◀️ سالروز شهادت آیت الله سید عبدالحسین دستغیب شیرازی رحمت الله علیه
⬅️آیت الله سید عبدالحسین دستغیب شیرازی در ۱۸ آذر ۱۲۹۲ ـ ۱۰ محرم ۱۳۳۲ در شیراز متولد شد. درس را از مکتب خانه شروع کرد و با فراگیری قرآن و نصاب و خواندن چند کتاب منظوم و منثور فارسی دوره مکتب را پشت سر گذاشت.
↩️ پس از آن شروع به تحصیل علوم اسلامی نمود و درسهای ابتدایی حوزه علمیه را نزد پدر خواند. پس از فوت پدرش، تحصیلات را در مدرسه خان شیراز ادامه داد و نزد اساتیدی همچون شیخ اسماعیل، ملا احمد دارابی و ملا علی اکبر ارسنجانی دوره مقدماتی و سطح را به پایان رساند. در سال ۱۳۱۴ به نجف رفت و در طول هفت سال به درجه اجتهاد نایل آمد.
👈 محمدجواد انصاری همدانی، از اساتید اخلاق و عرفان وی بود که با حسنعلی نجابت شیرازی، در همدان به حضور او می رفتند.
👌وی در طول عمر پر برکت خود، ریاست حوزه علمیه فارس، نمایندگی ولی فقیه در استان فارس را بر عهده داشت و امام جمعه شیراز و نمایندهٔ استان فارس در مجلس خبرگان قانون اساسی بود.
🏴آیت الله دستغیب در روز ۲۰ آذر سال ۱۳۶۰ ـ ۱۴ صفر ۱۴۰۲ زمانی که در حال حرکت به سمت محل برگزاری نماز جمعه بود، توسط یکی از اعضای منافقین، در ساعت 11:25 با بمب گذاری انتحاری ترور شد و به شهادت رسید.
✨امام خمینی در پیام تسلیتی پس از شهادت آیت الله دستغیب چنین مرقوم فرمودند: حضرت حجت الاسلام و المسلمین شهید حاج سید عبد الحسین دستغیب را که معلم اخلاق و مهذّب نفوس و متعهد به اسلام و جمهوری اسلامی بود با جمعی از همراهانش به شهادت رساندند. این کوردلان نمی بینند که در هر شهادتی و در هر جنایتی ملت متعهد به اسلام و کشور مصمم تر و در صحنه حاضرترند؟
نام ویادش گرامی باد🌷
┄┄┄┅•🌸✻🌸••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
. 『 هوالحڪیم』
«اَلسَّلامُعَلَيْكِياسِيِّدَةَ
نِساءِالْعالَمينَ»
✨وَاللَّهِ عَائِفَةًلِدُنْیَاکُنَّ،قَالِیَةً لِرِجَالِکُنَّ، لَفَظْتُهُمْ بَعْدَ أَنْ عَجَمْتُهُمْ وَ شَنَأْتُهُمْ بَعْدَ أَنْ سَبَرْتُهُمْ...
✨من از دنیای شما سیر شده ام؛ از مردان شما کراهت دارم و به دورشان افکنده ام، پس از آنکه آزمایششان کردم...
موسسه نورالیقین، هیئت صاحبالزمانعج برگزار میکند:
«مسابقه بزرگ شرح خطبه عیادت و احادیث فاطمی»
(خطبه حضرت زهرا(علیهاالسلام) در جمع زنان مهاجرين و انصار)
(ویژه خواهران)
(بهصورت حضوری)
📆مهلت ثبت نام: تا ۲۵ آذر تمدید شد
📅 زمان مسابقه: ۲۸ آذر (مصادف با ۱۶ جمادیالثانی ۱۴۴۶)
🏢 مکان مسابقه: به زودی اعلام خواهد شد
❇️ به نفرات برتر مسابقه، جوایز ویژهای اهدا خواهد شد.
🔹 جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت پی دی اف جزوه مسابقه با شماره زیر تماس بگیرید:
۰۲۵۳۷۷۸۲۷۲۱
🔹جهت ثبت نام در مسابقه از طریق لینک زیر اقدام فرمایید:
www.nooralyaghin.com
┄┅•🏴✻🏴••┅┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
•••༻﷽༺•••
#آموزشی
#اعراب_آیات
#جلسه_صد_و_پنجاه_و_هشتم
✅موضوع: اعراب آیه ۱۳۹ سوره بقره
👈قُلْ أَتُحَاجُّونَنَا فِي اللَّهِ وَهُوَ رَبُّنَا وَرَبُّكُمْ وَلَنَا أَعْمَالُنَا وَلَكُمْ أَعْمَالُكُمْ وَنَحْنُ لَهُ مُخْلِصُونَ.
(ای پیغمبر به اهل کتاب) بگو: در مورد خدا شما را با ما چه جای بحث و جدال است؟ در صورتی که او پروردگار ما و شماست و ما مسئول کار خود و شما مسئول کردار خویش هستید، و ماییم که او را از روی خلوص پرستش میکنیم.
قُلْ: فعل امر، مبنی بر سکون، ضمیر مستتر«انتَ» مبنی، محلا مرفوع، فاعل
أَ: همزه استفهام، مبنی بر فتح، محلی از اعراب ندارد.
أَتُحَاجُّونَ: فعل مضارع، علامت رفع ثبوت نون، ضمیر بارز «واو» مبنی، محلا مرفوع، فاعل
نَا: ضمیر متصل، مبنی، مفعول به، محلا منصوب
فِي: حرف جر، مبنی بر سکون، محلی از اعراب ندارد.
اللَّه: مجرور به حرف جر، علامت جر کسره ظاهری
وَ: واو حالیه، مبنی بر فتح، محلی از اعراب ندارد.
هُوَ: ضمیر منفصل، مبنی، مبتدا، محلا مرفوع
رَبُّ: خبر، مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری
نَا: ضمیر متصل، مبنی، مضاف الیه، محلا مجرور
وَ: حرف عطف، مبنی بر فتح، محلی از اعراب ندارد.
رَبُّ: معطوف به «رَبُّ» و مرفوع به تبعیت
كُمْ: ضمیر متصل، مبنی، مضاف الیه، محلا مجرور
وَ: حرف عطف، مبنی بر فتح، محلی از اعراب ندارد.
لَ: حرف جر، مبنی بر فتح، عامل، محلی از اعراب ندارد.
نَا: ضمیر متصل، مبنی، محلا مجرور به حرف جر.
لَنا: جار و مجرور متعلق به عامل مقدر، خبر مقدم، محلا مرفوع
أَعْمَالُ: مبتدا، مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری
نَا: ضمیر متصل، مبنی، مضاف الیه،محلا مجرور
وَ: حرف عطف، مبنی بر فتح، محلی از اعراب ندارد.
لَ: حرف جر، مبنی بر فتح، عامل، محلی از اعراب ندارد.
كُمْ: ضمیر متصل، مبنی، محلا مجرور به حرف جر.
لَكُمْ: جار و مجرور متعلق به عامل مقدر، خبر مقدم، محلا مرفوع
أَعْمَالُ: مبتدا مؤخر، مرفوع، علامت رفع ضمن ظاهری
كُمْ: ضمیر متصل، مبنی، مضاف الیه، محلا مجرور
وَ: حرف عطف، مبنی بر فتح، محلی از اعراب ندارد.
نَحْنُ: ضمیر منفصل، مبنی، مبتدا، محلا مرفوع
لَ: حرف جر، مبنی بر فتح، عامل، محلی از اعراب ندارد.
ه: ضمیر متصل، مبنی، محلا مجرور به حرف جر
لَهُ: جار و مجرور، متعلق به «مُخْلِصُونَ»
مُخْلِصُونَ: خبر و مرفوع، علامت رفع «واو»
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (إعراب آیات بر مبنای کتاب إعراب القرآن الکریم و کلمة الله العلیا)
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
•••🌸•••༻﷽༺•••🌸•••
#آموزشی
#صرف_و_نحو
#جلسه_صد_و_پنجاه_و_هشتم
✅ موضوع: اسم فاعِل
👈 تعریف: اسم مشتقی است که برای دلالت بر معنایی مجرد و حادث اتفاق می افتد (و زائل می شود) و فاعلش آورده می شود.
🔹طریقه ساختن اسم فاعل:
الف) از فعل ثلاثی مجرد بر وزن «فاعِل»
مثال) کاتِب از فعل کَتبَ
🌱اگر فعل اجوف، عینالفعلش الف باشد، الف قلب به همزه میشود.
مثال) قال ⬅️ قائِل
🌱اگر فعل ناقص باشد، حکم اسم منقوص را می گیرد، اگر مضاف و معرفه به «ال» نباشد، یعنی
⏺حرف یاء آخر در حالت رفع و جر⬅️حذف شده
مثال) جاء قاضٍ
مثال) مررت بغازٍ
⏺حرف یاء در حالت نصب⬅️ باقی می ماند
مثال) شاهدتُ هادیاً
ب) در غیر ثلاثی مجرد، بر وزن فعل مضارع همراه با ابدال حرف مضارعه به میمِ مضموم و مکسور شدن ماقبل آخر ساخته می شود.
مثال۱) دَحرَج ⬅️ مُدَحرِج
مثال۲) استغفر ⬅️ مُستَغفِر
🌱اگر حرف ماقبل آخر الف باشد، آن الف، همچنان که در اسم فاعل است، می ماند
مثال) اختار ⬅️ مختار
🔹عمل اسم فاعل:
اسم فاعل اگر همراه با 《أل》 باشد بی هیچ قید و شرطی عمل فعل را انجام میدهد.
مثال) جاء الناظمُ القصیدهَ
🍃«هو» مستتر فاعل برای اسم فاعل «الناظم»
«القصیده» مفعولبه برای اسم فاعل
اما اسم فاعل مجرد از «ال»با شرایطی عمل می کند.
🔹حکم اسم فاعل عامل:
هرگاه اسم فاعل، شروط نصب مفعول به، را داشته باشد، نصب مستقیم این مفعول و جر آن به اعتبار اینکه مضاف الیه است، جایز می باشد.
مثال) ما انت مکافیءُ الکسولِ
❌ اما اسم فاعل مفصول از مفعولش،جز منصوب نمودن مفعولش، عمل دیگری از آن جایز نمی باشد.
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
✅ با توجه به آیه ۱۳۹ بقره:
«مُخْلِصُونَ» اسم فاعل غیر ثلاثی مجرد (باب افعال) میباشد.
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آلمرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی ( بر مبنای کتب موسوعه النحو و الصرف ، مبادی العربیه ، سرآغازنحو واعراب القرآن الکریم)
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralya
📢 🔹️هزاران نفر از اقشار مختلف مردم، امروز؛ چهارشنبه ۲۱ آذرماه ۱۴۰۳ با حضور در حسینیه امام خمینی(ره) با حضرت آیتالله خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار خواهند کرد.
✏️ حضرت آیتالله خامنهای مدظله العالی در این دیدار درباره تحولات اخیر منطقه به سخنرانی خواهند پرداخت.
💻 Farsi.Khamenei.ir
سلام پدرمهربانم
🍃این قرص ها
دیگر آرامم نمی کند
🌹دلم قرص ماه می خواهد ،
🍃چیزی شبیه روی شما
🍃دلم سخت تنگ روی ماهتان شده !
🍃جان ناقابلم بلاگردان شما آقا جانم
به امید صبح ظهور که همه منتظران ، دور مولای غریبمون جمع بشیم و عرض ادب کنیم ، اولین سلام صبحگاهی رو به محضر آقا بقیة الله الاعظم هدیه می کنیم
🥀 السَّلامُ علیکَ یا بقیَّةَ اللهِ یا اَباصالحَ المَهدی یا خَلیفةَالرَّحمنُ و یا شَریکَ الْقُرآن 📖✨
اَیُّها الاِمامَ الاِنسُ و الجّانّ سیِّدی و مولای الامان الامان
🕊✨اللهم عجل لولیک الفرج✨🕊
┄┄┄┅•🌸✻🌸••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
استاد پناهیانکار جمعی_ شرط ظهور.mp3
زمان:
حجم:
4M
🔊 #صوت_مهدوی
#پادکست «کار جمعی، شرط ظهور»
🎙 استاد #پناهیان
🔸 همه چی در حکومت امام زمان مردمیه، پس اگه ظهور تا الان اتفاق نیوفتاده یعنی اجتماع ما، اجتماع قوی نیست....
🔹 ولایتپذیری یعنی ما باهم اومدیم پای کار.
@moassese_nooralyaghin
📝 "با وَرَع بودن"
🔹 دوری از گناه، تقوا داشتن و دوری از مکروهات و شُبَهات، وَرَع نام دارد. برای حفظ خودمان، باید به مستحبات و مکروهات توجه کنیم. مستحبات، بازوی واجبات؛ و تَرکِ مکروهات، به دوری از حرام و گناه کمک میکند.
✨ امام صادق میفرمایند : هرکس میخواهد از یاوران حضرت مهدی باشد، باید منتظر باشد و با داشتنِ حالت انتظار، بر طبق ورع و نیکویی اخلاق عمل کند.*۱
🔸 هر کس میخواهد از یاران مهدی باشد، علاوه بر ترک گناه، باید از شُبَهات هم دوری کند؛ یعنی مواظب باشد که هر چیزی که در آن شُبهه عقلی و عُرفی است مرتکب نشود.*۲
ترکِ شُبَهات میان انسان و امام سِنخیَت و تشابه بوجود می آورد.
📚 ۱- کتاب غیبت نعمانی ۲۰۰، باب۱۱، ح۱۶ ؛ بحارالانوار ج۵۲ ص۱۴۰ ح۵۰
۲- ماهنامه موعود شماره ۱۱۷
@moassese_nooralyaghin