💥تفاوت نظریۀ «نظام انقلابی» با «استعجال»
💥 وقتی شما بهسمتِ آرمانهای تاریخی حرکت میکنید، صبرتان هم باید تاریخی باشد و طراحیتان هم باید تاریخی باشد.
💥 بعضیها خربزهکار هستند و اصلاً حاضر نیستند درخت گردو بکارند، میخواهند الآن بکارند و پاییز هم برداشت کنند و بخورند، حوصله ندارند درخت گردو بکارند که چند دهه یا چند قرن بماند و نسلهای آینده از ثمرهاش بهره ببرند.
💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری:
«رهبر بزرگوار انقلاب اسلامی در بیانیۀ گام دوم میخواهند در ذیل نظریۀ #نظام_انقلابی، ادامۀ انقلابیگری را تئوریزه کنند و در عین حال، با افراط مخالف هستند. افراط یعنی خطی که اصول اساسی اسلام و راهبری جامعۀ دینی را مورد توجه قرار نمیدهد و شرح صدر و حوصله ندارد و بهدنبالِ #دولت_مستعجل است.
جریان افراطی نمیخواهد زیرساختها را درست کند تا عدالت محقق شود. این افراطیگریها گاهی از کسانی سر میزند که احیاناً روحیۀ انقلابی دارند و علتش این است که بهدنبالِ دولت مستعجل هستند. از این برخوردها با ائمه(ع) هم صورت میگرفته است. ائمۀ اطهار(ع) به هیچ وجه دنبال دولت مستعجل نبودند اما عدهای ائمه(ع) را تخطئه میکردند، چون خیال میکردند «انقلابیگری یعنی بهدنبالِ دولت مستعجل بودن». میخواستند آن کاری را که تحققش به یک مسیر طولانیِ تاریخی احتیاج دارد و باید در یک #فرایندِ_تاریخی طراحی و مدیریت شود، در زمان کوتاه فراهم کنند؛ میخواستند بدون اینکه موانع بنیادین آن را از بین ببرند و زیرساختهای اساسی آن را ایجاد کنند، به چنین چیزی دست بیابند. چنین چیزی در این زمانِ کوتاه دستیافتنی نیست و اگر هم به دست بیاید، آن امرِ پایدار و مطلوب نخواهد بود. ما باید متوجه باشیم که در خوانش انقلابی از اسلام، مبتلا به این آفت نشویم و این اتفاق نیفتد.
بنابراین، نگاه سطحی به مسئله و ندیدن مناسبات جدیِ حرکت بهسمتِ عدالت اسلامی، ممکن است ما را دچار #استعجال کند و این استعجال، بهنوعی، موجب شود که ما از راه صواب فاصله بگیریم. این نکتۀ مهمی است.
وقتی شما بهسمتِ #آرمانهای_تاریخی حرکت میکنید، صبرتان هم باید تاریخی باشد و طراحیتان هم باید تاریخی باشد و استقامت شما در راه باید تاریخی باشد؛ اگر عجله کنید و شتابِ بیجا به خرج دهید، هم ضربه میخورید و هم به اصل کار ضربه میزنید. طبیعتاً شتاب و استعجال در هر موضوعی، متناسب با مقیاسِ آن موضوع است. استعجال در ظهور این است که آن امری که باید تمامِ زیرساختهایش در جامعۀ بشری ایجاد شود و مسائل تکوینیاش حلوفصل شود، توقع داشته باشید که زود محقق شود؛ ظهور، تنزّلِ یک حقیقتی از عالم غیب در عالم ماست که عالم ما را به یک جهان دیگری تبدیل میکند و کأنّه جهان ما به عالم قدس نزدیک میشود؛ این امر عظیم، #شرایط_تاریخی خاص خودش را میخواهد؛ یک #موانع_تاریخی برای این امر وجود دارد که باید رفع شود و یک بسترهای تکوینی باید فراهم گردد.
ما اگر میخواهیم کارهای بزرگ را سامان بدهیم، باید بزرگ فکر کنیم. تدابیر بزرگْ زمانِ مناسبِ خودش را میخواهد، در عین اینکه نباید فرصتها را از دست داد. فرصتسوزی غلط است ولی توجه نکردن به مقیاس کار و زمانِ متناسب با کار هم، جزو آفتها است. بعضیها #خربزهکار هستند و اصلاً حاضر نیستند درخت گردو بکارند، میخواهند الآن بکارند و پاییز هم برداشت کنند و بخورند، حوصله ندارند درخت گردو بکارند که چند دهه یا چند قرن بماند و نسلهای آینده از ثمرهاش بهره ببرند؛ طبیعتاً کاشت درخت گردو، یک حوصله و شرح صدر و بزرگاندیشی نیاز دارد.
در مقیاس اصلاحات اجتماعی هم همینطور است. عجله کردن و کارهای کوچک را جایگزین کارهای بزرگ کردن، «انقلابیگری» نیست.»
(منبع: #کتاب_عصر_جدید)
☑️ @mirbaqeri_ir
💥 معنای عبارتِ «انقلاب آماده تصحیح خطاهای خویش است»، چیست؟
💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری:
"رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانیۀ گام دوم فرمودهاند «انقلاب آماده تصحیح خطاهای خویش است».
طبیعی است که در ادارۀ کشور خطا اتفاق میافتد و ما حتماً باید خطاهای خودمان را، هم بفهمیم و هم اصلاح کنیم؛ منتها #خوانش_ما_از_خطاهای_خودمان نباید با ادبیات غرب و مدرن باشد. به هیچ وجه، الگوها و شابلونهای آنها را بر انقلاب اسلامی نمیگذاریم و با آن الگوها انقلاب اسلامی را تراز نمیکنیم؛ اگر الگوهای رقیب را اصل قرار دهیم، بهمعنای رفعِید از انقلاب اسلامی است.
بعضیها که از این تعبیر خوششان آمده است، خیال میکنند که ما میخواهیم انقلاب اسلامی را با شاخصهای مدرن بازخوانی و ارزیابی کنیم و بگوییم «ما خطا کردیم که با نظام جهانی درگیر شدیم و باید توبهنامه بنویسیم!». ما نمیخواهیم #توبهنامه بنویسیم. آنهایی که مبتلا به #خطای_محاسباتی شدهاند، توبهنامه نوشتند، و از مبانی انقلاب اسلامی عدول کردند و آرمانهای انقلاب اسلامی را نادیده گرفتند. ارزیابیِ صحیح و فهم خطاهایی که اتفاق افتاده، غیر از گرفتار شدن در خطای محاسباتی است. اگر خودمان را با الگوی رقیب ارزیابی کنیم، دچار خطای محاسباتی میشویم؛ چون نه ظرفیت خودمان را میفهمیم و نه آرمان خودمان را درک میکنیم.
پس، مقصود از اصلاح خطاها این نیست که دچار خطای محاسباتی شویم و منفعل شویم و با ترازو و شاغول غربی، انقلاب اسلامی را تراز کنیم؛ این، اشتباه است. 👈 ما اگر آسیبشناسی میکنیم، این کار را بر اساسِ شاخصهای متناسب با انقلاب اسلامی و حرکت بهسمتِ تمدّن اسلامی ارزیابی میکنیم، به این صورت که اگر ما میخواستیم بهسمتِ تمدّن اسلامی برویم، آن عدالت اسلامی اکنون باید به چه نقطهای میرسید و در چهل سالگیِ انقلاب اسلامی، چقدر عقب هستیم و چرا عقب هستیم؛ اتفاقاً ریشۀ بسیاری از اشتباهات ما تصمیمگیری و تصمیمسازی بر اساسِ عقلانیت مدرن و علوم انسانیِ سکولار بوده است. یعنی کاملاً نقطۀ مقابل آسیبشناسی انفعالی حرکت میکنیم و بهجایِ اینکه الگوهای مدرن را مبنا قرار دهیم، به این نتیجه میرسیم که علت عقبماندگی ما در پیشرفت بهسمتِ تمدّن اسلامی در این دههها عمدتاً این بوده است که الگوهای رقیب را به کار گرفتهایم؛ حالا دانسته و از سرِ اضطرار، یا ندانسته و ناآگاهانه.
بنابراین، شناخت عیوب و اصلاح خطاها و نقطهضعفها یک اصل اساسی و مسلّم است که هم در حرکت فرد و تهذیب نفس و هم در تکامل اجتماعی باید مورد توجه قرار بگیرد؛ منتها با نگاه صحیح و اسلامی. این نکته از مواردی است که نباید بگذاریم خوانش ناصحیح از آن صورت گیرد.»
(منبع: #کتاب_عصر_جدید)
☑️ @mirbaqeri_ir
💥 در علم و پژوهش، باید #رویکردِ_بیانیۀ_گام_دوم را مبنای «عمل» قرار دهیم و #اجماع درست کنیم.
💠 استاد سید محمّدمهدی میرباقری:
«اگر با تمدّن غرب، درگیری تمدّنی داریم، بخشی از آن، درگیریِ علمی است؛ ما این عرصه را نمیتوانیم با شعارزدگی تدارک کنیم.
ما اگر به علم دست نیابیم، تحتِ تسخیر و سلطۀ آنها قرار میگیریم. این مسئله شوخیبردار نیست! «العِلمُ سُلطانٌ». رهبر معظم انقلاب در این عرصه بهدرستی قائلاند که ما باید قلّههای علم را فتح کنیم و #مرزهای_دانش را پشت سر بگذاریم و به سمتی برویم که مثلاً در نیم قرنِ آینده زبان فارسی به زبان علمیِ حاکم بر جهان تبدیل شود. در آن صورت، غربیها هستند که باید زبان فارسی یاد بگیرند تا به علم روز برسند.
پس، ما باید دانشهای پایه و دانشهای طبیعی را #بومیسازی کنیم و آیندۀ علم را در اختیار بگیریم. در حوزۀ علوم انسانی هم قلّهای که دنبال میکنیم تولید علم انسانی اسلامی است.
به نظر من، دیدگاه رهبر بزرگوار انقلاب دربارۀ عرصۀ علم و پژوهش باید تبیین شود و #همان_را_مبنای_عمل_قرار_دهیم.
ممکن است کسی بهلحاظِ مباحث نظری، نظریۀ متفاوتی داشته باشد، اما باید بر محور این بیانیه، اجماع درست شود و همه بپذیرند که در این چهارچوب پیش بروند؛ هم آن کسی که قائل به جهتداری علومِ طبیعی است، در عمل، از مبنای خودش باید عدول کند و بهسمتِ این بیانیه بیاید، و چه آن کسی که قائل به بومیسازیِ علم طبیعی هم نیست باید بپذیرد که علوم طبیعی را بومیسازی کنیم.»
(منبع: #کتاب_عصر_جدید)
☑️ @mirbaqeri_ir
در محضر آیتالله میرباقری
🔴 نشر «تمدن نوین اسلامی» منتشر کرد: #کتاب_عصر_جدید (خوانشی از مفاهیم و راهبردهای #بیانیۀ_گام_دوم)
📣 #کتاب_عصر_جدید در آستانۀ چاپِ سوم قرار گرفت
◀️ با استقبال گستردۀ مخاطبان در همین چند روز،
«کتاب عصر جدید (خوانشی از مفاهیم و راهبردهای #بیانیه_گام_دوم)»
اثر #آیتالله_میرباقری،
در آستانۀ چاپ سوم قرار گرفت.
☑️ @mirbaqeri_ir
◀️ اطلاعیۀ فروش ویژه و پُستیِ «کتاب عصر جدید» فردا در کانال قرار میگیرد.
💥 من «مصونیتِ آدمها دربرابرِ شبههها و فتنهها» را به «عمقِ امامشناسیِ آنها» میدانم.
💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری:
«افراد در مسیر حرکت خود، چگونه #مصونسازی میشوند تا در #شبههها و #فتنهها، دچار آفت نشوند؟
تلقی حقیر این است که #امامشناسی و #اماممحوری و توجه به امام - بهعنوان بستر تحققِ توحید و محورِ اقامهٔ دین - مصونیت ایجاد میکند.
من مصونیت آدمها را به عمقِ امامشناسیِ آنها میدانم.» ۹۶/۸/۷
☑️ @mirbaqeri_ir
در محضر آیتالله میرباقری
💥 من «مصونیتِ آدمها دربرابرِ شبههها و فتنهها» را به «عمقِ امامشناسیِ آنها» میدانم. 💠 استاد سید
💥 زیارت جامعۀ کبیره، مابهالنزاعِ مکتب تشیع با مکاتب دیگر است.
💥 زیارت جامعه کبیره سه رکن دارد: ۱) سلامها؛ ۲) شهادت به مقامات معصومین علیهمالسلام؛ ۳) وظایف و تکالیف ما
🔵 #پیشنهاد_ادمین🔻
📢 به مناسبتِ ولادت امام حسن عسکری (علیه السلام) میتوانید بخش اول از #بسته_زیارت_جامعه_کبیره از «مجموعه جاری حکمت» را استماع و نکتهبرداری کنید. «بستۀ زیارت جامعه کبیره» (چهارمین بسته)، مکملِ «بستۀ توحید و #امامشناسی» (اولین بسته) است.
👈 #مجموعۀ جاری حکمت⬅️ #بستۀ زیارت جامعۀ کبیره⬅️ #بخش اول
🔴 جدول فایلهای بستۀ زیارت جامعۀ کبیره ↙️
https://eitaa.com/jariehekmat/309
🔹 عهدهای معرفتی و عملی در زیارت جامعه کبیره ۱ ↙️
https://eitaa.com/jariehekmat/312
🔹 عهدهای معرفتی و عملی در زیارت جامعه کبیره ۲ ↙️
https://eitaa.com/jariehekmat/313
🔹 عهدهای معرفتی و عملی در زیارت جامعه کبیره ۳ ↙️
https://eitaa.com/jariehekmat/314
🔹 زیارت جامعه کبیره، مابهالنزاعِ مکتب شیعه با مکاتب دیگر ↙️
https://eitaa.com/jariehekmat/315
🔹 سه رکن زیارت جامعه کبیره: ۱) سلامها؛ ۲) شهادت به مقامات معصومین علیهمالسلام؛ ۳) وظایف و تکالیف ما ↙️
https://eitaa.com/jariehekmat/316
💥 اطلاعیۀ فروش ویژه و پُستیِ #کتاب_عصر_جدید
(خوانشی از مفاهیم و راهبردهای #بیانیۀ_گام_دوم)
تألیفِ #آیتالله_میرباقری (۲۰۸ صفحه)
⬅️ برای خرید این کتاب، عدد 31 بههمراهِ تعداد کتاب را به @tamaddonnovin یا 09104646212 ارسال کنید تا فرایند خرید آغاز شود.
🔸 فرصت درخواست: ده روز
🔸 کتاب حدوداً چهار روز بعد از واریز وجه به دستتان میرسد.
🔴 امتیازات خریدِ این کتاب🔻
۱) قیمت مناسبِ کتاب (۱۸ هزار تومان)، با توجه به قیمت کاغذ
۲) #تخفیفِ_20درصدی در صورت خریدِ سه جلد یا بیشتر
۳) بستهبندی و #پُستِ_رایگان (حدود ۶۰۰۰ تومان به نفع خریدار)
۴) مطالعۀ تحلیل جامع و استراتژیک از بیانیۀ گام دوم
۵) در اختیار داشتنِ متنِ کاملِ بیانیه، در ضمیمۀ کتاب
☎️ 09104646212
🆔 @tamaddonnovin
✅ eitaa.com/mirbaqeri_book
☑️ @mirbaqeri_ir
98-9-15.mp3
40.27M
🎧 استاد میرباقری | سخنرانی در مراسم دعای ندبه، حرم مطهر حضرت معصومه(س)، ۱۳۹۸/۹/۱۵
☑️ @mirbaqeri_ir
💥 حرکت و موضعگیریِ حضرت معصومه(س)، مكمّلِ حركت و موضعگيري امام رضا(ع) است.
💥 تحليل شخصيتِ حضرت فاطمه معصومه(س) و تصرفات ایشان، باید به تبعِ تحليل شخصيت امام رضا(ع) و تصرفات آن حضرت انجام شود.
💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری:
«به نظر میرسد اتصال حضرت معصومه(س) به امام رضا(ع)، چيزي شبيه اتصال حضرت زينب كبری(س) به سيدالشهداست و موضعگيري تاريخي آن حضرت همانند موضعگيری زينب كبری(س) _ كه مكمل موضعگيري امام حسين(ع) بوده است _ مكمل حركت و موضعگيري امام رضا(ع) است.
يكي از كارهاي حضرت، هجرت ايشان است كه به دنبال هجرت امام رضا(ع) و به منظور ادامه حركت ايشان انجام گرفت و منشأ تحولات عظيم تاريخي شده است. لذا بسياري از مصادر و منابعي كه شما براي تحليل شخصيت فاطمه معصومه(س) نياز داريد، مصاديقي است كه نسبت به امام رضا(ع) در تاريخ آمده است و بيانگر نوع حركت و موضعگيري امام رضا(ع) و شرايط آن زمان است. در آن شرايط، بار محوري بر دوش امام رضا(ع) و در درجه دوم و بعد از آن معصوم، بار اصلي بر دوش فاطمه معصومه(س) است كه با آن حركت عظيم و هماهنگيهايي كه نيازمند يك تحول عظيم است همراه شدهاند.
اصولاً تحليل شخصيتِ اينگونه افراد به تبعِ تحليل شخصيت معصوم است، چون تابع معصوم هستند و تابع ایشان موضع ميگيرند. بايد ديد معصوم چه موضعي گرفته است؛ زيرا اقتضاي بعديِ اين حركت در مرحله بعد، به عهده شخصيت درجه دوم ولايي است كه چگونه موضع بگيرد. امام رضا(ع) هجرت را آغاز كردند و قدم بعد فاطمه معصومه(ع) براي تكميل و تبعيت از همان هدف، از مدينه به ايران و قم هجرت کردند.
تحقيقات ميداني به شما در اين زمينه بهشدت كمك ميكند در اينكه جامعه تشيع، بر محور فاطمه معصومه (س)شكل گرفته، و حوزه عمليه و علما در اين سرزمين جمع شدهاند، و محدثين و روّات دوام پيدا كردند. اگر چه قبل از هجرت ايشان هم قم ويژگي خاص داشت ولي دوام و بقا و محوريت يافتنِ آن بر تشيع علوي، بعد از هجرت آن حضرت به قم بوده است.»
☑️ @mirbaqeri_ir
🔸خبرِ رونمایی از «کتاب عصر جدید» و انتشار «گزیدههایی از کتاب عصر جدید» (منتشرشده در کانال) در بعضی خبرگزاریها و سایتها ↙️
🔗 https://b2n.ir/105552
🔗 https://b2n.ir/936544
🔗 https://b2n.ir/299942
🔗 hvasl.ir/news/125290
🔗 https://b2n.ir/617566
🔗 https://b2n.ir/919429
در محضر آیتالله میرباقری
💥 در علم و پژوهش، باید #رویکردِ_بیانیۀ_گام_دوم را مبنای «عمل» قرار دهیم و #اجماع درست کنیم. 💠 استا
🌀 ادامۀ «گزیدههایی از کتاب عصر جدید» (چهار پنج نکتۀ دیگر)
⬇️⬇️
💥 «بیانیۀ گام دوم» پاسخی است به مسئلۀ مستحدثۀ دوران ما
💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری:
🔹 از منظرِ بیانیۀ گام دوم، میتوان گفت که #مسئلۀ_مستحدثۀ اصلیِ ما دوران جدیدی است که با رنسانس شروع شد که محصولش یک تمدّن مادیِ فراگیر در جامعۀ جهانی است.
🔹 اگر فرضاً به قبل از انقلاب اسلامی برگردیم، مسئلۀ مستحدثۀ دنیای اسلام در مواجهه با دنیای غرب چه بود؟ آیا کارخانه و ماشین و قطار برقی و نظام خیابانها مسئلۀ مستحدثۀ ما بود؟ خیر، مسئلۀ مستحدثۀ ما #انقلاب_صنعتی و بلکه مسئلۀ «تمدّن» و مسئلۀ دوران مدرن بود.
امروز دورانی شکل گرفته که زندگی را از بندگی جدا کردهاند. اگر بگویید روح تمدّن مدرن چیست، میگوییم: سکولاریسم و عرفیسازی و جدا کردن ساحت دین و زندگی. آنها برای ساخت این تمدّن، شش ـ هفت مرحله کار کردهاند؛ اول، ایدئولوژیشان را تولید کردهاند که رکن مهم و جانِ ایدئولوژیشان همین عرفیسازی و زمینیسازی و جدا کردن دین از زندگی بشر و عاری ساختن عرصۀ حیات از آموزههای قدسی است. سپس بر اساسِ این ایدهها، دکارت و کانت و هگل و... فلسفههای جدیدی را تولید کردند؛ بعد از شکلگیری این اندیشههای فلسفی، تحولات علمی اتفاق افتاد و بعد از آن، در همان دوران، انقلاب صنعتی به راه افتاد و ساختارهای جدید جهانی و ملی درست شد و سپس #سبک_زندگی و محصولاتِ قابلِمصرف ایجاد کردند. این تمدّن حاصلِ دورانی است که با یک ایده (ایدۀ جدا کردن دین از زندگی) شروع میشود و همین ایده است که کمکم بسط پیدا میکند و به یک تمدّن تبدیل میشود و یک سبک زندگیِ فراگیر و دهکدۀ واحدی با ایدئولوژی واحد به وجود میآورد. سردمداران این تمدّن میخواهند همۀ عالَم را یکدست کنند؛ لذا اسناد بینالمللی (مثل سند 2030 و...) مینویسند و آن اسناد توسطِ کشورهای جهان امضاء میشود و همۀ کشورها مکلف میشوند که به این اسناد عمل کنند تا جامعۀ جهانی همبافت شود.
🔹 مسئلۀ مستحدثۀ امروز ما یک تمدّن فراگیر است که حاصلِ یک انقلاب علمی و صنعتی است. در مقابل این مسئلۀ مستحدثه، چه کاری باید انجام دهیم؟ آیا باید مجموعههای تبلیغی درست کنیم و یا #کتاب بنویسیم؟ همه اینها خوباند ولی پاسخ این مسئله نیستند. پاسخِ این مسئله ایجادِ یک دورانِ جدید است که با یک انقلاب شروع میشود و مراحلی را طی میکند و میتواند در مقابل دورانی که آنها ایجاد کردند تمدّنی دیگر ایجاد کند و جامعه جهانی را به عصر جدید دیگری وارد کند. #انقلاب_اسلامی گام اول از این فرایند است. ایده این انقلاب اولاً باید اسلامی باشد و ثانیاً جهانی باشد و بتواند در مقابل رنسانس، دوران جدید را برای جامعۀ بشری رقم بزند؛ چرا که نزاع انقلاب با رنسانس بر سر نظام بینالملل و جامعۀ جهانی است نه صرفاً بر سر مناسبات ملی و ضداستبدادی یا ضداستعماری. بعد از انقلاب اسلامی، #نظام_اسلامی ساخته شد و در ادامه، باید بهسمت #دولتسازی_اسلامی و #جامعهسازی و #تمدّنسازی برویم؛ این #فرایند_پنجمرحلهای، پاسخگوی مسئلۀ مستحدثۀ دوران ماست. من ترسیمِ این فرایند را نوعی #تفقه دینی میبینم. مگر تفقه دینی چیست؟ اگر بخواهیم از منظر دینی نگاه کنیم مسئلۀ مستحدثۀ امروز ما همین تمدّن مادی کنونی است و پاسخش فرایندِ پنجمرحلهایِ تمدّنسازی است که انشاءالله در #چلۀ_دوم انقلاب اسلامی ادامه خواهد یافت.
🔹 این نگاه به مسئلۀ مستحدثه و نحوۀ مواجهه با آن، خیلی عمیقتر از مواجهه با «نظام اقتصادی مادی» و نظامهای دیگر است. اینگونه نیست که ما صرفاً با نظام اقتصادیِ مارکسیسم یا سرمایهداری مواجهیم و باید در مقابل آن، نظام اقتصادی اسلامی را طراحی کنیم؛ مسئلهْ فراتر این سطح است؛ ما با «تمدّن» مواجهیم و در مقابل آن باید تمدّن دیگری بسازیم؛ بلکه ما با یک #دوران مواجهیم و در مقابل آن باید دوران جدیدی را رقم بزنیم. از منظر #بیانیۀ_گام_دوم، این عصر جدید، با جمع بین دین و دنیا و بر اساسِ اسلام ناب، اتفاق افتاده است.»
(منبع: #کتاب_عصر_جدید)
☑️ @mirbaqeri_ir
💥 در رابطۀ «امام و امت»، دولتسازی اسلامی بهمعنیِ شکلگیری «امت وسط» است.
(نظام⬅️دولت⬅️جامعه)
🔹 من اگر بخواهم #دولتسازی_اسلامی را ترجمه کنم میتوانم بگویم بهمعنیِ شکلدهی به #امّت_وسط است. ◀️ اگر میخواهیم جامعۀ ما اسلامی شود، کافی نیست که رهبرِ نظام، اسلامی بیندیشد و اسلامی عمل کند؛ بلکه به یک امّت وسطی احتیاج داریم که بتواند آن ایدهها را به برنامههای مدیریتی و راهبرانه تبدیل کند و جامعه را براساس آن تفکر و ایده پیش ببرد تا کمکم «جامعۀ اسلامی» ساخته شود.
🔹 ما در مرحلۀ «انقلاب اسلامی»، نیاز چندانی نداشتیم که دولت اسلامی (با تعریف دقیقِ آن) وجود داشته باشد، ولی در مرحلهای که میخواهیم به تمدّنسازی برسیم، چنین نیازی وجود دارد؛ چرا که اگر دولت (بهمعنای نظام حاکمیت و کارگزاران حکومتی)، بر اساسِ اسلام حرکت نکند، خلأِ بین «رهبری» و «بدنۀ جامعه» پُر نمیشود.
🔹 شیوههای راهبرانۀ مدرن در عرصههای سیاست، فرهنگ و اقتصاد، رقیب جدی ما هستند و جریان یافتنِ ایدههای رهبری در بدنۀ جامعه را تحمل نمیکنند و بلکه مانع انتقالِ آن به سطح جامعه میشوند و نمیگذارند که آن ایدهها به رفتار عمومی و سبک زندگی تبدیل شود.
اصولاً همۀ ما بهنسبتی تحتِتأثیر تمدّن غرب هستیم و اگر اطراف خودمان را نگاه کنیم، آثارِ تمدّن غرب را میبینیم که با زندگی ما آمیخته شده است. حتی عدهای هستند که مبانیِ فکریِ تمدّن غرب و ساختارهای آن را آگاهانه پذیرفتهاند و با آن همنوا و همراه هستند؛ اینها مدعیِ #مدرنیزاسیون و اصلاح قرائت دینی هستند و میگویند مدرنیته را بیاورید و کشور را با آن، مدرنسازی کنید و آنجا که مدرنسازی با دینداریِ مردم نمیخواند، قرائت دینیِ مردم را به نفعِ مدرنسازی عوض کنید. در مرتبۀ بعد، رقیبِ اندیشۀ انقلاب اسلامیْ طرفدارانِ مدل «مدرنیته اسلامی» هستند. این مدلهای رقیب، تا کنون سایشهای زیادی با انقلاب اسلامی پیدا کردهاند.
این تأثیرپذیریها از تفکر غربی و دستگاههای مدرن، در ساختارهای قوای مختلف کشور و نظام فرهنگی و نظام رسانهای ما نیز وجود دارد. حال، باید چه تغییری اتفاق بیفتد؟ ◀ حاکمیت باید بهلحاظِ بافت نیروی انسانی و اخلاق و مهارت و عقلانیتِ نیروهای انسانی، با دستگاه رهبری هماهنگ شود تا بتواند حاملِ ایده و اندیشه و تفکر رهبری برای ادارۀ جامعه باشد.
🔹 رهبر انقلاب اسلامی در بیانیۀ گام دوم، #هفت_مسئله را مطرح میکنند و میفرمایند که این هفت مسئله را در اولویت بگذارید و حول آنها کار کنید و آنها را بومیسازی کنید. ما اگر نتوانیم بر اساس تفکر اسلامی، این هفت موضوع را بومیسازی کنیم، نمیتوانیم در مقابلِ سبک زندگی مدرن، سبک زندگی اسلامی را ایجاد کنیم. سبک زندگیِ مدرن گرانبار از نظریات علمی فراوانی است و فلسفهها، اندیشههای راهبرانه، دانشها، و فناوریهای بشریِ گسترده و همچنین ساختارهای اجتماعی و نظام محصولات مختلف، آن را پشتیبانی میکند. آنها سبک زندگی را اینطور درست کردهاند. شهرسازی آنها هم حاصل همین اندیشهها و پشتیبانیهای فلسفی و علمی و تکنولوژیکی است. آنها مجموعۀ نیازمندیها را شکل دادند و برای ارضاءِ این نیازمندیها مناسباتی را درست کردند و شهرها را شکل دادند که در این شهرها، نظام نیازمندیها چرخش میکند و ارضاء میشود.
اگر ما میخواهیم فیالمثل شهر اسلامی بسازیم، به پشتوانههای متناسب با مکتب خودمان، نیاز داریم؛ اما چنانچه از همان پشتیبانهای غربی استفاده کنیم، شهرسازی اسلامی شکل نمیگیرد؛ یا اگر شهر اروپایی را الگو قرار دهیم و فقط میکدهها را خراب کنیم و بهجایِ کلیساهایش مسجد بسازیم، شهر اسلامی شکل نمیگیرد.
🔹 باید توجه کرد که دینی شدنِ دولت، یک امرِ تخصصی است؛ ◀️ هماهنگی بین «تخصصها» با رهبری جامعه، رسالت سنگین و پیچیدۀ دوران ماست. نباید منتظر باشیم که دانشگاههای مدرن، دانش و فناوری تولید کنند و ما فقط استفاده کنیم؛ اگر این محصولات را بیاورید، فرهنگ خودش را هم میآورد؛ برای مثال، فضای مجازی میآید و با خودش ادبیات و فرهنگ خودش را میآورد و قتلگاه جوانان میشود. من نمیخواهم بگویم که به هیچ وجه، از تکنولوژی غربی نمیتوان استفاده کرد؛ چون ما در مقابلِ آنها #مجبور نیستیم. آن ابزارها اقتضائات خودشان را دارند و میخواهند آن اقتضائات را بر ما تحمیل کنند، اما ما هم در دوران گذار از آنها استفاده میکنیم و اقتضائات مکتب خودمان را بر آنها تحمیل میکنیم و آرامآرام آنها را #استحاله میکنیم و مسیر خودمان را مییابیم. ما منتظر نمیمانیم که دائماً آنها تولید کنند و ما پشتسرشان حرکت کنیم! اگر راهبریِ سبک زندگیِ ما همیشه در دست آنها باشد، چرا نام آن را «اسلام» بگذاریم؟! اگر سبک زندگی ما را آنها مدیریت کنند، ما هم لاجرم تحت ولایت آنها و زیر چتر مدیریت مادی خواهیم بود.
(منبع: #کتاب_عصر_جدید)
☑️ @mirbaqeri_ir
💥 «امت وسط» چه کسانی هستند و مأموریتشان چیست؟
💥 بیانیۀ گام دوم، مبنایِ ساماندهیِ «امت وسط»
💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری:
«بر اساسِ بیانیۀ گام دوم، کانّه باید یک مجموعهای به عنوان #امّت_وسط پیدا شوند که وظیفۀ #دولتسازی_اسلامی را به عهده بگیرند. این قشرِ دولتساز همان نسل جوانِ اخلاقی، بصیر، انقلابی، متخصص، بامهارت و جهادی است که در متن انقلاب اسلامی روییده است و میتواند موتورِ محرکۀ انقلاب اسلامی برای حرکت رو به پیش باشد. اساساً ادامۀ هر انقلابی، بهخصوص انقلاب ما، منوط به این است که در درون آن، یک نیروی محرکهای متناسب با مقیاس انقلاب تولید شود، و الّا آن انقلاب افول میکند.
امروز نسلی با تفکرِ تمدّنی پا به میدان گذاشته است که معنیِ تمدّن اسلامی و میدانِ درگیری تمدّنی را میفهمد و میشناسد. نگاه این نسل، ایدۀ «دین حداقلی» نیست و دین را صرفاً یک فرهنگ نمیداند، بلکه معتقد است که دین میتواند دولت، جامعه و تمدّن جدیدی بسازد. ◀️ این مجموعۀ جوان، که آنها را امّت وسط میدانیم، باید بهسمت دولتسازی اسلامی حرکت کنند تا زمینۀ ساخت «جامعۀ اسلامی» فراهم شود.
به عبارت دیگر، ◀️ ارتباط بین «ولیّ جامعه» با «کفِ جامعه و تودههای مردمی» بهصورتِ مستقیم نیست (نمیخواهم تعبیر «پوپولیستی» را به کار ببرم، چون تعبیر دقیقی نیست). درست است که تودهها باید همراهی کنند، اما سؤال این است که آنها چگونه باید همراهی کنند؟ مثلاً آنها خانهها و شهرها را چگونه بسازند که بر اساس اسلام باشد؟ نظریۀ «دین حداقلی» میگوید «مردم روش خانهسازیشان را باید از دانش مدرن یاد بگیرند و دانشمندان اروپایی بیایند و معماری و بهداشت عمومی و شهرسازی را به آنها یاد دهند؛ رهبر جامعۀ اسلامی هم فقط بگوید نماز هم بخوانید و دروغ هم نگویید»! ولی نظریۀ دینِ حداکثر و تفکرِ تمدّنی میگوید «تمدّن اسلامیْ ژاپن اسلامی نیست؛ نه ژاپن، اسلامی میشود نه اسلام، ژاپنی میشود؛ چنانچه ما مدل شهرسازی و مدلهای دیگر را از غربیها یاد بگیریم و سپس آن را با اخلاق اسلامی ترکیب کنیم تمدّن اسلامی شکل نمیگیرد؛ باید همۀ عرصهها تحتِتأثیر فرهنگ اسلام باشد و بر اساس فرهنگ و ادبیات اسلامی و مناسبات ملی، بومیسازی شود».
مردم انقلابی ما در آنجایی که باید بهصورتِ مستقیم به سخنان نظام و رهبری عمل کنند، حقیقتاً عمل میکنند؛ اما آنجایی که ایده اقتصاد مقاومتی باید به مدل اقتصادی تبدیل شود، نمیتوانیم از مردم توقع چندانی داشته باشیم و به آنها انتقاد کنیم؛ چون مردم میگویند ما از این چیزها سر در نمیآوریم، شما بگویید چه کار کنیم! خب، چه کسی باید این وظیفه را برعهده بگیرد؟ فرضاً چه کسی باید کالای ملی را به کالای ملیِ قابلرقابت تبدیل کند تا مردم هم تبعیت کنند و کالای ملی مصرف کنند؟ ◀️ تبدیل شدنِ این ایدهها به برنامههایی که مردم با آن هماهنگ شوند، کارِ این امّت وسط است. تا وقتی که این اتفاق نیفتد جامعۀ اسلامی شکل نمیگیرد. اگر این کار انجام نگیرد، نمیتوان از جامعه توقع داشت که در موضوعات تخصصی هم تبعیت کند! اگر امّت وسط آن ایدههای اسلامی را به برنامه تبدیل کند و نهادها و الزاماتش را هم بسازد، میتوان از عموم مردم انتظار داشت که در آن چارچوب عمل کنند؛ ولی وقتی امّت وسط کار خودش را انجام ندهد، نمیتوانید به مردم بگویید که شما در این زمینهها تخلف کردهاید! چرا که عرصههای تخصصی برای آنها چندان روشن نیست.
پس، اگر بخواهیم ولایت ولیّ فقیه به #کف_جامعه بیاید و امّتی بر محور امام مسلمین شکل بگیرد و ولایت حقه در همۀ عرصههای زندگی (عرصۀ خوراک، پوشاک، مسکن، ازدواج، اشتغال، تحصیل، تفریح و...) جریان یابد و دین در این ساحتها حاضر باشد، باید با همتِ نسل جوان انقلابی، ساختارها و مفاهیم اسلامی شکل بگیرد. ◀️ این نسل باید با تمسک به بیانیۀ گام دوم، تفکر اسلامی و انقلابی را به سبک زندگی تبدیل کند و آن وقت تودههای مردم و امّت اسلامی در این سبک زندگی، زندگی میکنند. نقش مردم این است که وقتی آن ایده به سبک زندگی تبدیل شد، بپذیرند و همراهی کنند و در آن چارچوب حرکت کنند و الّا خودشان نمیتوانند سبک زندگی را طراحی کنند. به عبارت دیگر، وقتی دولت اسلامی ساخته شود، مردم در ساحت نظامات محقَّقِ اسلامی زندگی میکنند و رابطۀ بین امام و امّت برقرار میشود و جامعۀ اسلامی شکل میگیرد.»
(منبع: #کتاب_عصر_جدید)
☑️ @mirbaqeri_ir
🔴 عبارت پشت جلد #کتاب_عصر_جدید (خوانشی از مفاهیم و راهبردهای #بیانیه_گام_دوم)
🔸 انقلاب اسلامی یک حرکت تمدنی بود که انسدادِ تاریخیِ بعد از رنسانس را شکست و عصر جدیدی را آغاز نمود. بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی را در چنین مقیاسی شناسایی میکند و شاخصهای جدیدی برای ارزیابیِ موفقیتها و کاستیهای آن ارائه میدهد.
🔸 «بیانیۀ گام دوم» سرسلسلۀ اسنادی است که علمای شیعه برای راهبری حوادث اجتماعی تنظیم کردهاند. این سند رفیعتر از کتاب «تنبیهُالاُمّه» علامه نائینی و اندیشهٔ اجتماعیِ بزرگانی چون شهید مطهری و شهید صدر است؛ چون آنها در مقام راهبریِ یک انقلاب تمدنی در مقیاس جهانی نبودند.
🔸 «بیانیۀ گام دوم» باید #مستندسازی و #تئوریزه شود و بر محور آن، #نظریهپردازی و #راهبردنگاری و #گفتمانسازی صورت گیرد و نیز مبنای #برنامهنویسی و برنامهریزی قرار گیرد و #اسناد_بالادستی با آن هماهنگ شوند. همچنین باید یک #قرارگاه شکل گیرد که مبتنی بر این سند، نسل جوانِ آتش به اختیار را هماهنگ کند و سامان دهد.
☑️ @mirbaqeri_ir
💥 بیانیۀ گام دوم، منشور فکریِ نسل جوان
💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری:
«بیانیۀ گام دوم میتواند بهمنزلۀ یک #منشور_فکری برای نسل جوان و جریان آتشبهاختیارها باشد که از زایشها و رویشهای انقلاب اسلامی هستند و انقلاب اسلامی باید بر روی دوش اینها قرار گیرد و قدمهای بعدی را استوار بردارد. این نسل و این جریان، برای اینکه از #تفرّق بیرون بیایند، ابتدا باید از تفرّقِ در فکر و اندیشه پرهیز کنند. این بیانیه ظرفیت دارد که این جمع را بهلحاظ درکشان از انقلاب اسلامی، بهلحاظ مواجهه با مسائل مستحدثۀ دوران ما، بهلحاظ موضوعاتی که محل نزاع ما با تمدّن رقیب است، و بهلحاظ مراحلی که ما باید از آنها عبور کنیم تا به مقصد برسیم، به #همآوایی و #همدلی و #همفکری برساند. این بیانیه میتواند به شکلگیری و سازماندهی این امّت وسط کمک کند و به آنها نقشۀ راه بدهد. حقیر نمیخواهم اصطلاحِ قرآنیِ «امّت وسط» ـ ««وَكَذٰلِكَ جَعَلناكُم أُمَّةً وَسَطًا»» ـ را به موضوع این بحث تطبیق دهم؛ امّت وسطِ قرآنی ابتدائاً به اهل بیت(ع) تفسیر میشود؛ ولی از آن تعبیر، ایده میگیریم.
البته استفاده از بیانیۀ گام دوم به عنوان منشور فکری، منوط به این است که این بیانیه تئوریزه شود و مبانی عام اعتقادی و کلامیِ آن و مبانی انضمامی به موضوعاتی همچون عدالت، مبارزه با فساد، آزادی، استقلال، سبک زندگی و... استخراج شوند. مثلاً در مبانی اعتقادی، ایشان در کتاب #طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن، نگاه عمیقی را مطرح کردهاند؛ رهبر معظم انقلاب اسلامی در این کتاب، توحید را صرفاً «نظری» تعریف نمیکنند، بلکه «عینی» تعریف میکنند. معارف قرآن واقعاً همینطور است؛ قرآن کریم «توحید و کفر» را در مرحلۀ تحقق تحلیل میکند و «شجرۀ طیبه» و «شجرۀ خبیثه» را معرفی میکند که هر دو در عینیت با هم درگیر هستند.
همچنین باید براساس این بیانیه، #راهبردنگاری و #برنامهنویسی کنیم و وارد عرصۀ عمل شویم. و طبیعتاً باید یک «قرارگاه» هم شکل گیرد که مبتنی بر این تفکر و این برنامه، این جمعیتِ آتش به اختیار را هماهنگ کند و سامان دهد.»
(منبع: #کتاب_عصر_جدید)
☑️ @mirbaqeri_ir
💥 پیشنهادی به متولیان تبلیغ دربارۀ «بیانیۀ گام دوم»
💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری:
«به متولیانِ تبلیغ پیشنهاد میدهم که #تبلیغ_تخصصی برای این قشر وسط (نسل جوان نخبه و انقلابی) راه بیندازند.
بسیاری از موضوعاتِ تخصصی، برای تودۀ جامعهْ گفتنی نیست و اساساً موضوعِ ابتلای آنها نیست، بلکه موضوع ابتلایِ قشر وسط است.
#قشر_وسط باید این موضوعات را سروسامان دهد و بعد از آن، #مردم همراهی کنند.
باید گفتمان بیانیۀ گام دوم را در فضای همین امّت وسطی که میخواهند بار را بردارند، ترویج و تثبیت کنید.»
(منبع: #کتاب_عصر_جدید)
☑️ @mirbaqeri_ir
🔴 گزیدههایی از دیدگاههای آیتالله میرباقری دربارۀ «بیانیۀ گام دوم»
(منتخبی از #کتاب_عصر_جدید)
💥 در بیانیۀ گام دوم، شاخصهای جدیدی برای ارزیابیِ انقلاب اسلامی مطرح شده است که بر غیرِ انقلاب اسلامی قابلتطبیق نیست.
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/2258
💥 چرا بعضیها با جوشش انقلابی مخالفاند؟
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/2259
💥 نقدی بر «سند الگوی اسلامی_ایرانی پیشرفت»
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/2260
💥 حتی در کاخ فرعون سه اسوه وجود دارد: حضرت موسای کلیم، آسیه (همسر فرعون) و مؤمن آل فرعون. / رویکرد درست، فتح قلّههای علم مدرن و استحالۀ آن علم و عبور از آن مرزهاست./ رویکرد ما در برابر تمدن غرب، استحالۀ آن تمدن در تمدن نوین اسلامی است (نه پذیرش، نه گزینش، نه گریز)
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/2261
💥 استحاله چیست؟
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/2262
💥 فرایند پنجمرحلهای تمدنسازی
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/2263
💥 در بیانیه گام دوم، «فرایند پنجمرحلهای تمدنسازی»، در «دو گام» خلاصه شده است.
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/2264
💥 بیانیۀ گام دوم میتواند جلوی خطاهای محاسباتی را بگیرد.
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/2265
💥 یک «منظومۀ فکری»، بیانیۀ گام دوم را پشتیبانی میکند. آن منظومۀ فکری باید کشف و تنظیم شود.
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/2267
💥 تحلیلهای تقلیلگرایانه و سادهانگارانه از بیانیۀ گام دوم، عاملِ از دست رفتنِ جایگاهِ حقیقیِ این سند میشود.
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/2268
💥تفاوت نظریۀ «نظام انقلابی» با «استعجال»/ وقتی شما بهسمتِ آرمانهای تاریخی حرکت میکنید، صبرتان هم باید تاریخی باشد و طراحیتان هم باید تاریخی باشد./ بعضیها خربزهکار هستند و اصلاً حاضر نیستند درخت گردو بکارند، میخواهند الآن بکارند و پاییز هم برداشت کنند و بخورند، حوصله ندارند درخت گردو بکارند که چند دهه یا چند قرن بماند و نسلهای آینده از ثمرهاش بهره ببرند.
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/2269
💥 معنای عبارتِ «انقلاب آماده تصحیح خطاهای خویش است»، چیست؟
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/2270
💥 در علم و پژوهش، باید رویکردِ بیانیۀ گام دوم را مبنای «عمل» قرار دهیم و اجماع درست کنیم.
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/2273
💥 «بیانیۀ گام دوم» پاسخی است به مسئلۀ مستحدثۀ دوران ما
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/2286
💥 در رابطۀ «امام و امت»، دولتسازی اسلامی بهمعنیِ شکلگیری «امت وسط» است. (نظام⬅️دولت⬅️جامعه)
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/2290
💥 «امت وسط» چه کسانی هستند و مأموریتشان چیست؟/ بیانیۀ گام دوم، مبنایِ ساماندهیِ «امت وسط»
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/2291
💥 بیانیۀ گام دوم، منشور فکریِ نسل جوان
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/2293
💥 پیشنهادی به متولیان تبلیغ دربارۀ «بیانیۀ گام دوم»
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/2294
🔘 عبارت پشت جلد کتاب عصر جدید (خوانشی از مفاهیم و راهبردهای بیانیه گام دوم)
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/2292
98-09-16-mirbagheri.mp3
14.86M
استاد میرباقری | برنامه سمت خدا، ۱۳۹۸/۹/۱۶
⚡️موضوع: ویژهبرنامه شهادت حضرت معصومه سلام الله علیها