⚡️حتی در کاخ فرعون سه اسوه وجود دارد: حضرت موسای کلیم، آسیه (همسر فرعون) و مؤمن آل فرعون.
⚡️ رویکرد درست، فتح قلّههای علم مدرن و استحالۀ آن علم و عبور از آن مرزهاست.
⚡️ رویکرد ما در برابر تمدن غرب، استحالۀ آن تمدن در تمدن نوین اسلامی است (نه پذیرش، نه گزینش، نه گریز)
💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری:
🔸 آیا همهچیزِ غرب بد است؟ به یک معنا خیر. همۀ آدمهایی که در غرب هستند بدند؟ خیر، اصلاً اینطور نیست. حتی در کاخ فرعون سه اسوه وجود دارد: حضرت موسای کلیم، آسیه (همسر فرعون) و مؤمن آل فرعون.
ما جنگ با آدمها نداریم، با جریان تمدّن غرب کار داریم.
🔸 از دستاوردهای غربی حتماً باید استفاده کنیم؛ گمان من این است که حتماً باید قلّههای علم و تکنولوژی غربی را فتح و استحاله کنیم، و الّا نمیتوانیم آن را کنترل کنیم و بر تمدّن غرب چیره شویم. رویکرد ما فتح قلّههای علم مدرن و عبور از آن مرزهاست. پس، در عمل باید به همین نسخه عمل کنیم که قلّههای دانش غرب را فتح کنیم؛ حتماً نباید از آنچه در جهان میگذرد بیخبر باشیم؛ باید آنها را بگیریم و تسخیر کنیم و سپس استحاله کنیم. قبل از تسخیر نمیشود اصلاح و ترمیم و استحاله کرد. شما تا به علوم روز مسلط نشوید، اصلاً نمیتوانید کاری با آن انجام دهید.»
🔸 ما نه غربپذیریم، نه غربگزینیم، نه غربگریزیم و نه غربستیزیِ کور را دنبال میکنیم. رویکرد ما رویکرد استحالۀ تمدّن غرب در تمدّن اسلامی است؛ کمااینکه غرب میخواهد ما را در خودش استحاله کند. هر تمدّنی اگر رقیب تمدّنی دارد، به کمتر از استحالۀ او قانع نیست. الآن غرب میخواهد ما را در جهازِ هاضمۀ فرهنگی خودش منحل و مضمحل کند و تلقیمان از خدا و دین و دینداری را بهگونهای تغییر دهد که با مدرنیته بسازد. در مقابل، ما باید آن تمدن را در مفاهیم دینی خودمان استحاله کنیم. این استحاله از ایدئولوژی تا فلسفه تا دانش و تا تکنولوژی پیش میرود. همۀ این سطوح را باید استحاله کنیم.
(منبع: #کتاب_عصر_جدید)
☑️ @mirbaqeri_ir
⚡️ استحاله چیست؟
💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری:
«میتوانیم در چهارچوب ارزشهای خودمان، پدیدههای نو را استحاله کنیم. منتها استحاله سطوحی دارد، از مراحل ساده تا مراحل پیچیده.
ما اگر یک شیء را با نقطهمختصاتش آوردیم، کل آن سیستم را آوردهایم. ما اگر سیستم برقرسانیِ یک اتومبیل را قبول کردیم، کل دستگاه آن را قبول کردهایم؛ مگر اینکه نقطهمختصاتش را عوض کنیم. تا وقتی که در نقطهمختصاتش تغییری ندهیم، باید کل موتور را متناسب و سازگار با همان بسازیم. حتی اگر ما چرخ یک اتومبیل را با همۀ نقطهمختصات قبول کنیم، کل اتومبیل را قبول کردهایم. آیا میتوانیم چرخ تراکتور (با شدّت نیرویی که تولید میکند) را به ماشین بنز وصل کنیم؟ آیا چرخ پیکان را میشود به بنز ببندیم؟ آیا میتوانیم سیستم اتومبیلی را که با سوخت فسیلی کار میکند ـ مثلاً ـ به قطار برقی تبدیل کنیم؟ آیا میتوانیم همان سیستم برقرسانی آن را به اینجا بیاوریم؟ قطعاً خیر. پس همۀ اجزا را باید عوض کنید.
طبیعتاً نظم اجتماعی و روابط اجتماعی، بسیار پیچیدهتر و ارگانیزهتر از یک سیستم سادۀ مکانیکی است؛ لذا باید پدیدههای نو را هوشیارانه بیاوریم و در آن تصرف کنیم و استحالهاش کنیم و الّا آن پدیده، متصرف خواهد شد. ما در مقابلِ پدیدههای جدید مجبور نیستیم؛ ولی اگر آنها را با همۀ لوازم و اقتضائاتش قبول کردیم، منفعل میشویم؛ مثلاً اگر رسانه را با همۀ اقتضائاتش قبول کردیم، در مقابلِ آن منفعل میشویم. رسانه را باید بیاوریم و در مقاصد خودمان در سطوح مختلفی استحاله کنیم. خودِ غربیها هم همین کار را میکنند. مثلاً یکموقعی با چکش و میخ روی سنگ مینوشتند، اما الآن با قلم نوری مینویسند؛ آن ابزار قدیمی استحاله شده و به ابزار دیگری تبدیل شده است. رسانههای دیجیتال امروزی هم تفاوت زیادی با رسانههای قدیمی دارد؛ رسانههای قدیمی در یک فرایندی استحاله شده و بهصورتِ مجموعۀ دیگری درآمده است. سؤال این است که چرا همیشه آنها این کار را انجام دهند؟ ما هم باید این پدیدهها را در فرایند دیگری به نفع خودمان استحاله کنیم.
البته تمامِ کار ما هم این نیست که فقط تمدّن رقیب را استحاله کنیم، بلکه خودمان هم باید تولید کنیم؛ ولی چون در مواجهۀ با آن تمدّن هستیم، ناچاریم موضع و استراتژی روشنی در مقابلِ آن داشته باشیم.»
(منبع: #کتاب_عصر_جدید)
☑️ @mirbaqeri_ir
💥 فرایند پنجمرحلهای تمدنسازی
💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری:
«از نگاه رهبر معظم انقلاب، انقلاب اسلامی برای ایجاد یک دوران جدید و رسیدن به اهداف ملی و جهانیاش باید پنج مرحله را پشت سر بگذارد تا این تکانه در جهان ایجاد شود و جامعۀ جهانی را برای عصر ظهور بیدار و آماده کند؛ این پنج مرحله عبارتاند از: انقلاب اسلامی، نظام اسلامی، دولت اسلامی، جامعۀ اسلامی و تمدّن اسلامی.¹
دو مرحلۀ انقلاب اسلامی و نظام اسلامی طی شده است و هیچکدام از اینها بر اساسِ گرتهبرداری و الگوبرداری از نظامهای موجود و انقلابات موجود نبوده است.
1⃣ «انقلاب اسلامی» الگوبرداری از غرب نبود. ما الگوی انقلاب کبیر فرانسه یا اکتبر روسیه، و مبارزات پارلمانتاریستی یا مبارزات مسلحانه را دنبال نکردیم. امام(ره) یک شیوۀ جدیدی از انقلاب را ایجاد کردند که سابقه نداشت... .
2⃣ «نظام اسلامی» هم که در چهارچوب قانون اساسی شکل گرفته، الگوبرداری از غرب نیست. گرچه در قانون اساسی جمهوریت با ولایت فقیه جمع شده است، اما این یک الگوی جدید و یک منظومۀ جدید است... .
3⃣ مرحلۀ بعدی این است که به «دولت اسلامی» برسیم. دولت اسلامی یعنی رفتار و اخلاق حاکمان و دولتمردان و همچنین تدبیر و ادارۀ کشور و ساختارهایی که برای ادارۀ کشور درست میشود و برنامهها و نقشههایی که دولتها اِعمال و عملیاتی میکنند، باید اسلامی شود. برای تحقق دولت اسلامی، به یک عقبهای نیاز است که آن عقبه را هم خودِ رهبری طراحی کردهاند. اول اینکه تفقه دینی ما باید ارتقاء پیدا کند و عقلانیت دینی ما رشد کند و به ظرفیتی برسد که از آن، ادارۀ حکومت و مدیریت پیشرفت اجتماعی به دست بیاید. دوم اینکه به تولید علم انسانی دینی نیاز داریم. ایشان با صدای بلند فرمودند که علوم انسانی غرب مبتنی بر فلسفۀ مادی است. پس با آن علوم نمیشود دولت اسلامی ساخت و کشور را اسلامی اداره کرد. پشتوانۀ دیگرِ آن، الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی است. اینها عقبههایی هستند که باید تولید شوند. رهبر بزرگوار انقلاب اسلامی در دهههای اخیر بر همین امر تمرکز کردند و زیرساختهای تفقه در مقیاس اداره، و تولید علم دینی، و طراحی الگوی پیشرفت ایرانی اسلامی را فراهم کردند و لذا ما در آستانۀ حرکت بهسمتِ دولت اسلامی هستیم.
4⃣ و 5⃣ بعد از این مرحله باید «جامعه اسلامی» ساخته شود. طبیعتاً وقتی نظام ما نظام اسلامی بود و مجموعۀ تدابیر سیاسی و فرهنگی و اقتصادی برای راهبریِ یک امّت، اسلامی بود، آنگاه خروجیِ این دولت و امّت اسلامی، «تمدّن اسلامی» خواهد شد؛ یعنی تعیناتِ قابلِ ارزیابی و مشاهدۀ آنها همان تمدّن اسلامی میشود و به عنوانِ یک الگو در مقابلِ جهانیان و در مقابلِ تمدّن رقیب قرار میگیرد.
این یک افقِ دستیافتنی از آرمان عصر ظهور است. مبنای ایشان این است که اگر انقلاب اسلامی بخواهد جامعۀ بشری را بهسمتِ ظهور حرکت دهد و یک آگاهیبخشی انجام دهد و تحرکی در جامعۀ جهانی ایجاد کند، باید الگوی مناسبی را پیشِ روی بشر قرار دهد؛ انقلاب اسلامی، هم باید تمدّن رقیب را نفی کند و با آن درگیر باشد و هم یک الگوی مناسبی ارائه کند که این الگو، محورِ تمایلِ جامعۀ جهانی بهسمتِ جامعۀ دینی و عصر جدید و گرایش بهسمتِ ایدۀ جمع بین دین و دنیا گردد و مقدمۀ حرکت بهسمتِ ظهور باشد. این تحلیل ایشان است.
البته بعضی میگویند ما برای حرکت بهسمتِ ظهور نمیتوانیم تمدّنسازی کنیم؛ سازندگی در مقیاس تمدّن را منکر هستند و میگویند ما فقط میتوانیم خودمان را حفظ کنیم یا حداکثر میتوانیم با نظم جهانی مبارزه کنیم، اما نمیتوانیم الگویی بسازیم.
رهبر انقلاب بر این باورند که تمدّنسازیْ مابهالنّزاع و مقیاس درگیری اسلام و غرب است و در دسترسِ ماست؛ این تمدّن بعد از تشکیل دولت اسلامی و جامعۀ اسلامی شکل میگیرد.
1. http://farsi.khamenei.ir/newspart-index?tid=3517
(منبع: #کتاب_عصر_جدید)
☑️ @mirbaqeri_ir
💥 در بیانیه گام دوم، «فرایند پنجمرحلهای تمدنسازی»، در «دو گام» خلاصه شده است.
💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری:
"رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم، آن پنج مرحله تمدنسازی را در دو گام خلاصه کردهاند.
گام اول، چهل سال گذشته است که در آن، گویا دو و نیم مرحله پیشروی شده است:
1. انقلاب اسلامی؛
2. نظام اسلامی؛
3. زیرساختهای دستیابی به دولت اسلامی.
لذا با اینکه در بیانیههای دیگر میفرمودند «راه پیش رو، دشوارتر از گذشته است»، بیان ایشان در این مرحله این است که شاید مسیر پیش رو آسانتر از گذشته باشد. گویا زیرساختهایش فراهم شده و ظرفیتهای مختلفی از قبیلِ شکلگیری جبهۀ مقاومت، تغییر موازنۀ قدرت و پیشروی در مقیاس جامعۀ جهانی، تربیت نیروی انسانی گسترده، رشد معنویت و اخلاق، پیشرفتهای داخلی در زمینههای مختلف و... شکل گرفته است؛ البته اینها به آسانی هم به دست نیامده است.
اینها مقدوراتی است که در چلۀ دوم برای حرکت بهسمتِ دولت اسلامی و جامعۀ اسلامی و تمدّن اسلامی در اختیار داریم."
(منبع: #کتاب_عصر_جدید)
☑️ @mirbaqeri_ir
💥 بیانیۀ گام دوم میتواند جلوی خطاهای محاسباتی را بگیرد.
💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری:
«متأسفانه بسیاری از تحلیلهایی که الآن در جبهۀ غربگراها نسبت به انقلاب اسلامی وجود دارد، بهنوعی تحریف انقلاب اسلامی است که نسبت به وضعیت کنونی و آیندۀ انقلاب اسلامی ایجاد یأس و سرخوردگی میکنند و موجب پیدایش #خطای_محاسباتی میشوند. این تحلیلها تحتتأثیر ادبیات مدرن و عقلانیت مدرن هستند و انقلاب اسلامی را با ملاک قرار دادنِ آرمانها و شاخصهای غربی میسنجند.
غربِ مدرن برای خودش آرمانهایی دارد و شاخصهایی برای ارزیابی پیشرفت خودش بهسمتِ آن آرمانها تولید کرده است؛ بعضیها میخواهند با همان آرمانها و شاخصها، انقلاب اسلامی را خوانش و ارزیابی کنند و طبیعتاً به نظرشان میآید که ما پیشرفت نداشتهایم و لذا دچار خطای محاسباتی میشوند و نگاه کاملاً انتقادی و گاهی براندازانه پیدا میکنند. چه آنها که تابع منطق دیالکتیک هستند و دیالکتیکی فکر میکنند، و چه حتی کسانی که بر اساسِ منطق نئولیبرالها فکر میکنند، چنین نگاهی به انقلاب اسلامی دارند.
متأسفانه این خطای محاسباتی، در بسیاری مواقع، از بدنۀ کارشناسیِ لیبرال یا کارشناسیِ متأثر از اندیشههای سوسیالیستی و مارکسیستی، به ذهن و عمل تصمیمگیران نظام هم نفوذ کرده است و آنها را به خطای در تصمیم کشانده است. بخشی از این خطای محاسباتی که منتهی به خطای در تصمیم شده است را میتوانیم در دوران پس از #مذاکره ببینیم. اگر خوب دقت کنیم، این نوع تصمیمها و حتی گفتمانها، ناشی از خطای محاسباتی است.
اگر #بیانیه_گام_دوم را مبنا قرار دهیم و این گفتمان را بر کشور حاکم کنیم، میتوانیم جلوی این نوع خطاهای محاسباتی و خطاهای در تصمیمگیری را که آفت انقلاب اسلامی است، بگیریم».
(منبع: #کتاب_عصر_جدید)
☑️ @mirbaqeri_ir
💥 یک «منظومۀ فکری»، بیانیۀ گام دوم را پشتیبانی میکند. آن منظومۀ فکری باید کشف و تنظیم شود.
💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری:
«بیانیۀ گام دوم گرانبار از یکسری مبانیِ پیشینی است و یک عقبهٔ پنهانی دارد که مطوی در این بیانیه است؛
آن مبانی و آن عقبه، فراوری شده و با ادبیاتِ مؤلفِ متن، در این بیانیه جاری شده است. آن عقبه، یک نظام اندیشه و #نظام_فکری است که از تبیین توحید ـ توحید نظری و توحید عملی ـ شروع میشود و به تحلیل نظام آفرینش و حرکتِ نظام آفرینش بهسمتِ غایتِ مطلوبِ الهی و تحلیل حرکت تکاملی تاریخ میرسد.
این نظام فکری دربردارندۀ یک نظریۀ اجتماعی و نظریۀ پیشرفت و ریزنظریههای دیگری از قبیلِ کرامت، آزادی، عدالت، امنیت، استقلال، و.. است. این نظام تفکر، بیانیۀ گام دوم را پشتیبانی میکند و کاملاً پیداست که مؤلف متن، دارای نگرش خاصی در این موضوعات بوده است.
با یک تتبعِ دقیق میتوان این منظومۀ معرفتی را کشف و بازخوانی و تنظیم کرد.»
(منبع: #کتاب_عصر_جدید)
☑️ @mirbaqeri_ir
💥 تحلیلهای تقلیلگرایانه و سادهانگارانه از بیانیۀ گام دوم، عاملِ از دست رفتنِ جایگاهِ حقیقیِ این سند میشود.
💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری:
«نباید خوانشهایی که بیانیه را #تحریف میکنند، مبنا و محور قرار گیرند و باید جلوی گسترش آنها گرفته شود. مقصودم از اینکه جلوی این خوانشها گرفته شود این نیست که با جبر و قهر اجتماعی جلوی آنها را بگیریم، بلکه مقصودم این است که اگر ما خوانشهای صحیح در مقیاس بیانیه داشته باشیم، بهخودیخودْ آن خوانشها منزوی میشوند.
روشنفکری غربزده و روشنفکران غربگرا، چه با ادبیات مارکسیستی و چه با ادبیات نئولیبرالها، ممکن است بیانیه را خوانش کنند و بیانیه را تحریف کنند؛ حتی ممکن است سازوکارهایی که در بیانیه پیشبینی شده است را باز با ادبیات مدرن و گفتمان تجدّد خوانش کنند؛ مثلاً ممکن مفهوم و کلیدواژه #عدالت_اجتماعی را متناسب با عدالت سوسیالیستی یا عدالت مکتب رفاه معنا کنند. اینها غلط است.
علاوه بر جلوگیری از تحریف این بیانیه، باید جلوی #تقلیلگرایی در این سند را هم بگیریم. این هم نکتۀ بسیار مهمی است؛ چرا که در خوانشهایی که در این سند اتفاق میافتد، بعضی خوانشها تقلیلگرایانه هستند، و نگاههای سطحی به سند دارند و آن را سادهانگارانه تحلیل میکنند. این نگاههای سطحی و تقلیلگرایانه و سادهانگارانه، عامل از دست رفتنِ جایگاه حقیقیِ این سند میشود.»
(منبع: #کتاب_عصر_جدید)
☑️ @mirbaqeri_ir
💥تفاوت نظریۀ «نظام انقلابی» با «استعجال»
💥 وقتی شما بهسمتِ آرمانهای تاریخی حرکت میکنید، صبرتان هم باید تاریخی باشد و طراحیتان هم باید تاریخی باشد.
💥 بعضیها خربزهکار هستند و اصلاً حاضر نیستند درخت گردو بکارند، میخواهند الآن بکارند و پاییز هم برداشت کنند و بخورند، حوصله ندارند درخت گردو بکارند که چند دهه یا چند قرن بماند و نسلهای آینده از ثمرهاش بهره ببرند.
💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری:
«رهبر بزرگوار انقلاب اسلامی در بیانیۀ گام دوم میخواهند در ذیل نظریۀ #نظام_انقلابی، ادامۀ انقلابیگری را تئوریزه کنند و در عین حال، با افراط مخالف هستند. افراط یعنی خطی که اصول اساسی اسلام و راهبری جامعۀ دینی را مورد توجه قرار نمیدهد و شرح صدر و حوصله ندارد و بهدنبالِ #دولت_مستعجل است.
جریان افراطی نمیخواهد زیرساختها را درست کند تا عدالت محقق شود. این افراطیگریها گاهی از کسانی سر میزند که احیاناً روحیۀ انقلابی دارند و علتش این است که بهدنبالِ دولت مستعجل هستند. از این برخوردها با ائمه(ع) هم صورت میگرفته است. ائمۀ اطهار(ع) به هیچ وجه دنبال دولت مستعجل نبودند اما عدهای ائمه(ع) را تخطئه میکردند، چون خیال میکردند «انقلابیگری یعنی بهدنبالِ دولت مستعجل بودن». میخواستند آن کاری را که تحققش به یک مسیر طولانیِ تاریخی احتیاج دارد و باید در یک #فرایندِ_تاریخی طراحی و مدیریت شود، در زمان کوتاه فراهم کنند؛ میخواستند بدون اینکه موانع بنیادین آن را از بین ببرند و زیرساختهای اساسی آن را ایجاد کنند، به چنین چیزی دست بیابند. چنین چیزی در این زمانِ کوتاه دستیافتنی نیست و اگر هم به دست بیاید، آن امرِ پایدار و مطلوب نخواهد بود. ما باید متوجه باشیم که در خوانش انقلابی از اسلام، مبتلا به این آفت نشویم و این اتفاق نیفتد.
بنابراین، نگاه سطحی به مسئله و ندیدن مناسبات جدیِ حرکت بهسمتِ عدالت اسلامی، ممکن است ما را دچار #استعجال کند و این استعجال، بهنوعی، موجب شود که ما از راه صواب فاصله بگیریم. این نکتۀ مهمی است.
وقتی شما بهسمتِ #آرمانهای_تاریخی حرکت میکنید، صبرتان هم باید تاریخی باشد و طراحیتان هم باید تاریخی باشد و استقامت شما در راه باید تاریخی باشد؛ اگر عجله کنید و شتابِ بیجا به خرج دهید، هم ضربه میخورید و هم به اصل کار ضربه میزنید. طبیعتاً شتاب و استعجال در هر موضوعی، متناسب با مقیاسِ آن موضوع است. استعجال در ظهور این است که آن امری که باید تمامِ زیرساختهایش در جامعۀ بشری ایجاد شود و مسائل تکوینیاش حلوفصل شود، توقع داشته باشید که زود محقق شود؛ ظهور، تنزّلِ یک حقیقتی از عالم غیب در عالم ماست که عالم ما را به یک جهان دیگری تبدیل میکند و کأنّه جهان ما به عالم قدس نزدیک میشود؛ این امر عظیم، #شرایط_تاریخی خاص خودش را میخواهد؛ یک #موانع_تاریخی برای این امر وجود دارد که باید رفع شود و یک بسترهای تکوینی باید فراهم گردد.
ما اگر میخواهیم کارهای بزرگ را سامان بدهیم، باید بزرگ فکر کنیم. تدابیر بزرگْ زمانِ مناسبِ خودش را میخواهد، در عین اینکه نباید فرصتها را از دست داد. فرصتسوزی غلط است ولی توجه نکردن به مقیاس کار و زمانِ متناسب با کار هم، جزو آفتها است. بعضیها #خربزهکار هستند و اصلاً حاضر نیستند درخت گردو بکارند، میخواهند الآن بکارند و پاییز هم برداشت کنند و بخورند، حوصله ندارند درخت گردو بکارند که چند دهه یا چند قرن بماند و نسلهای آینده از ثمرهاش بهره ببرند؛ طبیعتاً کاشت درخت گردو، یک حوصله و شرح صدر و بزرگاندیشی نیاز دارد.
در مقیاس اصلاحات اجتماعی هم همینطور است. عجله کردن و کارهای کوچک را جایگزین کارهای بزرگ کردن، «انقلابیگری» نیست.»
(منبع: #کتاب_عصر_جدید)
☑️ @mirbaqeri_ir
💥 معنای عبارتِ «انقلاب آماده تصحیح خطاهای خویش است»، چیست؟
💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری:
"رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانیۀ گام دوم فرمودهاند «انقلاب آماده تصحیح خطاهای خویش است».
طبیعی است که در ادارۀ کشور خطا اتفاق میافتد و ما حتماً باید خطاهای خودمان را، هم بفهمیم و هم اصلاح کنیم؛ منتها #خوانش_ما_از_خطاهای_خودمان نباید با ادبیات غرب و مدرن باشد. به هیچ وجه، الگوها و شابلونهای آنها را بر انقلاب اسلامی نمیگذاریم و با آن الگوها انقلاب اسلامی را تراز نمیکنیم؛ اگر الگوهای رقیب را اصل قرار دهیم، بهمعنای رفعِید از انقلاب اسلامی است.
بعضیها که از این تعبیر خوششان آمده است، خیال میکنند که ما میخواهیم انقلاب اسلامی را با شاخصهای مدرن بازخوانی و ارزیابی کنیم و بگوییم «ما خطا کردیم که با نظام جهانی درگیر شدیم و باید توبهنامه بنویسیم!». ما نمیخواهیم #توبهنامه بنویسیم. آنهایی که مبتلا به #خطای_محاسباتی شدهاند، توبهنامه نوشتند، و از مبانی انقلاب اسلامی عدول کردند و آرمانهای انقلاب اسلامی را نادیده گرفتند. ارزیابیِ صحیح و فهم خطاهایی که اتفاق افتاده، غیر از گرفتار شدن در خطای محاسباتی است. اگر خودمان را با الگوی رقیب ارزیابی کنیم، دچار خطای محاسباتی میشویم؛ چون نه ظرفیت خودمان را میفهمیم و نه آرمان خودمان را درک میکنیم.
پس، مقصود از اصلاح خطاها این نیست که دچار خطای محاسباتی شویم و منفعل شویم و با ترازو و شاغول غربی، انقلاب اسلامی را تراز کنیم؛ این، اشتباه است. 👈 ما اگر آسیبشناسی میکنیم، این کار را بر اساسِ شاخصهای متناسب با انقلاب اسلامی و حرکت بهسمتِ تمدّن اسلامی ارزیابی میکنیم، به این صورت که اگر ما میخواستیم بهسمتِ تمدّن اسلامی برویم، آن عدالت اسلامی اکنون باید به چه نقطهای میرسید و در چهل سالگیِ انقلاب اسلامی، چقدر عقب هستیم و چرا عقب هستیم؛ اتفاقاً ریشۀ بسیاری از اشتباهات ما تصمیمگیری و تصمیمسازی بر اساسِ عقلانیت مدرن و علوم انسانیِ سکولار بوده است. یعنی کاملاً نقطۀ مقابل آسیبشناسی انفعالی حرکت میکنیم و بهجایِ اینکه الگوهای مدرن را مبنا قرار دهیم، به این نتیجه میرسیم که علت عقبماندگی ما در پیشرفت بهسمتِ تمدّن اسلامی در این دههها عمدتاً این بوده است که الگوهای رقیب را به کار گرفتهایم؛ حالا دانسته و از سرِ اضطرار، یا ندانسته و ناآگاهانه.
بنابراین، شناخت عیوب و اصلاح خطاها و نقطهضعفها یک اصل اساسی و مسلّم است که هم در حرکت فرد و تهذیب نفس و هم در تکامل اجتماعی باید مورد توجه قرار بگیرد؛ منتها با نگاه صحیح و اسلامی. این نکته از مواردی است که نباید بگذاریم خوانش ناصحیح از آن صورت گیرد.»
(منبع: #کتاب_عصر_جدید)
☑️ @mirbaqeri_ir
💥 در علم و پژوهش، باید #رویکردِ_بیانیۀ_گام_دوم را مبنای «عمل» قرار دهیم و #اجماع درست کنیم.
💠 استاد سید محمّدمهدی میرباقری:
«اگر با تمدّن غرب، درگیری تمدّنی داریم، بخشی از آن، درگیریِ علمی است؛ ما این عرصه را نمیتوانیم با شعارزدگی تدارک کنیم.
ما اگر به علم دست نیابیم، تحتِ تسخیر و سلطۀ آنها قرار میگیریم. این مسئله شوخیبردار نیست! «العِلمُ سُلطانٌ». رهبر معظم انقلاب در این عرصه بهدرستی قائلاند که ما باید قلّههای علم را فتح کنیم و #مرزهای_دانش را پشت سر بگذاریم و به سمتی برویم که مثلاً در نیم قرنِ آینده زبان فارسی به زبان علمیِ حاکم بر جهان تبدیل شود. در آن صورت، غربیها هستند که باید زبان فارسی یاد بگیرند تا به علم روز برسند.
پس، ما باید دانشهای پایه و دانشهای طبیعی را #بومیسازی کنیم و آیندۀ علم را در اختیار بگیریم. در حوزۀ علوم انسانی هم قلّهای که دنبال میکنیم تولید علم انسانی اسلامی است.
به نظر من، دیدگاه رهبر بزرگوار انقلاب دربارۀ عرصۀ علم و پژوهش باید تبیین شود و #همان_را_مبنای_عمل_قرار_دهیم.
ممکن است کسی بهلحاظِ مباحث نظری، نظریۀ متفاوتی داشته باشد، اما باید بر محور این بیانیه، اجماع درست شود و همه بپذیرند که در این چهارچوب پیش بروند؛ هم آن کسی که قائل به جهتداری علومِ طبیعی است، در عمل، از مبنای خودش باید عدول کند و بهسمتِ این بیانیه بیاید، و چه آن کسی که قائل به بومیسازیِ علم طبیعی هم نیست باید بپذیرد که علوم طبیعی را بومیسازی کنیم.»
(منبع: #کتاب_عصر_جدید)
☑️ @mirbaqeri_ir
در محضر آیتالله میرباقری
🔴 نشر «تمدن نوین اسلامی» منتشر کرد: #کتاب_عصر_جدید (خوانشی از مفاهیم و راهبردهای #بیانیۀ_گام_دوم)
📣 #کتاب_عصر_جدید در آستانۀ چاپِ سوم قرار گرفت
◀️ با استقبال گستردۀ مخاطبان در همین چند روز،
«کتاب عصر جدید (خوانشی از مفاهیم و راهبردهای #بیانیه_گام_دوم)»
اثر #آیتالله_میرباقری،
در آستانۀ چاپ سوم قرار گرفت.
☑️ @mirbaqeri_ir
◀️ اطلاعیۀ فروش ویژه و پُستیِ «کتاب عصر جدید» فردا در کانال قرار میگیرد.
💥 من «مصونیتِ آدمها دربرابرِ شبههها و فتنهها» را به «عمقِ امامشناسیِ آنها» میدانم.
💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری:
«افراد در مسیر حرکت خود، چگونه #مصونسازی میشوند تا در #شبههها و #فتنهها، دچار آفت نشوند؟
تلقی حقیر این است که #امامشناسی و #اماممحوری و توجه به امام - بهعنوان بستر تحققِ توحید و محورِ اقامهٔ دین - مصونیت ایجاد میکند.
من مصونیت آدمها را به عمقِ امامشناسیِ آنها میدانم.» ۹۶/۸/۷
☑️ @mirbaqeri_ir
در محضر آیتالله میرباقری
💥 من «مصونیتِ آدمها دربرابرِ شبههها و فتنهها» را به «عمقِ امامشناسیِ آنها» میدانم. 💠 استاد سید
💥 زیارت جامعۀ کبیره، مابهالنزاعِ مکتب تشیع با مکاتب دیگر است.
💥 زیارت جامعه کبیره سه رکن دارد: ۱) سلامها؛ ۲) شهادت به مقامات معصومین علیهمالسلام؛ ۳) وظایف و تکالیف ما
🔵 #پیشنهاد_ادمین🔻
📢 به مناسبتِ ولادت امام حسن عسکری (علیه السلام) میتوانید بخش اول از #بسته_زیارت_جامعه_کبیره از «مجموعه جاری حکمت» را استماع و نکتهبرداری کنید. «بستۀ زیارت جامعه کبیره» (چهارمین بسته)، مکملِ «بستۀ توحید و #امامشناسی» (اولین بسته) است.
👈 #مجموعۀ جاری حکمت⬅️ #بستۀ زیارت جامعۀ کبیره⬅️ #بخش اول
🔴 جدول فایلهای بستۀ زیارت جامعۀ کبیره ↙️
https://eitaa.com/jariehekmat/309
🔹 عهدهای معرفتی و عملی در زیارت جامعه کبیره ۱ ↙️
https://eitaa.com/jariehekmat/312
🔹 عهدهای معرفتی و عملی در زیارت جامعه کبیره ۲ ↙️
https://eitaa.com/jariehekmat/313
🔹 عهدهای معرفتی و عملی در زیارت جامعه کبیره ۳ ↙️
https://eitaa.com/jariehekmat/314
🔹 زیارت جامعه کبیره، مابهالنزاعِ مکتب شیعه با مکاتب دیگر ↙️
https://eitaa.com/jariehekmat/315
🔹 سه رکن زیارت جامعه کبیره: ۱) سلامها؛ ۲) شهادت به مقامات معصومین علیهمالسلام؛ ۳) وظایف و تکالیف ما ↙️
https://eitaa.com/jariehekmat/316
💥 اطلاعیۀ فروش ویژه و پُستیِ #کتاب_عصر_جدید
(خوانشی از مفاهیم و راهبردهای #بیانیۀ_گام_دوم)
تألیفِ #آیتالله_میرباقری (۲۰۸ صفحه)
⬅️ برای خرید این کتاب، عدد 31 بههمراهِ تعداد کتاب را به @tamaddonnovin یا 09104646212 ارسال کنید تا فرایند خرید آغاز شود.
🔸 فرصت درخواست: ده روز
🔸 کتاب حدوداً چهار روز بعد از واریز وجه به دستتان میرسد.
🔴 امتیازات خریدِ این کتاب🔻
۱) قیمت مناسبِ کتاب (۱۸ هزار تومان)، با توجه به قیمت کاغذ
۲) #تخفیفِ_20درصدی در صورت خریدِ سه جلد یا بیشتر
۳) بستهبندی و #پُستِ_رایگان (حدود ۶۰۰۰ تومان به نفع خریدار)
۴) مطالعۀ تحلیل جامع و استراتژیک از بیانیۀ گام دوم
۵) در اختیار داشتنِ متنِ کاملِ بیانیه، در ضمیمۀ کتاب
☎️ 09104646212
🆔 @tamaddonnovin
✅ eitaa.com/mirbaqeri_book
☑️ @mirbaqeri_ir
98-9-15.mp3
40.27M
🎧 استاد میرباقری | سخنرانی در مراسم دعای ندبه، حرم مطهر حضرت معصومه(س)، ۱۳۹۸/۹/۱۵
☑️ @mirbaqeri_ir
💥 حرکت و موضعگیریِ حضرت معصومه(س)، مكمّلِ حركت و موضعگيري امام رضا(ع) است.
💥 تحليل شخصيتِ حضرت فاطمه معصومه(س) و تصرفات ایشان، باید به تبعِ تحليل شخصيت امام رضا(ع) و تصرفات آن حضرت انجام شود.
💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری:
«به نظر میرسد اتصال حضرت معصومه(س) به امام رضا(ع)، چيزي شبيه اتصال حضرت زينب كبری(س) به سيدالشهداست و موضعگيري تاريخي آن حضرت همانند موضعگيری زينب كبری(س) _ كه مكمل موضعگيري امام حسين(ع) بوده است _ مكمل حركت و موضعگيري امام رضا(ع) است.
يكي از كارهاي حضرت، هجرت ايشان است كه به دنبال هجرت امام رضا(ع) و به منظور ادامه حركت ايشان انجام گرفت و منشأ تحولات عظيم تاريخي شده است. لذا بسياري از مصادر و منابعي كه شما براي تحليل شخصيت فاطمه معصومه(س) نياز داريد، مصاديقي است كه نسبت به امام رضا(ع) در تاريخ آمده است و بيانگر نوع حركت و موضعگيري امام رضا(ع) و شرايط آن زمان است. در آن شرايط، بار محوري بر دوش امام رضا(ع) و در درجه دوم و بعد از آن معصوم، بار اصلي بر دوش فاطمه معصومه(س) است كه با آن حركت عظيم و هماهنگيهايي كه نيازمند يك تحول عظيم است همراه شدهاند.
اصولاً تحليل شخصيتِ اينگونه افراد به تبعِ تحليل شخصيت معصوم است، چون تابع معصوم هستند و تابع ایشان موضع ميگيرند. بايد ديد معصوم چه موضعي گرفته است؛ زيرا اقتضاي بعديِ اين حركت در مرحله بعد، به عهده شخصيت درجه دوم ولايي است كه چگونه موضع بگيرد. امام رضا(ع) هجرت را آغاز كردند و قدم بعد فاطمه معصومه(ع) براي تكميل و تبعيت از همان هدف، از مدينه به ايران و قم هجرت کردند.
تحقيقات ميداني به شما در اين زمينه بهشدت كمك ميكند در اينكه جامعه تشيع، بر محور فاطمه معصومه (س)شكل گرفته، و حوزه عمليه و علما در اين سرزمين جمع شدهاند، و محدثين و روّات دوام پيدا كردند. اگر چه قبل از هجرت ايشان هم قم ويژگي خاص داشت ولي دوام و بقا و محوريت يافتنِ آن بر تشيع علوي، بعد از هجرت آن حضرت به قم بوده است.»
☑️ @mirbaqeri_ir
🔸خبرِ رونمایی از «کتاب عصر جدید» و انتشار «گزیدههایی از کتاب عصر جدید» (منتشرشده در کانال) در بعضی خبرگزاریها و سایتها ↙️
🔗 https://b2n.ir/105552
🔗 https://b2n.ir/936544
🔗 https://b2n.ir/299942
🔗 hvasl.ir/news/125290
🔗 https://b2n.ir/617566
🔗 https://b2n.ir/919429
در محضر آیتالله میرباقری
💥 در علم و پژوهش، باید #رویکردِ_بیانیۀ_گام_دوم را مبنای «عمل» قرار دهیم و #اجماع درست کنیم. 💠 استا
🌀 ادامۀ «گزیدههایی از کتاب عصر جدید» (چهار پنج نکتۀ دیگر)
⬇️⬇️
💥 «بیانیۀ گام دوم» پاسخی است به مسئلۀ مستحدثۀ دوران ما
💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری:
🔹 از منظرِ بیانیۀ گام دوم، میتوان گفت که #مسئلۀ_مستحدثۀ اصلیِ ما دوران جدیدی است که با رنسانس شروع شد که محصولش یک تمدّن مادیِ فراگیر در جامعۀ جهانی است.
🔹 اگر فرضاً به قبل از انقلاب اسلامی برگردیم، مسئلۀ مستحدثۀ دنیای اسلام در مواجهه با دنیای غرب چه بود؟ آیا کارخانه و ماشین و قطار برقی و نظام خیابانها مسئلۀ مستحدثۀ ما بود؟ خیر، مسئلۀ مستحدثۀ ما #انقلاب_صنعتی و بلکه مسئلۀ «تمدّن» و مسئلۀ دوران مدرن بود.
امروز دورانی شکل گرفته که زندگی را از بندگی جدا کردهاند. اگر بگویید روح تمدّن مدرن چیست، میگوییم: سکولاریسم و عرفیسازی و جدا کردن ساحت دین و زندگی. آنها برای ساخت این تمدّن، شش ـ هفت مرحله کار کردهاند؛ اول، ایدئولوژیشان را تولید کردهاند که رکن مهم و جانِ ایدئولوژیشان همین عرفیسازی و زمینیسازی و جدا کردن دین از زندگی بشر و عاری ساختن عرصۀ حیات از آموزههای قدسی است. سپس بر اساسِ این ایدهها، دکارت و کانت و هگل و... فلسفههای جدیدی را تولید کردند؛ بعد از شکلگیری این اندیشههای فلسفی، تحولات علمی اتفاق افتاد و بعد از آن، در همان دوران، انقلاب صنعتی به راه افتاد و ساختارهای جدید جهانی و ملی درست شد و سپس #سبک_زندگی و محصولاتِ قابلِمصرف ایجاد کردند. این تمدّن حاصلِ دورانی است که با یک ایده (ایدۀ جدا کردن دین از زندگی) شروع میشود و همین ایده است که کمکم بسط پیدا میکند و به یک تمدّن تبدیل میشود و یک سبک زندگیِ فراگیر و دهکدۀ واحدی با ایدئولوژی واحد به وجود میآورد. سردمداران این تمدّن میخواهند همۀ عالَم را یکدست کنند؛ لذا اسناد بینالمللی (مثل سند 2030 و...) مینویسند و آن اسناد توسطِ کشورهای جهان امضاء میشود و همۀ کشورها مکلف میشوند که به این اسناد عمل کنند تا جامعۀ جهانی همبافت شود.
🔹 مسئلۀ مستحدثۀ امروز ما یک تمدّن فراگیر است که حاصلِ یک انقلاب علمی و صنعتی است. در مقابل این مسئلۀ مستحدثه، چه کاری باید انجام دهیم؟ آیا باید مجموعههای تبلیغی درست کنیم و یا #کتاب بنویسیم؟ همه اینها خوباند ولی پاسخ این مسئله نیستند. پاسخِ این مسئله ایجادِ یک دورانِ جدید است که با یک انقلاب شروع میشود و مراحلی را طی میکند و میتواند در مقابل دورانی که آنها ایجاد کردند تمدّنی دیگر ایجاد کند و جامعه جهانی را به عصر جدید دیگری وارد کند. #انقلاب_اسلامی گام اول از این فرایند است. ایده این انقلاب اولاً باید اسلامی باشد و ثانیاً جهانی باشد و بتواند در مقابل رنسانس، دوران جدید را برای جامعۀ بشری رقم بزند؛ چرا که نزاع انقلاب با رنسانس بر سر نظام بینالملل و جامعۀ جهانی است نه صرفاً بر سر مناسبات ملی و ضداستبدادی یا ضداستعماری. بعد از انقلاب اسلامی، #نظام_اسلامی ساخته شد و در ادامه، باید بهسمت #دولتسازی_اسلامی و #جامعهسازی و #تمدّنسازی برویم؛ این #فرایند_پنجمرحلهای، پاسخگوی مسئلۀ مستحدثۀ دوران ماست. من ترسیمِ این فرایند را نوعی #تفقه دینی میبینم. مگر تفقه دینی چیست؟ اگر بخواهیم از منظر دینی نگاه کنیم مسئلۀ مستحدثۀ امروز ما همین تمدّن مادی کنونی است و پاسخش فرایندِ پنجمرحلهایِ تمدّنسازی است که انشاءالله در #چلۀ_دوم انقلاب اسلامی ادامه خواهد یافت.
🔹 این نگاه به مسئلۀ مستحدثه و نحوۀ مواجهه با آن، خیلی عمیقتر از مواجهه با «نظام اقتصادی مادی» و نظامهای دیگر است. اینگونه نیست که ما صرفاً با نظام اقتصادیِ مارکسیسم یا سرمایهداری مواجهیم و باید در مقابل آن، نظام اقتصادی اسلامی را طراحی کنیم؛ مسئلهْ فراتر این سطح است؛ ما با «تمدّن» مواجهیم و در مقابل آن باید تمدّن دیگری بسازیم؛ بلکه ما با یک #دوران مواجهیم و در مقابل آن باید دوران جدیدی را رقم بزنیم. از منظر #بیانیۀ_گام_دوم، این عصر جدید، با جمع بین دین و دنیا و بر اساسِ اسلام ناب، اتفاق افتاده است.»
(منبع: #کتاب_عصر_جدید)
☑️ @mirbaqeri_ir