eitaa logo
کانال خادمان قرآن و عترت نورالیقین
1.1هزار دنبال‌کننده
6هزار عکس
1.7هزار ویدیو
53 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
┅═✼🌺🌺✼═┅ مَا کَانَ لِنَبِیٍّ أَنْ یَكُونَ لَهُ أَسْرَى حَتَّى یُثْخِنَ فِی الْأَرْضِ تُرِیدُونَ عَرَضَ الدُّنْیَا وَاللَّهُ یُرِیدُ الْآخِرَةَ وَاللَّهُ عَزِیزٌ حَكِیمٌ • لَوْلَا کِتَابٌ مِنَ اللَّهِ سَبَقَ لَمَسَّكُمْ فِیمَا أَخَذْتُمْ عَذَابٌ عَظِیمٌ ؛ هیچ پیامبری حق ندارد اسیرانی (از دشمن) بگیرد تا کاملاً بر آنها پیروز گردد (؛ و جای پای خود را در زمین محکم کند)! شما متاع ناپایدار دنیا را می‌خواهید؛ (و مایلید اسیران بیشتری بگیرید، و در برابر گرفتن فدیه آزاد کنید؛ ولی خداوند، سرای دیگر را (برای شما) می‌خواهد؛ و خداوند قادر و حکیم است! •اگر در آنچه گرفته اید از جانب خدا نوشته اى نبود قطعا به شما عذابى بزرگ مى رسید (۶۷- ۶۸) ✅موضوع : اسیران جنگی ⁉️چرا گرفتن اسیران جنگی پیش از شكست کامل دشمن ممنوع شده است؟ ✍مشغله گرفتنِ اسیر و جابه جایی آنها، لشکریان را از هدف اصلی جنگ غافل میسازد و دشمن با استفاده از این سرگرمی، تجدید قوا می کند و ضربه خود را میزند. مسلمانان این تجربه تلخ را در جنگ احد چشیدند زیرا آن ها بیش از روشن شدن شکست و پیروزی، برای جمع آوری غنایم، دهانه حساس میان دو کوه را رها کردند و دشمن از پشت ضربه کاری به آنها وارد ساخت. ⬅️ بنابراین گرفتن اسیر و پرداختن به کارهای فرعی جهاد در صورتی مجازاست که از پیروزی بر دشمن اطمینان حاصل شده باشد. ⬅️ آن گاه آن گروه را که بر خلاف این دستور عمل کردند، ملامت کرده و می فرماید شما تنها جنبه های مادی غنایم را منظور میکنید درحالی که خداوند سرای آخرت رابرای شما میخواهد (تُریدونَ عَرَض الدُّنیا وَ اللهُ یُریدُ الاخِرهَ) و خداوند مقتدر و حکیم است، شما به تکلیف خود درست عمل کنید و پیروز شدن شما به قدرتِ اوست و او هر چه دستور میدهد حکیمانه است (وَ الله عَزیزٌ حَكیمٌ) 🔰 این آیه ضمن توبیخ و ملامت کسانی که برای منافع زودگذر مادی مانند اسیر گرفتن یا اخذ فدیه از اسیران، مصالح مهم اجتماعی را به خطر انداختند، میفرماید: ⬅️اگر فرمان پیشین خدا نبود، عذاب وکیفر بزرگی به خاطر اسیرانی که گرفته اید به شما میرسید (لَو لا کِتابٌ مِنَ اللهِ سَبَقَ لَمَسَّكُم فیما اَخَذتُم عَذابٌ عَظیمٌ) یعنی اگر نه این بود که خدا از پیش مقرّر داشته است که تا حکمی به وسیلة پیامبرش به بندگان ابلاغ نشده، آنها را مجازات نکند و یا به خاطر اینکه تا تو در میان امت هستی عذابی برآنان نازل نکند، شما را به خاطر اینکه به اسیرگیری مشغول شدید و پیروزی نهایی را به مخاطره انداختید، سخت کیفر میداد. ⬅️ ولی سنت الهی این است که نخست حکم را بیان کند سپس متخلف را کیفر دهد (و ما کُنّا مُعَذِّبینَ حتَّی نَبعَثَ رسولا) ┄┅═✼🌺🌸🌺✼═┅ 📌برگرفته از بیانات استاد ارجمند حسینی آل مرتضی در کلاس تفسیر عمومی طرح جامع رضوان(تفسیر کل قرآن کریم برمبنای تفاسیر المیزان،نمونه،نور،ونسیم حیات) 📌توجه هر گونه نشر وکپی برداری ازو تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال،اشکال شرعی دارد. 🌺مؤسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر وعلوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
🌸✋ السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا ابْنَ الْهُدَاةِ الْمَهْدِیِّینَ... 🔵 سلام بر تو ای فرزند امامان هدایتگر! سلام بر تو و بر روزی که واژه واژه، هدایت را معنی میکنی برای قلب‌های تشنه هدایت... 📚 صحیفه مهدیه،زیارت حضرت صاحب الامر در سرداب مقدس، ص ۶۱۰ ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آیا ما هم در چشم امام زمانمان جا می‌گیریم؟ 🔹 یکی از بالاترین توفیقاتی که در طول تاریخ شامل حال برخی شیعیان شده یاری کردن امام زمانشان بوده است. 🔹 این توفیق برای برخی افراد انقدر برجسته و زیاد بوده است که ائمه معصومین علیهم السلام نسبت به وجود برخی یارانشان مباهات می‌کرده‌اند زیرا به بهترین نحو امام زمان خودشان را یاری کرده‌اند و به بهترین نحو از امام زمان خودشان دفاع کرده‌اند و حوائج امام زمانشان را برطرف کرده اند 🔹 مالک اشتر، عمار، ابوذر و برخی افراد دیگر بوده‌اند که امیرالمومنین علیه السلام بارها به انها مباهات می‌کردند. یا امام حسین علیه السلام در وصف یارانش می‌فرمایند من یارانی باوفاتر و بهتر از یاران خود سراغ ندارم و یا امام صادق علیه السلام به وجود شخصیتی چون محمد ابن مسلم که یکی از شاگردانش بود مباهات می‌کرد و دیگران را برای پاسخ به مسائلی که داشتند به ایشان رجوع می‌داد. 🔹 در زمان ما نیز امام زمانمان از ما انتظار یاری دارند. آن حضرت از ما انتظار دارند که مددکارش باشیم و از او دفاع کنیم 🔺 آیا تا به حال به این فکر کرده‌ایم که به مرحله ای برسیم که امام زمان به ما دلگرم باشد و به ما مباهات کند. به مرحله ای برسیم که به چشم امام زمانمان بیاییم و در دل امام زمانمان جا بگیریم به نحوی که اگر مسأله و یا کاری پیش بیاید امام زمان بگوید برای انجام این کار فلانی هست. ایشان این مسأله را برطرف می‌کند. 🔹اللّهُمَّ اجْعَلْنِي مِنْ أَنْصارِهِ وَأَعْوانِهِ، وَالذَّابِّينَ عَنْهُ، الْمُسارِعِينَ إِلَيْهِ فِي قَضاءِ حَوَائِجِهِ، وَالْمُمْتَثِلِينَ لِأَوامِرِهِ ، وَالْمُحامِينَ عَنْهُ، وَالسَّابِقِينَ إِلى إِرادَتِهِ، وَالْمُسْتَشْهَدِينَ بَيْنَ يَدَيْهِ @moassese_nooralyaghin
🌸 کلام مهدوی 🌸 حضرت مهدى(علیه‏السلام ) فرمودند: وَالْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمینَ حَمْداً لا شَریکَ لَهُ عَلى إحْسانِهِ إلَیْنا وَ فَضْلِهِ عَلَیْنا، أبَى‏اللّه‏ُ عَزَّوَجَلَّ لِلْحَقِّ إلاّ إتْماماً وَ لِلْباطِلِ إلاّ زَهُوقاً؛ حمد و ستایش مخصوص خداوندى است که پروردگار جهانیان است و همتایى ندارد. ستایش به خاطر احسانش به ما و نیکى او بر ما، خداوند بزرگ و با عظمت براى حق جز پایدارى و کمال چیزى نمى‏ پسندد و براى باطل نیز جز نابودى چیزى مقدر نکرده است. [بحارالانوار، ج ۵۳ ص ۱۹۳ ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
•••🌸•••༻﷽༺•••🌸••• «اِلهی اِنْ حَرَمْتَنی فَمَنْ ذَا الَّذی یَرْزُقُنی؟ وَ اِنْ خَذَلْتَنی فَمَنْ ذَا الَّذی یَنْصُرُنی؟اِلهی اَعُوذُ بِکَ مِنْ غَضَبِکَ وَ حُلُولِ سَخَطِک» ⁉️در این فراز از مناجات شعبانیه چه نکات مهمی بیان شده است؟ امام العارفین علی علیه السلام در این فراز از مناجات, سه نکته دقیق عارفانه را درضمن مناجات باحق تعالی در میان می گذارد: 👈"اِلهی اِنْ حَرَمْتَنی فَمَنْ ذَا الَّذی یَرْزُقُنی؟"موضوع: خداوند، تنها روزی رسانِ بنده 1⃣در این فراز نیز در واقع جلوه ای از توحید ناب الهی، متجلی شده است، تمامی رزق ها، به حق تعالی منتسب شده و اینکه روزی تنها به دست اوست. حیات معنوی و دنیوی انسان, وابسته به رزق مادی (غذا، لباس و ...) و رزق معنوی (علم، تقوی، آبرو و....) او می باشد و از آنجا که تمام این رزق های مادی, معنوی در ید قدرت حق تعالی است و انسان سرسفره آماده و بی منت حق تعالی نشسته و از این روزیها بهره می برد, حیات دنیویش استمرار پیدا می کند و اگر حق تعالی بنده اش را محروم کند چه کسی می تواند رزق او را تامین کند؟ «إِنَّ اللّهَ هُوَ الرَّزّاقُ ذُو الْقُوَّةِ الْمَتینُ: همانا روزی دهنده، تنها خداست که صاحب قدرت و اقتدار ابدی است»(۸۵/ذاریات) «وَ لَوْ لا فَضْلُ اللّهِ عَلَیْکُمْ وَ رَحْمَتُهُ ما زَکی مِنْکُمْ مِنْ أَحَدٍ أَبَدًا وَ لکِنَّ اللّهَ یُزَکّی مَنْ یَشاءُ وَ اللّهُ سَمیعٌ عَلیمٌ; و اگر فضل و رحمت و عنایت خداوند، نصیبِ شما نمی شد، احدی از شما به تزکیه نفس و تقوی موفق نمی شدید، ولی این خداست که هرکه را خواهد مُهذَّب می سازد و خداوند شنوا و داناست.» 👈"وَ اِنْ خَذَلْتَنی فَمَنْ ذَا الَّذی یَنْصُرُنی؟"موضوع: عزّت و ذلّت به دست خدا 2⃣عزت، آبرومندی و شوکت و نیز ذلت و خواری انسان در دست قدرت الهی است. عزتی که خدا به بنده اش بدهد, هیچکس و هیچ قدرتی نمی تواند آن را از بنده بگیرد، وهمچنین ذلت و خواری بنده نیز به ید قدرت حضرت باریتعالی است. گر ز چشمِ همه خلق بیفتم سهل است تو مینداز که مخذول تو را ناصر نیست 👈"اِلهی اَعُوذُ بِکَ مِنْ غَضَبِکَ وَ حُلُولِ سَخَطِک"موضوع: بهترین پناه از غضب خدا، خودِ خدا 3⃣ "غضب" در مناجات امام العارفین به معنای تغییر نفسانی که به انسان نسبت داده می شود, نیست, زیرا تغییر حالت نفسانی، در ذات احدیت الهی محال است، بلکه معنای غضب خداوند، همان "عقاب و عذاب" او می باشد؛ آن هم به سبب گناهان خودِ آدمی است. گاهی انسان به دلیل انجام گناهان و غوطه ور شدن در خطاها، در ظلمت عقاب و بلای الهی گرفتار می شود. "وَ لا تَطْغَوْا فیهِ فَیَحِلَّ عَلَیْکُمْ غَضبی وَ مَنْ یَحْلِلْ عَلَیْهِ غَضَبی فَقَدْ هَویْ" در روی زمین طغیان نکنید تا خشمِ من بر شما فرود آید و هرکس موردِ غضبِ من باشد سقوط خواهد کرد. و اگر خشم و غضب الهی تبدیل به سخَط شود, یعنی به قهری که دیگر قابل آشتی نیست, غضب بسیار سخت خواهد بود و همه پل های پشت سر خراب خواهد شد. از همین رو امام علیه السلام خطاب به حق تعالی می فرماید: من به تو پناه می برم از آن لحظه ای که "غضبت" به "سخَط" یعنی قهر آشتی ناپذیر تبدیل شود.   •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا