47.21M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تفسیر سوره حج - قسمت اول
👈مدرس: استاد آل مرتضی
👈تاریخ: ۱۴۰۳/۰۲/۱۵ مصادف با ۲۵ شوال ۱۴۴۵
👈موضوع: آیات ۵ الی ۷
👈 ویژگیهای یاران امام صادق -علیه السلام-
👈تربیت شاگرد
👈توحید مُفَضَّل
👈هدف از یاد گیری علوم اهل بیت -علیهم السلام-
┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
28.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تفسیر سوره حج - قسمت دوم
👈مدرس: استاد آل مرتضی
👈تاریخ: ۱۴۰۳/۰۲/۱۵ مصادف با ۲۵ شوال ۱۴۴۵
👈موضوع: آیات ۵ الی ۷
👈 آیات ۵ الی ۷ : خلقت و برانگیختن انسان
┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
•🌸•••༻﷽༺•••🌸•••
#آموزشی
#اعراب_آیات
#جلسه_صد_و_سی_و_یکم
✅ موضوع: اعراب آیه ۱۱۶ سوره بقره
👈وَقَالُوا اتَّخَذَ اللَّهُ وَلَدًا سُبْحَانَهُ بَلْ لَهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ كُلٌّ لَهُ قَانِتُون.
گفتند كه خدا فرزندى گرفت. منزّه است او. بلكه هر چه در آسمانها و زمين است از آن اوست و همه فرمانبردار اويند.
وَ: حرف عطف، مبنی، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد.
قَالُوا: فعل ماضی، مبنی بر ضم. ضمیر متصل «واو»، مبنی، محلا مرفوع فاعل
اتَّخَذَ: فعل ماضی، مبنی بر فتح
اللَّهُ:اسم جلاله، فاعل و مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری
وَلَدًا: مفعول به و منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری
سُبْحَانَ: مفعول مطلق (برای فعل مقدر) و منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری
هُ: ضمیر متصل، مبنی، محلامجرور، مضاف الیه
بَلْ: حرف اضراب (اضراب ابطالی)، مبنی، محلی از اعراب ندارد.
لَ: حرف جر، مبنی، عامل، محلی از اعراب ندارد.
هُ: ضمیر متصل، مبنی، محلامجرور به حرف جرّ
لَهُ: جار و مجرور، متعلق به عامل مقدر، خبر مقدم، محلامرفوع
مَا: اسم موصول، مبنی، محلامرفوع، مبتدای مؤخر
فِي: حرف جرّ، مبنی، عامل، محلی از اعراب ندارد.
السَّمَاوَاتِ: اسم مجرور به حرف جر، علامت جر کسره
فِی السَّماوات : جار ومجرور، متعلق به عامل مقدر، صله برای اسم موصول ما، محلی از اعراب ندارد.
وَ: حرف عطف، مبنی، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد.
الْأَرْض: معطوف به «السماوات» و مجرور بنابرتبعیت
كُلٌّ: مبتدا و مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری
لَ: حرف جر، مبنی، عامل، محلی از اعراب ندارد.
هُ: ضمیر متصل، مبنی، محلامجرور به حرف جر
قَانِتُون: خبر برای «کُلّ» و مرفوع، علامت رفع «واو»
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (إعراب آیات بر مبنای کتاب إعرابالقرآنالکریم و کلمةاللهالعلیا)
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
•••🌸•••༻﷽༺•••🌸•••
#آموزشی
#صرف_و_نحو
#جلسه_صد_و_سی_و_یکم
✅ موضوع: انواع مفعول مطلق(تأکیدی)
مفعول مطلق یک «مصدر منصوب» است و غالباً «از جنس خود فعلی» است که در جمله ذکر شده، و برای نشان دادن تأکید و یا نوع انجام یافتن فعل و یا تعداد دفعات انجام فعل میآید.
پس نشانههای مفعول مطلق این چنین است: مصدر، منصوب، غالباً از جنس فعل ذکر شده در داخل جمله.
🔹 انواع مفعول مطلق
🌱 مفعول مطلق تأکیدی
مثال:
كَلَّآ إِذَا دُكَّتِ الْأَرْضُ دَكًّا دَكًّا🌱مفعول مطلق نوعی مثال:
وَتُحِبُّونَ الْمَالَ حُبًّا جَمًّا🌱 مفعول مطلق عددی مثال:
دَقَّتِ السّاعَةُ دَقَّتَین🔹 مفعول مطلق تأکیدی اگر تحقق یک فعل برای مخاطب مورد تردید و شک قرار گرفته باشد، برای تأکید و از بین بردن شک و ابهام، مصدر هم ریشه فعل برای کمک به فعل میآید، که به آن مفعول مطلق تأکیدی میگویند. اگر در کنار این مصدر ذکر شده، صفت و یا مضاف الیه نیاید، مفعول مطلق تأکیدی است. مثال: وَكَلَّمَ اللّهُ مُوسَى تَكْلِيمًا. و خدا با موسى آشكارا سخن گفت. همانطور که مشاهده میکنید در این مثال (تَکْلِیمًا) از جنس خود فعل است و مصدری منصوب و بعد از آن مضاف الیه و صفت نیز نیامدهاست و برای تاکید ذکر شدهاست پس مفعول مطلق تأکیدی است. 👈 جانشین مفعول مطلق مفعول مطلق معمولا مصدری هم جنس یا هم معنای فعل پیش از خود است؛ با این حال هر کلمه ای که بتواند چنین نقشی بازی کند، می تواند مفعول مطلق باشد. 🔹الفاظ نایب از مفعول مطلق تاکیدی 🌱 مصدر مترادف با مصدر فعل مثال: قُمتُ وُقوفَاً (برخواستم ایستادنی) 🌱 مصدر فعل از باب دیگر مثال: تَبَتَّل اِلی اللّهِ تَبتیلاً (تنها به خداوند بپرداز) •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• ✅ در آیه ۱۱۶ سوره مبارکه بقره: «سُبحانَ» مفعول مطلق تأکیدی برای فعل مقدر است و تقدیر کلام چنین است: سَبَّحتُ سُبحانَ اللهِ •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (بر مبنای کتاب مبادی العربیه و نحو کاربردی متوسطه و نحو قرآن) 📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghi
الســـــــــــــلام علیکــــــــ یامـولانا یا صـاحب الزمـان (عج)
نگاهے به شهر بیندازیم
چه غریبانه و مظلومانه
از کنار ما میگذرید
و نظاره گرید که
چگونه شما را فراموش کردیم
و از بهار عبور کرده و به تابستان رسیده ایم
فصلها بےمعنےاند بے شما پدر مهربانم.
آقا جان در گذر عبور ثانیه ها و ساعت ها و روزها و سالها بےشما پیرشدیم
اے کاش تمام میشود
روزهاے سخت نبودنتان
اے کاش از راه مےرسیدید و بهار را مهمان همیشگے قلبهاے فراموشکارمان میکردید
شرمنده ایم که هیچ گاه شبیه منتظران واقعے ات نبودیم ...
السَّلاَمُ عَلَى مُحْيِي الْمُؤْمِنِينَ
ٖدر افق آرزوهایم
تنها أللَّھُمَ ؏َـجِّلْ لِوَلیِڪْ ألْفَرَج را میبینم...
┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
✍ ویژگیها وخصوصیات امام زمان(عج)
🔵 قسمت 1⃣3⃣
۳۰۱-او گردآورنده پراکندگی صلاح و رضا است.
۳۰۲-او خواهنده خون پیامبران و فرزندان پیامبران است.
۳۰۳-او منتقم خون به ناحق ریخته شده جد مظلومش اباعبدالله الحسین علیه السلام است.
۳۰۴- او آن پیروز شده است بر هر که به او ستم کرد و بهتان زد.
۳۰۵-او آن مضطّری است که اجابت شود هنگامی که دعا کند.
۳۰۶-او سرسلسله مخلوقات، دارای نیکی و تقوا است.
۳۰۷-او عصاره همه انبیاء و اولیاء الهی است.
۳۰۸-او تمام کننده کار نیمه تمام همه پیامبران گذشته است.
۳۰۹-او به فرموده جدش امیر المومنین علیه السلام شرید یعنی آواره است.
۳۱۰-طرید یعنی رانده است.
۳۱۱-فرید یعنی تک است.
۳۱۲-وحید یعنی تنها هست.
۳۱۳-و او به فرموده خودش در تشرف سید اسماعیل شرفی مظلوم ترین فرد عالم هست (انا اول مظلوم فی العالم)
@moassese_nooralyaghin
*•═•••🌸◈﷽◈🌸•••═•*
#آموزشی
#شرح_نهج البلاغه
#حکمت_بیست_و_دوم_بخش_هشتم
┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄
《لَنَا حَقٌ إِنْ أُعْطِينَاهُ وَ إِلَّا رَكِبْنَا أَعْجَازَ الْإِبِلِ وَ إِنْ طَالَ السُّرَى؛ 》
┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄
👈سوال هفتم :چگونه می توان دوران دوری امیرمؤمنان از خلافت را با توصیف ایشان در این حکمت پیوند زد؟
امیرمؤمنان 25 سال دور از وادی خلافت، دور از این مقام و پست خدادادی زندگی کرده است. قدرت را در دست نداشته است، نتوانسته حکم قرآن را با استفاده از قدرتمندی شخص اول جامعه اسلامی در میان جامعه پیاده کند، ( این همان چیزی است که مولا در این حکمت می فرمایند: در ردیف دوم پشت شتر سوار شده بود و اختیار کامل اداره شتر را در دست نداشت.) بعد از آنکه به تعبیر خودش وزیربوده نه امیر،مثل یکی از آحاد رعیت زندگی کرده و فقط به دستگاه های اداره کننده، آنجا که لازم بوده مدد رسانده، آنجا که لازم بوده آنها را از انحراف دور کرده، راه را به آنها نشان داده، زیربازویشان را گرفته و البته حتی یک ساعت در خانه ننشسته، از فعالیت های اجتماعی کناره نگرفته است. ( همان، صص61 و 62) ( با اینکه مردم به علت عدم رشد و شعور اجتماعی و فقدان معرفت به امام، امیرمؤمنان علیه السلام را رها کردند اما ایشان هرگز مردم و مصالح اسلام و مسلمانان را رها نکرد هر چند که رنج های فراوانی در این راه کشید. مانند شخصی که در ردیف دوم روی شتری نشسته است و راه طولانی شبانه را با همان وضعیت دشوار طی می کند و همواره در سختی و مشقت است. (وَ إِلَّا رَكِبْنَا أَعْجَازَ الْإِبِلِ وَ إِنْ طَالَ السُّرَى)
نتیجه گیری
1.با رسیدن حق به صاحبان آن نظم در امور و اجتماع جریان خواهد یافت. اما عوامل بسیاری نظیر شیطان، هوای نفس، دنیاطلبی و طمع در مقام با این اصل سازگار نیست؛ طوری که اغلب؛ لازمه دستیابی به قدرت و تحقق خواهش های نفسانی، پایمال کردن حق و محروم کردن دیگران از حقوق خود می باشد. مکتب اسلام همانگونه که ظالم را مورد عتاب و نکوهش قرار می دهد ظلم پذیری را نیز منفور می داند. در واقع عدم روشنگری، سکوت و تسلیم در برابر ظلم و همچنین نداشتن انکار قلبی زبانی و عملی و اعتراض به ظالم نکوهیده است. (لا یمنع الضیم الذلیل؛ ) (چون ذلت با صبر ایجابی منافات دارد. )مظلوم باید به محض آماده دیدن بستر، فرصت را غنیمت شمرده و به رسوا کردن ظالمان بپردازد. (مانند حضرت زینب سلام الله علیها که با خطبه های شیوا و کوبنده خود بنیان حکومت ظلم و جور امویان را متزلزل کرد.) طبع بلند، آزادگی و منش کریمانه و شجاعانه ائمه اطهار علیهم السلام مخالف پذیرش ظلم، سر فرود آوردن در برابر ظالم و پذیرش ذلت است. (هیهات منا الذله)
2. رهبر عظیم الشأن شیعه یعنی امیرمؤمنان علی علیه السلام و همه پیروان و دنباله روان راهش با شخص کاری ندارند؛ دنبال یک راهی هستند، دنبال یک هدفی در حال راهپیمایی هستند؛ هر که در آن راه هست با آنهاست، هر که بر علیه آنها حرکت می کند و تلاش می کند دشمن آنهاست؛ هر اسم و عنوانی می خواهد داشته باشد و در هر سطح و مقامی می خواهد باشد؛ از بنی امیه باشدیا از بنی عباس و یا خلفای عثمانی؛ به هر صورت آن که علیه راه خدا راه می رود، شیطان است. (منشور حکومت علوی، آیت الله سیدعلی خامنه ای، صص 64-66)
3- امیرمؤمنان آن کسی است که قدرت برایش اصل نیست. آن کسی که قدرت برایش اصل است به راحتی از اصول و دین می گذرد؛ دین برایش اصالتی ندارد و در مجامعی که اسلام در آن مطرح نیست برای رسیدن به قدرت از همه ارزش ها می گذرد. (حق در محاق، مجموعه سخنرانی های مقام معظم رهبری، 7/8/1368)
┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄
📌توجه:هرگونه نشر یاکپی برداری ازتمام یا بخشی ازپیام بدون ذکرنام کانال اشکال شرعی دارد.
┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄
موسسه نورالیقین
مرکزتخصصی تفسیروعلوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin