🖋جرعه از زیارت عـاشورا 🗓
⏪ قسمت 4⃣2⃣
✍در زیارت عاشورا که به بحث توحید و عدل اشاره شد، می بینیم به بخش سوم از اصول دین هم اشاره شده و آن بحث نبوت است.
👌در چند موضع به نام پیامبر عزیز ما اشاره شده است. پس زیارت عاشورا عملا همان مسیری است که پیامبر بزرگوار ترسیم کرد. امام حسین (ع) نیز در همین مسیر است و ان شاءالله به دست امام زمان (ع)، به نام خاتم الاوصیاء به سرانجام می رسد.
📖در آنجا از زیارت عاشورا که
می گوییم: «اَللهُمَّ العَن اَوَلَّ ظالِمٍ ظَلَمَ حَقَّ مُحَمِّدٍ وَ آلِ مُحَمَّد» و در جایی «یا بنَ رَسولِ الله» این خودش نشان دهنده ی جایگاه بحث نبوت در زیارت عاشورا و همچنین لعن به بنیانگذاران ظلم به اهل بیت است که این هم نادیده گرفته نشده است و عملا ظلمی که به خود پیامبر بزرگوار کردند، ظلمی که به خاندان عصمت و طهارت کردند، کلا شامل آن افرادی که در مقابل رسول الله (ص) هم ایستادند میشود.
👈👈اصل بعدی اصل امامت است.
تعبیراتی مثل «اَهْلَ الْبَیْتِ»، «آلِ مُحَمَّد»، «یَابْنَ اَمیرِالْمُؤْمِنینَ»، «مَعَ اِمامٍ مَنْصُورٍ»، «عَلَی الْحُسَیْنِ»، «وَ عَلی اَوْلادِ الْحُسَیْنِ» و یا لعن اهل سقیفه و بنی امیه و دشمنان اهل بیت علیهم السلام اشاره به بحث امامت و حقانیت آن در زیارت عاشورا دارد.
☝️بحث پایانی هم بحث معاد است، که ذکر اسامی روز جزا در زیارت عاشورا اشاره شده است مثل «یَوْمِ الْقِیامَةِ»، «وَالاْخِرَةِ» و «یَوْمَ الْوُرُودِ». این اشاره به این است که مردم باید به دنیای پس از مرگ توجه داشته باشند: «وَ الْآخِرَةُ خَيْرٌ وَ أَبْقى» آن دنیاست که باقی است.
👥 مسیری که یاران امام حسین (ع) شروع کردند، قطعا آن دنیا را باور کردند و این باور باعث شد که در زندگی خود، در حمایت از امام خود سنگ تمام بگذارند. لذا با باور به این امر انسان ها شاداب تر، پویاتر و جدی تر نسبت به یاری کردن امام خود می پردازند.
☑️ان شاءالله ما هم با باور به دنیای پس از مرگ بتوانیم امام خود را یاری بدهیم. در زمان غیبت با ترک گناه و انجام واجبات، جامعه و خودمان را اصلاح بکنیم تا زمینه برای فرج امام زمان (ع) فراهم باشد. ان شاءالله جزء منتظرین واقعی امام زمان باشیم.
#متن_جرعه_ای_از_زیارت_عاشورا ۲۴
🎤 استاد نصوری،
معاونت ارتباطات و تبلیغ مرکز تخصصی مهدویت قم
┄┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
*•═•••◈﷽◈•••═•*
#آموزشی
#شرح_نهجالبلاغه_حکمت_پنجم
#موضوع_اول
┄┄┅••✻••┅┄┄
👈از چه رو علم میراث کریم( گرانبها)
نامیده شده است؟
منظور از کریم بودن علم، بهره مندی افراد بی شمار از آن است و افزون بر بهره های معنوی بسیار که وارث، از علم به ارث رسیده می برد، برای خود ارث گذار(عالمان و دانشمندان ) هم مفید و نتیجه بخش خواهد بود؛ زیرا باقیات الصالحات محسوب می شود. پيامبر صلی الله علیه و آله فرمودهاند: هر گاه مؤمن بميرد و از او يك برگ باقى بماند كه بر آن علمى باشد، همان برگ روز رستاخيز پرده ميان او و آتش خواهد بود و خداوند در قبال هر حرفى كه بر آن برگ نوشته شده است، شهرى به او مىبخشد كه هفت بار گستردهتر از جهان است. (روضة الواعظین، ترجمه مهدوی دامغانی، ص 31)
👈مال بهتر است یا علم؟
در حقیقت علم، میراث ارزشمند است و منظور از ارث در این حکمت، ارث معنوی است؛ زیرا مال میراث گرانبها نیست و چه بهتر است از علم استفاده معنوی کرد تا استفاده مادی، روایات فراوان در مورد برتری علم بر مال وجود دارد از جمله:
1ـ الْعِلْمُ خَيْرٌ مِنَ الْمَالِ الْعِلْمُ يَحْرُسُكَ وَ أَنْتَ تَحْرِسُ الْمَالَ؛ دانش بهتر از مال است؛ زیرا علم نگهبان توست و مال را، تو باید نگهبان باشی.( نهج البلاغه، حکمت 147)
2ـ الْمَالُ تَنْقُصُهُ النَّفَقَةُ وَ الْعِلْمُ يَزْكُو عَلَى الْإِنْفَاقِ وَ صَنِيعُ الْمَالِ يَزُولُ بِزَوَالِه؛ مال با بخشش کاستی می پذیرد؛ اما علم با بخشش فزونی می گیرد و مقام و شخصیتی که با مال بدست آمده است، با نابودی مال نابود می شود.( نهج البلاغه، حکمت 147)
3ـ أَنَ كَثْرَةَ الْمَالِ مَفْسَدَةٌ فِي الدِّينِ مَقْسَاةٌ لِلْقَلْبِ وَ أَنَ كَثْرَةَ الْعِلْمِ وَ الْعَمَلَ بِهِ مَصْلَحَةٌ فِي الدِّين؛ مال بسیار، دین را فاسد کند، دلها را سخت گرداند و علم بسیار توأم با عمل، دین را اصلاح کند.( تحف العقول، ابی محمد الحسن بن علی بن حسین بن شعبه الحرّانی ـ مشکاة الانوار فی غرر الاخبار، علی ابن حسن طبرسی، ص 138)
👈شاگردان، وارثان استادان
پدر یا جد انسان، پس از خود دارایی هایش را برای فرزندان یا خویشاوندانش باقی می گذارد؛ عالم نیز از استادی که او را تربیت می کند و آگاهی می دهد، علم خویش را کسب می کند؛ پس گویی علم را از او به ارث می برد( شرح ابن ابی الحدید، ج 18، ص 91)
زیرا به فرمایش مولای متقیان حضرت علی علیه السلام، پيوند خويشاوندى با علم پيوند مىيابد (روضة الواعظین، ترجمه مهدوی دامغانی، ص 31) پس گویی استاد و شاگرد قوم و خویش اند.
┄┄┅••✻••┅┄┄
📌توجه:هرگونه نشر یا کپی برداری ازتمام یابخشی ازپیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
بسم الله الرحمن الرحیم
بنـــام آنڪـــه انـــــدر روز محشــــر
بـــود او مـالـڪـــ مطلـــق ســراســر
بنــام آنڪـــه عــــارى از نيـــاز است
درِجـــودش بــروى خلــــق بـاز است
الهی به امید تو
┄┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
صبحتبخیرمولایمن
🏝روزهای عمرمان
چه پرشتاب گذشت ...
بیآنکه بدانیم و بفهمیم ،
روزها و شبهایمان ...
هفته و ماهمان ...
فصل و سالمان ...
طی شد ...
گرد پیری
بر صورتمان نشست
و در تمامی این عبورها ...
خوش آن دمی که
در هوای شما گذشت ...
خوش آن اوقاتی که
معطر به
نام و یادتان بود ..
خوش آن لحظه.هایی که
بیقرارتان بودیم ...
... باقی همه
بیحاصلی و بیخبری بود🏝
الّلهُـمَّعَجِّــلْلِوَلِیِّکَـــالْفَـــرَج
روزتونمهدوی 🌼
┄┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
پیوند نهضت حسینی و قیام مهدوی
🔸تأسف و تحسّر امام زمان ارواحنا فداه از واقعه کربلا به اندازهای است که اولین بیانیه حضرتش هنگام ظهور، ذکر مصیبت سیدالشهدا(ع) میباشد. آن حضرت چون بین رکن و مقام میایستد با صدایی که به گوش همه جهانیان برسد، پنج عبارت کوتاه اما کاملا گویا و رسا ابراز میدارد که دو عبارت اول معرفی خود به عنوان «امام قائم» و «صمصام منتقم» (شمشیر انتقام گیرنده) است. آنگاه میفرماید:
🔸ألا یا أهلَ العالَم إنّ جَدّیَ الحُسَینَ قَتَلوهُ عَطشاناً؛
ای مردم جهان! جدّم حسین را با لبان تشنه کشتند.
🔸 ألا یا اهلَ العالَم إنّ جَدّیَ الحُسین طَرَحُوهُ عُریاناً؛
ای جهانیان! جدّم حسین را با بدن برهنه در بیابانها رها کردند.
🔸ألا یا أهلَ العالَم إنّ جَدّیَ الحُسینَ سَحَقُوهُ عُدواناً؛
🔸ای اهل عالم! جدم حسین را به جهت دشمنی و عداوت، لگدکوب سم اسبها نمودند.
📚 الزام الناصب ج٢، ص ٢٣٣
┄┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
بیت المهدی علیه السلام
🔸مسجد سهله، در کشور عراق و در دو كيلومترى شمال غربى مسجد كوفه واقع شده است.
این مسجد مقدس، یکی از بافضیلتترین مکانهای دنیاست. طبق روایات مسجد سهله منزل حضرت مهدی در دوران ظهور خواهد بود
🔺 امام صادق علیه السلام در فضیلت مسجد سهله میفرمایند:
🔹این مسجد اقامتگاه حضرت ادریس و حضرت ابراهیم بوده است.
🔹همه پیامبران در این مسجد عبادت کردهاند.
🔹کسی که در این مسجد اقامت کند انگار در خیمه رسول خدا اقامت کرده است.
🔹هر مرد و زن مومنی دلش به سوی این مسجد پر میکشد....
🔹این مسجد از مکانهایی است که خدا دوست دارد در آن جا به درگاهش دعا شود
🔹هیچ شب و روزی نیست مگر اینکه فرشتگان این مسجد را زیارت میکنند و خدا را در آن عبادت میکنند.
🔹اگر من نزدیک آنجا بودم همه نمازهایم را درن مسجد سهله میخواندم.
🔹اگر مسجد سهله هیچ فضیلت دیگری نداشت همین که فرشتگان در آن نازل میشوند و انبیا در آن اقامت کردهاند فضیلت بزرگی است. در حالی که این همه فضیلت دارد.
🔹تازه آنچه نگفتم بیشتر از اینهاست!
📚 المزار الکبیر ص ۱۳۴
.
🔹 در طول تاریخ غیبت، دلدادگان امام عصر علیه السلام بارها و بارها در مسجد سهله توفیق تشرف به محضر حضرت را پیدا کردهاند.
اینها نشان از توجه خاص مولای ما به مسجد سهله است، لذا نباید شیعیان از این مکان نورانی غافل باشند.
┄┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آغاز پیادهروی از مسجد سهله
با آغاز پیادهروی اربعین از مسجد سهله- یعنی خانۀ امام زمان(عج)- ، غوغایی بسیار بزرگتر و اثری بسیار عمیقتر در جانها خواهید گذاشت
فسلفۀ زیارت اربعین، یاد و یاری امام زمان(عج) است؛ در زیارت اربعین میگوییم:
وَ نُصْرَتِی لَکُمْ مُعَدَّة
#استاد_پناهیان
#اربعین
┄┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin