eitaa logo
مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی
1.2هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
638 ویدیو
146 فایل
1. تاملات و یادداشتهای اختصاصی درباره فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی؛ 2. معرفی و اطلاع رسانی نشستها و همایشها؛ 3. معرفی آثار خوب درباره فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی ایران؛ 4. اینجا همیشه به روز هستید! تازه ترینها اینجاست! ارتباط با ادمین: @miradmin
مشاهده در ایتا
دانلود
انقلاب اسلامی دستاوردها و چالش ها.m4a
42.61M
✳️ انقلاب اسلامی دستاوردها و چالش ها سخنرانی آیت الله دکتر علی نصیری پ ن: این سخنرانی امروز بیست و دوم بهمن ماه ۱۴۰۱ پس از نماز ظهر و عصر به مناسبت جشن سالگرد انقلاب اسلامی در مسجد علی بن طالب (ع) قم ارایه شده است. منبع: کانال استاد علی نصیری، رئیس مؤسسه معارف وحی و خرد و استاد دانشگاه علم و صنعت تهران ⬅️ کانال مطالعات "فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با جدیدترین اخبار، صوت و گزارش نشستها، کرسیها و همایشها و مطالب متنوع دیگر در رابطه با انقلاب اسلامی و فلسفه سیاسی: 🆔 پیام رسان ایتا: eitaa.com/mirkhalili
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🇮🇷 قدرت‌ اصلی انقلاب اسلامی در چیست؟ اهمّیّت این انقلاب و علّت اینکه این انقلاب زلزله در دنیا ایجاد کرد، این نبود که یک حکومتی را سرنگون کرد؛ نه، علّت این بود که یک منظومه‌ی فکری نو را به دنیا عرضه کرد و امروز هم همچنان در اکناف عالم، این منظومه‌ی فکری در حال پیشرفت است. پ ن: بر اساس بیانات مقام معظم رهبری ۱۳۹۴/۰۶/۱۲ ⬅️ کانال مطالعات "فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با کلیپهای کوتاه از صحبتهای کارشناسان و مستندها و مطالب متنوع دیگر در رابطه با انقلاب اسلامی و فلسفه سیاسی: با نشر مطالب کانال، به بهتر دیده شدن مطالب و نیز باز شدن باب نقد و نظر درباره مطالب کانال کمک بفرمایید. با تشکر 🆔 پیام رسان ایتا: eitaa.com/mirkhalili
🇮🇷سالروز ۴۴ اُمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران مبارک باید🇮🇷 ⬅️ کانال مطالعات "فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با کلیپهای کوتاه از صحبتهای کارشناسان و مستندها و مطالب متنوع دیگر در رابطه با انقلاب اسلامی و فلسفه سیاسی: با نشر مطالب کانال، به بهتر دیده شدن مطالب و نیز باز شدن باب نقد و نظر درباره مطالب کانال کمک بفرمایید. با تشکر 🆔 پیام رسان ایتا: eitaa.com/mirkhalili
🔵 بخش اول مباحث مطرح شده در نشست حکمرانی و سیاستگذاری عمومی از منظر فارابی 🖊دکتر احمدرضا یزدانی مقدم، دانشیار گروه فلسفه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی موضوع بحث؛ حکمرانی از منظر فارابی است. تعریفی که از حکمرانی (Governance) ارائه شده است به قرار ذیل است: حکمرانی فرایند قاعده گذاری، اجرای قواعد، بررسی، نظارت و کاربست بازخوردها با اعمال قدرت مشروع و به منظور دستیابی به هدف مشترکی برای همه کنشگران و ذینفعان در چارچوب ارزشها و هنجارها در محیط یک سازمان یا یک کشور است. بر اساس این تعریف، تنظیم قوانین و فرآیند‌هایی که بر سبک سیاست‌گذاری و نحوه نقش‌آفرینی کنشگران و ذینفعان در فرآیند سیاست‌گذاری و اعمال قدرت تاثیر می‌گذارد بخشی از وظایف حکمرانی است. به علاوه موفقیت حکمرانی معمولاً با مشخصه‌هایی از جمله: دستیابی به ارزشها، رضایتمندی، عدالت گستری، مهار فساد، مشارکت، مسئولیت پذیری، اثربخشی، یکپارچگی، و امثال آن سنجیده می‌شود. تعریفی که فارابی از حکومت دارد به تعریف حکمرانی نزدیک است. از دیدگاه فارابی حکومت افعال و اخلاق ارادي را در اجتماع مدیریت مي‌کند و آنها را در جهت مقصود به کار مي‌گيرد و در صدد تحقق اخلاق و رفتار فاضله در مدینه است. همچنین فارابی در تحصیل السعادة به تفصیل درباره چگونگی و انواع و مراتب قانونگذاری سخن می گوید. فارابی در فصول منتزعة اصول و معیارهای لازم یا مکانیزم و طریق و چگونگی قانونگذاری را توضیح می دهد. حکومت چگونه قوانین را اجرا می کند؟ حکومت چگونه جامعه را اداره میکند؟ فارابی مفاهیمی را مطرح کرده است که به ما در پاسخ این پرسش ها یاری میرساند. فارابی در سه‌گانه فصول منتزعة، تحصیل السعادة و الملة برای حکومت سه ویژگی و بایسته را در نظر میگیرد: حکمت نظری، حکمت عملی و تعقل. مقصود از حکمت نظری چنانکه فارابی در مواردی متذکر می‌شود آن است که رهبری جامعه؛ مبدا و معاد انسان و حال انسان میان مبدا و معاد را بداند و اصول و چهارچوب های کلی دست او باشد. با تفسیر موسّع از گفتار فارابی میتوان چنین نتیجه گرفت که آشنایی با مباحث دقیق فلسفی و جزئیات مباحث فلسفی برای رهبری جامعه ضرورت ندارد بلکه آن چیزی که مورد انتظار است آشنایی کلی با مباحث فلسفی و درک و فهم مبدا و معاد و موقعیت انسان در این دنیا است. چنین تفسیر موسّعی را میتوان از فارابی استفاده کرد. آنجا که فارابی می گوید پیامبران الهی اصول و مقاصدی دارند که به تناسب مخاطبان خود آنها را عرضه می کنند. از این رو ظاهر ادیان متفاوت است در حالی که باطن و حقیقت دعوت پیامبران یکی است. افراد عادی به ظاهر نگاه میکنند و ادیان را متعارض می یابند. در حالی که اندیشمند و فیلسوف که به حقیقت حال توجه دارد به باطن توجه میکند و آن را یگانه می یابد. بنابراین حقیقت و باطن ادیان همانا مقاصدی است که دین در نظر دارد. برای همین هم هست که فارابی برای فقیه در عمل؛ آگاهی از مقاصد پیامبر را لازم می داند. به همین ترتیب بر پایه روش تفسیری که از فارابی استفاده میکنیم به مقصود او از ویژگی فیلسوف بودن توجه میکنیم و می یابیم که مقصود او همانا آگاهی از مبدا و معاد و وضع انسان میان مبدا و معاد است. در مورد حکمت عملی هم لازم است رهبری اصول کلی اداره جامعه را بداند. پس از تحقق حکمت نظری و حکمت عملی؛ رهبری مانند طبیبی است که اصول طبابت را بلد است اما تجربه و مهارت لازم را ندارد. از این رو نیازمند تجربه و ممارست و مشاهدات طولانی است. فارابی از این ویژگی سوم به عنوان تعقل یاد می کند. وی در فصول منتزعة به تفصیل درباره تعقل و نسبت آن با عقل عملی سخن گفته است. وِزان تعقل همانا وِزان قوه فکری است که اگر در خدمت تحقق آرمان های الهی انسانی قرار گیرد فضیلت فکری است و اگر در خدمت تحقق مقاصد ضد انسانی و غیر الهی قرار گیرد رذیلت فکری است. از این روست که فارابی بارها در مقالة فی معانی العقل توضیح می دهد که آنچه در نزد معاویه بود؛ عقل نبود بلکه شرارت بود. فضیلت نبود بلکه رذیلت بود. از گفتار فارابی در فلسفه افلاطن استفاده می‌شود که فارابی در مقام جمع میان تعقل و حکمت نظری و حکمت عملی است. به بیان دیگر خواهان تحقق فضیلت فکری در مقابل رذیلت فکری است. این موضوع مورد توجه اشتراوس هم قرار گرفته و او هم با بیانی دیگر چنین موضوعی را اظهار می دارد. ادامه مطلب در پست بعدی کانال...👇👇👇 ⬅️ کانال مطالعات "فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با جدیدترین اخبار، صوت و گزارش نشستها، کرسیها و همایشها و مطالب متنوع دیگر در رابطه با انقلاب اسلامی و فلسفه سیاسی: 🆔 پیام رسان ایتا: eitaa.com/mirkhalili
بخش دوم مباحث مطرح شده در نشست حکمرانی و سیاستگذاری عمومی از منظر فارابی / دکتر احمدرضا یزدانی مقدم، دانشیار گروه فلسفه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی👇👇👇 با توجه به ویژگی هایی که فارابی در آثار خود مانند فصول منتزعة، تحصیل السعادة، الملة، الحروف، مقالة فی معانی العقل و احصاء العلوم برای تعقل برمی شمارد می توان استفاده کرد که اگر قرار باشد تعقل مورد نظر فارابی در زمان ما تحقق پیدا کند نیاز به استفاده از همه دانش های بشری و کلّیت سیستم اداری و قوای اداره کننده کشور و آزادی بیان و آزادی احزاب و آزادی انتخابات است. مقصود از آزادی‌های یاد شده، در اینجا، آن است که واقعیت های سیاسی اقتصادی اجتماعی فرهنگی از حواشی و نقاط مماس با واقعیت به رهبر جامعه منتقل شود. چنانکه مقصود از استفاده از دانش های یاد شده و مانند آن نیز همین است. رهبری برای تصمیم‌گیری نیازمند بهره گیری از همه دانش های بشری موجود و تمامی توان ارکان حکومت و اطلاعات منتشر شده در سطوح مختلف اجتماعی انسانی است. در مسیر تحقق این ویژگی چنانکه اشاره شد می‌توان شورا های علمی و یا مجمع نمایندگان و برجستگان دانش های بشری و احزاب و انتخابات و مطبوعات و رسانه های آزاد را برای گردش و رساندن اطلاعات و آگاهی های لازم به مرکز تصمیم گیری در نظر گرفت. به علاوه می‌توان در زمان ما از انواع پیشرفت ها و امکانات رسانه‌ای و مانند آن هم در این رابطه استفاده کرد. لازم به تذکر است که منظور افتادن در ورطه اطلاعات مهندسی شده و هژمونی فرهنگی و مانند آن نیست بلکه چنین امری تیره و تاریک کردن ویژگی تعقل است که در اینجا برشمرده شده است. به نظر می‌رسد نهادهایی مانند مجلس شورا و یا انواع شوراها در وزارتخانه ها در سامان سیاسی جمهوری اسلامی می‌توانند در مسیر تحقق ویژگی تعقل قرار گیرند. همچنین به نظر می‌رسد می‌توان مصادیق و راه‌های جدیدی با استفاده از دیگر امکانات موجود و ممکن و لازم و یا جدید و بدیع؛ برای گردش و رساندن اطلاعات و آگاهی های لازم به مرکز یا مراکز تصمیم‌گیری پیدا کرد. چنانکه گذشت فلسفه سیاسی فارابی ایده های مهمی در حکمرانی دارد و معیارهای لازم را به ما ارائه می‌کند و به جنبه عمل و اجرا هم توجه دارد و با مفاهیمی که در اختیار ما می گذارد در واقع ابزارهایی برای تحلیل و به سامان کردن اوضاع سیاسی در اختیار ما قرار می دهد. پ ن: یکصد و پنجاه و سومین جلسه گروه علمی فلسفه سیاسی با موضوع “حکمرانی و سیاستگذاری عمومی از منظر فارابی”(جلسه هشتم) با ارائه حجت الاسلام دکتر یزدانی مقدم سه شنبه ۴ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۱۹ به صورت مجازی برگزار شد. ⬅️ کانال مطالعات "فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" از یادداشتهای عزیزان در رابطه با موضوعات مرتبط با انقلاب اسلامی و فلسفه سیاسی استقبال می کند. 🆔 پیام رسان ایتا: eitaa.com/mirkhalili
مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی
بخش دوم مباحث مطرح شده در نشست حکمرانی و سیاستگذاری عمومی از منظر فارابی / دکتر احمدرضا یزدانی مقدم،
در گفتگویی که با جناب آقای دکتر یزدانی مقدم درباره این بحث داشتم، اظهار داشتند کسی از این منظر، مفهوم تعقل را در فلسفه سیاسی فارابی تحلیل نکرده یا اگر هم کسی این کار را انجام داده اطلاع ندارم.
کرسیها و نشستهایی که یکشنه ۲۳ بهمن ۱۴۰۱ با موضوع انقلاب اسلامی و فلسفه سیاسی برگزار می شود. لازم به ذکر است در کرسی ای که پوستر آن در این پست آمده، گواهی معتبر به شرکت کنندگان داده می شود. در صورت تمایل، برای اطلاع سایر اساتید و دانشجویان جهت شرکت در این کرسیها ارسال بفرمایید. لازم به ذکر است به جز کرسی ای که پوستر آن، ضمیمه این پست است، همچنین روز یکشنبه ۲۳ بهمن، اولین نشست از سلسله جلسات «درآمدی بر مسائل الهیاتی حکمرانی» نیز با ارائه حجت الاسلام والمسلمین استاد محمدتقی سبحانی برگزار می شود. زمان: ساعت ۸ تا ۱۰ صبح تالار شهید سلیمانی. dte.bz/cptconf ⬅️ کانال مطالعات "فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با جدیدترین اخبار و فایل صوتی نشستها، کرسیها و همایشها در رابطه با انقلاب اسلامی و فلسفه سیاسی: 🆔 پیام رسان ایتا: eitaa.com/mirkhalili
انقلاب اسلامی و الگوهای حکمرانی معاصر.mp3
40.38M
صوت کرسی ترویجی "انقلاب اسلامی و الگوهای حکمرانی معاصر" 🎙ارائه دهنده: دکتر علیرضا زهیری 📒ناقد: دکتر سیدجواد میرخلیلی 📒دبیر علمی: دکتر سید سجاد آل غفور 📅زمان: پنجشنبه 1401/11/20 🔹مجری:گروه علوم سیاسی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی و مرکز همکاری های علمی و بین الملل منبع: بانک صوت نشستهای پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ⬅️ کانال مطالعات "فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با جدیدترین اخبار، صوت و گزارش نشستها، کرسیها و همایشها و مطالب متنوع دیگر در رابطه با انقلاب اسلامی و فلسفه سیاسی: 🆔 پیام رسان ایتا: eitaa.com/mirkhalili
🟦 نسبت انقلاب اسلامی با مدرنیته چیست؟ آیا انقلاب به دنبال مدرن کردن امور بود؟ ✍️ دکتر موسی نجفی، استاد و رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی انقلاب ما نسبت به دستاوردهای جدید، می‌تواند در آن تصرف کند و به خدمت خودش دربیاورد. این عقلانیت و این قدرت را همه‌ی اندیشه‌هایی که مدعی نهضت اسلامی هستند، ندارند. کمااینکه گروه طالبان، القاعده، داعش و بنیادگراها قدرت این کار را ندارند و عملاً به خشونت کشیده می‌شوند. یعنی اینها همین‌جور که می‌روند نیستی و نابودی می‌آورند. از اداره‌ی شهرها و مردم عاجزند. فقط به چیزهایی که خودشان فکر می‌کنند می‌اندیشند و این موجب آزار بسیاری از مردم می‌شود و غربی‌ها هم خوششان می‌آید که اسلام را این‌طور معرفی کنند. در تفکرات ما اصلاً این‌طور نیست. وقتی امام آمدند نه سینما را بستند نه صداوسیما را تعطیل کردند، و نه زن‌ها از ادارات اخراج شدند، فقط قرار شد که محجبه بشوند همین. یعنی خیلی از موارد دنیای مدرن را پذیرفته، اما اسم آن هم غرب‌زدگی نیست. اینجا دعوا سر اینکه ما ابزراهای مدرن را استفاده کنیم یا نکنیم نیست، بلکه دعوا سر این است که دست برتر با چه کسی باشد. یعنی ما یک گام باز جلوتریم، و این در بیانیه هم هست. پ ن: پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) ⬅️ کانال مطالعات "فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" از یادداشتهای عزیزان در رابطه با موضوعات مرتبط با انقلاب اسلامی و فلسفه سیاسی استقبال می کند. 🆔 پیام رسان ایتا: eitaa.com/mirkhalili
📢 سومین فراخوان عمومی دوره‌های آموزشی معارف انقلاب اسلامی(دهه فجر ۱۴۰۱) 🔰 مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی (دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای) در راستای تبیین و شناساندن معارف انقلاب اسلامی، علاوه بر ارائه مشاوره آموزشی و حمایت از برگزاری دوره‌های آموزشی و تربیت مدرس توسط سازمان‌ها، نهادها و مجموعه‌های مردمی؛ با استفاده از «ظرفیت‌های آموزشی نوین» و «روزآمدِ علمی»، اقدام به طراحی، تولید و برگزاری دوره‌های آموزشی متنوع با هدف ارتقای نظام دانایی عموم علاقه مندانِ معارف انقلاب اسلامی و شکل‌دهی نهضتی معرفتی و تبیینی به صورت فراگیر می نماید. ✅ «استفاده از جایگاه استادی حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای»، بهره‌گیری از الگوهای آموزشی «بدیع» و «روزآمد» و همچنین «استفاده از ظرفیت آموزش مجازی» از ویژگی‌های طراحی و برگزاری دوره‌های آموزشی این مؤسسه است. 🔸 مخاطبین اصلی این دوره‌ها «دانشجویان و طلاب»، «بانوان» و «نوجوانان» سراسر کشور می‌باشند. 📎 این دوره‌ها برای افراد واجد شرایط به صورت ترکیبی (حضوری-غیرحضوری) برگزار می‌شود. 📌 جهت مطالعه جزئیات بیشتر و ثبتنام در دوره به [اینجا](https://farsi.khamenei.ir/news-content?id=51918) مراجعه کنید 👇 farsi.khamenei.ir/news-content?id=51918 ⬅️ کانال مطالعات "فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با جدیدترین اخبار، صوت و گزارش نشستها، کرسیها و همایشها و مطالب متنوع دیگر در رابطه با انقلاب اسلامی و فلسفه سیاسی در خدمت فرهیختگان عزیز است: 🆔 پیام رسان ایتا: eitaa.com/mirkhalili
تازه های نشر: کتاب انقلاب اسلامی؛ زمینه ها، دستاوردها و آسیب ها: کتاب حاضر یکی از عناوین مصوب در طرح کوتاه مدت تحول دروس معارف اسلامی است که به اهتمام ریاست نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها اجرایی شده است. نویسندگان این کتاب از تجربه تدریس دروس معارف اسلامی و نیز تدریس علوم سیاسی و اجتماعی در حوزه های مختلف و ارائه میدانی در دانشگاه ها و محافل عمومی برای تدوین این کتاب بهره برده اند. در این کتاب تلاش شده است سرفصل های مصوب مورد توجه قرار بگیرد ذیل آن با نگاه جدید و با مستنداتی نو، دستاوردها و آثار گوناگون انقلاب اسلامی را تبیین کند. هم چنین در این کتاب به مباحث اصلی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی هم در ساختار و هم در محتوا توجه شده است. ویژگی مهم کتاب انقلاب اسلامی دکتر امیر سیاهپوش و همکاران, پرداختن به دستاوردهای گوناگون انقلاب اسلامی بر اساس یافته های تجربی و بین المللی است و هم چنین تلاش شده است بر اساس کتب تاریخی و خاطرات و نوشته های رجال دربار پهلوی، وضعیت آن دوران در ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی توصیف شود. کتاب حاضر عنوان 2 واحد کتاب درسی میباشد که توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی تبیین شده است. نویسندگان: امیر سیاهپوش| محمد شفیعی فر| سیدمحمدحسین راجی ناشر: دفتر نشر معارف پ ن: تصویر فهرست کتاب در این پست آمده است. ⬅️ کانال مطالعات "فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با معرفی و نقد آثار منتشره در حوزه انقلاب اسلامی و فلسفه سیاسی: 🆔 پیام رسان ایتا: eitaa.com/mirkhalili
مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی
تازه های نشر: کتاب انقلاب اسلامی؛ زمینه ها، دستاوردها و آسیب ها: کتاب حاضر یکی از عناوین مصوب در طر
با سلام و احترام خدمت اساتید معزز حاضر در کانال "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی"؛ پیرو یکی از اهداف این کانال نخبگانی، که معرفی و نقد و بررسی آثار جدیدالانتشار در باب انقلاب اسلامی و فلسفه سیاسی است؛ با توجه به اینکه برخی از مولفین محترم این اثر، در کانال حضور دارند، سروران عزیزی که کتاب انقلاب اسلامی؛ زمینه ها، دستاوردها و آسیب ها را مطالعه و تدریس نموده اید، اگر نکاتی؛ اعم از نقد و پیشنهادهای تکمیلی برای ویراستهای بعدی این اثر دارید می توانید در قالب نوشتاری کوتاه، مطرح فرمایید تا به اسم و عنوان علمی شما استاد عزیز، در این کانال جهت اطلاع مولفین عزیز این کتاب منتشر شود. با تشکر
چهارمین همایش فلسفه سیاسی انقلاب اسلامی و گام دوم- دکتر شریف لک زایی.mp3
17.11M
🌀صوت چهارمین همایش فلسفه سیاسی انقلاب اسلامی و گام دوم ✅موضوع: استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی سخنران: 🎙دکتر شریف لک زایی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ⏳پنجشنبه ۲۰ بهمن ۱۴۰۱ 📌اصفهان- شاهین شهر - تالار شیخ بهایی منبع: بانک صوت نشستهای پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ⬅️ کانال مطالعات "فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با جدیدترین اخبار، صوت و گزارش نشستها، کرسیها و همایشها و مطالب متنوع دیگر در رابطه با انقلاب اسلامی و فلسفه سیاسی: 🆔 پیام رسان ایتا: eitaa.com/mirkhalili
کرسیها و نشستهایی که دوشنبه ۲۴ بهمن ۱۴۰۱ با موضوع انقلاب اسلامی و فلسفه سیاسی برگزار می شود. لازم به ذکر است در برخی از کرسیهایی که پوستر آنها در این پست آمده، گواهی معتبر به شرکت کنندگان داده می شود. در صورت تمایل، برای اطلاع سایر اساتید و دانشجویان جهت شرکت در این کرسیها ارسال بفرمایید. ⬅️ کانال مطالعات "فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با جدیدترین اخبار و فایل صوتی نشستها، کرسیها و همایشها در رابطه با انقلاب اسلامی و فلسفه سیاسی: 🆔 پیام رسان ایتا: eitaa.com/mirkhalili
معرفی کتاب: انسان‌شناخت: تطبیقی در آراء صدرا و یاسپرس / تالیف دکتر حسین کرمی مقایسه اجمالی انسان شناسی ملاصدرا و کارل یاسپرس، به عبارت بهتر، ترسیم حقیقت انسان، در دو نظام فلسفی متفاوت یعنی در حکمت متعالیه صدرا و اگزیستانسیالیسم یاسپرس، عنوان کتابی است که از سوی دکتر حسین کرمی نوشته شده است. هدف از این پژوهش، هنر ترسیم حقیقت انسان در دو نظام فلسفی "حکمت متعالیه" و "اگزیستانسیالیسم یاسپرس" است که طی مطالعه‌ای تطبیقی صورت پذیرفته است. نگارنده پس از تبیین دیدگاه‌های هر یک از این فیلسوفان به نقاط مشترک اندیشه‌ی آن‌ها در زمینه‌ی حقیقت انسان اشاره کرده و تصریح می‌کند: 1- هر دو اندیشمند، حقیقت انسان را نفس او می‌دانند و معتقدند در میان همه‌ی موجودات عالم تنها انسان واجد نفس (Existenz) است، اما نفسی که صدرا آن را عین اضافه‌ی اشراقی به خداوند و از جنس وجود و عین تشخص می‌داند یا Existenz یاسپرس که فاقد عناوین یاد شده است، تفاوت اساسی دارد. Existenz یاسپرس در ارتباط، تحقق می‌یابد و به غیر شناخته می‌شود. 2- انسان در هر دو نظام فکری، سرشتی مرکب از خیر و شر دارد. چرا که آزاد است و از نظر یاسپرس، عین امکان استقبالی است. تعارض‌های وجودی او و کشمکش‌هایی که نفس را عرصه‌ی اصلی عمل خود می‌سازند، در تحقق نهایی انسان، نقش مهمی به عهده دارند... ناشر: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان چاپ و انتشارات ⬅️ کانال مطالعات "فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با معرفی و نقد آثار منتشره در حوزه انقلاب اسلامی و فلسفه سیاسی: 🆔 پیام رسان ایتا: eitaa.com/mirkhalili