🔵 سلسله یادداشت های «جستجوی عدالت در قرآن»؛ قسمت اول
🖋 حجت الاسلام دکتر احمد لولیایی، عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
✅️ تأمل در قرآن کریم کاری به غایت دشوار است بخصوص زمانی که در باب موضوعی پیچیده همچون عدالت اجتماعی باشد.
✅️ ماه مبارک رمضان و اهمیت عدالت اجتماعی بهانه خوبی است تا تأملاتی کوتاه درین باب داشته باشیم. ان شاء الله در این ماه که بهار قرآن است سلسله یادداشت هایی را با عنوان «جستجوی عدالت در قرآن» تقدیم می کنم که البته تأملی بیش نیست و نیازمند کمک دیگران برای اصلاح و تکمیل.
✅️ روش شناسی فهم دیدگاه قرآن پیرامون مفهومی که تطور مفهومی در بستر تاریخ داشته و اکنون در زمره مفاهیم مدرن هم بشمار می رود، خود کار سختی ست. البته عدالت اجتماعی برخلاف مفاهیمی مانند «حزب» است. حزب و تحزب در اندیشه سیاسی مدرن به یک معناست و با آنچه در قرآن مانند آیه «فَإِنَّ حِزۡبَ ٱللَّهِ هُمُ ٱلۡغَٰلِبُونَ» آمده تفاوت دارد. اما عدالت اجتماعی در طول تاریخ وجود داشته و حداقلی از ارتکاز مشترک مفهومی را در میان مکاتب، متون و اندیشه ها دارد. با این حال باید به تفاوت دو مبنای گسست در اندیشه کوئنتین اسکینر (Quentin Skinner) و مبنای پیوست در نظر آرتور لاوجوی (Arthur Lovejoy) توجه کرد؛ مبنای گسست که معتقد است مفاهیم، زمانمند و مکانمند هستند و قدرت انتقال تاریخی ندارند و مبنای پیوست که مفاهیم را دارای اتحاد معنایی در طول تاریخ می داند.
✅️ با تمام توضیحات فوق بنظر عدالت اجتماعی را نمی توان بدون توجه به پرسش های امروزینش مانند دعوای خیر (good) و حق (right)، عاملیت عدالت و ... در قرآن جستجو کرد. از طرف دیگر مرور آیه های متعدد مرتبط با عدالت مانند نحل ۹۰، ص۲۶، مائده ۸، حدید۲۵، شوری۱۵، اعراف ۲۹، نساء۱۳۵، ممتحنه ۸، یونس ۴۷، انعام ۱۵، نساء ۵۸، حجرات ۹، مائده ۴۲، انعام ۱۵۲، اعراف ۸۵، هود ۸۴، اعراف ۱۸۱، بقره ۲۱۳، رحمن ۸ و ... نیز باید انجام شود تا یک میدان معنایی شکل گرفته و معنای عدالت اجتماعی قرآنی از آن استخراج شود. البته پیمودن هر دو مسیر کار سختی است.
#قرآن
#عدالت
🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از ۶۹۰ عضو فرهیخته در پیام رسان ایتا:👇
🆔 آدرس کانال: eitaa.com/mirkhalili
8.9M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#کلیپ | #محفل
✅ مالزی چگونه اسلامی شد؟
حجتالاسلام دکتر حمید پارسانیا
▪️آقای نقیب العطّاس، اندیشمند کشور مالزی اینگونه تحلیل میکند که مالاییها (یک چهارم مسلمانان جهان) بدون مواجهه سیاسی و نظامی مسلمانان و در فرایند ارتباطات فرهنگی و تجاری به جهان اسلام پیوستند.
▪️هر فرهنگی بتواند مفاهیم پایهایاش را درون فرهنگ دیگری مستقر کند، فروپاشی در آن فرهنگ رخ میدهد. ولو آن فرهنگِ دیگر، فرهنگی باشد که از حیث سیاسی مهاجم است.
منبع: کانال فکرت
🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از ۶۹۰ عضو فرهیخته در پیام رسان ایتا:👇
🆔 آدرس کانال: eitaa.com/mirkhalili
#فراخوان_دریافت_مقاله
✅️ فصلنامه «سیاست پژوهی جهان اسلام» به صاحب امتیازی دانشگاه آیت االله العظمی بروجردی در تاریخ ۲۵/۰۶/۱۳۹۳ موفق به اخذ مجوز انتشار به شماره ثبت۹۳/۱۴۹۵۱ گردید و اینک در ادامه رسالت علمی خود بعد از انتشار ۲۳ شماره، برای دریافت رتبه «علمی » در فرایند ارزیابی کمیسیون بررسی نشریات علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری قرار دارد.
✅️ بدین وسیله از پژوهشگران و نویسندگان گرامی دعوت میگردد تا مقالات علمی خود را با رویکرد «بحران پژوهی» در جهان اسلام برای انتشار در شماره های آتی نشریه به سامانه اینترنتی فصلنامه ارسال نمایند. به مقالات پذیرفته شده مبلغی به عنوان حق الزحمه از سوی فصلنامه پرداخت خواهد شد.
✅️ محورهای مقالات:
۱- مطالعه موردی کشورهای اسلامی با محوریت بحرانهای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی؛ ۲- سیاست منطقهای و فرامنطقهای کشورهای اسلامی؛ ۳- راهبردها و راهکارهای سیاسی حل بحران در کشورهای اسلامی ۴- جامعه شناسی سیاسی بحران در کشورهای اسلامی؛ ۵- آینده پژوهی سیاسی جهان اسلام؛ ۶- تمدن سازی در جهان اسلام ۷- مطالعه موردی جایگاه کشورهای اسلامی در متن تغییرات نظامهای منطقهای و بین المللی؛ ۸- بحران در اندیشه سیاسی.
🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از ۶۹۰ عضو فرهیخته در پیام رسان ایتا:👇
🆔 آدرس کانال: eitaa.com/mirkhalili
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نقش اخلاق در امر به معروف و نهی از منکر
🔵 انتظامات ورودی آرامگاه حافظیه
✅️ می توان با اخلاق و لحن خوب؛ اثربخش بود
🔵 اخلاق حسنه
🖋 آیت الله العظمی مکارم شیرازی
✅️ رسول خدا (صلّی الله علیه وآله وسلّم) در روایتی می فرماید: أفضل المؤمنين إسلاما من سلم المسلمون من لسانه و يده و أفضل المؤمنين إيمانا أحسنهم خلقا.
✅️ پیغمبر اکرم (صلّی الله علیه وآله وسلّم) در این حدیث برترین مسلمان از لحاظ اسلام و برترین مؤمن از لحاظ ایمان بیان می کند.
✅️ حضرت نمی فرماید برترین مسلمان کسی است که نماز و روزه و سایر تکالیف واجب و مستحب را انجام دهد بلکه به یک مسأله ی اجتماعی اشاره می کند و آن اینکه مسلمانان از زبان و دست او در امان باشد.
✅️ در این روایت لسان بر ید مقدم شده است این نشان می دهد که خطراتی که زبان دارد از خطرات دست بیشتر است.
✅️ متأسفانه در زمان ما، به وسیله ی فضاهای آلوده ی مجازی بسیاری از افراد در مورد گروه بسیار دیگری بدگویی می کنند و به تدریج قبح این مسأله دارد از بین می رود.
✅️ همچنین برترین مؤمن بودن در ایمان به این است که انسان اخلاقش خوب باشد و با حسن خلق با دیگران رفتار کند. با حسن خلق می توان دنیا را تصرف کرد و بدترین دشمن انسان را با اخلاق خوب و محبت و با ادبیات صحیح می توان جذب کرد.
✅️ جالب اینکه این سخن را رسول خدا (صلّی الله علیه وآله وسلّم) 1400 سال قبل بیان کرده است.
✅️ گاه یک اشتباه در حسن خلق موجب قتل می شود...
🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از ۶۹۰ عضو فرهیخته در پیام رسان ایتا:👇
🆔 آدرس کانال: eitaa.com/mirkhalili
Joze 02.mp3
3.96M
🔵 هر روز با تحدیر(تندخوانی) یک جزء قرآن در ماه مبارک رمضان.
✅️ هر روز در حدود نیم ساعت، یک جزء تلاوت کنید
✅ جزء دوم قرآن کریم
🎧 استاد معتز آقایی
التماس دعا
🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از ۶۹۰ عضو فرهیخته در پیام رسان ایتا:👇
🆔 آدرس کانال: eitaa.com/mirkhalili
10.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#پاسخ_به_یک_شبهه
✅️ به جوان ایرانی گفته می شود: ایرانِ پیش از انقلاب یکی از #متحدین آمریکا بود و ارتباط خوب ایران و غرب با وقوع و رفتار انقلاب اسلامی به دشمنی تبدیل شد.
✅️ آیا از نظر تاریخی این ادعا درست است؟
🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از ۷۰۰ عضو فرهیخته در پیام رسان ایتا:👇
🆔 آدرس کانال: eitaa.com/mirkhalili
🔵 در فلسفه سیاسی با چه پرسشهایی مواجه هستیم؟
✅️ در فلسفه قدیم که فلسفیدن و اندیشیدن، امری جدای از زندگی بود، فلسفه، تحلیل خود را از زندگی آغاز نمی کند و از آنجا که معتقد است حقیقتْ تاریخ ندارد، برای کشف حقیقت به نظریات افلاطون و ارسطو مراجعه می کند؛ اما فلسفه سیاسی مدرن، برعکس این دیدگاه، تحلیل خود را از زندگی سیاسی آغاز می کند و در این راستا برای نیل به زندگی سیاسی مطلوب، این سؤال را مطرح می کند که چه باید کرد و از کجا باید شروع کرد.
✅️ در فلسفه سیاسی با پرسشهای مختلفی مواجه هستیم: زندگی مطلوب چیست؟ روابط انسانها چگونه است؟ انسانها تا چه اندازه آزادی دارند؟ حکومت چیست و حاکم و شهروند چه کسی است؟ معیار نظم مطلوب و نامطلوب در حکومت ها چیست؟ کنترل شهروندان در چه زمانی و چگونه صورت می گیرد؟ مفهوم حکمران خوب چیست؟
✅️ بدینسان رویکرد فلسفه سیاسی، دور کردن انسان از روزمرگی و جلوه انتقادی او از نظم موجود است.
✅️ پاسخ سؤالات فوق بدون توجه به میراث گذشته، امکانپذیر نیست؛ اگر به دنبال اداره آزادانه انسانهای آزاد هستیم و اگر به دنبال کاشتن آزادی در خرد انسان هستیم و اگر به دنبال اداره زندگی جمعی انسانها هستیم، لاجرم تمسک به مبانی و مبادی اندیشه ای ضروری است.
#فلسفه_سیاسی
#پرسشها
#فلسفه_قدیم
#فلسفه_سیاسی_مدرن
منبع: رجبعلی اسفندیار، مطالعات سیاسی: فلسفه سیاسی (دفتر اول)، ص ۱۵_۱۶.
🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از ۷۰۰ عضو فرهیخته در پیام رسان ایتا:👇
🆔 آدرس کانال: eitaa.com/mirkhalili
🔵 خانواده، جامعه اسلامی و پیشرفت در اندیشه راهبردی مقام معظم رهبری
✅️ مسئلهی خانواده، مسئلهی بسیار مهمی است؛ پایهی اصلی در جامعه است، سلول اصلی در جامعه است. نه اینکه اگر این سلول سالم شد، سلامت به دیگرها سرایت می کند؛ یا اگر ناسالم شد، عدم سلامت به دیگرها سرایت می کند؛ بلکه به این معناست که اگر سالم شد، یعنی بدن سالم است. بدن که غیر از سلولها چیز دیگری نیست. هر جهازی، مجموعهی سلولهاست. اگر ما توانستیم سلولها را سالم کنیم، پس سلامت آن جهاز را داریم. مسئله اینقدر اهمیت دارد.
✅️ جامعهی اسلامی، بدون بهرهمندی کشور از نهاد خانوادهی سالم، سرزنده و بانشاط، اصلاً امکان ندارد پیشرفت کند. بالخصوص در زمینههای فرهنگی و البته در زمینههای غیر فرهنگی، بدون خانوادههای خوب، امکان پیشرفت نیست. پس خانواده لازم است.
✅️ حالا نقض نشود که شما می گوئید در غرب خانواده نیست، پیشرفت هم هست. آنچه که امروز در ویرانی بنیاد خانواده در غرب روزبهروز بیشتر دارد نمودارهایش ظاهر می شود، اینها اثرش را خواهد بخشید؛ هیچ عجلهای نباید داشت. حوادث جهانی و حوادث تاریخی اینجور نیست که زودبازده و زوداثر باشد؛ اینها بتدریج اثر خواهد گذاشت؛ کمااینکه تا حالا هم اثر گذاشته.
✅️ آن روزی که غرب به این پیشرفتها دست پیدا کرد، در آنجا هنوز خانواده سر جای خودش بود؛ حتّی مسئلهی جنسیت با همان رعایتهای اخلاقىِ جنسی - البته نه به شکل اسلامی، بلکه به شکل خاص خودش - وجود داشت. اگر کسی با معارف غربی آشنا باشد، هم در اروپا و هم بعداً در آمریکا این را می بیند و مشاهده می کند. این مسئلهی رعایتهای اخلاقىِ دو جنس نسبت به یکدیگر، مسئلهی حیا، پرهیز از تهمت، اینها چیزهائی بود که آن روز وجود داشت. این بی بندوباریها و اباحیگریها بتدریج در آنجا به وجود آمده. آن روز یک زمینههائی فراهم شد و به اینجا رسید. وضع امروز هم فردای بسیار تلخ و سختی را برای آنها رقم می زند.
پ ن: بیانات مقام معظم رهبری، در تاریخ ۱۴ دی ماه ۱۳۹۰.
🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از ۷۱۰ عضو فرهیخته در پیام رسان ایتا:👇
🆔 آدرس کانال: eitaa.com/mirkhalili
🔵 تأملات قرآنی در باب «روابط انسانی»
(قسمت دوم: خودِ گسسته)
🖋حجت الاسلام دکتر حبیب الله بابایی، رئیس پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی
✅️ گسستگی از همنوعان، از همکاران و همسایگان و اختلال در روابط با دیگرهای انسانی، برخاسته از اختلال انسان در درونِ خود است، و اساسا کسی که از خود گسسته است نمیتواند با دیگران پیوندی انسانی داشته باشد. این اختلال نفسی یا گسست خودازخود به مثابه مبنا و اساس در اختلالات روابط انسانی، به گونههای مختلفی رخ میدهد که برخی از آنها در قرآن در قالب «نسیان خود» (انساهم انفسهم)، «سفاهت نفس/تحمیق خود» (سفه نفسه)، و «بخل از خود» (شُحّ/بخل نفسه) بیان شده است. براساس آیۀ «وَلَا تَكُونُوا كَالَّذِينَ نَسُوا اللَّهَ فَأَنْسَاهُمْ أَنْفُسَهُمْ » (19/ حشر) یا «نسوالله فنسیهم» (67 / توبه)، این نوع از گسستگی درونی و نسیان خود برخاسته از گسستگی از خداست. «آنگاه که انسان خدا را فراموش کرد اسمای حسنی و صفات علیای او را نیز فراموش میکند، فقر و حاجت ذاتی خود را به خدا از یاد میبرد، و نفس خود را مستقل در هستی میپندارد و اسباب طبیعی عالم را نیز صاحب استقلال در تأثیر میپندارد.» همین پندار و توهم از فردهای مستقل از خدا، گسستهای انسانی و رویکردهای فردگرایانه را بیشتر و عمیقتر میکند.
✅️ نکته مهم اینکه، خطاب آیه جمع است و نه فرد. تا زمانی که جامعه در جمعیت خود، رویکرد ایمانی دارد، متذکر به ریشه و اصل خود، و ذاکرِ خدا و متذکر به نعمتهای الهی (به ذکر لفظی و به ذکر قلبی) است، ریشههای الهیاتی و عرفانی، ریشههای هستیشناختی، و ریشههای تاریخی و تمدنی خود را نیز بهتر میشناسد و از آن دور نمیافتد. و آنگاه که جامعه در جمعیت ایمانیاش، متذکر هویت و هستی خود است، همواره در یک پیوستگی اصیل و تنیده به نظام هستی قرار پیدا می کند و از آن رهگذر میتواند با جوامع دیگر، با ملتهای دیگر به نوعی از پیوستگی الهی و توحیدی دست پیدا بکند. براین اساس برای تنظیم مناسبات خود با دیگران، در گام نخست باید خودشناسی و خودسازی را جدی تلقی کرد و آن را البته نه فقط در منابر و مساجد (با راندمانهای صرفا عبادی امروزش) بلکه باید در نظام آموزشی و پرورشی و بلکه در کلیت نظام فرهنگی نهادینه کرد.
#تاملات_قرآنی
#روابط_انسانی
#حبیب_الله_بابایی
🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از ۷۲۰ عضو فرهیخته در پیام رسان ایتا:👇
🆔 آدرس کانال: eitaa.com/mirkhalili
باسمه تعالی
انا لله و انا الیه راجعون
حجتالاسلام والمسلمین جناب آقای دکتر مصطفی رستمی؛
ریاست محترم نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها
مصیبت درگذشت والده گرامی، همسر جانباز شهید حاج عباس رستمی، و ام الشهیدین(علی اکبر و فتحعلی) که نماد صبر و فداکاری بانوان و مادران شهیدان ایران اسلامی بود، را به حضرتعالی و سایر بازماندگان آن مرحومه مومنه، تسلیت عرض نموده و از درگاه خداوند منان برای ایشان علو درجات و همنشینی با فرزندان شهیدش و برای سایر بازماندگان آن مرحومه، صبر جمیل و اجر جزیل آرزومندیم.
شادی روحشان الفاتحه مع الصلوات
کانال مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی
🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از ۷۲۰ عضو فرهیخته در پیام رسان ایتا:👇
🆔 آدرس کانال: eitaa.com/mirkhalili
🔵 جایگاه اجتماع در فلسفه سیاسی ملاصدرا
🖋حجت الاسلام دکتر احمدرضا یزدانی مقدم، دانشیار گروه فلسفه سیاسی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی
✅️ صدرالمتألهین همچون دیگر اندیشمندان مسلمان، مقدمهای درباره نیاز انسان در زندگی اجتماعی به پیامبر و شریعت ارائه میکند و پس از آن وارد بحث از فلسفه شریعت میشود.
✅️ مقایسه اجمالی نظریات صدرالمتألهین با دیگر فیلسوفان مسلمان نشان میدهد که صدرالمتألهین دراینباره از نظریهپردازیهایی هم برخوردار است.
✅️ از نظر صدرالمتألهین، انسان برای وجود و بقا نیازمند دیگران است و زندگی در دنیا بدون تمدن و اجتماع و تعاون ممکن نیست. لازمه تمدن و اجتماع و تعاون این است که در معاملات و مناکحات و جنایات، یعنی در شئون زندگی اجتماعی و روابط میان انسانها، قانونی باشد که برای نظم زندگی و برقراری عدالت به آن ارجاع داده شود تا غلبهجویی انسانها بر یکدیگر در زندگی اجتماعی و فساد اجتماع و انقطاع نسل و اختلال نظام اجتماعی پدید نیاید؛ زیرا هر یک از انسانها میل به رفع نیازهای خود داشته، نسبت به کسی که با او در این رفع نیاز، مزاحمت کند، غضب میورزد.
✅️ قانون یادشده شرع است و ناگزیر باید شارعی باشد که راه نظم بخشیدن به زندگی دنیا را معین کند و طریق وصول به خدای تعالی را سنت گذارد و امر آخرت را تذکر دهد. این شارع باید انسان باشد و با آیاتی همراه باشد که نشان دهد شریعت او از جانب خدای عالِم قادر است تا نوع انسان او را بپذیرند و به نبوت او اقرار کنند. این آیات همان معجزات است.
✅️ تحلیل صدرالمتألهین را میتوان به صورت ذیل نشان داد:
وجود و بقای انسان ← تمدن، اجتماع و تعاون ← شرع و شارع ← قانون در معاملات، مناکحات و جنایات ← نظم اجتماعی.
✅️ دنیا منزلی از منازل راهیان سوی الله است و بدن مَرکب این راه است. لازمه تدبیر منزل و مَرکب، تهیه غذا برای بقای فرد و نکاح برای بقای نوع است. تهیه غذا اسبابی دارد که با تمدن و اجتماع حاصل میشود و برای همین گفته شده «انسان مدنی بالطبع» است از همینرو اجتماعات پیدا میشوند. این اجتماعات برای بقا نیازمند قانون هستند تا قانون از تقابل و تغالب و فساد و اختلال نظم که لازمه خواست طبیعی افراد است، مانع شود. قانون یادشده همانا شرع است.
منبع: احمدرضا یزدانی مقدم، جایگاه وحی در فلسفه سیاسی: از منظر فارابی، ابن سینا، شیخ اشراق، خواجه نصیرالدین طوسی و صدرالمتالهین، ص ۳۵۷_۳۵۸.
#فلسفه_سیاسی
#اجتماعشناسی
#صدرالمتالهین
🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از ۷۲۰ عضو فرهیخته در پیام رسان ایتا:👇
🆔 آدرس کانال: eitaa.com/mirkhalili
Joze 03.mp3
4.16M
🔵 هر روز با تحدیر(تندخوانی) یک جزء قرآن در ماه مبارک رمضان.
✅️ هر روز در حدود نیم ساعت، یک جزء تلاوت کنید
✅ جزء سوم قرآن کریم
🎧 استاد معتز آقایی
التماس دعا
🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از ۷۲۰ عضو فرهیخته در پیام رسان ایتا:👇
🆔 آدرس کانال: eitaa.com/mirkhalili