eitaa logo
✍ یادداشت‌های محمدجواد اخوان 🇮🇷 ☫
389 دنبال‌کننده
672 عکس
57 ویدیو
13 فایل
تاملاتی در اندیشه، فرهنگ و سیاست . به قلم محمدجواد اخوان پژوهشگر انقلاب اسلامی و فعال رسانه . . .
مشاهده در ایتا
دانلود
‎دسترسی به صفحات روزنامه جوان ‌‎‌‏‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‌‎‌‏🔗 Javann.ir/fa/pb/1/1/3670 ‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌ ‌‌چهار‌شنبه | ١٩ بهمن ١۴٠١ 📆 📥 دانلود تمامی صفحات به صورت یکجا ‌‎‌‏‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‎‌‏🌎 @NewsJavan
‎دسترسی به صفحات روزنامه جوان ‌‎‌‏‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‌‎‌‏🔗 Javann.ir/fa/pb/1/1/3671 ‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌ ‌‌پنج‌شنبه | ٢٠ بهمن ١۴٠١ 📆 📥 دانلود تمامی صفحات به صورت یکجا ‌‎‌‏‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‎‌‏🌎 @NewsJavan
ویژه‌نامه فجر ۴۴ روزنامه جوان را فردا در راهپیمایی ۲۲ بهمن شهر تهران دریافت کنید. قرار ما ۲۲ بهمن ۱۴۰۱ 📌 تهران، خیابان انقلاب اسلامی تقاطع وصال 🌎 @NewsJavan
‎دسترسی به صفحات روزنامه جوان ‌‎‌‏‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‌‎‌‏🔗 Javann.ir/fa/pb/1/1/3673 ‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌ ‌‌یک‌شنبه | ٢٣ بهمن ١۴٠١ 📆 📥 دانلود تمامی صفحات به صورت یکجا ‌‎‌‏‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‎‌‏🌎 @NewsJavan
گفت‌وگوی رادیویی با محمدجواد اخوان - 🎙.mp3
7.15M
تبیین حماسه فجرآفرینان در ۲۲ بهمن ۱۴۰۱ در گفتگوی مدیرمسئول روزنامه جوان با رادیو ایران 🌎 @NewsJavan
‎دسترسی به صفحات روزنامه جوان ‌‎‌‏‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‌‎‌‏🔗 Javann.ir/fa/pb/1/1/3674 ‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌ ‌‌دو‌شنبه | ٢۴ بهمن ١۴٠١ 📆 📥 دانلود تمامی صفحات به صورت یکجا ‌‎‌‏‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‎‌‏🌎 @NewsJavan
۴ سال از گام دوم گذشت ✍️ محمدجواد اخوان چهارمین سالگرد صدور بیانیه «گام دوم انقلاب اسلامی» را در حالی پشت سر گذاردیم که اکنون مهم‌ترین پرسش در برابر ما آن است که تا چه میزان به رسالت واقعی آن، یعنی تحقق عینی در جامعه نزدیک شده‌ایم. این پرسش از آن‌رو مهم است که بیانیه گام دوم –آن‌گونه که انتظار می‌رفت- قرار نبود صرفاً بیانیه‌ای تشریفاتی به مناسبت چله انقلاب اسلامی باشد. آن‌گونه که شخص رهبر معظم انقلاب بعداً تصریح کردند، چهار نکته‌ای که در این بیانیه بر آن تأکید شده بود، عبارتند از‌: «عظمت حادثه انقلاب»، «عظمت راه طی‌شده و کارکرد انقلاب تا امروز»، «عظمت چشم‌اندازی است که باید به آن برسیم» و «عظمت نقش نیروی جوان متعهّد». در واقع این بیانیه تبیین همان حدیث امیرالمؤمنین (ع) «رَحَمَ اللهُ امرءً عَرَفَ مِن أین و فی أین و إلی أین» و بعدتر این شعر مولانا که «از کجا آمده‌ام آمدنم بهر چه بود، به کجا می‌روم آخر ننمایی وطنم» درباره انقلاب اسلامی است. قرار بود گذشته (چله اول)، حال و آینده (چله دوم) انقلاب اسلامی را ترسیم کند. در یاد داریم که همان سال ۹۷، متنی به محضر رهبر معظم انقلاب اسلامی تقدیم شد که با عنوان «الگوی پایه پیشرفت» قرار بود ریل‌گذاری حرکت کشور تا نیمه قرن پانزدهم را مشخص کند که معظم‌له این سند را به اقتراح عمومی و نخبگانی گذاردند. همان زمان که این متن منتشر شد گلایه بسیاری از صاحب‌نظران خالی بودن محتوای آن سند از مفاهیم و گزاره‌های مبتنی بر کلان‌گفتمان انقلاب اسلامی بود و به نظر می‌رسد یکی از اهداف انتشار بیانیه گام دوم، اصلاح همین نقیصه بود. کشور به سندی انقلابی و اسلامی نیاز داشته و دارد که مسیر آینده را مشخص کند و بیانیه گام دوم هم چنین شأن نزولی داشت. اکنون و در آغاز پنجمین سال صدور این سند، با در نظر گرفتن این نکته باید از خود و همگان پرسشگر میزان نفوذ و تحقق این سند در حاکمیت و نظامات کشور باشیم. باید پرسید آیا اهداف عالی این بیانیه که خصوصاً در هفت بند پایانی آن ترسیم شده تبدیل به راهبرد‌ها و راهکار‌های عملیاتی شده و برای عملیاتی شدن این راهبرد‌ها و راهکار‌ها چاره‌اندیشی شده است؟ کدام قانون، مقررات، آیین‌نامه و دستورالعمل برای تحقق این‌ها تهیه و تصویب شده و کدام نهاد موظف به انجام این تکالیف و گزارش به مردم شده است؟ البته می‌توان از سطحی بالاتر هم به ماجرا نگاه کرد. اگر بخواهیم بیانیه گام دوم روی کاغذ نماند و حقیقتاً نقشه راه ۴۰ سال آینده کشور باشد، باید از روی «کاغذ» به «ذهن» منتقل و گفتمان عمومی آن بر چارچوب نظری انسان ایرانی مسلط شود. باید «گام دوم» ره‌نگاشت جامع پیشرفت جامعه ایرانی تلقی شود و این ممکن نیست مگر با باورمندی عمومی به آن. اینجاست که نقش نهاد‌های فرهنگ‌ساز و گفتمان‌ساز روشن می‌شود. به‌طور مشخص رسانه‌ها و آموزش‌وپرورش دو نهاد اصلی گفتمان‌سازی گام دوم هستند و باید عملکرد این دو نهاد هم مورد پرسش قرار گیرد. رسانه‌ها و نظام آموزشی تا چه حد عموم مردم را با این سند و مفاهیم آن آشنا کردند؟ آیا رسانه‌های گوناگون به شرح و بسط این بیانیه و تبیین دقیق آن برای جامعه همت گماشتند؟ آیا اصلاً اثری از معارف گام دوم در کتاب‌های درسی دیده می‌شود؟ آیا معلمان و اصحاب رسانه خود با محتوای این سند آشنایی کافی دارند که بتوانند آن را به مخاطبان خود عرضه کنند؟ البته این تنها بخشی از مسئله است و گفتمان‌سازی گام دوم تنها منحصر به رسانه و نظام آموزشی نیست. واقعیت آن است که زمان به سرعت برق و باد گذراست و فرصت‌ها نیز اگر غنیمت شمرده نشوند از دست می‌روند. چهار سال گذشت و ۴۰ سال نیز خواهد گذشت و اگر نتوانیم از این فرصت‌ها برای تحقق آرمان‌های اصیل انقلاب اسلامی بهره جوییم، در پیشگاه خداوند متعال و تاریخ پاسخگو خواهیم بود. بیانیه گام دوم سند اصلی پیشرفت ما در قرن پانزدهم است و جز بازگشت به این سند و تحقق آن مسیری برای تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی متصور نیست. 💠 @mjakhavan
هدایت شده از روزنامه جوان
💠 شماره نخست «فکرآورد» منتشر شد ➕ مجله جدید علوم انسانی نخستین شماره ماهنامه علوم انسانی گام دوم انقلاب اسلامی به زیور طبع آراسته شد و در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفت. در بخشی از مرامنامه ابتدایی این مجله چنین آمده است: «نه تفسیر جهان و نه تغییر جهان، بلکه این هر دو با هم. معنا می‌تواند تغییر بیافریند و تغییر می‌تواند معنا‌ساز باشد. جهان واقعی و جهان اجتماعی در آمدو‌شدِ دائمی است. فکرآورد، هم در جست‌وجوی تفسیر جهان است و هم در تکاپوی تغییر آن. به راست و چپ اندیشه‌های مدرن نظر دارد، اما از هیچ‌یک جانبداری نمی‌کند. به توسعه‎گرایی و دموکراسی‌خواهی توجه دارد، اما هواخواه یکی از این دو نیست. 📢 صاحب‌امتیاز ماهنامه فکرآورد، شرکت پیام‌آوران نشر روز است که بیش از دو دهه در حوزه مطبوعاتی فعالیت دارد و مدیرمسئول این نشریه «محمدجواد اخوان» است و سردبیری آن را «جعفر حسنخانی» برعهده دارد. ☎️ توزیع این مجله به شکل ارسال پستی، فروش نسخه الکترونیک و فروش در کتابفروشی‌های معتبر خواهد بود. برای تهیه مجله می‌توانید با شماره تلفن ۳ - ۸۸۴۹۸۴۶۲ تماس بگیرید. 🖥 خرید نسخه الکترونیکی از تاقچه @Fekr_avard
‎دسترسی به صفحات روزنامه جوان ‌‎‌‏‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‌‎‌‏🔗 Javann.ir/fa/pb/1/1/3675 ‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌ ‌‌سه‌شنبه | ٢۵ بهمن ١۴٠١ 📆 📥 دانلود تمامی صفحات به صورت یکجا ‌‎‌‏‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‎‌‏🌎 @NewsJavan
‎دسترسی به صفحات روزنامه جوان ‌‎‌‏‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‌‎‌‏🔗 Javann.ir/fa/pb/1/1/3676 ‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌ ‌‌چهار‌شنبه | ٢۶ بهمن ١۴٠١ 📆 📥 دانلود تمامی صفحات به صورت یکجا ‌‎‌‏‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‎‌‏🌎 @NewsJavan
‎دسترسی به صفحات روزنامه جوان ‌‎‌‏‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‌‎‌‏🔗 Javann.ir/fa/pb/1/1/3677 ‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌ ‌‌پنج‌شنبه | ٢٧ بهمن ١۴٠١ 📆 📥 دانلود تمامی صفحات به صورت یکجا ‌‎‌‏‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‎‌‏🌎 @NewsJavan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یکی از تلخ‌ترین روزهای دوران تبلیغ ‎ اکرم (ص) در سفر ‎ رقم خورد که حضرت را مجروح کردند‌. هرچند این سفر دستاورد ظاهری چندانی نداشت اما خداوند استقامت حضرت را با اسلام آوردن اهل ‎ در سال بعد از آن پاسخ داد. در سیره نبوی عبرت‌ها و درس‌های بسیاری برای ما هست. ‎
‎دسترسی به صفحات روزنامه جوان ‌‎‌‏‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‌‎‌‏🔗 Javann.ir/fa/pb/1/1/3678 ‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌ ‌‌یک‌شنبه | ٣٠ بهمن ١۴٠١ 📆 📥 دانلود تمامی صفحات به صورت یکجا ‌‎‌‏‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‎‌‏🌎 @NewsJavan
‎دسترسی به صفحات روزنامه جوان ‌‎‌‏‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‌‎‌‏🔗 Javann.ir/fa/pb/1/1/3679 ‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌ ‌‌دو‌شنبه | ١ اسفند ١۴٠١ 📆 📥 دانلود تمامی صفحات به صورت یکجا ‌‎‌‏‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‎‌‏🌎 @NewsJavan
چرا درباره فلسطین ملاحظه نداریم ✍ محمدجواد اخوان رهبر معظم انقلاب اسلامی در روز عید مبعث فرمودند: «امروز جمهوری اسلامی حرف دل مسلمانان مظلومِ فلسطین را صریح و علنی بیان می‌کند. ما ملاحظه هیچ‌کس را نمی‌کنیم، حقیقت را با صدای بلند بیان می‌کنیم: از ملت فلسطین حمایت می‌کنیم، دفاع می‌کنیم، می‌گوییم هم که دفاع می‌کنیم؛ به هر طریقی بتوانیم از ملت فلسطین دفاع می‌کنیم. همین موجب شده دشمنان متمرکز بشوند و ایران‌هراسی راه بیندازند و آن‌کسانی که خودشان هم موظف‌اند که لااقل به‌اندازه ما به فلسطین کمک کنند، با آن‌ها هم‌صدا بشوند در مورد ایران‌هراسی.» ممکن است این پرسش مطرح شود که چه ویژگی‌ای در قضیه فلسطین وجود دارد که موضع محکم و بی‌ملاحظه جمهوری اسلامی در آن را سبب شده است و چرا مثلاً در سایر مسائل سیاست بین‌الملل این‌گونه قاطع و تغییرناپذیر موضع نمی‌گیریم؟ نخستین وجه برجستگی قضیه فلسطین، اشغال‌شدگی آن است. بخشی از منطقه اسلامی به اشغال دشمن درآمده و این اشغال موقتی نیز نبوده است. هرچند در مقاطعی برخی قدرت‌های استعماری به بخش‌هایی از جهان اسلام همچون افغانستان و عراق و... لشکرکشی و آن را برای چند سال اشغال کرده‌اند، اما این بار اشغال با هدف ملت‌سازی و کوچاندن غاصبان صهیونیست بوده که قابل‌اغماض نیست. وجه دیگر، ویژگی اشغالگران این سرزمین است. فلسطین به دست یک گروه یا دولت عادی اشغال نشده است. اشغالگران فلسطین در زمره قدیمی‌ترین دشمنان جبهه حق و مؤمنین هستند. چنانکه خداوند فرمود «لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النَّاسِ عَدَاوَه لِلَّذِینَ آمَنُوا الْیهُودَ وَالَّذِینَ أَشْرَکوا». این دشمنان سابقه‌دار جبهه ایمان از همان صدر اسلام به دنبال نابودی تعالیم و سنت پیامبر اکرم (ص) بوده و اکنون نیز علناً با امت اسلامی به جنگ درآمده‌اند. شاخصه دیگر، نیت اشغالگران فلسطین است. صهیونیست‌ها از همان ابتدا مقصد و مقصود خود را فراتر از فلسطین و «نیل تا فرات» اعلام کردند و البته به همین راضی هم نیستند و عملاً سلطه بر کلیت جهان را در سر می‌پرورانند. در واقع صهیونیسم جدی‌ترین حزبی است که در دنیا ماهیت سلطه‌طلبانه دارد و نه فقط در فلسطین که در هیچ سرزمینی نباید قدرت پیدا کند. ویژگی دیگر ماهیت اشغالگران فلسطین است. صهیونیسم به اذعان بسیاری از صاحب‌نظران دنیا، ماهیتی نژادپرستانه دارد و صهیونیست‌ها از همان ابتدا به دنبال تشکیل رژیمی آپارتاید بودند. اخیراً هم با تصویب قانون دولت یهود تعارف را کنار گذاشتند و صراحتاً از ماهیت نژادپرستانه رژیم خود پرده برداشتند. آپارتاید قومی در هر حال منفور و مذموم است و صهیونیسم نه در فلسطین، بلکه در هیچ جای جهان نباید عرصه‌ای برای فعالیت و تشکیل دولت داشته باشد. وجه دیگر منحصربه‌فرد بودن منازعه فلسطین، حق و باطل بودن طرفین منازعه است. هرچند در جا‌های دیگری نیز جنگ و اشغالگری وجود دارد، اما گاه هر دو طرف منازعه ماهیت زیاده‌خواهانه و تجاوزکارانه نسبت به یکدیگر دارند و گاه هرچند یک کشور هدف تهاجم یا ظلم طرف دیگر قرار گرفته، اما گروهی که ملت مظلوم را نمایندگی می‌کند، ماهیتاً وابسته به جریان سلطه‌گر دیگری در عرصه جهان است. چه بسیار مردمان و اقوامی که در مسیر مطالبات به‌حق خود طعمه سرویس‌های اطلاعاتی گوناگون قرار گرفته و به ابزار چانه‌زنی میان ابرقدرت‌ها تبدیل‌شده‌اند. اما مردم فلسطین و گروه‌های مقاومت آنان در اوج مظلومیت جهانی به سر می‌برند و هیچ یار و یاوری در میان ابرقدرت‌ها ندارند. در طول هفت دهه گذشته ابرقدرت‌های گوناگون به دلایل مختلف عمدتاً در سمت حمایت از صهیونیست‌ها قرارگرفته‌اند و همین امر حقانیت و خلوص جبهه مقاومت فلسطین را آشکار می‌کند. کار به جایی رسیده است که برخی برادران عرب فلسطین در کشور‌های دیگر نیز به آن‌ها پشت کرده و به خدمت صهیونیست‌ها درآمده‌اند. این‌چنین است که آزادی فلسطین نه یک شعار سیاسی و تبلیغاتی صرف که یک آرمان پاک انسانی است. هر انسان آزاده‌ای در هرکجای دنیا اگر وامدار صهیونیست‌ها نباشد و شجاعت و صراحت لازم را داشته باشد از آرمان قدس شریف حمایت می‌کند. این‌چنین است که جمهوری اسلامی ایران، به‌رغم همه هزینه و فشار‌های صهیونیست‌ها بر این آرمان ایستاده و از آن تنازل نخواهد کرد. 💠 @mjakhavan
‎دسترسی به صفحات روزنامه جوان ‌‎‌‏‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‌‎‌‏🔗 Javann.ir/fa/pb/1/1/3680 ‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌ ‌‌سه‌شنبه | ٢ اسفند ١۴٠١ 📆 📥 دانلود تمامی صفحات به صورت یکجا ‌‎‌‏‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‎‌‏🌎 @NewsJavan
Why do we publicly declare support for Palestine? The Leader of the revolution recently announced that the Islamic Republic publicly declares that it supports the oppressed Palestine. The Javan newspaper states the reasons for Iran's clear and explicit support for Palestine as follows: • Palestine, as a part of the Islamic land, has been occupied by the enemy. • Palestine is not occupied by a normal group or government. The occupiers are the oldest enemies of the Believers. • From the very beginning, the Zionists announced their purpose beyond Palestine that expands from "The Nile to the Euphrates" and they practically want to dominate the whole world. • Many experts admit that Zionism has a racist nature, and the Zionists sought to establish an apartheid regime from the very beginning. • Palestine is right against the wrong. The Palestinian people and resistance groups are under severe oppression and have no supporters in the world. That is why the freedom of Palestine is not a mere political and propaganda slogan but a purely human ideal. 💠 @mjakhavan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 پادکست تصویری | چرا درباره فلسطین ملاحظه نداریم ‌ ✍️ مدیرمسئول | محمدجواد اخوان 🎙 مجتبی سرمدی ١ اسفند ١۴٠١ 🎧 ممکن است برای شما هم این پرسش مطرح شود که چه ویژگی‌ای در قضیه فلسطین وجود دارد که موضع محکم و بی‌ملاحظه جمهوری اسلامی در آن را سبب شده است و چرا مثلاً در سایر مسائل سیاست بین‌الملل این‌گونه قاطع و تغییرناپذیر موضع نمی‌گیریم؟ 👤 مدیرمسئول روزنامه جوان در سرمقاله دیروز این روزنامه با اشاره به بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب در خصوص ملاحظه نداشتن جمهوری اسلامی با کسی در مورد فلسطین، به چرایی این نگرش در خصوص مساله فلسطین و تفاوت آن با سایر موضوعات پرداخته، که با هم مرور می‌کنیم. 📥 دانلود با کیفیت بالا 🔗 Javann.ir/1140087 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ 🌎 @NewsJavan | Podcast
‎دسترسی به صفحات روزنامه جوان ‌‎‌‏‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‌‎‌‏🔗 Javann.ir/fa/pb/1/1/3681 ‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌ ‌‌چهار‌شنبه | ٣ اسفند ١۴٠١ 📆 📥 دانلود تمامی صفحات به صورت یکجا ‌‎‌‏‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‎‌‏🌎 @NewsJavan
منشور دغدغه‌ها و دوراندیشی امام ✍️ محمدجواد اخوان مجموعه پیام‌ها و نامه‌های امام خمینی (ره) در سال پایانی عمر بابرکت ایشان ترسیم‌کننده دغدغه‌های آن عزیز سفرکرده نسبت به آینده انقلاب اسلامی است و در واقع باید این متون را مکمل وصیت‌نامه امام تلقی کرد. در میان این پیام‌ها، پیامی که خطاب به روحانیت و حوزه‌های علمیه در اسفند ۱۳۶۷ صادر کردند و به «منشور روحانیت» معروف شد، جایگاه ویژه‌ای در شناخت اندیشه سیاسی و سیره حکمرانی امام (ره) داشته و دارد. در سالگرد صدور این پیام اشاره‌ای گذرا بر گزیده‌هایی از آن برای امروز ما خالی از فایده نیست. در فضایی که متأثر از پاره‌ای اظهارنظر‌هایی است که برخی سیاسیون در خصوص کارنامه ده‌ساله انقلاب اسلامی مطرح کرده بودند، امام امت (ره) این پیام را صادر و دو دغدغه اصلی خود برای آینده نظام را مطرح می‌کنند: «تجدیدنظرطلبی در دهه آتی» و «کارآمدی نظام فقاهتی». یکی از برجسته‌ترین گلایه‌مندی‌های امام در این پیام از لحن ملامتگرانی است که کل خدمات و دستاورد‌های انقلاب اسلامی را نادیده می‌گیرند. ایشان با پذیرش امکان نقد عملکرد‌ها و مدیریت‌ها تذکر می‌دهند که «ولی لحن و تعابیر نباید افکار جامعه و آیندگان را از مسیر شناخت دشمنان واقعی و ابرقدرت‌ها که همه مشکلات و نارسایی‌ها از آنان سرچشمه گرفته است، به‌طرف مسائل فرعی منحرف کند.» ایشان با تأسف از تحلیل‌های غلطی که در خصوص جنگ ارائه می‌شد و اظهارات «آن‌هایی که خیال می‌کنند، چون ما در جبهه به آرمان نهایی نرسیده‌ایم، پس شهادت و رشادت و ایثار و ازخودگذشتگی و صلابت بی‌فایده است» با صراحت بیان می‌کنند «ما در جنگ برای یک‌لحظه هم نادم و پشیمان از عملکرد خود نیستیم». امام در خصوص بازگشت ایرانیان فراری و «عفو» ضدانقلاب نیز می‌فرمایند «آغوش کشور و انقلاب همیشه برای پذیرفتن همه‌کسانی که قصد خدمت و آهنگ مراجعت داشته و دارند گشوده است، ولی نه به قیمت طلبکاری آنان از همه اصول، که چرا مرگ بر امریکا گفتید! چرا جنگ کردید! چرا نسبت به منافقین و ضدانقلابیون حکم خدا را جاری می‌کنید؟» و باز تذکر می‌دهند که «نباید تحت تأثیر ترحم‌های بیجا و بی‌مورد نسبت به دشمنان خدا و مخالفین و متخلفین نظام، به‌گونه‌ای تبلیغ کنیم که احکام خدا و حدود الهی زیر سؤال بروند». محور دیگر تذکر ایشان در خصوص مبنای اصلی شکاف سیاسی جناحی درون نظام جمهوری اسلامی است. در آن روز‌هایی که نخستین نشانه‌های اختلاف‌نظر در میان معتقدان به خط امام بروز کرده بود ایشان می‌پرسند: «ان‌شاءالله در بین جامعه مدرسین و طلاب انقلابی اختلافی نیست، اگر باشد بر سر چیست؟ بر سر اصول یا بر سر سلیقه‌ها؟» و نیز در خصوص نگرانی خود یادآور می‌شوند که «البته هیچ‌گاه نگران مباحثات تند طلبگی در فروع و اصول فقه نبوده‌ام، ولی نگران تقابل و تعارض جناح‌های مؤمن به انقلابم» که مبادا به سود غیرانقلابیون تمام شود. نکته اصلی آن است که ایشان هدف اساسی انقلاب اسلامی را چنین اعلام می‌کنند که «می‌خواهیم اصول محکم فقه را در عمل فرد و جامعه پیاده کنیم و بتوانیم برای معضلات جواب داشته باشیم» و ترس استکبار را از این نکته می‌دانند «که فقه و اجتهاد جنبه عینی و عملی پیدا کند و قدرت برخورد در مسلمانان به وجود آورد». امام (ره) که گویی نگرش تجدیدنظرطلبان مدعی خط امام در یک دهه پس از ارتحالش را به چشم می‌دید در فرازی خطاب به مدعیانی که خواهند گفت «باید در سیاست و اصول و دیپلماسی خود تجدیدنظر نماییم و ما خامی کرده‌ایم و اشتباهات گذشته را نباید تکرار کنیم و معتقدند که شعار‌های تند یا جنگ سبب بدبینی غرب و شرق نسبت به ما و نهایتاً انزوای کشور شده است» ماجرای کتاب موهن «آیات شیطانی» را متذکر می‌شوند و بازهم البته نگران بودند که «تحلیلگران امروز، ۱۰ سال دیگر بر کرسی قضاوت بنشینند و بگویند که باید دید فتوای اسلامی و حکم اعدام سلمان رشدی مطابق اصول و قوانین دیپلماسی بوده است یا خیر؟» ایشان در پایان بر تلاش برای کارآمدی فقه در اداره جامعه تأکید و آینده‌نگرانه به حوزه توصیه می‌کنند که «حوزه‌ها و روحانیت باید نبض تفکر و نیاز آینده جامعه را همیشه در دست خود داشته باشند و همواره چند قدم جلوتر از حوادث، مهیای عکس‌العمل مناسب باشند.» امام با این دوراندیشی که «چه‌بسا شیوه‌های رایج اداره امور مردم در سال‌های آینده تغییر کند و جوامع بشری برای حل مشکلات خود به مسائل جدید اسلام نیاز پیدا کند» تأکید می‌کنند که «علمای بزرگوار اسلام از هم‌اکنون باید برای این موضوع فکری کنند». 💠 @mjakhavan
‎دسترسی به صفحات روزنامه جوان ‌‎‌‏‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‌‎‌‏🔗 Javann.ir/fa/pb/1/1/3682 ‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌ ‌‌پنج‌شنبه | ۴ اسفند ١۴٠١ 📆 📥 دانلود تمامی صفحات به صورت یکجا ‌‎‌‏‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‎‌‏🌎 @NewsJavan
پاسداران حق - ناشناس.mp3
1.24M
سرود خاطره‌انگیز و شنیدنی پاسداران حق: پاسداران ای وارثان بدر و حنین پاسداران ای رهروان راه حسین پاسداران ای حافظان مرز ولا پاسداران ای یاوران پیر خمین عشق و آزادگی نقش سیمایتان فر مردانگی زیب بالایتان شور دلدادگی نور فرزانگی ظاهر از رویتان باهر از رایتان لرزه افکنده بر جان خودکامگان بانگ تکبیرتان عزم والایتان با یاد سردار پاسدار شهید حاج قاسم سلیمانی؛ میلاد حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام و روز پاسدار بر همه آزادگان جهان مبارک باد. @mjakhavan
‎دسترسی به صفحات روزنامه جوان ‌‎‌‏‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‌‎‌‏🔗 Javann.ir/fa/pb/1/1/3683 ‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌ ‌‌‌شنبه | ۶ اسفند ١۴٠١ 📆 📥 دانلود تمامی صفحات به صورت یکجا ‌‎‌‏‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‎‌‏🌎 @NewsJavan
‎دسترسی به صفحات روزنامه جوان ‌‎‌‏‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‌‎‌‏🔗 Javann.ir/fa/pb/1/1/3684 ‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌ ‌‌‌یک‌شنبه | ٧ اسفند ١۴٠١ 📆 📥 دانلود تمامی صفحات به صورت یکجا ‌‎‌‏‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‎‌‏🌎 @NewsJavan
بنیه بی‌نظیر ثروت اجتماعی نظام ✍ محمدجواد اخوان در میان نظام‌های سیاسی موجود دنیا، معدودی از نظامات هستند که کاملاً برخاسته از جنبش مردمی هستند. این موضوع در کشور‌های غیرابرقدرت جدی‌تر است. به‌جز کشور‌هایی که هنوز رژیم‌های دیکتاتوری یا استبداد وراثتی بر آن‌ها حاکم است، حتی بسیاری از دموکراسی‌های دنیا ناشی از انقلابات مردمی نیستند، بلکه حاکمیت مردم درآن‌ها گاه با واگذاری قدرت از سوی اشغالگران یا استعمارگران خارجی تحقق یافته است. نظام جمهوری اسلامی ایران در این ویژه، جایگاهی شاخص دارد. تغییر نظام سیاسی از سلطنت به جمهوری اسلامی در انقلابی کاملاً مردمی و بدون دخالت خارجی رخ داد و اتفاقاً ابرقدرت‌های غربی حامی رژیم پهلوی بودند. هرچند مردمی بودن انقلاب اسلامی چنان واضح بود که هیچ جای شبهه‌ای نمی‌گذاشت، اما امام خمینی (ره) اصرار داشتند تا در فرایندی رسمی و همه‌پرسی، اراده مردم آشکار شود. گویی امام ادعا‌های واهی و شبهات پوچی را که در دهه‌های بعدی علیه واقعیت‌های تاریخی مطرح شد، به چشم می‌دید. جالب این است که این اراده نه‌فقط در همه‌پرسی قانون اساسی در فروردین ۱۳۵۸ که در کل این سال رخ نمود، به‌گونه‌ای که در این سال در پنج انتخابات که در فصول مختلف سال برگزار شد، مردم ایران بار‌ها به پای صندوق رأی رفتند و قریب ۷۲ میلیون برگه رأی در این پنج انتخابات به داخل صندوق آرا انداختند که نصابی بی‌نظیر در تاریخ انقلابات دنیاست. در کشور‌های انقلابی، گاه تا مدت‌های مدید چنان اوضاع درهم‌ریخته است که مجالی برای مراجعه به افکار عمومی در قالب انتخابات پیش نمی‌آید؛ چه رسد به برگزاری پنج انتخابات سراسری در همان سال اول پس از انقلاب که در جمهوری اسلامی چنین شد. البته رابطه نظام و انتخابات به همین‌جا ختم نمی‌شود و در طول ۴۴ سال گذشته بیش از ۴۰ انتخابات سراسری ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی، خبرگان رهبری و شورا‌های اسلامی شهر و روستا برگزارشده و بار‌ها مردم در پای صندوق‌های رأی حاضرشده‌اند. «مشارکت سیاسی» مردم فقط در قامت انتخابات نمایان نمی‌شود، بلکه به‌جز راهپیمایی‌های متعارف و مناسبتی سالانه، از قبیل ایام‌الله ۲۲ بهمن، ۱۳ آبان و روز قدس، در مقاطعی خاص که تحرکات خاصی از سوی دشمن برای تضعیف نظام دنبال شده، مردم خودجوش به خیابان آمده و نقشه دشمن را نقش بر آب کرده‌اند. ایام‌الله ۲۳ تیر ۱۳۷۸، ۹ دی ۱۳۸۸ و نیز بدرقه بی‌سابقه و میلیونی شهید سلیمانی در شهر‌های مختلف کشور نشان بارزی از این مشارکت معنادار سیاسی مردم ایران است. علاوه بر این تجربه گرانسنگ حوادث دهه ۶۰ و جنگ تحمیلی نشان داد که حضور مردم در عرصه‌های دفاعی و امنیتی نیز کارآمد بود و عملاً برای ایران امنیت‌آفرین و قدرت‌افزا شد. در واقع این سرمایه عظیم که به‌حق باید آن را «ثروت اجتماعی» نظام دانست، مهم‌ترین دارایی مادی جمهوری اسلامی است. ثروت اجتماعی نظام البته منحصر در ساخت سیاسی نیست، بلکه در عرصه‌های فرهنگی و اجتماعی نیز خود را نشان می‌دهد. در جریان حوادث و بلایای مختلف طبیعی عموم مردم منتظر دستگاه‌های اجرایی نمانده و هرجا لازم بوده وارد شده و نقایص رسیدگی‌ها را جبران کرده‌اند. مقایسه کنید این‌گونه حس هم‌نوع‌دوستی و ایثار اجتماعی مردم ایران را نسبت به برخی دیگر از ملل که افراد در شرایط بحرانی فقط به فکر منافع خود هستند و نمونه‌های بارز این رویکرد را در شیوع جهانی کرونا مشاهده کردیم. طی این سال‌ها نیز این ثروت اجتماعی آماج طمع دشمن قرار داشته و نظام سلطه به انحای مختلف درصدد تضعیف و تاراج آن بوده است. طرح‌ریزی فتنه‌های گوناگون و اعمال تحریم‌های متنوع علیه ملت با هدف به یغما بردن این ثروت گرانبها بوده و همین امر حاکی از ضرورت دقت دوچندان مسئولان کشور در حفظ و نگهداشت و بلکه ازدیاد این سرمایه است. عامل «محدثه» انقلاب اسلامی مردم بوده‌اند و عامل «مبقیه» آن نیز همان‌هایند. مسئولان به‌ویژه در دولت باید برنامه‌های روشنی برای افزایش رضایتمندی عمومی خصوصاً در حوزه معیشتی و اقتصادی داشته باشند. چنانکه امیرالمومنین در عهدنامه مالک اشتر این ثروت اجتماعی را چنین ترسیم می‌کنند: «وَإِنَّ أَفْضَلَ قُرَّه عَینِ الْوُلاَه اسْتِقَامَه الْعَدْلِ فِی الْبِلاَدِ، وَظُهُورُ مَوَدَّه الرَّعِیه؛ وإِنَّهُ لاَ تَظْهَرُ مَوَدَّتُهُمْ إِلاَّ بِسَلاَمَه صُدُورِهِمْ، وَلاَ تَصِحُّ نَصِیحَتُهُمْ إِلاَّ بِحِیطَتِهِمْ عَلَى وُلاَه الاْمُور؛ بر‌ترین چیزى که موجب روشنایى چشم زمامداران می‌شود برقرارى عدالت در همه بلاد و آشکار شدن علاقه و محبت رعایا به آن‌هاست و محبت و علاقه رعایا نسبت به آن‌ها جز با پاکى دل‌هایشان (و برطرف شدن هرگونه سوءظن به زمامداران) آشکار نمی‌شود و خیرخواهى آن‌ها در صورتى کاملاً مفید واقع می‌شود که با میل خود گرداگرد زمامداران جمع شوند.» 💠 @mjakhavan