eitaa logo
مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی
1.2هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
529 ویدیو
135 فایل
1. تاملات و یادداشتهای اختصاصی درباره فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی؛ 2. معرفی و اطلاع رسانی نشستها و همایشها؛ 3. معرفی آثار خوب درباره فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی ایران؛ 4. اینجا همیشه به روز هستید! تازه ترینها اینجاست! ارتباط با ادمین: @miradmin
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 اختتامیه نخستین کنگره‌ی جهانی فارابی و فرهنگ و تمدن اسلامی جمعه 12 اسفند 1401، بعد از ظهر از ساعت 14 الی 17 وبگاه: www.iscs.ac.ir مؤسسه‌ی مطالعات فرهنگی و اجتماعی، دبیرخانه‌ی جشنواره‌ی بین‌المللی فارابی 🌸 کانال نخگبانی و متفاوت مطالعات "فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از ۴۹۰ عضو فرهیخته، با پاسخ به سوالات و شبهات در حوزه انقلاب اسلامی، کلیپها و مستندهای کوتاه، اخبار و صوت و گزارش کرسیها و همایشها، معرفی آثار و انتشار یادداشتها و مطالب متنوع دیگر در رابطه با انقلاب اسلامی و فلسفه سیاسی، و مصاحبه های اختصاصی با کارشناسان در پیام رسان ایتا👇: 🆔 @mirkhalili
اختتامیه نخستین کنگره‌ی جهانی فارابی و فرهنگ و تمدن اسلامی.mp3
7.2M
صوت بحث استاد دکتر نجف لک زایی در اختتامیه نخستین کنگره‌ی جهانی فارابی و فرهنگ و تمدن اسلامی زمان برگزاری: جمعه 12 اسفندماه 1401 مکان: مؤسسه‌ی مطالعات فرهنگی و اجتماعی، دبیرخانه‌ی جشنواره‌ی بین‌المللی فارابی 🌸 کانال نخگبانی و متفاوت مطالعات "فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از ۴۹۰ عضو فرهیخته، با پاسخ به سوالات و شبهات در حوزه انقلاب اسلامی، کلیپها و مستندهای کوتاه، اخبار و صوت و گزارش کرسیها و همایشها، معرفی آثار و انتشار یادداشتها و مطالب متنوع دیگر در رابطه با انقلاب اسلامی و فلسفه سیاسی، و مصاحبه های اختصاصی با کارشناسان در پیام رسان ایتا👇: 🆔 @mirkhalili
🔵 کلیدواژه "کار خودشونه" یا مسمومیت با طعم جنگ شناختی ✍️علیرضامحمدلو 🔸اساس و محور جنگ شناختی در ساحت افکارعمومی، تعیین، تغییر یا وارونه سازی از واقعیات و مستحدثات و روزمرگی‌هاست که مهندسی محاسبات هم گفته می‌شود. اینکه به چه سوژه ای، چگونه فکر بکنیم‌، به معنای تعیین دستوری یا حساب شده‌ی منطق و متعلق اندیشه است که امروزه دست ارباب قدرت و رسانه تعریف می‌شود. ▫️با این مقدمه، همه تعجب می کنیم که چگونه ممکن است برخی در رسانه یا اجتماع به تبع بنگاه‌های خبری بیگانه بگویند و باور کنند که مساله مسمومیت مدارس در چند شهر، کار خود حکومت است تا سد راه تحصیل دختران شوند؟ ▫️هرچند که مهندسی خارجی و پیاده نظام داخلی ماجرا، در صدد ایجاد غبار هستند تا از و دست‌ساز و تفسیرهای معکوس، ماهی مدنظرشان را در سبد سیاسی و اقتصادی، دَشت کنند، اما این تفسیر و رمزگشایی وارونه جای تحلیل و بررسی دارد. چطور ممکن است در جامعه ای که دخترانش هم پا و پسران در مدرسه و دانشگاه حاضر باشند چنین شبهه ای را مبتلا شود؟ ▫️چگونه متصور است کشوری که در ساحت و مدرس دانشگاه، فضای رسانه و هنر و ورزش و سینما و تلویزیون، و معاون و مشاور و نمایندگی مجلس، بانوان را همردیف مردان پذیرفته، متهم به هیستری زن ستیزانه شود؟ ▫️استوارت هال معتقد است فرایند رمزگذاری و رمزگشایی دو فرایند مجزا هستند و الزاماً معنایی که رمزگذار ایجاد کرده با معنایی که مخاطب برداشت می‌کند یکی نیست. معنا زمانی خلق می‌شود که مخاطب شروع به تفسیر متن می‌کند. پس هیچ متنی، قبل از اینکه خوانده شود، واجد معنا نیست و باید رمزگشایی شود. 🔹 برای رمزگشایی یک متن داریم: 1️⃣ رمزگشایی تطابقی، مسلط/هژمونیک، که در این رمزگشایی مخاطب با همان خوانش، متن را رمزگشایی می‌کند.چهارچوب مسلطی که توسط تولیدکننده به متن داده شده است توسط مخاطب پذیرفته می‌شود.(میان مسئول پیام و مخاطب پیام، هماهنگی حداکثری در فهم پیام وجود دارد) 2️⃣ رمزگشایی توافقی که در این نوع رمزگشایی مخاطب چهارچوب ارجاعی ارائه‌شده از سوی رسانه را می‌پذیرد، ولی با بخش‌هایی از روایت همسو نیست. بنابراین آن را با اطلاعاتی از زندگی روزمره، تجربهٔ زیسته، رسانه‌ها و هر منبع دیگر جایگزین می‌کند. 3️⃣ رمزگشایی تقابلی (تضاد)، که در این رمزگشایی چهارچوب ارائه شده را مخاطب نمی‌پذیرد و چهارچوب ارجاعی دیگر را جایگزین می‌کند.(میان مسئول پیام و مخاطب پیام، هیچ فهم مشترکی وجود ندارد؛ تقابل حداکثری) ▫️حال وقتی روایت "کارخودشونه" بطور دومینو وار و شبکه‌ای و از طریق رقیب در داخل و خارج مطرح می‌شود و مخاطب در ابهام را به وضعیت التهاب و اضطراب می‌رساند، فرایند رمزگشایی به نوع سوم نزدیک می‌شود‌‌. ▫️یعنی تفسیر وارونه از وقایع که درک معکوس و متضادی را در ذهنیت مخاطب و افکارعمومی رقم می‌زند. به عبارت ساده تر، شما چیزی می‌گویید و مخاطب بگونه ای متضاد و خلاف حرف شما برداشت می‌کند. خیلی خودمانی یعنی درک مخاطب بقدری توسط ، آلوده و دستکاری می‌شود که دیگر باورتان نمی‌کند و براحتی می‌گوید و می‌پذیرد که "کارخودشونه". 🔸در کشوری مثل آمریکا صفحه دونالد ترامپ را با ۹۰ میلیون هوادارش، به جرم انتشار اخبار گمراه کننده مسدود می‌کنند تا اسیر واقعیت موازی و جنگ شناختی نشوند. حتی پلتفرم را غیرقانونی اعلام می‌کند تا مصونیت افکار عمومی‌اش را تامین کند. در همین و ایام زلزله، برخی پلتفرم ها و رسانه ها و افراد حقیقی و حقوقی جریمه می‌شوند تا اخبار گمراه کننده را تولید یا بازنشر ندهند. همه جای دنیا قانون و پروتکل دارند تا اسیر جنگ شناختی و رمزگشایی های تقابلی نشوند. 🔸هم عرض با مدیریت رسانه و مواجهه قانونی با نفرت پراکنان مجازی، استراتژی گفتگوهای رو در رو و دلگرم کننده در خط مقدم و موقعیت التهاب، هم عملیات رسانه ای بیگانه را خنثی می‌کند و اجازه انتقال مسمومیت از میدان مجازی به را نمی‌دهد و هم رمزگشایی را در نوع اول تطابقی یا حداقل نوع دوم توافقی حفظ و تقویت کرده و حاکمیت را برای عموم جامعه باورپذیرتر از پیش بازنمایی می‌کند. 🌸 کانال نخگبانی و متفاوت مطالعات "فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از ۴۹۰ عضو فرهیخته، با پاسخ به سوالات و شبهات در حوزه انقلاب اسلامی، کلیپها و مستندهای کوتاه، اخبار و صوت و گزارش کرسیها و همایشها، معرفی آثار و انتشار یادداشتها و مطالب متنوع دیگر در رابطه با انقلاب اسلامی و فلسفه سیاسی، و مصاحبه های اختصاصی با کارشناسان در پیام رسان ایتا👇: 🆔 @mirkhalili
با سلام و تشکر و خیر مقدم خدمت سروران عزیزی که جدید به کانال مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی پیوستند. کلیپ استاد دکتر خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی که دو شب پیش در کانال بارگذاری شده بود، بیش از 1500 بازدید داشت؛ و از سوی اعضای عزیز به برخی گروههای دیگر هم ارسال شده بود. به دلیل اهمیت این بحث و اینکه یکی از سخنرانیهای مهم استاد خسروپناه در سالیان اخیر بود، فایل صوتی بحث کاملشان را از ایشان گرفتم و یک شب بعد، در کانال بارگذاری شد که آن هم حدود 1200 بازدید داشته است. امید که با حضور شما سروران عزیز و ارسال مطالب ارزشمند خودتان در کانال و همچنین ارسال مطالب کانال به گروههای دیگر، باعث بهتر دیده شدن مباحث علمی و ارزشمند دوستان فرهیخته شویم. با تشکر مجدد از تک تک عزیزان و همچنین پذیرای مطالب ارزشمند سروران عزیز و معرفی آثار وزین تان🌺🙏 @MIRKHALILI
خاستگاه_ناسیونالیسم_ایرانی1.mp3
13.15M
📌 مناظره 💢 موضوع | خاستگاه ⭕️ گفتگوی و درباره و پروژه ⭕️ ما باید به اکنونیت و لحظه اثرگذاری ایران در مواجهه با دوستان و دشمنانش، موفقیت‌ها و شکست‌هایش، و موقعیتی که در جهان پیرامونش دارد توجه اساسی کنیم و با این توجه به فهمی از ایران برسیم. چه بسا ما با تقسیم‌بندی‌های هویتیِ رایج که ایران را به مثابه تکه‌هایی از مکتب‌های گوناگون صورتبندی می‌کند، از ایرانی که حقیقتا صاحب اثر است و خود را در موقعیت امروزینش می‌شناساند غافل شویم. ⭕️ مسئله‌ای نه برخاسته از فرهنگ و تاریخ ایرانی، بلکه حاصل مواجهه متجددانه با تاریخ ایران است. از نظر دکتر کچویان، در تاریخ معاصر ایران و از زمان مواجهه ما با غرب، همه کسانی که به‌نوعی دل در گرو تجدد داشته و لذا برای خود جایی در سامان فرهنگی و اجتماعی جامعه ایران پیدا نمی‌کردند، به ناسیونالیسم پناه بردند. بنابراین، ناسیونالیسم ایدئولوژی مدرنی است که با نگرشی تجددی به تاریخ ایران، نقش محوری در هویت‌یابی داشته است. منبع: کانال علوم_انسانی اسلامی 🌸 کانال نخگبانی و متفاوت مطالعات "فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از ۴۶۰ عضو فرهیخته، با پاسخ به سوالات و شبهات در حوزه انقلاب اسلامی، کلیپها و مستندهای کوتاه، اخبار و صوت و گزارش کرسیها و همایشها، معرفی آثار و انتشار یادداشتها و مطالب متنوع دیگر در رابطه با انقلاب اسلامی و فلسفه سیاسی، و مصاحبه های اختصاصی با کارشناسان در پیام رسان ایتا👇: 🆔 @mirkhalili
🔵 اخبار همایشها، کرسیها و نشستها: کرسیها و نشستهایی که شنبه ۱۳ اسفند ۱۴۰۱ با موضوع انقلاب اسلامی و فلسفه سیاسی برگزار می شود. لازم به ذکر است در برخی از کرسیهایی که پوستر آنها در این پست آمده، گواهی معتبر به شرکت کنندگان داده می شود. در صورت تمایل، برای اطلاع سایر اساتید، طلاب و دانشجویان جهت شرکت در این کرسیها ارسال بفرمایید. 🌸 کانال نخگبانی و متفاوت مطالعات "فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از ۴۹۰ عضو فرهیخته، با پاسخ به سوالات و شبهات در حوزه انقلاب اسلامی، کلیپها و مستندهای کوتاه، اخبار و صوت و گزارش کرسیها و همایشها، معرفی آثار و انتشار یادداشتها و مطالب متنوع دیگر در رابطه با انقلاب اسلامی و فلسفه سیاسی، و مصاحبه های اختصاصی با کارشناسان: 🆔 پیام رسان ایتا: eitaa.com/mirkhalili
. 🔵 نقد و ارزیابی اندیشه ایرانشهری ◀️ نشریه دیده‌بان اندیشه در شماره 44 خود، به نقد و ارزیابی اندیشه ایرانشهری دکتر جواد طباطبایی پرداخته است. 🌸 کانال نخگبانی و متفاوت مطالعات "فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از ۴۹۰ عضو فرهیخته، با پاسخ به سوالات و شبهات در حوزه انقلاب اسلامی، کلیپها و مستندهای کوتاه، اخبار و صوت و گزارش کرسیها و همایشها، معرفی آثار و انتشار یادداشتها و مطالب متنوع دیگر در رابطه با انقلاب اسلامی و فلسفه سیاسی، و مصاحبه های اختصاصی با کارشناسان: 🆔 پیام رسان ایتا: eitaa.com/mirkhalili
معرفی مجلات خارجی در حوزه مطالعات دینی.pdf
2.57M
📗 معرفی 562 مجله خارجی در حوزۀ مطالعات دینی 👌 یکی از نادرترین منابع معرفی نشریات علمی مطالعات دینی 👤نویسنده: سید مجید نبوی ▪️بر هر پژوهشگری ضروری است این فایل را در آرشیو خود داشته باشد. منبع: کانال میزمعارف 🌸 کانال نخگبانی و متفاوت مطالعات "فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور حدود 500 عضو فرهیخته، با پاسخ به سوالات و شبهات در حوزه انقلاب اسلامی، کلیپها و مستندهای کوتاه، اخبار و صوت و گزارش کرسیها و همایشها، معرفی آثار و انتشار یادداشتها و مطالب متنوع دیگر در رابطه با انقلاب اسلامی و فلسفه سیاسی، و مصاحبه های اختصاصی با کارشناسان در پیام رسان ایتا👇: 🆔 @mirkhalili
🔵 اصول و الزامات حاکم بر باورها و رفتارهای جوان مؤمن انقلابی براساس بیانات مقام معظم رهبری ✍️ حجت‌الاسلام‌ سعید صلح میرزایی، نویسنده و پژوهشگر ⬅️ چنانچه تعریف درست و جامعی از «مؤمن انقلابی» ارائه نشود، ممکن است کج‌فهمی‌هایی ایجاد شود. بهترین منبع برای یافتن تعریف صحیح که قاعدتاً با استقصای ویژگی‌های انقلابی به دست می‌آید، مراجعه به بیانات حضرت امام خمینی (ره) و رهبر انقلاب اسلامی است. با مراجعه به بیانات این دو بزرگوار می‌توان فهمید که ویژگی‌های مؤمن انقلابی به دو دسته‌ی «باورها و شناختها» و «رفتارها و کنشها» تقسیم می گردد. ⬅️ باورها و شناختها را می توان به دو بخش تقسیم کرد: باورهایی که هر انسان مسلمان و مؤمنی باید داشته باشد، همچون باور به توحید، باور به کامل بودن اسلام، باور به سنّتهای آفرینش و باورها و شناختهایی که وجه امتیاز مؤمنان انقلابی است. مثل باور به شعار «ما می توانیم»، باور به شعار «نه شرقی و نه غربی»، شناخت تاریخ معاصر، شناخت دشمن و... البتّه به‌گونه‌ای می توان پایه و اساس تمام باورها و شناختهای انقلابی را در باورهای دینی یافت. ⬅️ رفتارهای مؤمن انقلابی را نیز می‌توان به چهار بخش تقسیم نمود: ۱- رفتارهای دینی و اخلاقی مثل اتّکال و توکّل به خدا، تلاش برای زمینه‌سازی ظهور امام زمان (علیه‌السّلام)، فداکاری و ایثار و ... ۲- رفتارهای انقلابی مثل کوشش برای برپایی تمدّن اسلامی، گوش سپردن به فرمانهای رهبر، داشتن جاذبه و دافعه، حضور بهنگام در صحنه و ... ۳- رفتارهای سیاسی و اجتماعی و فرهنگی: همچون مقابله با تهاجم فرهنگی، سرلوحه قرار دادن عمل به قانون، حفظ وحدت و پرهیز از تفرقه، انجام کار فرهنگی تمیز و خودجوش، تحکیم روابط خانوادگی و ... ۴- رفتارهای اقتصادی و خدماتی همچون تلاش برای آبادانی کشور، قدم نهادن در مسیر خودکفایی کشور، تقویت تولید ملّی و ... ⬅️ در یک پژوهش که با بررسی در بیانات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای انجام شده است در می‌یابیم که ایشان به بیش از ۵۰ رفتار و ۱۸ باور مربوط به مومن انقلابی اشاره کرده‌اند. امید است با ایجاد و حفظ ویژگی‌های انقلابی و ترویج آن، بتوان شاهد رسیدن انقلاب اسلامی به اهداف بلند خود و در نهایت ایجاد جامعه و تمدّن آرمانی اسلامی باشیم. 🌸 کانال نخگبانی و متفاوت مطالعات "فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور حدود 500 عضو فرهیخته، با پاسخ به سوالات و شبهات در حوزه انقلاب اسلامی، کلیپها و مستندهای کوتاه، اخبار و صوت و گزارش کرسیها و همایشها، معرفی آثار و انتشار یادداشتها و مطالب متنوع دیگر در رابطه با انقلاب اسلامی و فلسفه سیاسی، و مصاحبه های اختصاصی با کارشناسان در پیام رسان ایتا👇: 🆔 @mirkhalili
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴قاسم سلیمانی خانواده من است، امکان ندارد اسم او را از پایان نامه‌ام حذف کنم ▪️صحبت‌های وحید سعادت طلب دانشجوی ایرانی دانشگاه استکهلم ‎سوئد که ‎ در پایان‌ نامه دکترای خود از شهید حاج ‎قاسم سليمانی و ‎شهید مطهری و شهید آوینی تجلیل کرد و حالا دانشگاه قصد برخورد با او را دارد! 🌸 کانال نخگبانی و متفاوت مطالعات "فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور حدود 500 عضو فرهیخته، با پاسخ به سوالات و شبهات در حوزه انقلاب اسلامی، کلیپها و مستندهای کوتاه، اخبار و صوت و گزارش کرسیها و همایشها، معرفی آثار و انتشار یادداشتها و مطالب متنوع دیگر در رابطه با انقلاب اسلامی و فلسفه سیاسی، و مصاحبه های اختصاصی با کارشناسان در پیام رسان ایتا👇: 🆔 @mirkhalili
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 فیلم جلسه دفاع پایان نامه دکترای وحید سعادت طلب، دانشجوی ایرانی دانشگاه استکهلم سوئد 🔹این دانشجو در اعتراض به جلوگیری دانشگاه در استفاده از تصاویر شهدا در پایان نامه خود، تصویر حاج قاسم سلیمانی را در دست گرفته و پلیس سوئد و مخالفان به همین دلیل، جلسه دفاع او را کنسل کردند. 🌸 کانال نخگبانی و متفاوت مطالعات "فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور حدود 500 عضو فرهیخته، با پاسخ به سوالات و شبهات در حوزه انقلاب اسلامی، کلیپها و مستندهای کوتاه، اخبار و صوت و گزارش کرسیها و همایشها، معرفی آثار و انتشار یادداشتها و مطالب متنوع دیگر در رابطه با انقلاب اسلامی و فلسفه سیاسی، و مصاحبه های اختصاصی با کارشناسان در پیام رسان ایتا👇: 🆔 @mirkhalili
انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷، همچون صاعقه حکومت پهلوی دوم را درنوردید و همین سرعت خیزش انقلابی معمایی شد که اذهان محققان را سال‌ها به خود مشغول ساخت. به‌موازات تبلیغات حکومت انقلابی در خصوص پیروزی نور بر ظلمت، پژوهشگران انقلاب اسلامی به بررسی ریشه‌های انقلاب مشغول گشتند. هرچقدر حکومت در تحقق وعده‌های خود ناموفق‌تر می‌شد شبهه توطئه در ساقط کردن نظام شاهنشاهی نیز در ذهن شهروندان پررنگ‌تر می‌گشت. تلاش پژوهشگران برای تبیین نظریه انقلاب از یک سو نتوانست تمام قطعات پازل فرایند انقلاب اسلامی ایران را روشن سازد و از سوی دیگر در زدودن شبهه توطئه در اذهان عمومی هم ناکام بود. ازاین‌رو، جاهای خالی یک نظریۀ جامع در خصوص انقلاب اسلامی ایران همچنان حس می‌شد. به علاوه، کشمکش‌های رایج سیاسی در ایران شبه‌مدرن فارغ از توجه به بنیان‌های توسعه پایدار بود و ارزش نهادهای اقتصادی، فرصت‌های برابر در اقتصاد و نهادهای سیاسی را در قوام یافتن توسعه نادیده می‌انگاشت. کتاب «فرایند» با نگاهی دقیق به ارزش‌های اقتصاد آزاد و نقش نهادهای اقتصادی در ایجاد توسعۀ پایدار بر آن است که فرایند انقلاب اسلامی ایران را کندوکاو کند و اهمیت «فقدان نهادهای اقتصادی و سیاسی» را در شکل‌گیری امواج این انقلاب شرقی تشریح نماید. این کتاب گرچه برای بررسی انقلاب اسلامی ایران به نظریات دانشمندان شاخصی چون ساموئل هانتینگتون و ارنستو لاکلائو توجه دارد، اما این نظرات را با مستندات و واقعیت‌های انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ تطبیق داده، تمام عواملی را که به ایجاد انقلابی در زیر چتر مذهب شیعه منجر شد به‌صورت مبسوط بررسی می‌نماید. @mirkhalili
دو جور نگاه به پیشرفتها و ضعفها: ما پیشرفت کردیم امّا آیا در کنار این پیشرفتها ضعف نداریم؟ چرا، الی‌ماشاء‌الله؛ ضعف داریم، کمبود داریم؛ کمبودهای زیادی [هم] داریم؛ دلایل مختلفی هم دارد. کمبودهای ما، ضعفهای ما کم نیست. بعضی‌اش را مردم احساس می کنند، می فهمند؛ خب گرانی هست، تورّم هست، کاهشِ ارزشِ پولِ ملّی هست؛ اینها ضعف است؛ اینها را ما داریم. ضعفهای دیگری هم داریم، در بخش‌های مختلف، بخشهای اداری، غیره. ضعفها وجود دارد منتها ما دو جور می توانیم به مسئله نگاه کنیم.(مقام معظم رهبری: 26/11/1401) 1) نگاه انقلابی به ضعفها: با همان همت و اراده ای که پیشرفتها و موفقیتهای دیگر را به دست آورده ایم می توانیم ضعفها را برطرف کنیم. 2) نگاه ارتجاعی به ضعفها: از برطرف شدن ضعفها احساس یأس کرده و اعتراض کنیم و بگوییم فایده ندارد و نمی شود. 🌸 کانال نخگبانی و متفاوت مطالعات "فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از 500 عضو فرهیخته، با پاسخ به سوالات و شبهات در حوزه انقلاب اسلامی، کلیپها و مستندهای کوتاه، اخبار و صوت و گزارش کرسیها و همایشها، معرفی آثار و انتشار یادداشتها و مطالب متنوع دیگر در رابطه با انقلاب اسلامی و فلسفه سیاسی، و مصاحبه های اختصاصی با کارشناسان در پیام رسان ایتا👇: 🆔 @mirkhalili
🔵 نگاه ملاصدرا به بحث محبت ✍️ دکتر شریف لک زایی، دانشیار گروه فلسفه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ⬅️ موضوع محبت یکی از مباحث بسیار مهم در فلسفه اسلامی و اندیشه اسلامی است که البته کمتر به آن توجه و از آن بحث شده است. طبیعتاً سخن‌گفتن درباره این موضوع می‌تواند به‌نوعی درازدامن شود، به‌ویژه اینکه در سنت سترگ فلسفه اسلامی ریشه دارد و از آموزه‌های اصیل اسلامی سیراب می‌شود. در این میان هر کدام از اندیشمندان به‌گونه‌ای وارد این بحث شده‌اند و مطالبی را سامان داده‌اند؛ اگرچه این مطالب به صورت منسجم مطرح نشده است و باید از لابه‌لای متون آنان استخراج و حتی استنباط شود. ⬅️ محبت یکی از مباحثی است که تأثیرات زیادی بر ایجاد همبستگی اجتماعی می‌کند و توجه به آن برای فیلسوف شایسته و بایسته است؛ البته ملاصدرا در مباحث خویش این موضوع را بسط داده و در آن از رابطه دوطرفه میان خلق و خالق سخن گفته و بر رابطه این دو در موضوع محبت تأکید کرده است. ملاصدرا از سویی نیز به رابطه محبت‌آمیز میان پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله با مردم اشاره ‌کرده و بر این نظر است که این رابطه نمی‌تواند جدای از محبت‌ورزی باشد؛ ازاین‌رو می‌توان گفت نتیجه و پیامد محبت‌ورزی موجود در جامعه می‌تواند موجبات همبستگی اجتماعی را افزایش دهد و به انسجام جامعه کمک بی‌شماری کند؛ افزون بر اینکه در نشانه‌های هشت‌گانه رهبران راستین نیز مصادیق بیشتری از محبت را می‌توان سراغ گرفت و دریافت که ابعاد آن به‌طورگسترده‌ در ذهن و قلم ملاصدرا مورد توجه بوده است. منبع: کتاب فلسفه سیاسی صدرالمتالهین، شریف لک زایی، نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، ص 273-287. 🌸 کانال نخبگانی و متفاوت مطالعات "فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور حدود 500 عضو فرهیخته، با پاسخ به سوالات و شبهات در حوزه انقلاب اسلامی، کلیپها و مستندهای کوتاه، اخبار و صوت و گزارش کرسیها و همایشها، معرفی آثار و انتشار یادداشتها و مطالب متنوع دیگر در رابطه با انقلاب اسلامی و فلسفه سیاسی، و مصاحبه های اختصاصی با کارشناسان در پیام رسان ایتا👇: 🆔 @mirkhalili
کتاب چپ رادیکال در ایران؛ انقلابیون مارکسیست ایرانی، تالیف علی رهنما، ترجمه پوریا پرندوش، نشر نگاه معاصر، در سال 1401 و در 574 صفحه و در همین اواخر وارد بازار نشر شده است. ان شاء الله بزودی خلاصه ای از این کتاب با نقد و بررسی، تقدیم اعضای محترم کانال خواهد شد. پ ن: با توجه به درخواست اساتید عزیز، فهرست کتاب، جهت اطلاع و بهره برداری عزیزان در کانال قرار داده شد. 🌸 کانال نخبگانی و متفاوت مطالعات "فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از 500 عضو فرهیخته، با پاسخ به سوالات و شبهات در حوزه انقلاب اسلامی، کلیپها و مستندهای کوتاه، اخبار و صوت و گزارش کرسیها و همایشها، معرفی آثار و انتشار یادداشتها و مطالب متنوع دیگر در رابطه با انقلاب اسلامی و فلسفه سیاسی، و مصاحبه های اختصاصی با کارشناسان در پیام رسان ایتا👇: 🆔 @mirkhalili