"تفاوت نقد ادبی و خلق ادبی"
همواره در تاریخ ادبیات جهان، بین منتقدان و ادیبان در اینسو و خالقان ادبی(نویسندگان و شاعران) در آنسو، اختلاف نظر و جدال بوده است. چخوف منتقدان را به خرمگس تشبیه میکند و رنه ولک در کتاب تاریخ نقد جدید، صدها نظر گوناگون و گاه متضاد در این حوزه مطرح کرده است.
باید منصفانه گفت که متناسب با مکاتب ادبی مختلف و بوطیقاهای گوناگون، وضعیت و جایگاه نقد و آفرینش با هم متفاوت است. برای مثال در مکتب کلاسیسیم یا ادبیات بازگشت یا بر اساس تعریف کسانی چون: نظامی عروضی و شمس قیس رازی و دیگران، خلق ادبی با آموزش و آگاهی صورت میگیرد، بر این اساس منتقد ادیب میتواند پس از آموزش آیین و مقدمات نویسندگی و شاعری، خالقی توانمند باشد. نشانههای این نگره را در اشارات ابن سینا و اساس الاقتباس خواجه نصیر توسی و حدائق السحر رشید وطواط و کتابهای آیین دبیری و حتی بوطیقای ارسطو نیز میتوان دید.
اگر از نظر رمانتیکها و سمبولیستها و مکاتب ادبیِ انتزاعگرا بنگریم، فاصلهی نقد و خلق ادبی بسیار زیاد و بهاندازهی درههایی عمیق و تودرتوست.
فارغ از تایید یا تکذیب اين نگاههای مختلف در این یادداشت، باید گفت که قطعا جهان نقد و خلق تفاوتهایی جدی با هم دارد. هرچه به خلق ادبی اصیل نزدیک میشویم زمینههای ناخودآگاه و استعداد و جوشش افزونی مییابد و هرچه به ساحت نقد و ارزیابی و آموزش هنر وارد میشویم، دانش و کوشش و خودآگاه جدی میشود.
پس در غالب موارد میتوان گفت که منتقد دقیق و موفق حتما نباید خالق ادبی باشد و خالق نیز نباید نقد بداند. البته آفرینشگری منتقد برخی زوایای پنهان نقد را بر او گشوده میکند، همچنانکه دانش نویسنده یا شاعر میتواند برخی کاستیها و آسیبهای شعر یا داستان او را برطرف کند.
از این منظر باید گفت که اغلب خالقان ادبی منتقد نیستند و اغلب منتقدان خالق. مگر اینکه بتوانند ساحت و مرزهای جداگانهی هریک را بشناسند؛ چنانکه در مواردی استثنا از ادبیات معاصر چون: رضا براهنی و شفیعی کدکنی و تاحدودی میرصادقی و قیصر امینپور و دیگرانی هر دو سویه را با تفاوت اهمیت و موفقیت میتوان دید.
جز این باید گفت که عمق سویههای خودآگاه و ناخودآگاه در ادبیات داستانی و شعر متفاوت است. اگر هنر را آمیختهای از فن و خلاقیت بدانیم، بُعد "فنی" اثر را منتقد میتواند بیاموزد و بیاموزاند اما بُعد خلقی اثر درونی و غیر آموختنی است. به قول سنایی:
"عشق آمدنی بود نه آموختنی"
تفاوت شعر و داستان نیز در همین است که شعر بُعد جوششی و درونی بیشتری دارد، پس کمتر آموزشی است و داستان بعد فنون و صناعتی غالبی دارد، پس آموزشپذیرتر است. بر این اساس هرچه آموزشپذیری در هنری برجستهتر شود، جایگاه نقد و اعتماد به منتقد در آن افزونی مییابد.
گزارهی پایانی آنکه در نقد ادبی تخصص و تکثر دیدگاه دو سویهی جدی است. همچنین معنامندی و تعهد چیزی متفاوت با دانش ادبی و نقد و قوت اثر و فرم صحیح آن است. پس هر نویسنده یا شاعری نمیتواند در ساحت نقد و آموزش هنر صاحب صلاحیت باشد.
#محمد_مرادی
#شعر
#داستان
#نقد
https://eitaa.com/mmparvizan
هدایت شده از پرویزن
"سنایی و ثنای فاطمه (س) "
در شعر فارسی سدههای چهارم و پنجم، اغلب از حضرت زهرا(س) در خلال مدایح علوی و ستایش حسنین(بر آنان درود باد) یاد شده است.
مقام همسری علی(ع) و جایگاه مادری سبطین(ع) و افتخار دختری پیمبر(ص)، مهمترین اوصافی است که دربارهی آن حضرت در اشعار نمود یافته است.
در دیوان سنایی، حکیم چندبار به آن حضرت با القاب زهرا و خیرالنساء اشاره کرده است:
سراسر جمله عالم پر زنانند
زنی چون فاطمه خیرالنسا کو؟
(دیوان، ص ۵۷۱)
حکیم، پس از ناصرخسرو، دومین شاعری است که در شعری زهدی، به داستان فدک تلمیح کرده است. (همان، ص ۴۰۵)
در فخرینامه (حدیقه) هم بارها به آن حضرت اشاره شده؛ ابیاتی که بیش از همه توصیفگر پیوند زهرا(س) و علی(ع) است(ر.ک. حدیقه، صفحههای ۲۴۵و ۲۵۵و ۲۵۶و ۲۵۸ و ۲۶۱):
در خیبر بکند شوی بتول
در دین را بدو سپرد رسول
(همان، ص ۲۵۱)
سنایی در بخشهایی از این منظومه، فاطمه را سوگوار حسنین(ع) معرفی میکند. (همان، صفحههای ۲۶۱ و ۲۶۲ و ۲۶۴ و ۲۷۰). همچنین او را مونس علی(ع) وصف کرده است:
صاحب صدر سدرهی ازلی است
مونس فاطمه، جمال علی است
(همان، ص ۳۴۸)
پ.ن: تصویر نسخهی حدیقه، کتابخانهی بغدادلی، مورخ ۵۵۲ هجری: ابیات پایانی بخش ستایش علی(ع) و آغاز مدح حسنین(ع).
#شعر_شیعی
#سنایی
https://eitaa.com/mmparvizan
"ادبیات انقلاب/ انقلاب ادبی"
چهارشنبهی گذشته، آیین پایانی جشنوارهی سالانهی ادبیات کودک و نوجوان شیراز، با معرفی نویسندگان برتر، در تالار حافظ شیراز برگزار شد و من، به سبب مسئولیت دانشگاهی مهمان و حاضر در این نشست بودم. به محض مشاهدهی برگزیدگان و مهمانان، به این فکر فرو رفتم که چرا نام نویسندگان کودک و نوجوان ادبیات انقلاب اسلامی(دست کم نویسندگان کاملا متصل به مفاهیم انقلابی) در فهرست برگزیدگان نیست. هرچند از نظر من، اگر دایرهی ادبیات انقلاب اسلامی را گسترش دهیم، بسیاری از این نویسندگان، خالق آثاری درخشان در حوزهی ادبیات انقلاب اسلامیاند؛ با اینحال در زیر به چند گزاره در این حوزه اشاره خواهم کرد.
۱_ ادبیات انقلاب اسلامی را نمیتوان صرفا به ادبیات دفاع مقدس یا ادبیات جنگ یا ادبیات مدافع انقلاب اسلامی محدود کرد؛ این تقلیل ظلمی نابخشودنی به ایران و انقلاب خواهد بود. ادبیات انقلاب اسلامی، ادبیاتی است که در چارچوب زمان انقلاب اسلامی یا با حمایت مستقیم و غیرمستقیم آن یا در چارچوب نیازهای مربوط به مخاطبان آن خلق شده است.
از آنجا که جهان کودکان و نوجوانان ایران عصر پس از انقلاب، ساحتهای گوناگون معنوی، اعتقادی، سیاسی و اجتماعی و فردی دارد، هرگونه اثر را که جریان اندیشگانی پس از انقلاب رد نمیکند یا در چارچوب انسان ایرانی_ اسلامی میگنجد، ادبیات انقلاب اسلامی میتوان دانست.
۲_ از میان برگزیدگان جشنواره، برخی چون هوشنگ مرادی کرمانی، علاوه بر سطح هنری آثارش، بهخوبی توانسته فرهنگ ایرانی را نیز در بسیاری از داستانهای نوجوانانهی خود، نمایندگی کند. پس بهدرستی او را میتوان الگویی مناسب برای داستان نوجوان ایرانی پس از انقلاب دانست. عضویت او در فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی، خود موید همین جایگاه زبانی و معنوی اوست. فرهاد حسنزاده نیز در رمان "هستی" نوعی نگاه خاص به ادبیات جنگ را خلق کرده؛ نکتهای که اغلب منتقدان و پژوهشگران ادبیات را از حوزههای مختلف به تحسین این اثر، دست کم از منظر مواجههی نوجوان و جنگ بر انگیخته است.
۳_ نکتهی سوم در آثار برگزیدهی جشنواره، غلبهی جنبههای فرمی و زبانی بر ابعاد معناگراست؛ زاویهای که نقد برخی منتقدان ادبیات انقلاب اسلامی را از انتخاب برخی از این آثار بر انگیخته است. ضمن تایید این نکته که برخی از این نویسندگان، در کارنامهی خود آثاری را خلق کردهاند که از منظرهای اندیشههای ایرانی_ اسلامی یا نگاه تربیتی به نوجوان، انتقادهایی جدی بر آنها وارد است؛ باید دانست که از نظر فرمی و زبانی، همین نویسندگان، فاصلهای درخشان و بعید با بسیاری از نویسندگان ادبیات انقلاب اسلامی، با نگاه ایدئولوژیزدهی آن دارند.
از آسیبهای جریان رمان نوجوان انقلاب اسلامی، نخست ضعف زبانی و پلشتی واژگانی است، آسیبی که در آثار برگزیده کمتر دیده میشود. کمی تسلط نویسندگان ادبیات انقلاب بر امکانات زبان، نکتهای است که باید آنرا جدی گرفت و برای بهبود آن کوشید. البته در آثار برخی نویسندگان چون: سید مهدی شجاعی و داوود امیریان و آثار نوجوانپسند رضا امیرخانی و گاه محمدرضا بایرامی، وسواس در انتخاب زبان تا حدودی دیده میشود. اما اگر داستان انقلاب را صرفا ادبیات داستانی خلقشده در ستایش شهیدان و قهرمانان وطن بدانیم، باید تصریح کرد که نویسندگان اغلب این آثار، درک درستی از خلق ادبی و داستان نداشتهاند.
از دیگر کاستیهای رمان نوجوان انقلاب، کمی توجه در انتخاب درونمایههایی برای جهانی شدن و نبود تلاش برای جلب نظر مخاطب بینالمللی است. علاوه بر این ایرادهای جدی در شخصیتپردازی و پیرنگ سست را در تعدادی از رمانهای پرفروش این حوزه میتوان دید که در این مجال به معرفی آنها نمیپردازیم.
۴_ ادبیات اصیل انقلاب اسلامی، باید این حکمت از امیرمؤمنان را پیشِ چشم قراردهد که بزرگترین شاعر را منصفانه امرووالقیس نامید؛ هرچند از نظر معنا منتقد او بود. نویسندگان انقلابی باید به اعتبار عبارت "الحکمه ضاله المؤمن" به جای دخالتدادن نقدهای ایدئولوژیک در مباحث صناعتی و فرمی داستان، در آموختن مسائل زبانی، آغوش خود را بر تخصص نویسندگان دیگر شاخهها بگشایند و بهجای تلاش برای حذف جریان مقابل یا ردّ غیرمنصفانهی آن، بکوشند ضمن حفظ جنبههای انقلابی و معنوی خود، فرم را بیاموزند و بهجای خلق آثار شعارزده و زودمصرف، به خلق آثاری عمیق و جهانی بپردازند؛ چنانکه در دهههای اخیر کسانی چون: احمد دهقان و مجید قیصری و دیگران، توانستهاند به جلوههایی از آن دست یابند؛ هرچند این دست نویسندگان نیز گاه با کوتهنظری متهم به خروج از ادبیات انقلاب شدهاند.
سخن آخر اینکه "ادبیات انقلابی" در کنار تمام ویژگیهای مثبت معناییاش، به انقلابی ادبی نیازمند است که اگر به آن نگراید، در پستوی نقد ادبی فروکوفته خواهد شد.
#محمد_مرادی
#داستان
https://eitaa.com/mmparvizan
معرفی ۳۰ رمان نوجوان جشنواره ملی ادبیات کودک و نوجوان شیراز - ایبنا
https://www.ibna.ir/news/523861/%D9%85%D8%B9%D8%B1%D9%81%DB%8C-%DB%B3%DB%B0-%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86-%D9%86%D9%88%D8%AC%D9%88%D8%A7%D9%86-%D8%AC%D8%B4%D9%86%D9%88%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D9%85%D9%84%DB%8C-%D8%A7%D8%AF%D8%A8%DB%8C%D8%A7%D8%AA-%DA%A9%D9%88%D8%AF%DA%A9-%D9%88-%D9%86%D9%88%D8%AC%D9%88%D8%A7%D9%86-%D8%B4%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D8%B2#gallery
هدایت شده از پرویزن
"معزی و نخستین تلمیح به سوگ فاطمه(س) در شعر فارسی"
در ادبیات فارسی، از سدهی چهارم اشاراتی را به حضرت زهرا(س)، در دیوانها و نسخ و منظومهها میتوان ردگیری کرد. در سرودههای دقیقی و حکیم میسری و کسایی و فرخی و ازرقی، برخی از این اشارات ثبت شده؛ هرچند از شاعران سدهی پنجم، هیچیک چون: ناصرخسرو به نام و القاب آن حضرت توجه نکردهاست.
از دیگر شاعران نیمهی دوم سدهی پنجم که اشارات دینی در دیوانش بازنمودی موثر دارد، امیرالشعرا معزی (مرگ بین ۵۱۸ تا۵۲۱) است. او در خلال اشعار مدحیاش، بارها به شخصیتهای شیعی از جمله حضرت زهرا(س) تلمیح کرده است. برای مثال در ستایش تاجالدین خاتون، مادر سنجر، از زهد و پاکدامنی زهرا(س) یاد کرده است:
ای اصل ملک و دولت ای تاج دین و دنیا
ای عابده چو مریم ای زاهده چو زهرا
(دیوان، ص ۷)
همراهی نام فاطمه(س) و مریم(س) از دیگر ویژگیهای تلمیحات اوست. (بنگرید به دیوان، ص ۵۵۸) در دیگر ابیات دیوان هم اشاراتی به آن حضرت دیده میشود. (همان، صص ۵۶۴ و ۳۷ و ۷۵۳)
معزی، در مرثیهی تاجالدین، بیتی نیز در ماجرای رحلت آن حضرت سروده که در خلال آن برای امام علی(ع) صبر آرزو میکند؛ بیتی که از نخستین ابیات باقیمانده با این مضمون در شعر فارسی است:
وگر ز قالب زهرا برفت روح لطیف
به صبر باد علی را مدد ز روح امین
(همان، ص ۴۹۳)
#شعر_آیینی
#شعر_فاطمی
#معزی
https://eitaa.com/mmparvizan
"آغاز"
شنبه: شروع هفته است، آغاز کار، شنبه است
نوروزِ هفته...شاید... نام بهار: شنبه است
یکلحظه در خیالت، چون شعر مولوی شو
آغوش یار: جمعه، گیسوی یار: شنبه است...
بخشی از یکغزل
آغاز هفتهتان نیکو
#محمد_مرادی
#غزل
#شنبه
https://eitaa.com/mmparvizan
هدایت شده از محمدهادی خالقزاده
سی و دومین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران
مراسم رونمایی و بررسی کتاب "دیوان اشعار خائف شیرازی"
سخنرانان: دکتر محمدهادی خالقزاده
دکتر مهرداد خائف
🕓زمان: یکشنبه ۲۷ آبان ماه ۱۴۰۳ ساعت ۱۶
🏛مکان: شیراز - مجموعه فرهنگی هنری تالار حافظ - سالن غزل
اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس
قرارگاه شهید آوینی
#کتاب #هفته-کتاب #رونمایی #نقد #اداره-کل-فرهنگ-و-ارشاد-اسلامی-فارس #محمدهادی-خالق-زاده
هدایت شده از پرویزن
"فراخوان نهمین کنگرهی سراسری شعر و داستان ایثار"
✅محورهای موضوعی کنگره:
شهدا، جانبازان، آزادگان و رزمندگان؛ زیست شهیدانه و ایثار اجتماعی؛ شهدای مظلوم غزه و محور مقاومت؛ شهدای امنیت، جهاد تبیین و جهاد علمی؛ شهدای مدافع حرم و شهدای شاهچراغ؛ شهدای غریب آزاده و شهدای غواص؛ نماز، امر به معروف و حجاب در سیره شهدا و بانوان عاشورایی (مادران، همسران و دختران معظم شهدا و جانباران).
✅جوایز:
_ نفرات اول تا سوم در هر یک از بخشهای چهارگانهی شعر(سنتی، نو، کودک و نوجوان، ترانه و تصنیف):
به ترتیب ۲۵، ۱۶ و ۱۰ میلیون تومان.
_سه اثر برگزیده در بخش شاعران جامعه ایثارگری، ۲۵ میلیون تومان و پنج اثر تقدیری هر یک ۵ میلیون تومان.
_ سه اثر برگزیدهی داستان کوتاه، ۱۲ میلیون تومان.
_ سه اثر برگزیدهی بخش داستان کوتاه کوتاه، ۷ میلیون تومان.
_ بخش طرح رمان، ۳ جایزهی حمایت از تولید اثر تا سقف ۵۰ میلیون تومان.
_سه اثر برگزیدهی داستاننویسان جامعهی ایثارگری، به مبلغ ۱۰ میلیون تومان.
✅مهلت ارسال آثار: ۱۵ آذرماه ۱۴۰۳
✅شاعران و داستاننویسان سراسر کشور بدون محدودیت سنی میتوانند آثار خود را به صورت فایل word به پست الکترونیک دبیرخانه به نشانی isaar.festival@gmail.com بفرستند یا به شماره ۰۹۱۷۵۶۴۹۴۶۳ در پیام رسانهای بله و ایتا ارسال کنند.
با ما همراه باشید👇
🇮🇷ایتا
➡️https://eitaa.com/navideshahedfars
🇮🇷سروش
➡️https://splus.ir/navideshahedfars
#بنیاد_شهید_و_امور_ایثارگران
#فارس
#شیراز
https://eitaa.com/mmparvizan
"مجموعهبرنامههای کنگرهی ملی شعر و داستان ایثار"
کارگاه داستاننویسی
ویژهی نویسندگان نوقلم شهرستانهای شمال فارس
چهارشنبه، سیام آبانماه، ساعت ۱۴
اقلید
مدرسان: استاد اکبر صحرایی و استاد حمید اکبرپور
#بنیاد_شهید_و_امور_ایثارگران
#بنیاد_شهید_استان_فارس
#داستان
#ادبیات_انقلاب
https://eitaa.com/navideshahedfars
https://eitaa.com/mmparvizan
"مجموعهبرنامههای کنگرهی ملی شعر و داستان ایثار"
شب شعر ایثار
باحضور شاعران شمال فارس
چهارشنبه، سیام آبانماه، ساعت ۱۸ و سی
اقلید
#بنیاد_شهید_و_امور_ایثارگران
#بنیاد_شهید_استان_فارس
#شعر
#شعر_ایثار
#ادبیات_انقلاب
https://eitaa.com/navideshahedfars
https://eitaa.com/mmparvizan
هدایت شده از پرویزن
"منوچهر آتشی و شعر جنوب"
منوچهر آتشی (۲مهر ۱۳۱۰/ ۲۹ آبان ۱۳۸۴) از شاعران شاخص دهههای پنجاه تا هفتاد شعر فارسی، با رویکرد بازنگری شعر نو پس از نیماست. او در کنار بیابانی و باباچاهی، در انعکاس مفاهیم مربوط به اقلیم مجاور خلیح فارس در گونههای شعر نو و تشخصبخشی به شعر جنوب ایران در جایگاه یکی از کانونهای ادبی نیمقرن اخیر، جایگاهی بارز دارند.
آتشی در دو حوزهی اصلی از شعر پسانیما حضوری موثر داشته؛ نخست نیماییسرودههایش که ادامهی منطقی شعر نیمایی است و اوج آنها را در شعر مشهور" اسب سفید وحشی" میتوان دید. در این سروده، او علاوه بر پیروی نوآوریها و سنتهای شعر نیمایی، کوشیده برخی تجربههای مربوط به اقلیم دشتستان را وارد شعر نمادین کند و فردیت و جامعه را با هم درآمیزد.
در این دست از سرودههای او، جلوههایی از عناصر مربوط به دریا و ساحل را نیز میتوان دید.
حوزهی دوم سرودههای او، آثاری است که پیوند به جریان موسوم به "شعر ناب" دارد. در این اشعار، تلاش او و دیگر شاعران موج نو شعر معاصر را برای عبور از نیما و ورود به ساحتهایی تازه میتوان دید. این اشعار تاثیری مهم بر جریانشناسی شعر دهههای پنجاه تا هفتاد دارد؛ اما از منظر پذیرش و ارائهی اشعار پذیرفته شدهی آتشی، نمود کمتری در ادبیات معاصر داشته است و بیشتر در حدّ بیانیههای ادبی و تفننطلبیهای زبانی باقیمانده است.
#منوچهر_آتشی
#ادبیات_اقلیمی
#شعر_معاصر
#محمد_مرادی
https://eitaa.com/mmparvizan
"بداههای مقابل پلیس فتا"
این منم، گردی درون آب حیوان ریخته
مردهای در قالب روحی پریشان، ریخته
میتپم در خود به بویی خوش؛ ولی بیحاصل است
مثل خاکستر که بر آن، قطرهباران ریخته
لکّهی خون کبوتربچّهای هستم که صبح
در هوای خطّ ترمز در خیابان، ریخته
یا شبیه غنچهای زردم که عصر جمعه، باد
برگبرگش را به سنگ قبری، ارزان ریخته
*
مثل "بیدی بر سر دنیای خود در لرزشم"
مثل دیواری که از سختی، چهآسان ریخته
مثل یوسف که زلیخای عجوز روزگار
بر تبار گیسوانش، گرد زندان ریخته
کافری بیقید و بندم که دعای سرنوشت
در سرش سودای دین و درد ایمان ریخته
حافظی رندم که ساقی_شاهدی صبح الست
در غزلهایش، شراب ناب قرآن ریخته
*
من کیام؟ داغی مجسّم که خدا روز ازل
ذرّهذرّه در لباس جان انسان:
ر
ی
خ
ت
ه
#محمد_مرادی
#غزل
#بث_الشکوی
https://eitaa.com/mmparvizan
هدایت شده از دوبیتی
کارکردهای متمایز قافیهوردیف دوبیتیهای عامه در لفظ و معنا.pdf
287K
﷽
🔺مقالهی ارزشمند؛
«کارکردهای متمایز قافیهوردیف
دوبیتیهای عامه در لفظ و معنا»
🔹به قلم فاضل ارجمند؛
جناب آقای #دکتر_محمد_مرادی
استاد ادبیات دانشگاه شیراز
#دوبیتی #مقاله
🔻کانال اختصاصی دوبیتی در ایتا؛
https://eitaa.com/do_beiti
"مجموعهبرنامههای نهمین کنگرهی ملی شعر و داستان ایثار"
⭐️شب شعر ایثار استان اصفهان
🌹با حضور و شعر خوانی سعید بیابانکی
و شاعران مطـرح استان اصفهان
🗓یکشنبه ۴ آذرماه, ساعت ۱۸
📍باغ غدیر/ ساختمان الغدیر/ حوضخانه قلمستان
🇮🇷 @isfahan_navideshahed
پرویزن(نقدها و اشعار محمد مرادی)
https://eitaa.com/mmparvizan
هدایت شده از فراخوان شعر
﷽
✔️«فراخوانهای ادبی»
آذرماه ۱۴۰۳
🔹کنگره ملی شعر هجدهسال نوری
تهران - ۵ آذر
https://eitaa.com/farakhanesher/5817
🔹کنگره ملی شعر بانوی آفتاب
شیراز - ۸ آذر
https://eitaa.com/farakhanesher/5703
🔹جشنواره بینالمللی در سایهسار طوبی
نیریز - ۹ آذر
https://eitaa.com/farakhanesher/5791
🔹کنگره ملی ضریح بینشان
اراک - ۱۰ آذر
https://eitaa.com/farakhanesher/5606
🔹کنگره ملی شعر فاطمی
ارومیه - ۱۰ آذر
https://eitaa.com/farakhanesher/5717
🔹کنگره ملی روایت پایداری
ملارد - ۱۰ آذر
https://eitaa.com/farakhanesher/5809
🔹کنگره ملی شهدای کاشان
کاشان - ۱۵ آذر
https://eitaa.com/farakhanesher/5740
🔹کنگره ملی شعر مادر
کاشان - ۱۵ آذر
https://eitaa.com/farakhanesher/5815
🔹کنگره بینالمللی ایثار و شهادت
شیراز - ۱۵ آذر
https://eitaa.com/mmparvizan/775
🔹جشنواره ملی نماز تا نماز
تهران - ۲۰ آذر
https://eitaa.com/Noor_namaz/12
🔹جشنواره ملی سرباز وطن
مهریز - ۲۳ آذر
https://eitaa.com/farakhanesher/5824
🔹جشنواره ملی شعر حضرت مادر
اصفهان - ۲۵ آذر
https://eitaa.com/farakhanesher/5783
🔹کنگره ملی بانوی بلاغت
زنجان - ۳۰ آذر
https://eitaa.com/iauzac/6505
🔹جشنواره ملی شعر مرزداران
اردبیل - ۳۰ آذر
https://eitaa.com/RoshanaArdabil/8958
🔹جشنواره شعر طنز کریمیمراغهای
مراغه - ۳۰ آذر
https://eitaa.com/farakhanesher/5821
🔹کنگره ملی شعر قیام شعلهها
تهران - ۳۰ آذر
https://eitaa.com/farakhanesher/5206
🔺لطفا این پیام را در کانالها، گروههای
ادبی و برای دوستان شاعر خود ارسال کنید.
🔻کانال #فراخوان_شعر در ایتا؛
@Farakhanesher
هدایت شده از پرویزن
مناقب_فاطمي_در_شعر_فارسي.pdf
2.57M
"مناقب فاطمی در شعر فارسی"
احمد احمدی بیرجندی: بنیاد پژوهشهای آستان قدس رضوی
با اشعاری از #ناصر_خسرو #ابن_حسام_خوسفی #قدسی #وصال #عاشق_اصفهانی #غافل_مازندرانی #صفای_اصفهانی #اقبال_لاهوری #غروی_کمپانی #فواد_کرمانی #صغیر_اصفهانی #مشفق_کاشانی و...
پ.ن: شعر دینی فاخر بخوانیم.
https://eitaa.com/mmparvizan
"مجموعهبرنامههای کنگرهی ملی شعر و داستان ایثار"
کارگاه داستاننویسی
ویژهی نویسندگان نوقلم شهرستانهای غرب فارس
چهارشنبه، هفتم آذرماه، ساعت ۱۴
نورآباد
با حضور استادان:
محمد محمودی نورآبادی و میثم محمدی
#بنیاد_شهید_و_امور_ایثارگران
#بنیاد_شهید_استان_فارس
#داستان
#ادبیات_انقلاب
https://eitaa.com/navideshahedfars
https://eitaa.com/mmparvizan
"مجموعهبرنامههای کنگرهی ملی شعر و داستان ایثار"
شب شعر ایثار
باحضور شاعران غرب فارس
چهارشنبه، هفتم آذرماه، ساعت ۱۸
نورآباد
#بنیاد_شهید_و_امور_ایثارگران
#بنیاد_شهید_استان_فارس
#شعر
#شعر_ایثار
#ادبیات_انقلاب
https://eitaa.com/navideshahedfars
https://eitaa.com/mmparvizan
"مجموعهبرنامههای کنگرهی ملی شعر و داستان ایثار"
🔰شب شعر ایثار🚩
🇮🇷به مناسبت سالروز شهادت میرزاکوچک جنگلی
🕯با حضور و شعر خوانی استاد فراز ملکیان
و شاعران مطـرح استان گیـلان
🗓شنبه 10 آذر ساعت 15:30
📍تالار مرکزی رشت
🌷 #نویدشاهدگیلان پایگاه اطلاع رسانی فرهنگ ایثار و شهادت
🌐 gilan.navideshahed.com
نویدشاهد گیلان را در صفحات مجازی دنبال کنید ↙️
🆔 eitaa: eitaa.com/gilannavideshahed
🆔 telegram: https://t.me/+QSfZkVcrROw4fcZS
🔗 instagram: http://instagam.com/navideshahedgilan
https://eitaa.com/mmparvizan
"رابطهی خلق ادبی و رانندگی"
واضح است که هیچ پیوند مستقیمی میان آفرینش ادبی و رانندگی وجود ندارد؛ هرچند مضمون و تصویر رانندگی بارها در اشعار و داستانها نمود یافته یا ممکن است شاعر یا نویسندهای شعر یا بخشی از داستان خود را در حال رانندگی نوشته باشد. با اینحال، تمثیلِ رانندگی میتواند راهگشای بسیاری از مباحث نقد ادبی باشد.
دربارهی رابطهی فرم و محتوا و جدایی یا یگانگی ایندو، در نقد ادبی بسیار سخن گفته شده است. مباحثی شبیه این را در گفتگوهای مربوط به دوگانهی ذهن و زبان نیز میتوان دید. اگر فرم را به خودرو و محتوا/معنا را به سرنشین(راننده و ارادهی او) تشبیه کنیم؛ خواهیم دید که در زمان خلق ادبی، بههیچ عنوان نمیتوان/یا نباید حائلی میان فرم و محتوا در نظر گرفت.
همانگونه که در زمان رانندگی، جدا شدن راننده از خودرو به سانحه یا توقف میانجامد؛ جدادانستن این دو ساحت در زمان نوشتن داستان یا شعر نیز محصولی موفق نخواهد داشت.
اما از زاویهی آموزش و نقد شعر و داستان، لازم است و گاه باید، این دو ساحت را از هم گسست. اگر آموزش را حالت ماقبلی و نقد و نظارت را حالت مابعدی در تمثیل خلق ادبی_رانندگی، در نظر بگیرم، مشخص است که همانگونه که راننده یا مکانیک یا متخصص سختافزاری خودرو، در خودآگاه آموزش میبیند، شاعر و نویسنده نیز در ساحتی جدا از معنا، برای فرم آموزش میپذیرد و همانگونه که آموزش ذهنیت و مهارت رانندگی جدا از مسئلهی شناخت خودرو است، در آموزش نیز این ساحت جدا از هم تعریف میشود. البته ممکن است، فردی توانایی آموزش در ساحتهای مختلف رانندگی/خلق ادبی را داشته باشد؛ اما آموزشگر داستان/شعر بهویژه در ساحت فرم، ضرورتا نمیتواند شاعر یا نویسنده باشد.
منتقد ادبی نیز چون مامور راهنمایی و رانندگی یا متخصصان رانندگی، مسئول نظارت بر رانندگی/خلق ادبی است. چهبسا ناظران رانندگی که خود رانندگان خوبی نباشند یا اصلا رانندگی عملی ندانند یا بسیارند طراحان خودرو که خود گواهینامه نگرفتهاند.
هرچند حالت آرمانی، همراهی این ساحتهاست، در اغلب موارد این اتفاق نمیافتد و ایننکته، به دلیل تفاوت ماهیتی خلق ادبی/نقد_آموزش ادبی است. منتقد رفتار و مهارت خالق(راننده) یا وضعیت خودرو را (در جایگاه متخصص) بررسی میکند و آن را برای بهبود به خالق اطلاع میدهد یا دست به تعمیر آن میزند.
نکتهی پایانی دربارهی جداناپذیری فرم و محتوا در زمان خلق ادبی(نه آموزش و نقد آن)، این است که شعر چون رانندگی سرعت است. سریع آغاز میشود و زود به پایان میرسد. شاعر در طول رانندگی مجال ندارد از ماشین پیاده شود یا برای بررسی فرم دست به کار شود که در این صورت دیر به خط پایان میرسد و بازنده خواهد بود. اما داستان حالت بسط بیشتری دارد و شبیه رانندگی استقامت بیابان یا رانندگی چندمرحلهای و طولانی است. پس نویسندهی داستان، در طول مسیر خلق ادبی، بهنیاز، گاه خودرو را متوقف میکند و پس از معاینهی آن(فرم) و شنیدن نظر متخصصان، به مسیر ادامه میدهد.
#نقد_ادبی
#داستان
#شعر
پرویزن(نقدها و اشعار محمد مرادی)
https://eitaa.com/mmparvizan
هدایت شده از پرویزن
"بیتو"
بیتو قرنهاست رودها، در طریق درّه سالکند
بیتو زخمها عفونیاند، بیتو دردها چههالکند
با تو لالهها، ترانهها، خطبهخوان دفتر منند
بیتو داغها، دریغها، خسروان این ممالکند
در هوایت ای نفَسترین! ای بهار آخر زمین!
بادها هماره جاریاند، ابرها دوباره سالکند
آسمان، مدار حجّ توست، ای مطاف سعی عاشقی!
در طواف تو ستارگان عازمان این مناسکند
لب به جلوه باز کن! بخوان، شعر جمعهی ظهور را
مدتی است استغاثهها، گرد دامن ملایکند
*
عصر، عصر عمروعاصهاست، یکنفس خودی نشان بده
قرنهاست کوچههای ما داغدار خون مالکند
#محمد_مرادی
#شعر_آیینی
#انتظار
#دفتر_به_رنگ_درنگ
#شهرستان_ادب
https://eitaa.com/mmparvizan
#مشهد_مقدس
🕌#حرم_مطهر_رضوی
🔰در راستای نهمین کنگره ملی شعر و داستان ایثار برگزار می گردد.
🚩#شب_شعر_ایثار
🥀همزمان با ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا(س)
🕯با حضور و شعرخوانی
«شاعران مطـرح استان خراسان رضوی»
🗓زمان: سه شنبه، ۱۳ آذرماه ساعت ۱۷٫۳۰
🕌مکان: حرم مطهر امام رضا(ع)_تالارهمایش های آستان قدس رضوی، پارکینگ شماره ۱
🌐#مشروح_خبر ⏩
✍#روابط_عمومی_بنیادشهیدخراسان_رضوی
#معاونت_فرهنگی
#اداره_امور_هنری_اسنادوانتشارات_خراسان_رضوی
➕ به ما بپیوندید👇
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔖#ایثار_رضوی
🥀@isaar_razavi
🥀@bonyad_shahid_khorasan_razavi
#محمد_کاظم_کاظمی
#مصطفی_محدثی_خراسانی
#آرش_شفاعی
#مجید_نظافت
#راضیه_رجایی
https://eitaa.com/mmparvizan
"فراخوان نهمین کنگرهی سراسری شعر و داستان ایثار"
✅محورهای موضوعی کنگره:
شهدا، جانبازان، آزادگان و رزمندگان؛ زیست شهیدانه و ایثار اجتماعی؛ شهدای مظلوم غزه و محور مقاومت؛ شهدای امنیت، جهاد تبیین و جهاد علمی؛ شهدای مدافع حرم و شهدای شاهچراغ؛ شهدای غریب آزاده و شهدای غواص؛ نماز، امر به معروف و حجاب در سیره شهدا و بانوان عاشورایی (مادران، همسران و دختران معظم شهدا و جانباران).
✅جوایز:
_ نفرات اول تا سوم در هر یک از بخشهای چهارگانهی شعر(سنتی، نو، کودک و نوجوان، ترانه و تصنیف):
به ترتیب ۲۵، ۱۶ و ۱۰ میلیون تومان.
_سه اثر برگزیده در بخش شاعران جامعه ایثارگری، ۲۵ میلیون تومان و پنج اثر تقدیری هر یک ۵ میلیون تومان.
_ سه اثر برگزیدهی داستان کوتاه، ۱۲ میلیون تومان.
_ سه اثر برگزیدهی بخش داستان کوتاه کوتاه، ۷ میلیون تومان.
_ بخش طرح رمان، ۳ جایزهی حمایت از تولید اثر تا سقف ۵۰ میلیون تومان.
_سه اثر برگزیدهی داستاننویسان جامعهی ایثارگری، به مبلغ ۱۰ میلیون تومان.
✅مهلت ارسال آثار: ۳۰ آذرماه ۱۴۰۳
✅شاعران و داستاننویسان سراسر کشور بدون محدودیت سنی میتوانند آثار خود را به صورت فایل word به پست الکترونیک دبیرخانه به نشانی isaar.festival@gmail.com بفرستند یا به شماره۰۹۳۷۲۹۰۳۳۴۷ در پیام رسانهای بله و ایتا ارسال کنند.
با ما همراه باشید👇
🇮🇷ایتا
➡️https://eitaa.com/navideshahedfars
🇮🇷سروش
➡️https://splus.ir/navideshahedfars
#بنیاد_شهید_و_امور_ایثارگران
#فارس
#شیراز
https://eitaa.com/mmparvizan
هدایت شده از پرویزن
"آذر"
میتابد از فراسوی نزدیکی
خورشید پرطراوت پاییز.
انبوه شاخههای درخشان را
در نور میتکاند
یکریز!
بوی زلال باران...
تصنیف برگ و مرگ...
در رستخیز عالم
تکرار میشود
گویا فرشتهای است که در آسمان شب
پر میکشد به گسترهی شهر؛
من نیز؛
بر سنگفرشهایِ پیاده
آرام
مستدام
بی ذرهای تکلف: ساده
غمواژههای اول آذر را
تکرار میکنم:
فریاد زاغها؛
بیبرگی برهنهی امروز باغها؛
تعبیر روزهای زمستان است
*
یا ایها المزمّل!
ای در لحاف دلهره پیچیده!
ای روزهای سرد بسی دیده!
این چندشب، تدارک سرما را
از بستر خیال
از تختِ خوابهای گران
برخیز!
پ.ن: خیابان طالقانی
#محمد_مرادی
#بداهه
https://eitaa.com/mmparvizan
هو
بخشی از یک ترکیب بند زهرایی:
به شوق تو به تمام حدود می نگرم
به جستجوی تو در کوه و رود مینگرم
غم تو فلسفهی تار و پود هستی ماست
اگر جهان را چون تار و پود مینگرم
اگرچه باور من وحدت وجودی نیست
به شوق دیدن تو در وجود مینگرم
اگر تورا نسرایم چه شاعری چه عذاب
اگر به سوی تو نه... پس چه سود مینگرم؟
تو نردبان عروج زمانه باش که من
تمام هستی را در رکود می نگرم
تو راه توحیدی... پس گناه نیست اگر
به مُهر مهر تو وقت سجود می نگرم
**
نماز شام غريبان این زمانه تویی
علی است خانهی حق و کلید خانه تویی
درختها که پیامآور بهار تو اَند
هزارههاست که چون باد بیقرار تو اند
هزارههاست که بر شاخههای سرگردان
انارها همه حلاج سربهدار تو اند
به کوههای جهان فکر میکنم هر روز
که ایستاده و تمثیلی از وقار تو اند
بتاب ای همه منظومهی تو خورشیدی
که کهکشانها یک ذرّه از مدار تو اند
کجاست دوزخ؟ هر جایِ بیمحبت تو
فرشتگان همه مرغان مرغزار تو اند
"دچار یعنی عاشق..." چه دیر فهمیدم
که بیتبیت غزلهای من دچار تو اند
دچار یعنی: معیار عصمت ازلی
به بغض زل زده بر ریسمان و دست علی ...
#محمد_مرادی
#شعر_آیینی
https://eitaa.com/mmparvizan