•═•••◈﷽◈•••═•
#آموزشی
#احکام_عمومی🇮🇷
#جلسه_صد_و_سی_و_هفتم
✅ موضوع: اوقات نماز های یومیه
🌷وقت ادای نماز صبح ⬅️ از هنگام طلوع فجر تا طلوع آفتاب
🌾وقت فضیلت نماز صبح ↪️
👈براساس شاخص ⬅️ از اول سپیده تا پیدا شدن سرخی از طرف مشرق
👈براساس ساعت ⬅️ از اذان صبح تا بیست و یک دقیقه بعد از اذان صبح
✨✨✨✨✨✨✨
🌷وقت ادای نماز ظهر⬅️ از اول ظهر شرعی تا به اندازه خواندن ۴رکعت نماز قبل از غروب آفتاب یا مغرب
🌾وقت مخصوص ⬅️ از اول اذان ظهر به مقدار یک نماز چهار رکعتی برای غیر مسافر
🌾وقت مشترک ⬅️ ما بین وقت مخصوص ظهر و وقت مخصوص نماز عصر
🌾وقت فضیلت ↪️
👈بر اساس شاخص ⬅️ از اول ظهر تا وقتی که سایه به اندازه خود شاخص شود.
👈بر اساس ساعت ⬅️ از اذان ظهر تا یک ساعت و چهل دقیقه بعد از اذان ظهر
✨✨✨✨✨✨✨
🌷وقت ادای نماز عصر ↪️
از هنگامی است که به قدر خواندن نماز ظهر،از ظهر گذشته باشد.
🌾وقت مخصوص ⬅️ به اندازه خواندن یک نماز چهار رکعتی برای غیر مسافر به غروب یا مغرب مانده باشد.
🌾وقت مشترک ⬅️ ما بین وقت مخصوص ظهر و وقت مخصوص نماز عصر.
🌾وقت فضیلت ↪️
👈براساس شاخص ⬅️ بعد از نماز ظهر تا سایه ۲ برابر شاخص شود.
👈بر اساس ساعت ⬅️ دو ساعت وپنجاه دقیقه بعد از اذان ظهر شروع تا چهل و دو دقیقه
•┈••✾🍃✾🍃✾••┈•
🌷وقت ادای نماز مغرب ↪️
👈زائل شدن سرخی بعد از غروب آفتاب تا به قدر نماز عشاء تا نیمه شب مانده.
🌾وقت مخصوص ⬅️ از اول وقت مغرب به مقدار خوانده یک نماز سه رکعتی
🌾وقت مشترک ⬅️ مابین وقت مخصوص نماز مغرب تا چهار رکعت مانده به نیمه شب
🌾وقت فضیلت ↪️
👈بر اساس شاخص ⬅️ از مغرب تا از بین رفتن سرخی طرف مغرب.
👈بر اساس ساعت ⬅️ از اذان مغرب تا پنجاه ویک دقیقه
🌙🌙🌙🌙🌙🌙🌙🌙🌙🌙
🌷وقت ادای نماز عشاء ↪️ گذشتن به قدر نماز مغرب از اول وقت تا نیمه شب.
🌾وقت مخصوص ⬅️ به اندازه خواندن یک نماز چهار رکعتی برای غیر مسافر.
🌾وقت مشترک ⬅️ مابین وقت مخصوص نماز مغرب تا چهار رکعت مانده به نیمه شب.
وقت فضیلت ↪️
👈بر اساس شاخص ⬅️ موقع از بین رفتن شفق است وتا یک سوم شب ادامه دارد.
👈بر اساس ساعت ⬅️ پنجاه و یک دقیقه بعد از اذان مغرب شروع می شود تا سه ساعت و ده دقیقه.
✅ ادامه دارد...
📚توضیح المسائل مراجع عظام
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
السلام علیک یامهدی جان العجل العجل العجل
🌹
✋سلام امام زمانم
صَلّي اللّهُ عَلَيكَ يا صاحِبَ الزَّمانِ وَ رَحمَةُ اللّهِ وَ بَرَكاتُهُ ، ألحَمدُلِلّهِ الَّذي أحْياني بِوِلايَتِكَ وَ وِلايَةِ آبائِكَ الطّاهِرينَ.
اَللّهُمَّ عَرِّفْنى نَفْسَكَ فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنى نَفْسَكَ لَمْ اَعْرِف رَسُولک
اَللّهُمَّ عَرِّفْنى رَسُولَكَ فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنى رَسُولَكَ لَمْ اَعْرِفْ حُجَّتَكَ
اَللّهُمَّ عَرِّفْنى حُجَّتَكَ فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنى حُجَّتَكَ ضَلَلْتُ عَنْ دينی
🤲 أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج🤲
┄┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
2.06M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❣تفاوت یاران امام حسین عليهالسلام با یاران امام زمان عَجَّلَ اللهُ تَعَالَی فَرَجَهُ چیست؟
#استاد_پناهیان
@moassese_nooralyaghin
2.75M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🟢جزو لعنت شدگان زمان ظهور نباش
@moassese_nooralyaghin
🔴 زائران کربلا!
گوارایتان باد لبخند و دعای امام زمان !
▪️امام صادق علیهالسلام:
🔸️اگر زائر امام حسین علیهالسلام میدانست چقدر پیامبر و امیرالمومنین و حضرت زهرا و ائمه و شهدای اهلبیت علیهمالسلام را خوشحال کرده، و از دعاهای آنها چه چیزها نصیبش شده و چه ثوابی در دنیا و آخرت دارد و چه موهبتهایی در پیشگاه خدا برایش ذخیره شده، دوست داشت تا آخر عمر خانهاش کربلا بود!
📚 کامل الزیارات، باب۹۸، حدیث ۱۷
@moassese_nooralyaghin
مراقب کربلاهایمان باشیم...
🔵 آیت الله فاطمی نیا :
🔸مرحوم حاج شیخ رجبعلی خیاط با عده ای به #کربلا مشرف شده بودند. در میان آنها یک زن و شوهری بودند.
🔹یک روز که پس از #زیارت از حرم بیرون آمده و برمی گشتند، این زن و شوهر با فاصله زیادی از شیخ و در پشت سر ایشان راه می رفتند، در میان راه در ضمن صحبتی که بین آنها می شود، آن خانم یک نیشی به شوهرش زده و سخنی آزاردهنده به وی می گوید.
هنگامی که همه وارد منزل و محل استراحت می شوند و آقا شیخ رجبعلی به افراد زیارت قبول می گوید، به آن خانم که می رسد، می فرماید: تو که هیچ، همه را ریختی زمین!
آن خانم می گوید: ای آقا! چطور؟ من این همه راه آمده ام کربلا، مگر من چکار کرده ام؟!
فرمود:
🔹از حرم آمدیم بیرون، نیشی که زدی، همه اش رفت!
📚 نکته ها از گفته ها، دفتر اول
#امام_زمان
@moassese_nooralyaghin
•••༻﷽༺•••
#آموزشی
#اعراب_آیات
#جلسه_صد_و_چهل_و_چهارم
✅موضوع: اعراب آیه ۱۲۷ سوره بقره
👈 وَ إِذْ يَرْفَعُ إِبْرَاهِيمُ الْقَوَاعِدَ مِنَ الْبَيْتِ وَإِسْمَاعِيلُ رَبَّنَا تَقَبَّلْ مِنَّآ ۖ إِنَّكَ أَنْتَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ
و [یاد كنید] زمانی كه ابراهیم و اسماعیل پایههای خانه كعبه را بالا میبردند [و به پیشگاه حق میگفتند:] ای پروردگار ما! [این عمل را] از ما بپذیر كه تو شنوا و دانایی، (۱۲۷)
و: حرف عطف، مبنی بر فتح، محلی از اعراب ندارد
اِذ: ظرف زمان، مفعول برای «اُذکر» محذوف، محلا منصوب
یرفعُ: فعل مضارع مرفوع، علامت رفع ضمه
ابراهیمُ: فاعل و مرفوع، علامت رفع ضمه
القواعدَ: مفعولٌ به و منصوب، علامت نصب فتحه
مِن: حرف جر، مبنی بر سکون، محلی از اعراب ندارد.
البیتِ: مجرور به حرف جر، علامت جر کسره
مِن البیتِ: جار و مجرور، متعلق به عامل مقدر، حال برای قواعد، محلا منصوب
و: حرف عطف، مبنی بر فتح
اسماعیلُ: عطف بر ابراهیمُ
رَبَّ: منادای مضاف، منصوب، علامت نصب فتحه
نا: ضمیر متصل و مبنی، محلا مجرور، مضاف الیه
تَقَبَّل: فعل امر، مبنی بر سکون، ضمیر مستتر «انتَ» محلا مرفوع، فاعل
مِن: حرف جر، مبنی بر سکون، محلی از اعراب ندارد.
نا: ضمیر متصل و مبنی، محلا مجرور به حرف جر
مِنّا: جار و مجرور، متعلق به تقبّل
اِنَّ: حرف مشبهة بالفعل، مبنی بر فتح
کَ: ضمیر متصل و مبنی، محلا منصوب، اسم «اِنَّ»
اَنتَ: ضمیر منفصل، مبنی بر فتح، موکد «کَ»
السمیعُ العلیمُ: خبر «اِنَّ»، مرفوع، علامت رفع ضمه
•••┈✾~💠~✾┈•••
برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (إعراب آیات بر مبنای کتاب إعرابالقرآنالکریم و کلمةاللهالعلیا)
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
•••┈✾~💠~✾┈•••
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
•••༻﷽༺•••
#آموزشی
#صرف_و_نحو
#جلسه_صد_و_چهل_و_چهارم
✅ موضوع: موارد حذف متعلق شبه جمله
متعلق شبه جمله یا مذکور است و یا محذوف و این حذف یا جایز است یا واجب
👈حذف جایز: که به جهت وضوح و آشکاری متعلق به، به سبب شهرتش در استعمال قبل از حذف میباشد.
چنانچه متعلق جار و مجرور، فعل یا شبه فعل خاص باشد، در حالت معمولی و بدون قرینه باید در جمله بیان شود، چرا که در صورت حذف، مخاطب متوجه منظور متکلم نمیشود.
بنابراین اگر قرینه ای در کلام باشد که ما را از فعل بی نیاز کند، حذف متعلق جایز است.
مثال: اَینَ دَرَّسَ الاُستاذ؟
به دو صورت میتوان پاسخ داد:
⬅️دَرَّسَ الاستاذُ فی الصَّف
⬅️فی الصَّفِ الخامس
👈موارد لزوم حذف متعلق شبه جمله
چنانچه جار و مجرور و ظرف، خبر، حال، صله و صفت واقع شود، حذف متعلق لازم است.
🍃خبر واقع شود:
مثال ۱: اَلحَمدُلِلهِ که در این آیه
الحمدُ: مبتدا و لِلّهِ: جار و مجرور (خبر) و متعلق به عامل محذوف
مثال ۲: یَدُاللهِ فَوقَ اَیدیهِم
در این آیه فَوقَ اَیدیهِم: ظرف و متعلق به عامل محذوف
🍃صله واقع شود:
مثال: هُوَ الَّذی فِی السَّماءِ اِلهُُ
در این آیه فِی السَّماءِ:جار و مجرور و متعلق به عامل مقدر (کائن) میباشد.
🍃صفت واقع شود:
رَاَیتُ عُصفوراََ عَلَی غُصنِ الشَّجَرَه
گنجشکی را دیدم که بر روی شاخه درخت بود
در این مثال: عَلی غُصنِ الشَّجَرَه: توضیح دهنده عصفور است لذا نعت یا صفت آن واقع میشود.
و در واقع، شبه جمله چنانچه بعد از نکرات قرار بگیرد نقش صفت دارد.
🍃حال واقع شود:
مثال: شاهَدتُ العُصفورَ فَوقَ الشَّجَرَه
در این مثال، فَوقَ الشَّجَرَه: ظرف و متعلق به عامل محذوف (حال) میباشد.
و چنانچه شبه جمله بعد از معارف قرار بگیرد نقش حال دارد.
✅✅✅✅
در آیه ۱۲۷/ بقره:
مِنَ البَیتِ، جار و مجرور و متعلق به عامل مقدر و حال برای القواعد میباشد.
•••┈✾~💠~✾┈•••
برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (بر مبنای کتاب موسوعه النحو و الصرف و الاعراب و ترجمه مبادی جلد۴)
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
•••┈✾~💠~✾┈•••
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghi