eitaa logo
در محضر آیت‌الله میرباقری
33.1هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
436 ویدیو
143 فایل
💠 پایگاه اطلاع‌رسانی و نشر دیدگاه‌های آیت‌الله میرباقری ☑️ @mirbaqeri_ir 💠 کانال نشر آثار چندرسانه‌ای (صوت، فیلم، پادکست، سخن‌نگاشت) ☑️ @mirbaqeri_resane
مشاهده در ایتا
دانلود
در محضر آیت‌الله میرباقری
💥 «دولت مدرن» یک #دولت_حداکثر است نه #دولت_حداقل. تبیین رسالت دولت، مقدمۀ گفت‌و‌گو از «نسبتِ دین و د
💥 باید نسبت » و را بیان کند. 💥 «دین» نمي‌تواند نسبت به «دولت حداکثر» بي‌تفاوت باشد و در عین حال، سعادت انسان را هم تأمين کند. 💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری: «دولت‌های حداکثر خصوصیاتی دارند. دولت‌های حداکثر اين است که افراد در آن محور نيستند، بلکه سازمان‌ها و ساختار‌هاي اجتماعي محور مديريت‌اند؛ يعني تفاوتي که در دولت‌هاي مدرن پيدا شده اين است که تصميم‌سازي و تصميم‌گيري در آنها بر محور سازمان انجام مي‌گيرد، نه بر محور شخص. دولت‌های مدرن، که دولت حداکثر هستند، این است که رسالتشان بسترسازي و «اقامه» يک اخلاق و فرهنگ و رفتار خاص اجتماعي است. منظومه این خلقيات، و تفکرات و اطلاعات اجتماعي و انديشه‌هاي جمعي، و رفتار و تصرفات جامعه است که به يک توسعه خاص منتهي مي‌شود؛ [لذا] رسالت اين دولت‌ها ايجاد بستر براي پيدايش اخلاق، فرهنگ و رفتار خاص اجتماعي است. به‌تعبير ديگر اقامه يک اخلاق، فرهنگ و رفتار، محور تصميم‌گيري‌ها و تصرفات دولت‌هاست؛ دولت‌ها بستر‌هاي روحي، ذهني و عيني اجتماعي براي بازسازي انسان‌ها ايجاد مي‌کنند؛ شرايط روحي، ذهني و عيني خاصی [ایجاد می‌کنند] که فرد در اين شرايط تنفس مي‌کند و در آن به اخلاق و گرايش‌ها، و انديشه‌ها و تفکرات، و رفتار و اعمال خاص مي‌رسد؛ ايجاد اين بسترها – اعم از بستر گزينش سياسي، فرهنگي و اقتصادي [و به‌تعبیر جامع] بستر هدايت اختيارات اجتماعي ـ کار حکومت‌ها و دولت‌هاست؛ يعني کار دولت‌ها اقامه است. چنين دولتي، حکومت يک فرهنگ بر آن است. فرهنگ توسعه خاصی بر مديريت توسعه حاکم است؛ مديريت توسعه از فرهنگ توسعه و تکامل فارغ نيست؛ [بلکه] تکاملِ همه شئون را بر اساس يک فرهنگ خاص هدايت مي‌کند. آن فرهنگ هم فقط فرهنگ ارزش‌ها نيست، [بلکه] اعم از فرهنگ ارزش‌ها، دانش‌ها و گرايش‌ها و فرهنگ حاکم بر گرايش‌ها و دانش‌ها و ارزش‌هاست؛ اين فرهنگ بر مديريت تکامل حاکم است. اگر چنين مديريتي تصوير شد (که مديريتي همه‌جانبه است، اخلاق سازماني خاص و رفتار سازماني خاص و اطلاعات سازماني خاص ايجاد مي‌کند، نظام توزيع اخلاق و اطلاع و رفتار درست مي‌کند) آنگاه جای سؤال است که آیا واقعاً دين مي‌تواند نسبت به اين دولت بي‌تفاوت باشد و در عین حال سعادت انسان را هم تأمين کند؟» 📚 منبع: کتاب ☑️ @mirbaqeri_ir
حکمت حکومت (1).pdf
2.08M
فهرست کتاب حکمت حکومت، جلد 1⃣
حکمت حکومت (2).pdf
2.86M
فهرست کتاب حکمت حکومت، جلد 2⃣
⚡️ تعريف دولت و‌ حکومت به «ايجاد امنيت و جلوگيري از اغتشاش و جمع‌آوري ماليات‌هاي عمومي براي اداره دولت و امثال اینها»، تعریفی ساده‌انگارانه است. 💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری: 🔹 تعريف دولت به «ايجاد امنيت و جلوگيري از اغتشاش و مثلاً جمع‌آوري ماليات‌هاي عمومي براي اداره دولت و امثال اینها»، تعریفی ساده‌انگارانه است و یا لااقل تعريف از دولتي است که دوره‌اش گذشته است. دولت‌هاي مدرني که به‌ويژه بعد از جنگ جهاني دوم شکل گرفته‌اند، هرگز چنين رسالت محدودي ندارند و رسالتشان بسیار فراتر از اينهاست. 🔹 دولت‌هاي مدرن، حتي به اعتقادات ماورائي بشر چنگ‌اندازي مي‌کنند و اين دخالت را از ارکان توسعه مي‌دانند. ‌تغيير در اعتقادات ماورائي بشر و هماهنگ‌سازي این اعتقادات و گرايشات، و ايمان ماورائی بشر با اهداف توسعه، از رسالت‌هاي اساسي دولت‌هاي مدرن است؛ يعني هدف دولت‌هاي مدرن، بازسازي جامعه براي نيل به تکامل و توليد یک وضعيت جديدِ هماهنگ با تکامل است. 🔹 باید به این پرسش جواب داد که اين دولت حداکثر چه ارتباطي به دين دارد؟ آيا دين، دولت حداکثر را مي‌پذيرد يا خیر؟ يعني [آیا] دين، مهندسي اجتماعي براي تکامل عباد به‌سوي خداي متعال را مي‌پذيرد يا خیر؟ کمااينکه دولت‌هاي مادي در جهت توسعه حرص و عشق به دنيا و توسعه تعلق خاطر به دنيا مهندسي اجتماعي مي‌کنند؛ آيا چنين مهندسي هماهنگي براي توسعه تقرب، در نقطه مقابل دولت مدرن، از رسالت‌هاي دين است يا خیر؟» منبع: کتاب ☑️ @mirbaqeri_ir
🇮🇷 استاد سید محمدمهدی میرباقری: 💥 چهار دهه است که پرچم جمهوری اسلامی درمقابلِ هجوم همه‌جانبه دشمن، پابرجاست و این پابرجا ماندن، ناشی از استقامت در راه دین خداست و این بزرگ‌ترین شاخصهٔ دین‌داری ملت ایران است. 💥 آخرین جنگ آمریکا با ما همین محاصره اقتصادی است و مطمئنم اگر استقامت کنیم پیروز خواهیم شد و این پیروزی مقدمه‌ای برای افول بیشتر آمریکا خواهد شد. و ما در دلِ همین سختی‌هاست که ساخته می‌شویم و پیش می‌رویم. ☑️ @mirbaqeri_ir
ویژه‌برنامه اربعین شهادت سپهبد حاج قاسم سلیمانی و همراهان شهیدش و سالگرد شهادت عماد مغنیه در چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با سخنرانی: آیت‌الله میرباقری و مداحی: حاج مهدی رسولی، حاج امیر عباسی، حاج میثم مطیعی سه‌شنبه، ۲۲ بهمن‌ماه ۹۸، از ساعت ۱۹:۳۰ تهران، بزرگراه شهید چمران، پل مدیریت، مسجد دانشگاه امام صادق علیه‌السلام، هیأت میثاق با شهدا @mahdirasuli_ir @mirbaqeri_ir
💥 جایگاه کتاب «حکمت حکومت» اثر آیت‌الله میرباقری 🔷 مجموعه گفتار‌های «حکمت حکومت» (اثر استاد میرباقری)، در امتداد مجموعه گفتار‌های «ولایت الهیه» و «حکمت تاریخ» قرار دارد و یکی از بسته‌های مهم «نظام فکری» @jariehekmat محسوب می‌شود. 🔸 مجموعۀ نظام عالم را مبتنی بر وحی توصیف می کند و جایگاه الوهیت و نبوت و امامت را در «نظام خلقت» و «نظام پرستش» توضیح می دهد. 🔸 مجموعه این جهان‌نگری را بر تاریخ تطبیق می‌دهد و تصویری موحدانه از مبدأ و مسیر و منتهای تاریخ بشر بر محور انبیاء و اولیاء الهی به دست می‌دهد. 🔸 در ادامه، مجموعه زیرساخت‌های معرفتیِ حکومت دینی و نظام ولایت اجتماعی را تبیین می‌کند و آفاقی تازه از چرایی و چگونگی جریان توحید و ولایت الهیه در ساحت حیات اجتماعی بشر می‌گشاید. اساساً «حکمت» همان نظام معارف دینی است که بر اساس فهم اجتهادی از قرآن و روایات به دست می‌آید. بنابراین «حکمت حکومت» به‌مثابۀ نوعی حکمتِ مضاف و به‌معنای تبیین و تشریح «نظریۀ حکومت» بر پایۀ مبانی و معارف دینی است. ☎️ 09104646212 🆔 @tamaddonnovin
در محضر آیت‌الله میرباقری
⚡️ تعريف دولت و‌ حکومت به «ايجاد امنيت و جلوگيري از اغتشاش و جمع‌آوري ماليات‌هاي عمومي براي اداره دو
💥 «دولت مدرن» می‌کند نه . 💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری: «دولت، صرفاً معيشتِ طبيعي انسان‌ها را تأمين نمي‌کند، بلکه تعريف جديدی از معيشت ارائه مي‌دهد و در ساخت‌وساز معيشتي انسان‌ها تصرف مي‌کند؛ در ذائقه و در پسند اجتماعي آنها و در زيباشناسي‌شان تصرف مي‌کند و اين ذائقه و پسند و زيباشناسي را به‌سمت الگو‌هاي تعريف‌شده‌اي که تکامل اجتماعي تعريف کرده هدايت مي‌کند. نمی‌توان گفت دولت چه ربطي به تأمين نياز طبيعي دارد؟ دولت‌های مدرن پاره‌اي از نياز‌ها را از بين مي‌برند و نيازهای جديدی ايجاد مي‌کنند. همچنین، این دولت‌ها تعريف جديدی از امنيت ارائه مي‌دهند و تعريف امنيت را در بستر تکامل، تبديل مي‌کنند؛ این‌چنین نیست که دولت‌هاي کنونی ـ به‌خصوص در شکل نظم نوين جهاني و مديريت واحد جهاني – در یک فضای ثابت عهده‌دار ايجاد امنيت و ارتباط با دولت‌ها باشند؛ بلکه به‌دنبال حاکم کردن يک نظم مادی بر تکامل عالم هستند که هدفِ آن تکامل بهره‌وري مادي است. نظام توازن، حق بهره‌وري، قسط و حدود اختيارات خرد هم متناسب با اين نظامِ تکامل و هدف آن تعريف مي‌شود. اگر هدفْ توسعه بهره‌وري مادي است، حتماً صيانت سرمايه اصل مي‌شود و توسعه سرمايه بر نظام توازن بين‌المللي و نظام حدود اختيارات و گزينش‌هاي خرد حاکم مي‌شود و گزينش فرهنگي، گزينش سياسي و گزينش عيني انسان‌ها قيد مي‌خورد. يعني این نظام‌ها بستري براي گزينش فرهنگي مي‌سازند که اختيار انسان‌ها در آن بستر حرکت می‌کند و شکل مي‌گيرد؛ يعني اختيارات عباد را در کانال‌ها و مجاري خاص هدايت مي‌کنند. حکومت‌هاي کنوني، بر اختيارات انسان‌ها ولايت مي‌کنند؛ بحثِ وکالت در میان نيست؛ واقعيت عيني دولت مدرن، ولايت بر اهواء بشريت و سرپرستي توسعه اهواء است. ⬅️ غفلت و چشم‌پوشی از اين واقعيت عيني و تعریف کردن دولت به يک کلّي ذهني و حل‌و‌فصل کردن مسئله بر این مبنا، غفلت از ارتباط دين و تکامل است. دين عهده‌دار تکامل است؛ و به‌وسيله دين تکامل تقوا واقع مي‌شود.» منبع: کتاب ☑️ @mirbaqeri_ir