eitaa logo
📚|میراث علمی سَلَف|
5.9هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
52 ویدیو
38 فایل
❁﷽❁ 💢 تحصیل علوم حوزوی با رویکرد سنتی 💢 تشکیل حلقه های علمی 💢 نشر سیره علما ❇️ نرخ تبلیغ عادی: ساعت ۲۲ تا ۹، ۴۵ هزار، تجاری: ۷۵هزار. *ارتباط و خرید کتاب میراث علمی سلف: @hm1370 وبگاه رسمی (دانلود صوت): http://mirath.blog. تلگرام(صوت جدید): @mirath
مشاهده در ایتا
دانلود
هیچ وقت دیر نیست... 👇👇👇
✅ هيچ وقت براي شروع دير نيست! (تلف عمر یعنی خوب درس نخواندن) 🔷🔸روش سنتي، روشي است که به شدت وفادار به علم است. سيره علماي سلف آن بود که دقيق ترين و فني ترين کتب را به دانش پژوه مي آموختند تا ذهن او را از ابتدا دقيق بار بياورند و وي را با اقوال علمايي آشنا کنند که سالها در آن علم زحمت کشيده اند. لذا اين روش، خواه ناخواه طولاني تر از روش صنعتي است. 🔺 مثلا در روش صنعتي، طلاب در پايه اول، کتاب صرف ساده يا دانش صرف مي خوانند اما در روش سنتي، با کتاب امثلة، شرح امثلة، صرف مير، شرح تصريف، و شرح نظام آشنا مي شوند و در کنار اينها نيز با قول علماي ديگر مانند مرحوم رضي، مرحوم کمال و ديگر علما آشنا مي شوند و لذت اين علم را به عيان مي چشند. 🔺طلبه سنتي خوان، وفادار به علم است. اينطور نيست که يک سال صرف بخواند و رها کند. طلبه سنتي خوان، در تمام مدت تحصيلش، به علم صرف وفادار است و گرچه مطالعات صرفي اش ذره ذره عميق تر و البته رقيق تر و کم حجم تر مي شود، اما هيچگاه رها نمي کند. ⁉️ حال ممکن است اين شبهه به نظر برسد که مثلا سنّ و سال برخي از ما بالا رفته، لذا چرا خوب و دقيق درس بخوانيم؟ اگر خوب درس بخوانيم، پس چه موقع مثلا تبليغ و تدريس کنيم؟ پير مي شويم و عمرمان هدر مي رود. پاسخ آن است که سن و سال، ملاک نيست. ملاک انجام وظيفه و درست درس خواندن است. براي روشن تر شدن اين مسئله، بخشی از سخنرانی خطيب شهير و عالِم، استاد فاطمي نيا دام عزه را خدمتتان تقديم مي کنيم: 🔺جالب است (سکاکی) ۴۵ سال داشت. حالا این سکّاکی که دور است، ملّا صالح مازندرانی داماد علّامه‌ی مجلسی ایشان در ۴۰ سال به الف و ب شروع کرد. قسم می‌خورد می‌گوید: اسم فرزندان خود را فراموش می‌کردم امّا این‌قدر رفتم خدا بر من منّت گذاشت به جایی رسید که بر اصول کافی شرح نوشت که الآن ملّا صالح مازندرانی مطرح است. 🔺سکّاکی در ۴۵ سالگی می‌خواهد الف و ب بخواند، عالم بشود. به مکتب رفت دید نمی‌فهمد، نمی‌شود. هر چه می‌گویند، ایشان متوجّه نمی‌شود. بعد ناراحت شد، سر به بیابان گذاشت. پای یک کوهی رفت، دید یک تخت سنگی در پایین کوه است، یک سنگی هم از بالای کوه بر این تخته سنگ مشرف است، قطرات آب از آن‌جا ریخته است و این تخته سنگ در اثر این قطرات آب گود شده است. یک دفعه به خود گفت: باطن من، قلب من، از این صخره که سخت‌تر نیست. بالاخره من هم می‌رود و در نهایت یاد می‌گیرم. آمد و یاد گرفت. 🔺ایشان آمد عالم شد. بعد از عالم شدن یک کتابی نوشت. کسی که الف و ب بلد نبود، به مکتب خانه می‌رفت و الف و ب را نمی‌فهمید!! ای 🔺یک بخش از این کتاب، یک آدمی که در ۴۵ سالگی به الف و ب شروع کرده است، حالا یک کتابی نوشته است، یک بخش از این کتاب مربوط به علم بلاغت است. یک نفر به نام خطیب قزوینی پیدا شد، گفت: من این یک بخش را تلخیص می‌کنم. اسم کتاب مفتاح العلوم است. یک آدم بی‌سواد در ۴۵ سالگی الف و ب شروع کرده است به جایی رسیده است که کتاب نوشته است مفتاح العلوم، یعنی کلید علم‌ها، کلید دانش ها. یک بخش از این مفتاح العلوم مربوط به بلاغت است... ⚠️ کمر همت ببنديم و اگر تاکنون غلط و سرسری درس خوانده ايم، از هم اکنون با چند طلبه مشتاق، به ياري خدا شروع کنيم و از هيچ چيز نهراسيم. تلف عمر؛ یعنی خوب درس نخواندن. ————————————- ⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست 🔺شرکت در نذر علمی و تامین بودجه سایت/ ارتباط با ما: @hm1370 🌐 کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 ↘️https://emirath.ir/
✅ تحول در تحصيل (5) ⚠️ سند پنجم: گفتاري از آيت الله خرازی دام ظله الوارف ✅با ساده کردن کتاب ها موافق نيستم 🔺آشنایی اجمالی با آیت الله: آيت الله محسن خرازي متولد 1316ه.ش در تهران مهاجرت در سال 1336 به قم تاسيس موسسه «در راه حق» به جهت مبارزه با افکار انحرافي و حل شبهات اعتقادي جوانان 🔷🔸ایشان فرموده اند: (طلاب ) بايد خوب درس بخوانند. ببينند بزرگان ما چطور درس خواندند. آقاي بروجردي چطور درس خواندند، همانطور درس بخوانند. 🔺خوب درس بخوانيد. بعد هم با کساني که خوب درس مي خوانند، مباحثه کنيد. اين جور نباشد که فقط سر کلاس برويد. درس ها را مباحثه کنيد. بعد هم درس ها را که مباحثه کرديد، با اهل تقوي، حشر و نشر داشته باشيد. ⁉️ سوال: عده اي از طلاب خوش ذهن و استعداد، مي آيند به حوزه و همين کتاب ها و درس هاي متداول فعلي را مي خوانند، ولي وقتي مي آيند بالاتر و مي خواهند کار عميق تر و اجتهادي انجام بدهند، مي بينند توانائي لازم را ندارند. اين طلبه هاي اين چنيني، چه کنند؟ چه کتابهائي بخوانند؟ ✅جواب: اين چيزي که مي فرماييد، نقص برنامه است... نه من با ساده کردن کتابها موافقت ندارم. تا مي شود بايد عميق باشد. ما کتابهاي خوبي داريم. در صرف، شرح نِظام هست. از جمله کتاب هاي خوب، شرح رضي هست. شرح رضي، خيلي کتاب مهمي است... . ————————————- ⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست 🔺شرکت در نذر علمی و تامین بودجه سایت/ ارتباط با ما: @hm1370 🌐 کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 ↘️https://emirath.ir/
نذر کتاب/ استان کرمان
✅ متن مهم و پیاده شده سخنرانی دکتر مسجد جامعی حفظه الله تعالی مشاور ریاست دانشگاه ادیان و مذاهب، پیرامون راست گرایی افراطی در ادیان: https://www.ettelaat.com/?p=534132 ————————————- ⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست 🔺شرکت در نذر علمی و تامین بودجه سایت/ ارتباط با ما: @hm1370 🌐 کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 ↘️https://emirath.ir/
🔺این کانال ربطی به سیاست و اقتصاد ندارد اما بی تفاوت نیز نیست. این متن، بخشی از مقاله روزنامه اطلاعات است. کشور ما از نظام اداری قدیمی، و اقتصاد رانتی و دولتی و ناکارآمد، ضربه های بزرگی خورده است. هر چقدر هم بودجه و یارانه معیشتی افزایش یابد، تا نظام اقتصادی و اداری سالم نشود، فسادها برچیده نخواهد شد. آیا این مجلس اصولگرا و دولت 1400، شجاعت و علم لازم را برای اصلاح ساختارها خواهند داشت؟ فقط، زمان مشخص خواهد کرد... . چاره ای جز صبر نیست. ————————————- ⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست 🔺شرکت در نذر علمی و تامین بودجه سایت/ ارتباط با ما: @hm1370 🌐 کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 ↘️https://emirath.ir/
هدایت شده از 📚|میراث علمی سَلَف|
11.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ ویدئو: خطیب عالِم و شهیر؛ حضرت استاد فاطمی نیا دام ظله: 🔺الآن کتاب‌های درسی را دست می‌برند، من هیچ دوست ندارم... . الآن کتاب‌های درسی حوزه‌ها را گرفتند، همین‌طور بریدند ناقص کردند... . از دو لب امام شنیدم، امام فرمود: «دست به ترکیب کتاب‌های درسی نزنید». 🔷🔸 توضیحات بیشتر در ویدئوی ضمیمه، و همچنین در لینک زیر: http://hawzeh.thaqalain.ir/%d8%b3%db%8c%d8%b1%db%8c-%d8%af%d8%b1-%d9%86%d9%87%d8%ac-%d8%a7%d9%84%d8%a8%d9%84%d8%a7%d8%ba%d9%87-8/#%D9%85%D9%86%D8%B9+%D8%A7%D8%B2+%D8%AF%D8%B3%D8%AA+%D8%A8%D8%B1%D8%AF%D9%86+%D8%AF%D8%B1+%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C+%D8%AF%D8%B1%D8%B3%DB%8C ————————————- ⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست 🔺شرکت در نذر علمی و تامین بودجه سایت/ ارتباط با ما: @hm1370 🌐 کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 ↘️https://emirath.ir/
✅ نتیجه نظر سنجی علمی: 🔺اکثر افراد شرکت کننده، گزینه اول را انتخاب کرده اند. در حالیکه گزینه سوم درست است. طبق نظر علمای مطرحی چون مرحوم رضی در شرح شافیه، اتفاقا حروف علّه، بسیار خفیف هستند و تحمل کوچکترین ثقالتی را ندارند. ↙️ مرحوم رضي در تحليل زيبايي، در مورد چرايي تسمیه و اعلال حروف علّه، به زیبایی مي فرمايد: 🔺تسمّی الثلاثة حروف العلة؛ لأنها تتغير و لا تبقى على حال، كالعليل المنحرف المزاج المتغير حالا بحال، و تغيير هذه الحروف لطلب الخفة ليس لغاية ثقلها بل لغاية خفتها، بحيث لا تحتمل أدنى ثقل، و أيضا لكثرتها فى الكلام؛ لأنه إن خلت كلمة من أحدها فخلوها من أبعاضها- أعنى الحركات- محال، و كلّ كثير مستثقل و إن خف. ‏ ⚠️ این چندخط مطلب از مرحوم رضی، مطالب بسیار مهم صرفی را در خود جای داده است. اینکه توصیه می شود، کتب سنتی بخوانیم، به همین دلیل است که بتوانیم به درک صحیحی از علم برسیم و تحلیل ادبی پیدا کنیم. . ————————————- ⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست 🔺شرکت در نذر علمی و تامین بودجه سایت/ ارتباط با ما: @hm1370 🌐 کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 ↘️https://emirath.ir/
📚|میراث علمی سَلَف|
✅ نتیجه نظر سنجی علمی: 🔺اکثر افراد شرکت کننده، گزینه اول را انتخاب کرده اند. در حالیکه گزینه سوم در
⁉️برخی اشکال کرده اند که حروف عله لاجرم ثقیلند که در نتیجه، اعلال شده اند. پس چرا گزینه سوم درست است؟ جواب) این تحلیل مرحوم رضی ناظر به ذات حروف عله است و منظور سوال نیز، ذات حروف عله بوده است. از قرائن مشخص است. ⁉️برخی نیز اشکال کرده اند که حروف عله، نسبت به برخی حروف دیگر، کثیر نیستند. مثلا حروف حلقی در زبان عربی، بسیار پرکاربردند. جواب) مرحوم رضی ادعای کثرت استعمالی خودِ حروف عله را کرده اند و کاری با حروف دیگر ندارند. مرحوم رضی می فرماید: هر کلمه ای یا دارای حروف عله است یا اگر هم حروف عله ندارد، ابعاضِ حروف عله (حرکات) در او هست، لذا کثیر است. هر کثیری ولو خودش ذاتا خفیف باشد، تحمل کوچکترین ثقالتی را ندارد لذا حروف عله، در خیلی از موارد، اعلال می شوند.
⁉️تنش یا نرمش؟ بعضا تذکراتی از دوستان و اعضای گرامی، ارسال می شود که روش برخورد شما با کسانی که روش سنتی را قبول ندارند، یا حداقل پیگیری نمی کنند، گاهی تند می شود. گرچه تندی (خصوصا با مشاهده برخی دستاوردهای تلخ ِ دور شدن از روش سنتی)، گاه لازم است، اما من حیث المجموع، زین پس در این کانال (به عنوان یک راهبرد و سیاست کلی)، فقط کلام علما قرار داده می شود و از هرگونه اظهار نظر شخصی (چه تند چه غیر تند) پرهیز خواهد شد. مطالب بعضا تیز و تند نیز از ابتدای تاسیس کانال حذف شد. تردیدی نیست که هر طلبه یا مرکز علمی (چه سنتی، چه صنعتی)، هدفش خدمت به حوزه های مقدس علمیه است و بنده ناچیز، دست همه را مخلصانه می فشارم (البته نه زیاد که درد بگیره!! 😂) و از فیوضات ایشان، بهره می برم. امید است همه ما دست در دست هم، به سمت اعتلای دین، قدم برداریم. با تشکر از حمایت ها، نقدها، پیشنهادها، و حضور سراسر سبزتان... ————————————- ⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست 🔺شرکت در نذر علمی و تامین بودجه سایت/ ارتباط با ما: @hm1370 🌐 کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 ↘️https://emirath.ir/
اصلاح و شفافت بودجه نهادهای حوزوی و دینی هر ساله، جنجال خبری بالایی درباره میزان بودجه نهادهای مذهبی، و تصویب آن در مجلس شورای اسلامی منتشر می شود. مثلا برخی اعتراض می کنند که چرا مرکز خدمات حوزه های علمیه، یا موسسات حوزوی، باید از بودجه دولتی، سهم داشته باشند. طبق نظر برخی بزرگان (مانند شهید مطهری)، حوزه نباید از نظر اقتصادی، وابسته به دولت ها باشد، چراکه آثار زیانبار زیادی دارد. اما قطعا حوزویان باید با این حجم از مطالعه و تتبّع، منبع درآمدی داشته باشند، چراکه اگر کسی بخواهد موفق باشد، باید تمام وقت خود را صرف درس خواندن و تدریس و تبلیغ کند، و اینکه همزمان، کار هم بکند، معمولاً متعذّر یا متعسّر است. به علاوه، چه کاری مقدّس تر از تعلیم و تعلّم؟ مگر کار کردن فقط به پشت میز نشینی یا مانند آن است؟ راه حلی که مناسب به نظر می رسد، درآمدهای وقفی است که خود مردم، با اختیار خود، آن را در اختیار حوزه ها و موسسات دینی قرار می دهند. طبق گزارش های موثق، میزان موقوفات حوزوی، آنقدر بالاست که می تواند تمام نیازهای مالی را تحت پوشش قرار دهد و به این حجم از تخریب پایان دهد. سازمان اوقاف باید به وظائف خود عمل کند و موقوفات حوزوی را تماما در اختیار نهادهای حوزوی و مذهبی قرار دهد. طبق نقل موثقی که نگارنده مدتی پیش شنید، متاسفانه وضعیت تخصیص موقوفات حوزوی اصلا رضایت بخش نیست. چندی پیش عده ای از طلاب در نامه ای به یکی از مسئولان، این موضوع را متذکر شدند که معلوم نشد به کجا رسید. همچنین باید ارائه خدمات مالی، هدفمند باشد و بر اساس فعالیت های علمی و تبلیغی افراد، تغییر کند. فعالیت علمی نیز نباید به "نمره امتحان" تقلیل داده شود. فعالیت علمی؛ یعنی یک طلبه در طول سال، چقدر درگیر علم است و دقیقاً چه فعالیت های موثری داشته است. هزینه کردهای مالی نیز باید شفاف باشد و تمام گزارش های مالی منتشر شود. مثلا فلان موسسه باید دقیقا مشخص کند در هر ماه، چه هزینه هایی کرده و آیا این هزینه ها قابل مدیریت بهتر بوده است یا خیر. حتی دفاتر مراجع معظم تقلید نیز می توانند با انتشار دقیق میزان دریافتی وجوه شرعی و نحوه مصارف آن در راههای مختلف، گامی در شفافیت مالی بردارند تا عموم مردم بدانند، دفاتر مراجع، چه فعالیت های مثبت و خیرخواهانه ای انجام می دهند. اینطور دهان دشمن هم بسته می شود. مثلا دفتر آیت الله العظمی سیستانی دام ظله، در گزارش کلی، و البته بدون اشاره به میزان هزینه ها، فعالیت های خیرخواهانه اجتماعی خود را منتشر کرده است: https://www.sistani.org/persian/social-service/ به نظر می رسد اگر چنین اتفاق های مثبتی بیفتد، حوزه به عنوان یک الگو در جامعه مطرح خواهد شد و می تواند منشاء اقبال بیشتر مردم به سمت دیانت باشد. ————————————- ⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست 🔺شرکت در نذر علمی و تامین بودجه سایت/ ارتباط با ما: @hm1370 🌐 کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 ↘️https://emirath.ir/
خدایشان رحمت کند.