eitaa logo
کانال میز معارف
7.1هزار دنبال‌کننده
1.9هزار عکس
3هزار ویدیو
992 فایل
🔺کانالی برای اطلاع رسانی، اشتراک تجربیات و ارتقا توانمندی استادان معارف دانشگاهها آدرس سامانه آموزش مجازی دانشگاهیان https://maaref.ecnahad.ir/ منتظر نظراتتان هستیم.. 🔰ارتباط با ادمین: @amoozesh_majazi
مشاهده در ایتا
دانلود
(نشست48) 🔴گزارش کامل جلسه گفتگوی نوین پژوهشی 🔷 موضوع: «معرفی و نقد نخستین مقاتل عاشورایی» (جلسه 2) 🔷 ارائه کننده: حجت الاسلام دکتر محسن رنجبر متن گزارش(پیوست)🔰🔰
هدایت شده از میثم حبیبی کیان
جلسه48رنجبر29شهریور1396 -نهایی.pdf
673K
#گفتگوی_نوین_پژوهشی (PDFپیوست) 🔷 «معرفی و نقد نخستین مقاتل عاشورایی» (جلسه 2)🔷 دکتر محسن رنجبر
📌امنیت ملی و دیپلماسی هسته ای 📌مروری بر پرونده و مذاکرات هسته ای در زمان مسئولیت حجت الاسلام حسن روحانی 2⃣1⃣ ◀️ پرونده هسته ای/ بخش پنجم ▶️ 🔸چون حمله آمريکا به عراق، در واقع، به بهانه وجود سلاح کشتار جمعي در آن کشور صورت گرفته بود، تشابه اتهامات وارده عليه ايران با عراق، نگراني هايي را به وجود آورده بود. بنابراين، تحرک اروپا تا حدي ايجاد اميد مي کرد و چنين به اذهان متبادر مي شد که اروپا در اين مسئله جدي است و مي خواهد رفتاري متفاوت با رفتار آمريکا با ما داشته باشد و يا دست کم مخالف حمله نظامي به ايران است و اروپايي ها مي خواهند حتي الامکان مسئله هسته اي ايران در آژانس حل و فصل شود. (ص 133-134) 🔸نظر عده اي از جمله خود من اين بود که با تعيين چارچوبي پروتکل را بپذيريم، مثلاً مشروط بر اينکه امنيت ملي، منافع و مصالح ملي ما را خدشه دار نکند. در نهايت، جلسه [سران]، پروتکل را با شروطي پذيرفت. در مصوبات ابلاغي آن جلسه راجع به پروتکل الحاقي آمده است که پروتکل را مي پذيريم، به شرط اينکه شرايط مورد نظر ما، که هم براي دنيا و هم براي افکار عمومي قابل قبول است، در نظر گرفته شود. آن شرايط عبارتند از: الف. پذيرش پروتکل و اجراي آن با مصالح و امنيت ملي ما تعارض پيدا نکند. ب. ملاحظات سياسي، امنيتي و مذهبي ما رعايت شود و به عزت ملي و ارزش هاي ما تعرضي صورت نگيرد. ج. پروتکل الحاقي طبق قانون اساسي مسير قانونگذاري را طي کند واجراي داوطلبانة آن، که اکنون نيز عمل مي شود، ادامه يابد. اين مصوبه که پيش از مسئوليت من ابلاغ شده بود، عيناً در مذاکرات و بيانيه تهران منعکس شد. (ص 135-136) 🔸بنابراين پروتکل الحاقي در زمان مسئوليت آقاي آقازاده و توسط جلسه سران پذيرفته شد و هنگامي که من مسئوليت پرونده هسته اي را بر عهده گرفتم، از پيش نسبت به امضاء و اجراي پروتکل الحاقي، مصوبه اي رسمي وجود داشت. (ص 136) 🔸برخی سران کشور، اصرار داشتند تا اینجانب مسئولیت پرونده هسته ای را بپذیرم؛ ولی من قبول نمی کردم... وزير امور خارجه اين پيشنهاد [پذيرش مسئوليت پرونده هسته اي] را در جلسه سران مطرح نمود. پس از آن چند نوبت آقاي خاتمي حضوري و تلفني با من تماس گرفتند و حتي يک بار يادداشتي خصوصي در اين زمينه برايم فرستادند، ولي من نپذيرفتم. تا اينکه غروب روز 13 مهر 1382 در يک نامه دست نويس خصوصي حکمي را در اين زمينه براي من ارسال کردند، که من آن نامه را در کشوي ميزم گذاشتم تا فردا حضوراً دلايل امتناع خود را با ايشان در ميان بگذارم. آن شب با مقام معظم رهبري برنامه ملاقات داشتم. ملاقات با ايشان طبق روال معمول بود، چون من براي ارائه گزارش هاي لازم به صورت نوبه اي خدمت ايشان مي رسيدم. وقت ملاقات بعد از نماز مغرب و عشا بود. در پايان آن ملاقات، مقام معظم رهبري به من فرمودند چرا مسئوليت پرونده هسته اي را نمي پذيريد؟ حالا که همه مسئولين متفق القول هستند که شما مسئوليت را بپذيريد و اقاي رئيس جمهور هم به شما حکم داده اند، «خذها بقوه» (با همه نيرو آن را در اختيار بگيريد). من در پاسخ، دلايل خود را براي نپذيرفتن مسئوليت توضيح دادم. ايشان فرمودند: «اين باري است بر دوش من، بگير بر دوش خودت!» لحظه اي سکوت کردم و سپس گفتم حالا که نظر شماست، مي پذيرم. ايشان دعا کردند و تشکر نمودند. در واقع، با همان نامه دست نويس خصوصي با توجه به نظر رهبر معظم انقلاب، از فرداي آن روز کار را آغاز کردم. (ص 137) 📚 امنیت ملی و دیپلماسی هسته ای، دکتر حسن روحانی، انتشارات مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام
📌آقای سفیر 📌آشنایی با اندیشه ها و افکار دکتر محمد جواد ظریف 3⃣1⃣ ◀️ روابط ایران و آمریکا/ بخش چهارم 🔸این که احساس می شد یک اقدام مثبت، خود به خود نتیجۀ مثبت خواهد داشت از اشتباهات اساسی ما در سیاست خارجی بود. این اشتباه از زمان آقای هاشمی آغاز شد، یعنی ما اقدامات مثبت متعددی انجام دادیم که نتیجه اش در روابط دوجانبه منفی بود، از کمک به آزادسازی گروگان های آمریکایی، تا نقشی که در جنگ کویت و افغانستان و در جنگ اول و دوم عراق بازی کردیم. (ص 169-170) 🔸ما همکاری های مقطعی با آمریکا داشتیم اما دو طرف هیچ گاه نتوانستند بگویند که ما چشم اندازی که از آینده روابطمان می بینیم این است که مثلاً همیشه با شما اختلاف خواهیم داشت، اما به دنبال سرنگونی و ایجاد تهدیدی نظامی علیه شما نیستیم. این مثالی را که گفتم هیچ گاه در رابطه ایران و آمریکا شکل نگرفت. بنابراین همۀ همکاری ها گرچه نتایج مثبت عظیمی برای دو کشور داشت (مثل سرنگونی طالبان و صدام و...) اما منجر به بهبود روابط دوجانبه نشد.(ص 170) 🔸در مقاطعی که تصور می شد روابط ایران و آمریکا به سمت بهبودی پیش می رود، اتفاق دیگری رخ می داد. مهم ترین آن، سخنرانی ای بود که در آن بوش پسر پیش از حمله به عراق، چند هفته پس از کنفرانس بن در خصوص افغانستان، ایران، عراق و کرۀ شمالی را محور شرارت خواند. (ص 171-172) 🔸بی اعتمادی و نیاز به دشمنی که در آمریکا وجود دارد، در ایران نیز بود و هست و این دو عامل باعث می شد که هر گونه تلاشی برای بهبود روابط، تأثیری نداشته باشد. (ص 172) 🔸زمانی که آمریکا به عراق حمله کرد، تلاش بسیاری بر این بود که به جای عراق، به ایران حمله کند. تمام فشار صهیونیسم نیز بر این منظور بود. چرا به ایران حمله نکرد و نتوانستند به نتیجه برسند؟ هیچ چیز در سیاست اتفاقی نیست. تمام این ها مرهون موفقیت های سیاست خارجی ایران در آن زمان است.(ص 173) 🔸بر خلاف افرادی که فکر می کنند گناه وضعیت نامطلوب رابطۀ‌ ایران و آمریکا بیشتر متوجه ایران است، بنده اعتقاد دارم (از نظر تحلیلی و نه صرفاً به عنوان یک موضع سیاسی) که این نابسامانی در روابط، بیشتر گناه آمریکاست. البته هر مشکلی دو طرفه است، یعنی همیشه ایران به برخوردهای خشن تندروهای آمریکایی عکس العمل نشان داده است. مثلاً پس از 11 سپتامبر، حتی مقام رهبری اعلام کردند که نه تنها تروریسم یک حرکت جهادی نیست، بلکه مبارزه با آن جهاد محسوب می شود. اما، جناح تندرو در آمریکا، یعنی خانم رایس و آقای رامسفلد اعلام کردند که ایران نمی تواند تروریست ها را به خوب و بد تقسیم کند و در لوای آن به حمایت از حزب الله بپردازد. لذا بدین ترتیب حرف های تندی علی ایران زدند. رهبری نیز پس از دو هفته که مرگ بر آمریکا در نماز جمعه ها گفته نشد، به حرفهای تند آنها پاسخ دادند و جو مرگ بر آمریکا داخلی حتی شدیدتر از قبل شد.(ص 174) 📚 محمدمهدی راجی، آقای سفیر (گفت و گو با محمد جواد ظریف)، نشر نی
📌یادداشتهای عَلَم 📌برگهایی از یادداشت های روزانه امیراسدالله علم، نخست وزیر و وزیر دربار محمدرضا پهلوی 4⃣1⃣ ◀️یادداشت های سال 1346 🔸جمعه 46/4/16 عصري در خدمتشان به دريا رفتيم. قدري شوخي شد. [آزاده شفيق] دختر والاحضرت اشرف، دوستي همراه خودش به پاريس آورده، آن جا بود. خوشگل است، با ما به دريا آمده بود. مدتي شوخي و صحبت درباره او بود. البته دور از گوش شهبانو و الا سرم رفته بود... چون شاهنشاه را سر حال یافتم، در مورد بیچاره ..... واسطه شدم. خیلی سخت برآشفتند و قبول نفرمودند. ..... را دو سه روز قبل به علت نامرتب بودن منزل نوشهر غضب کرده اند، به شهر فرستاده اند. 🔸دوشنبه 46/4/19 بعدازظهر شاهنشاه و علياحضرت شهبانو براي معاينه طبي تهران تشريف آوردند. يک کلفت شهبانو مسلول شده، ناراحت هستند مبادا سرايت کرده باشد. عکس برداري شد، الحمدلله هيچ کسالتي مشهود نگرديد. در راه، من در اتومبيل خودشان سوار بودم که به بهداري ارتش مي رفتيم. فرمودند، مردم که ما را مي بينند به بيمارستان ارتش مي رويم چه حکايت ها نخواهند ساخت. عرض کردم، ديگر چاره ندارد، ولي احساسات مردم که غفلتاً شاه را در آن نقاط ديده بودند، عجيب بود. همه از ته دل دوستش دارند. چرا نداشته باشند؟ يک مقايسه اجمالي کشور ما با همسايگان، نعمت وجود او را بر همه ثابت مي کند. 🔸سه شنبه 46/4/20 و چهارشنبه 46/4/21 در تشييع جنازه سيزده نفر چترباز که در اثر غفلت خلبان شهيد شده بودند شرکت کردم. خيلي متأثر شدم اينها فرزندان اين آب و خاک هستند که به خاطر آنها ما داريم آقايي مي کنيم. خيلي گريستم، نه در جمع مردم، بلکه وقتي به منزل رسيدم. از آن تأثرآورتر خانواده آنها بود، يک عده فقير بي سرپرست. دل سنگ را آب مي کرد. چون قلب شهبانو را مي شناسم، از طرف معظم لها به هر خانواده پنج هزار تومان دادم. نمي دانم کار خوبي کردم يا بد، ولي به هر حال يک عمل خدايي ست. خدا هم کارم را هميشه درست کرده. از وضع دانشگاه با اين که اتفاقي نيفتاده، راضي نبودم. در اثر طول غيبت من، مثل سگ و گربه [روشنفکران] intelectuel [ها] باز به [جان] هم افتاده اند. به قول يکي از دوستان ما، انتلکتوئل امروز، تلکتوئل آنها از بين رفته و عن آْنها باقي مانده. 🔸پنجشنبه 22/4/46 جمعه 23/4/46 کارهای جاری مفصلی که عقب افتاده بود، تمام عرض شد. عرض کردم، بايد براي اعليحضرت، قصر نمي گويم، لااقل يک منزل بسازيم. در اين چهار تا خانه چوبي که زندگي مي فرماييد، مطابق شئون شاهنشاه نيست که هيچ، حتي ايمني ندارد. قبول فرمودند. 📚 یادداشتهای امیر اسدالله علم، دفتر اول، انتشارات مازیار
✅اساتید محترم معارف 🔴سامانه آموزش مجازی، آمادگی دارد که بصورت تلفنی، به نام شما برای دانشجویانتان دوره مجازی ایجاد نمایند. برای کسب اطلاعات بیشتر و تعریف دوره در ساعات اداری با شماره ذیل تماس حاصل فرمایید. 021-84222443 👈مرکز آموزش مجازی دانشگاهیان
✅✅معرفی اساتید معارف برتر در استفاده از آموزش مجازی 🔴در سری چهارم معرفی این بزرگواران، فهرست 50 نفر از اساتید برتر از نظر تعداد دانشجوی قبول شده در سامانه آموزش مجازی به شرح زیر می باشد و به مرور همه اساتید فعال در این زمینه اعلام می گردد. 👈این اساتید برای تشویق، طی نامه ای به مدیر گروه دانشگاه و معاون آموزشی پژوهشی استان محل تدریسشان معرفی خواهند شد. ⚪️اطلاعات زیر شامل رتبه، تعداد دانشجو و استان /استانهای محل تدریس می باشد. در صورت هر سوال با شماره 021-84222443 تماس حاصل فرمایید. 131 سعید نمازی زادگان 271 خراسان رضوي 132 جهانگیر مددی زاده 269 هرمزگان 133 محمد ظاهر طحان 269 خوزستان 134 ژاله سلطانی 269 فارس 135 محسن كاكاخان پور 267 كردستان 136 یعقوب عباسی 267 تهران 137 عالیه چنانی 267 خوزستان 138 راحله صانع 264 تهران 139 سیمین ریاضتی کشه 264 تهران 140 داوود خادمی 264 هرمزگان 141 فاطمه طالبی 263 گلستان 142 زهرا البرزی 263 تهران 143 مرجان عسکری بابادی 261 خوزستان 144 شهرام داراب پور 261 خوزستان 145 سید مرتضی حسینی 260 چهارمحال و بختياري 146 رحیم کاویانی 259 سمنان 147 طاهره سادات موسوی 259 البرز 148 حمیدرضا سهرابی 258 كهگيلويه و بويراحمد 149 ابوالفضل گل محمدی آذر 257 البرز 150 سید روح الدین افتخاری 257 البرز 151 احمد رضا سالک 256 اصفهان 152 رضوان اشرفی 256 تهران 153 جواد باقری 255 زنجان 154 عباسعلی پاک منش 253 گلستان 155 امیر جعفری 253 چهارمحال و بختياري 156 علی‌رضا مختاری 251 فارس 157 عباس رهبری 250 كردستان 158 فرشته دارابی 248 تهران 159 محمد جواد دانیالی 248 سمنان 160 داوود افقی 246 آذربايجان شرقي 161 کاووس رضایی 246 فارس 162 محمدرضا مولائی 246 اردبيل 163 سید مرتضی موسوی 245 خراسان رضوي 164 مژده امجد 245 تهران 165 مرضیه رضوی 244 تهران 166 جواد باقری بیلندی 244 خراسان رضوي 167 هادی سالاری 244 خراسان جنوبي 168 مجتبی گراوند 243 لرستان 169 مسعود کریمی بیرانوند 242 لرستان 170 ژاله تاج الدینی 241 كرمان 171 نوشین رشیدی رنجبر 241 كرمان 172 عزت الملوک قاسم قاضی 241 البرز 173 حامد نظرپور 240 اصفهان 174 فرزانه عباس لو 237 كرمان 175 صنوبر علی حسینی 236 تهران 176 حمیرا شجاعی 235 خوزستان 177 ابوالحسن کیهانی فاضل 233 همدان 178 ضحی ربانی 233 البرز 179 منیژه پورستار 233 آذربايجان شرقي 180 محمدعلی یوسفی 232 هرمزگان 👈با آرزوی توفیقات روز افزون برای این استادان گرامی .. ✍میزمعارف @mizemaaref
✅✅معرفی اساتید معارف برتر در استفاده از آموزش مجازی 🔴در سری چهارم معرفی این بزرگواران، فهرست 50 نفر از اساتید برتر از نظر تعداد دانشجوی قبول شده در سامانه آموزش مجازی به شرح زیر می باشد و به مرور همه اساتید فعال در این زمینه اعلام می گردد. 👈این اساتید برای تشویق، طی نامه ای به مدیر گروه دانشگاه و معاون آموزشی پژوهشی استان محل تدریسشان معرفی خواهند شد. ⚪️اطلاعات زیر شامل رتبه، تعداد دانشجو و استان /استانهای محل تدریس می باشد. در صورت هر سوال با شماره 021-84222443 تماس حاصل فرمایید. 181 ابراهیم ابرسجی 231 تهران 182 اعظم عبادی 230 البرز,تهران 183 امیرحسین مرادپوردهنوی 229 كرمان 184 محمد حسین محمدی 229 تهران 185 اعظم رمضانی 229 مركزي 186 مهدی دولت یار 225 تهران 187 هادی شریفی مند 224 خراسان رضوي 188 احمد رضا مویدی 223 اصفهان 189 جواد بیژنی 221 هرمزگان 190 غلامعلی جوکار 220 فارس 191 فاطمه مختلف 220 خوزستان 192 حسین زهدی صحت 219 همدان 193 گلاره امیری 219 كرمانشاه 194 ناصر طرهاني نژاد 219 لرستان 195 زهرا شهرابی فراهانی 218 تهران 196 سیده محدثه رضوی 218 بوشهر 197 افسانه پایمرد 216 تهران 198 محدمهدی روشنفکر 216 كهگيلويه و بويراحمد 199 رحيم سیاح 216 خوزستان 200 منصوره عزيزي 216 تهران 201 نیکو رضایی جوزانی 214 تهران 202 قاسم متقی نیا 214 لرستان 203 سید رحمت اله موسوی مقدم 213 ايلام 204 صادق آلبوغبيش 213 خوزستان 205 زهرا اکبرزاده 212 تهران,البرز 206 کورش آسمند 211 كهگيلويه و بويراحمد 207 محدثه نظری 210 كرمانشاه 208 نصرت اله نوح پیشه 210 فارس 209 عذراسادات موسوی پور 210 قم 210 محمد حسن سراج صادقی 209 البرز,تهران 211 میر کاظم کاظم موسوی 209 آذربايجان غربي 212 ابراهیم اکبری 209 البرز 213 فرهاد رحیم پور شهماروندی 208 چهارمحال و بختياري 214 محمد رضا عجم 208 گلستان 215 الهام تقي نيا 207 كرمانشاه 216 حسن جوادی نیا 207 اصفهان 217 کورش حیدری 206 خراسان شمالي 218 مهدی وحیدی مطلق 206 كرمان 219 فاطمه طالب زاده پیرودلو 206 خراسان شمالي 220 يوسف حيدري چناري 206 مازندران 221 محمد رضا امینی فر 206 خراسان شمالي 222 حسین علی کیخا 205 سيستان و بلوچستان 223 عباس صادقی حسن آبادی 205 كرمان 224 صونيا زارع 205 گيلان 225 محمد گریوانی 205 خراسان شمالي 226 جمشید منتشلو 204 كردستان 227 بهزاد دانشفر 204 البرز 228 سید غنی افتخاری 203 البرز 229 داراب نبی زاده 202 مركزي 230 غلامحسین زارعی نژاد 202 فارس 👈با آرزوی توفیقات روز افزون برای این استادان گرامی .. ✍میزمعارف @mizemaaref
تربیت مذهبی کودک.pdf
273.8K
✅ کتاب " تربیت مذهبی کودک" ❗️حجم: 268 کیلوبایت 🔴143 صفحه 👈میز معارف @mizemaaref
تفسیر سوره نور- شهید مطهری- با مقدمه شهید مطهری.doc
1.64M
✅ کتاب توصیه شده برای تدریس درس متون اسلامی در ترم جاری 🔴تفسیر سوره نور با مقدمه شهید مطهری ❗️حجم: 1.6 مگابایت 🔴190 صفحه 👈میز معارف @mizemaaref
تفسیر سوره نور- شهید مطهری- با مقدمه شهید مطهری.pdf
1.83M
✅ کتاب توصیه شده برای تدریس درس متون اسلامی در ترم جاری 🔴تفسیر سوره نور با مقدمه شهید مطهری ❗️حجم: 1.6 مگابایت 🔴190 صفحه 👈میز معارف @mizemaaref
موضوع : 🔅حتمی بودن مرگ و تجسم اعمال انسان🔅 بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم الحمدلله رب العالمین 🔰متن و شرح : فی الکافی عَن الصادقَ علیه‌السلام جاءَ جَبرَئیلُ اِلَی النَّبیُّ صلی‌الله‌علیه‌وآله فَقالَ یا محمد عِشْ ما شِئت فَاِنَّکَ مَیِّت (۱) جبرئیل به پیغمبر عرض کرد که هرچه زندگی بکنی بالاخره سرانجام مرگ است. وَ اَحبِب مَنْ شِئت فَاِنَّکَ مُفارِقُه این هم تعبیر دیگری از همان بیان قبلی است با اندکی تفاوت. این هم جزو مسلمات عالم است که هر چه را که دوست بداری یک روزی از تو جدا خواهد شد. همه‌ی این اشیائی که انسان در دنیا دوست می‌دارد، فرزند را، مال را، اشیای گوناگون را، مقام را، هر چه دوست می‌دارید، بدانید و بدانیم که قطعاً یک روز بین ما و این محبوب ما جدایی خواهد افتاد. وَ اعمَل ما شِئت فَاِنَّکَ مُلاقیه این از جمله‌ی آن چیزهایی است که حکمت است و می‌خواهند این را به ما تعلیم بدهند. این دیگر جزو بینات و ضروریات محسوس ما نیست. می‌فرماید هر کاری که دوست می‌داری بکن؛ شک نداشته باش در اینکه با این کار ملاقات خواهی کرد. این کار را خواهی دید. در قیامت بحث تجسم اعمال یکی از آن مباحث مهم است. فَمَن یَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَیْرًا یَرَهُ وَ مَن یَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرًّا یَرَهُ (۲) عمل را می‌بینیم. باطن و حقیقت آن عملی که ما اینجا انجام می‌دهیم، آنجا خودش را به ما نشان می‌دهد. ۱) الشافی، صفحه‌ی ۸۷۴ ۲) آیات ۷ و ۸، سوره‌ی مبارکه‌ی زلزلة: پس هر که به اندازه‌‌ى ذره‌‌اى نیکى کند آن را ببیند و هر که به اندازه‌‌ى ذره‌‌اى بدى کند آن را ببیند. 📌نشانی اینترنتی: http://farsi.khamenei.ir/video-content?id=30037