راه نجات در آخرالزمان در کلام امام حسن عسکری علیه السلام
🔵 امام حسن عسکری (ع) فرمودند:
🌕 کسی در آخرالزمان از هلاکت و نابودی نجات پیدا نمی کند، مگر این که خداوند او را به دعا برای تعجیل فرج و ظهور موفق بگرداند.
🌺 ولادت امام حسن عسکری علیه السلام را خدمت فرزند بزرگوارشان، حضرت مهدی ارواحنا فداه و همه شما منتظرین تبریک وتهنیت عرض میکنیم.
@moassese_nooralyaghin
15.74M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔖منبر کوتاه
🔅توصیه ویژه امام حسن عسگری علیه السلام به شیعیان
🎙استاد #پناهیان
🌹ویژه #ولادت_امام_حسن_عسگری علیه السلام✨
@moassese_nooratyaghin
1۱ آبان1401حجت الاسلام و المسلمین #رفیعی.mp3
زمان:
حجم:
5.16M
🔸حجت الاسلام و المسلمین #رفیعی
🌺 موضوع: شاخصههای شیعه حقیقی در کلام امام حسنعسکری"علیه السلام"
⏱11 آبان1401
💐ولادت با سعادت حضرت امام حسن عسکری علیه السلام، مبارک باد ✨
@moassese_nooralyaghin
••🌸•••༻﷽༺•••🌸•••
#آموزشی
#اعراب_آیات
#جلسه_صدم
✅ موضوع: اعراب آیه ۹۰ سوره بقره
👈بِئْسَمَا اشْتَرَوْا بِهِ أَنْفُسَهُمْ أَنْ يَكْفُرُوا بِمَا أَنْزَلَ اللَّهُ بَغْيًا أَنْ يُنَزِّلَ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ عَلَىٰ مَنْ يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ ۖ فَبَاءُوا بِغَضَبٍ عَلَىٰ غَضَبٍ وَلِلْكَافِرِينَ عَذَابٌ مُهِينٌ.
بِئْسَ: فعل ماضی، مبنی بر فتح. ضمیر مستتر «هُوَ»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل
ما: نکره موصوفه، مبنی بر سکون، محلا منصوب، تمییز برای فاعلِ «بئسَ».
اشْتَرَوْا: فعل ماضی، مبنی بر ضم. ضمیر متصل «واو»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل
بِ: حرف جر، مبنی بر کسر، عامل، محلی از اعراب ندارد.
ه: ضمیر متصل، مبنی بر کسر، محلا مجرور به حرف جرّ
بِهِ: جار و مجرور،متعلق به «اشتَرَوا»
أَنْفُسَ: مفعول به برای «اشتَرَوا» و منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری
هُم: ضمیر متصل، مبنی بر سکون، محلا مجرور، مضاف الیه
اَن: حرف ناصب مصدری، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد.
يَكْفُرُوا: فعل مضارع منصوب، علامت نصب حذف نون. ضمیر متصل «واو»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل
بِ: حرف جر، مبنی بر کسر، عامل، محلی از اعراب ندارد.
مَا: اسم موصول، مبنی بر سکون، محلا مجرور به حرف جرّ
بِما: جار و مجرور، متعلق به «یکفُرُوا»
أَنْزَلَ: فعل ماضی، مبنی بر فتح
اللَّهُ: فاعل و مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری
بَغْيًا: مفعول له و منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری
اَن: حرف ناصب مصدری،مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد.
يُنَزِّلَ: فعل مضارع منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری
اللَّهُ: فاعل و مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری
مِنْ: حرف جر، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد.
فَضْلِ: اسم مجرور به حرف جرّ، علامت جرّ کسره ظاهری
مِن فَضلِ: جار و مجرور، متعلق به «یُنَزِّلُ»
هِ: ضمیر متصل، مبنی بر کسر، محلا مجرور، مضاف الیه
عَلَىٰ: حرف جر، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد.
مَنْ: اسم موصول، مبنی بر سکون، محلا مجرور به حرف جرّ
عَلی مَن: جار و مجرور، متعلق به «یُنَزِّلُ»
يَشَاءُ: فعل مضارع مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری. ضمیر مستتر «هو»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل
مِنْ: حرف جر، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد.
عِبَادِ: اسم مجرور به حرف جرّ، علامت جرّ کسره ظاهری
مِن عِبادِ: جار و مجرور، متعلق به عامل مقدر، حال برای فاعل «یَشاءُ»
هِ: ضمیر متصل، مبنی بر سکون، محلا مجرور، مضاف الیه
فَ: حرف استیناف، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد.
بَاءُوا: فعل ماضی، مبنی بر ضم. ضمیر متصل «واو»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل
بِ: حرف جر، مبنی بر کسر، عامل، محلی از اعراب ندارد.
غَضَبٍ: اسم مجرور به حرف جرّ، علامت جر کسره ظاهری
بِغَضَبِِ: جار و مجرور، متعلق به «بَاءُوا»
عَلَىٰ: حرف جر، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد.
غَضَبٍ: اسم مجرور به حرف جرّ، علامت جرّ کسره ظاهری
عَلی غَضَبِِ: جار و مجرور، متعلق به عامل مقدر، نعت برای «غَضَبِِ» اول
وَ: حرف استیناف، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد.
ل: حرف جر، مبنی بر کسر، عامل، محلی از اعراب ندارد.
الْكَافِرِينَ: اسم مجرور به حرف جرّ، علامت جرّ «یاء»
لِلکافِرینَ: جار و مجرور، متعلق به عامل مقدر، محلا مرفوع، خبر مقدم
عَذَابٌ: مبتدای موخر و مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری
مُهِينٌ: نعت برای «عَذابُ» و مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (إعراب آیات بر مبنای کتاب إعرابالقرآنالکریم و کلمةاللهالعلیا)
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
•••🌸•••༻﷽༺•••🌸•••
#آموزشی
#صرف_نحو
#جلسه_صدم
✅ موضوع : «ما» واقع بعد از «نِعمَ» و «بِئسَ»
افعال «نِعمَ» و «بِئسَ» از افعال مدح و ذم هستند و باید فاعل و مخصوص به مدح یا ذم داشته باشند.
👈 اگر «ما» بعد از «نِعمَ» و «بِئسَ» واقع شود، به صورتهای زیر می آید:
🔷 معرفه تامّه، هنگامی که پس از آن چیزی نیاید یا آنکه مفرد بیاید، یعنی غیر از جمله و شبه جمله.
مثال: عَلَّمته عِلماً نِعِمّا
که مخصوص، محذوف است.
🔷 نکره، مبنی بر سکون، محلا منصوب، تمییز، هنگامی که بعد از آن جمله فعلیه بیاید.
مثال: نِعِمّا تَتَعَلَّمونَهُ
یعنی: نِعمَ شیئاً تتعلّمونه
ترکیب: نعمّا: نِعم: فعل ماضی جامد برای ایجاد مدح، مبنی بر فتح مقدر/ فاعل نعم ضمیر مستتر وجوباً،به تقدیر :هو/ ما: نکره، مبنی بر سکون، محلا منصوب، تمییز/ تتعلمونه: فعل مضارع، مرفوع به ثبوت نون، واو ضمیر متصل و مبنی، محلا منصوب، مفعولٌ به/ جمله تتعلمونه: محلا منصوب، نعت برای «ما»
✅ در آیه ۹۰ بقره، «ما» در «بِئسما اشتَروا...»، نکره است و تمییز و فاعل بئسما ضمیر مستتر «هو» می باشد.
جمله «اشتروا» نعت است برای «ما» در «بئسما»
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (برمبنای کتب موسوعه النحو و الصرف، صرف متوسطه)
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
سلام_مولای_مهربانم🌿
سرانجام در پس تمامی چشم براهی ها
در سپیده دمان یکی از این آدینه های منتظر...
تو از راه می رسی
و عطر ملیحت مشام جهان را
نوازش خواهد داد و لبخند دلربایت،
غم را از جان عالم،خواهد زدود
و طنین صدایت،در گوش خسته ی
دنیا خواهد پیچید
و چشم براهانِ بیقرار،از اندوه فراق،
نجات خواهند یافت...
روزِ آمدنت،روزِ خوبِ زندگی است...
روزِ زیبای مهر و صلح و امید و آرامش
🕊🌹أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج🌹🕊
┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄-
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
توصیه امام زمان(عج) در مقابله با فتنه
حضرت در توقیع شریف به
مرحوم شیخ مفید فرمود:
...فاتقواالله جل جلاله وظاهرونا علی انتیاشکم من فنته قدانافت علیکم یهلک فیها من حم اجله ویحمی علیه من ادرک امله وهی اماره لازوف حرکتنا ومباثتکم بامرنا ونهینا والله متم نوره ولوکره المشرکون
دربرابر فتنه ها یی که به شما روی آورده ازخدابترسید و چاره فتنه هایی که به شما روی آورده ازما بخواهید عده ای دراین امتحان و فتنه، هلاک میشوند، پس مقاومت کنید همه این فتنه ها، ازنشانه های حرکت وقیام ماست و موجب امتیاز شما دربرابر اوامر ونواهی ماست بدانید علیرغم کراهت وناخشنودی کفار ومشرکین ،خداوند نورخود را تمام خواهد نمود
📚 احتجاج طبرسی/ج2/ص497
┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄-
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin