◀️ اطلاعیۀ فروش ویژه و پُستیِ «کتاب عصر جدید» فردا در کانال قرار میگیرد.
💥 من «مصونیتِ آدمها دربرابرِ شبههها و فتنهها» را به «عمقِ امامشناسیِ آنها» میدانم.
💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری:
«افراد در مسیر حرکت خود، چگونه #مصونسازی میشوند تا در #شبههها و #فتنهها، دچار آفت نشوند؟
تلقی حقیر این است که #امامشناسی و #اماممحوری و توجه به امام - بهعنوان بستر تحققِ توحید و محورِ اقامهٔ دین - مصونیت ایجاد میکند.
من مصونیت آدمها را به عمقِ امامشناسیِ آنها میدانم.» ۹۶/۸/۷
☑️ @mirbaqeri_ir
در محضر آیتالله میرباقری
💥 من «مصونیتِ آدمها دربرابرِ شبههها و فتنهها» را به «عمقِ امامشناسیِ آنها» میدانم. 💠 استاد سید
💥 زیارت جامعۀ کبیره، مابهالنزاعِ مکتب تشیع با مکاتب دیگر است.
💥 زیارت جامعه کبیره سه رکن دارد: ۱) سلامها؛ ۲) شهادت به مقامات معصومین علیهمالسلام؛ ۳) وظایف و تکالیف ما
🔵 #پیشنهاد_ادمین🔻
📢 به مناسبتِ ولادت امام حسن عسکری (علیه السلام) میتوانید بخش اول از #بسته_زیارت_جامعه_کبیره از «مجموعه جاری حکمت» را استماع و نکتهبرداری کنید. «بستۀ زیارت جامعه کبیره» (چهارمین بسته)، مکملِ «بستۀ توحید و #امامشناسی» (اولین بسته) است.
👈 #مجموعۀ جاری حکمت⬅️ #بستۀ زیارت جامعۀ کبیره⬅️ #بخش اول
🔴 جدول فایلهای بستۀ زیارت جامعۀ کبیره ↙️
https://eitaa.com/jariehekmat/309
🔹 عهدهای معرفتی و عملی در زیارت جامعه کبیره ۱ ↙️
https://eitaa.com/jariehekmat/312
🔹 عهدهای معرفتی و عملی در زیارت جامعه کبیره ۲ ↙️
https://eitaa.com/jariehekmat/313
🔹 عهدهای معرفتی و عملی در زیارت جامعه کبیره ۳ ↙️
https://eitaa.com/jariehekmat/314
🔹 زیارت جامعه کبیره، مابهالنزاعِ مکتب شیعه با مکاتب دیگر ↙️
https://eitaa.com/jariehekmat/315
🔹 سه رکن زیارت جامعه کبیره: ۱) سلامها؛ ۲) شهادت به مقامات معصومین علیهمالسلام؛ ۳) وظایف و تکالیف ما ↙️
https://eitaa.com/jariehekmat/316
💥 اطلاعیۀ فروش ویژه و پُستیِ #کتاب_عصر_جدید
(خوانشی از مفاهیم و راهبردهای #بیانیۀ_گام_دوم)
تألیفِ #آیتالله_میرباقری (۲۰۸ صفحه)
⬅️ برای خرید این کتاب، عدد 31 بههمراهِ تعداد کتاب را به @tamaddonnovin یا 09104646212 ارسال کنید تا فرایند خرید آغاز شود.
🔸 فرصت درخواست: ده روز
🔸 کتاب حدوداً چهار روز بعد از واریز وجه به دستتان میرسد.
🔴 امتیازات خریدِ این کتاب🔻
۱) قیمت مناسبِ کتاب (۱۸ هزار تومان)، با توجه به قیمت کاغذ
۲) #تخفیفِ_20درصدی در صورت خریدِ سه جلد یا بیشتر
۳) بستهبندی و #پُستِ_رایگان (حدود ۶۰۰۰ تومان به نفع خریدار)
۴) مطالعۀ تحلیل جامع و استراتژیک از بیانیۀ گام دوم
۵) در اختیار داشتنِ متنِ کاملِ بیانیه، در ضمیمۀ کتاب
☎️ 09104646212
🆔 @tamaddonnovin
✅ eitaa.com/mirbaqeri_book
☑️ @mirbaqeri_ir
98-9-15.mp3
40.27M
🎧 استاد میرباقری | سخنرانی در مراسم دعای ندبه، حرم مطهر حضرت معصومه(س)، ۱۳۹۸/۹/۱۵
☑️ @mirbaqeri_ir
💥 حرکت و موضعگیریِ حضرت معصومه(س)، مكمّلِ حركت و موضعگيري امام رضا(ع) است.
💥 تحليل شخصيتِ حضرت فاطمه معصومه(س) و تصرفات ایشان، باید به تبعِ تحليل شخصيت امام رضا(ع) و تصرفات آن حضرت انجام شود.
💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری:
«به نظر میرسد اتصال حضرت معصومه(س) به امام رضا(ع)، چيزي شبيه اتصال حضرت زينب كبری(س) به سيدالشهداست و موضعگيري تاريخي آن حضرت همانند موضعگيری زينب كبری(س) _ كه مكمل موضعگيري امام حسين(ع) بوده است _ مكمل حركت و موضعگيري امام رضا(ع) است.
يكي از كارهاي حضرت، هجرت ايشان است كه به دنبال هجرت امام رضا(ع) و به منظور ادامه حركت ايشان انجام گرفت و منشأ تحولات عظيم تاريخي شده است. لذا بسياري از مصادر و منابعي كه شما براي تحليل شخصيت فاطمه معصومه(س) نياز داريد، مصاديقي است كه نسبت به امام رضا(ع) در تاريخ آمده است و بيانگر نوع حركت و موضعگيري امام رضا(ع) و شرايط آن زمان است. در آن شرايط، بار محوري بر دوش امام رضا(ع) و در درجه دوم و بعد از آن معصوم، بار اصلي بر دوش فاطمه معصومه(س) است كه با آن حركت عظيم و هماهنگيهايي كه نيازمند يك تحول عظيم است همراه شدهاند.
اصولاً تحليل شخصيتِ اينگونه افراد به تبعِ تحليل شخصيت معصوم است، چون تابع معصوم هستند و تابع ایشان موضع ميگيرند. بايد ديد معصوم چه موضعي گرفته است؛ زيرا اقتضاي بعديِ اين حركت در مرحله بعد، به عهده شخصيت درجه دوم ولايي است كه چگونه موضع بگيرد. امام رضا(ع) هجرت را آغاز كردند و قدم بعد فاطمه معصومه(ع) براي تكميل و تبعيت از همان هدف، از مدينه به ايران و قم هجرت کردند.
تحقيقات ميداني به شما در اين زمينه بهشدت كمك ميكند در اينكه جامعه تشيع، بر محور فاطمه معصومه (س)شكل گرفته، و حوزه عمليه و علما در اين سرزمين جمع شدهاند، و محدثين و روّات دوام پيدا كردند. اگر چه قبل از هجرت ايشان هم قم ويژگي خاص داشت ولي دوام و بقا و محوريت يافتنِ آن بر تشيع علوي، بعد از هجرت آن حضرت به قم بوده است.»
☑️ @mirbaqeri_ir
🔸خبرِ رونمایی از «کتاب عصر جدید» و انتشار «گزیدههایی از کتاب عصر جدید» (منتشرشده در کانال) در بعضی خبرگزاریها و سایتها ↙️
🔗 https://b2n.ir/105552
🔗 https://b2n.ir/936544
🔗 https://b2n.ir/299942
🔗 hvasl.ir/news/125290
🔗 https://b2n.ir/617566
🔗 https://b2n.ir/919429
در محضر آیتالله میرباقری
💥 در علم و پژوهش، باید #رویکردِ_بیانیۀ_گام_دوم را مبنای «عمل» قرار دهیم و #اجماع درست کنیم. 💠 استا
🌀 ادامۀ «گزیدههایی از کتاب عصر جدید» (چهار پنج نکتۀ دیگر)
⬇️⬇️
💥 «بیانیۀ گام دوم» پاسخی است به مسئلۀ مستحدثۀ دوران ما
💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری:
🔹 از منظرِ بیانیۀ گام دوم، میتوان گفت که #مسئلۀ_مستحدثۀ اصلیِ ما دوران جدیدی است که با رنسانس شروع شد که محصولش یک تمدّن مادیِ فراگیر در جامعۀ جهانی است.
🔹 اگر فرضاً به قبل از انقلاب اسلامی برگردیم، مسئلۀ مستحدثۀ دنیای اسلام در مواجهه با دنیای غرب چه بود؟ آیا کارخانه و ماشین و قطار برقی و نظام خیابانها مسئلۀ مستحدثۀ ما بود؟ خیر، مسئلۀ مستحدثۀ ما #انقلاب_صنعتی و بلکه مسئلۀ «تمدّن» و مسئلۀ دوران مدرن بود.
امروز دورانی شکل گرفته که زندگی را از بندگی جدا کردهاند. اگر بگویید روح تمدّن مدرن چیست، میگوییم: سکولاریسم و عرفیسازی و جدا کردن ساحت دین و زندگی. آنها برای ساخت این تمدّن، شش ـ هفت مرحله کار کردهاند؛ اول، ایدئولوژیشان را تولید کردهاند که رکن مهم و جانِ ایدئولوژیشان همین عرفیسازی و زمینیسازی و جدا کردن دین از زندگی بشر و عاری ساختن عرصۀ حیات از آموزههای قدسی است. سپس بر اساسِ این ایدهها، دکارت و کانت و هگل و... فلسفههای جدیدی را تولید کردند؛ بعد از شکلگیری این اندیشههای فلسفی، تحولات علمی اتفاق افتاد و بعد از آن، در همان دوران، انقلاب صنعتی به راه افتاد و ساختارهای جدید جهانی و ملی درست شد و سپس #سبک_زندگی و محصولاتِ قابلِمصرف ایجاد کردند. این تمدّن حاصلِ دورانی است که با یک ایده (ایدۀ جدا کردن دین از زندگی) شروع میشود و همین ایده است که کمکم بسط پیدا میکند و به یک تمدّن تبدیل میشود و یک سبک زندگیِ فراگیر و دهکدۀ واحدی با ایدئولوژی واحد به وجود میآورد. سردمداران این تمدّن میخواهند همۀ عالَم را یکدست کنند؛ لذا اسناد بینالمللی (مثل سند 2030 و...) مینویسند و آن اسناد توسطِ کشورهای جهان امضاء میشود و همۀ کشورها مکلف میشوند که به این اسناد عمل کنند تا جامعۀ جهانی همبافت شود.
🔹 مسئلۀ مستحدثۀ امروز ما یک تمدّن فراگیر است که حاصلِ یک انقلاب علمی و صنعتی است. در مقابل این مسئلۀ مستحدثه، چه کاری باید انجام دهیم؟ آیا باید مجموعههای تبلیغی درست کنیم و یا #کتاب بنویسیم؟ همه اینها خوباند ولی پاسخ این مسئله نیستند. پاسخِ این مسئله ایجادِ یک دورانِ جدید است که با یک انقلاب شروع میشود و مراحلی را طی میکند و میتواند در مقابل دورانی که آنها ایجاد کردند تمدّنی دیگر ایجاد کند و جامعه جهانی را به عصر جدید دیگری وارد کند. #انقلاب_اسلامی گام اول از این فرایند است. ایده این انقلاب اولاً باید اسلامی باشد و ثانیاً جهانی باشد و بتواند در مقابل رنسانس، دوران جدید را برای جامعۀ بشری رقم بزند؛ چرا که نزاع انقلاب با رنسانس بر سر نظام بینالملل و جامعۀ جهانی است نه صرفاً بر سر مناسبات ملی و ضداستبدادی یا ضداستعماری. بعد از انقلاب اسلامی، #نظام_اسلامی ساخته شد و در ادامه، باید بهسمت #دولتسازی_اسلامی و #جامعهسازی و #تمدّنسازی برویم؛ این #فرایند_پنجمرحلهای، پاسخگوی مسئلۀ مستحدثۀ دوران ماست. من ترسیمِ این فرایند را نوعی #تفقه دینی میبینم. مگر تفقه دینی چیست؟ اگر بخواهیم از منظر دینی نگاه کنیم مسئلۀ مستحدثۀ امروز ما همین تمدّن مادی کنونی است و پاسخش فرایندِ پنجمرحلهایِ تمدّنسازی است که انشاءالله در #چلۀ_دوم انقلاب اسلامی ادامه خواهد یافت.
🔹 این نگاه به مسئلۀ مستحدثه و نحوۀ مواجهه با آن، خیلی عمیقتر از مواجهه با «نظام اقتصادی مادی» و نظامهای دیگر است. اینگونه نیست که ما صرفاً با نظام اقتصادیِ مارکسیسم یا سرمایهداری مواجهیم و باید در مقابل آن، نظام اقتصادی اسلامی را طراحی کنیم؛ مسئلهْ فراتر این سطح است؛ ما با «تمدّن» مواجهیم و در مقابل آن باید تمدّن دیگری بسازیم؛ بلکه ما با یک #دوران مواجهیم و در مقابل آن باید دوران جدیدی را رقم بزنیم. از منظر #بیانیۀ_گام_دوم، این عصر جدید، با جمع بین دین و دنیا و بر اساسِ اسلام ناب، اتفاق افتاده است.»
(منبع: #کتاب_عصر_جدید)
☑️ @mirbaqeri_ir
💥 در رابطۀ «امام و امت»، دولتسازی اسلامی بهمعنیِ شکلگیری «امت وسط» است.
(نظام⬅️دولت⬅️جامعه)
🔹 من اگر بخواهم #دولتسازی_اسلامی را ترجمه کنم میتوانم بگویم بهمعنیِ شکلدهی به #امّت_وسط است. ◀️ اگر میخواهیم جامعۀ ما اسلامی شود، کافی نیست که رهبرِ نظام، اسلامی بیندیشد و اسلامی عمل کند؛ بلکه به یک امّت وسطی احتیاج داریم که بتواند آن ایدهها را به برنامههای مدیریتی و راهبرانه تبدیل کند و جامعه را براساس آن تفکر و ایده پیش ببرد تا کمکم «جامعۀ اسلامی» ساخته شود.
🔹 ما در مرحلۀ «انقلاب اسلامی»، نیاز چندانی نداشتیم که دولت اسلامی (با تعریف دقیقِ آن) وجود داشته باشد، ولی در مرحلهای که میخواهیم به تمدّنسازی برسیم، چنین نیازی وجود دارد؛ چرا که اگر دولت (بهمعنای نظام حاکمیت و کارگزاران حکومتی)، بر اساسِ اسلام حرکت نکند، خلأِ بین «رهبری» و «بدنۀ جامعه» پُر نمیشود.
🔹 شیوههای راهبرانۀ مدرن در عرصههای سیاست، فرهنگ و اقتصاد، رقیب جدی ما هستند و جریان یافتنِ ایدههای رهبری در بدنۀ جامعه را تحمل نمیکنند و بلکه مانع انتقالِ آن به سطح جامعه میشوند و نمیگذارند که آن ایدهها به رفتار عمومی و سبک زندگی تبدیل شود.
اصولاً همۀ ما بهنسبتی تحتِتأثیر تمدّن غرب هستیم و اگر اطراف خودمان را نگاه کنیم، آثارِ تمدّن غرب را میبینیم که با زندگی ما آمیخته شده است. حتی عدهای هستند که مبانیِ فکریِ تمدّن غرب و ساختارهای آن را آگاهانه پذیرفتهاند و با آن همنوا و همراه هستند؛ اینها مدعیِ #مدرنیزاسیون و اصلاح قرائت دینی هستند و میگویند مدرنیته را بیاورید و کشور را با آن، مدرنسازی کنید و آنجا که مدرنسازی با دینداریِ مردم نمیخواند، قرائت دینیِ مردم را به نفعِ مدرنسازی عوض کنید. در مرتبۀ بعد، رقیبِ اندیشۀ انقلاب اسلامیْ طرفدارانِ مدل «مدرنیته اسلامی» هستند. این مدلهای رقیب، تا کنون سایشهای زیادی با انقلاب اسلامی پیدا کردهاند.
این تأثیرپذیریها از تفکر غربی و دستگاههای مدرن، در ساختارهای قوای مختلف کشور و نظام فرهنگی و نظام رسانهای ما نیز وجود دارد. حال، باید چه تغییری اتفاق بیفتد؟ ◀ حاکمیت باید بهلحاظِ بافت نیروی انسانی و اخلاق و مهارت و عقلانیتِ نیروهای انسانی، با دستگاه رهبری هماهنگ شود تا بتواند حاملِ ایده و اندیشه و تفکر رهبری برای ادارۀ جامعه باشد.
🔹 رهبر انقلاب اسلامی در بیانیۀ گام دوم، #هفت_مسئله را مطرح میکنند و میفرمایند که این هفت مسئله را در اولویت بگذارید و حول آنها کار کنید و آنها را بومیسازی کنید. ما اگر نتوانیم بر اساس تفکر اسلامی، این هفت موضوع را بومیسازی کنیم، نمیتوانیم در مقابلِ سبک زندگی مدرن، سبک زندگی اسلامی را ایجاد کنیم. سبک زندگیِ مدرن گرانبار از نظریات علمی فراوانی است و فلسفهها، اندیشههای راهبرانه، دانشها، و فناوریهای بشریِ گسترده و همچنین ساختارهای اجتماعی و نظام محصولات مختلف، آن را پشتیبانی میکند. آنها سبک زندگی را اینطور درست کردهاند. شهرسازی آنها هم حاصل همین اندیشهها و پشتیبانیهای فلسفی و علمی و تکنولوژیکی است. آنها مجموعۀ نیازمندیها را شکل دادند و برای ارضاءِ این نیازمندیها مناسباتی را درست کردند و شهرها را شکل دادند که در این شهرها، نظام نیازمندیها چرخش میکند و ارضاء میشود.
اگر ما میخواهیم فیالمثل شهر اسلامی بسازیم، به پشتوانههای متناسب با مکتب خودمان، نیاز داریم؛ اما چنانچه از همان پشتیبانهای غربی استفاده کنیم، شهرسازی اسلامی شکل نمیگیرد؛ یا اگر شهر اروپایی را الگو قرار دهیم و فقط میکدهها را خراب کنیم و بهجایِ کلیساهایش مسجد بسازیم، شهر اسلامی شکل نمیگیرد.
🔹 باید توجه کرد که دینی شدنِ دولت، یک امرِ تخصصی است؛ ◀️ هماهنگی بین «تخصصها» با رهبری جامعه، رسالت سنگین و پیچیدۀ دوران ماست. نباید منتظر باشیم که دانشگاههای مدرن، دانش و فناوری تولید کنند و ما فقط استفاده کنیم؛ اگر این محصولات را بیاورید، فرهنگ خودش را هم میآورد؛ برای مثال، فضای مجازی میآید و با خودش ادبیات و فرهنگ خودش را میآورد و قتلگاه جوانان میشود. من نمیخواهم بگویم که به هیچ وجه، از تکنولوژی غربی نمیتوان استفاده کرد؛ چون ما در مقابلِ آنها #مجبور نیستیم. آن ابزارها اقتضائات خودشان را دارند و میخواهند آن اقتضائات را بر ما تحمیل کنند، اما ما هم در دوران گذار از آنها استفاده میکنیم و اقتضائات مکتب خودمان را بر آنها تحمیل میکنیم و آرامآرام آنها را #استحاله میکنیم و مسیر خودمان را مییابیم. ما منتظر نمیمانیم که دائماً آنها تولید کنند و ما پشتسرشان حرکت کنیم! اگر راهبریِ سبک زندگیِ ما همیشه در دست آنها باشد، چرا نام آن را «اسلام» بگذاریم؟! اگر سبک زندگی ما را آنها مدیریت کنند، ما هم لاجرم تحت ولایت آنها و زیر چتر مدیریت مادی خواهیم بود.
(منبع: #کتاب_عصر_جدید)
☑️ @mirbaqeri_ir