eitaa logo
کانال میز معارف
7.1هزار دنبال‌کننده
1.9هزار عکس
3هزار ویدیو
993 فایل
🔺کانالی برای اطلاع رسانی، اشتراک تجربیات و ارتقا توانمندی استادان معارف دانشگاهها آدرس سامانه آموزش مجازی دانشگاهیان https://maaref.ecnahad.ir/ منتظر نظراتتان هستیم.. 🔰ارتباط با ادمین: @amoozesh_majazi
مشاهده در ایتا
دانلود
✅✅معرفی اساتید معارف برتر در استفاده از آموزش مجازی 🔴در سری چهارم معرفی این بزرگواران، فهرست 50 نفر از اساتید برتر از نظر تعداد دانشجوی قبول شده در سامانه آموزش مجازی به شرح زیر می باشد و به مرور همه اساتید فعال در این زمینه اعلام می گردد. 👈این اساتید برای تشویق، طی نامه ای به مدیر گروه دانشگاه و معاون آموزشی پژوهشی استان محل تدریسشان معرفی خواهند شد. ⚪️اطلاعات زیر شامل رتبه، تعداد دانشجو و استان /استانهای محل تدریس می باشد. در صورت هر سوال با شماره 021-84222443 تماس حاصل فرمایید. 131 سعید نمازی زادگان 271 خراسان رضوي 132 جهانگیر مددی زاده 269 هرمزگان 133 محمد ظاهر طحان 269 خوزستان 134 ژاله سلطانی 269 فارس 135 محسن كاكاخان پور 267 كردستان 136 یعقوب عباسی 267 تهران 137 عالیه چنانی 267 خوزستان 138 راحله صانع 264 تهران 139 سیمین ریاضتی کشه 264 تهران 140 داوود خادمی 264 هرمزگان 141 فاطمه طالبی 263 گلستان 142 زهرا البرزی 263 تهران 143 مرجان عسکری بابادی 261 خوزستان 144 شهرام داراب پور 261 خوزستان 145 سید مرتضی حسینی 260 چهارمحال و بختياري 146 رحیم کاویانی 259 سمنان 147 طاهره سادات موسوی 259 البرز 148 حمیدرضا سهرابی 258 كهگيلويه و بويراحمد 149 ابوالفضل گل محمدی آذر 257 البرز 150 سید روح الدین افتخاری 257 البرز 151 احمد رضا سالک 256 اصفهان 152 رضوان اشرفی 256 تهران 153 جواد باقری 255 زنجان 154 عباسعلی پاک منش 253 گلستان 155 امیر جعفری 253 چهارمحال و بختياري 156 علی‌رضا مختاری 251 فارس 157 عباس رهبری 250 كردستان 158 فرشته دارابی 248 تهران 159 محمد جواد دانیالی 248 سمنان 160 داوود افقی 246 آذربايجان شرقي 161 کاووس رضایی 246 فارس 162 محمدرضا مولائی 246 اردبيل 163 سید مرتضی موسوی 245 خراسان رضوي 164 مژده امجد 245 تهران 165 مرضیه رضوی 244 تهران 166 جواد باقری بیلندی 244 خراسان رضوي 167 هادی سالاری 244 خراسان جنوبي 168 مجتبی گراوند 243 لرستان 169 مسعود کریمی بیرانوند 242 لرستان 170 ژاله تاج الدینی 241 كرمان 171 نوشین رشیدی رنجبر 241 كرمان 172 عزت الملوک قاسم قاضی 241 البرز 173 حامد نظرپور 240 اصفهان 174 فرزانه عباس لو 237 كرمان 175 صنوبر علی حسینی 236 تهران 176 حمیرا شجاعی 235 خوزستان 177 ابوالحسن کیهانی فاضل 233 همدان 178 ضحی ربانی 233 البرز 179 منیژه پورستار 233 آذربايجان شرقي 180 محمدعلی یوسفی 232 هرمزگان 👈با آرزوی توفیقات روز افزون برای این استادان گرامی .. ✍میزمعارف @mizemaaref
✅✅معرفی اساتید معارف برتر در استفاده از آموزش مجازی 🔴در سری چهارم معرفی این بزرگواران، فهرست 50 نفر از اساتید برتر از نظر تعداد دانشجوی قبول شده در سامانه آموزش مجازی به شرح زیر می باشد و به مرور همه اساتید فعال در این زمینه اعلام می گردد. 👈این اساتید برای تشویق، طی نامه ای به مدیر گروه دانشگاه و معاون آموزشی پژوهشی استان محل تدریسشان معرفی خواهند شد. ⚪️اطلاعات زیر شامل رتبه، تعداد دانشجو و استان /استانهای محل تدریس می باشد. در صورت هر سوال با شماره 021-84222443 تماس حاصل فرمایید. 181 ابراهیم ابرسجی 231 تهران 182 اعظم عبادی 230 البرز,تهران 183 امیرحسین مرادپوردهنوی 229 كرمان 184 محمد حسین محمدی 229 تهران 185 اعظم رمضانی 229 مركزي 186 مهدی دولت یار 225 تهران 187 هادی شریفی مند 224 خراسان رضوي 188 احمد رضا مویدی 223 اصفهان 189 جواد بیژنی 221 هرمزگان 190 غلامعلی جوکار 220 فارس 191 فاطمه مختلف 220 خوزستان 192 حسین زهدی صحت 219 همدان 193 گلاره امیری 219 كرمانشاه 194 ناصر طرهاني نژاد 219 لرستان 195 زهرا شهرابی فراهانی 218 تهران 196 سیده محدثه رضوی 218 بوشهر 197 افسانه پایمرد 216 تهران 198 محدمهدی روشنفکر 216 كهگيلويه و بويراحمد 199 رحيم سیاح 216 خوزستان 200 منصوره عزيزي 216 تهران 201 نیکو رضایی جوزانی 214 تهران 202 قاسم متقی نیا 214 لرستان 203 سید رحمت اله موسوی مقدم 213 ايلام 204 صادق آلبوغبيش 213 خوزستان 205 زهرا اکبرزاده 212 تهران,البرز 206 کورش آسمند 211 كهگيلويه و بويراحمد 207 محدثه نظری 210 كرمانشاه 208 نصرت اله نوح پیشه 210 فارس 209 عذراسادات موسوی پور 210 قم 210 محمد حسن سراج صادقی 209 البرز,تهران 211 میر کاظم کاظم موسوی 209 آذربايجان غربي 212 ابراهیم اکبری 209 البرز 213 فرهاد رحیم پور شهماروندی 208 چهارمحال و بختياري 214 محمد رضا عجم 208 گلستان 215 الهام تقي نيا 207 كرمانشاه 216 حسن جوادی نیا 207 اصفهان 217 کورش حیدری 206 خراسان شمالي 218 مهدی وحیدی مطلق 206 كرمان 219 فاطمه طالب زاده پیرودلو 206 خراسان شمالي 220 يوسف حيدري چناري 206 مازندران 221 محمد رضا امینی فر 206 خراسان شمالي 222 حسین علی کیخا 205 سيستان و بلوچستان 223 عباس صادقی حسن آبادی 205 كرمان 224 صونيا زارع 205 گيلان 225 محمد گریوانی 205 خراسان شمالي 226 جمشید منتشلو 204 كردستان 227 بهزاد دانشفر 204 البرز 228 سید غنی افتخاری 203 البرز 229 داراب نبی زاده 202 مركزي 230 غلامحسین زارعی نژاد 202 فارس 👈با آرزوی توفیقات روز افزون برای این استادان گرامی .. ✍میزمعارف @mizemaaref
تربیت مذهبی کودک.pdf
273.8K
✅ کتاب " تربیت مذهبی کودک" ❗️حجم: 268 کیلوبایت 🔴143 صفحه 👈میز معارف @mizemaaref
تفسیر سوره نور- شهید مطهری- با مقدمه شهید مطهری.doc
1.64M
✅ کتاب توصیه شده برای تدریس درس متون اسلامی در ترم جاری 🔴تفسیر سوره نور با مقدمه شهید مطهری ❗️حجم: 1.6 مگابایت 🔴190 صفحه 👈میز معارف @mizemaaref
تفسیر سوره نور- شهید مطهری- با مقدمه شهید مطهری.pdf
1.83M
✅ کتاب توصیه شده برای تدریس درس متون اسلامی در ترم جاری 🔴تفسیر سوره نور با مقدمه شهید مطهری ❗️حجم: 1.6 مگابایت 🔴190 صفحه 👈میز معارف @mizemaaref
موضوع : 🔅حتمی بودن مرگ و تجسم اعمال انسان🔅 بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم الحمدلله رب العالمین 🔰متن و شرح : فی الکافی عَن الصادقَ علیه‌السلام جاءَ جَبرَئیلُ اِلَی النَّبیُّ صلی‌الله‌علیه‌وآله فَقالَ یا محمد عِشْ ما شِئت فَاِنَّکَ مَیِّت (۱) جبرئیل به پیغمبر عرض کرد که هرچه زندگی بکنی بالاخره سرانجام مرگ است. وَ اَحبِب مَنْ شِئت فَاِنَّکَ مُفارِقُه این هم تعبیر دیگری از همان بیان قبلی است با اندکی تفاوت. این هم جزو مسلمات عالم است که هر چه را که دوست بداری یک روزی از تو جدا خواهد شد. همه‌ی این اشیائی که انسان در دنیا دوست می‌دارد، فرزند را، مال را، اشیای گوناگون را، مقام را، هر چه دوست می‌دارید، بدانید و بدانیم که قطعاً یک روز بین ما و این محبوب ما جدایی خواهد افتاد. وَ اعمَل ما شِئت فَاِنَّکَ مُلاقیه این از جمله‌ی آن چیزهایی است که حکمت است و می‌خواهند این را به ما تعلیم بدهند. این دیگر جزو بینات و ضروریات محسوس ما نیست. می‌فرماید هر کاری که دوست می‌داری بکن؛ شک نداشته باش در اینکه با این کار ملاقات خواهی کرد. این کار را خواهی دید. در قیامت بحث تجسم اعمال یکی از آن مباحث مهم است. فَمَن یَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَیْرًا یَرَهُ وَ مَن یَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرًّا یَرَهُ (۲) عمل را می‌بینیم. باطن و حقیقت آن عملی که ما اینجا انجام می‌دهیم، آنجا خودش را به ما نشان می‌دهد. ۱) الشافی، صفحه‌ی ۸۷۴ ۲) آیات ۷ و ۸، سوره‌ی مبارکه‌ی زلزلة: پس هر که به اندازه‌‌ى ذره‌‌اى نیکى کند آن را ببیند و هر که به اندازه‌‌ى ذره‌‌اى بدى کند آن را ببیند. 📌نشانی اینترنتی: http://farsi.khamenei.ir/video-content?id=30037
🔰🔰 ✅انهدام هویت اسلامی مسلمانان متأسفانه از نقاط ضعف موجود مسلمانان فقدان هماهنگی، همدلی و همکاری‌های بین‌المللی است. امروز جهان اسلام مبتلابه مصیبتهایی است که نتیجه فشار و ظلم مخالفین و معاندین متّحد و ضعف دوستان متفرّق است. هنوز از غم بوسنی فارغ نشده‌ایم که فاجعه کوزوو پیش می‌آید و مسلمانان آن منطقه تحت فشار مضاعف ناتو و صربها دچار بلاهای عظیم آوارگی، قحطی، بیماری و انهدام هویت اسلامی خویش میشوند. متأسفانه جهان اسلام به وظیفه خویش آنطور که شایسته است عمل نکرد. (78/3/25 پیام به کنفرانس بین‌المجالس اسلامی‌) ✅ سیاست اسلامی زدایی و به خطر افتادن هویت اسلامی در اجتماع عظیم حج، دهها سخن تلخ و شیرین را از دهها کشور اسلامی می‌توان دریافت کرد. هر یک از این پیامها، بار وظیفه‌ای را بر دوش دیگر برادران می‌گذارد و مجموع آن دورنمائی از واقعیت امت بزرگ اسلامی را در برابر چشم همه قرار می‌دهد: سخن ملت عراق که تطاول و ستم مداخله‌گران و دیکتاتوری و بی‌تدبیری زمامداران، رونق زندگی را از آنان گرفته و فلاکت و زبونی را بر آنان تحمیل کرده است. سخن ملت افغانستان که تعصبها و کوته‌نگریها، اجر مجاهدات گذشته‌ی آنان را بر باد داده و ملتی را دستخوش جهالت مشتی غافل و عنود ساخته است. سخن ملت بوسنی که سیاست اسلام‌زدایی از سوی آمریکائیان و همدستانشان، هویت اسلامی آنان را به خطر افکنده و حاکمیت ملی آنان را بتدریج در معرض نابودی نهاده است. سخن ملت فلسطین که پرچم پرافتخار انتفاضه را با پنجه‌های استوار خود بپا داشته و با خون جوانان خود، شمشیر ظلم و قساوت صهیونیستها را کند کرده است. سخن ملت لبنان که با پایداری پرشکوه خود، افسانه شکست ناپذیری غاصبان کشور فلسطین را به سخره گرفته و شکستهای فضاحت‌بار را به آنان چشانیده است. (پیام به کنگره‌ی عظیم حج 79/12/12)
از آنجا که اساتید معارف، علاوه بر دارا بودن بنیه ی علمی مناسب ، در شیوه کلاسداری و مهارت های تأثیر گذاری نیز باید از تسلط کافی برخوردار باشند از این رو پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی قم در راستای ارتقاء سطح تأثیرگذاری و تجارب اساتید معارف اسلامی و استفاده از تجربیات اساتید پیشکسوت و موفق در حوزه ی دروس معارف اسلامی اقدام به مصاحبه و جمع آوری تجربیات ایشان نموده است. این سلسله مصاحبه ها با عنوان «بایسته های تدریس در بیان اساتید معارف اسلامی» تقدیم کاربران گرامی می گردد: ✅ حجت الاسلام والمسلمین فرحزادی ✅ مسئول موسسه فرهنگی اندیشه جاویدان ✅ مدرس دروس معارف اسلامی در گرایش‌های، اخلاق اسلامی وآشنایی با منابع اسلامی 🌀( به علت طولانی بودن، گفتگو در سه بخش تقدیم می گردد) بخش اول: ♦️ متن و محتوی • در مورد محتوی در دروس معارف باید توجه داشت که با شرایط موجود درباره این دروس تصمیم گیری صورت پذیرد و طرح درس وسرفصلها ارائه شود، یک مدرس معارف فقط 2 واحد فرصت دارد و به صورت خوشبینانه آن 13،14جلسه، آن هم فقط در ترم اوّل و اگر نه ترم دوّم که کمتر است، چند جلسه هم که دانشجو نمی آید ، چطور می توان یک اقیانوس حرف را دریک استکان گنجاند؟ اینجاست که تناسب محتوی و سر فصل باید مراعات گردد. دراین دروس باید از مباحث زیر بنایی برای دانشجوگفت، مثلا در درس اخلاق، بسیار اتفاق افتاده که دانشجو در همین ترم اول درس اخلاق برداشته ، در حالی که هنوز در مبانی نظر و فکری خود برای جهان هستی دچار مشکل است، پس من مدرس باید طوری تدریس کنم که آن مبانی را نیز برای او روشن کنم! • در انتخاب مطالب برای جوان دانشجو شاخصه هایی وجود دارد: کاربردی بودن، اثر گذار و بالاخره زیر بینایی بودن، بنده همیشه دروسم را با یک سوال اساسی در زندگی شروع می کنم که کاملاً زیر بنایی است، همه ما با یک سؤال ابتدایی وکاملاً اساسی روبرو هستیم، هر دینی که داشته باشیم ، هرکاره ای که باشیم و هر کس می خواهیم باشیم، آن سوال این است: من کیستم؟ ربطی به درس اخلاق ندارد ولی اوّلیه ترین سؤال است، همه می خواهند بدانند، همه باید بدانند. سپس از کجا آمده ام ؟ به کجا میروم؟ چگونه باید بروم؟ وظیفه ام دراین مسیر چیست؟ چه ابزارهایی در این رفتن در اختیار من هستند؟ چه کسانی مرا راهنمایی می کنند؟ موانع موجود در این مسیر کدامند؟و...و...، این مسائل اساسی‌ترین محتوی در تدریس است. • در همان مطالب ابتدایی ومسائل زیر بینایی برای دانشجو باید روشن شود که انسان یک مسافر است، سفرش تفریحی نیست ، تجاری است، دنبال هدفی است، به یک ایده آل‌های ذهنی می خواهد برسد، نیامده عمرش را تلف کند، آمده سودی را جمع کند و برگردد، او مثل یک تبعیدی است، از بهشت بیرون رانده شده و فکر وذهنش مشغول همانجاست، به فکر وطن باید باشد، دائما دلش هوای وطن را می کند ، باید ملزومات این سفر را بشناسد، از آنها استفاده کند، اویک مرکب می خواهد تا در این سو (دنیا) از آن استفاده کند، آن مرکب جسم وتن اوست و....... ، این حرفها مال یک عصر وعصر دیگر نیست، چیزی نیست که امروزه، به آن نیازداریم، اگر تو انسانی، به این بحثها باید بپردازی. وقتی گریز به این مبانی زده شد وارد مباحثی می توان شد که اقتضا داردگفته شود، بنابراین در این دروس بنده متن درسی خاصی چه بسا ندارم و به سر فصلهای مصوب به آن شکل کاری ندارم، فلسفه اخلاق و...نمی گویم، من استاد باید به مخاطبم بفهمانم که هدفمند است. (ادامه مطلب در پست بعد⬇️)
(⬆️ادامه مطلب بالا) • پس یک متن درسی باید با توجه به واقعیت تألیف گردد، وقت محدودی که برای این دروس در نظر گرفته شده، پس هر چیزی نباید آورده شود، هر مبحثی که آورده می شود باید طوری باشد که نسبت به زمان کاملا روشن گردیده و به قول معروف پنبه اش زده شود و به بحث بعد پرداخته شود، اگر موضوعی در جای خود تمام نشده، وارد بحث بعدی بشویم هم بحثی قبلی و هم بحثی که وارد آن شده‌ایم ناقص می گردد. مثلا بنده در بحثی که تحت عنوان ارزش سنجی دارم تمام مطالب را در 2 جلسه می گویم، یا در بحث باطن بینی که بعداً درباره آن توضیح می‌دهم در 3 جلسه مطالب را تمام می کنم و به هدفی که می خواهم می رسم ، جلسه بعد از آن به بحث بعدی که مثلا جلوه های زیبای دین است می پردازم وهمینطور ترتّب بحثها وتمام کردن آنها و انطباق مباحث با توجه به زمان پیش رو مهم است. در یک متن درسی خوب نباید از این مهم غافل بود که باید دارای جلوه های زیبا مثلاً سوالات محرک، تفکر افزا ، حاوی نکات کلیدی و بنیادین نیز باشد. هدف همانطورکه گفتم همان قدرت تفکر و تحلیل دادن به دانشجو است که در تمام کتاب باید مدنظر باشد، مثلاً در تاریخ، جزئیات و حفظ سالها ونام اماکن و.... دردی را دوا نمی‌کند، در انقلاب اسلامی هم همینطور، در نوشتن کتابهای درسی باید یک تفکر راهبردی حاکم باشد ، واقتضائات آن هم همراهش باشدیعنی هدف کلی و اصلی ، سپس هدفهای جزئی ، راهبردها در زیر مجموعه آن دیده شده باشد و راهکارهای هر راهبردی نیز تعریف شده باشد. وبرای رسیدن به آنها باید روش متون درسی آن نیز به مدرس گفته شود، اگر اینطور نباشد، کتاب درسی بی‌خاصیت می‌گردد، دفعتاً نمی توان به هدف رسید. چقدر از این کتاب های درسی اخلاق داریم که اگر خیلی خوب باشند می توانند فقط یک کتاب کمک درسی باشند، نه یک متن اثر گذار وکاربردی. به هرحال کتابهای درسی شاخصه های خودش را دارد، بنده یک مصاحبه 3 ساعته هم در سالهای قبل تحت عنوان روشهای طرح درس نویسی داشتم که نمی دانم چه شد؟! 🌀(پایان بخش اول)
(نشست92) 🔴گزارش کامل جلسه گفتگوی نوین پژوهشی 🔷 موضوع: «کارآمدی نظام جمهوری اسلامی ایران در قلمرو زنان» 🔷 ارائه کننده: سرکار خانم دکتر قوی (هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی) متن گزارش(پیوست)🔰🔰
نهایی جلسه 92 ـ خانم قوی ـ کارآمدی نظام جمهوری در قلمرو زنان.pdf
406.1K
فایل پیوست PDF 🔴 جلسه 92 گفتگوی نوین پژوهشی 🔷 موضوع: «کارآمدی نظام جمهوری اسلامی ایران در قلمرو زنان» 🔷 سرکار خانم دکتر قوی
📌امنیت ملی و دیپلماسی هسته ای 📌مروری بر پرونده و مذاکرات هسته ای در زمان مسئولیت حجت الاسلام حسن روحانی 3⃣1⃣ ◀️ پرونده هسته ای/ بخش ششم ▶️ 🔸در تاريخ 1382/7/9 در جلسه سران، آقايان خاتمي، خرازي و هاشمي رفسنجاني گفتند ضروري است که ايشان (اينجانب) مسئوليت را بپذيرد و بقيه اعضاء هم تأکيد کردند. روز پنج شنبه 1382/7/10 آقاي خاتمي تلفني تأکيد کردند که سريع تر مسئوليت را بپذيرم که در پاسخ به ايشان گفتم به هيچ عنوان مسئوليت پرونده هسته اي را نمي پذيرم. صبح شنبه /7/121382 در جلسه مجمع تشخيص مصلحت نظام، ايشان طي يادداشتي مجدداً بر پذيرش مسئوليت تأکيد کردند. من پاسخ دادم که به دلايلي که تلفني گفته ام، نمي توانم آن را بپذيرم. بعداز ظهر همان روز به رئيس جمهور ابلاغ مي شود که ايشان (اينجانب) را براي پذيرش مسئوليت موظف کنيد. آقاي خاتمي عصر 1382/7/13 حکم دست نويس را برايم فرستادند که من نپذيرفتم، ولي همان شب با تأکيد مقام معظم رهبري مسئوليت را قبول کردم و بدين ترتيب از صبح 1382/7/14 مسئوليت جديدم آغاز شد. (ص 139) 🔸يک بار در جلسه کميته عالي هسته اي در زماني که هنوز مسئوليت با سازمان انرژي اتمي بود، آقاي دکتر ولايتي راجع به فقدان مهارت هاي لازم ديپلماتيک در سازمان انرژي اتمي صحبت کرد و گفت آقايان دکتر ظريف، دکتر البرزي و مهندس ناصري توانمندترين افراد ما در موضوعات بين المللي هستند. دکتر خرازي وزير امور خارجه هم گفت اين سه نفر در موضوعات بين المللي بهترين افراد وزرات امور خارجه هستند. در واقع، از همين جا هسته اصلي تيم مذاکراتي شکل گرفت که در دوران مسئوليت من نيز به کار خود ادامه دادند. (ص 141) 🔸در تاريخ 1382/7/14 (روز آغاز مسئوليتم)، در زمينه فناوري هسته اي، شرايط به شرح زير بود: 1. در اصفهان ساختمان سازي و نصب دستگاه ها در بخش هاي مختلف ادامه داشت. در واقع، هم نصب دستگاه ها و هم تکميل ساختمان در حال انجام بود. اصفهان هنوز کليد نخورده بود و هنوز آماده راه اندازي نبود. ما حتي قادر نبوديم يک گرم UF4 يا UF6 توليد کنيم و اصلاً نمي توانستيم مجتمع اصفهان چه زماني به مرحلة توليد مي رسد. بنابراين، در چند نوبت هيئتي از متخصصين و صاحب نظران اين حوزه را به اصفهان فرستادم تا بررسي کنند چه زماني اصفهان مي تواند آماده توليد شود. رئيس اين هيئت، مسئول بخش فناوري رياست جمهوري بود که عده اي از اساتيد دانشگاه، وي را همراهي مي کردند. 2. در نطنز، عمدتاً کار ساختماني ادامه داشت. اسکلت ساختمان زيرزمين تقريباً تکميل شده بود، ولي هيچ تأسيساتي وجود نداشت. يک سالن به نام S8 در قالب سوره اي در طبقة هم سطح فعال بود. در آن سالن، تنها ده دستگاه سانتريفيوژ به صورت يک زنجيره کوچک کار مي کردند. معمولاً هم هر چند روز يک بار، يکي از سانتريفيوژها از دور خارج مي شد. تعدادي سانتريفيوژ هم توليد شده بود و قصد داشتيم يک زنجيره 164 تايي را در ماه هاي آينده فعال کنيم. لذا در بخش فني کاستي هاي فراواني وجود داشت و نياز به فعاليت گسترده اي داشتيم. به لحاظ حقوقي، عمدتاً به دليل دو اتهامِ آلودگي سطح بالا و مخفي کاري، توسط قطنامه شهريور 1382 آژانس محکوم شده بوديم. اگر قطعنامه شوراي حکام در ماه نوامبر مساعد نبود، به احتمال زياد پرونده ما به شوراي امنيت ارجاع مي شد، از همين رو، در اين زمينه نگراني هايي وجود داشت. اقتصاد کشور نيز دچار رکود شده بود و به لحاظ شرايط سياسي هم وضع ما در جهان چندان مناسب نبود. در مجموع، در زمان تحويل پرونده هسته اي (14/7/1382) به اينجانب، کشور از لحاظ سياسي، حقوقي، اقتصادي، اجتماعي و فناوري هسته اي در وضع مطلوبي قرار نداشت. (ص 143) 🔸کشور به لحاظ وضع سياسي، اقتصادي و حقوقي، دچار چالش هاي شديدي شده بود. با توجه به وضعيت اقتصادي کشور، تهديدات بوش عليه ايران و وقايعي که مردم در عراق شاهد آن بودند؛ به نظر مي رسيد موضوع هسته اي را با اين گونه تهديدات گره خورده و لذا تصميم گيري براي مهار و عبور از اين بحران پيچيده شده است. (148) 🔸مي توان گفت اکثريت اعضاي دولت و مجلس بر اين اعتقاد بودند که به خاطر غني سازي نبايد کشور وارد بحران شود. (148) 📚 امنیت ملی و دیپلماسی هسته ای، دکتر حسن روحانی، انتشارات مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام