•═•••◈﷽◈•••═•
#آموزشی
#احکام_عمومی🇮🇷
#جلسه_نود_و_نهم
✅ موضوع: احکام تیمم
✅ انجام تیمم با علم به عدم ضرر وکشفخلاف
✍کسی که می داند آب برایش ضرر ندارد،چنانچه غسل کند یا وضو بگیرد وبعد بفهمد که آب برای او ضرر داشته ↪️
وضو وغسل او صحیح است.
⁉️سوال.۱
👈کسی که غسل جنابت را برای نماز صبح انجام نداده است وبه اعتقاد این که اگر غسل کند ،مریض می شود ،تیمم کرده است چه حکمی دارد؟(س۲۰۸،استفتائات )👇
ج:اگر به اعتقاد او غسل برایش ضرر دارد،تیمم اشکال نداردونماز با آن صحیح است.
⁉️سوال.۲
👈من به بیماری پوستی مبتلا شده ام ،به طوری که هرگاه غسل می کنم پوست بدنم خشک می شود حتی در صورت شستن دست وصورتم هم این خشکی به وجود می آید بنابر این مجبورم روغن به پوستم بمالم ،در نتیجه هنگام وضو به خصوص برای نماز صبح با مشکلاتی مواجه می شوم ،آیا جایز است در نمازهای صبح به جای وضو تیمم بگیرم؟👇
ج:اگر استعمال آب برای شما ضرر داشته باشد،وضو گرفتن صحیح نیست ،وباید به جای آن تیمم کنید.واگر ضرر ندارد وروغن مذکور مانع از رسیدن آب به اعضای وضو نباشد،باید وضو بگیرید واگر مانع است ومی توانید روغن را پاک نموده و وضو بگیرید وسپس روغن بزنید نوبت به تیمم نمی رسد.
•┈••✾🍃✾🍃✾••┈•
✅ نیاز آب برای حفظ جان
👈اگر انسان آبی داشته باشد ولی بترسد که اگر آب را به مصرف وضو وغسل برساند ،برای رفع تشنگی وحفظ جان در موارد ذیل به آن نیاز پیدا می کند ،باید به جای وضو وغسل تیمم نماید:👇👇
1⃣ خود او یا عیال واولاد او یا رفیقش وکسانی که با او مربوط اند مانند نوکر وکلفت از تشنگی بمیرند یا مریض شوند یا به قدری تشنه شوند که تحمل آن مشقت دارد.
2⃣ حیوانی مانند اسب و قاطر که معمولا برای خوردن سرش را نمی برند ،اگر چه حیوان مال خودش نباشد (ایات عظام گلپایگانی، صافی وفاضل:حیوانی که مال خود اوست)
3⃣ کسی که حفظ جان او واجب است به طوری تشنه باشد که اگر انسان آب را به او ندهد ،تلف شود.
✅ ادامه دارد.....
📚توضیح المسائل مراجع عظام
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
سلام مولای سوگوارمان ، مهدی جان
به نام نامی اتان آغاز می کنیم روضه ی مادرتان را و در سایه ی معطر شال عزایتان و به برکت اشک های مقدستان و به احترام قلب داغدارتان و ... تنها به نیت ظهور روشنتان ، قدم در خیمه عزای بانوی دو عالم می گذاریم ...
رخصت دهید که در خیل عزاداران ، وارد شویم ...
┄┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
9.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#اجرک_الله_یا_صاحب_الزمان
▪️ناحلة الجسم یعنی...
نحیف و دل شکسته میری
جوونی اما مادر پیری ...
#بحق_الزهرا_اللهم_عجل_لولیک_الفرج
@moassese_nooralyaghin
*•═•••🌸🍃﷽🌸🍃•••═•*
#معرفتی
#سلسه_جلسات_معرفتی
#قسمت_اول
✍معنی عبارت "و سر المستودع فیها " در صلوات بر حضرت فاطمه (س)
⬅️ سرّ در عالم
↩️هیچ شیئی در عالم وجود نیست مگر آن که دارای ظاهری و باطنی است.
👈ظاهرش همان است که برای همه انسانها قابل درک است و باطنش آن چیزی است که جز دارندگان عقلهای فروزان، که به ظاهر امور بسنده نکرده و از آن به عنوان راهی برای رسیدن به باطن و حقیقت استفاده میکنند، از عهدة درک آن برنمیآیند. ایشان همانانی هستند که قرآن کریم از ایشان از عنوان اهل تفکر، تدبر، تعقل و صاحبان خرد نام برده است.
✨معنای رایج «سرّ» عبارت از چیزی است که پیچیده و در نتیجه پوشیده باشد. چنین چیزی وجود [خارجی] ندارد، زیرا تمام آنچه در عالم طبیعت است، ظاهر میباشد یا حداکثر آن که غالب انسانها به دنبال آن نیستند؛ مانند معادنی که بیش از میلیونها سال در درون زمین مخفی بود و مردم به آن توجهی نداشتند اما همین که متوجه آن شدند ودربارهاش به جستوجو و کاوش پرداختند به آن دست یافتند. این وصف دربارة سایر امور علمی و فکری نیز وجود دارد و تنها تفاوت در رسیدن یا نرسیدن افراد [به حقیقت سرّ] است.
بنابراین ممکن است مطلبی نسبت به شخص زید که به واقع امر آگاه نیست، سرّ باشد اما نسبت به عمرو که نسبت به آن امر آگاهی یافته است، سرّ نباشد.همچنین ممکن است مسئلهای برای یک شخص در یک زمان معین سر باشد اما در زمان دیگرنباشد.
⬅️ مصادیق ظاهر و باطن
↩️از بارزترین اموری که دارای ظاهر و باطن است میتوان موارد زیررا نام برد:
1. خداوند متعال: او ظاهر و باطن است چنان که خود فرموده است:
👈هو الأوّل و الآخر و الظّاهر و الباطن و هو بکلّ شیءٍ علیمٌ. اوست اول و آخر و ظاهر و باطن، و او به هر چیزی داناست.
این دو اسم ـ ظاهر و باطن ـ به وجوه متعددی تفسیر شده است که
👌مهمترین آن عبارت است از اینکه، خداوند متعال به وسیلة آیاتش،که آنها را در موارد قدرت و آثار حکمت خویش آشکار ساخته، ظاهراست در حالیکه از وجه کنه و حقیقت ناپیدایش باطن است.
2.قرآن کریم: از رسول خدا(ص) روایت شده است که فرمودند:
هیچ آیهای در قرآن نیست مگر آن که دارای ظاهر و باطنی است.
3.امامان(ع): ائمه اطهار(ع) دارای ظاهر و باطناند. ظاهرشان عبارت از اعمالی ظاهری است که در ارتباط با افراد بشر و در تعامل با انسانها از ایشان صادر شده و باطنشان عبارت از حقیقت ایشان است که آن را جز کسی که خدا او را برای این امر برگزیده باشد، نمیتوانددرک نماید.
⬅️ روایات شریف بعضی از اسرار [امامت] و مهمترین آن را چنین برشمردهاند:
🍃الف) امامان(ع) دارای [مقام] ولایت تکوینی و تشریعی هستند؛
🍃ب) امامان(ع) دارای مقام محمود، که دیگری را امکان وصول بدان نیست، هستند؛
🍃ج) نزد امامان(ع) علم مکنون مخزون، معارف الهی، اسم اعظم[خداوند] و علوم والای دیگری موجود است؛
🍃د) نزد امامان(ع) اسرار قرآن کریم موجود است، بلکه ایشان خود،سرّ قرآناند؛ و روایات مبارکی وجود دارد که مشتمل بر بیان بخشی
◀️از این اسرار عجیب است، که توجه شما عزیزان را به بعضی از آنهاجلب میکنیم.
⬅️ از پیامبر اکرم(ص) روایت شده که به حضرت علی(ع) فرمودند:
↩️ای علی، خداوند به من فرمود: ای محمد، من علی را همراه دیگر انبیا ـ باطناً ـ ولی همراه تو ـ ظاهراً ـ مبعوث نمودم.
⬅️از همان حضرت(ص) روایت شده است که فرمودند:
👈ظاهر من نبوت و باطن من ولایت است. ظاهرم، نبوت و باطنم غیبی است که قابل درک نیست.
⬅️ آن حضرت(ص) میفرماید:
فاطمه، حوری انسانی است.
همانا در رابطه با هر یک از شرایط حضرت فاطمه زهرا(س)
⬅️اسرار ویژهای وجود دارد؛
سری در خلقت ایشان از طعام بهشتی،
سری در حمل حضرت در شکم مادر،
سری در ازدواج با امام امیرالمؤمنین علی(ع)،
سری در ولادت دو امام همام حسنین(ع) توسط آن حضرت،
و سرّی در شهادت و تدفین آنحضرت.
👈از اینجاست که در دعا میخوانیم:
🍃اللّهمّ إنّی اسألک بحقّ فاطمة و أبیها و بعلها و بنیها و السرّالسمتودع فیها.
خداوندا از تو درخواست میکنم به حق فاطمه و پدرش، شوهر وفرزندانش و آن سرّ به ودیعت نهاده شده در او.
این مطلب ادامه دارد
┄┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
••🌸•••༻﷽༺•••🌸•••
#آموزشی
#اعراب_آیات
#جلسه_صد_و_پنجم
✅ موضوع: اعراب آیه ۹۵ سوره بقره
👈 وَلَنْ يَتَمَنَّوْهُ أَبَدًا بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ وَ اللَّهُ عَلِيمٌ بِالظَّالِمِينَ.
و آنان هرگز مرگ را به سبب گناهانی كه مرتكب شدهاند آرزو نمیكنند؛ و خدا به ستمكاران داناست.
وَ: حرف استینافیه، مبنی بر فتح، غیر عامل، محلی از اعراب ندارد.
لَن: حرف نفی، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد.
یتمنَّوا: فعل مضارع منصوب، علامت نصب حذف نون. ضمیر متصل و بارز «واو» مبنی، محلا مرفوع، فاعل
هُ: ضمیر متصل، مبنی، محلا منصوب، مفعولٌ به
ابداً: ظرف زمان، مفعول فیه و منصوب، علامت نصب فتحه، متعلّق به «یتمنّوا»
بِ: حرف جر، مبنی بر کسر، عامل، محلی از اعراب ندارد.
ما: اسم موصول، مبنی بر سکون، محلا مجرور به حرف جر
بما: جار و مجرور، متعلق به «یتمنّوا»
قدّمت: فعل ماضی، مبنی بر فتح
ایدی: فاعل و مرفوع، علامت رفع ضمه مقدر (لِلثِّقَل)
هُم: ضمیر متصل، مبنی، محلا مجرور، مضاف الیه
وَ: حرف استیناف یا حالیه، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد.
اللهُ: اسم جلاله، مبتدا و مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری
علیمٌ: خبر و مرفوع، علامت رفع ضمه
بِ: حرف جر، مبنی بر کسر، عامل، محلی از اعراب ندارد.
الظالمین: اسم مجرور به حرف جر، علامت جر «یاء»
بالظالمین: جار و مجرور، متعلق به «علیمٌ»
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (إعراب آیات بر مبنای کتاب إعرابالقرآنالکریم و کلمةاللهالعلیا)
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
•••🌸•••༻﷽༺•••🌸•••
#آموزشی
#صرف_نحو
#جلسه_صد_و_پنجم
✅ موضوع: مضارع منصوب
👈هرگاه عوامل نصب بر سر فعل مضارع بیاید، آن را منصوب مینماید؛
عوامل نصب به دو دسته «ناصب بالذات» و «ناصب به أن مقدر» تقسیم میشود.
🔹عوامل ناصب بالذّات:
حروف «اَنْ ، لَنْ ، كَيْ ، اِذَن» از عوامل ناصب بالذّات هستند و فعل مضارع را منصوب میکنند.
۱. أنْ
مثال: « اُريدُ اَنْ تكونَ عاقلاً »
📌 اگر « اَنْ » بعد از فعل مفيد علم و يقين بيايد حرف مشبهةٌ بالفعل مخفّفه از «اَنَّ» ثقیله است و اسم آن محذوف است و فعل مضارع، خبر آن است، در اين صورت منصوب نيست.
مثال: «عَلِمتُ اَنْ ترجِعُ عندي» .
به تقدیر: عَلِمتُ اَنَّهُ ترجعُ عندی
(یقین دارم که تو نزد من بر میگردی.)
۲. لَنْ
به معنی «هرگز» و نفی ابد را می رساند. فعل مضارع را منصوب و منفي می کند.
مثال: لَنْ يَجُودَ البخيلُ.
(هرگز بخيل بخشيده نمي شود.)
۳. كَيْ (لِكَيْ)
عامل نصب مضارع و براي بيان تعليل است.
مثال: اِجْتَهِدْ کَیْ (لِكَيْ) تَنجَحْ
(بكوش تا رستگار شوي.)
۴.اِذَنْ
حرف جواب و جزاء است و در آن واحد هم جواب است و هم جزاء که توضیحاتش به این قرار است :
مثال۱: متکلم: اَنا اَزورُکَ … پاسخ: أِذَن اُکرِمَکَ
زیارتت میکنم … در آن هنگام تو را گرامی میدارم.
مثال۲ : اَنا اَزورُکَ اِذَن تُکرِمَنی
زیارتت میکنم و تو در آن هنگام مرا اکرام میکنی.
👈 جمله ای که «إذَن» در آن قرار گرفته است جزاء و پاداش برای مضمون جمله ماقبل است. البته این با جزاء که در شرط و جزاء می باشد، متفاوت است.
مثال۳ : «اِنْ تََاتَني اِذَنْ اُكْرِمَكَ»
(اگر پیش من بیایی در این صورت تو را گرامی می دارم.)
📌 از جهت عمل براي «اِذَن» چند شرط است:
۱_ به معني استقبال باشد .
۲_ در صدر جواب واقع شود .
۳_ بين «اذن» و فعل مضارع كلمه اي فاصله نشود، غیر از حرف نفی و قسم
مثال ۱: و اِذَن لا یلبَثوا خَلفَکَ
(بنابر این پشت سر تو درنگ نمی کنند.)
مثال ۲: اِذَن وَ اللهِ نَرمیَهُم بِحَربٍ
(بنابراین به خدا قسم آنان را در جنگی می افکنیم.)
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
✅ در آیه ۹۵ بقره، حرف «لن» فعل مضارع را منصوب و منفی کرده است و علامت نصب آن حذف «نون» است: لَن یَتَمَنّوا
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (برمبنای کتب موسوعه النحو و الصرف و الأعراب )
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin