بخش_دوم
💫استاد محترم آل مرتضی در ادامه بحث جری وتطبیق و سه موضوع دیگر مرتبط با آن یعنی «جرح وتعدیل» ، «تنقیح مناط» و «سبر و تقسیم» بیاناتی به شرح زیر ارائه نمودند
⬅️جرح وتعدیل
.❇️جرح وتعدیل قاعده ای درعلم الحدیث است برای بررسی اسناد حدیث جهت شناخت راویان
👈«جرح» در اصطلاح ذكر معايبى از راوى است كه موجب خلل در عدالت يا حفظ و ضبط وى گردد به نحوى كه
روايت او را از اعتبار ساقط يا آن را تضعيف كند.
مانند: فلانٌ كذّابٌ، مضطرب الحديث، غالٍ و...
👈«تعديل» در اصطلاح توصيف راوى است به اينكه امرى مخلّ به دين و مروّت وى ازاو ظاهر نشده و اينكه وى عادل است و خبر و شهادتش قابل قبول است، مانند: فلانٌ عدلٌ، ثقةٌ، حجةٌ و... (ر.ك: مقباس، ج ۶، ص ۸۸
⬅️تنقیح مناط
❇️تنقیح یعنی پاکیزه ساختن شاخههای ریز و صاف کردن آنها و در اصطلاح یعنی کنار گذاشتن صفاتی که دخلی به حکم ندارد یعنی الغاءخصوصیات با تکیه به دلایل عقل و قطعی مانند الغاءخصوصیت زن یا مرد بودن در دریافت احکام عبادی یا معاملاتی، صرف انسان بودن برای حاکم شرع ملاک است.
⬅️سبر و تقسیم
❇️سبر یعنی آزمودن و تقسیم یعنی جمع کردن و بررسی علتها و انتخاب علت معتبر از بین آنها.
سبر و تقسیم از مباحث حجیت بوده و برهانی برای بدست آوردن علت حکم، است.
👈سبر و تقسیم دراصطلاح یعنی گردآوری صفاتی که مجموعه علتها هستند و با ارزیابی این صفات و علتها و حذف بعضی از آنها و انتخاب اوصافی که از نظر دلایل عقلی صلاحیت دارند.
🌠استادآل مرتضی فرمودند جری و تطبیق درحقیقت شبیه تنقیح مناط وسبر وتقسیم در اصول فقه است. روایات رسیده را باید با دقت و دلیل مورد بررسی قرار داد و حکم مشابه را تسری داد. به عنوان مثال وقتی علما بخواهند درباره موضوعی حکمی صادرکنند روایات وارده را درباره این موضوع خاص جمع آوری کرده بعد آن را با دقت وبررسی مورد آزمایش عقل قرار داده حکم مشابه را انتخاب کرده اگرمنطبق بر قرآن و روش اهل بیت علیهم السلام بودحکم را صادرمی کنند.
💥در ادامه چنین بیان داشتند که کل آیات قرآن بر همه زمانها جاری است واین برگرفته ازمکتب اهل بیت علیهم السلام است که تک تک آیات الهی قابل انطباق است وعقل هم برآن صحه می گذارد اگر قرآن کامل نخوانیم وبر معانی وتفسیر آیات تسلط نداشته باشیم نمی توانیم بهره کافی ببریم واعمال خود را برآن منطبق کنیم علم کم و سطحی نمی تواند جوابگو باشد قدرت قانع کردن ندارد
🍃 «العلم سِلاحُ المُؤمِنِ» علم سلاح مؤمن است
💥وهمچنین اگرانسان درعلم وایمان وعمل ضعیف باشد «مَيِّتُ الأحياءِ» می شود یعنی دچار دلمردگی شده دیگر به عبادت وارتباط با خدا عشق وعلاقه نشان نمی دهدواز عبادات خویش هم لذتی نمی برد.
سعی کنیم کمالات خود رابا توجه به الگوهای بسیارباارزشی که داریم درزمینه های مختلف افزایش داده ودرصفات وفضایل چون علم، حیا وانفاق و عبادت.. کمی خود را شبیه حضرت زهرا (ع)و ائمه اطهار (ع) کنیم.
✨«اللهم امْنُنْ عَلَيْنَا بِالنَّشَاطِ وَ أَعِذْنَا مِنَ الْفَشَلِ وَ الْكَسَلِ وَ الْعَجْزِ وَ الْعِلَلِ وَ الضَّرَرِ وَ الضَّجَرِ وَ الْمَلَل»
خدایا سرزندگی و کوشایی را به ما هدیه کن و از سستی، تنبلی، ناتوانی، بهانهآوری، زیان، دلمردگی و ملال، ما را محفوظ دار🤲
میزان الحکمه، ج11، ص5184
@moassese_nooralyaghin
موسسه نورالیقین
مرکزتخصصی تفسیر علوم قرآنی
🍃✨🍃✨🍃✨🍃✨🍃
•═•••◈﷽◈•••═•*
#حفظ_قرآن_کریم
#آموزشی
#جلسه_صدوششم
✨ده روز های طلایی
✳️ اگر تا یک مدت برنامه ها متوقف شود، شروع دوباره برنامه سخت خواهد بود ، چون عادتی که برای انجام برنامه ها ایجاد شده بود از بین رفته است
✳️ اگر میخواهید دوباره عادت انجام برنامه را در خود ایجاد کنید به این نکته توجه کنید که عادت ها در سه دوره 10 روزه ایجاد و ثبت می شوند.
✳️ ده روز اول، روزهای تحمل ناپذیر هستند. فرقی نمی کند چه عادتی را می خواهید در خود ایجاد کنید،
✳️ا ده روز اول روزهای بسیار سختی اند.
✳️ ده روز دوم را ده روز نسبتا سخت می گویند. دیگر تحمل ناپذیر نیست و شاید راحت تر شده است اما باز هم کمی سخت است.
✳️ ده روز سوم را توفق ناپذیر می گویند. ده روزی است که می توانید با قدرت جلو بروید و دیگر هیچ چیز نمی تواند مانع شما شود. در این مرحله دیگر عادت جدید درون تان تثبیت می شود.
✳️ اگر بتوانید سه هفته اول را تحمل کنید و به عادت های جدید و انجام آنها پایبند باشید، مطمئنا برنامه تان را بعد از آن به صورت خودکار انجام می دهید.
منبع: کانال حفظ قرآن
📌توجه : انتشار مطالب اختصاصی این کانال با ذکر منبع، بلامانع است.
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
@moassese_nooralyaghin
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
#سلام_مولا_جانم
من هر صبح
به آستان مقدست سلام می کنم
و از امواج بهشتی پاسخت
سرشار از امید می شوم.
من پاسخ پدرانه ی تورا با ذره ذره ی
وجودم احساس می کنم...
من با تو نفس می کشم،
با تو زندگی می کنم،
شکر خدا که تو را دارم
🌤أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ الفَرَج
┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
8.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
علت اصلی استغفار!
سخنران استاد پناهیان
@moassese_nooralyaghin
✍ ارتباط فاطمیه و مهدویت (۹)
🔵 ثمره های فاطمیه وخون فاطمه سلام الله علیها
⚫️ یکی از ثمره های فاطمیه و خون فاطمه ی زهراء سلام الله علیها، رسیدن به معرفت امام است
🔹 فاطمیه، یعنی فصل اندیشیدن به این مطلب که مگر امامت چیست که باید خون تنها یادگار سیدالمرسلین که مزد رسالت بود در راه دفاع از آن ریخته شود...
🔹 در معرفی امام و جایگاه امامت، بهترین تعبیر،،، سخن فاطمه ی زهرا سلام الله علیهاست
🕋«مَثلُ الْامامِ مَثَلُ الْکعْبَةِ، اذ تُوْتی وَ لَا تَأْتِی»؛
«امام همچون کعبه است که باید به سویش حرکت کنند و بیایند ، نه این که او به جانب مردم بیاید.
🔹 همه پرسش در این بخش است مگر چه مشابهتی بین امام و کعبه وجود دارد که حضرت را به این باور عملی رسانده بود که برای حراست از مقام ولایت از جان هزینه کند؟؟؟
⚡️ ان شاءالله در چند پیام آینده شباهت های بین کعبه و امام را تقدیمتان خواهیم کرد.
شاید به این باور برسیم که ما باید با تمام وجود بسوی امام برویم.
لباس،، مذلت گناه و تمام دلبستگی ها را از تن و جانمان بیرون کنیم.
🌷 لباس احرام بپوشیم و قصد خیمیه ی حجت خدا را کنیم و کمتر صدا بزنیم آقا بیا،،، که اوست کعبه ی تمام عالم و سال هاست منتظر آمدن ماست
@moassese_nooralyaghin
┅═✼🌺 ﷽ 🌺✼═┅
#آموزشی
#تفسیر_عمومی
#سوره_توبه
#جلسه_صد_یک
✅ موضوع :سوگند های دروغین
وَیَحْلِفُونَ بِاللَّهِ إِنَّهُمْ لَمِنْکُمْ وَمَا هُمْ مِنْکُمْ وَلَکِنَّهُمْ قَوْمٌ یَفْرَقُونَ ؛ و به خدا سوگند یاد مى کنند که آنان قطعا از شمایند در حالى که از شما نیستند لیکن آنان گروهى هستند که مى ترسند.(۵۶/توبه)
⁉️علت متوسل شدن منافقان به سوگند دروغ چیست؟
✍منافقان که همواره اظهار ایمان می کردند و کفر باطنی خود را پنهان میکردند، برای صحت گفتار و کردار خودقسم دروغ می خوردند. در سوره توبه به موارد متعددی از قسمهای دروغ آنها اشاره شده است از جمله:
1⃣ وَیَحْلِفُونَ بِاللَّهِ إِنَّهُمْ لَمِنْکُمْ وَمَا هُمْ مِنْکُمْ وَلَکِنَّهُمْ قَوْمٌ یَفْرَقُونَ . آنها به خدا سوگند می خوردند که از شما هستند در حالی که نه از شما هستند و نه در چیزی با شما موافقند و گروهی هستند که به شدت خود را از شما دور نگاه میدارند و ترس دارند. آنان به خاطر امنیت کفر خود را پنهان میدارند وبرای حفظ زندگی خود به دروغ اظهار ایمان میکنند.
🔰"یفرقون "از ماده "فرق " بر وزن" شفق " به معنى شدت خوف و ترس است ، راغب در کتاب مفردات مى گوید: این ماده در اصل به معنى تفرق، جدائى و پراکندگى است. گوئى آنچنان مى ترسند که مى خواهد قلبشان از هم متفرق و متلاشى گردد .
در واقع منافقان چون تکیه گاهى در باطن ندارند همواره گرفتار ترس و وحشتى عظیم هستند و به خاطر همین ترس و وحشت هیچگاه آنچه در باطن دارند اظهار نمى کنند، و چون از خدا نمى ترسند از همه چیز مى ترسند و دائما درحال وحشت به سر مى برند، در حالى که مؤمنان راستین در سایه ایمان آرامش و شهامت خاصى دارند .
2⃣ یَحْلِفُونَ بِاللَّهِ لَکُمْ لِیُرْضُوکُمْ وَاللَّهُ وَرَسُولُهُ أَحَقُّ أَنْ یُرْضُوهُ إِنْ کَانُوا مُؤْمِنِینَ (۶۲/توبه) براى (اغفال) شما به خدا سوگند یاد مى کنند تا شما را خشنود گردانند در صورتى که اگر مؤمن باشند (بدانند)سزاوارتر است که خدا و فرستاده او را خشنود سازند .
🔰روشن است که هدف آنها از این سوگندها، بیان حقیقت نیست، بلکه مى خواهند با فریب و نیرنگ چهره واقعیت را در نظرتان دگرگون جلوه دهند، و به مقاصد خود برسند، و گرنه اگر هدف آنها این است که واقعا مؤمنان راستین را از خود خشنود سازند، لازم تر این است که خدا و پیامبرش را راضى کنند، در حالى که آنها با اعمالشان خدا و
پیامبر را به شدت ناراضى کردند .
⁉️ کاربرد ضمیر به صورت مفرد در عبارت" وَاللَّهُ وَرَسُولُهُ أَحَقُّ أَنْ یُرْضُوهُ " اشاره به چه حقیقت مهمی دارد؟
🔰در جمله "وَاللَّهُ وَرَسُولُهُ أَحَقُّ أَنْ یُرْضُوهُ "چون سخن از خدا و پیامبردر جمله در میان است قاعدتا باید ضمیر به صورت تثنیه آورده شود، ولى با این حال ضمیر مفرد به کار رفته است (منظور ضمیر"یرضوه "مى باشد) این تعبیر در حقیقت اشاره به این است که رضایت پیامبر (صلی الله وعلیه وآله) از رضایت خدا، جدا نیست ، و او همان را مى پسندد که خدا مى پسندد، و به تعبیر دیگر این اشاره به حقیقت توحید افعالى است ، چرا که پیامبر( صلی الله وعلیه وآله) در مقابل خدا از خوداستقلالى ندارد، و رضا و غضب او همه به خدا منتهى مى شود، همه براى او و در راه او است.
┅═✼🌺🌸🌺✼═┅
📌برگرفته از بیانات استاد ارجمند حسینی آل مرتضی در کلاس تفسیر عمومی طرح جامع رضوان(تفسیر کل قرآن کریم برمبنای تفاسیر المیزان،نمونه،نور،ونسیم حیات)
📌توجه هر گونه نشر وکپی برداری ازو تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال،اشکال شرعی دارد.
🌺مؤسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر وعلوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
سلام مهدی جانم
.
مامنتظرلحظہدیداربھاریم!
آرامکنیدایندلِطوفانےمارا...
عمریستهمہدرطلبوصلتوهستیـم
پایانبدهـاینحالِپریشانےمارا..
#السَّلامُعَلَيْكَيَا
حُجَّةاللّٰهِفِىأَرْضِهِ✋🏻
صَدْ ݜُڪرْ کہ اݫ ٺبآر زهڔاٮیم
┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin