eitaa logo
کانال خادمان قرآن و عترت نورالیقین
1.1هزار دنبال‌کننده
6.5هزار عکس
2هزار ویدیو
54 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
•••🌸•••༻﷽༺•••🌸••• موضوع: انواع «اِذ» 👈در زبان عربی، «إذ» به دو صورت به کار می‌رود: 🔹اسم؛ که به معنی «حین» به کار می‌رود و ۴ نقش می پذیرد ۱.ظرف : مخصوص زمان ماضی و دائم الاضافع است و مضاف إلیه آن غالباً ماضی است. مثال: فَقَد نَصَرهُ اللّهُ اِذ اَخرَجَهُ الّذینَ کَفروا 🍃«إذ» مفعول فیه یا ظرف زمان، محلاً منصوب و «أخرَجَ» مضاف إلیه و محلاً مجرور ۲.مفعولٌ به: بعد از فعل متعدی به عنوان مفعولٌ‌به می آید. در این حالت معنی «في» ندارد.  مثال: وَ اذکُروا إذ کُنتُم قلیلاً فَکَثَّرَکُم. 🍃«إذ» مفعول به و محلا منصوب در ابتدای آیات قرآن، مفعول‌به برای فعل محذوف مثل «أذکر» است. مثال: إذ قال ربُّکَ... ۳. بدل از مفعول‌به: غالبا بعد از فعل «ذکر» و مفعول آن می آید  مثال: وَ اذکُر فی الکتابِ مریمَ إذ انتَبَذَت مِن اَهلها مکاناً شرقیاً 🍃«إذ» بدل اشتمال و محلاً منصوب به تبعیت از مبدلٌ‌منه «مریم» ۴. مضاف الیه: در صورتی که مضاف آن «حین، بعد، ساعة و...» باشد.  مثال: ربّنا لا تُزِغ قلوبَنا بعدَ إذ هَدَیتَنا. (مضاف الیه محلاً مجرور) 🔷 حرف، در دو موضع: ۱. حرف مفاجاة: زمانی که «اذ» بعد از کلمات «بَینَما وبَینا» و قبل از «فعل ماضی» بیاید معنی مفاجاة (ناگهانی) دارد. مثال ۱: بَینَما أنا اَکتُبُ إذ دَخَلَ صَدیقی. (درحین اینکه می نوشتم، دوستم وارد شد) 📌حرف مفاجاة، محلی از اعراب ندارد. مثال۲: إِنَّ أَهْلَ اَلدُّنْیَا کرَکْبٍ بَیْنَا هُمْ حَلُّوا إِذْ صَاحَ بِهِمْ سَائِقُهُمْ فَارْتَحَلُوا. (و همانا مردم دنیا چون کاروانی باشند، که هنوز بارانداز نکرده کاروانسالار بانگ کوچ سر دهد تا بار بندند و برانند!) ۲. حرف تعلیل: مثال: ضَرَبتُ زَیداً اِذ سَرَقَ (زید را زدم زیرا سرقت کرد) •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل‌مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی، ونحو متوسطه و نحو سرآغاز،و نحو قرآن،و موسوعه 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا% بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ســـلام🕊 صبـح بـخیر خدایا برای دوستانم آرزوی روزی بی نظیر صبحـی دلنشین 🍃 و آرامشی عمیق دارم 🌿لطف همیشگی خـدا و لبخندی از سرخوشبختی🍃 🌿آرزوی همیشگی ام برای شما صبحتون بخیر ونیکی🕊🍃 🌱الهی آمین🌿 ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
💚 🍂دوش در وقت سحر شمع دل افروخته ام 🍂نرگس مست تو را دیده ام و سوخته ام 🥀به تمنای وصال تو ز سر تا به قدم چشم گردیده به راه قدمت دوخته ام 🌾اللهم_عجل_لولیک_الفرج_ ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
3.2M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌿صبح خودت را با سلام به امام زمان آغاز کن استاد عالی 🍁 ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌿 سند ذکر «وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ» کجاست؟ 👈 برخی می‏پرسند عبارت «وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ» که پس از صلوات بر محمد و آل محمد (ص) فرستاده می‏شود، آیا در احادیث معصومان(ع) وارد شده و مَنصوص است و یا از چیزهایی است که علاقه ‏مندان و ارادتمندان به آقا امام زمان(عج)، خودشان، پس از صلوات، آن را اضافه کرده‏ اند؟ 🌕 در پاسخ به این پرسش، به حدیث زیر توجه کنید که امام صادق علیه السلام می‏ فرمایند: . «مَنْ قالَ بَعدَ صَلوةِ الْفَجْرِ و بَعدَ صَلوةِ الظُّهرِ اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد و اَلِ مُحَمَّد و عَجِّل فَرَجَهُمْ لَمْ یَمُتْ حَتّی یُدْرِکَ الْقَائِمَ مِن اَلِ مُحَمَّد صلی الله علیه و آله و سلم؛ هر کس پس از نماز صبح و نماز ظهر بگوید: «اللّهم صلّ علی محمّد و آل محمّد و عجّل فرجهم»، از دنیا نمی‏رود مگر آن که قائم آل محمد (ص) را درک می‏ کند. 📚 بحار الانوار ج۵۳ ص۱۷ ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
*•═•••🌸◈﷽◈🌸•••═•* ┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄ 🍃بخش چهارم: يَتَنَفَّسُ مِنْ خَرْمٍ 🍃موضوع چهارم: تنفس اعضای بدن انسان، برای انجام وظایف خود نیاز به سوخت دارند. این سوخت از طریق اکسیزن تازه که در هوای دم وجود دارد تأمین می شود و گازهای سمی بدن (دی اکسید کربن) از طریق بازدم خارج می شود. با این که از طریق دهان نیز امکان تنفس هست ولی بینی، مجرای اصلی و مناسب تر برای این کار است. هم چنین شکاف (پره های) بینی، در هر شخص متناسب با دیگر اعضای دستگاه تنفسی آفریده شده است. برای اثبات این ادعا نگاهی بیفکنید به افراد بسیاری که پس از عمل زیبایی بینی و کوچک کردن سوراخهای بینی به مشکلات تنفسی برخورد کرده اند و گاه ناچارند مدام از دهان تنفس کنند که مشکلات خاص خود را دارد. 🌺چرا بهتر است از بینی تنفس کنیم تا از دهان؟ 1ـ درون بینی موهای ریز و مخاطی وجود دارد که گرد و غبار موجود در هوای دم را می گیرد تا هوای سالم تر وارد ریه شود. 2ـ تنفس از طریق دهان موجب خشکی لب و دهان و گلو می شود. 3ـ تنفس دهانی موجب عفونت دهان و دندان می شود. 🌺دستگاه تنفسی از چه اعضایی تشکیل شده؟ هنگامی که هوا را تنفس می کنید، هوا از طریق راههای هوایی یعنی بینی دهان،حلق، حنجره و نای به سمت ریه های شما جریان پیدا می کند. نای در انتهای پایینی اش به دو شاخه به نام نایژه تقسیم می شود. هر نایژه به یکی از ریه ها وارد شده و در آنجا چندین شاخه می گردد. اکسیژن در عمق درون ریه ها وارد جریان خون می شود. (شگفتی های بدن، ریچارد واکر، ص 48) 🌺تنفس امری حیاتی تنفس مانند ضربان قلب امری حیاتی است و اگرحتی مدت کمی از کار بیفتد یا راه تنفسی به هر دلیل بسته شود منجر به مرگ می شود امام صادق علیه السلام می فرماید: «ناى» مسير جريان مداوم هوا و وسيله خنك‏ كننده قلب است. اگر اين‏ جريان اندكى قطع گردد چه بسا آدمى در هلاكت افتد. (شگفتيهاى آفرينش (ترجمه توحيد مفضل)، ص: 60 امام صادق خطاب به مفضل می فرماید: چه کسی براى ناى طبقى ساخته تا بازدارد خوردنى را از آنكه به شش رسد و آدمى را بكشد. چه كسى شش را بادبزن دل ساخته كه بازنايستد و خلل نگيرد تا مبادا گرمى در دل جا گيرد( منظور دی اکسید کربن است) و به نيستى كشاند. ( آسمان و جهان (ترجمه كتاب السماء و العالم بحار الأنوارجلد 54)، ج‏5، ص: 312) 👈کلام آخر: هدف خلقت تنها دیدن وشنیدن و خوردن و خوابیدن و لذات مادی نیست بلکه مقصود از خلقت وغایت نهایی، کمال حقیقی ورسیدن به معشوق حقیقی است. چشم و گوش و بینی و زبان ازابزار این هدف والاست و باید بطور شایسته و در مسیر نیل به مقصد به کار گرفته شوند. ناگفته نماند این اعمال تنها در سایه عقل و خرد و بهره از آن میسر می شود و از تمام آنها سوال خواهد شد: «وَ... إِنَّ السَّمْعَ وَ الْبَصَرَ وَ الْفُؤادَ كُلُّ أُولئِكَ كانَ عَنْهُ مَسْؤُلاً». (36، اسرا) خداوند متعال انسان را شنوا، بینا، ناطق و صاحب عقل آفرید تا نعمت های الهی را بنگرد، سرنوشت پیشینیان را بشنود وعبرت گیرد تا دچار خطاهای آنها نشود، همواره ذکر الهی و سخن حق گوید و درهر چیز تفکر و تأمل نماید. در قرآن تاکید شده که هر صاحب چشم و گوشی، بینا و شنوا نیست و هر انسانی را که نفس می کشد نمی توان زنده نامید؛ چون آن ها که اندیشه نمی کنند دل هایشان مرده و مرگ قلب بدتر از مرگ تن است. «... لَهُمْ قُلُوبٌ لا يَفْقَهُونَ بِها وَ لَهُمْ أَعْيُنٌ لا يُبْصِرُونَ بِها وَ لَهُمْ آذانٌ لا يَسْمَعُونَ بِها أُولئِكَ كَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُولئِكَ هُمُ الْغافِلُونَ». (اعراف، 179) وخلاصه کلام این که فراموش نکنیم هر عضو در دادگاه عدل الهی به سخن آمده و گواهی می دهد. «وَ قالُوا لِجُلُودِهِمْ لِمَ شَهِدْتُمْ عَلَيْنا قالُوا أَنْطَقَنَا اللَّهُ الَّذي أَنْطَقَ كُلَّ شَيْ‏ءٍ». (فصلت، 21) ┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄ 📌توجه :هرگونه نشریا کپی برداری از تمام یابخشی ازپیام بدون ذکرنام کانال،اشکال شرعی دارد. موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیروعلوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ وَ سَیعْلَمُ الَّذِینَ ظَلَمُوا أَی مُنْقَلَبٍ ینْقَلِبُونَ حمله شقاوت آمیز و بس ناجوانمردانه از سوی عوامل تروریستی در ایذه و اصفهان که منجر به شهادت رسیدن و مجروح شدن تعدادی از حافظان امنیت و هموطنان عزیز و شریف شد بار دیگر چهره زشت و کریه دشمنان قسم خورده اسلام و ایران اسلامی را به نمایش گذاشت. اعضای خانواده بزرگ نورالیقین ضمن محکوم کردن  این اقدامات بزدلانه این مصیبت را به امام زمان (عج) و مقام معظم رهبری دامت برکاته و خانواده های معزز این شهدا و مردم ولایتمدار ایران اسلامی و مردم همیشه در صحنه اصفهان و ایذه تسلیت عرض می‌نماید. از طرف مدیریت موسسه نورالیقین سرکار خانم حسینی آل مرتضی و هییت مدیره ┄┄┅••✻••┅┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیروعلوم قرآنی @moassese_nooralyaghin