1_454534953.MP3
حجم:
4.53M
💠 سلسله جلسات #جرعه_ای_از_زیارت_عاشورا 23
✳️ شرح معرفتی و کوتاه #زیارت_عاشورا
🎤 حجت الاسلام و المسلمین استاد نصوری (معاونت محترم ارتباطات و تبلیغ مرکز تخصصی مهدویت قم)
🎬 جلسه 3⃣2⃣
⏺ کاری از واحد آموزش بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود (عج) استان مازندران
@moassese_nooralyaghin
🖋جرعه از زیارت عـاشورا 🗓
⏪قسمت 3⃣2⃣
🔸اشاره ی دیگری که در زیارت عاشورا به بخشی از اصول دین بعد از توحید شده، بحث عدل است.
📜روایتی از امام حسین (ع) داریم که میفرماید: «از رسول الله (ص) شنیدم اگر از دنیا جز یک روز باقی نمانده باشد خداوند آن روز ⛅️ را طولانی کند تا مردی از فرزندان من قیام کند و زمین را از عدل و داد پر کند پس از آنکه از ستم و بیدادگری آکنده شده باشد.»
📚و ده ها روایت از خبر عدالت جهانی و ریشه کنی ستم و ستمگری در سایه ی حکومت موعودِ آخرین دیده شده.
👌جالب است که عدالت و دادگری از آشکارترین ویژگی های امام مهدی (ع) است، در دعاها هم می گوییم که نسبت به این قضیه واقعا منتظریم که ایشان بیاید و جهان را پر از عدل و داد کند.
📖وقتی در زیارت عاشورا بحث ظلم گفته می شود، ظلم در مقابلش عدل است. یعنی آدم هایی که مورد لعن قرار می گیرند ظلم کرده اند و آدم هایی که مورد درود و تمجید قرار می گیرند به دنبال بحث عدالت بوده اند.
⚜امام کاظم (ع) در تفسیر آیه ی «اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ يُحْيِی الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا» میفرماید: مقصود این نیست که زمین را باران زنده می کند بلکه خداوند مردانی را برمیانگیزد که عدالت را زنده می کنند. پس به سبب جان گرفتن عدل در جامعه زمین زنده میشود.
🔹اگر اینها اجازه می دادند امام حسین مسیر راه را ادامه می داد و مردم را به سمت توحید و عدالت دعوت می کرد و عدالت را در جامعه در مقابل ظلم و ستم دشمنان خاصّه در رأس آنها یزید ملعون و یاران او اجرا می کرد ..
متأسفانه این اجازه را ندادند و در مقابل عدالت ایستادند، که در زیارت عاشورا این نگاه مورد لعن واقع شده و در مقابل کسانی که از امام حسین (ع) یاری کردند نگاه تمجید به آنها شده و عملا بر آنها درود فرستاده شده است.
✅ان شاءالله روزی را شاهد باشیم که بتوانیم در مسیر عدالت گام برداریم و بستری را برای آن عدالت گستر بزرگ، امام زمان (ع) آماده کنیم تا مسیر امام حسین را به سرانجام برساند و جامعه را با نگاه عدالت خودش فراگیر کند و انسان ها توحید محور و عدالت محور باشند.
#متن_جرعه_ای_از_زیارت_عاشورا ۲۳
🎤 استاد نصوری،
معاونت ارتباطات و تبلیغ مرکز تخصصی مهدویت قم
@moassese_nooralyaghin
•••༻﷽༺•••
#آموزشی
#اعراب_آیات
#جلسه_چهل_و_سوم
✅موضوع: اعراب آیه ۳۸ بقره
👈قُلْنَا اهْبِطُوا مِنْها جَمِيعاً فَإِمَّا يَأْتِيَنَّكُمْ مِنِّي هُدىً فَمَنْ تَبِعَ هُدايَ فَلا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُونَ
گفتيم: همگى از آن (باغ به زمين) فرود آييد، اگر هدايتى از طرف من براى شما آمد، پس هركه از هدايت من پيروى كند، نه برايشان بيمى است ونه غمگين خواهند شد.
قُلْنا: فعل ماضی، مبنی بر سکون، ضمیر متصل و بارز «نا»، مبنی، محلاًمرفوع، فاعل
اِهبِطُوا: فعل امر، مبنی بر حذف نون. ضمیر متصل و بارز «واو»، مبنی، محلاً مرفوع، فاعل
مِن: حرف جر، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد.
ها: ضمیر متصل، محلاًمجروربه حرف جر «مِن»
مِنها: جارومجرور، متعلق به «اِهبِطوا»
جمیعاً: حال و منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری
فَ: حرف استیناف، مبنی بر فتح، غیر عامل، محلی از اعراب ندارد.
اِمّا: إن + ما
«اِن» حرف شرط جازم، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد.
«ما» حرف زائده، مبنی برسکون، غیر عامل، محلی از اعراب ندارد.
یأتیَنَّ: فعل مضارع مؤکد (به نون ثقیله)، مبنی بر فتح، محلا مرفوع
کم: ضمیرمتصل، مبنی، محلاًمنصوب، مفعول به
مِن: حرف جر، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد.
ن: نون وقایه
ی: ضمیر متصل، محلا مجرور به حرف جر
«مِن»
منّی: جار و مجرور، متعلق به «یأتینَّ»
هُدًی: فاعل و مرفوع، علامت رفع ضمه مقدر
فَ: فاء جواب است برای «امّا» شرطیه، مبنی بر سکون، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد.
مَن: اسم شرط، مبنی بر سکون، مبتدا، محلاًمرفوع
تَبَعَ: فعل ماضی، مبنی بر فتح. ضمیر مستتر «هو»، مبنی، محلاً مرفوع، فاعل
جمله فعلیه، خبر«مَن» شرطیه، محلاً مرفوع
هُدایَ: مفعول به و منصوب،، علامت نصب فتحه ظاهری
فَ: فاء جواب شرط، مبنی بر فتح غیر عامل، محلی از اعراب ندارد.
لا: حرف شبیه به «لیس» (در معناوعمل)، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد.
خوفٌ: اسم :«لا» و مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری
علی: حرف جر، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد.
هم: ضمیرمتصل، محلاً مجرور به حرف جر «علی»
علیهم: جار و مجرور، متعلق به عامل مقدر (یکون)، محلا منصوب و خبر برای «لا» شبیه به لیس
وَ: حرف عطف، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد.
لا: زائده، مؤکّده «لا» اوّلی، مبنی بر سکون
هُم: ضمیر منفصل، مبنی، محلا مرفوع، مبتدا
یَحزَنون: فعل مضارع مرفوع، علامت رفع ثبوت نون. ضمیر متصل و بارز «واو» مبنی، محلا مرفوع، فاعل.
جمله فعلیه، خبر برای «هم»، محلا مرفوع
•••┈✾~💠~✾┈•••
برگرفته از بیانات استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (إعراب آیات بر مبنای کتاب إعرابالقرآنالکریم و کلمةاللهالعلیا)
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
•••┈✾~💠~✾┈•••
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
•••༻﷽༺•••
#آموزشی
#صرف_و_نحو
#جلسه_چهل_و_سوم
✅موضوع:معانی حرف جر «مِن»
🔹حرف جر «مِن» بر چند معنی دلالت دارد:
۱.ابتدای غایت
۲.تبعیض
۳.بیان جنس
۴. زائده
🔹ابتدای غایت
اصل در «مِن» ابتدای غایت مکان و زمان است و بر دو نوع است:
۱.ابتدای غایت مکانی
۲.ابتدای غایت زمانی
الف)ابتدای غایت مکانی: محل شروع حرکت به سمت مقصد از لحاظ مکان را ابتدای غایت مکانی گویند.
مثال :سُبحانَ الذی أسری بِعَبدِهِ لیلاً مِنَ المسجدِ الحرام إلی المسجدِ الاقصی
ب) ابتدای غایت زمانی: اولین زمان شروع به سمت مقصد و هدف را ابتدای غایت زمانی گویند.
مثال :لا تَقُم فیه ابداً لمسجدٌ اُسِّسَ علی التقوی مِن اوّلِ یومٍ احقُّ ان تقومَ فیه.
🔹تبعیض:
وقتی که «مِن» به معنای بعض باشد.
مثال: و مِنَ النّاسِ مَن یقُولُ آمَنّا بِاللهِ و بِالیَومِ الآخِرِ و ما هم بمؤمنینَ
🔹بیان جنس:
این معنا بیانگر تبیین و رفع ابهام از اسم ماقبل است.
مثال: فَاجتَنِبُوا الرجسَ مِنَ الاوثانِ واجتَنِبُوا قَولَ الزورِ
در آیه شریفه معنای کلمه «رجس» که برای مخاطب مبهم است را با آوردن «مِن بیانیه» رفع ابهام کرده است.
4-(من) زائده: (تأکید کننده معنی)
مثال1 : ما جاءَنی مِن احدٍ.
در این مثال «مِن» زائده است یعنی اگر از جمله حذف شود خللی در معنای جمله پدید نمی آید و فقط اعراب لفظی کلام تغییر می کند.
مثال 2: هَل تَری مِن فُطُورٍ
•••┈✾~💠~✾┈•••
✅ در آیه ۳۸ از سوره مبارکه بقره
در جمله «قلنا اهبطوا منها جمیعا» معنای حرف «مِن»، ابتدای غایت مکانی می باشد.
•••┈✾~💠~✾┈•••
برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آلمرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی، کتاب موسوعة النحو والصرف ونحو متوسطه
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
•••┈✾~💠~✾┈•••
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
با نام خدا
آغاز میکنیم 🌻🍃
☘خدایا
تورو به بزرگیت قسم
تورو به مهربونی هات
هرڪسی هرمشڪلی داره
خودت برطرفش ڪن
تا امروز بشه یه روز
بیادماندنی برای همہ🌻🍃
🌱الهی به امید خودت🌱
┄┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
🖤🌿صبح را با سلام بر امام زمان(عج) آغاز میکنم.✨
🍃ماه غم، ماه عزا، ماه محن
بر تو بادا تسلیت یاابنالحسن (عج)
در عزای جد مظلومت حسین
اشکهایت گشته جاری از دو عین
السلام علیک یا اباصالح المهدی(عج)
┄┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin