🖤🌿صبح را با سلام بر امام زمان(عج) آغاز میکنم.✨
🍃از شعله های پشتِ در خانه ی علی است
گر آتشی به کرب و بلا شعله ور شده
آن روز اگر به صورت مادر نمی زدند
لطمه دگر به چهره ی دختر نمی زدند
💐السلام علیک یا اباصالح المهدی(عج)
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
@moassese_nooralyaghin
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
555.4K حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌿صلی الله علیک یا اباعبداللهــــــ【ع】
🍃یک سلامم را اگر
پاسخ بگویی میروم ....
🌿لذتش را با تمام
مردم شهر قسمت میکنم ....
#اربابـــــ_سلام✋
#صبحتون حسینی【♥️】
عطـــر ظهـــــــــور🍃
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
@moassese_nooralyaghin
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
1.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌺هر چی خدا بخواد .
استاد عالی
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
@moassese_nooralyaghin
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
1_482124439.MP3
حجم:
3.98M
💠 سلسله جلسات #جرعه_ای_از_زیارت_عاشورا 43
✳️ شرح معرفتی و کوتاه #زیارت_عاشورا
🎤 حجت الاسلام و المسلمین استاد نصوری ( معاونت محترم ارتباطات و تبلیغ مرکز تخصصی مهدویت قم)
🎬 جلسه 3⃣4⃣
⏺ کاری از واحد آموزش بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود (عج) استان مازندران
@moassese_nooralyaghin
🖋جرعه از زیارت عـاشورا 🗓
⏪ قسمت 3⃣4⃣
🔰..درس هایی که می توانیم از زیارت عاشورا بگیریم:
3⃣2⃣- عبادت و دعا
🔹عبادت و عبودیت خدا از بزرگترین عوامل تقرب به خداست. خداوند در سوره ذاریات آیه ی [56] می فرماید: «وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنْسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ» انتظارم از شما این است که وقتی خلق شدید به یک مقامی به نام «عبودیت و بندگی» برسید.
✍برای رسیدن به مقام عبودیت و بندگی، نقشه ی ما قرآن📖 است و نقشه خوان ما اهل بیت هستند و زیارت عاشورا با داشتن دعاهای متعددش در عمل زائر را اهل دعا و مناجات با خدا می کند و اباعبدالله (ع) به عنوان یک شخصیتی است که می تواند بلدِ راه باشد برای ما برای رسیدن به آن مقام عبودیت و بندگی.
🔷لذا می بینیم که زیارت عاشورا با نماز شروع می شود، با دعا ادامه دارد و سرانجام با لحظه ی زیبای سجده به پایان می رسد. انسان بتواند متواضع باشد، انسان بتواند خودش را در مقام عبودیت و بندگی شبیه زندگی اهل بیت کند «اَللّهُمَّ اجْعَلْ مَحْیاىَ مَحْیا مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ مَماتى مَماتَ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ»✨
4⃣2⃣- حمد و شکر الهی
🔸راضی بودن به رضای حقّ و تسلیم بودن در برابر تقدیرات الهی است. انسان را به نتیجه ی شیرین حمد و سپاس خدا میرساند.
👥 زائر در زیارت عاشورا می آموزد که علی رغم متحمل شدن مصائب بسیار نباید معترض بود بلکه باید برای خدا حمد و شکر الهی کند، در برابر قضای حق سر تعظیم فرود بیاورد و زیارت عاشورا این درس را در اوج خاکساری در محضر خدا به زائرین سیدالشهداء در سجده ی پایانی میآموزد «اَللَّهُمَّ لَکَ الْحَمْدُ حَمْدَ الشَّاکِرینَ لَکَ..»✨
👆و این عبارت اشاره به آخرین کلام سیدالشهداء دارد که در لحظات آخر زندگی و در کوران سخت ترین مصائب، اینکه حضرت در مقام راز و نیاز با محبوب خودش فریاد می زند من راضی ام و معبودی جز تو ندارم. لذا می بینید که امام حسین (ع) از مردم خیلی گله کرد ولی هیچ وقت از خدا گله نکرد.
🔶ان شاءالله که بتوانیم در زندگی خودمان اگر مصائب و گرفتاری هایی دیدیم، همه را با خدای خودمان معامله کنیم و صبر در مسائل و مشکلات داشته باشیم و مثل اباعبدالله صبور باشیم و بتوانیم در مقامی قرار بگیریم که رضای الهی را همیشه داشته باشیم. ان شاءالله زندگی توحید محور داشته باشیم و همیشه حمد و ثنای الهی و شکر خدا را بکنیم.
#متن_جرعه_ای_از_زیارت_عاشورا ۴۳
🎤 استاد نصوری،
معاونت ارتباطات و تبلیغ مرکز تخصصی مهدویت قم
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
@moassese_nooralyaghin
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
•••༻﷽༺•••
#آموزشی
#اعراب_آیات
#جلسه_چهل_و_شش
✅موضوع: اعراب آیه ۴۱بقره
👈 وَآمِنُوا بِمَا أَنْزَلْتُ مُصَدِّقًا لِمَا مَعَكُمْ وَلَا تَكُونُوا أَوَّلَ كَافِرٍ بِهِ وَلَا تَشْتَرُوا بِآيَاتِي ثَمَنًا قَلِيلًا وَإِيَّايَ فَاتَّقُونِ
و بدانچه نازل كرده ام كه مؤيد همان چيزى است كه با شماست ايمان آريد و نخستين منكر آن نباشيد و آيات مرا به بهايى ناچيز نفروشيد و تنها از من پروا كنيد
وَ: حرف عطف یا استیناف، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد.
آمِنُوا: فعل امر، مبنی بر حذف نون. ضمیر متصل و بارز «واو»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل
بِ: حرف جرّ، مبنی بر کسر، عامل، محلی از اعراب ندارد.
مَا: موصول اسمی، مبنی بر سکون، محلا مجرور به حرف جرّ «باء»
بِمَا: جارمجرور، متعلق به «آمِنُوا»
أَنْزَلْتُ : فعل ماضی، مبنی بر سکون. ضمیر متصل «تُ »، مبنی ، محلا مرفوع ،فاعل
مُصَدِّقًا :حال و منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری
لِ: حرف جرّ، مبنی بر کسر، عامل، محلی از اعراب ندارد.
مَا: موصول اسمی، مبنی بر سکون، محلا مجرور به حرف جرّ «لام»
لِمَا: جارمجرور، متعلق به «مُصَدِّقًا»
مَعَ: ظرف، مبنی برفتح ، محلا منصوب، مفعول فیه
كُمْ: ضمیر متصل، مبنی، محلا مجرور، مضافٌ الیه
وَ: حرف عطف، مبنی بر فتح، غیر عامل، محلی از اعراب ندارد.
لَا: حرف نهی، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد.
تَكُونُوا : فعل مضارع مجزوم ، علامت جزم حذف نون. ضمیر بارز و متصل «واو»، مبنی، محلا مرفوع، اسم «تَكُونُوا»
أَوَّلَ : خبر برای «لَا تَكُونُوا» و منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری
كَافِرٍ: مضافالیه و مجرور، علامت جرّ کسره ظاهری
بِ: حرف جرّ، مبنی بر کسر، عامل، محلی از اعراب ندارد.
هِ: ضمیرمتصل، محلاً مجرور به حرف جرّ «باء»
بِهِ: جار و مجرور متعلق به «کافرٌ»
وَ: حرف عطف، مبنی بر فتح، غیر عامل، محلی از اعراب ندارد.
لَا: حرف نهی، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد.
تَشْتَرُوا: فعل مضارع مجزوم، علامت جزم حذف نون. ضمیر بارز و متصل «واو»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل
بِ: حرف جرّ، مبنی بر کسر، عامل، محلی از اعراب ندارد.
آيَاتِ : اسم مجرور به حرف جرّ، علامت جرّ کسره ظاهری
ي: ضمیر متصل، مبنی بر سکون، محلا مجرور، مضاف الیه
بِآيَاتِی: جار و مجرور متعلق به «لَاتَشْتَرُوا»
ثَمَنًا: مفعولٌبه و منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری
قَلِيلًا:نعت برای «ثَمَنًا» و منصوب بنا بر تبعیت، علامت نصب فتحه ظاهری
وَ: حرف عطف، مبنی بر فتح، غیر عامل، محلی از اعراب ندارد.
إِيَّايَ: ضمیر منفصل، مبنی، مفعولٌ به مقدم و محلا منصوب
فَ: حرف جواب شرط، مبنی بر فتح، غیر عامل، محلی از اعراب ندارد.
اتَّقُوا: فعل امرحاضر، مبنی بر حذف حرف علّه. ضمیر بارز و متصل «واو»، مبنی، محلامرفوع، فاعل
ن: نون وقایه
کسره بجای «یا»ضمیر : مفعولٌ به
•••┈✾~💠~✾┈•••
برگرفته از بیانات استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (إعراب آیات بر مبنای کتاب إعرابالقرآنالکریم و کلمةاللهالعلیا)
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
•••┈✾~💠~✾┈•••
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
•••༻﷽༺•••
#آموزشی
#صرف_و_نحو
#جلسه_چهل_و_ششم
✅موضوع: معانی حرف جرّ «لام»
حرف «لام»، هشت معنای مشهور دارد که دو معنای اصلی آن،ملکیت واختصاص است، و بقیه معنای فرعی آن است.
۱. ملکیت
مثال: اِنّا لِلّهِ وَاِنّا اِلَیهِ راجِعون.
🍃ما مملوک خداییم و یقینا به سوی او باز میگردیم.
۲. اختصاص
مثال: وَلِلّهِ العِزَّةُ وَ لِرَسولِهِ وَ لِلمؤمنینَ.
🍃قدرتمندی و ارجمندی مخصوص خداوند است و مخصوص پیامبرش و مخصوص مومنین.
۳. استحقاق
مثال: اَلجَنَّةُ لِلمُتَّقینَ وَ النّارُ لِلمُعاندینَ.
🍃متّقین مستحقّ بهشت هستند و دشمنان کینه توز، مستحقّ جهنم.
۴. تعلیل
مثال: لِایلافِ قُرَیش
🍃(مجازات اصحاب فیل) برای این بود که قریش(به سرزمین مکه) الفت بگیرند.
۵. عاقبت
مثال: لِدوا لِلمَوتِ وَ ابنُوا لِلخَرابِ.
🍃بزایید که عاقبت، مرگ است و بسازید که عاقبت، خراب شدن است.
۶. به معنی «فی»
مثال: رَبَّنا اِنَّکَ جامعُ النّاسِ لِیَومٍ لا رَیبَ فیهِ.
🍃خداوند، مردم را در روزی که شکی در آن نیست، جمع آوری می کند.
۷. به معنی «الی»
مثال: کُلٌّ یَجری لِاَجَلٍ مُسَمّیً.
🍃هرکدام بسوی وقت تعیین شده، جریان می یابند.
۸. تاکید معنای نفی
هنگامی است که قبل از آن، «کان» ناقصه به صورت منفی آمده باشد.
مثال ۱: ما کانَ اللّهُ لِیُطلِعَکُم عَلَی الغَیبِ
🍃خداوند شما را از غیب آگاه نخواهد ساخت.
مثال ۲: لَم یَکُنِ اللهُ لِیَغفِرَ لَهُم.
🍃خداوند هرگز آنها را نمی آمرزد.
📌 «لام» جرّ با هر اسم ظاهری بصورت مکسور، استعمال می شود، مگر در دو صورت مفتوح است:
🔹 بر سر «اسم مستغاثی» بیاید که حرف «یا» مستقیما بر آن داخل شده است.
مثال: یالَثاراتِ الحُسَینِ
🔹و نیز وقتی که باضمیر بکار رود.
مثال: لَهُ، لَکُم
•••┈✾~💠~✾┈•••
✅ در آیه ۴۱ سوره بقره:
حرف «لام» در «لِـما معکم»، لام اختصاص است.
•••┈✾~💠~✾┈•••
برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آلمرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی، ونحو متوسطه
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا% بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
•••┈✾~💠~✾┈•••
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم
🌿روزم را آغاز می کنیم
چه زیباست هر روز
قبل از خورشید
به خدا سلام کنیم
☘نام خدا را نجوا
کنیم و آرام بگیریم
روزتون در پناه خد!
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
@moassese_nooralyaghin
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی