eitaa logo
کانال میز معارف
6.3هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
2.5هزار ویدیو
906 فایل
🔺کانالی برای اطلاع رسانی، اشتراک تجربیات و ارتقا توانمندی استادان معارف دانشگاهها آدرس سامانه آموزش مجازی دانشگاهیان https://maaref.ecnahad.ir/ منتظر نظراتتان هستیم.. 🔰ارتباط با ادمین: @amoozesh_majazi
مشاهده در ایتا
دانلود
موضوع : 🔅 بهترین بندگان خدا چه کسانی هستند؟🔅 بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم الحمدلله رب العالمین 🔰متن و شرح : عَن أَبِی جَعفَرٍ مُحَمَّدِ بنِ عَلِیٍّ بَاقِرِ عَلَیه‌ِالسَّلَام قَال سُئِلَ رَسُولُ الله صَلَّی الله عَلَیهِ وَ آلِه عَن خِیارِ العِباد؛ (۱) بهترین بندگان چه کسانی هستند؟ این را از پیغمبر اکرم کسی سؤال کرد؛ فَقَال أَلَّذِینَ [حضرت در پاسخ فرمودند: بهترین بندگان کسانی هستند که؛ إِذَا أَحسَنُوا إِستَبشَرُوا وقتی کار نیک می‌کنند خوشحالند که کار خوب کرده‌اند. این خوشحالی ارتباطی ندارد به اینکه انسان غرور پیدا کند و عُجب به کار خیر پیدا کند. این دو چیز است. اینها را از هم تفکیک کنیم. یک‌وقت انسان دو رکعت نماز که می‌خواند خیال می‌کند در یک مرتبه‌ی عالی [قرار دارد]. عُجب یعنی خودشیفتگی، خودفریفتگی، خودشگفتی به انسان دست می‌دهد؛ این مذموم است. وَ إِذَا أَسَاءُوا إِستَغفَرُوا در مورد اسائه -کار بد انجام دادن- به این اکتفا نشده است که بگوییم وقتی [کسی] کار بد انجام داد ناراحت باشد، نه، ناراحتی کافی نیست؛ عملی هم دنبالش لازم است و آن عمل عبارت است از استغفار؛ از خدای متعال عذرخواهی کند، وقتی کار بدی کرد -استغفار یعنی عذرخواهی کردن- از خدا عذرخواهی کند، معذرت‌خواهی کند. وَ إِذَا أُعطُوا شَکَرُوا وقتی خدای متعال به او چیزی می‌دهد، او سپاسگزار باشد؛ یعنی وقتی نعمت‌های الهی را متذکر می‌شود، نعمت‌های الهی را می‌بیند یا نعمت جدیدی به او داده می‌شود، او شکرگزار باشد، غافل نباشد از اینکه خدای متعال این نعمت را به او داده است. وَ إِذَا ابتلوا صَبرُوا وقتی هم که یک ابتلایی در زندگی اینها پیش آمد، مشکلی برایشان پیش آمد، در آن هم صبر کنند. وَ إِذَا غَضِبُوا غَفَرُوا وقتی از کسی خشمگین شدند، از او بگذرند، او را بیامرزند؛ البته طبیعی است که این غضب لله نیست، این غضب لِشخص است. واِلّا غضب لله را ما حق نداریم به خاطر اهواءِ خودمان یا به خاطر چیزی، وقتی یک جایی لله غضب کردیم، اینجا آن غضب را باید ادامه بدهیم، باید حفظ کنیم. ۱) الامالی شیخ صدوق، صفحه‌ی ۶۰ 📌نشانی اینترنتی: http://farsi.khamenei.ir/video-content?id=30398
🔰🔰 ✅ ( احساس حیات نوین نسبت به اسلام عامل زیاد شدن فشار بر روی مسلمانان جهان ) نسبت به مسلمانان عالم و احساسات اسلامی، حساسیتها روزبهروز بیشتر شده است. این هم یکی دیگر از ابعاد حرکت عظیم اسلامی ملت ایران است. وقتی ما میشنویم که در فلسطین اشغالی، مردم را به رگبار میبندند، مسأله، مسألهی باطوم و چوب و این حرفها نیست؛ مسألهی کشتار است. معنای این حرف، آن است که فشار بر دشمن صهیونیست در داخل سرزمینهای اشغالی، از همیشه بیشتر شده است. ما احساس میکنیم که فشار روی مسلمانان در سرتاسر عالم زیاد شده است. امروز در کشورهای مارکسیستی که عمر و نسلی را با دوری از مذهب و بیگانگی از خدا گذراندهاند، بازگشت به مذهب احساس میشود. در همان کشورها و در کشورهای دیگر، نسبت به مسلمانان حساسیتی وجود دارد. حرف خیلی عجیبی است. کلیساها در کشورهایی رونق پیدا کردند که پنجاه سال - بیشتر یا کمتر - در این کشورها یا لااقل در بعضی از نقاط آنها، زنگ کلیساها به صدا در نیامده بود؛ یعنی گرایش به مذهب پدیدار شد. اما در همین کشورها و در قلب اروپا و در کشورهای مدعی آزادی و دمکراسی و در هند و در نقاط دیگر عالم، بخصوص روی مسلمانان فشار فوقالعادهیی هست. علت چیست؟ این مسأله را تحلیل کنید. آیا علت این نیست که دستگاههای جبار قدرت در همه جای دنیا، احساس حیات نوینی نسبت به اسلام میکنند؟ آیا به خاطر این نیست که میبینند هویت اسلامی، بار دیگر در میان جوامع مسلمان، نیرو و جان گرفته است؟ اگر در فلسطین اشغالی، روی مسلمانان رگبار گلوله را میگشایند، آیا بدین علت نیست که امروز در سرزمینهای اشغالی، وجود اسلامی جدی شده است؟ آیا به خاطر این نیست که در کشورهای عرب - چه آنها که همسایهی فلسطین اشغالی هستند و چه غیر آنها - احساسات و حرکت و بینش اسلامی ریشهدار شده، طرفدار پیدا کرده و صاحبان اندیشه و احساس و فطرتهای پاک، به اسلامِ مبارزه گرویدهاند؟ شکی نمیشود کرد که قضیه این است. (69/3/2 بیانات در دیدار اقشار مختلف مردم)
به همت پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی ـ قم، تلخیص برخی از کتب شاخص و تازه های نشر جهت سهولت برای مطالعه اساتید و سروران گرامی تهیه گردیده است. 📕کتاب «خاطرات سفیر» 📝مولف: نیلوفر شادمهری 📚موضوع: کتاب «خاطرات سفیر» نوشته خانم نیلوفر شادمهری، بیان چالش‌هایی است که یک بانوی مسلمان به عنوان دانشجوی ممتاز ایرانی در فرانسه با آن مواجه شده است. بانویی محجبه و‌ شاید کمی متفاوت از هم‌سالان و همکلاسی‌های خود که برای تکمیل تحصیلاتش در رشته طراحی صنعتی، چندسالی ایران را به مقصد فرانسه ترک می‌کند و اینگونه خاطرات سفیر آغاز می‌شود. ایشان در این کتاب، حدود 30 خاطره را که بخش اندکی از خاطرات ایشان است به رشته تحریر درآورده است. (خلاصه ای از کتاب که قبلاً به صورت پراکنده از سوی این مرکز منتشر شده است در فایل پیوست ارائه می گردد) 🖥فرمت فایل پیوست: PDF (فایل ضمیمه)⤵️⤵️⤵️
خاطرات سفیر.pdf
496.3K
📕بخشهایی ازکتاب «خاطرات سفیر» 🖥(فایل ضمیمه) فرمت: PDF
(نشست 9) 🔴گزارش کامل جلسه گفتگوی نوین پژوهشی 🔷 موضوع: «معرفی و نقد نخستین مقاتل عاشورایی» (جلسه1) 🔷 ارائه کننده: حجت الاسلام دکتر محسن رنجبر متن گزارش(پیوست)🔰🔰
مقاتل عاشورایی.pdf
137.4K
(PDFپیوست) 🔷 «معرفی و نقد نخستین مقاتل عاشورایی» (جلسه1)🔷 دکتر محسن رنجبر
شبهات زن و خانواده.pdf
15.93M
✅پاسخ به شبهاتی پیرامون زن و خانواده 🔴56 صفحه 👈مناسب استادان درس دانش خانواده و جمعیت ✍میز معارف @mizemaaref
✅✅معرفی اساتید معارف برتر در استفاده از آموزش مجازی 🔴در سری سوم معرفی این بزرگواران، فهرست 50 نفر از اساتید برتر از نظر تعداد دانشجوی قبول شده در سامانه آموزش مجازی به شرح زیر می باشد و به مرور همه اساتید فعال در این زمینه اعلام می گردد. 👈این اساتید برای تشویق، طی نامه ای به مدیر گروه دانشگاه و معاون آموزشی پژوهشی استان محل تدریسشان معرفی خواهند شد. ⚪️اطلاعات زیر شامل رتبه، تعداد دانشجو و استان /استانهای محل تدریس می باشد. در صورت هر سوال با شماره 021-84222443 تماس حاصل فرمایید. 81 سید حسن ابوصالح 345 آذربايجان غربي 82 علی سلیمانی 343 لرستان 83 میترا بهرامی 343 كرمانشاه 84 صدرا علی پور 339 آذربايجان غربي 85 امان اله کلانتری 336 فارس 86 مسلم حیدرزاده 334 هرمزگان 87 محمدامین بهرامی 332 بوشهر 88 مرضيه برزن 332 خوزستان 89 ندا نبوي طباطبايي 331 تهران 90 مهدی امانت بهبهانی 331 خوزستان 91 عباس زارعی 331 هرمزگان 92 یعقوب فتحی 327 البرز,تهران 93 احمد غیاثی 326 هرمزگان 94 محمود هوشمندان 324 مازندران 95 اسحاق آسوده 324 فارس 96 مريم علي پور 320 تهران 97 زینب صداقتیان 316 لرستان 98 محمدرضا باغبان زاده 315 گيلان 99 فاطمه مروی 313 تهران 100 سيدجواد ميرمهدي پور 312 آذربايجان غربي 101 هادی معزی فر 311 خراسان جنوبي 102 اعظم صابری نسب 310 اصفهان 103 سیدحسین جعفری 308 بوشهر 104 حسين تركي افاراني 302 اصفهان 105 پدرام پورمهران 300 البرز 106 فرانک بهمنی 300 كهگيلويه و بويراحمد 107 حسن مولادوست 295 آذربايجان شرقي 108 موسی عبداللهی 295 لرستان 109 حجت اله مرزانی 295 البرز 110 ماشااله عالی حسینی 295 بوشهر 111 حجت عبدی 294 هرمزگان 112 بتول بهرامی 291 تهران 113 محمد كاظمي 291 كرمانشاه 114 مهدی پروین زاده 290 آذربايجان شرقي 115 مهدی رجائی 289 تهران 116 مهدی خزاعی 287 خراسان جنوبي 117 داود حيدري 286 مركزي 118 سید مجتبی جلالی 286 چهارمحال و بختياري 119 معصومه دولت ابادی 283 تهران 120 ساره پاکدل نوقابی 283 خراسان رضوي 121 مرضیه حسنی کبوترخانی 281 كرمان 122 جواد نعمتی 281 آذربايجان شرقي 123 عباس مرادی 280 زنجان 124 محمد مسعود آقايي 279 البرز 125 طالب احدی 278 آذربايجان شرقي 126 هاشم قربانی 278 قزوين 127 مصطفي حسن زاده 275 خراسان شمالي 128 ژاله مرادی 275 كرمانشاه 129 فرزانه فراهانی پور 273 تهران 130 مریم سلامی 272 اصفهان 👈با آرزوی توفیقات روز افزون برای این استادان گرامی .. ✍میزمعارف @mizemaaref
موضوع : 🔅انجام عمل صالح🔅 بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم الحمدلله رب العالمین متن و شرح : قال قَیسُ بن عاصم و فَتُّ مع جماعتٍ من بنی‌تمیم اِلَی النَّبیِّ صلی‌الله‌علیه‌وآله فدَخلتُ و عنده صَلْصال‌ بْن‌ِ دَلَهْمَس‌ فَقلتُ یا نبی‌ّ الله عِظْنا مُوعِظَةً نَنْتَفِعُ بها فَاِنّا قومٌ نعمر فی‌ البریه (۱) حضرت می‌خواهند به کسی که درخواست نصیحت کرده است و دسترسی هم ندارد، کم دسترسی دارد، یک چیز جامعی را می‌خواهند به او بگویند. حاصل آنچه که پیغمبر می‌فرمایند این است که برو سراغ عمل، عمل، عمل صالح. این حاصل فرمایش پیغمبر است. فقال رسول‌الله صلی‌الله‌علیه‌وآله یا قیسُ! إنَّ مَعَ الْعِزِّ ذُلاًّ، وَ إنَّ مَعَ الْحَیَوةِ مَوْتًا زندگی این‌جوری است؛ درش عزت هست، ذلت هست. بعد هم زندگی هست و مرگ هست؛ زندگی و مرگ هر دو حقیقت‌های متساوی و متوازی‌اند. شما حالا زندگی را می‌بینی، مرگ را هم ببین. بدان که مرگ هم هست. این چیزی که انسان دیر آن را احساس می‌کند. وَ إنَّ مَعَ الدُّنْیَا ءَاخِرَةً این زندگی دم دستی که شما داری، [اما] بدان که یک زندگی دیگری هم آن طرف هست. و اِنَّ لِکُلّ شیئ حسیباً هر چیزی حسابگری دارد. هر کاری که می‌کنی بی حساب و کتاب نیست. هر حرکت تو، هر حرف تو و هر اقدام تو یک حسابگری دارد که اینها را محاسبه می‌کند، ضبط می‌کند و نگه می‌دارد. اینها را بدان. وَ عَلَی‌ کُلِّ شَیْءٍ رَقِیبًا کسی هست، چشم بینایی هست که مراقبت می‌کند از همه‌ی جزئیات و ریز و درشت کار تو. وَ إنَّ لِکُلِّ حَسَنَهٍ ثَوَابًا هر کار خوبی که تو بکنی یک پاداشی دارد؛ برو برگرد ندارد. وَ لِکُلِّ سَیِّئَةٍ عِقَابًا هر کار بدی که بکنی یک عقابی پشت سرش هست. اگر توبه نکردی، [آن کار بد را] پاکش نکردی، این عقاب رویش سوار است و قطعی است که این عقاب دنبال آن کار بد خواهد بود. اینها را بدان. ۱) الامالی شیخ صدوق، صفحه‌ی ۵۱ 📌نشانی اینترنتی: http://farsi.khamenei.ir/video-content?id=30034
🔰🔰 ✅ ( ایستادگی ملت ایران با شعار اسلامی باعث شجاعت پیدا کردن سایر کشورهای عربی و اسلامی شد ) مسلمانان در کشورهای عربی و اسلامی و آفریقا و اروپا، بحمداللَّه شجاعت پیدا کرده‌اند و احساس هویت اسلامی خود را به بقیه‌ی مردم نشان می‌دهند. شما مردم، در چشم این ملتها و این مسلمانهای پراکنده در اقطار عالم، یک نمونه هستید. تا حالا خیال نمی‌کردند که بشود در مقابل این قدرتها با شعار اسلامی ایستاد؛ ولی حالا دیدند که این ملت ایستادگی کرد و توانست و پیش برد؛ لذا آنها هم تشجیع شدند. (68/7/28 خطبه‌های نماز جمعه‌ی تهران‌) ✅ ( بیداری و زنده بودن مسلمانان با حیات اسلام است ) مشکلات امروز امریکا در همه‌ی دنیای اسلام است. این، تأثیر اسلام است؛ گرچه راهکار امریکا، زدن تهمت به ایران در هر جایی است که مسلمانی سربلند می‌کند، تا بگوید از ایران حقوق می‌گیرد و ایران عامل تحریک است! ما به این اتهامها بی‌توجهیم و به شیوه‌ی اسلام، زندگی خود را می‌کنیم. امروز، مسلمانها با حیات اسلام بیدار و زنده و امیدوار شده‌اند و هویت اسلامی خویش را بتدریج می‌یابند و این برای امریکا دردسر عظیمی است. پس، انتقام‌طلبیِ امریکا به دنبال این حادثه‌ی تلخ است و این تلخی، ناشی از طبع تجاوزطلب و توسعه‌طلب دولت متجاوز و قلدری مثل امریکاست. البته، بدانید که اگر دولت امریکا متجاوز و توسعه‌طلب نباشد، این دو نکته برایش تلخ نخواهد آمد. (68/6/22 بیانات در دیدار اقشار مختلف مردم)
🔶نیرو و فرصت جوانی، بهترین زمان برای دور ساختن هواهای نفسانی است 🔹تمام صفات وارسته انسانى در انقطاع كامل إلى اللّه نهفته است. توجه به غير خدا انسان را به حجابهاى ظلمانى و نورانى محجوب مى نمايد. حزب اللّه باشيد؛ از زرق و برق زندگى و جلوه هاى ساختگى آن بپرهيزيد. 🔸قلب انسان مانند آينه صاف و روشن است، و بر اثر توجه فوق العاده به دنيا و كثرت معاصى كدر مى شود. پيش از آنكه فرصت از دست برود چاره بينديشيد! 🔹شما جوانان رو به پيرى و ما پيران رو به مرگ پيش مى رويم. هر نفسى كه مى كشيد، هر قدمى كه برمى داريد، و هر لحظه اى كه از عمر شما مى گذرد، اصلاح مشكلتر گرديده، ممكن است ظلمت و تباهى بيشتر شود. 🔸تا نيرو و اراده جوانى داريد مى توانيد هواهاى نفسانى و خواسته هاى حيوانى را از خود دور سازيد. 🔹قلب جوان لطیف و ملکوتی است و انگیزه فساد در آن ضعیف می باشد. لیکن هر چه سن بالا رود، ریشه در قلب قوی تر و محکم تر می گردد، تا جایی که کندن آن از دل ممکن نیست. 🔸خداوند متعال... به نسل جوان روحانی و دانشگاهی و به عموم مسلمانان توفیق خودسازی، تهذیب و تزکیه نفس عنایت فرماید. 📚حضرت امام خمینی(ره)، کتاب مبارزه با نفس یا جهاد اکبر 👇👇👇 🆔 @kashkoolmanavi
(نشست48) 🔴گزارش کامل جلسه گفتگوی نوین پژوهشی 🔷 موضوع: «معرفی و نقد نخستین مقاتل عاشورایی» (جلسه 2) 🔷 ارائه کننده: حجت الاسلام دکتر محسن رنجبر متن گزارش(پیوست)🔰🔰
هدایت شده از میثم حبیبی کیان
جلسه48رنجبر29شهریور1396 -نهایی.pdf
673K
#گفتگوی_نوین_پژوهشی (PDFپیوست) 🔷 «معرفی و نقد نخستین مقاتل عاشورایی» (جلسه 2)🔷 دکتر محسن رنجبر
📌امنیت ملی و دیپلماسی هسته ای 📌مروری بر پرونده و مذاکرات هسته ای در زمان مسئولیت حجت الاسلام حسن روحانی 2⃣1⃣ ◀️ پرونده هسته ای/ بخش پنجم ▶️ 🔸چون حمله آمريکا به عراق، در واقع، به بهانه وجود سلاح کشتار جمعي در آن کشور صورت گرفته بود، تشابه اتهامات وارده عليه ايران با عراق، نگراني هايي را به وجود آورده بود. بنابراين، تحرک اروپا تا حدي ايجاد اميد مي کرد و چنين به اذهان متبادر مي شد که اروپا در اين مسئله جدي است و مي خواهد رفتاري متفاوت با رفتار آمريکا با ما داشته باشد و يا دست کم مخالف حمله نظامي به ايران است و اروپايي ها مي خواهند حتي الامکان مسئله هسته اي ايران در آژانس حل و فصل شود. (ص 133-134) 🔸نظر عده اي از جمله خود من اين بود که با تعيين چارچوبي پروتکل را بپذيريم، مثلاً مشروط بر اينکه امنيت ملي، منافع و مصالح ملي ما را خدشه دار نکند. در نهايت، جلسه [سران]، پروتکل را با شروطي پذيرفت. در مصوبات ابلاغي آن جلسه راجع به پروتکل الحاقي آمده است که پروتکل را مي پذيريم، به شرط اينکه شرايط مورد نظر ما، که هم براي دنيا و هم براي افکار عمومي قابل قبول است، در نظر گرفته شود. آن شرايط عبارتند از: الف. پذيرش پروتکل و اجراي آن با مصالح و امنيت ملي ما تعارض پيدا نکند. ب. ملاحظات سياسي، امنيتي و مذهبي ما رعايت شود و به عزت ملي و ارزش هاي ما تعرضي صورت نگيرد. ج. پروتکل الحاقي طبق قانون اساسي مسير قانونگذاري را طي کند واجراي داوطلبانة آن، که اکنون نيز عمل مي شود، ادامه يابد. اين مصوبه که پيش از مسئوليت من ابلاغ شده بود، عيناً در مذاکرات و بيانيه تهران منعکس شد. (ص 135-136) 🔸بنابراين پروتکل الحاقي در زمان مسئوليت آقاي آقازاده و توسط جلسه سران پذيرفته شد و هنگامي که من مسئوليت پرونده هسته اي را بر عهده گرفتم، از پيش نسبت به امضاء و اجراي پروتکل الحاقي، مصوبه اي رسمي وجود داشت. (ص 136) 🔸برخی سران کشور، اصرار داشتند تا اینجانب مسئولیت پرونده هسته ای را بپذیرم؛ ولی من قبول نمی کردم... وزير امور خارجه اين پيشنهاد [پذيرش مسئوليت پرونده هسته اي] را در جلسه سران مطرح نمود. پس از آن چند نوبت آقاي خاتمي حضوري و تلفني با من تماس گرفتند و حتي يک بار يادداشتي خصوصي در اين زمينه برايم فرستادند، ولي من نپذيرفتم. تا اينکه غروب روز 13 مهر 1382 در يک نامه دست نويس خصوصي حکمي را در اين زمينه براي من ارسال کردند، که من آن نامه را در کشوي ميزم گذاشتم تا فردا حضوراً دلايل امتناع خود را با ايشان در ميان بگذارم. آن شب با مقام معظم رهبري برنامه ملاقات داشتم. ملاقات با ايشان طبق روال معمول بود، چون من براي ارائه گزارش هاي لازم به صورت نوبه اي خدمت ايشان مي رسيدم. وقت ملاقات بعد از نماز مغرب و عشا بود. در پايان آن ملاقات، مقام معظم رهبري به من فرمودند چرا مسئوليت پرونده هسته اي را نمي پذيريد؟ حالا که همه مسئولين متفق القول هستند که شما مسئوليت را بپذيريد و اقاي رئيس جمهور هم به شما حکم داده اند، «خذها بقوه» (با همه نيرو آن را در اختيار بگيريد). من در پاسخ، دلايل خود را براي نپذيرفتن مسئوليت توضيح دادم. ايشان فرمودند: «اين باري است بر دوش من، بگير بر دوش خودت!» لحظه اي سکوت کردم و سپس گفتم حالا که نظر شماست، مي پذيرم. ايشان دعا کردند و تشکر نمودند. در واقع، با همان نامه دست نويس خصوصي با توجه به نظر رهبر معظم انقلاب، از فرداي آن روز کار را آغاز کردم. (ص 137) 📚 امنیت ملی و دیپلماسی هسته ای، دکتر حسن روحانی، انتشارات مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام
📌آقای سفیر 📌آشنایی با اندیشه ها و افکار دکتر محمد جواد ظریف 3⃣1⃣ ◀️ روابط ایران و آمریکا/ بخش چهارم 🔸این که احساس می شد یک اقدام مثبت، خود به خود نتیجۀ مثبت خواهد داشت از اشتباهات اساسی ما در سیاست خارجی بود. این اشتباه از زمان آقای هاشمی آغاز شد، یعنی ما اقدامات مثبت متعددی انجام دادیم که نتیجه اش در روابط دوجانبه منفی بود، از کمک به آزادسازی گروگان های آمریکایی، تا نقشی که در جنگ کویت و افغانستان و در جنگ اول و دوم عراق بازی کردیم. (ص 169-170) 🔸ما همکاری های مقطعی با آمریکا داشتیم اما دو طرف هیچ گاه نتوانستند بگویند که ما چشم اندازی که از آینده روابطمان می بینیم این است که مثلاً همیشه با شما اختلاف خواهیم داشت، اما به دنبال سرنگونی و ایجاد تهدیدی نظامی علیه شما نیستیم. این مثالی را که گفتم هیچ گاه در رابطه ایران و آمریکا شکل نگرفت. بنابراین همۀ همکاری ها گرچه نتایج مثبت عظیمی برای دو کشور داشت (مثل سرنگونی طالبان و صدام و...) اما منجر به بهبود روابط دوجانبه نشد.(ص 170) 🔸در مقاطعی که تصور می شد روابط ایران و آمریکا به سمت بهبودی پیش می رود، اتفاق دیگری رخ می داد. مهم ترین آن، سخنرانی ای بود که در آن بوش پسر پیش از حمله به عراق، چند هفته پس از کنفرانس بن در خصوص افغانستان، ایران، عراق و کرۀ شمالی را محور شرارت خواند. (ص 171-172) 🔸بی اعتمادی و نیاز به دشمنی که در آمریکا وجود دارد، در ایران نیز بود و هست و این دو عامل باعث می شد که هر گونه تلاشی برای بهبود روابط، تأثیری نداشته باشد. (ص 172) 🔸زمانی که آمریکا به عراق حمله کرد، تلاش بسیاری بر این بود که به جای عراق، به ایران حمله کند. تمام فشار صهیونیسم نیز بر این منظور بود. چرا به ایران حمله نکرد و نتوانستند به نتیجه برسند؟ هیچ چیز در سیاست اتفاقی نیست. تمام این ها مرهون موفقیت های سیاست خارجی ایران در آن زمان است.(ص 173) 🔸بر خلاف افرادی که فکر می کنند گناه وضعیت نامطلوب رابطۀ‌ ایران و آمریکا بیشتر متوجه ایران است، بنده اعتقاد دارم (از نظر تحلیلی و نه صرفاً به عنوان یک موضع سیاسی) که این نابسامانی در روابط، بیشتر گناه آمریکاست. البته هر مشکلی دو طرفه است، یعنی همیشه ایران به برخوردهای خشن تندروهای آمریکایی عکس العمل نشان داده است. مثلاً پس از 11 سپتامبر، حتی مقام رهبری اعلام کردند که نه تنها تروریسم یک حرکت جهادی نیست، بلکه مبارزه با آن جهاد محسوب می شود. اما، جناح تندرو در آمریکا، یعنی خانم رایس و آقای رامسفلد اعلام کردند که ایران نمی تواند تروریست ها را به خوب و بد تقسیم کند و در لوای آن به حمایت از حزب الله بپردازد. لذا بدین ترتیب حرف های تندی علی ایران زدند. رهبری نیز پس از دو هفته که مرگ بر آمریکا در نماز جمعه ها گفته نشد، به حرفهای تند آنها پاسخ دادند و جو مرگ بر آمریکا داخلی حتی شدیدتر از قبل شد.(ص 174) 📚 محمدمهدی راجی، آقای سفیر (گفت و گو با محمد جواد ظریف)، نشر نی
📌یادداشتهای عَلَم 📌برگهایی از یادداشت های روزانه امیراسدالله علم، نخست وزیر و وزیر دربار محمدرضا پهلوی 4⃣1⃣ ◀️یادداشت های سال 1346 🔸جمعه 46/4/16 عصري در خدمتشان به دريا رفتيم. قدري شوخي شد. [آزاده شفيق] دختر والاحضرت اشرف، دوستي همراه خودش به پاريس آورده، آن جا بود. خوشگل است، با ما به دريا آمده بود. مدتي شوخي و صحبت درباره او بود. البته دور از گوش شهبانو و الا سرم رفته بود... چون شاهنشاه را سر حال یافتم، در مورد بیچاره ..... واسطه شدم. خیلی سخت برآشفتند و قبول نفرمودند. ..... را دو سه روز قبل به علت نامرتب بودن منزل نوشهر غضب کرده اند، به شهر فرستاده اند. 🔸دوشنبه 46/4/19 بعدازظهر شاهنشاه و علياحضرت شهبانو براي معاينه طبي تهران تشريف آوردند. يک کلفت شهبانو مسلول شده، ناراحت هستند مبادا سرايت کرده باشد. عکس برداري شد، الحمدلله هيچ کسالتي مشهود نگرديد. در راه، من در اتومبيل خودشان سوار بودم که به بهداري ارتش مي رفتيم. فرمودند، مردم که ما را مي بينند به بيمارستان ارتش مي رويم چه حکايت ها نخواهند ساخت. عرض کردم، ديگر چاره ندارد، ولي احساسات مردم که غفلتاً شاه را در آن نقاط ديده بودند، عجيب بود. همه از ته دل دوستش دارند. چرا نداشته باشند؟ يک مقايسه اجمالي کشور ما با همسايگان، نعمت وجود او را بر همه ثابت مي کند. 🔸سه شنبه 46/4/20 و چهارشنبه 46/4/21 در تشييع جنازه سيزده نفر چترباز که در اثر غفلت خلبان شهيد شده بودند شرکت کردم. خيلي متأثر شدم اينها فرزندان اين آب و خاک هستند که به خاطر آنها ما داريم آقايي مي کنيم. خيلي گريستم، نه در جمع مردم، بلکه وقتي به منزل رسيدم. از آن تأثرآورتر خانواده آنها بود، يک عده فقير بي سرپرست. دل سنگ را آب مي کرد. چون قلب شهبانو را مي شناسم، از طرف معظم لها به هر خانواده پنج هزار تومان دادم. نمي دانم کار خوبي کردم يا بد، ولي به هر حال يک عمل خدايي ست. خدا هم کارم را هميشه درست کرده. از وضع دانشگاه با اين که اتفاقي نيفتاده، راضي نبودم. در اثر طول غيبت من، مثل سگ و گربه [روشنفکران] intelectuel [ها] باز به [جان] هم افتاده اند. به قول يکي از دوستان ما، انتلکتوئل امروز، تلکتوئل آنها از بين رفته و عن آْنها باقي مانده. 🔸پنجشنبه 22/4/46 جمعه 23/4/46 کارهای جاری مفصلی که عقب افتاده بود، تمام عرض شد. عرض کردم، بايد براي اعليحضرت، قصر نمي گويم، لااقل يک منزل بسازيم. در اين چهار تا خانه چوبي که زندگي مي فرماييد، مطابق شئون شاهنشاه نيست که هيچ، حتي ايمني ندارد. قبول فرمودند. 📚 یادداشتهای امیر اسدالله علم، دفتر اول، انتشارات مازیار
✅اساتید محترم معارف 🔴سامانه آموزش مجازی، آمادگی دارد که بصورت تلفنی، به نام شما برای دانشجویانتان دوره مجازی ایجاد نمایند. برای کسب اطلاعات بیشتر و تعریف دوره در ساعات اداری با شماره ذیل تماس حاصل فرمایید. 021-84222443 👈مرکز آموزش مجازی دانشگاهیان
✅✅معرفی اساتید معارف برتر در استفاده از آموزش مجازی 🔴در سری چهارم معرفی این بزرگواران، فهرست 50 نفر از اساتید برتر از نظر تعداد دانشجوی قبول شده در سامانه آموزش مجازی به شرح زیر می باشد و به مرور همه اساتید فعال در این زمینه اعلام می گردد. 👈این اساتید برای تشویق، طی نامه ای به مدیر گروه دانشگاه و معاون آموزشی پژوهشی استان محل تدریسشان معرفی خواهند شد. ⚪️اطلاعات زیر شامل رتبه، تعداد دانشجو و استان /استانهای محل تدریس می باشد. در صورت هر سوال با شماره 021-84222443 تماس حاصل فرمایید. 131 سعید نمازی زادگان 271 خراسان رضوي 132 جهانگیر مددی زاده 269 هرمزگان 133 محمد ظاهر طحان 269 خوزستان 134 ژاله سلطانی 269 فارس 135 محسن كاكاخان پور 267 كردستان 136 یعقوب عباسی 267 تهران 137 عالیه چنانی 267 خوزستان 138 راحله صانع 264 تهران 139 سیمین ریاضتی کشه 264 تهران 140 داوود خادمی 264 هرمزگان 141 فاطمه طالبی 263 گلستان 142 زهرا البرزی 263 تهران 143 مرجان عسکری بابادی 261 خوزستان 144 شهرام داراب پور 261 خوزستان 145 سید مرتضی حسینی 260 چهارمحال و بختياري 146 رحیم کاویانی 259 سمنان 147 طاهره سادات موسوی 259 البرز 148 حمیدرضا سهرابی 258 كهگيلويه و بويراحمد 149 ابوالفضل گل محمدی آذر 257 البرز 150 سید روح الدین افتخاری 257 البرز 151 احمد رضا سالک 256 اصفهان 152 رضوان اشرفی 256 تهران 153 جواد باقری 255 زنجان 154 عباسعلی پاک منش 253 گلستان 155 امیر جعفری 253 چهارمحال و بختياري 156 علی‌رضا مختاری 251 فارس 157 عباس رهبری 250 كردستان 158 فرشته دارابی 248 تهران 159 محمد جواد دانیالی 248 سمنان 160 داوود افقی 246 آذربايجان شرقي 161 کاووس رضایی 246 فارس 162 محمدرضا مولائی 246 اردبيل 163 سید مرتضی موسوی 245 خراسان رضوي 164 مژده امجد 245 تهران 165 مرضیه رضوی 244 تهران 166 جواد باقری بیلندی 244 خراسان رضوي 167 هادی سالاری 244 خراسان جنوبي 168 مجتبی گراوند 243 لرستان 169 مسعود کریمی بیرانوند 242 لرستان 170 ژاله تاج الدینی 241 كرمان 171 نوشین رشیدی رنجبر 241 كرمان 172 عزت الملوک قاسم قاضی 241 البرز 173 حامد نظرپور 240 اصفهان 174 فرزانه عباس لو 237 كرمان 175 صنوبر علی حسینی 236 تهران 176 حمیرا شجاعی 235 خوزستان 177 ابوالحسن کیهانی فاضل 233 همدان 178 ضحی ربانی 233 البرز 179 منیژه پورستار 233 آذربايجان شرقي 180 محمدعلی یوسفی 232 هرمزگان 👈با آرزوی توفیقات روز افزون برای این استادان گرامی .. ✍میزمعارف @mizemaaref
✅✅معرفی اساتید معارف برتر در استفاده از آموزش مجازی 🔴در سری چهارم معرفی این بزرگواران، فهرست 50 نفر از اساتید برتر از نظر تعداد دانشجوی قبول شده در سامانه آموزش مجازی به شرح زیر می باشد و به مرور همه اساتید فعال در این زمینه اعلام می گردد. 👈این اساتید برای تشویق، طی نامه ای به مدیر گروه دانشگاه و معاون آموزشی پژوهشی استان محل تدریسشان معرفی خواهند شد. ⚪️اطلاعات زیر شامل رتبه، تعداد دانشجو و استان /استانهای محل تدریس می باشد. در صورت هر سوال با شماره 021-84222443 تماس حاصل فرمایید. 181 ابراهیم ابرسجی 231 تهران 182 اعظم عبادی 230 البرز,تهران 183 امیرحسین مرادپوردهنوی 229 كرمان 184 محمد حسین محمدی 229 تهران 185 اعظم رمضانی 229 مركزي 186 مهدی دولت یار 225 تهران 187 هادی شریفی مند 224 خراسان رضوي 188 احمد رضا مویدی 223 اصفهان 189 جواد بیژنی 221 هرمزگان 190 غلامعلی جوکار 220 فارس 191 فاطمه مختلف 220 خوزستان 192 حسین زهدی صحت 219 همدان 193 گلاره امیری 219 كرمانشاه 194 ناصر طرهاني نژاد 219 لرستان 195 زهرا شهرابی فراهانی 218 تهران 196 سیده محدثه رضوی 218 بوشهر 197 افسانه پایمرد 216 تهران 198 محدمهدی روشنفکر 216 كهگيلويه و بويراحمد 199 رحيم سیاح 216 خوزستان 200 منصوره عزيزي 216 تهران 201 نیکو رضایی جوزانی 214 تهران 202 قاسم متقی نیا 214 لرستان 203 سید رحمت اله موسوی مقدم 213 ايلام 204 صادق آلبوغبيش 213 خوزستان 205 زهرا اکبرزاده 212 تهران,البرز 206 کورش آسمند 211 كهگيلويه و بويراحمد 207 محدثه نظری 210 كرمانشاه 208 نصرت اله نوح پیشه 210 فارس 209 عذراسادات موسوی پور 210 قم 210 محمد حسن سراج صادقی 209 البرز,تهران 211 میر کاظم کاظم موسوی 209 آذربايجان غربي 212 ابراهیم اکبری 209 البرز 213 فرهاد رحیم پور شهماروندی 208 چهارمحال و بختياري 214 محمد رضا عجم 208 گلستان 215 الهام تقي نيا 207 كرمانشاه 216 حسن جوادی نیا 207 اصفهان 217 کورش حیدری 206 خراسان شمالي 218 مهدی وحیدی مطلق 206 كرمان 219 فاطمه طالب زاده پیرودلو 206 خراسان شمالي 220 يوسف حيدري چناري 206 مازندران 221 محمد رضا امینی فر 206 خراسان شمالي 222 حسین علی کیخا 205 سيستان و بلوچستان 223 عباس صادقی حسن آبادی 205 كرمان 224 صونيا زارع 205 گيلان 225 محمد گریوانی 205 خراسان شمالي 226 جمشید منتشلو 204 كردستان 227 بهزاد دانشفر 204 البرز 228 سید غنی افتخاری 203 البرز 229 داراب نبی زاده 202 مركزي 230 غلامحسین زارعی نژاد 202 فارس 👈با آرزوی توفیقات روز افزون برای این استادان گرامی .. ✍میزمعارف @mizemaaref
تربیت مذهبی کودک.pdf
273.8K
✅ کتاب " تربیت مذهبی کودک" ❗️حجم: 268 کیلوبایت 🔴143 صفحه 👈میز معارف @mizemaaref
تفسیر سوره نور- شهید مطهری- با مقدمه شهید مطهری.doc
1.64M
✅ کتاب توصیه شده برای تدریس درس متون اسلامی در ترم جاری 🔴تفسیر سوره نور با مقدمه شهید مطهری ❗️حجم: 1.6 مگابایت 🔴190 صفحه 👈میز معارف @mizemaaref
تفسیر سوره نور- شهید مطهری- با مقدمه شهید مطهری.pdf
1.83M
✅ کتاب توصیه شده برای تدریس درس متون اسلامی در ترم جاری 🔴تفسیر سوره نور با مقدمه شهید مطهری ❗️حجم: 1.6 مگابایت 🔴190 صفحه 👈میز معارف @mizemaaref
موضوع : 🔅حتمی بودن مرگ و تجسم اعمال انسان🔅 بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم الحمدلله رب العالمین 🔰متن و شرح : فی الکافی عَن الصادقَ علیه‌السلام جاءَ جَبرَئیلُ اِلَی النَّبیُّ صلی‌الله‌علیه‌وآله فَقالَ یا محمد عِشْ ما شِئت فَاِنَّکَ مَیِّت (۱) جبرئیل به پیغمبر عرض کرد که هرچه زندگی بکنی بالاخره سرانجام مرگ است. وَ اَحبِب مَنْ شِئت فَاِنَّکَ مُفارِقُه این هم تعبیر دیگری از همان بیان قبلی است با اندکی تفاوت. این هم جزو مسلمات عالم است که هر چه را که دوست بداری یک روزی از تو جدا خواهد شد. همه‌ی این اشیائی که انسان در دنیا دوست می‌دارد، فرزند را، مال را، اشیای گوناگون را، مقام را، هر چه دوست می‌دارید، بدانید و بدانیم که قطعاً یک روز بین ما و این محبوب ما جدایی خواهد افتاد. وَ اعمَل ما شِئت فَاِنَّکَ مُلاقیه این از جمله‌ی آن چیزهایی است که حکمت است و می‌خواهند این را به ما تعلیم بدهند. این دیگر جزو بینات و ضروریات محسوس ما نیست. می‌فرماید هر کاری که دوست می‌داری بکن؛ شک نداشته باش در اینکه با این کار ملاقات خواهی کرد. این کار را خواهی دید. در قیامت بحث تجسم اعمال یکی از آن مباحث مهم است. فَمَن یَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَیْرًا یَرَهُ وَ مَن یَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرًّا یَرَهُ (۲) عمل را می‌بینیم. باطن و حقیقت آن عملی که ما اینجا انجام می‌دهیم، آنجا خودش را به ما نشان می‌دهد. ۱) الشافی، صفحه‌ی ۸۷۴ ۲) آیات ۷ و ۸، سوره‌ی مبارکه‌ی زلزلة: پس هر که به اندازه‌‌ى ذره‌‌اى نیکى کند آن را ببیند و هر که به اندازه‌‌ى ذره‌‌اى بدى کند آن را ببیند. 📌نشانی اینترنتی: http://farsi.khamenei.ir/video-content?id=30037
🔰🔰 ✅انهدام هویت اسلامی مسلمانان متأسفانه از نقاط ضعف موجود مسلمانان فقدان هماهنگی، همدلی و همکاری‌های بین‌المللی است. امروز جهان اسلام مبتلابه مصیبتهایی است که نتیجه فشار و ظلم مخالفین و معاندین متّحد و ضعف دوستان متفرّق است. هنوز از غم بوسنی فارغ نشده‌ایم که فاجعه کوزوو پیش می‌آید و مسلمانان آن منطقه تحت فشار مضاعف ناتو و صربها دچار بلاهای عظیم آوارگی، قحطی، بیماری و انهدام هویت اسلامی خویش میشوند. متأسفانه جهان اسلام به وظیفه خویش آنطور که شایسته است عمل نکرد. (78/3/25 پیام به کنفرانس بین‌المجالس اسلامی‌) ✅ سیاست اسلامی زدایی و به خطر افتادن هویت اسلامی در اجتماع عظیم حج، دهها سخن تلخ و شیرین را از دهها کشور اسلامی می‌توان دریافت کرد. هر یک از این پیامها، بار وظیفه‌ای را بر دوش دیگر برادران می‌گذارد و مجموع آن دورنمائی از واقعیت امت بزرگ اسلامی را در برابر چشم همه قرار می‌دهد: سخن ملت عراق که تطاول و ستم مداخله‌گران و دیکتاتوری و بی‌تدبیری زمامداران، رونق زندگی را از آنان گرفته و فلاکت و زبونی را بر آنان تحمیل کرده است. سخن ملت افغانستان که تعصبها و کوته‌نگریها، اجر مجاهدات گذشته‌ی آنان را بر باد داده و ملتی را دستخوش جهالت مشتی غافل و عنود ساخته است. سخن ملت بوسنی که سیاست اسلام‌زدایی از سوی آمریکائیان و همدستانشان، هویت اسلامی آنان را به خطر افکنده و حاکمیت ملی آنان را بتدریج در معرض نابودی نهاده است. سخن ملت فلسطین که پرچم پرافتخار انتفاضه را با پنجه‌های استوار خود بپا داشته و با خون جوانان خود، شمشیر ظلم و قساوت صهیونیستها را کند کرده است. سخن ملت لبنان که با پایداری پرشکوه خود، افسانه شکست ناپذیری غاصبان کشور فلسطین را به سخره گرفته و شکستهای فضاحت‌بار را به آنان چشانیده است. (پیام به کنگره‌ی عظیم حج 79/12/12)
از آنجا که اساتید معارف، علاوه بر دارا بودن بنیه ی علمی مناسب ، در شیوه کلاسداری و مهارت های تأثیر گذاری نیز باید از تسلط کافی برخوردار باشند از این رو پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی قم در راستای ارتقاء سطح تأثیرگذاری و تجارب اساتید معارف اسلامی و استفاده از تجربیات اساتید پیشکسوت و موفق در حوزه ی دروس معارف اسلامی اقدام به مصاحبه و جمع آوری تجربیات ایشان نموده است. این سلسله مصاحبه ها با عنوان «بایسته های تدریس در بیان اساتید معارف اسلامی» تقدیم کاربران گرامی می گردد: ✅ حجت الاسلام والمسلمین فرحزادی ✅ مسئول موسسه فرهنگی اندیشه جاویدان ✅ مدرس دروس معارف اسلامی در گرایش‌های، اخلاق اسلامی وآشنایی با منابع اسلامی 🌀( به علت طولانی بودن، گفتگو در سه بخش تقدیم می گردد) بخش اول: ♦️ متن و محتوی • در مورد محتوی در دروس معارف باید توجه داشت که با شرایط موجود درباره این دروس تصمیم گیری صورت پذیرد و طرح درس وسرفصلها ارائه شود، یک مدرس معارف فقط 2 واحد فرصت دارد و به صورت خوشبینانه آن 13،14جلسه، آن هم فقط در ترم اوّل و اگر نه ترم دوّم که کمتر است، چند جلسه هم که دانشجو نمی آید ، چطور می توان یک اقیانوس حرف را دریک استکان گنجاند؟ اینجاست که تناسب محتوی و سر فصل باید مراعات گردد. دراین دروس باید از مباحث زیر بنایی برای دانشجوگفت، مثلا در درس اخلاق، بسیار اتفاق افتاده که دانشجو در همین ترم اول درس اخلاق برداشته ، در حالی که هنوز در مبانی نظر و فکری خود برای جهان هستی دچار مشکل است، پس من مدرس باید طوری تدریس کنم که آن مبانی را نیز برای او روشن کنم! • در انتخاب مطالب برای جوان دانشجو شاخصه هایی وجود دارد: کاربردی بودن، اثر گذار و بالاخره زیر بینایی بودن، بنده همیشه دروسم را با یک سوال اساسی در زندگی شروع می کنم که کاملاً زیر بنایی است، همه ما با یک سؤال ابتدایی وکاملاً اساسی روبرو هستیم، هر دینی که داشته باشیم ، هرکاره ای که باشیم و هر کس می خواهیم باشیم، آن سوال این است: من کیستم؟ ربطی به درس اخلاق ندارد ولی اوّلیه ترین سؤال است، همه می خواهند بدانند، همه باید بدانند. سپس از کجا آمده ام ؟ به کجا میروم؟ چگونه باید بروم؟ وظیفه ام دراین مسیر چیست؟ چه ابزارهایی در این رفتن در اختیار من هستند؟ چه کسانی مرا راهنمایی می کنند؟ موانع موجود در این مسیر کدامند؟و...و...، این مسائل اساسی‌ترین محتوی در تدریس است. • در همان مطالب ابتدایی ومسائل زیر بینایی برای دانشجو باید روشن شود که انسان یک مسافر است، سفرش تفریحی نیست ، تجاری است، دنبال هدفی است، به یک ایده آل‌های ذهنی می خواهد برسد، نیامده عمرش را تلف کند، آمده سودی را جمع کند و برگردد، او مثل یک تبعیدی است، از بهشت بیرون رانده شده و فکر وذهنش مشغول همانجاست، به فکر وطن باید باشد، دائما دلش هوای وطن را می کند ، باید ملزومات این سفر را بشناسد، از آنها استفاده کند، اویک مرکب می خواهد تا در این سو (دنیا) از آن استفاده کند، آن مرکب جسم وتن اوست و....... ، این حرفها مال یک عصر وعصر دیگر نیست، چیزی نیست که امروزه، به آن نیازداریم، اگر تو انسانی، به این بحثها باید بپردازی. وقتی گریز به این مبانی زده شد وارد مباحثی می توان شد که اقتضا داردگفته شود، بنابراین در این دروس بنده متن درسی خاصی چه بسا ندارم و به سر فصلهای مصوب به آن شکل کاری ندارم، فلسفه اخلاق و...نمی گویم، من استاد باید به مخاطبم بفهمانم که هدفمند است. (ادامه مطلب در پست بعد⬇️)