eitaa logo
کانال خادمان قرآن و عترت نورالیقین
1.1هزار دنبال‌کننده
6.6هزار عکس
2هزار ویدیو
54 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🌸 هزار خورشید هم که طلوع کند ، هزار ماهتاب هم که نور بیفشاند ، هزار ستاره هم که نگین آسمان باشد ، هزار بهار هم که از راه برسد ، هزار طاق رنگین کمان هم که جلوه گری کند ... بازهم دلم تنها به تو گرم است و جانم به نسیم یاد تو زنده است و قلبم در انتظار تو طپنده است ... 🌤أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج🌤 ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
◀️ اِلهى فَلَمْ اَسْتَیْقِظَ اَیامَ اغْتِرارى؛ شِكوه از خواب طولانى» ⬅️ زرق و برق‏هاى فریبنده دنیا و وسوسه‏ هاى دل فریب نفسانى، مى‏توانند آدمى را تا آنجا در خوابى خوش و عمیق فرو برند كه حتى تكان‏هاى شدید حوادث ومصائب زندگى و بیمارى‏ها و شدیدترین مواعظ نیز نتوانند او را از این خواب غفلت بیدار نمایند. ↩️ به فرموده حضرت رسول صلى‏ الله‏ علیه‏ و‏آله ، تنها، حادثه بزرگ مرگ، آنها رااز این خواب گران برخواهد انگیخت. چنانچه فرمود: 👈«اَلنّاسُ نیامٌ فَاِذا ماتُوا انْتَبَهُوا؛مردم در خوابند، پس زمانى كه مردند، بیدار خواهند شد». ◀️ «اِلهى وَ اَنا عَبْدُكَ وَ ابْنَ عَبْدِكَ؛ اظهار عبودیت و توسل به كرم خداوندى» ⬅️ بالاترین افتخار براى آدمى آن است كه به مقام «عبودیت» در برابر معبودش برسد، و «عبد» او باشد. ↩️ على علیه‏السلام در این زمینه مى‏فرماید: اِلهى كَفى بى فَخْراً اَنْ تَكونَ لى رَبّاً وَ كَفى بى عِزّاً اَنْ اَكونَ لَكَ عَبْداً اَنْتَ كَمااُحِبُّ فَاجْعَلْنى كَما تُحِبُّ. پروردگارا همین افتخار، مرا بس كه تو پروردگار من باشى و همین عزت مرابس كه من عبد و بنده تو باشم، تو همان گونه‏اى كه من مى‏پسندم، مرا نیز آنگونه قرار ده كه تو مى‏پسندى. عاشقان كشته سوداى تو اند      داغ بر دل به تمناى تواند رسته از خود ز پرستندگیت      خواجگى یافته از بندگیت 👈👈همچنین امام صادق علیه‏السلام در مقام بیان بركات «عبودیت» و چگونگى تحقق عبودیت مى‏فرماید:  ✨اَلْعُبُودِیَّةُ جَوهَرَةٌ كَنْهُها الرُّبوبیَّةُ... وَ تَفْسیرُ الْعُبُودِیَّةُ بَذْلُ الْكُلِّ، وَ سَبَبُ ذلِكَ مَنْعُالنَّفْسِ عَمّا تَهْوى، وَ حَمَلُها عَلى ما تَكْرَهُ، وَ مِفْتاحُ ذلِكَ تَرْكُ الرّاحَةِ وَ حُبُّالْعُزْلَةِ وَ طَریقُهُ الافتِقارِ اِلَى اللّه‏ِ تَعالى. عبودیت و بندگى خداوند، گوهرى است كه حقیقت آن، رسیدن به ربوبیت وشبیه پروردگار شدن است... عبودیت عبارت از بخشیدن همه چیز یا گذشتن از همه چیز ـ در راه خدا ـ مى‏باشد و این صفت هنگامى براى انسان تحقق پیدامى‏كند كه نفس خود را از هوى و هوس باز دارد و نفس را با انجام كارهایىوادار بكند كه اكراه دارد ـ ⚡️مثل عبادت خداوند، انفاق، ایثار و مانند آنها ـ ؛كلید تسلط بر نفس این است كه راحتى و آرامش را از خود بگیرد و در راهخداوند جهاد و كوشش كند و گوشه نشینى اختیار كند ـ در ظاهر و بر حسبوظیفه در میان مردم باشد. اما در باطن و قلب خویش همواره با خدا باشد ـ وبالاخره اینكه در پیشگاه خداوند خویش اظهار فقر و تهى دستى نمایند. 👌متوسل شدن به كرم خداوند نیز خود از ابزار استجابت دعا مى‏باشد، زیرا هيچ خواهنده‏ اى، به تعبیر «سعدى» از این در «بى مقصود» و بدون برآورده شدن حوائج، برنخواهد گشت. كرمش نامتناهى نعمش بى پایان      هیچ خواهنده از این در نرود بى مقصود ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
*•═•••◈﷽◈•••═•* «وَلَا تَتَمَنَّوْا مَا فَضَّلَ اللَّهُ بِهِ بَعْضَكُمْ عَلَىٰ بَعْضٍ ۚ لِّلرِّجَالِ نَصِيبٌ مِّمَّا اكْتَسَبُوا وَلِلنِّسَاءِ نَصِيبٌ مِّمَّا اكْتَسَبْنَ وَاسْأَلُوا اللَّهَ مِن فَضْلِهِ إِنَّ اللَّهَ كَانَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمًا؛ برتریهایى را که خداوند براى بعضى از شما بر بعضى دیگر قرار داده آرزو نکنید. مردان به سبب آنچه به دست مى آورند نصیبى دارند، و زنان نیز نصیبى. و از فضل خدا، استمداد جویید. زیرا خداوند به هر چیز داناست»(نساء، ۳۲). ✅ موضوع: تعلیل نهی از تمنا ❓نهی از تمنای باطل چگونه تعلیل می شود؟ ✍ در عبارت ولاتَتَمَنَّوا ما فَضَّلَ اللهُ بِهِ بَعضَكُم عَلی بَعض به اصل قضا و قدر الهی اشاره شده است و در جمله لِلرِّجالِ نَصيبٌ مِمَّا اكتَسَبوا ولِلنِّساءِ نَصيبٌ مِمَّا اكتَسَبن بيان می‌دارد كه كار و كوشش لازم است. ⬅️ قضا و قدر الهی سرانجام موافق هم می‌شوند؛ ولی قضا و قدر دو چيزند: ◀️ قضا اصل ثابت است: 👈 قضای الهی به صورت اصل كلی و جامع تصويب می‌شود؛ مانند اينكه هركس كوشش علمی و عملی داشت به مقصد می‌رسد؛ ◀️ قدر تغييرپذير است: 👈 قدر الهی اين است كه فلان شخص اگر فلان راه علمی يا عملی را بپيمايد، به فلان مقام و درجه و نعمت می‌رسد و اگر شرايط را تغيير دهد يا موانع را دگرگون كند به چيز ديگر يا جای ديگر می‌رسد. ◀️ خداوند می‌داند كه فلان شخص شرايط را تغيير می‌دهد يا نه: 👈 خداوند می‌داند كه او با حسن اختيار يا سوء اختيارش چه چيزی را برمی‌گزيند، لذا همان را در لوح محفوظ برای وی می‌نگارد، بنابراين قضا و قدر الهی و آزادی در گزينش كار، هر دو حق اند. ◀️ نتيجه كارهای آن شخص هرچند برای وی معلوم نيست برای خداوند معلوم است. ◀️ همان نتيجه را خداوند به عنوان قدرِ موافق با قضا تدوين می‌فرمايد. راه كسب باز است و هر كس بكوشد، بهره مند می‌شود، پس نبايد تمنّی باطل داشت كه نعمت از ديگران ستانده و به فرد بيكار داده شود. بر اين اساس، جمله لِلرِّجالِ نَصيب... می‌تواند دليل نهی از تمنّی باطل باشد. 🔸 گفتنی است كه حرف «من» در مِمَّا اكتَسَبوا و مِمَّا اكتَسَبن برای تبعيض است و نشان می‌دهد كه گاهی كسب به سود انسان (زن و مرد) است و گاهی از كار و كوشش خود بهره كامل نمی‌برد؛ مقداری خسارت است (زيرا انسان عادی به همه شرايط و موانع آگاه نيست) و اندازه‌ای سود. 🔸 البته در مسائل معنوی، انسان از همه كارهايش بهره می‌برد، از اين رو فرمود: 💥 واَن لَيسَ لِلاِنسانِ اِلاّما سَعي واَنَّ سَعيَهُ سَوفَ يُري ثُمَّ يُجزاهُ الجَزاءَ الاَوفي. ┄┄┄┅••✻••┅┄┄┄ برگرفته از بیانات استاد ارجمند حسینی آل مرتضی در کلاس تفسیر تخصصی طرح مشکات(تفسیر سوره نساء بر مبنای تفاسیر المیزان، تسنیم و مجمع البیان به همراه شرح دقیق و گسترده اصطلاحات) 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
الســـــــــــــلام علیکــــــــ یامـولانا یا صـاحب الزمـان (عج) سلام حضرت صاحب، مهدے جان⁦ صبح دمید و من به اذن نگاه بهارےات دوباره روییدم و در آسمان محبت بهشتےتان به امید عنایت تان بال گشودم که شما واسطه‌ے آسمان و زمینے و من به یُمن ِنفس هاے شماست که روزے میخورم پس از کاستے ها چه باک وقتے رزقم به دست کریمانه‌ے شماست ؟... در افق آرزوهایم تنها«أللَّھُمَ ؏َـجِّلْ لِوَلیِڪْ ألْفَرَج»را میبینم... ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍ استاد فاطمی‌نیا: گناهکار چند نوع است. عده‌ای گناه می‌کنند، بعد ناراحت و پشیمان می‌شوند. سوز و گداز دارند. توبه می‌کنند و هرگز فکر نمی‌کنند که روزی این توبه را بشکنند؛ اما دوباره می‌شکنند. دوباره، سه باره، ده باره. در حدیث داریم که این فرد اگر در تمام توبه شکستن‌ها سوز و گداز واقعی داشته باشد، در نهایت بر شیطان پیروز می‌شود. اما اگر نه؛ دفعه‌ اوّل سوز و گداز داشت، دفعه‌ دوم کم‌تر، دفعه‌ سوم کم‌تر و اگر برایش معمولی شد؛ او طعمه‌ شیطان می‌شود. شدیدترین گناه، گناهی است که صاحب آن، آن را کوچک بشمارد. @moassese_nooralyaghin
5.24M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✍ کار امام_زمان ارواحنا فداه با چه جور آدمهایی راه میفته؟! چرا حضرت ظهور نمیکنند؟ 🔸 استاد پناهیان @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا