کانال مفید یکی از اساتید سنتی (تلگرام)
تدریس کلیه دروس حوزوی ، ادبیات، فقه، اصول، تفسیر،منطق، فلسفه، کلام،بشیوه سنتی در تلگرام با دو زبان فارسی و عربی برقرار میباشد.
لینک کانال فارسی https://t.me/bagher00004
لینک کانال عربی https://t.me/seydbagher56
استاد سید باقر تبریزی دام عزه.
🔺بخشی از پیام آیت الله نوری همدانی دام ظله در دومین همایش کتاب سال بانوان/29 آبان 99
———————-
⚠️ هشدار: اگر پایه های علوم حوزوی (مانند ادبیات، منطق، و اصول) ضعیف باشد، و مقدّمات، خوب طی نشود، گرچه در ابتدای امر، خیلی خود را نشان نمی دهد، اما وقتی دانش پژوه وارد مراحل بالاتر (ذی المقدّمة) شد، تازه می فهمد بی اعتنایی به کتب علمای سابق، و سرگرم شدن به وعده های پوچ برخی مدعیان بی هنر، چه اشتباه بزرگی بوده است.
🔺عقل حکم می کند که در روش تحصیل، پیرو علمایی باشیم که اثر مطرح علمی در جهان اسلام دارند. استادی که مدام دم از اجتهاد می زند و کتب ضعیف شده را برای اجتهاد کافی می داند، باید به این پرسش مهم پاسخ دهد که وی با این همه ادعا، چه اثر مطرح علمی را در جهان اسلام به یادگار گذاشته یا حداقل به خوبی تدریس کرده است؟ چه تحولی در مسائل علمی ایجاد کرده؟ چه شاگردانی تربیت نموده است؟
————————
⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست
🔺شرکت در نذر علمی و تامین بودجه سایت و ارتباط با ما: @hm1370
🌐 کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
↘️https://emirath.ir/
✅ تحول در تحصيل (4)
⚠️ سند چهارم: گفتاري از آيت الله العظمي شبيري زنجاني دام ظله الوارف
🔺دخالت ادبیات در اجتهاد و استنباط، مورد انکار نیست. از مرحوم حاج عبدالله مجتهدی شنیدم که ایشان می فرمود: آشیخ محمدرضا مسجدشاهی، که آقای خمینی و آقای گلپایگانی و حاج آقای ما (رحمة الله علیهم)، پیش ایشان درس خوانده بودند، چند ماهی قم آمده بود. آقای مجتهدی گفت که ایشان می گفت: اگر کسی متخصص در ادبیات نباشد، فهمش ناقص است... من خودم مواردی را بخاطر دارم که در اثر نداشتن بنیه ادبی، (حتی در مسائل فقهی) اشتباه کرده اند.
🔺من به نظرم، تا یک محقق محتاط، که به کلمات قوم (عرف خاصّ علما) احاطه داشته باشد و همه را مطالعه و دقت کند، نیامده است، (طلاب) همین کتاب های سابق را باید بخوانند. اگر کسی بخواهد ملّا شود، این کتاب های متأخّر، مُلّا درست نمی کند.
⚠️ به صراحت در کلام ایشان، تحول خواهی در متون درسی حوزه، موج می زند اما تحول خواهی در نظام آموزشی، به این معنا نیست که کتاب ها را قیچی کنیم. قیچی کردن که هنر نیست. هر کسی توان نوشتن کتاب درسی ندارد. شخصی که هنوز به کلمات قوم آشنا نیست، چطور می تواند بدیل و نظیری برای کتب علما بیاورد؟
————————————-
⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست
🔺شرکت در نذر علمی و تامین بودجه سایت/ ارتباط با ما: @hm1370
🌐 کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
↘️https://emirath.ir/
✅ هيچ وقت براي شروع دير نيست! (تلف عمر یعنی خوب درس نخواندن)
🔷🔸روش سنتي، روشي است که به شدت وفادار به علم است. سيره علماي سلف آن بود که دقيق ترين و فني ترين کتب را به دانش پژوه مي آموختند تا ذهن او را از ابتدا دقيق بار بياورند و وي را با اقوال علمايي آشنا کنند که سالها در آن علم زحمت کشيده اند. لذا اين روش، خواه ناخواه طولاني تر از روش صنعتي است.
🔺 مثلا در روش صنعتي، طلاب در پايه اول، کتاب صرف ساده يا دانش صرف مي خوانند اما در روش سنتي، با کتاب امثلة، شرح امثلة، صرف مير، شرح تصريف، و شرح نظام آشنا مي شوند و در کنار اينها نيز با قول علماي ديگر مانند مرحوم رضي، مرحوم کمال و ديگر علما آشنا مي شوند و لذت اين علم را به عيان مي چشند.
🔺طلبه سنتي خوان، وفادار به علم است. اينطور نيست که يک سال صرف بخواند و رها کند. طلبه سنتي خوان، در تمام مدت تحصيلش، به علم صرف وفادار است و گرچه مطالعات صرفي اش ذره ذره عميق تر و البته رقيق تر و کم حجم تر مي شود، اما هيچگاه رها نمي کند.
⁉️ حال ممکن است اين شبهه به نظر برسد که مثلا سنّ و سال برخي از ما بالا رفته، لذا چرا خوب و دقيق درس بخوانيم؟ اگر خوب درس بخوانيم، پس چه موقع مثلا تبليغ و تدريس کنيم؟ پير مي شويم و عمرمان هدر مي رود. پاسخ آن است که سن و سال، ملاک نيست. ملاک انجام وظيفه و درست درس خواندن است. براي روشن تر شدن اين مسئله، بخشی از سخنرانی خطيب شهير و عالِم، استاد فاطمي نيا دام عزه را خدمتتان تقديم مي کنيم:
🔺جالب است (سکاکی) ۴۵ سال داشت. حالا این سکّاکی که دور است، ملّا صالح مازندرانی داماد علّامهی مجلسی ایشان در ۴۰ سال به الف و ب شروع کرد. قسم میخورد میگوید: اسم فرزندان خود را فراموش میکردم امّا اینقدر رفتم خدا بر من منّت گذاشت به جایی رسید که بر اصول کافی شرح نوشت که الآن ملّا صالح مازندرانی مطرح است.
🔺سکّاکی در ۴۵ سالگی میخواهد الف و ب بخواند، عالم بشود. به مکتب رفت دید نمیفهمد، نمیشود. هر چه میگویند، ایشان متوجّه نمیشود. بعد ناراحت شد، سر به بیابان گذاشت. پای یک کوهی رفت، دید یک تخت سنگی در پایین کوه است، یک سنگی هم از بالای کوه بر این تخته سنگ مشرف است، قطرات آب از آنجا ریخته است و این تخته سنگ در اثر این قطرات آب گود شده است. یک دفعه به خود گفت: باطن من، قلب من، از این صخره که سختتر نیست. بالاخره من هم میرود و در نهایت یاد میگیرم. آمد و یاد گرفت.
🔺ایشان آمد عالم شد. بعد از عالم شدن یک کتابی نوشت. کسی که الف و ب بلد نبود، به مکتب خانه میرفت و الف و ب را نمیفهمید!! ای
🔺یک بخش از این کتاب، یک آدمی که در ۴۵ سالگی به الف و ب شروع کرده است، حالا یک کتابی نوشته است، یک بخش از این کتاب مربوط به علم بلاغت است. یک نفر به نام خطیب قزوینی پیدا شد، گفت: من این یک بخش را تلخیص میکنم. اسم کتاب مفتاح العلوم است. یک آدم بیسواد در ۴۵ سالگی الف و ب شروع کرده است به جایی رسیده است که کتاب نوشته است مفتاح العلوم، یعنی کلید علمها، کلید دانش ها. یک بخش از این مفتاح العلوم مربوط به بلاغت است...
⚠️ کمر همت ببنديم و اگر تاکنون غلط و سرسری درس خوانده ايم، از هم اکنون با چند طلبه مشتاق، به ياري خدا شروع کنيم و از هيچ چيز نهراسيم. تلف عمر؛ یعنی خوب درس نخواندن.
————————————-
⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست
🔺شرکت در نذر علمی و تامین بودجه سایت/ ارتباط با ما: @hm1370
🌐 کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
↘️https://emirath.ir/
✅ تحول در تحصيل (5)
⚠️ سند پنجم: گفتاري از آيت الله خرازی دام ظله الوارف
✅با ساده کردن کتاب ها موافق نيستم
🔺آشنایی اجمالی با آیت الله:
آيت الله محسن خرازي متولد 1316ه.ش در تهران
مهاجرت در سال 1336 به قم
تاسيس موسسه «در راه حق» به جهت مبارزه با افکار انحرافي و حل شبهات اعتقادي جوانان
🔷🔸ایشان فرموده اند: (طلاب ) بايد خوب درس بخوانند. ببينند بزرگان ما چطور درس خواندند. آقاي بروجردي چطور درس خواندند، همانطور درس بخوانند.
🔺خوب درس بخوانيد. بعد هم با کساني که خوب درس مي خوانند، مباحثه کنيد. اين جور نباشد که فقط سر کلاس برويد. درس ها را مباحثه کنيد. بعد هم درس ها را که مباحثه کرديد، با اهل تقوي، حشر و نشر داشته باشيد.
⁉️ سوال: عده اي از طلاب خوش ذهن و استعداد، مي آيند به حوزه و همين کتاب ها و درس هاي متداول فعلي را مي خوانند، ولي وقتي مي آيند بالاتر و مي خواهند کار عميق تر و اجتهادي انجام بدهند، مي بينند توانائي لازم را ندارند. اين طلبه هاي اين چنيني، چه کنند؟ چه کتابهائي بخوانند؟
✅جواب: اين چيزي که مي فرماييد، نقص برنامه است... نه من با ساده کردن کتابها موافقت ندارم. تا مي شود بايد عميق باشد. ما کتابهاي خوبي داريم. در صرف، شرح نِظام هست. از جمله کتاب هاي خوب، شرح رضي هست. شرح رضي، خيلي کتاب مهمي است... .
————————————-
⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست
🔺شرکت در نذر علمی و تامین بودجه سایت/ ارتباط با ما: @hm1370
🌐 کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
↘️https://emirath.ir/
✅ متن مهم و پیاده شده سخنرانی دکتر مسجد جامعی حفظه الله تعالی مشاور ریاست دانشگاه ادیان و مذاهب، پیرامون راست گرایی افراطی در ادیان:
https://www.ettelaat.com/?p=534132
————————————-
⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست
🔺شرکت در نذر علمی و تامین بودجه سایت/ ارتباط با ما: @hm1370
🌐 کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
↘️https://emirath.ir/
🔺این کانال ربطی به سیاست و اقتصاد ندارد اما بی تفاوت نیز نیست. این متن، بخشی از مقاله روزنامه اطلاعات است. کشور ما از نظام اداری قدیمی، و اقتصاد رانتی و دولتی و ناکارآمد، ضربه های بزرگی خورده است. هر چقدر هم بودجه و یارانه معیشتی افزایش یابد، تا نظام اقتصادی و اداری سالم نشود، فسادها برچیده نخواهد شد. آیا این مجلس اصولگرا و دولت 1400، شجاعت و علم لازم را برای اصلاح ساختارها خواهند داشت؟
فقط، زمان مشخص خواهد کرد... . چاره ای جز صبر نیست.
————————————-
⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست
🔺شرکت در نذر علمی و تامین بودجه سایت/ ارتباط با ما: @hm1370
🌐 کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
↘️https://emirath.ir/
هدایت شده از 📚|میراث علمی سَلَف|
11.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ ویدئو: خطیب عالِم و شهیر؛ حضرت استاد فاطمی نیا دام ظله:
🔺الآن کتابهای درسی را دست میبرند، من هیچ دوست ندارم... . الآن کتابهای درسی حوزهها را گرفتند، همینطور بریدند ناقص کردند... . از دو لب امام شنیدم، امام فرمود: «دست به ترکیب کتابهای درسی نزنید».
🔷🔸 توضیحات بیشتر در ویدئوی ضمیمه، و همچنین در لینک زیر:
http://hawzeh.thaqalain.ir/%d8%b3%db%8c%d8%b1%db%8c-%d8%af%d8%b1-%d9%86%d9%87%d8%ac-%d8%a7%d9%84%d8%a8%d9%84%d8%a7%d8%ba%d9%87-8/#%D9%85%D9%86%D8%B9+%D8%A7%D8%B2+%D8%AF%D8%B3%D8%AA+%D8%A8%D8%B1%D8%AF%D9%86+%D8%AF%D8%B1+%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C+%D8%AF%D8%B1%D8%B3%DB%8C
————————————-
⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست
🔺شرکت در نذر علمی و تامین بودجه سایت/ ارتباط با ما: @hm1370
🌐 کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
↘️https://emirath.ir/
✅ نتیجه نظر سنجی علمی:
🔺اکثر افراد شرکت کننده، گزینه اول را انتخاب کرده اند. در حالیکه گزینه سوم درست است. طبق نظر علمای مطرحی چون مرحوم رضی در شرح شافیه، اتفاقا حروف علّه، بسیار خفیف هستند و تحمل کوچکترین ثقالتی را ندارند.
↙️ مرحوم رضي در تحليل زيبايي، در مورد چرايي تسمیه و اعلال حروف علّه، به زیبایی مي فرمايد:
🔺تسمّی الثلاثة حروف العلة؛ لأنها تتغير و لا تبقى على حال، كالعليل المنحرف المزاج المتغير حالا بحال، و تغيير هذه الحروف لطلب الخفة ليس لغاية ثقلها بل لغاية خفتها، بحيث لا تحتمل أدنى ثقل، و أيضا لكثرتها فى الكلام؛ لأنه إن خلت كلمة من أحدها فخلوها من أبعاضها- أعنى الحركات- محال، و كلّ كثير مستثقل و إن خف.
⚠️ این چندخط مطلب از مرحوم رضی، مطالب بسیار مهم صرفی را در خود جای داده است. اینکه توصیه می شود، کتب سنتی بخوانیم، به همین دلیل است که بتوانیم به درک صحیحی از علم برسیم و تحلیل ادبی پیدا کنیم.
#میراث_خود_را_قدر_بدانیم.
————————————-
⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست
🔺شرکت در نذر علمی و تامین بودجه سایت/ ارتباط با ما: @hm1370
🌐 کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
↘️https://emirath.ir/
📚|میراث علمی سَلَف|
✅ نتیجه نظر سنجی علمی: 🔺اکثر افراد شرکت کننده، گزینه اول را انتخاب کرده اند. در حالیکه گزینه سوم در
⁉️برخی اشکال کرده اند که حروف عله لاجرم ثقیلند که در نتیجه، اعلال شده اند. پس چرا گزینه سوم درست است؟
جواب) این تحلیل مرحوم رضی ناظر به ذات حروف عله است و منظور سوال نیز، ذات حروف عله بوده است. از قرائن مشخص است.
⁉️برخی نیز اشکال کرده اند که حروف عله، نسبت به برخی حروف دیگر، کثیر نیستند. مثلا حروف حلقی در زبان عربی، بسیار پرکاربردند.
جواب) مرحوم رضی ادعای کثرت استعمالی خودِ حروف عله را کرده اند و کاری با حروف دیگر ندارند.
مرحوم رضی می فرماید: هر کلمه ای یا دارای حروف عله است یا اگر هم حروف عله ندارد، ابعاضِ حروف عله (حرکات) در او هست، لذا کثیر است. هر کثیری ولو خودش ذاتا خفیف باشد، تحمل کوچکترین ثقالتی را ندارد لذا حروف عله، در خیلی از موارد، اعلال می شوند.