eitaa logo
📚|میراث علمی سَلَف|
5.9هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
52 ویدیو
38 فایل
❁﷽❁ 💢 تحصیل علوم حوزوی با رویکرد سنتی 💢 تشکیل حلقه های علمی 💢 نشر سیره علما ❇️ نرخ تبلیغ عادی: ساعت ۲۲ تا ۹، ۴۵ هزار، تجاری: ۷۵هزار. *ارتباط و خرید کتاب میراث علمی سلف: @hm1370 وبگاه رسمی (دانلود صوت): http://mirath.blog. تلگرام(صوت جدید): @mirath
مشاهده در ایتا
دانلود
علوم ادبی عقلی.mp3
19.13M
بسم الله الرحمن الرحیم 🔶🔹نشست علمی 🔺موضوع: تاثیر علوم ادبی و عقلی بر تحصیل علوم دینی/ استاد محمد حسن وکیلی دام عزه حوزه علمیه نورالرضا علیه السلام ———————— ⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست⚠️ 🔺شرکت در نذر علمی و تامین بودجه سایت/ ارتباط با ما: @hm1370 🌐 کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 ↘️https://emirath.ir/
اتّساع ✅ در جمله «زیدٌ هو القائمٌ»، "هو" را ضمیر فصل می گیرند. یکی از فوائد این ضمیر آن است که القائم، بدون آوردن ضمیر، می تواند صفت نیز باشد: زیدٌ القائم، اما وقتی ضمیر فصل می آید، نشان می دهد که «القائم»، صفت نیست و بنابریکی از ترکیب ها، مستقلاً خبر است: زیدٌ (مبتدا) هو (ضمیر فصل) القائم (خبر) ✅ اما در مواردی هم که اشتباه نمی شود، ما می توانیم قائل به ضمیر فصل شویم: إنَّ زیداً هو القائمُ که اینجا القائم، نمی تواند صفت برای زیداً باشد، اما باز می توان قائل به ضمیر فصل شد. این تصرّف، همان وسعت دادن و اتّساعی است که بسیار در مسائل ادبی اتفاق می افتد. منبع: شرح جامی، ص 539. 🌐 کانال (میراث علمی سلف) /عضویت🔰🔰 ↘️https://eitaa.com/joinchat/2217410626Cd86f1f0878
🔷 یکی از کانال های پژوهشی مدارس، برای تشویق طلاب به پژوهش، نقل قولی را از یکی از مراجع عظام تقلید آورده است: 🔺 حضرت آیت الله سبحانی دام عزه: ↙️ پژوهش یک خصیصه برای هر انسان به شمار می آید، اگر وجود انسان متشکل از چندین خصیصه باشد یکی از آن ها مساله پژوهش و تحقیق است. ✅ سوال مهم اینجاست: طلابی که با کتاب های ضعیف بار می آیند و هیچ اطلاعات عمیق ادبی، منطقی، اصولی، فقهی و مانند آن ندارند، چطور می خواهند پژوهش کنند؟!! ⁉️ آیا صرفاً با این نقل قول ها از مراجع عظام دام عزهم جمیعاً، می توان امید به بارور کردن پژوهش در محیط علمی حوزه داشت؟ آیا علاقمند کردن طلبه به پژوهش، با کتاب های ضعیف، امکان پذیر است؟ ⁉️ آیا رویکردهای آموزشی غلط، باعث نشده است، اصولا دغدغه ای در دل ما ایجاد نشود که به پژوهش بپردازیم؟!! ⁉️ سوال مهمتر اینکه: آیا با بنر زدن و تزریق پول و امکانات و حقوق و پاداش (که معمولاً خیالی بیش نیست، و تجربه نشان داده است، تمام این وعده های مالی، پوچ است)، می توان پژوهشگر تربیت کرد؟! ✅ آیا ابن سینا و خواجه نصیر و علامه حلی و هزاران عالِمِ برتر تمدن نوین اسلامی، با بنر و اعلامیه و فراخوان و حقوق و مواجب، به پژوهش می پرداختند یا پژوهش از وجودشان، می جوشید؟! ⚠️به نظر می رسد باید نگاه ما عوض شود! ✅ به این بهانه، به زودی، إن شاء الله سلسله مطالبی با عنوان: "تحول در تحصیل" تقدیم خواهد شد.
📚|میراث علمی سَلَف|
🔷 یکی از کانال های پژوهشی مدارس، برای تشویق طلاب به پژوهش، نقل قولی را از یکی از مراجع عظام تقلید آو
✅ إن شاء الله به زودی مصاحبه های صریح و کمتر شنیده شده ای از علما و دانشمندان حوزه منتشر خواهد شد تا مشخص شود، میراث علمی شخصیت های برجسته ای چون آیت الله بروجردی رحمة الله تعالی علیه، چه بود، و ما در چه غفلتی به سر می بریم.
👌 خبر آمد، خبري در راه است... ✅ الحمدلله دو کتاب بسيار ذي قيمت از مشهد مقدس توسط يکي از طلاب گرامي، پست شد. 🔺 نشر مستندات اين دو کتاب، مشخص خواهد کرد که موضع صريح علما درباره علوم حوزوي و روش تحصيل در حوزه چيست؟ ———————— ⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست⚠️ 🔺شرکت در نذر علمی و تامین بودجه سایت/ ارتباط با ما: @hm1370 🌐 کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 ↘️https://emirath.ir/
✅ تحول در تحصيل (1) ⚠️ سند اول: گفتاري از آيت الله العظمي شبيري زنجاني دام ظله الوارف ↙️ ادعا: کتابهاي متأخر، ملّا درست نمي کند! 🔺 معرفی اجمالی آیت الله: 🔸 ايشان که از ملازمان آيت الله سيد صدرالدين صدر و آيت الله بروجردي و آيت الله سيد محمد داماد و آيت الله خوئي رحمة الله علیهم بودند، حدود 40 سال است که به تدريس خارج فقه و اصول اشتغال دارند و در علم رجال و دراية الحديث نيز تبحر ويژه اي دارند که تحقيق کتاب رجال نجاشي و تعليقاتي بر رجال شيخ نيز از آثار رجالي ايشان است. ✅ بخشي از فرمايش ايشان به صورت خلاصه: ↙️ در قديم، کتاب و اثرِ اعلمِ علماي ادوار مختلف را که از تمام جهات ممتاز بود، انتخاب کرده و آن را تدريس مي کردند. "معالم" (اولین کتاب اصولی در روش سنتی)، تا ساليان متمادي تدريس مي شد. آقاي بروجردي رحمه الله، در بروجرد، غير از درس خارج، يک درس معالم هم براي پسرش مي گفته است. معالم، کتابي عالي بود. ادامه دارد... ⚠️ فرمايشات ايشان نشان مي دهد در زمان گذشته، هر کتابي، کتابِ درسي نمي شد. اصولا اينکه کتابي، به صورت دستوري و اجباري و بخشنامه اي، کتاب درسي شود، از بدعت هايي است که در ساليان اخير درست شده است و به محيط علمي حوزه، آسيب زده است. جاي تاسف است که ما چنين سنت هاي حسنه اي را ترک گفتيم. ⁉️ اما چاره چيست؟ چاره آن است که کمر همت ببنديم و با چند طلبه مشتاق، به صورت غير رسمي کتب دقيق گذشته را مطالعه کنيم تا خداوند فرجي برساند. ———————— ⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست⚠️ 🔺شرکت در نذر علمی و تامین بودجه سایت/ ارتباط با ما: @hm1370 🌐 کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 ↘️https://emirath.ir/
📚|میراث علمی سَلَف|
✅ تحول در تحصيل (1) ⚠️ سند اول: گفتاري از آيت الله العظمي شبيري زنجاني دام ظله الوارف ↙️ ادعا: کتا
⚠️ سند اول: گفتاري از آيت الله العظمي شبيري زنجاني دام ظله الوارف ↙️ ادعا: کتابهاي متأخر، ملّا درست نمي کند!
✅ تحول در تحصيل (2) ⚠️ سند دوم: گفتاري از آيت الله العظمي شبيري زنجاني دام ظله الوارف ↙️ ادعا: کتابهاي متأخر، ملّا درست نمي کند! ✅ بخشي از فرمايش ايشان به صورت خلاصه: ↙️ بعد از معالم، کتاب خيلي دقيق و عميق و فکري، قوانين بود و يک قدري، تقريبا معاصر قوانين، ولي يک مقداري متأخرتر، فصول بود. اينها کتابهاي خيلي دقيق و عميقي بود. شيخ محمد تقي، صاحب هداية المسترشدين، در مباحث الفاظ، خيلي غوغا کرده است. شيخ هم به او خيلي معتقد بوده است. ادامه دارد... ————————————— ⚠️آنچه در روزگار قديم اهميت تام داشت، دقت و همت بود اما الان، سرعت و شتابزدگي، جاي تامل و تحقيق را گرفته است. انگار ما براي رسيدن به پله هاي خيالي اجتهاد، مسابقه مي دهيم. يکي در شش سال به اجتهاد مي رسد، آن يکي در پنج سال. استادي ادعاي اجتهاد شش ساله مي کند، و موسسه اي ادعا مي کند که شما را يکساله مجتهد در ادبيات يا اصول مي کنم. 🔺سخناني که البته طنز بسيار تلخي در روزگار ماست. 🔸از دامن علما جدا نشويم و دکان مدعيان را خلوت کنيم. ———————— ⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست⚠️ 🔺شرکت در نذر علمی و تامین بودجه سایت/ ارتباط با ما: @hm1370 🌐 کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 ↘️https://emirath.ir/
هدایت شده از 📚|میراث علمی سَلَف|
✅ الحمدلله، کارگاه سه روزه تطابق افعال عربی و فارسی برگزار شد و فایل 45 صفحه ای آن، خدمت افرادی که به صورت آفلاین یا آنلاین ثبت نام کرده بودند، به همراه اصوات کارگاه، تقدیم شد. ✅ در این کارگاه، به ساختارها و سیاق های مختلف فعل ماضی (ساده، استمراری،نقلی،نقلی مستمر، بعید، أبعد، التزامی، ملموس،ملموس نقلی) و مضارع (ساده، اخباری، التزامی، ملموس) و مستقبل پرداختیم و در ابتدای بحث نیز مسائل دقیقی از شرح جامی را بیان کردیم. 🔺 در صورت تمایل به دریافت این بسته آموزشی، می توانید با پرداخت مبلغ 10 هزارتومان، به این فایل ها (متنی و صوتی) دسترسی پیدا کنید. ———————— ⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست⚠️ 🔺شرکت در نذر علمی و تامین بودجه سایت/ ارتباط با ما: @hm1370 🌐 کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 ↘️https://emirath.ir/
تقریر نویسی1.pdf
569.7K
🔺اسلوب های تقریر نویسی / جناب استاد عبدی دام عزه ———————— ⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست⚠️ 🔺شرکت در نذر علمی و تامین بودجه سایت/ ارتباط با ما: @hm1370 🌐 کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 ↘️https://emirath.ir/
✅ سایت میراث علمی سلف، با دو درس، بروزرسانی شد. ↘️https://emirath.ir/ 🔺حاشیه ملاعبدالله (استاد اسحاق نیا) 🔺لمعه (استاد وجدانی) ———————— ⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست⚠️ 🔺شرکت در نذر علمی و تامین بودجه سایت/ ارتباط با ما: @hm1370 🌐 کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 ↘️https://emirath.ir/
✅ تحول در تحصيل (3) ⚠️ سند سوم: گفتاري از آيت الله العظمي شبيري زنجاني دام ظله الوارف 🔷🔸 يک چيزي الان نوشته مي شود، ولي به نظر ما، اينها علميّت نمي آورند، اينها براي دانشگاه ها خوب است، براي دانشگاه ها که يک سري الفاظ و کليات را ياد بگيرند. 🔺کساني که مي خواهند شبيه علماي بزرگ محقق بشوند، صاحب نظر بشوند، بايد کتاب هاي همان ها را هم بخوانند. هنوز در اين دوره ها، ملايي که بتواند، کتاب هاي آنها را نسخ کند يا رديف آنها، چيزي بياورد، نيست (*) 🔺اين آقاي سيد محمد باقر صدر از نظر استعداد خيلي خوب بوده ولي چيزهايي را که نوشته، خيلي محلّ اشکال است مثل المعالم الجديدة يا اينکه خواسته اصول را مختصر کند و حلقات را نوشته است. 🔺در همين حلقات، در بعضي جاها ديده ام که به شيخ انصاري ايراد کرده است، اما کلام شيخ را دقت نکرده، که شيخ چه مي خواهد بيان کند. در بحث استصحاب، ايراد کرده است، حديث زراره را نقل کرده، ولي مراد ايشان، را خوب دقت ننموده است (**). ——————————————- پاورقی: (*) همین سخن، نشان می دهد که مروّج روش سنتی، تعصّبی ندارد که حتما کتب قدیمی خوانده شود، اما مادامی که جایگزین مناسبی نیامده که در دقت و عمق، مانند کتب قدیمی بوده و از جهت آموزشی، استانداردتر باشد، باید همان کتب دقیق علمای سلف خوانده شود. (**) نقل شده: منابعی که در اختیار شهيد صدر رحمة الله علیه، بوده به شدت کم بوده، لذا ایشان بیشتر از تفکرات ناب خود استفاده کرده اند، لذا آثارشان در عین تازگی، بی اشکال نیست. ———————— ⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525