eitaa logo
📚|میراث علمی سَلَف|
5.9هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
52 ویدیو
37 فایل
❁﷽❁ 💢 تحصیل علوم حوزوی با رویکرد سنتی 💢 تشکیل حلقه های علمی 💢 نشر سیره علما ❇️ نرخ تبلیغ: ساعت ۲۲ تا ۹، 45 هزار، تجاری: 75. ارتباط: @hm1370 وبگاه رسمی: http://mirath.blog. ⭕فیلترشکن تلگرام: https://github.com/bepass-org/oblivion-desktop/releases
مشاهده در ایتا
دانلود
⚠️ یکی از وجوه برتری کتاب های سنتی بر صنعتی، آن است که مالامال از مطالب تحلیلی هستند و فکر خواننده را درگیر می کنند. اینکه مدام، لایه بیرونی و ظاهری را به طلبه دهیم و او را از بواطن محروم کنیم، نتیجه اش این است که طلبه هرگز قدرت نقد و تحلیل پیدا نمی کند و مدام با تقلیدیات ارتباط می گیرد. شاید خیلی از تحلیل ها مستقیماً اثری در "جهانِ کاربردها" نداشته باشند، اما نمی توان آنها را نادیده گرفت چراکه اجتهاد، مجموعه ای از حفظیات نیست! بلکه آنچه در اجتهاد، نقش محوری دارد، قدرت تحلیل است. 🔹مثلاً کتبی مانند شرح امثله و صرف میر و شرح تصریف، انسان را از جهت ذهنی پویا بار می آورد و مدام در او تفکرات مختلفی را تزریق می کند تا به قضاوت بنشیند و تفکر صائب را از خطا بازشناسد. اما صرف ساده چطور؟ تقریبا هیچ تحلیلی در او نیست. این در حالی است که هدف از ورود به حوزه، آشنا شدن با تحلیل ها بود، و گرنه حفظیات که در جاهای دیگر هم بدست می آمد. لذا، هر چقدر متون حوزوی از حالت تحلیلی فاصله بگیرند، آینده جامعه علمی به پرتگاه بیشتر نزدیک خواهد شد. ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 🌐mirath.blog.ir
📚|میراث علمی سَلَف|
یکی از جواب ها به این شبهه که ما میخواهیم فقیه شویم، نیازی به فهم عمیق ادبی نداریم این است که: سلّمن
✅ تحول در تحصيل (67) (*) ⚠️ سند شصت و هفتم: گفتاري از حجت الاسلام و المسلمين شیخ محمود خدابخشیان دام عزه مدرس سطوح عالی حوزه و مدیر مدرسه علمیه نورالرضا علیه السلام 🔺مقصود از تفقه در دین (در آیه نفْر: توبه/122)، فهمیدن همه معارف دینی شامل اصول و فروع دین است، نه صرفاً فهمِ احکام عملی (فقه اصطلاحی). زیانبارترین امر برای حوزه، غلبه ساده انگاری است و اگر این تفکر بر حوزه غالب شود، باید فاتحه حوزه را خواند. یک شاعر، ادیب، حکیم و فیلسوف، وقتی قادر به نوآوری و تولیدات جدید است که در مبانی و مقدّمات، سیر علمی ِعمیق کرده باشد. آیا حوزه عمیق، پویا و تولیدگر بهتر است یا حوزه ای که در آن، افرادی سطحی و کم محتوا پرورش یافته، توانایی ورود در کارهای عظیم علمی و عملی را نداشته باشند؟ 🔹 متون حوزوی اعمّ از ادبی و غیر آن، باید به قدری از دانش و عمق و تحلیل، برخوردار باشد تا بتواند به فهم حداکثری قرآن و روایات منجر شود. (*) منبع: مصاحبه با نشریه مدرسه علمیه نورالرضا علیه السلام/ جمادی الثانی 1440 ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 🌐mirath.blog.ir
✅ تحول در تحصيل (68) (*) ⚠️ سند شصت و هشتم: گفتاري از حجت الاسلام و المسلمين شیخ محمود خدابخشیان دام عزه مدرس سطوح عالی حوزه و مدیر مدرسه علمیه نورالرضا علیه السلام ✅ برنامه ریزی ها (در حوزه)، نباید برای افراد کم استعداد و بدون انگیزه لازم باشد که این امر، واقعا خسارت بار خواهد بود، و از اینجا معلوم می شود که برنامه ریزان و مدیران باید از مجتهدان مسلّم باشند تا هیچ تخطّی از اصول اولیه ی پایه گذاری حوزه، ایجاد نشود. ⁉️ آیا ما اجازه داریم، قرآن و ظهورات آن را با بضاعت اندک و هرگونه خواستیم تفسیر کنیم؟ آیا مردم از ما برداشت سطحی و عامیانه میخواهند یا حقیقت دین را طلب می کنند؟ (*) منبع: مصاحبه با نشریه مدرسه علمیه نورالرضا علیه السلام/ جمادی الثانی 1440 ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 🌐mirath.blog.ir
✅ تحول در تحصيل (69) (*) ⚠️ سند شصت و نهم: گفتاري از حضرت آیت الله خامنه ای دامت برکاته 🔺 ممکن است یک معنای غلطی از تحول اراده و فهم بشود، که حتماً باید از آن پرهیز کرد. تحول به معنای رها کردنِ شیوه‌های سنتىِ بسیار کارآمد حوزه در تعلیم و تعلّم و تبدیل این شیوه‌ها به شیوه‌های رائج دانشگاهىِ امروز نیست؛ اینچنین تحول و تغییر و دگرگونیای غلط اندر غلط است؛ این عقبگرد است. 🔶🔹 امروز شیوه‌های گوناگون سنتىِ قدیمی ما دارد در دنیا شناخته میشود؛ بعضی یا از روی تقلید یا از روی ابتکار دارند همین شیوه‌ها را رائج میکنند. ما شیوه‌های دانشگاهی خودمان را که برگرفته و نسخه‌نویسی شده‌ی از شیوه‌های قدیمی غربی است، بیاوریم در حوزه حاکم کنیم؛ نه، ما این را تحول نمیدانیم. اگر چنین دگرگونی ای رخ بدهد، قطعاً ارتجاع و عقبگرد است؛ این را قبول نداریم. (*) منبع: https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=10357 ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 🌐mirath.blog.ir
✅ تحول در تحصيل (70) (*) ⚠️ سند هفتادم: گفتاري از حضرت آیت الله خامنه ای دامت برکاته 🔺 ما در حوزه‌ی علمیه، شیوه‌های بسیار خوبی رائج داریم، از قدیم معمول بوده؛ شیوه‌ی انتخاب آزادانه‌ی استاد به وسیله‌ی طلبه. طلبه وارد حوزه که می شود، استاد مورد قبول و مورد علاقه‌ی خودش را پیدا میکند، به درس او میرود. اساس کار طلبگی، فکر کردن و دقت کردن و مطالعه کردن است، نه حفظ کردن. حفظ‌محوری، همان چیزی است که امروز بلای تعلیم و تربیت جدید ماست و ما مدتهاست که داریم با آن مقابله و مبارزه میکنیم. ✅ در حوزه، اساس سنتی ما بر پایه‌ی فکر کردن است. طلبه درس را که می خواند، اولاً قبلاً پیش‌مطالعه میکند، ذهنش را آماده میکند تا از استاد حرف نو بشنود. بعد از درس، آن درس را با یک زمیلی، رفیقی مباحثه میکند؛ یک بار به او درس میگوید، یک بار او به انسان درس میگوید؛ لذا در ذهن جایگزین میشود. در بعضی از حوزه‌ها مثل نجف، تقریر درس استاد معمول بود - در قم کمتر وجود داشت یا نداشت و خیلی بندرت بود - طلبه‌ی فاضلی بعد از درس استاد مینشست، همان درسی را که استاد گفته بود، برای بعضی از طلابی که احتیاج داشتند، دوباره میگفت. ببینید این کار چقدر در عمق بخشیدن به علم و سواد و معلومات محصل و طالب علم تأثیر میگذارد. این سنتها را نباید از دست داد؛ اینها حیف است. (*) منبع: https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=10357 ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 🌐mirath.blog.ir
✅ درس خارج یا درس داخل، کدام مهمتر است؟ 🔺آیت الله ستوده یکی از مدرّسان برجسته حوزه علمیه قم بودند. مرحوم عالم ربّاني آيت الله حاج شيخ مرتضي حائري به ايشان اصرار داشتند كه درس خارج را شروع كنند؛ اما ايشان قبول نمي كردند و مي فرمودند: «وظيفه ام همين درس و بحث سطوح است كه انجام مي دهم» و مي گفتند: «آنچه را به حسب ظاهر، وظيفه و تكليف، تشخيص داده ام، عمل كرده ام و اگر اين درس ها به طور عميق خوانده شود، پايه هاي درس خارج استوار خواهد شد». ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 🌐mirath.blog.ir
🔺يكي از شاگردان آیت الله ستوده رحمة الله علیه مي نويسد: ایشان در مَدرَس زير كتابخانه مدرسه فيضيه، تدريس مي فرمود. يك روز اندكي ديرتر به مجلس درس آمدند. معلوم شد در آن روز، دختر كوچكشان از دنيا رفته است. از شاگردان در مورد دير آمدن، معذرت خواستند و گفتند: «فرزندم از دنيا رفته است و در حالي كه جنازه اش در وسط اطاق خانه قرار دارد، خودم را براي درس و بحث رساندم...». 🔺يكي از شاگردانشان مي گويد: روزي برف سنگيني باريده بود و هوا بسيار سرد بود. به يكي از دوستان گفتم: «شايد امروز درس استاد ستوده تعطيل باشد.» دوستم گفت: «خير، اگر سنگ هم ببارد، استاد ستوده درس را تعطيل نمي كند.» با هم به درس رفتيم، ديديم استاد براي تدريس آمده است. وی حتّي در روز درگذشت همسرش نيز درس را تعطيل نكرد. ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 🌐mirath.blog.ir
✅ جمعه 5 فروردین تصمیم گرفتم تا بالاخره بر سر مزار یکی از برجسته ترین و ماندگار ترین مدرّسان حوزه بروم. درب محل دفن متاسفانه قفل بود چراکه این استاد ارجمند، در مقبره خانوادگی آیت الله سید محمد صادق روحانی دفن هستند، لذا مجبور شدم جهت دیدن قبر، از روزنه بالای درب، عکس بگیرم. البته مزار ایشان خیلی قدیمی شده است و از دور بسیار ناخواناست. ✅ ایشان، مرحوم محمدعلی غزنوی، مشهور به "مدرس افغانی" فرزند مرادعلی هستند که در سال ۱۲۸۴ش متولد شدند و در ۵ شهریور سال ۱۳۶۵ش (21 ذی حجه 1406قمری) در ۸۱ سالگی در قم از دنیا رفتند. 🔺درست است که مقبره خانوادگی است اما می شد به جهت گرامیداشت مقام آن استاد، محوطه داخل را تمیز کرد و امکان بازدید عموم علاقمندان به مقام استاد را فراهم نمود. فاتحه ای برای ایشان قرائت کنیم ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 🌐mirath.blog.ir