4.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌷 مهدی جان میلاد پدر بزرگوارتان مبارک
@moassese_nooralyaghin
راه نجات در آخرالزمان در کلام امام حسن عسکری علیه السلام
🔵 امام حسن عسکری (ع) فرمودند:
🌕 کسی در آخرالزمان از هلاکت و نابودی نجات پیدا نمی کند، مگر این که خداوند او را به دعا برای تعجیل فرج و ظهور موفق بگرداند.
🌺 ولادت امام حسن عسکری علیه السلام را خدمت فرزند بزرگوارشان، حضرت مهدی ارواحنا فداه و همه شما منتظرین تبریک وتهنیت عرض میکنیم.
@moassese_nooralyaghin
15.74M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔖منبر کوتاه
🔅توصیه ویژه امام حسن عسگری علیه السلام به شیعیان
🎙استاد #پناهیان
🌹ویژه #ولادت_امام_حسن_عسگری علیه السلام✨
@moassese_nooratyaghin
1۱ آبان1401حجت الاسلام و المسلمین #رفیعی.mp3
زمان:
حجم:
5.16M
🔸حجت الاسلام و المسلمین #رفیعی
🌺 موضوع: شاخصههای شیعه حقیقی در کلام امام حسنعسکری"علیه السلام"
⏱11 آبان1401
💐ولادت با سعادت حضرت امام حسن عسکری علیه السلام، مبارک باد ✨
@moassese_nooralyaghin
••🌸•••༻﷽༺•••🌸•••
#آموزشی
#اعراب_آیات
#جلسه_صدم
✅ موضوع: اعراب آیه ۹۰ سوره بقره
👈بِئْسَمَا اشْتَرَوْا بِهِ أَنْفُسَهُمْ أَنْ يَكْفُرُوا بِمَا أَنْزَلَ اللَّهُ بَغْيًا أَنْ يُنَزِّلَ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ عَلَىٰ مَنْ يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ ۖ فَبَاءُوا بِغَضَبٍ عَلَىٰ غَضَبٍ وَلِلْكَافِرِينَ عَذَابٌ مُهِينٌ.
بِئْسَ: فعل ماضی، مبنی بر فتح. ضمیر مستتر «هُوَ»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل
ما: نکره موصوفه، مبنی بر سکون، محلا منصوب، تمییز برای فاعلِ «بئسَ».
اشْتَرَوْا: فعل ماضی، مبنی بر ضم. ضمیر متصل «واو»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل
بِ: حرف جر، مبنی بر کسر، عامل، محلی از اعراب ندارد.
ه: ضمیر متصل، مبنی بر کسر، محلا مجرور به حرف جرّ
بِهِ: جار و مجرور،متعلق به «اشتَرَوا»
أَنْفُسَ: مفعول به برای «اشتَرَوا» و منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری
هُم: ضمیر متصل، مبنی بر سکون، محلا مجرور، مضاف الیه
اَن: حرف ناصب مصدری، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد.
يَكْفُرُوا: فعل مضارع منصوب، علامت نصب حذف نون. ضمیر متصل «واو»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل
بِ: حرف جر، مبنی بر کسر، عامل، محلی از اعراب ندارد.
مَا: اسم موصول، مبنی بر سکون، محلا مجرور به حرف جرّ
بِما: جار و مجرور، متعلق به «یکفُرُوا»
أَنْزَلَ: فعل ماضی، مبنی بر فتح
اللَّهُ: فاعل و مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری
بَغْيًا: مفعول له و منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری
اَن: حرف ناصب مصدری،مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد.
يُنَزِّلَ: فعل مضارع منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری
اللَّهُ: فاعل و مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری
مِنْ: حرف جر، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد.
فَضْلِ: اسم مجرور به حرف جرّ، علامت جرّ کسره ظاهری
مِن فَضلِ: جار و مجرور، متعلق به «یُنَزِّلُ»
هِ: ضمیر متصل، مبنی بر کسر، محلا مجرور، مضاف الیه
عَلَىٰ: حرف جر، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد.
مَنْ: اسم موصول، مبنی بر سکون، محلا مجرور به حرف جرّ
عَلی مَن: جار و مجرور، متعلق به «یُنَزِّلُ»
يَشَاءُ: فعل مضارع مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری. ضمیر مستتر «هو»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل
مِنْ: حرف جر، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد.
عِبَادِ: اسم مجرور به حرف جرّ، علامت جرّ کسره ظاهری
مِن عِبادِ: جار و مجرور، متعلق به عامل مقدر، حال برای فاعل «یَشاءُ»
هِ: ضمیر متصل، مبنی بر سکون، محلا مجرور، مضاف الیه
فَ: حرف استیناف، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد.
بَاءُوا: فعل ماضی، مبنی بر ضم. ضمیر متصل «واو»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل
بِ: حرف جر، مبنی بر کسر، عامل، محلی از اعراب ندارد.
غَضَبٍ: اسم مجرور به حرف جرّ، علامت جر کسره ظاهری
بِغَضَبِِ: جار و مجرور، متعلق به «بَاءُوا»
عَلَىٰ: حرف جر، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد.
غَضَبٍ: اسم مجرور به حرف جرّ، علامت جرّ کسره ظاهری
عَلی غَضَبِِ: جار و مجرور، متعلق به عامل مقدر، نعت برای «غَضَبِِ» اول
وَ: حرف استیناف، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد.
ل: حرف جر، مبنی بر کسر، عامل، محلی از اعراب ندارد.
الْكَافِرِينَ: اسم مجرور به حرف جرّ، علامت جرّ «یاء»
لِلکافِرینَ: جار و مجرور، متعلق به عامل مقدر، محلا مرفوع، خبر مقدم
عَذَابٌ: مبتدای موخر و مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری
مُهِينٌ: نعت برای «عَذابُ» و مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (إعراب آیات بر مبنای کتاب إعرابالقرآنالکریم و کلمةاللهالعلیا)
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
•••🌸•••༻﷽༺•••🌸•••
#آموزشی
#صرف_نحو
#جلسه_صدم
✅ موضوع : «ما» واقع بعد از «نِعمَ» و «بِئسَ»
افعال «نِعمَ» و «بِئسَ» از افعال مدح و ذم هستند و باید فاعل و مخصوص به مدح یا ذم داشته باشند.
👈 اگر «ما» بعد از «نِعمَ» و «بِئسَ» واقع شود، به صورتهای زیر می آید:
🔷 معرفه تامّه، هنگامی که پس از آن چیزی نیاید یا آنکه مفرد بیاید، یعنی غیر از جمله و شبه جمله.
مثال: عَلَّمته عِلماً نِعِمّا
که مخصوص، محذوف است.
🔷 نکره، مبنی بر سکون، محلا منصوب، تمییز، هنگامی که بعد از آن جمله فعلیه بیاید.
مثال: نِعِمّا تَتَعَلَّمونَهُ
یعنی: نِعمَ شیئاً تتعلّمونه
ترکیب: نعمّا: نِعم: فعل ماضی جامد برای ایجاد مدح، مبنی بر فتح مقدر/ فاعل نعم ضمیر مستتر وجوباً،به تقدیر :هو/ ما: نکره، مبنی بر سکون، محلا منصوب، تمییز/ تتعلمونه: فعل مضارع، مرفوع به ثبوت نون، واو ضمیر متصل و مبنی، محلا منصوب، مفعولٌ به/ جمله تتعلمونه: محلا منصوب، نعت برای «ما»
✅ در آیه ۹۰ بقره، «ما» در «بِئسما اشتَروا...»، نکره است و تمییز و فاعل بئسما ضمیر مستتر «هو» می باشد.
جمله «اشتروا» نعت است برای «ما» در «بئسما»
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (برمبنای کتب موسوعه النحو و الصرف، صرف متوسطه)
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
سلام_مولای_مهربانم🌿
سرانجام در پس تمامی چشم براهی ها
در سپیده دمان یکی از این آدینه های منتظر...
تو از راه می رسی
و عطر ملیحت مشام جهان را
نوازش خواهد داد و لبخند دلربایت،
غم را از جان عالم،خواهد زدود
و طنین صدایت،در گوش خسته ی
دنیا خواهد پیچید
و چشم براهانِ بیقرار،از اندوه فراق،
نجات خواهند یافت...
روزِ آمدنت،روزِ خوبِ زندگی است...
روزِ زیبای مهر و صلح و امید و آرامش
🕊🌹أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج🌹🕊
┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄-
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin