1.01M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#سلام_صبحگاهی
🌷 السَّلامُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الْعَلَمُ الْمَنْصُوبُ وَ الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ وَ الْغَوْثُ وَ الرَّحْمَةُ الْوَاسِعَةُ وَعْدا غَيْرَ مَكْذُوبٍ
🌸 سلام بر تو اى پرچم برافراشته و دانش ریزان و فریادرس خلق و رحمت وسیع حق، و آن وعدهاى كه دروغ نشود.
#امام_زمان
┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
امام وحجت خدا،اینگونه مشتاق ونگران و دلتنگ شیعیانشان! اما ما این چنین غافل...
🔵 قالَ سیدنا الصَّادِقُ صلوات الله علیه : وَ اللَّهِ إِنِّي لَأُحِبُّ رِيحَكُمْ وَ أَرْوَاحَكُمْ وَ رُؤْيَتَكُمْ وَ زِيَارَتَكُمْ وَ إِنِّي لَعَلَى دِينِ اللَّهِ وَ دِينِ مَلَائِكَتِهِ فَأَعِينُوا عَلَى ذَلِكَ بِوَرَعٍ وَ أَنَا فِي الْمَدِينَةِ بِمَنْزِلَةِ الشَّعْرَةِ أَتَقَلْقَلُ حَتَّى أَرَى الرَّجُلَ مِنْكُمْ فَأَسْتَرِيحَ إِلَيْهِ
🌕 #امام_صادق صلوات الله علیه فرمودند :
به خدا قسم كه من
1⃣ بوى شما را دوست دارم و
2⃣ ارواح شما را دوست دارم و
3⃣ زيارت و ديدار شما را دوست دارم و
🔹 حقا كه من بر دين خدا و دين فرشتگان خدا هستم اى شيعيان ، شما با ورع مرا بر اين دين يارى كنيد. من در تمام مدينه مانند يک دانه جو تک و تنها هستم ،در تمام مدينه حركت مى كنم تا يكى از شما را ببينم و با ملاقات و ديدار او استراحت خاطر برايم حاصل شود.
📚 بحارالانوار الجامعة لدرر اخبار الائمة الاطهار علیهم السلام جلد ۶۵ صفحه ۲۸ حدیث ۵۵
ای شیعیان به هوش!!! امام زمانتان عجل الله فرجه چقدر مشتاق توست وتو غافل.....
#امام_زمان
@moassese_nooralyaghin
زیارت امام زمان علیه السلام بعد از نماز صبح
🔵 اَللّهُمَّ بَلِّغْ مَوْلاىَ صاحِبَ الزَّمانِ صَلَواتُ اللَّهِ عَلَیْهِ، عَنْ جَمیعِ الْمُؤْمِنینَ وَالْمُؤْمِناتِ فى مَشارِقِ الْأَرْضِ وَمَغارِبِها وَبَرِّها وَبَحْرِها، وَسَهْلِها وَجَبَلِها، حَیِّهِمْ وَمَیِّتِهِمْ، وَعَنْ والِدَىَّ وَوَُلَْدى، وَعَنّى مِنَ الصَّلَواتِ وَالتَّحِیَّاتِ زِنَهَ عَرْشِ اللَّهِ وَمِدادَ کَلِماتِهِ، وَمُنْتَهى رِضاهُ، وَعَدَدَ ما اَحْصاهُ کِتابُهُ وَاَحاطَ بِهِ عِلْمُهُ، اَللّهُمَّ اِنّى اُجَدِّدُ لَهُ فى هذَا الْیَوْمِ وَفى کُلِّ یَوْمٍ، عَهْداً وَعَقْداً وَبَیْعَهً فى رَقَبَتى، اَللّهُمَ کَما شَرَّفْتَنى بِهذَا التَّشْریفِ، وَفَضَّلْتَنى بِهذِهِ الْفَضیلَهِ، وَخَصَصْتَنى بِهذِهِ النِّعْمَهِ، فَصَلِّ عَلى مَوْلاىَ وَسَیِّدى صاحِبِ الزَّمانِ، وَاجْعَلْنى مِنْ اَنْصارِهِ وَاَشْیاعِهِ وَالذّآبّینَ عَنْهُ، وَاجْعَلْنى مِنَ الْمُسْتَشْهَدینَ بَیْنَ یَدَیْهِ، طائِعاً غَیْرَ مُکْرَهٍ فِى الصَّفِّ الَّذى نَعَتَّ اَهْلَهُ فى کِتابِکَ، فَقُلْتَ صَفّاً کَاَنَّهُمْ بُنْیانٌ مَرْصوُصٌ، عَلى طاعَتِکَ وَطاعَهِ رَسوُلِکَ وَآلِهِ عَلَیْهِمُ السَّلامُ، اَللّهُمَّ هذِهِ بَیْعَهٌ لَهُ فى عُنُقى اِلى یَوْمِ الْقِیمَهِ
📚 مفاتیح الجنان زیارت امام زمان بعد از نماز صبح
#امام_زمان
@moassese_nooralyaghin
دستورات و توصیه های امام عصر علیه السلام برای گشایش کار و وسعت رزق بعد از نماز صبح
🟢 مرحوم عراقي به محضر امام زمان(عج) مشرف ميشوند واز طريق مرحوم سلطان آبادي دستورات زير را براي گشايش روزي دريافت ميکنند:
1⃣ بعد از نماز صبح دست روي سينه بگذار و ۷۰ مرتبه بگو:
🔹 يا فَتاح
2⃣ مداومت بر خواندن اين دعا:
لاحَوْلَ وَ لا قُوَّةَ اِلاَّ بِاللَّهِ تَوَكَّلْتُ عَلَى الْحَىِّ الَّذى لا يَمُوتُ وَ الْحَمْدُ للَّهِ الَّذى لَمْ يَتَّخِذْ وَلَداً وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ شَريكٌ فِى الْمُلْكِ وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ وَلِىٌّ مِنَ الذُّلِّ وَ كَبِّرْهُ تَكْبيراً
3⃣ بعد از نماز صبح اين دعا را بخوان:
بِسْمِ اللَّهِ وَ صَلَّى اللَّهُ عَلى مُحَمَّدٍ وآلِهِ وَ اُفَوِّضُ اَمْرى اِلَى اللَّهِ اِنَّ اللَّهَ بَصيرٌ بِالْعِبادِ، فَوَقيهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا، لا اِلهَ إلاَّ اَنْتَ، سُبْحانَكَ اِنّى كُنْتُ مِنَ الظَّالِمينَ، فَاسْتَجَبْنا لَهُ وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِى الْمُؤْمِنينَ، حَسْبُنَا اللَّهُ وَنِعْمَ الْوَكيلُ، فَاْنَقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ، ما شآءَ اللَّهُ لاحَوْلَ وَ لاقُوَّةَ اِلاّ بِاللَّه ما شآءَاللَّهُ لا ما شآءَ النَّاسُ، ما شآءَ اللَّهُ وَاِنْ كَرِهَ النَّاسُ،حَسْبِىَ الرَّبُّ مِنَ الْمَرْبُوبينَ، حَسْبِىَ الْخالِقُ مِنَ الْمَخْلُوقينَ، حَسْبِىَ الرَّازِقُ مِنَ الْمَرْزُوقينَ، حَسْبِىَ اللَّهُ رَبُّ الْعالَمينَ، حَسْبى مَنْ هُوَ حَسْبى، حَسْبى مَنْ لَمْ يَزَلْ حَسْبى، حَسْبى مَنْ كانَ مُذْ كُنْتُ لَمْ يَزَلْ حَسْبى، حَسْبِى َاللَّهُ لا اِلهَ اِلاَّهُوَ، عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَ هُوَ رَبُّ الْعَرْش ِالْعَظيمِ.
📚 مفاتیح الجنان / تعقیبات نماز صبح
#امام_زمان
@moassese_nooralyaghin
⬅️ ۱۸ اردیبهشت ماه روز بیماری های خاص و صعب العلاج
↩️ این روز را روز جهانی تالاسمی و بیماریهای خاص و صعبالعلاج نامیدهاند.
👈 بیماریهای خاص و صعبالعلاج به آن دسته از بیماریهایی گفته میشود که در جامعه عمومیت نداشته و برای درمان آنها شرایطی ویژهای باید فراهم شود. در واقع این بیماریها درمان دائمی ندارند و فرد تا آخر عمر این بیماری ها را خواهد داشت.
👈👈براساس تعریف وزارت بهداشت، چهار بیماری تالاسمی، هموفیلی، دیالیز و ام اس در زمره بیماران خاص قرار میگیرند و درمان این بیماریها به عنوان درمانهای صعب العلاج به حساب می آید و بیماریهای سرطان، ام اس، پیوند کلیه، دیابت، اوتیسم، ای بی را نیز جزو بیماریهای صعب العلاج دستهبندی میکنند.
به امید شفای همه بیماران 🤲
┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
*•═•••🌸🍃﷽🌸🍃•••═•*
#معرفتی
#سلسه_جلسات_معرفتی
#قسمت_هفتم
✍ خلاصه ای از زندگینامه حضرت علی علیه السلام
◀️ آرای اهل تسنّن در مشروعیت جنگ جمل
⬅️ در این که جهاد امام علیه السلام با ناکثان در جنگ جمل، جهاد حق و مشروع بوده، در مذهب تشیّع مسلّم است و تردیدی در آن نیست. اما بعضی اهل تسنّن از همان آغاز جنگ، در مشروعیت آن تردید و تشکیک کردند که بدان اشاره می شود:
1⃣ تخطئه و بخشودن هر دو: سعدبن ابی وقّاص و بعضی از معتزله بر این باورند که هر دو جبهه، اعم از جبهه امام علیه السلام و جبهه ناکثان، در جنگ با یکدیگر به خطا رفته اند. اما امید به بخشش و شمول رحمت الهی بر هر دو گروه متخاصم هست.
2⃣ تخطئه هر دو و اختصاص بخشش به صحابه: این قول مانند قول پیشین، قایل به خطای هر دو گروه متخاصم است، اما بخشش و رحمت الهی را اختصاص به صحابه از هر دو جبهه داده، غیر صحابه را مستوجب مستوجب کیفر اخروی میداند.
3⃣ توقّف: گروهی از «حشویه» از هرگونه اظهارنظر و موضع له یا علیه صحابه حاضر در جنگ از هر دو گروه به شدت امتناع کرده، معتقدند در این باره باید سکوت اختیار کرد.
4⃣ حقّانیت هر دو گروه: فرقه دیگر از اهل تسنّن قایل به حقّانیت هر دو جبهه شدند؛ چرا که به زعم این قول هر دو گروه متخاصم دارای استدلال و حجّت و عذر شرعی برای جنگ با دیگری بودند؛ زیرا آنان هر کدامشان به مقتضای اجتهاد خود، درباره قتل عثمان و تحویل قاتلان او عمل کردند. حضرت علی علیه السلام قتل یک شخص (عثمان) توسط گروهی را موجب قصاص نمی دانست، اما اجتهاد سران ناکثان برخلاف آن بود. شیخ مفید این رأی را به جمع کثیری از اهل سنّت معاصر خود نسبت می دهد که وی به احتجاج با آنان پرداخته است.
5⃣ حقّانیت یک گروه مجهول: برخی دیگر از معتزله مانند واصل بن عطا و عمروبن عبید معتقد به حقّانیت یک گروه متخاصم هستند، اما در مقام اثبات، از تحقیق آن اظهار عجز و ناتوانی می کنند.
6⃣استثنای سه تن از ضلالت: گروه دیگر از معتزله مانند اسکافی، خیّاط و جبّایی ضمن اذعان به حق بودن جبهه امام علیه السلام و حکم به ضلالت جبهه متقابل، سه شخصیت گرداننده جنگ (طلحه، زبیر و عایشه) را از حکم ضلالت و گم راهی استثنا می کنند که در آخرت نیز هیچ عقابی متوجه آنان نخواهد بود.
این مطلب ادامه دارد
┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
•🌸•••༻﷽༺•••🌸•••
#آموزشی
#اعراب_آیات
#جلسه_صد_و_بیست_و_هشتم
✅ موضوع: اعراب آیه ۱۱۴ سوره بقره
(قسمت اول)
👈 "وَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنْ مَنَعَ مَسَاجِدَ اللَّهِ أَنْ يُذْكَرَ فِيهَا اسْمُهُ وَسَعَىٰ فِي خَرَابِهَا..."
و کیست ستمکارتر از آن که مردم را از ذکر نام خدا در مساجد منع کند و در خرابی آن اهتمام و کوشش نماید؟...
وَ: حرف استیناف، مبنی بر فتح، غیر عامل، محلی از اعراب ندارد.
مَنْ: اسم استفهام، مبنی بر سکون ، محلا مرفوع، مبتدا
أَظْلَمُ: اسم تفضیل، خبر و مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری
مِن: حرف جرّ، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد.
مَن: اسم موصول، مبنی بر سکون ، محلا مجرور به حرف جرّ
مِمَّن: جار و مجرور، متعلق به «اظلم»
مَنَعَ: فعل ماضی، مبنی بر فتح، ضمیر مستتر «هو»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل
مَسَاجِدَ: مفعولٌ به و منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری
اللَّهِ: مضاف الیه و مجرور، علامت جر کسره ظاهری
أَن: حرف مصدری و ناصبه، مبنی بر سکون، محلی از اعراب ندارد.
يُذْكَرَ: فعل مضارع مجهول، منصوب به «اَن» ناصبه، علامت نصب فتحه ظاهری
فِي: حرف جرّ، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد.
هَا: ضمیر متصل، مبنی، محلا مجرور به حرف جرّ
فِيهَا: جار و مجرور متعلق به «یذکر»
اسْمُ: نایب فاعل و مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری
هُ: ضمیر متصل، مبنی، محلامجرور، مضاف الیه
وَ: حرف عطف،مبنی بر فتح، غیر عامل، محلی از اعراب ندارد.
سَعَىٰ: فعل ماضی، مبنی بر فتح، ضمیر «هو»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل
فِي: حرف جرّ، مبنی برسکون، عامل، محلی از اعراب ندارد.
خَرَابِ: مجرور به حرف جرّ، علامت جرّ کسره ظاهری
فِي خَرَابِ: جار و مجرور متعلق به «سعی»
هَا: ضمیر متصل، مبنی، محلا مجرور، مضاف الیه
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (إعراب آیات بر مبنای کتاب إعرابالقرآنالکریم و کلمةاللهالعلیا)
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
••🌸•••༻﷽༺•••🌸•••
#آموزشی
#اعراب_آیات
#جلسه_صد_و_بیست_و_هشتم
✅ موضوع: حرف ناصب مصدری
حروفی هستند که فعل ما بعد خود را علاوه بر منصوب کردن، به مصدر تأویل می کنند، که برحسب موقعیتش در جمله اعراب می شود.
🍃این حروف عبارتند از: أن، کی يا لکی
🍃روش تأویل مصدر:
اول: مصدر صریح فعل بعد از أن مصدری جایگزین فعل مذکور می شود.
دوم: مصدر صریح مؤول مطابق با نیاز جمله اعراب داده می شود.
سوم: فاعل بعد از أن مصدری بعد از مصدر صریح، ذکر می شود.
چهارم: اسم پس از مصدر صریح بعنوان مضاف الیه می آید و علامت جرّ می گیرد.
🔹مثال: إنَّ اللهَ یأمُرُکُم أن تَذبَحُوا بَقَرَةً
👈أن تَذبَحُوا: فعل مضارع منصوب، علامت نصب حذف نون
🍃تأویل مصدر: ذِبحَکُم
نقش مصدر موول در اینجا مفعولٌ به برای فعل یأمُرُکُم می باشد و منصوب می شود.
🔹 مثال : کَی نُسَبِّحَکَ کَثیراً
👈کَی نُسَبِّحَکَ: فعل مضارع منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری
🍃تأویل مصدر: لِتَسبیحِنا ایّاکَ
چون کی در معنای تعلیل است، بجای آن حرف جرّ لام قرار می گیرد و مصدر مؤول مجرور بحرف جرّ می شود.
چون فعل، ضمیر متصل مفعولی دارد، هنگام تأویل به مصدر آنرا بصورت ضمیر منفصل می آوریم.
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
✅دراین مقطع آیه: ما کانَ لَهُمْ أن يَدْخُلُوهَا
أن يَدْخُلُوهَا: فعل مضارع منصوب و علامت نصب آن حذف نون
تأویل مصدر : دُخُولُهم ایَّاها
مصدر مؤول در اینجا اسم کان و مرفوع می گردد.
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آلمرتضی و اساتید موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی و کتاب موسوعة النحو و الصرف و الأعراب
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin