🔺يكي از شاگردان آیت الله ستوده رحمة الله علیه مي نويسد: ایشان در مَدرَس زير كتابخانه مدرسه فيضيه، تدريس مي فرمود. يك روز اندكي ديرتر به مجلس درس آمدند. معلوم شد در آن روز، دختر كوچكشان از دنيا رفته است. از شاگردان در مورد دير آمدن، معذرت خواستند و گفتند: «فرزندم از دنيا رفته است و در حالي كه جنازه اش در وسط اطاق خانه قرار دارد، خودم را براي درس و بحث رساندم...».
🔺يكي از شاگردانشان مي گويد: روزي برف سنگيني باريده بود و هوا بسيار سرد بود. به يكي از دوستان گفتم: «شايد امروز درس استاد ستوده تعطيل باشد.» دوستم گفت: «خير، اگر سنگ هم ببارد، استاد ستوده درس را تعطيل نمي كند.» با هم به درس رفتيم، ديديم استاد براي تدريس آمده است. وی حتّي در روز درگذشت همسرش نيز درس را تعطيل نكرد.
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
🌐mirath.blog.ir
✅ جمعه 5 فروردین تصمیم گرفتم تا بالاخره بر سر مزار یکی از برجسته ترین و ماندگار ترین مدرّسان حوزه بروم. درب محل دفن متاسفانه قفل بود چراکه این استاد ارجمند، در مقبره خانوادگی آیت الله سید محمد صادق روحانی دفن هستند، لذا مجبور شدم جهت دیدن قبر، از روزنه بالای درب، عکس بگیرم. البته مزار ایشان خیلی قدیمی شده است و از دور بسیار ناخواناست.
✅ ایشان، مرحوم محمدعلی غزنوی، مشهور به "مدرس افغانی" فرزند مرادعلی هستند که در سال ۱۲۸۴ش متولد شدند و در ۵ شهریور سال ۱۳۶۵ش (21 ذی حجه 1406قمری) در ۸۱ سالگی در قم از دنیا رفتند.
🔺درست است که مقبره خانوادگی است اما می شد به جهت گرامیداشت مقام آن استاد، محوطه داخل را تمیز کرد و امکان بازدید عموم علاقمندان به مقام استاد را فراهم نمود.
فاتحه ای برای ایشان قرائت کنیم
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
🌐mirath.blog.ir
◼️ میراث علمی سلف، درگذشت حضرت استاد حاج شیخ مهدی بیگدلی؛ استاد باسابقه حوزه علمیه قم، ممتحِن امتحان شفاهی حوزه و داماد مکرم حضرت آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی دام عزه را تسلیت می گوید.
فاتحه ای برای ایشان قرائت کنیم
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
🌐mirath.blog.ir
📚|میراث علمی سَلَف|
◼️ میراث علمی سلف، درگذشت حضرت استاد حاج شیخ مهدی بیگدلی؛ استاد باسابقه حوزه علمیه قم، ممتحِن امتحان
✅ حضرت استاد حاج شیخ مهدی بیگدلی رحمة الله علیه:
🔺 (طلبه باید) در موقع درس حواسش به استاد باشد؛ نه جای دیگر؛ مشغول نوشتن اطراف کتاب هم نباشد. در امتحانات من به این آقایان طّلاب عزیز عرض کردم گفتم: آقایان! اینها را ننویسید؛ این نوشتههای اطراف کتاب حافظهی شما را رفتهرفته خراب میکند. آن چه در ارتقای شما مؤثر است گوش دادن به استاد، نگاه کردن به چشم استاد است که مطالب در ذهن شما میآید؛ بعد شب بروید اگر یک نکاتی را استاد گفته است شما آنها را در دفتر یادداشت کنید.
🔶🔹من با این نوشتنهای سر درس موافق نیستم. برای اینکه نوشتن در موقع درس، دیگر به او فرصت تأمّل بر روی صحبتهای استاد نمیدهد. استاد هرچه میگوید او دائماً مینویسد. امّا اینکه چه چیزی میگوید مشخص نیست. یکی از خصوصیّات زمان سابق این بود که طلاب حواسشان به درس استاد بود. در درس امام(ره) در مسجد سلماسی، این آقایان و فضلا که الآن خود از مراجع هستند، به امام اشکال میکردند. اصلاً آن زمان کسی درس نمینوشت. یا درس آیتﷲ بروجردی؛ هیچکس هیچ نمینوشت؛ همه فقط گوش میدادند. شبها نکاتی که مرحوم آیتﷲ بروجردی یا امام(ره) فرموده بودند و احیاناً در کتاب نبود، اینها را بهعنوان اشکالی بر این کتاب مینوشتند. ولی الآن شما کتابهایی که سر امتحانات میآورند را ببینید؛ پر از نوشته است. بعضی از آنها هم میگویند اساتید ما گفتهاند بنویسید! بنده نمیدانم این اساتید، چه نظری داشتهاند و چرا اینطور میفرمایند. استاد باید بگوید گوش دهید؛ گوش دهید تا این مطالب در ذهن شما قرار گیرد و شب بر روی آن مطالعه کنید و اگر من مطلب جدیدی داشتم آن را یادداشت کنید. قاعده این است. اگر اینطور باشد، هم در ذهن او میماند و هم حافظه را خراب نمیکند؛ نه اینکه وقتی از او سؤال کنند بگوید: بگذارید کتاب و دفتر خود را نگاه کنم و جواب دهم.
منبع: مباحثات
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
🌐mirath.blog.ir
✅ خلاصه ای از مراحل صحیح تعلّم:
1) پیش مطالعه : تندخوانی، واژه شناسی، جمله فهمی، مراد فهمی، غرض شناسی، چیدمان منطقی، خلاصه کردن، بررسی و نقد مطلب
2) حضور در کلاس یا گوش دادن صوت
3) مطالعه عمیق بعد از جلسه
4) مباحثه
5) تقریر درس با استفاده از مباحث مطرح شده در مباحثه
6) نگاه کلان
7) تدریس
8) مرور
🔺 برگرفته شده از کتاب "تحصیل علوم حوزوی به روش سنتی"
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
🌐mirath.blog.ir
هدایت شده از راه ارتباطی میراث علمی سلف
✅ بخشی از مصاحبه مجله حوزه با مرحوم آیت الله ستوده:
⁉️ شما از اعضاى جمع آورى کتاب جامع احادیث الشیعه بوده اید. بفرمائید انگیزه حضرت آیت الله بروجردى از این اقدام چه بوده است؟
🔶🔹چهار یا پنج نقیصه در وسائل الشیعه بود که باعث اقدام به این کار شد. نقائص عبارت بودند:
1- مرحوم شیخ حرّعاملى در آخر ابواب، بعداز بیان احادیث باب مربوطه مى فرمایند: تقدم او یاتى ما یدلّ على ذلک. آیت الله بروجردى مى فرمودند: کجا تقدم و کجا یاتى؟ باید مقدار زیادى گشت تا آنها را پیدا کرد. ایشان مى فرمودند: باید جاى اینها معین شود.
2- وسائل، تکثیرِ ابواب کرده است مثلا در باب اذان و اقامه، چهل و هشت باب منعقد کرده اند و حال آنکه چهار یا پنج باب کافى است.
3- وسائل، تقطیع روایت کرده است؛ مثلا یک روایت که متضمن 10 یا 11 حکم است در 11 باب آورده و به 11 جز تقسیم نموده است واین کار درست نیست چون بسا صدر و ذیل روایت، قرینه مى شود بر فهم جملات حدیث. حدیث باید یکجا نوشته شود و جلوى فقیه گذاشته شود تا فقیه از آن احکام رااستنباط کند بلى براى کمک به فقیه نوشته شود که این حدیث اشاره به مطلبى در فلان باب دارد.
4- وسائل، تکرار اسانید است: مثلا خبرى را از کافى نقل مى کند، سند را مى آورد، از شیخ نقل مى کند سند را مى آورد و... مى فرمودند: شیخ طوسى اخبار را از کلینى نقل مى کند. بنابراین مى شود این اساتید را تداخل داد.
5- وسائل، اخباراهل سنت را نیاورده است. مرحوم آت الله بروجردی مى فرمودند: من مى خواهم ازاین راه، اینها ملزم باشند که به اخبار ما مراجعه کنند و تمسک کنند.اهل تسنن مى گویند: فقه شیعه، از آنحائیکه به قیاس واستحسان عمل نمى کند توسعه ندارد. من مى خواهم آنها به کتب ما مراجعه کنند و بدانند احکام فروعى که آنها به قیاس واستحسان مى فهمند، ما با مراجعه بروایات بدست مى آوریم . ولى بعدایشان بنابر ملاحظات واحتیاطى که نمودند ازاین نظر برگشتند مى فرمودند: مى ترسم مقدسین "هو" کنند. بنابراین فرمودند: وقتى باب تمام شد بنویسند: رواه الجمهور که بدانند ما از اخبار و فقه آنها آگاهى داریم.
6- در وسائل، کتب اربعه و غیر اربعه مخلوطند. مى فرمودند هر چه از کتب اربعه است بالاى صفحه و بقیه را بعداز آنها در پاورقى بنویسید.
🔺روى این مسائل ایشان این جمع را تشکیل دادند و خودشان گاهى اوقات تشریف مى آوردند. ولى چون این کار سالها طول مى کشید مرحوم آقاى ربانى که از اعضاى این جمع بودند یکى دو پیشنهاد حضرت آیت الله بروجردى را در وسائل آوردند و مثلا جاى: [تقدم] و[ تاخر] را مشخص کردند و چاپ نمودند.
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
🌐mirath.blog.ir
هدایت شده از راه ارتباطی میراث علمی سلف
✅ محقق ارجمند، حضرت استاد سید احمد حسینی اشکوری دامت برکاته، یکی از مفاخر دنیای تشیع هستند. گزارشی از زندگی نامه علمی و فعالیت های مبارک ایشان در پیوند زیر وجود دارد. خواندن آن به عموم طلّاب توصیه می شود.
http://nbo.ir/%D8%B3%DB%8C%D8%AF-%D8%A7%D8%AD%D9%85%D8%AF-%D8%AD%D8%B3%DB%8C%D9%86%DB%8C-%D8%A7%D8%B4%DA%A9%D9%88%D8%B1%DB%8C__a-13686.aspx
⚠️ هشدار
🔺 صِناعت، طبق یک تقریر، به علومی گفته می شود که نیاز به تمرین عملی دارند. ادبیات، یکی از علوم صِناعی است. اما در کتب قدیمی مانند جامع المقدمات و البهجة المرضیّة للسیوطی، از همان ابتدا نگاه کاربردی به ادبیات شروع می شد و علاوه بر دقت ها و عمق ها، کاربرد نیز لحظه لحظه با دانش پژوه بود.
اینکه برخی گمان کنند با حذف عبارات فنی و پیچیده و فارسی سازی کتب، در کنارِ ضمیمه کردن آیات و روایات بیشتر در کتاب هایشان، خدمتی به طلبه می کنند و او را وارد محیط صناعت می کنند، کاملاً بر خلاف ِ مفهومِ مستفاد از "صناعت" و اصول زبانشناختی است. ممکن نیست که زبان عربی، به وسیله عبارات فارسی، کماهو حقّه فهم شود.
#فارسی_خوانی_ممنوع
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
🌐mirath.blog.ir
✅ مژده
🔶🔹انتشار مصاحبه مهم با حضرت استاد "محمد حسن وکیلی" دام عزه، با موضوع "اجتهاد و الزامات تدوین کتب درسی حوزه علمیه" به زودی در "میراث علمی سلف"
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
🌐mirath.blog.ir