•••🌸•••༻﷽༺•••🌸•••
#آموزشی
#اعراب_آیات
#جلسه_صد_و_سی_و_ششم
✅ موضوع: اعراب آیه ۱۲۰ سوره بقره
قسمت دوم
...وَلَئِنِ اتَّبَعْتَ أَهْوَاءَهُمْ بَعْدَ الَّذِي جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ مَا لَكَ مِنَ اللَّهِ مِن ولئِِ ولا نَصیر....
و البته اگر از میل و خواهش آنها پیروی کنی بعد از آنکه طریق حق را دریافتی، دیگر از سوی خدا یار و یاوری نخواهی داشت.
وَ: حرف استیناف، مبنی بر فتح، غیر عامل، محلی از اعراب ندارد.
لَ: لام موطّئه ومُشعر قَسم مقدّر، مبنی بر فتح، محلی از اعراب ندارد.
اِن: حرف شرط جازم ، مبنی بر سکون، عامل ، محلی از اعراب ندارد
اتَبَعتَ: فعل ماضی ، مبنی بر سکون . ضمیر متصل«تَ»، مبنی، محلا مرفوع فاعل
اهواءَ: مفعول به و منصوب، علامت
نصب فتحه ظاهری.
هُم: ضمیر متصل، مبنی، محلا مجرور مضاف الیه
بَعدَ: ظرف، مفعول فیه و منصوب، علامت نصب فتحه
الذی: اسم موصول، مبنی ، محلا مجرور، مضاف الیه
جاءِ: فعل ماضی، مبنی بر فتح، ضمیر مستتر « هو» محلا مرفوع، فاعل
کَ: ضمیر متصل و مبنی، مفعول به، محلا منصوب
مِن: حرف جر، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد.
العلم : اسم مجرور به حرف جر، علامت جر کسره ظاهری
مِن العلمِ: جارو مجرور، متعلق به عامل مقدر، حال برای فاعل «جاء»، محلا منصوب
ما: حرف نفی، مبنی بر سکون، غیر عامل، محلی از اعراب ندارد.
لَ: حرف جر، مبنی بر فتح، عامل، محلی از اعراب ندارد.
کَ: ضمیر متصل و مبنی، محلا مجرور به حرف جر
لَکَ: جارو مجرور، متعلق به عامل محذوف، خبر مقدم، محلا مرفوع
مِن: حرف جر، مبنی برسکون، عامل، محلی از اعراب ندارد.
اللهِ: اسم جلاله، مجرور به حرف جر، علامت جر کسره ظاهری.
مِن اللهِ: جارو مجرور، متعلق به عامل محذوف، حال برای( ولیِّ)، محلا منصوب.
مِن: حرف جر زائد، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد.
ولیِّ: مبتدای مؤخّر، لفظا مجرور، محلا مرفوع.
وَ: حرف عطف، مبنی بر سکون، غیر عامل، محلی از اعراب ندارد.
لا: حرف نفی، مبنی بر سکون، تاکید کننده مای نافیه سابق، محلی از اعراب ندارد.
نَصیر: عطف به (ولیِّ)، لفظا مجرور، محلا مرفوع.
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (إعراب آیات بر مبنای کتاب إعرابالقرآنالکریم و کلمةاللهالعلیا)
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
•••🌸•••༻﷽༺•••🌸•••
#آموزشی
#صرف_و_نحو
#جلسه_صد_و_سی_و_ششم
✅ موضوع: حروف جرّ زائد
نحویون معتقدند تعدادی از حروف جرّ، حروف جرّ زائد هستند که عبارتند از : (لام – باء – کاف – مِن)
👈برای حروف جرّ زائد می توان این ویژگیها را برشمرد که:
اولاً: بیانگر معنای خاصی نیستند بلکه صرفاً مفهوم تأکید دارند و حذف آنها از جمله باعث ایجاد خللی نمی شود.
ثانیاً: نیازمند به متعلَّق نیستند.
ثالثاً: مجرور این حروف محلی از اعراب دارد یعنی نقش ترکیبی دیگری می پذیرد.
از بین حروف جرّ، «مِن» با دارا بودنِ شرایط ذیل، زائد واقع می شود:
1. قبل از «مِن»، نفی یا شبه نفی (نهی یا استفهام به هل) باشد.
2. مجرورش نکره باشد.
3. اسم مجرور بعد از آن در اصل مبتدا یا فاعل و یا مفعول باشد.
1⃣ نقش مبتدایی
مانند: «...هل من خالقٍ غیرُ اللهِ...»
در آیه شریفه «خالق» لفظاً مجرور به حرف جرّ و محلاً مرفوع به عنوان مبتدا است و
در اصل جمله به اینصورت بوده: هل خالقٌ غیرُ الله
2⃣نقش فاعلی
مانند: «...ما جاءَنا مِن بشیرٍ و لا نذیرٍ...»
«بشیرٍ» در این آیه لفظاً مجرور به حرف جرّ و محلاً مرفوع به عنوان فاعل «جاء» می باشد و در اصل جمله به این گونه بوده است: ما جاءَنا بشیرٌ و لا نذیرٌ
3⃣نقش مفعولی
مانند: «... مَا تَرَى فِي خَلْقِ الرَّحْمَنِ مِنْ تَفَاوُتٍ ...»
در آیه فوق «تَفاوتٍ» لفظاً مجرور به حرف جرّ و محلاً منصوب به عنوان مفعول به برای «تری» است و در اصل جمله به این صورت بوده:« هل تری فی خلقِ الرحمن تفاوتاً»
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
✅ در آیه 120از سوره مبارکه بقره، در
عبارت «مِن وَلیٍ وَ لَا نَصِیر» حرف جر
«مِن» زائده می باشد بنابراین «وَلِی» نقش می پذیرد و در اینجا نقش مبتدا دارد.
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (بر مبنای کتاب موسوعه النحو و الصرف و الاعراب و نحو قرآن)
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghi
19.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌺 این کلیپ فرستادم برا همه کسایی که به هر نحوی برای انتخابات #44 😉 دارند تلاش میکنند که یکم خستگیتون در بره🌺
#سلام_صبحگاهی
🌷 سلام بر تو ای مولایی که هرکس تو را یافت به تمام خیر و خوبی ها رسیده.
🌷 سلام بر تو و بر روزی که با آمدنت، زمین از خیر و خوبی لبریز خواهد شد.
🟢 السَّلامُ عَلَيْكَ يا عَديلَ الْخَيْرِ
📚 صحیفه مهدیه، زیارت حضرت بقیة الله ارواحنا فداه در سختیها
┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
وظایف منتظران در عصر غیبت
💎تهذیب نفس و اصلاح فردی
☀️یکی از وظایف مهم منتظران دولت حق، پارسائی و آراستگی به اخلاق خوب و پسندیده است .
🔸امام صادق علیه السلام :
☀️ «من سره ان یکون من اصحاب القائم، فلینتظر ولیعمل بالورع و محاسن الاخلاق، و هو منتظر
🔸هر کس شادمان می گردد از اینکه از یاران حضرت مهدی علیه السلام باشد، باید منتظر باشد
و به پرهیزکاری و اخلاق نیکو رفتار نماید و او منتظر [واقعی ] است .»
غیبت نعمانی. ص۲۰۰. ح ۱۶
@moassese_nooralyaghin
CQACAgQAAxkBAAGyYBRmgdN9nbS7Oehoif5Ue8vMlAOSlAACkQoAAjvl8FMVq-La-GXFfDUE.mp3
زمان:
حجم:
3.89M
🎙ثواب کار های ساده در خانواده
💫حجت_الاسلام_مسعود_عالی
@moassese_nooralyaghin
36.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 بیانات ارزشمند امروز رهبر انقلاب درباره مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری
*•═•••🌸◈﷽◈🌸•••═•*
#آموزشی
#شرح_نهجالبلاغه
#حکمت_بیستوسوم_بخشپنجم
┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄
مَنْ أَبْطَأَ بِهِ عَمَلُهُ، لَمْ يُسْرِعْ بِهِ [حَسَبُهُ] نَسَبُهُ،كسى كه كردارش او را به جايى نرساند، افتخارات خاندانش او رابه جايى نخواهد رسانيد.
┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄
سوال چهارم) باچه عواملی انسان اهل عمل صالح به شمارمی رود؟
👈علم و باور
اگر انسان خواهان کسب کمالاتی ازجمله مکارم اخلاق یا فهم دقیق ازاحکام شرعی باشد درمرحله اول لازمه آن کسب علوم مربوطه می باشد.
وَ قَالَ علی(علیه السلام): إِنَّ أَوْلَى النَّاسِ بِالْأَنْبِيَاءِ أَعْلَمُهُمْ بِمَا جَاءُوا بِهِ؛ ثُمَّ تَلَا "إِنَّ أَوْلَى النَّاسِ بِإِبْراهِيمَ لَلَّذِينَ اتَّبَعُوهُ وَ هذَا النَّبِيُّ وَ الَّذِينَ آمَنُوا" الْآيَةَ. ثُمَّ قَالَ إِنَّ وَلِيَّ مُحَمَّدٍ (صلی الله علیه وآله) مَنْ أَطَاعَ اللَّهَ وَ إِنْ بَعُدَتْ لُحْمَتُهُ، وَ إِنَّ عَدُوَّ مُحَمَّدٍ (صلی الله علیه وآله) مَنْ عَصَى اللَّهَ وَ إِنْ قَرُبَتْ قَرَابَتُهُ؛ نزديكترين مردم به پيامبران كسانى هستند كه به آنچه آورده اندداناتر باشند.[سپس اين آيه را تلاوت نمود]«نزديكترين كسان به ابراهيم هماناپيروان او و اين پيامبرومؤمنان هستند.»
سپس فرمود:دوست محمد(صلی الله علیه وآله) كسى است كه خدارا اطاعت كند،هر چندبه نسب از اودور باشدو دشمن محمد(صلی الله علیه وآله)كسى است كه خدارا اطاعت نكندهرچند،خويشاوند نزديك او بود.(خطبه 96)
روشن است كه منظورامام(عليه السلام) ازعلم و آگاهى دراينجا همان علمى است كه دعوت به عمل مى كندوعلم، اگردر عمق جان انسان نفوذ كندبه يقين انسان را به عمل وادارمى كند. ثمره درخت علم، عمل است و علم بى عمل نوعى جهل ونادانى است، زيرا اگر انسان،چيزى را به طور قطع باور كندو عميقاً به آن معتقد باشد،برطبق آن راه مى رود.
👈تهذیب نفس
تهذیب نفس به معنای پیراستن و پاکسازی نفس از رذایل و آلودگیهای درونی است.
بدون شک بابیرون راندن رذایل اخلاقی و اصلاح نفس،انسان به وادی عشق وعرفان گام نهاده و ملکات روحانی جایگزین میشوند.پس آدمی بایداز بُعد حیوانی خودگذر کرده ،نفس خود رالگام زندتا باتهذیب نفس به سعادت وقرب پروردگار دست یابد.
چنانکه اول العابدین امیرالمؤمنین علیهالسلام می فرمایند:
ذَرْوَةُ اَلْغَايَاتِ لاَ يَنَالُهَا إِلاَّ ذَوُوا اَلتَّهْذِيبِ وَ اَلْمُجَاهِدَاتِ .
به اوج اهداف نرسند مگر کسانی که در راه تهذیب نفس خود بسیار تلاش می کنند.
(غرر الحکم و درر الکلم ج ۱، ص ۳۷۱)
آن چیزی که در رأس همه امور است، برای همه ماها اول تهذیب نفس است و در خلال او تهذیب مردم است. اگر انسان خودش مهذب نباشد نمی تواند دیگران را تهذیب کند.» (صحیفه امام، ج ۱۵، ص: ۵۰۵)
«همه مکلفیم که تزکیه بشویم تا بتوانیم از نور الهی و نور قرآن استفاده کنیم.» (صحیفه امام، ج ۱۴، ص: ۳۹۴)
👈متهم کردن نفس
در خطبه ۱۹۳ نهج البلاغه امیر مؤمنان علی علیه السلام در معرفی افراد متقی به همام می فرماید: آنها کسانی هستند که ازاعمال اندك خود خشنود نيستند،واعمال زيادخود را بسيار نمى شمارند.نفس خود رامتّهم مى كنند،و ازكردار خودترسناكند. (...لايَرْضَوْنَ مِنْ أَعْمَالِهِمُ الْقَلِيلَ وَ لَا يَسْتَكْثِرُونَ الْكَثِيرَفَهُمْ لِأَنْفُسِهِمْ مُتَّهِمُونَ وَ مِنْ أَعْمَالِهِمْ مُشْفِقُونَ..)
👈مبارزه با نفس
در کلام مولاکسی که درمبارزه با نفس خودمی باشد چنین کسی درانجام اعمال صالح بسیارکوشا می باشدچنان که درخطبه ۸۷ نهج البلاغه می فرماید:اى بندگان خداهمانابهترين ومحبوب ترين بنده نزدخدا،بنده اى است كه خدا او رادرپيكار بانفس يارى داده است،...حقايق دنيا رابا چشم دل نگريسته،همواره به ياد خدا بوده واعمال نيكو،فراوان انجام داده است.
┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄
📌توجه:هرگونه نشر یاکپی برداری ازتمام یا بخشی ازپیام بدون ذکرنام کانال اشکال شرعی دارد.
┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄
موسسه نورالیقین
مرکزتخصصی تفسیروعلوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin