eitaa logo
مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی
1.2هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
638 ویدیو
146 فایل
1. تاملات و یادداشتهای اختصاصی درباره فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی؛ 2. معرفی و اطلاع رسانی نشستها و همایشها؛ 3. معرفی آثار خوب درباره فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی ایران؛ 4. اینجا همیشه به روز هستید! تازه ترینها اینجاست! ارتباط با ادمین: @miradmin
مشاهده در ایتا
دانلود
🟦 توسعه فرهنگ مقاومت در برابر استکبار از دستاوردهای بزرگ انقلاب اسلامی است ⬅️ دکتر فؤاد ایزدی، عضو هیات علمی دانشگاه تهران ◻️ امروز در بین پژوهشگران اجماع وجود دارد که دنیا به سمت چندقطبی شدن حرکت می‌کند. با چندقطبی شدن از حجم فشارهای مختلفی که بر کشورهایی چون ایران وارد می‌شود، کم می‌شود. ◻️ آنچه که مقام معظم رهبری در سخنرانی آبان ماه امسال از بحث انتقال قدرت و ثروت از غرب به شرق صحبت نمودند، مبتنی بر اطلاعاتی است که بر اساس عدد و رقم شکل گرفته است. ◻️ ایران با انقلاب اسلامی حرف جدیدی برای دنیا ارائه داد. در بحث مقاومت نیز ما پیشگام و مروج فرهنگ مقاومت در برابر استکبار بودیم. ◻️هر سال که می گذرد اهمیت و تاثیرگذاری انقلاب اسلامی بر استراتژیست‌ها و متفکران جهان بیشتر عیان می‌شود. در حال حاضر در بسیاری از دانشکده های معتبر مطالعاتی در آمریکا و غرب، الگوی انقلاب اسلامی در حال تحلیل و بررسی دقیق علمی و پژوهشی است. پ ن: بخشی از سخنرانی در همایش «تبیین کارآمدی انقلاب اسلامی بر مبنای بیانیه گام دوم انقلاب» ⬅️ کانال نخگبانی و متفاوت مطالعات "فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از 400 عضو فرهیخته، با پاسخ به سوالات و شبهات در حوزه انقلاب اسلامی، کلیپها و مستندهای کوتاه، اخبار و صوت و گزارش کرسیها و همایشها، معرفی آثار و انتشار یادداشتها و مطالب متنوع دیگر در رابطه با انقلاب اسلامی و فلسفه سیاسی، و مصاحبه های اختصاصی با کارشناسان: 🆔 پیام رسان ایتا: eitaa.com/mirkhalili
: یکی از اساتید ارجمند سوال کرده اند در مواجهه با سوال برخی دانشجویان رشته هایی مثل پزشکی و فنی مهندسی و غیره که سوال می پرسند دروس معارف؛ برای مثال، درس انقلاب اسلامی چه کاربرد و فایده ای برای ما دارد؟ و ما آمده ایم علم(به معنایی که در ذهن خودشان هست) یاد بگیریم و متخصص بشویم؛ مثلا پزشک یا مهندس بشویم؛ در مواجهه با این دانشجویان، چه پاسخ اقناعی بدهیم؟ به خصوص اینکه برخی از آنها، همان اول با گارد در کلاس حاضر شده و می گویند قرار نیست این درس، نظر ما را عوض کند و موافق شویم؛ پس فایده آن چیست؟(این گروه، مناظره های انتخاباتی را مثال می زنند که از قبل، کاندیدای مورد نظر مخاطبان مشخص است و دیدن مناظره، تاثیری در تغییر کاندیدای مد نظرشان ندارد و صرفا از روی هیجان، آن را دنبال می کنند). اساتید عزیز می توانند پاسخهای خود را جهت اشتراک گذاری با دیگر اساتید ارسال فرمایند تا با ذکر نام و سمت علمی آنها در کانال منتشر شود. با تشکر ⬅️ کانال نخگبانی و متفاوت مطالعات "فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از 400 عضو فرهیخته، با پاسخ به سوالات و شبهات در حوزه انقلاب اسلامی، کلیپها و مستندهای کوتاه، اخبار و صوت و گزارش کرسیها و همایشها، معرفی آثار و انتشار یادداشتها و مطالب متنوع دیگر در رابطه با انقلاب اسلامی و فلسفه سیاسی، و مصاحبه های اختصاصی با کارشناسان: 🆔 پیام رسان ایتا: eitaa.com/mirkhalili
مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی
#سوال_کاربران: یکی از اساتید ارجمند سوال کرده اند در مواجهه با سوال برخی دانشجویان رشته هایی مثل پزش
🟦 تبیین جایگاه و ارزش دروس معارف در جلسه اول ترم ◀️ حجت الاسلام دکتر محمدهادی قهاری کرمانی، عضو هیات علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه شهید باهنر کرمان ⬅️ از آن جایی که دیدگاه اکثر دانشجویان نسبت به دروس عمومی به ویژه دروس معارف اسلامی مطابق با واقع نیست؛ بنابراین ضرورت دارد استادان دروس معارف در اولین جلسه ترم با بیان مطالبی نسبت به اصلاح دیدگاه دانشجویان اقدام نمایند تا زمینه تأثیرگذاری هر چه بیشتر این دروس فراهم گردد؛ زیرا مهم ترین هدف ارایه دروس معارف در دانشگاه ها تأثیرگذاری آنها بر دانشجویان است و دیدگاه منفی دانشجویان یکی از مهم ترین موانع تأثیرگذاری است که باید در همان جلسه اول توسط استادان معارف مرتفع شود. ⬅️ یکی از عللی که موجب شده تا دیدگاه نادرستی نسبت به دروس معارف بر اذهان اکثر دانشجویان و حتی برخی از استادان دروس اختصاصی غالب شود، واژه «عمومی» است که به عنوان صفت این دروس به کار برده می شود؛ چه آن که اکثر افراد وقتی با لفظ «عمومی» مواجه می شوند، کم اهمیتی و کم ارزشی به ذهنشان تبادر می کند؛ هم چنانکه نزد دانشجویان، رفت و آمد به دانشگاه با سرویس عمومی نسبت به خودروی اختصاصی، از ارزش و اهمیت کمتری برخوردار است. ⬅️ برای اصلاح این دیدگاه منفی باید به دانشجویان یادآور شد که واژه «عمومی» - مانند واژه «شیر» مشترک لفظی است. یعنی چنین نیست که هر جا این واژه استعمال شد، کم اهمیتی آن مسأله در نظر گرفته شود؛ بلکه گاهی قضیه برعکس است؛ یعنی واژه «عمومی» به عنوان صفت شیئ به کار برده می شود، اما معنای آن اهمیت فوق العاده آن مسأله است. مثلاً اگر گفته شود: باید به همه نوزادانی که متولد می شوند واکسن هایی تزریق شود تا عموم افراد جامعه در برابر بیماری ها محافظت شوند؛ اما آیا واکسیناسیون عمومی همه نوزادان کشور، نشان از کم اهمیتی این مسأله است یا این که اهمیت فوق العاده آن را می رساند؟! گذراندن دروس عمومی معارف بر مثال واکسن تطبیق می کند؛ زیرا همه دانشجویان باید با گذراندن این دروس در مقابل انحرافات فکری ـ عقیدتی بیمه شوند. ⬅️ آنچه که مزید بر علت شده و این دیدگاه منفی نسبت به دروس معارف را تشدید کرده است، آن است که در عناوین درسی دانشگاه ها «دروس عمومی» را در مقابل «دروس تخصصی» به کار می برند و همین دو اصطلاح در بین دانشجویان شهرت دارد. وقتی به دانشجو تلقین شود که در دانشگاه دو نوع درس «عمومی» و «تخصصی» وجود دارد، طبیعی است که واژه «عمومی» در این کاربرد به قرینه مقابله به معنای «غیر تخصصی» قلمداد خواهد شد. هنگامی که درس عمومی به معنای درس غیر تخصصی القا شود، نتیجه اش آن خواهد شد که دانشجو تصور می کند که این دروس، مطالبی غیر تخصصی و پیش پا افتاده و تکراری را مطرح می کنند و بر مهارت و تخصص او نمی افزایند و به علاوه، استادانی هم که این دروس را تدریس می کنند نیاز به تخصص ندارند و هر شخص بی سوادی می تواند این دروس غیر تخصصی و پیش پا افتاده را تدریس نماید؛ بنابراین دروس عمومی فقط برای جلوگیری از مشروط شدن و یا بالا آوردن معدل مفیدند. منبع: مجله معارف، ش 103. ⬅️ کانال نخگبانی و متفاوت مطالعات "فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از 400 عضو فرهیخته، با پاسخ به سوالات و شبهات در حوزه انقلاب اسلامی، کلیپها و مستندهای کوتاه، اخبار و صوت و گزارش کرسیها و همایشها، معرفی آثار و انتشار یادداشتها و مطالب متنوع دیگر در رابطه با انقلاب اسلامی و فلسفه سیاسی، و مصاحبه های اختصاصی با کارشناسان: 🆔 پیام رسان ایتا: eitaa.com/mirkhalili
سلسله کارگاه های تراث سیاسی اسلامی دوره دوم قسمت ششم.mp3
42.26M
صوت نشست علمی "چیستی فلسفه سیاسی صدرالمتالهین" 🎙ارائه دهنده: دکتر شریف لک زایی 📅زمان: پنج شنبه 4 اسفند ماه 1401 ◾️مجری: پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی – پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منبع: رادیو پژوهش ⬅️ کانال نخگبانی و متفاوت مطالعات "فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از 400 عضو فرهیخته، با پاسخ به سوالات و شبهات در حوزه انقلاب اسلامی، کلیپها و مستندهای کوتاه، اخبار و صوت و گزارش کرسیها و همایشها، معرفی آثار و انتشار یادداشتها و مطالب متنوع دیگر در رابطه با انقلاب اسلامی و فلسفه سیاسی، و مصاحبه های اختصاصی با کارشناسان: 🆔 پیام رسان ایتا: eitaa.com/mirkhalili
🔵 اخبار همایشها، کرسیها و نشستها: کرسیها و نشستهایی که یکشنبه 7 اسفند ۱۴۰۱ با موضوع انقلاب اسلامی و فلسفه سیاسی برگزار می شود. لازم به ذکر است در برخی از کرسیهایی که پوستر آنها در این پست آمده، گواهی معتبر به شرکت کنندگان داده می شود. در صورت تمایل، برای اطلاع سایر اساتید، طلاب و دانشجویان جهت شرکت در این کرسیها ارسال بفرمایید. ⬅️ کانال نخگبانی و متفاوت مطالعات "فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از 400 عضو فرهیخته، با پاسخ به سوالات و شبهات در حوزه انقلاب اسلامی، کلیپها و مستندهای کوتاه، اخبار و صوت و گزارش کرسیها و همایشها، معرفی آثار و انتشار یادداشتها و مطالب متنوع دیگر در رابطه با انقلاب اسلامی و فلسفه سیاسی، و مصاحبه های اختصاصی با کارشناسان: 🆔 پیام رسان ایتا: eitaa.com/mirkhalili
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تفکر و تمدن شبکه‌ای اندیشه‌های استاد واسطی @vaseti عناوین برخی مباحث کانال: تمدن‌سازی، جامعه توحیدی، عرفان اجتماعی، معنی زندگی، روش زندگی دلچسب، سیستم‌های تمدن اسلامی، نگرش سیستمی به دین، هویت استراتژیک اسلام، علوم انسانی کاربردی، نظام فکری، پارادایم شبکه‌ای، عرفان شیعی فقاهتی، امتداد اجتماعی حکمت متعالیه، مدل‌سازی عملیاتی و راهبردی، عدل شبکه‌ای، شبکه مسائل زندگی، شبکه نیازها، الگوریتم اجتهاد تمدنی، تمدن عرفان‌محور، علوم انسانی اسلامی، منطق فرآیندی، علم دینی، فلسفه‌های مضاف، وحدت وجود، فقه تمدنی، تحول حوزه، برنامه‌ریزی استراتژیک، حل مسئله، روش تفکر و تحقیق و تحصیل و تدریس شبکه‌ای، تفکر خلاق، ترجمه بلاغی و...: معرفی استاد: https://eitaa.com/vaseti/84 عضویت در کانال: https://eitaa.com/joinchat/928317440Cb32f5c34b4
🟦 انقلاب اسلامی، رسالت تولید علوم انسانی اسلامی را بر عهده دارد ◀️ حجت الاسلا م دکتر حمید پارسانیا، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ⬅️ فلسفه چه نسبتی با پدیده‌ای به نام انقلاب اسلامی ایران و جامعه اسلامی دارد؟ اگر پیرامون نسبت علوم مهندسی با انقلاب اسلامی سوال شود می‌توان سریعا به آن پاسخ داد و به دستاوردهایی که در این زمینه به وجود آمده است اشاره کرد. اگر پیرامون نسبت فقه با انقلاب اسلامی سوال شود به سرعت می‌توان پاسخ داد این جامعه، جامعه اسلامی است و به دنبال تحقق بخشیدن به زیست اسلامی است و قاعدتا حدود این زیست توسط فقه معین می‌شود. وقتی از علوم کاربردی و فنی و مهندسی به سراغ علوم پایه یا علوم انسانی و علوم اجتماعی می‌رویم، پیوند برقرار کردن میان آنها با انقلاب اسلامی متفاوت می‌شود. ⬅️ تمایز انسانیات با علوم انسانی یک تفکیکی که مورد توجه ما نیست تفکیک حوزه‌های معرفت انسانی است که در تقسیم‌بندی علوم، آنها را علم نمی‌نامند بلکه انسانیات نامیده می‌شوند. این حوزه‌های معرفتی به معرفت‌های علمی سرویس می‌دهند همانطور که علوم پایه به علوم کاربردی سرویس می‌دهد. در واقع انسانیات آشنایی با موضوع تحقیق علوم اجتماعی و علوم انسانی را تامین می‌کند چراکه موضوع علوم انسانی و اجتماعی کنش و رفتار انسان است. این موضوع فهمیدنی است، نه دیدنی. مثلا میان انسان‌ها روابطی برقرار است که از آن به حقوق یاد می‌کنیم ولی حقوق علم نیست، انسانیات است. اینها برساخت‌هایی هستند که انسان با آن زندگی می‌کند ولی علم، مفهوم دیگری دارد و با تجربه و آزمون سروکار دارد. پس قلمرو علوم اجتماعی و انسانی و انسانیات تفاوت دارد ولی ما به این تفاوت توجه نداریم. در عین حال به تفاوت علوم پایه و علوم کاربردی توجه داریم و برای آن هم لفظ وضع کردیم و هم دانشکده جدا تاسیس کردیم. ⬅️ وقتی دانشجویان و طلاب وارد علوم انسانی و علوم اجتماعی می‌شوند به دلیل عدم تفکیک ساینس و انسانیات، احساس می‌شود دانشجویان و طلاب هویت فرهنگی‌شان و رابطه‌شان با اعتقادات و فرهنگشان در معرض چالش قرار می‌گیرد لذا سوال می‌شود باید با علوم انسانی چکار کرد؟ این احساس در علوم فنی مهندسی وجود ندارد، چون در علوم انسانی وقتی چارچوب‌های نظری به کار برده می‌شود موضوعشان با موضوع علوم طبیعی فرق می‌کند. به همین دلیل است دانشجویی که می‌خواهد راجع به خودش و هویت خودش تحقیق ‌کند سوژه و ابژه برایش در هم تنیده می‌شوند و این نظریات گاه به گونه‌ای است که زمینه‌هایی دارد که ابژه را متحول و دگرگون می‌کند. اساسا این نظریه‌ها دارای هویت هستند و بسترهای معرفتی دارند. ⬅️ ما معنا را می‌سازیم یکی از چیزهایی که در این تقسیم‌بندی از آن غفلت داریم این است که انسانیات شامل چه می‌شود؟ رشته‌هایی چون حقوق و ادبیات و فلسفه و فقه و ... انسانیات هستند. اینها علم نیستند به دلایلی که آن دلایل فلسفی است. در تقسیم‌بندی رایج می‌گویند اینها انسانیات هستند لذا در دانشکده ادبیات فلسفه می‌خوانند. این خیلی معنادار است یعنی همه این علوم برساخت و امر ذهنی است و دنبال کشف و حقیقت نیستند. البته این علوم روش دارد و روش آن عقلی است. این علوم فهمیدنی است و تفسیری است و ما برای زندگی به شدت به این مفاهیم نیاز داریم. ما معنا را می‌سازیم و چون می‌سازیم نمی‌یابیم. اساسا بازخوانی بازسازی است، بازیابی نیست. پس وقتی سراغ علوم انسانی می‌رویم با مسئله دیگری مواجه می‌شویم و احساس می‌کنیم دانشجو نمی‌آید یاد بگیرد و برود بلکه خودش نسبت به هویت خودش مسئله‌دار می‌شود. با این مسیری که آمدیم به این نتیجه رسیدیم در علوم انسانی احساس مسئله دیگری می‌کنیم و همین باعث می‌شود سوال کنیم انقلاب اسلامی با علوم انسانی چه کار کند؟ در این زمینه پژوهش‌های میدانی انجام شده است. مثلا در دهه هفتاد فرایند سکولار شدن دانشجویان در دانشگاه دنبال شد و معلوم شد بیشترین فرایند سکولار شدن در رشته‌های فنی و مهندسی نیست بلکه در علوم انسانی است. ⬅️ پرسش بعدی این است که ما فلسفه را برای چه می‌خوانیم و به چه کار می‌آید؟ اگر در علوم فنی مهندسی رشد نمی‌کردیم مسائل کف خیابان و سلامت و اقتدار نظامی و اقتصاد و ... زیر سوال می‌رفت ولی فلسفه و کلام چه فایده‌ای دارد و چه نیازی وجود دارد؟ شاید گفته شود این یک رشته تفننی است برای کسانی که وضعشان خوب است یا اگر مفید باشد برای حوزه اعتقادات و عقائد است. فرهنگ ما گرفتار مشکلاتی است که یک بخش آن به این جهت است که نمی‌توانیم به مسائل اعتقادی به درستی پاسخ دهیم. به همین جهت فارغ التحصیلان فلسفه می‌توانند به دفتر پاسخگویی به سوالات اعتقادی بروند ولی آیا کاربرد فلسفه در همین حد است یا بیش از این است؟ @mirkhalili
باید توجه داشت که تکنولوژی مبتنی بر علوم پایه است و علوم پایه مبتنی بر یکسری نظریات است که آن نظریه یک روحی دارد که آن روح عقلانیت و مدل کلان نگاه به هستی و انسان است که اگر آن تغییر پیدا کند همه علوم پایه دگرگون می‌شوند. هیچ جامعه‌ای بدون نحوه نگاه به عالم و آدم زندگی‌اش معنادار نمی‌شود لذا هیچ جامعه بدون فلسفه نخواهد بود. وقتی فلسفه‌ای غلبه پیدا می‌کند به فلسفه‌های رقیب در ذیل چارچوب خودش اجازه زندگی می‌دهد. پس صحبت ما از ربط منطقی علوم کاربردی به علوم پایه و علوم پایه به خزانه معرفتی قبل از خودشان است. ⬅️ کانال نخگبانی و متفاوت مطالعات "فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از 400 عضو فرهیخته، با پاسخ به سوالات و شبهات در حوزه انقلاب اسلامی، کلیپها و مستندهای کوتاه، اخبار و صوت و گزارش کرسیها و همایشها، معرفی آثار و انتشار یادداشتها و مطالب متنوع دیگر در رابطه با انقلاب اسلامی و فلسفه سیاسی، و مصاحبه های اختصاصی با کارشناسان: 🆔 پیام رسان ایتا: eitaa.com/mirkhalili
کتاب ساواک و نقش آن در تحولات داخلی رژیم شاه.pptx
1.11M
🟦 پاورپوینت کتاب "ساواک و نقش آن در تحولات داخلی رژیم پهلوی" / تالیف تقی نجاری راد / نشر مرکز اسناد انقلاب اسلامی معرفی و نحوه عملکرد سازمان اطلاعات و امنیت کشور (ساواک) در زمان شاه و نقش آن در تحولات سال‌های 1336تا 1357مباحث کتاب را تشکیل می‌دهد. این مباحث در یک بخش مقدماتی و چهار بخش اصلی تنظیم شده است. در بخش مقدماتی، کلیاتی در مورد سابقه و تاریخچه نهادهای امنیتی ایران از دوره قاجاریه و مشروطه تا پایان دوره پهلوی بیان شده است. بخش اول درباره تاسیس ساواک است که از چهار فصل تشکیل شده است: 1. اوضاع سیاسی اجتماعی ایران در آستانه تاسیس ساواک 2. دلایل و اهداف تشکیل ساواک 3. نقش سیا و موساد در پیدایش و گسترش ساواک 4. تشکیلات ساواک. بخش دوم به عملکرد ساواک در قبال اجزای دولت، سازمان‌های اداری، و نهادهای اجرایی و افکار عمومی اختصاص دارد. این بخش با عنوان ساواک، شاه، سیاست کنترل دولت و مجلسین و احزاب دولتی شامل پنج فصل است: 1. شاه و ساواک 2. ساواک و دولت 3. ساواک و مجلسین شورای ملی و سنا 4. ساواک و احزاب دولتی 5. ساواک، افکار عمومی و تز سانسور کتاب و مطبوعات. در بخش سوم طی سه فصل چگونگی برخورد ساواک با گروه‌های مخالف تحلیل و تشریح می‌شود: 1. ساواک و سرکوب گروه‌های چپ 2. ساواک و کنترل گروه‌های ملی‌گرا 3. ساواک و دیگر گروه‌های مخالف رژیم (روشنفکران و دانشجویان). موضوع بخش چهارم، برخوردهای ساواک با روحانیت و نهضت امام خمینی (ره) است. ⬅️ کانال نخگبانی و متفاوت مطالعات "فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با پاسخ به سوالات و شبهات در حوزه انقلاب اسلامی و پاورپوینتهای اختصاصی کاربردی: @mirkhalili
مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی
🟦 پاورپوینت کتاب "ساواک و نقش آن در تحولات داخلی رژیم پهلوی" / تالیف تقی نجاری راد / نشر مرکز اسناد
چگونه می‌توان پیگیر استرداد پرویز ثابتی شد؟ مهدی مقدسی، استاد دانشگاه ⬅️ پرویز ثابتی را می‌توان مرد شماره ۲ ساواک و شاید مرد همه‌کاره این دستگاه امنیتی دانست. «فلیکس آقایان» نماینده ارامنه در مجلس شورای ملی در مصاحبه با پروژه تاریخ شفاهی هاروارد می‌گوید: ثابتی معاون سازمان امنیت و نصیری هم در حقیقت یک figurehead (رئیس پوشالی) بود و کارها دست ثابتی بود. ⬅️ در گزارش سازمان عفو بین‌الملل که در شماره 26 نوامبر 1976 روزنامه واشنگتن پست منتشر شد، نوشته شده که بین 25 تا 100 هزار نفر به خاطر دلایل سیاسی در ایران زندانی شده‌اند و همچنین ساواک(پلیس مخفی ایران) به هنگام بازجوئی آنان را زیر شکنجه مداوم قرار می‌داد. ⬅️ در گزارش سازمان عفو بین‌المللی نوشته شده بود از آغاز سال 1972 تا زمان انتشار گزارش (1976) دادگاه‌های نظامی ایران 300 زندانی سیاسی را به مرگ محکوم ساخته‌اند؛ در 6 ماه اول سال 1976 دولت ایران اعدام 22 زندانی سیاسی را اعلام کرده است. گزارش مذکور بیان می دارد که قبل از وارد کردن اتهام و انجام محاکمه، دادگاه‌های نظامی مظنونین سیاسی را برای دوره‌های طولانی در زندان‌های انفرادی نگه می‌دارد که با شکنجه مداوم گاهی منجر به مرگ زندانیان می‌شود و همچنین با اعدام‌های سریع اعلامیه حقوق بشر را نقض می‌کند. ⬅️ باتوجه به استنادات حقوقی داخلی جمهوری اسلامی ایران و قواعد حقوق بین الملل، شکنجه ممنوع است و عاملین و آمرین به این اقدام هم در محاکم داخلی ایران و هم مطابق نظام حقوق بین الملل قابل مجازات و پیگرد قانونی هستند. ⬅️ از این باب جهت استرداد این شکنجه‌گر ساواک و برخورد حقوقی با وی می توان به این موارد استناد کرد که ممنوعیت شکنجه از مباحث علم حقوق بوده و به معنای ممنوعیت هر نوع عملی به منظور کسب اطلاعات یا اعتراف از فرد شکنجه شده یا دیگری است که باعث درد یا رنج شدید گردد حال چه به صورت فیزیکی و چه به صورت ذهنی، به طور عمدی و به دستور یا به تحریک یکی از مقامات عمومی یا شخص خاصی انجام شود. عناصر جرم شکنجه شامل عنصر مادی، عنصر معنوی و عنصر قانونی است. عنصر مادی همان مرتکب، موضوع مجرمانه و فعل مرتکب است. عنصر معنوی سوء نیت عام یا همان قصد فعل است. ⬅️ عنصر قانونی اصل ۳۸ قانون اساسی و ماده ۵۷۸ قانون مجازات است که بر اساس آنها شکنجه ممنوع و برای آن مجازات‌هایی پیش‌بینی شده است. ⬅️ کانال نخگبانی و متفاوت مطالعات "فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از 400 عضو فرهیخته، با پاسخ به سوالات و شبهات در حوزه انقلاب اسلامی، کلیپها و مستندهای کوتاه، اخبار و صوت و گزارش کرسیها و همایشها، معرفی آثار و انتشار یادداشتها و مطالب متنوع دیگر در رابطه با انقلاب اسلامی و فلسفه سیاسی، و مصاحبه های اختصاصی با کارشناسان: 🆔 پیام رسان ایتا: eitaa.com/mirkhalili
نشست علمی جمهوری اسلامی و روایت زنان علاسوند و کرمی 14011203.mp3
23.33M
برای پاسخ به سوالاتی از این قبیل: 1. آیا جمهوری اسلامی توانسته روایتی از زنان ارائه بدهد و تا چه حد موفق بوده و چرا روایتهای بدیل و رقیب جذاب بوده؟ 2. آیا دستاوردهای زنان در انقلاب اسلامی به گونه ای نبوده که بتوان یک ارائه و روایتی درست و جذاب داشت؟ 🎙 بشنوید👇👇👇 نشست علمی"جمهوری اسلامی و روایت زنان" 🔹ارائه دهندگان: 1️⃣ دکتر فریبا علاسوند"عضو هیئت علمی پژوهشکده زن و خانواده" 2️⃣ دکتر محمدتقی کرمی "عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی(ره)" 🔸دبیر علمی نشست: دکتر سمیه حاجی‌اسماعیلی"عضو هیئت علمی پژوهشکده زن و خانواده" 📅 چهارشنبه سوم اسفند 1401 ⬅️ کانال نخگبانی و متفاوت مطالعات "فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از 400 عضو فرهیخته، با پاسخ به سوالات و شبهات در حوزه انقلاب اسلامی، کلیپها و مستندهای کوتاه، اخبار و صوت و گزارش کرسیها و همایشها، معرفی آثار و انتشار یادداشتها و مطالب متنوع دیگر در رابطه با انقلاب اسلامی و فلسفه سیاسی، و مصاحبه های اختصاصی با کارشناسان: 🆔 پیام رسان ایتا: eitaa.com/mirkhalili
دانشگاه شهید بهشتی برگزار می کند؛ پنجمين همايش بین المللی «مردم‌سالاري ديني» با عنوان: «مردم سالاری دینی و آینده جهان ‌اسلام» زمان برگزاری همایش: آذر 1402 مهلت ارسال چکیده مقالات: پایان خرداد 1402 مهلت ارسال اصل مقالات: پایان شهریور 1402 🟦 محورها و موضوعات همايش بین المللی پنجم: (مردم‌سالاری دینی و آینده جهان اسلام) ⬅️ محور اول : مباحث نظری: 1. مطالعه خلأهای نظری موجود در نظریه پردازی های مردم‌سالاری دینی؛ 2. مردم‌سالاری دینی در آرای متفکران ادیان توحیدی؛ 3. خوانش های مختلف از مردم‌سالاری دینی؛ 4. مردم‌سالاری دینی و نظریه های دولت در اسلام؛ 5. مردم‌سالاري ديني در انديشه متفكران اسلامي معاصر؛ 6. مطالعه تطبیقی مردم‌سالاری دینی در آرای کلامی و فقهی اهل سنت؛ 7. مطالعه تطبیقی مردم‌سالاری دینی در آرای کلامی و فقهی شیعه؛ 8. مقایسه الگوی مردم‌سالاری دینی با الگوهای بدیل؛ 9. مقايسه مباني نظری مردم‌سالاري ديني با لیبرال دموكراسي؛ 10. مبانی نظری لیبرال دموکراسی و نقد آن؛ ⬅️ محور دوم: مباحث کاربردی 1- چالشهاي عملی فراروي نظام مردم‌سالاری ديني؛ 2- مردم‌سالاری دینی و اقلیت‌های دینی و مذهبی؛ 3- نقد عملکرد نظام های ليبرال دموکراتیک بر مبنای خودش؛ 4- بررسی و نقد وضعیت آزادی بیان در نظام های لیبرال دموکراتیک؛ 5- بررسی و نقد وضعیت آزادی احزاب در نظام های لیبرال دموکراتیک؛ 6- بررسی و نقد ساختار انتخاباتی نظام های لیبرال دموکراتیک؛ 7- بررسی مقایسه ای نظام انتخاباتی مردم‌سالارانه در ایران با دیگر کشورها؛ ⬅️ محور سوم: امکان سنجی کاربست تجربه مردم‌سالاری دینی در ایران برای جهان اسلام 1. مردم‌سالاری دینی و نظریه ولایت فقیه؛ 2. امکان تحقق مردم‌سالاری دینی در دیدگاه فِرَق مختلف اسلامی؛ 3. زمینه های نظری ولایت فقیه، در فقه سیاسی اهل سنت؛ 4. زمینه های تحقق و امکان سنجی مردم‌سالاری دینی در جهان اسلام؛ 5. الگوی مردم‌سالاری دینی در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و کاربست آن برای جهان اسلام؛ 6. بررسی تجربه عملی مردم‌سالاری دینی در جمهوری اسلامی ایران و کاربست آن برای جهان اسلام؛ ⬅️ محور چهارم: راهبردها و راهکارهای تحقق مردم‌سالاری دینی در جهان اسلام 1. جایگاه مردم‌سالاری دینی در روند تحقق تمدن نوین اسلامی؛ 2. زمینه ها و شیوه های ترویج دموکراسی لیبرال از سوی غرب در جهان اسلام؛ 3. چالش ها و فرصت های مردم‌سالاری دینی در جهان اسلام؛ 4. مردم‌سالاری دینی و جنبش های فکری و سیاسی معاصر در جهان اسلام؛ 5. نقش شبكه هاي اجتماعي در بسط نظريه مردم‌سالاري ديني در جهان اسلام 6. بررسی نظریه پردازی‌های مردم‌سالاری دینی در مراکز مطالعاتی غرب؛ 7. الگوهای مختلف مردم‌سالاری دینی در جهان اسلام؛ 8. ظرفیت ها و چالش های سنت های تاریخی و قومی در مردم سالاری دینی؛ ⬅️ محور پنجم: مردم‌سالاری دینی و آینده جهان اسلام با تاکید بر بیانیه گام دوم 1. تاثیر نظریه مردم‌سالاری دینی در آینده نظام های سیاسی در جهان اسلام؛ 2. جوانان، مردم‌سالاری دینی و آینده جهان اسلام؛ 3. قدرت های نوظهور و نقش آنها در تحقق مردم‌سالاری دینی در جهان اسلام؛ 4. نقش رهبران در تحقق مردم‌سالاری دینی در جهان اسلام؛ 5. ظرفیت های مردم‌سالاری دینی در زمینه سازی حکومت جهانی موعود؛ 6. نقش بانوان در تحقق مردم سالاری دینی در جهان اسلام؛ 7. نظريه مردم‌سالاري ديني به مثابه الگوي نوين و مطلوب نظام سیاسی در جهان اسلام؛ محققان می توانند برای ثبت نام و ارسال آثار خود به سایت همایش مراجعه نمایند. religiousdemocracy.sbu.ac.ir ⬅️ کانال نخگبانی و متفاوت مطالعات "فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از 400 عضو فرهیخته، با پاسخ به سوالات و شبهات در حوزه انقلاب اسلامی، کلیپها و مستندهای کوتاه، اخبار و صوت و گزارش کرسیها و همایشها، معرفی آثار و انتشار یادداشتها و مطالب متنوع دیگر در رابطه با انقلاب اسلامی و فلسفه سیاسی، و مصاحبه های اختصاصی با کارشناسان: 🆔 پیام رسان ایتا: eitaa.com/mirkhalili
🟦 ساواک از آغاز تا پایان ◀️ دکتر علی‌محمد بشارتی، از مبارزان و انقلابیون دوران پهلوی و وزیر اسبق کشور ⬅️ حکومت کردن بسیار سخت است، می توان از دور انتقاد کرد، اما به دلیل اینکه ملزومات زیادی نیاز است متوجه می شویم که حکومت کردن بسیار سخت است؛ و از جمله موارد لازم و واجب در هر حکومتی برخورداری از دستگاه اطلاعاتی است و در اسناد اسلامی مدارک زیادی از کارهای اطلاعاتی پیامبر وجود دارد. ⬅️ محمدرضا پهلوی برای حکومت خود تمامی ابزار و لوازم را داشت اما یک چیز بسیار مهم نداشت و آن هم سواد کافی بود. در خاطرات فرح آمده است که محمدرضا از طفولیت به سوییس رفت و با پول های بسیار زیاد پدرش رضا کلاسی را گذراند و بعد وارد دانشگاه افسری شد. هیچکس ندیده او، اشرف، شمس، رضاخان و تاج الملوک درس خوانده باشند و هیچکس محمد رضا را هنگام مطالعه ندیده است. ⬅️ همچنین در خاطرات فردوست آمده رضاشاه پس از تبعید، ماهی یک نامه برای محمدرضا می نوشت اما چون سواد نداشت پایین نامه برای امضا رضا را نقاشی می کرد. ⬅️ حکومت به دو ابزار مهم و اساسی نیاز دارد، اولین آن ابزار ایجاد حکومت و دیگری ابزاری است که موجب ماندگاری حکومت شود. ابزار ایجاد حکومت فداکاری، زندان، کشته شدن و غیره می باشند، اما ابزاری که موجب پایداری حکومت باشد در راس آن دشمن شناسی مطرح است. ⬅️ ساواک، سازمانی برای انجام کارهایی بود که قبلا شهربانی انجام می داد، اما شهربانی اطلاعات گسترده ای نداشت و برای پدیده هایی که از سال 1340 به بعد شکل گرفتند نیاز به تشکیل سازمانی بود؛ از اینرو به پیشنهاد امریکا سازمان اطلاعات و امنیت کشور (ساواک) شکل گرفت. ⬅️ به رغم آنکه ساواک اطلاعات زیادی داشت و تبلیغات گسترده ای می کردند که در همه جا حضور دارد اما به ساواک اکتفا نکردند و کمیته مشترک ضد خرابکاری را که مکمل کارهای اطلاعاتی ساواک بود به توصیه اسرائیل ایجاد کردند. ⬅️ مقام معظم رهبری 8 ماه در بازداشتگاه کمیته مشترک ضد خرابکاری (موزه عبرت حاضر) بودند که در این مدت حتی یک بارهم به ایشان اجازه استحمام ندادند. ⬅️ به رغم تشکیل ساواک و حمایت های همه جانبه امریکا و اسراییل از شاه این رژیم پایدار نماند، چراکه این رژیم ریشه های مردمی نداشت. هویتی به نام ایران وجود دارد که از همسایه های خود بسیار بالاتر است و در بسیاری زمینه ها جزو برترین ها در دنیا هستیم. به رغم تحریم های 44 ساله و به خصوص جنگ 8 ساله پیشرفت های بسیار فوق العاده ای کرده ایم که باید قدر خود را بدانیم و به ایرانی بودن خود افتخار کرده و ببالیم. ⬅️ در کشورهای غربی حکومت ها بر مبنای شایستگی تشکیل نمی شوند بلکه یک حزبی فعالیت کرده و طرفداران آن حزب به شخص مورد نظرشان رای داده و بالا می آید و حکومت را به دست می گیرند. ⬅️ خانواده پهلوی هیچ یک سواد نداشتند. رضاشاه در ابتدا در تهران خاک قالی خانه مردم را می تکاند، بعد پاسبان سفارتخانه ها می شود و این فرد با حمایت انگلیس و کودتا شاه ایران می شود. ⬅️ این خانواده سه ویژگی بارز فساد شدید جنسی، پول پرستی و فساد شدید در مواد مخدر داشتند و 57 سال بر کشور حکومت کردند. ⬅️ در خاطرات فرح آمده ساواک در پیش بینی انقلاب ایران ناتوان بود، آنان تخصصشان بر دار و درفش و شکنجه افراد در حد مرگ به دلیل خواندن یک اعلامیه و یا گوش دادن به رادیوی خارجی بود. ⬅️ اطلاعات برای کشورها لازم است اما هدف آن پاسداری از شاهی است که فاسد می باشد یا پاسداری از ارزش های اخلاقی یک کشور و یک انقلاب بزرگ است. ⬅️ در زمان شاه به دلیل آنکه دانشجویان انقلابی بودند به تعداد بسیار کم پذیرش انجام می شد و مانند رشته پزشکی، حال آنکه به دلیل نبود پزشک داخلی مجبور بودند پزشکانی از کشورهایی همچون فیلیپین، پاکستان و هند به ایران بیاورند که با مترجمانی در کنار خود طبابت می کردند و این نوع طبابت از نظر حرفه ای جای بسی تامل دارد. ⬅️ فرح در خاطراتش می گوید من با وطن دوستی مخالفم. و در جایی دیگر می گوید ما 7 میلیارد دلار در سال 1356 به ایتالیا، انگلیس و فرانسه دادیم. در حالی که حقوق یک معلم 500 تومان بود. پ ن: سخنرانی دکتر بشارتی در ششمین "نشست نیاوران" با عنوان "ساواک از آغاز تا پایان " در روز چهارشنبه سوم اسفند 1401. 🌺 کانال نخگبانی و متفاوت مطالعات "فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از 450 عضو فرهیخته، با پاسخ به سوالات و شبهات در حوزه انقلاب اسلامی، کلیپها و مستندهای کوتاه، اخبار و صوت و گزارش کرسیها و همایشها، معرفی آثار و انتشار یادداشتها و مطالب متنوع دیگر در رابطه با انقلاب اسلامی و فلسفه سیاسی، و مصاحبه های اختصاصی با کارشناسان: 🆔 پیام رسان ایتا: eitaa.com/mirkhalili
: 🟦 دکتر علی‌محمد بشارتی، از مبارزان و انقلابیون دوران پهلوی و وزیر اسبق کشور: ⬅️ حکومت به دو ابزار مهم و اساسی نیاز دارد، اولین آن ابزار ایجاد حکومت و دیگری ابزاری است که موجب ماندگاری حکومت شود. ابزار ایجاد حکومت فداکاری، زندان، کشته شدن و غیره می باشند، اما ابزاری که موجب پایداری حکومت باشد در راس آن دشمن شناسی مطرح است. ⬅️ ساواک، سازمانی برای انجام کارهایی بود که قبلا شهربانی انجام می داد، اما شهربانی اطلاعات گسترده ای نداشت و برای پدیده هایی که از سال 1340 به بعد شکل گرفتند نیاز به تشکیل سازمانی بود؛ از اینرو به پیشنهاد امریکا سازمان اطلاعات و امنیت کشور (ساواک) شکل گرفت. 🟦 نعمت کریمی، پژوهشگر تاریخ معاصر: ◀️ چرایی رونمایی از پرویز ثابتی بعد از چهاردهه انزوا👇 ⬅️ نقش ثابتی در افزایش خشونت ساواک در برخورد با جریان های سیاسی قبل از انقلاب بویژه نیروهای انقلابی کاملا روشن است و او به جهت وابستگی به اسراییل و همچنین پیروی از فرقه ضاله بهاییت به خوبی شیوه های بازجویی موساد را در مواجه زندانیان به مرحله اجرا در می آورد و البته هم ساواک و هم شاه و دیگر دستگاه های اطلاعاتی نیروهای بیگانه از این مساله غافل بودند که موج اسلام خواهی ملت ایران به رهبری امام خمینی از چنان وسعت و فراگیری برخوردار است که هر گونه شدت عمل در برخورد با انقلابیون باعث اوج گیری مخالفت با نظام شاهنشاهی می شود. متن کامل مباحث دکتر بشارتی و کریمی در👇 🌸 کانال نخگبانی و متفاوت مطالعات "فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از 450 عضو فرهیخته👇👇 🆔 پیام رسان ایتا: eitaa.com/mirkhalili
🟦 دلایل و چرایی رونمایی از پرویز ثایتی چهره بلندپایه ساواک بعد از چهار دهه انزوا ◀️ نعمت کریمی، پژوهشگر تاریخ معاصر ⬅️ نقش ثابتی در افزایش خشونت ساواک در برخورد با جریان های سیاسی قبل از انقلاب بویژه نیروهای انقلابی کاملا روشن است و او به جهت وابستگی به اسراییل و همچنین پیروی از فرقه ضاله بهاییت به خوبی شیوه های بازجویی موساد را در مواجه زندانیان به مرحله اجرا در می آورد و البته هم ساواک و هم شاه و دیگر دستگاه های اطلاعاتی نیروهای بیگانه از این مساله غافل بودند که موج اسلام خواهی ملت ایران به رهبری امام خمینی از چنان وسعت و فراگیری برخوردار است که هر گونه شدت عمل در برخورد با انقلابیون باعث اوج گیری مخالفت با نظام شاهنشاهی می شود. ⬅️ در مورد نقش پرویز ثابتی در ساواک و همچنین خشونت هایی که در دوره او نسبت به زندانیان سیاسی اعمال می شد البته می توان ساعت ها صحبت کرد و مجموعه مصائب و سختی هایی که انقلابیون بازداشت شده در این دوره متحمل شدند آن قدر زیاد است که باید جلسات متعددی را برای شرح این اتفاقات اختصاص داد و البته برخی از آنها هم ناگفتنی است اما در مجموع باید گفت برغم همه صحبت هایی که در مورد اهمیت نقش اجرایی ثابتی در ساواک مطرح می شود و در جای خود درست است اما باید بگویم که در مورد برخی تعابیر از جمله اینکه او مغز متفکر ساواک بوده موافق نیستم و معتقدم که او از توان فکری و درایت بالایی برخوردار نبوده است. 🌸 کانال نخگبانی و متفاوت مطالعات "فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از 450 عضو فرهیخته، با پاسخ به سوالات و شبهات در حوزه انقلاب اسلامی، کلیپها و مستندهای کوتاه، اخبار و صوت و گزارش کرسیها و همایشها، معرفی آثار و انتشار یادداشتها و مطالب متنوع دیگر در رابطه با انقلاب اسلامی و فلسفه سیاسی، و مصاحبه های اختصاصی با کارشناسان: 🆔 پیام رسان ایتا: eitaa.com/mirkhalili
🟦 ساواک از آغاز تا پایان نعمت کریمی، پژوهشگر تاریخ معاصر ◀️راستی آزمایی اسناد و مدارک مربوط به سیستم امنیت کشور (ساواک): اسناد بسیار زیاد، بکر و مستندی در کشور وجود دارد و بخشی از این اسناد، مبارزین و زندانیان و در واقع، شاهدان عینی و زنده هستند که متن بازجویی های آن ها و دستنوشته هایشان نیز موجود می باشد که این اسناد، طی سالیان گذشته به دلیل فشارهایی که بر کشور پس از انقلاب، در دوران جنگ تحمیلی و پس از آن، تحریم ها وارد شده، مورد غفلت قرار گرفته اند؛ اما به رغم این ها چندین جلد کتاب مستند نیز چاپ شده که مرجع خوبی می توانند باشند. ⬅️ رژیم پهلوی، کودتا در کودتا بود. در کتاب مجلس پنجم و ششم اسنادی گردآوری شده که مربوط به دوره رضاخان هستند و از دربار جمع آوری شده و مورد تایید اساتید تاریخی می باشند. به عنوان مثال اسنادی در این کتاب آورده شده که نشان می دهد تمامی روسای نظامی کشور به جز اصفهان به رضاخان نامه نوشته اند که درقبال دریافت مبلغی پول او را در انتخابات نفر اول کشور می کنند. ◀️ دو نظریه در مورد تشکیل ساواک: اولین آن قانون مربوط به تشکیل ساواک است که زیرمجموعه نخست وزیری تشکیل و رییس آن معاون نخست وزیر خواهد بود. در مفاد این قانون به صراحت آمده که ساواک برای حفظ سلطنت (غیرقانونی) تشکیل شده است.او با توضیح درخصوص نظریه دوم ادامه داد: پس از جنگ جهانی دوم شوروی به خاطر شعارهایش جهت حمایت از کارگران برسر زبان ها بود، امریکایی ها هم که پیروز جنگ بودند به این نتیجه رسیده بودند که اگر دیر بجنبند شوروی تمام کشورهای آسیایی را می بلعد؛ به همین خاطر جهت ایجاد کمربند امنیتی دور شوروی اصل 4 ترومن را بوجود آوردند که کمک های بلاعوضی بود که به کشورهای کمربندی می دادند تا با نفوذ شوروی مقابله کنند. او افزود: برای ایران نیز بلافاصله پس از کودتا اصل 4 ترومن عملی شد و تمامی سازمان های ما ساخته و پرداخته آن ها شد و در همه جا ورود کردند. آن ها می خواستند در بلوک امریکایی ها ایران قوی باشد. با ترجمه اسناد مشخص شد که استراتژی شاهنشاهی ایران منطبق بر استراتژی امریکا بود. ⬅️ هنگام تشکیل ساواک سازمان های امنیتی دیگر همچون شهربانی، رکن 2 و وزارت جنگ در کشور وجود داشتند. سازمان های شبه اطلاعاتی همچون کوک (کوک تا زمان پیروزی انقلاب هم فعالیت می کرد) و چند سازمان دیگر نیز فعالیت می کردند. ولی با وجود این سیستم های امنیتی و اطلاعاتی، ساواک فقط برای حفظ سلطنت با 10 اداره تشکیل شد که تنها اداره سوم آن فعالیت می کرد و وظیفه آن مقابله با افرادی بود که مخالف استبداد و سلطنت بودند. ⬅️ رژیم پهلوی هنگامی که اسناد خود را تشکیل میداد هیچگاه فکر نمی کرد که روزی سقوط کند، از اینرو تمامی اسناد به صورت طبقه بندی تهیه و نگهداری می شدند و همین اسناد پس از انقلاب و در زمان حاضر نیز قابل استناد جهت نشان دادن جنایات هستند. در زمان حاضر جنگ، جنگ شناختی است و برای جوان ها و نوجوان ها باید مسایل را تبیین کرد. ⬅️ تفاوت دستگاه اطلاعاتی ساواک با دستگاه اطلاعاتی حاضر کشور در چند چیز است؛ اولین آن مشروعیت است که ساواک غیر مشروع و وزارت اطلاعات کنونی مشروع می باشد. دومین مورد این است که ساواک وابسته به دیگران است و 5 سرویس اطلاعاتی شبانه روز با آن ها کار می کردند و ماموران ساواک دوره های خود را زیر نظر اساتید امریکایی، انگلیسی و اسرائیلی می گذراندند و به همین دلیل تمامی ترفندهای امنیتی ما را بیگانگان می دانستند، اما دستگاه اطلاعاتی حاضر خودبنیاد می باشد و متکی به جوانان داخل کشور بوده و شگردها متعلق به خودمان است و هیچ بیگانه ای از آن خبر ندارد. سومین مورد اینکه ساواک بدون ضابطه و قانون و بازجوها افرادی لاابالی و غیر منزه بودند، حال آنکه در دستگاه امنیت کنونی ضابطه شرع حاکم است و پاکی و اصول اخلاقی و عمل کردن بر اساس ضوابط و دستورالعمل ها که بر مبنای شرع، قانون اساسی و اخلاق تدوین شده اند حرف اول را میزند. ⬅️ برخی برگه های بازجویی به دست آمده از انقلابیون و ساواک نشان می دهد که انتهای صفحات رد خون است . این خون انگشتان فرد تحت شکنجه و بازجویی است که صفحات را ورق زده است. تفاوت دیگر دستگاه اطلاعات کشور پیش و پس از انقلاب اسلامی این است که دستگاه ساواک فاقد عملکرد حرفه ای بودند و به تفتیش عقاید می پرداختند، اما دستگاه حاضر براساس اصول تدوین شده شرعی و قانونی عمل می نماید. 🌸 کانال نخگبانی و متفاوت مطالعات "فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از 450 عضو فرهیخته، با پاسخ به سوالات و شبهات در حوزه انقلاب اسلامی، کلیپها و مستندهای کوتاه، اخبار و صوت و گزارش کرسیها و همایشها، معرفی آثار و انتشار یادداشتها و مطالب متنوع دیگر در رابطه با انقلاب اسلامی و فلسفه سیاسی، و مصاحبه های اختصاصی با کارشناسان: 🆔 پیام رسان ایتا: eitaa.com/mirkhalili
🟦 آیا جمهوری اسلامی دشمن‌تراشی می‌کند؟ ✍️ یدالله جوانی ⬅️از جمله پرسش‌های اصلی که باید به‌صورت مستدل و منطقی برای مردم، به‌ویژه برای جوانان به آن پاسخ داد، این است که «دلیل دشمنی‌های آمریکا، چند کشور اروپایی، برخی از دولت‌های عربی و برخی از گروه‌ها و جریان‌ها با جمهوری اسلامی، مردم و کشور ایران چیست؟» به عبارت دیگر، چرا در طول ۴۴ سال پس از انقلاب، همواره این کشورها و گروه‌ها با ایران مقابله کرده و ملت ایران را به شکل‌های گوناگون تحت فشار قرار داده‌اند؟ در اصل وجود توطئه‌ها، فتنه‌ها، فشارهای اقتصادی و مالی علیه ایران نه تردید وجود دارد و نه دلیل برای اثبات نیاز است. آنچه مهم است و به دلیل نیاز دارد، ریشه این دشمنی‌هاست. ⬅️ این موضوع وقتی از اهمیت ویژه و بالایی برخوردار می‌شود که مشاهده کنیم جریانی در تلاش است دلیل این دشمنی‌ها را، مواضع، اقدامات و رفتارهای جمهوری اسلامی با رویکرد دشمن‌تراشی دانسته و راه پایان‌دادن به دشمنی‌ها علیه ایران را هم، دست برداشتن جمهوری اسلامی از سیاست دشمن‌تراشی می‌داند! ⬅️ درواقع بر اساس این تحلیل، ریشه، عامل و مقصر اصلی در منازعه ۴۴ سال گذشته بین جمهوری اسلامی و کشورهای غربی و همچنین چند مجموعه دیگر، جمهوری اسلامی است. ⬅️ آیا این تحلیل درست است؟ برای نمونه، حتی از سوی جریان‌های مخالف و معاند جمهوری اسلامی، دلیل تهاجم نظامی عراق و آغاز جنگ از سوی این کشور در ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ علیه ایران، نه خلق و خوی صدام و سیاست‌های قدرت جهانی، بلکه سیاست‌های ایران و شعارهای انقلابی حضرت امام خمینی (ره) معرفی می‌شود! ⬅️ درواقع با این تحلیل، صدام از موضع دفاع وارد جنگ شد و جمهوری اسلامی آغازگر جنگ بود! با بررسی‌های دقیق، مشخص می‌شود که در جنگ شناختی و جنگ روایت‌ها که نظام سلطه و جبهه استکبار با بهره گیری از ابزار و امپراتوری رسانه‌ای خود و همچنین عوامل داخلی‌اش علیه انقلاب اسلامی به راه انداخته، تلاش می‌شود جمهوری اسلامی عامل هر مشکلی و ازجمله دشمنی‌ها با ملت ایران معرفی شود. در این جنگ شناختی، دشمنان سه هدف اصلی را دنبال می‌کنند: ۱ـ ایجاد بدبینی نسبت به انقلاب اسلامی و جریان انقلابی ۲ـ ایجاد بی‌اعتمادی نسبت به مسئولان جمهوری اسلامی ۳ـ ایجاد یأس و ناامیدی نسبت به آینده ⬅️ در جنگ شناختی دشمن که اساسش دروغ، تحریف، شایعه‌پراکنی، شبهه‌افکنی، بزرگ‌نمایی مشکلات، بایکوت یا سانسور یا کوچک‌نمایی دستاوردها و موفقیت‌هاست، تحلیل غلط از مشکلات، پدیده‌ها و رویدادها هم جایگاه خاصی دارد. در این میان، ارائه تحلیل غلط از دلیل دشمنی‌ها با ملت ایران، اهمیت ویژه‌ای به دلیل آثار و پیامدهای منفی آن برای نظام جمهوری اسلامی و مسئولان آن و جریان انقلابی دارد. ⬅️ جهاد تبیین راهبرد اصلی برای مقابله با جنگ شناختی دشمن است. بر همین اساس، در جهاد تبیین، یکی از موضوعات محوری و اساسی که باید به درستی تبیین شود، دلیل و رمز و راز دشمنی‌های جبهه استکبار و دنباله‌هایش با انقلاب اسلامی و ملت ایران است. به راستی راز این همه دشمنی با انقلاب اسلامی، مردم ایران و جمهوری اسلامی چیست؟ اگر بخواهیم کوتاه پاسخ این پرسش مهم را بدهیم، باید بگوییم راز این دشمنی‌ها، بیدارشدن، به خود آمدن، روی پای خود ایستادن، اعتماد به نفس پیداکردن و خودباورشدن ملت ایران و عزم و اراده‌اش برای پیشرفت است. ملت ایران با انقلاب اسلامی به این فضیلت‌ها دست یافت. نه ملت ایران و نه جمهوری اسلامی، به دنبال دشمن‌تراشی و مقابله با دیگران نیست. البته ملت ایران و جمهوری اسلامی بر اساس عقل، شرع و اصول انسانی، با ظلم و ظالم در هر شکل و سطحی مخالف است و در حد توان خود از مظلوم دفاع می‌کند؛ ولی معنای این سیاست عقلانی و انسانی، دشمن‌تراشی نیست. ⬅️ دلیل دشمنی‌های دیگران با ملت ایران و جمهوری اسلامی، آن است که دشمنان این ملت، به‌شدت نگران الگوشدن ملت ایران از هر جهت برای دیگر ملت‌های جهان و به ویژه برای مسلمانان و مستضعفان هستند. بنابراین، جبهه استکبار در ۴۴ سال گذشته، همه تلاشش با مجموعه‌ای از طرح‌ها و اقدامات، در راستای جلوگیری از پیشرفت ایران و مانع‌گذاری در مسیر تحقق آرمان انقلاب اسلامی، یعنی بنای تمدن نوین اسلامی بوده، لکن کاملاً با شکست مواجه شده است.آینده ملت ایران و کشور پرافتخار و عزیزمان بسیار روشن است. ایرانیان با انقلاب اسلامی و تحت پرچم اسلام و زعامت ولایت فقیه، در پرتو بصیرت و مقاومت بی‌نظیری که طی ۴۴ سال گذشته در برابر تمامی توطئه‌ها، فتنه‌ها و فشارها از خود به نمایش گذاشته‌اند و این مقاومت را ادامه خواهند داد، افتخار تمدن‌سازی اسلامی و زمینه‌سازی ظهور را از آن خود خواهند کرد. 🌸 کانال نخگبانی و متفاوت مطالعات "فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از 450 عضو فرهیخته، با پاسخ به سوالات و شبهات در حوزه انقلاب اسلامی👇👇 🆔 پیام رسان ایتا: eitaa.com/mirkhalili