند و درس بگویم. ولی این‌که 4-5 ساعت گاهی معطل می‌شوم در متن کفایه، یک مطلبی را گفتم این را می‌خواهم کبرای کلی اش را پیدا کنم و به عنوان یک مقدمه، آن کلی را بیان کنم و این‌که آن‌چه در کفایه است، مصداق آن کلی است. پیدا کردن آن کلی، و حالا از ادبیات یا منطق یا اصول یا کلام یا فقه یا فلسفه است، شیوۀ خوبی است ولی زحمت دارد. حالا از جایی من یاد گرفته باشم، یادم نیست. و اساتید من هم این سبک را نداشته‌اند. و شیوۀ متداول حوزه هم چنین نیست. و اعتقادم این است که باید این سبک در حوزه رایج شود. با توجه به این‌که شما تمامی سطوح حوزه را تدریس فرموده‌اید، اعم از کتب سطوح مقدمات و سطوح عالی، در کتاب اعیان الشیعه سید محسن امین، مطلبی را دیدم که در بحث اخباریون، وقتی دفاع می‌کند از اصولیون بعد می‌فرماید که کتاب‌های مختلفی در این زمینه نوشته شده، و به کتاب رسائل شیخ انصاری و کفایۀ آخوند خراسانی که می‌رسند تمجید می‌کنند که مطالب را بسیار عالی و با تحقیق مطرح فرمودند. اما گله می‌کنند از این‌که قسمتی از مطالب زیاد است و عمر را ضایع می‌کند و اگر این مطالب زاید را کنار بگذاریم، با وقت کوتاهی، طلبه می‌تواند مطالب را بخواند و ضرری هم نمی‌بیند. به هر حال بحثی که مطرح است این است که کتب حوزه، در ضمن برخورداری از نکات مثبت، از ضعف‌هایی نیز برخوردار است. تنظیم کتاب و حدف مطالبی که ضروری نیست، الآن مطرح است. حضرت عالی، نظرات و پیشنهادات خود را در این زمینه مطرح بفرمایید. در این مورد که کتب درسی مطالب کم فایده دارد، و باید از بعضی کتب درسی مثل و چیزهایی کم شود، به نظر من درست نیست. یعنی اگر ما خواستیم در کتب درسی حوزه، در یک کتاب تصرفی بکنیم، باید در برنامۀ حوزه بازنگری کنیم و اعتقادم این است که برنامۀ حوزه باید از ابعاد مختلف تغییر کند. این برنامه‌ای که الان در هست، اگر چه مردان بزرگی تربیت کرده است، ولی در شرایط فعلی، نیاز به بازنگری دارد. البته باید توجه داشت، تغییر در برنامه از ابعاد مختلف، کار ساده‌ای نیست. بسیار مشکل و وقت گیر است. از هر کسی هم ساخته نیست و اگر به مقدار لازم کار و دقت نشود و سمینارگونه برخورد شود، ممکن است تبعات خطرناک و قهراً مسئولیت‌های شرعی عظیمی در پی داشته باشد. 🆔 eitaa.com/alinasirigilani 🌐 www.maref.ir
هدایت شده از علی نصیری
✳️ بازخوانی تجربیات علمی و اخلاقی آیت الله رضا زاده؛ استاد برجسته حوزه علمیه مشهد مقدس (دامت معالیه) (بخش 10) اشاره فرمودید دربرنامه‌های حوزه باید اصلاحاتی صورت بگیرد. نظرتان را دربارۀ اصلاح برنامه‌ها، وضع مدیریت حوزه، و معیشت طلاب مطرح بفرمائید. راجع به برنامه‌های حوزه بحمد الله در قم موضوع مطرح شده و بنده نمی‌دانم، نفیاً و اثباتاً به کجا رسیده‌اند. ولی بنده فکر می‌کنم برنامۀ حوزه باید تغییر کند. نظر من این است که ابتدا باید اهداف تحصیل ترسیم شود. و آنگاه بر اساس اهداف مشخصی برنامه تنظیم شود. مثلاً: 1.اجتهاد. 2. تدریس در حوزه. 3. تدریس در دانشگاه‌ها و دبیرستان‌ها و مدارس راهنمایی. 4. تحقیق و تألیف. 5. تبلیغ در داخل کشور. 6. تبلیغ در خارج. 7.اعزام به بخش‌ها و روستا‌ها تجهت امامت جماعت و غیره. 8. مسئولیت دفاتر نمایندگی رهبری و سیاسی عقیدتی ها. 9.قضاوت وغیره. از این جهت که بگذریم، برنامه باید جامع باشد و متعدد به شرح ذیل: الف) تعیین نام برای محل تحصیل طلاب: مرکز تحصیل طلاب، باید دارای دو نام باشد. مثلاً «حوزه» و «جامعه». و هر یک از این دو، باید دارای دو مقطع تحصیلی باشند: «اول» و «ثانی». مثلاً از ابتدای صرف و نحو و تا پایان لمعتی و اصول فقه مقطع اول «حوزه». در رسائل و مکاسب و کفایه مقطع ثانی «حوزه» و دروس خارج مربوط به «جامعه». ب) برای هر مقطعی دو برنامه باشد: 1.برنامۀ درسی و عملی برای محصلین. 2.برنامۀ آمار که جهت اشتغال به کار برای فارغ‌التحصیلان و انتقال از هر مقطعی به مقطع بالاتر باید با آزمون و کنکور باشد. و باید چهار نوع کارت تحصیلی برای چهار مقطع، و چهار نوع کارت فارغ‌التحصیلی برای آن چهار مقطع باشد که البته باید در کارت فارغ‌التحصیلی، شغلی که برای آن فارغ‌التحصیل توسط کمیتۀ مربوطه تعیین شده، تعیین شود. مثلاً استاد مرحلۀ اول حوزه یا امام جماعت فلان بخش. و بدون تعیین شغل، کارت فارغ‌التحصیلی به کسی داده نشود. ضمن این‌که کارت فارغ‌التحصیلی از فارغ‌التحصیل گرفته می‌شود. ج) به نظر من امروز حوزه نیاز دارد به درس‌های دیگری. چون دنیا نیاز دارد به یک سری اطلاعات، بیشتر از آن‌چه در سابق نیاز داشت. لذا در حوزه هم، باید مطابق با روز، سطح اطلاعات طلبه‌ها وسیع‌تر باشد و درس‌های بیشتری باشد و آن درس‌های جنبی، در کجا باید شروع شود و جایش کجاست بحث دیگری است. و این‌که کتاب‌های فعلی باید تغییر بکند یا نه، بحث آخری است و کیفیت تدریس هم یک مسئله است. که در این وقت کم بنده نمی‌توانم همه اش را برسم. ولی به طول اشاره عرض می‌کنم. الآن در کتاب‌های درسی ما، یک مطلبی که هست و وقت گیر است، این است که یک موضوع شاید در چند کتاب خوانده می‌شود. در ادبیات یک بحث ادبی که از اول شروع می‌شود، در مقدمات، سیوطی و مغنی و... بحث تکرار می‌شود. در اصول هم طلبه یک بحث را در معالم و اصول مظفر و رسائل و کفایه باید تکرار کند و وقتش گرفته می‌شود و این کار اگر هماهنگ با مسائل دیگر تغییر کند، شاید بهتر باشد. یعنی من تصور می‌کنم ابتدائاً بررسی دقیق شود که چند موضوع مفید و دارای کاربرد هست و در این علم باید در کتب درسی گنجانده شود. مثلاً «نحو» آنگاه هر موضوعی در دو کتاب درسی بیشتر مطرح نشود. یک کتاب مختصی به عنوان مقدمه و کتاب بعدی کتابی باشد مفصل و در این کتاب خیلی روی آن موضوع کار شود و با شرح و دقت خوانده شود. مثلاً مسئلۀ حجیت خبر واحد را طلبه در دو کتاب و دو جا بیشتر نخواند و همچنین مسئلۀ افعال ناقصه در «نحو». مثلاً اگر هم بحثی مفید هست که الآن در کتب درسی حوزه نیست، آنها باید در کتب درسی ذکر شود. بنابراین بحث‌های مکرر باید حذف شود و خوانده نشود و احیاناً اگر بحثی در کتب متداول نیست ولی مفید است، باید وارد شود. هیچ موضوعی را هم طلبه بیش از دو بار نخواند و استاد می‌تواند با تمرین‌ها و مثال‌ها و راهنمایی‌هایی که دارد، تکرار را جبران کند. نسبت به درس‌های جنبی هم اعتقاد بنده این است، جز چند موضوع لازم و ضروری آن هم در حد لزوم، سائر دروس جنبی، «در برنامۀ آمادگی» جهت اشتغال به کار، قبل از اشتغال باید گنجانیده و خواند. مثلاً در مقطع اول «حوزه»: مسائل واجب، تجوید و روحانی قرآن، خط، املاء، انشاء، تحلیل سیاسی، هر کدام یک واحد و در طول یکدیگر و در مقطع دوم «حوزه»، فقط کلام چهار واحد گذاشته شود و طلبه تمام وقت خودش را در ایام تحصیل، صرف کتب درسی حوزه کند و با صرف وقت در درس‌های جنبی، بنیۀ علمی خودش را تضعیف نکند. گذشته از این، بعضی از دروس جنبی، تا بنیۀ علمی محصل قوی نباشد، آن‌طوری که باید بفهمد، نمی‌فهمد. و حورابی خوانده نمی‌شود و چه بسا در برخی از مسائل مثل فلسفه، انحراف هم پیش بیاید. 👇👇👇
هدایت شده از علی نصیری
پس همانگونه که اشاره شد، درس‌های جنبی به جز چند مادۀ لازم، هم در برنامۀ «آمادگی» که در پایان هر مقطعی می‌باشد، خواهد بود و درس‌های جنبی که به نظر می‌رسد برای مقطع اول: روان‌رشناسی دو واحد، جامعه‌شناسی دو واحد، علوم قرآن سه واحد، کلام سه واحد، تفسیر دو واحد، شناخت ادیان و مذاهب سه واحد، سیرۀ معصومین یک واحد و مکالمۀ عربی چهار واحد در حد تسلط بر مکالمه. 🆔 eitaa.com/alinasirigilani 🌐 www.maref.ir
هدایت شده از علی نصیری
✳️ بازخوانی تجربیات علمی و اخلاقی آیت الله رضا زاده؛ استاد برجسته حوزه علمیه مشهد مقدس (دامت معالیه) (بخش 11) اشاره فرمودید دربرنامه‌های حوزه باید اصلاحاتی صورت بگیرد. نظرتان را دربارۀ اصلاح برنامه‌ها، وضع مدیریت حوزه، و معیشت طلاب مطرح بفرمائید. قابل ذکر یکی از مواد امتحان کنکور ورود به مقطع دوم، تسلط بر زبان عربی باید باشد. و برنامۀ آمادگی که جهت اشتغال به کار مواد درسی آن به دو گروه تقسیم می‌شود یکی عمومی که عبارت است از همان درس‌های جنبی. دوم اختصاصی، با کاری که توسط کمیتۀ مربوطه تعیین شده، متناسب مزا برسید. مثلاً برای فردی که به عنوان استاد تعیین شده، دورۀ تربیت مدرس و تعلیم، و شیوه‌های تدریس و معرفی بهترین شیوه‌ها در تدریس، حوزه یا دانشگاه و دبیرستان باید باشد. و برای فردی که اعزام می‌شود به بخش روستا، یک دوره مسائل شرعی و احکام، کیفیت برخورد با مردم، ضعف‌ها و قوت‌های دینی و غیر دینی مردم، محل اعزام، و شناخت اجمالی نسبت به آنان و... و همچنین نسب سائر افراد، سائر کارها از قبیل تبلیغ، خصوصی مسائل، و مصیبت خوانی، نسبت به مقطع اول و بیان دستورات اسلام و تفسیر آیات برای مقطع دوم و سوم و چهارم و از قبیل مسئولیت‌های عقیدتی سیاسی و غیره. اضافه می‌کنم که در برنامه ریزی جامع، حتی باید محل سکونت روحانیین یک شهر نیز مورد نظر باشد. یعنی طوری نباشد که در یک محله یا یک خیابان یا یک کوچه چند نفر روحانی سکونت داشته باشند، در حالی که در محله یا خیابان دیگر یا هیچ روحانی نباشد و یا نسبت به اهالی آن خیابان داغ نباشد.و بلکه باید محل سکونت اهل علم، از نظر سطح معلومات و فرهنگ اهالی آن محل، با روحانی ساکن آن محل، تطابق و تشابه داشته باشد. به یک خیابانی که اهالی آن طبقۀ تحصیل کرده و احیاناً نقاد نسبت به روحانیت هستند، نگذارند یک روحانی کم معلومات و یا بی‌قید، نسبت به رعایت شئون روحانیت سکونت داشته باشد. همچنین عکس آن یک روحانی وارسته و متخلق به اخلاق اسلامی، دارای معلومات و اطلاعات حزب در کوچه‌ای که مردم آن خیلی اهل تشخیص نیستند، نگذارند سکونت کند و نسبت به ملبس شدن به لباس روحانیت نیز باید مرز تبیین شده و خلاصه همانگونه که اشاره شد، هم تدریس و هم تبلیغ و هم سائر کارها، باید هماهنگ و متناسب با سرمایۀ علمی طلبه باشد تا مردم هم از هر طلبه که چیزی را که برای تعیین شده انتظار داشته، این‌طور نباشد که فارغ‌التحصیل مقطع اول «حوزه» در هنگام منبر و سخنرانی به عنوان یک مفسر قرآن و یا اسلام شناس و یا سیاست‌مدار، سخنرانی نکند و شرق و غرب را به اصطلاح به شدت محکوم نکند. بلکه فقط در همان محدودۀ بیان مسائل و احکام و مصیبت خوانی حرکت کند و کسی که فارغ‌التحصیل مقطع دوم «حوزه» است، در محدودۀ بالاتر و همچنین مقاطع دورۀ «جامعه» باید محدودۀ سخن برایشان مشخص باشد، تا هم خودشان دچار لغزش نشوند و هم مردم سخن بر روحانی را مدرک برای تأیید و یا انتقاد به مذهب و دین ندانند، و کذلک تدریس در حوزه، دانشگاه و دبیرستان و محل سکونت و لباس روحانیت پوشیدن و... و نسبت به این‌که نحوۀ تدریس چگونه باشد، به عنوان پیشنهاد مطلبی را عرض می‌کنم که روی آن فکر شود. آن این‌که تدریس جنبۀ گروهی باید پیدا کند و مثل کارهای تحقیقی باید بشود. یعنی برای هر کتابی در هر حوزه‌ای مثلاً دو یا یه استاد کافی است و یا هر استادی، گروهی کمک و همکاری کنند، تلخیص‌تر عرض می‌کنم. در تدریس دو چیز لازم است. یکی اطلاعات قوی استاد نسبت به کتابی که تدریس می‌کند. که خودش وارد باشد و یکی هم بیان و سلیقۀ خاصی لازم است و این سلیقۀ خاص را هر کسی ندارد. بعضی معلومات در سطح عالی دارند ولی بیانشان کند است و یا سلیقۀ ایشان خیلی درست نیست. لذا شاگرد خیلی نمی‌تواند از آنها استفاده کند. در حوزه کمیته تشکیل شود. بررسی کنند ببیند چند نفر در ادبیات، در تدریس خوش سلیقه هستند. سه نفر به عنوان استاد ادبیات انتخاب کنند که شما بیان‌تان خوب است و سلیقه‌تان خوب است و طلبه‌ها می‌توانند از شما استفاده کنند. شما استاد و معرفی بشوند و چند نفر هم کمک این سه استاد باشند و این‌که می‌گویم گروهی، معنایش این است که چند نفر مطالعه کنند و دسته بندی کنند، مطالب را در اختیار این آقا بگذارند تا با وقت بیشتر و دقت بیشتر بتوانند مطالب را به شاگرد تحویل بدهد. و همچنین اصول و فقه. الآن خود بنده در کفایه، گاهی هست که 4-5 ساعت دارم زحمت می‌کشم روی مقدماتی که می‌خواهم جمع و جور کنم. و نمی‌رسم واقعاً. 🆔 eitaa.com/alinasirigilani 🌐 www.maref.ir
▪️مروری بر زندگینامه واعظ شهیر حجت الاسلام والمسلمین سید علی اکبر محب الاسلام (ره) 👇
🔹زندگی‌نامه مرحوم حجت الاسلام والمسلمین محب‌الاسلام (وفات: 4 اسفند 1397) ثقه‌الاسلام و المحدثین سید الخطباء و المبلغین سید على‌اكبر واعظ موسوى (محب الاسلام) از وعاظ زبردست تاریخ معاصر بود. ● وى در مشهد متولد شد. ● پدر ایشان از زاهدان و عابدان زمانه‌ی خویش بود. ● از همان كودكى به وعظ، خطابه و نوشتن علاقه‌مند بود، از این رو در کنار تحصیل در حوزه علمیه مشهد به سخنوری و تأليف همت گماشت. ● با کتاب و کتابخانه مأنوس بود. ● اساتيد ايشان آیات و اعلام: 1. ادیب نیشابوری 2. سید هادی ميلانى 3. شیخ هاشم قزوینی 4. میرزا احمد مدرس یزدی 5. ميرزا حسين فقيه سبزوارى ● اجازه روايت، نقل حديث، تقریظ و تأييد آثار مکتوب ایشان از سوی بسیاری از علمای بزرگ مانند: 1. آیة الله العظمى خويى 2. آیة الله العظمى میلانی 3. آیة الله العظمى خوانساری 4. آیة الله حاج آقا بزرگ تهرانی 5. آیة الله العظمى نجفی مرعشی صادر شده و موجود است. تنها حدود 20 تقریظ و تأييد بر کتاب چهارده جلدی ایشان به نام "اقوال الائمة" نوشته شده است! ● منابر ايشان: 70 سال وعظ و خطابه مستمر 16 سال در بیت آیةالله ميلانى 15 سال در بیت آیةالله خوانسارى سفرهای تبلیغی فراوان به کشورهای خلیج، پاکستان، سوریه و... ● آثار مکتوب: کوثر ما ران ملخ کلاف نخ کلام حق بیان حق ندای حق میزان حق عرفان حق به سوی حق برگ سبز گل نرگس حدیث ما هدیه مور توشه سفر اظهار ادب ارمغان فقیر عشق حقیقی سرچشمه نور راز دلباختگان نصایح حافظ امامت و تشیع خودآموز اسلام الدین و الاسلام مناظره دو رازی شرح دعای ندبه زندگانی شیخ طوسی زندگانی جابر بن حیان اقوال الأئمه (14 جلد) شیعه می پرسد (3 جلد) محبوب عالم یا موعود امم و... ● اخلاق، منش و روش ایشان: آبرومند بود و آبروریزی نمی‌کرد! آرام بود و زیگزالی حرکت نکرد! آقازاده نبود، و فرزندانش را نیز آقازاده نپروراند! احساساتی و هیجان مدار نبود! ارزان فروش و دم دستی نبود، اما گران فروش و غیر قابل دسترس هم نبود! از پدر و مادرش به نیکی یاد می‌کرد! از شهرت پرهیز داشت، ولی شهرت به سراغش آمد! "اقوال الإئمة يا گفتار پیشوایان دین" او در (14) جلد چونان دائرةالمعارفى درخشيد؛ و منبعى براى مطالعه اهل منبر شد! "امامت و تشیع" او فهرستی از فصل مهم امامت و تشیع ارائه داد! انس او با قرآن و روایات در بیان و بنانش مشهود بود. اهل تفکیک نبود، اما قرآن و حدیث برایش اولویت داشت! اهل شعر و متون ادبی کهن بود، اما شاعر نبود! اهل غیبت و بدگویی از دیگران نبود! اهل مزاح بود، اما از لودگی مبرا بود! با پیاده روی سلامت بدنش را ضمانت می‌کرد! با کتاب، مطالعه و نوشتن انس داشت! "بحرین" از بحار منابر کثیرة او "بحرين" شد! بدخواه کسی نبود! برای بقاء جمهوری اسلامی دعا مى‌كرد، اما از ظلم و ستم و بی‌عدالتی ناراضی بود! به علماء و مراجع احترام می‌گذاشت و ادب می‌کرد، اما ضعف‌های روحانیت و مرجعیت را گوشزد می‌کرد و نقد منصفانه داشت! به واجبات پای‌بند بود، و از مستحبات بی‌بهره نبود! پرخور و پرخواب نبود، اما نخوردن و نخوابیدن را فضیلت نمی‌دانست! پررو و بی‌ادب نبود، اما کم‌رو و خجالتی نیز نبود! حسودی نمی‌کرد! در علم پر مدعا نبود، اما حرف برای گفتن داشت! در "مناظره دو رازی" پرده از رازی برداشت! دلداده‌ی اهل‌البیت (ع) بود، اما از غلو و مبالغه پرهیز می‌کرد! دنیاطلب نبود، اما خوب زندگی می‌کرد! "راز دلباختگان" َش دلدادگان را انیس و مونس بود! زاهد ظاهرپرستِ قشری نبود! ساکن و راکد نبود، اما طوفانی و پرشور هم نبود! ستاره‌ای درخشان و فروزان در آسمان خطابه و منبر بود! سياست پیشه نبود، اما از اخبار داخل و حتی خارج کشور بی‌خبر نبود! "شهادت ثالثه"اش از تعصب آگاهانه او به ولایت پرده بر می‌دارد! شهوت سخن نداشت، اما سخنوری فصیح و بلیغ بود! "شيعه مى پرسد" او در سه جلد 330‌ سؤال عقلى، نقلى و تاريخى را پیش رویِ اهل سنت گذاشت! صوفی نبود، اما نگاه عارفانه‌ای داشت! عمر او در دفاع از حریم تشیع، امامت و ولایت سپری شد، اما هیچ گاه به مقدسات و باورهای اهل سنت بی‌ادبی نکرد! فقر را در خانواده پدری و دوران طلبگی تجربه کرده بود، اما از فقر به نیکی یاد نمی‌کرد! قرآن و عترت را باور داشت! گرچه اهل نشست‌های وقت گیر و کم بهره نبود، اما معاشرت او با دانشمندان حوزوی و دانشگاهی در رشد و پختگی او مؤثر بود. گزافه‌گویی نمی‌کرد! مرید بی‌چشم و گوش احدی نشد! مطالعات تاریخی، ادبی و عرفانی او بر غنای منبر و آثار مکتوب او افزود. مقدس‌مآب نبود، اما بی‌پروا نیز نبود! منبرش از تملق و چاپلوسی بر حذر بود! "میزان حق" او مقصودِ خواجه طوسی را در مقصد پنجم به خوبی توضیح داد! "نصايح حافظ" او نشان داد كه حافظ فقط شاعر نيست! هرگز حاشیه نشین و مرعوب صاحبان زر و زور نشد! (سيد مهدی واعظ موسوی) @mfkh_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از علی نصیری
✳️ بازخوانی تجربیات علمی و اخلاقی آیت الله رضا زاده؛ استاد برجسته حوزه علمیه مشهد مقدس (دامت معالیه) (بخش 12) اگر مثلا تشخیص دادند بنده بیان درسی‌ام مثلاً خوب است، جمعی با من بیایند کمک کنند، آقا شما در کلام و دیگری در فقه این مطلب را پیدا کنید و با مثال‌های فقهی ادبی اخلاقی و تفسیری برای این بحث من پیدا کنید که همه اش مثلاً ضرب زیدٌ عمرٌ را نگوئیم. فرض کنید چند نفر با بنده کار کنند که بعضی مثال‌هایی را پیدا کنند از روایات و کتب ادبیات و اگر چنین باشد با خواندن کفایه، یک دوره قواعد ادبیات، فقه،تفسیر و نیز اخلاق، در ضمن همین مثال‌ها، محصل فرا گرفته و یا یادش آمده است. باصطلاح باید مثال پیام داشته باشد. البته اخیراً در بعضی از کتاب‌های ادبیات، مثال‌ها تا حدی تغییر کرده، اما ناقص است. باید کامل شود. دو سه نفر هم کارشان این باشد که استاد بگوید این بحثی را که من می‌خواهم بگویم، نیاز به چند مقدمه دارد. این مقدمه اش مربوط به منطق است، این را شما پیدا کن، این مقدمه اش مربوط به فقه است، یا... دیگری پیدا کند. و شمارۀ صفحه به استاد بدهند و بعد استاد با سلیقۀ خاص خودش آنها را کم و زیاد کند و بگوید. آن وقت این استاد وقت بیشتری دارد و قهراً بیشتر می‌تواند با شاگرد کار کند و وقتش را بیشتر صرف شاگردش کند و یا به جای دو درس سه یا چهار درس بگوید. هم طلبه‌ها بیشتر استفاده می‌کنند. هم استاد خیلی به زحمت نمی‌افتد. ضمناً در چنین درسی با این کیفیت، قهراً شاگرد زیادی شرکت می‌کنند و خود استاد نمی‌رسد از این شاگرد‌ها سوال کند و... من سابق که درس می‌گفتم، چون شاگردم کم بود، در برنامۀ تدریسم این بود که هر روز درس روز گذشته را سوال می‌کردم. هر چه درس گفته بودم، در طول هفته و ده روز، پنج شنبه از یکایک آقایان سوال می‌کردم. اخیراً که دیدم پنج شنبه نمی‌شود جلسه تشکلی داد، اکتفا می‌کردم به این‌که هر روز درس جلسۀ قبل را سؤال می‌کردم. حالا با یان جمعیت دویست سیصد نفری که شرکت می‌کنند، سه ربع هم وقت بیشتر نیست، آقایان هم در آن ساعت گرفتار هستند، می بینم وقت سؤال کردن دیگر نیست. لذا آنطور که مایل هستم شاگرد تربیت شود، از من دیگر ساخته نیست. آن آقایان که به استاد کمک می‌کنند، استاد می‌تواند محصلین را در گروه‌های ده نفره و... تقسیم کند و برای آنان کارهای تحقیقی در نظر بگیرد و هر گروهی را در تحت نظر یکی از این آقایان بگذارد، به عنوان استاد راهنما که از آنان کتبی یا شفاهی امتحان بگیرند و مشکلات آنان را حل کنند. پس این پیشنهاد من است که تدریس گروهی باشد و یا سه استاد در هر علمی، بیشتر درس نگویند. و هر یک کمک‌هایی داشته باشند با همان کیفیت که گفتم. و اگر چنین شود، رشد طلبه بیشتر خواهد بود. برای استاد هم وقت بیشتر است و بهتر می‌توان از او استفاده کرد. و چنآن‌چه در ایام تحصیلی برای استاد مشکلی پیش آمد، که یک یا چند روز درس تعطیل شود، محصلین بیکار نخواهند ماند. استاد راهنما برای آنان، با بیان چند سوال از دروس و یا کتب قبل و پیشنهاد پاسخ کتبی، کمک مفیدی به آنان خواهد کرد. 🆔 eitaa.com/alinasirigilani 🌐 www.maref.ir
| همایش منشور روحانیّت 🔹در ایام سوّم اسفند، سالروز صدور منشور روحانیّت توسّط امام خمینی(ره) و به همّت موسسه راهبردی حق پژوهی مشهد مقدّس و با مشارکت موسسه میراث فقاهت خراسان و سایر تشکل های حوزوی همایش منشور روحانیّت با سخنرانی آیات و حجج اسلام شب زنده دار، اشرفی شاهرودی، خیاط، زمانی، برنجکار و دکتر هادی وکیلی در محل سالن همایش های هتل آفتاب ولایت مشهد برگزار شد. ............................................. اخبار، آثار و اسناد علما و اساتید حوزه علمیه خراسان را در کانال میراث فقاهت خراسان دنبال کنید: https://eitaa.com/joinchat/2033975358C93349617f8