•••🌸•••༻﷽༺•••🌸•••
#_معرفتی
#مناجات_شعبانیه_فراز_هشتم
👈 امام علی علیه السلام اینگونه باخداوند مناجات می کند:
الهی لَم یَزَلْ بِرُّکَ علیَّ ایّامَ حَیاتی فلا تَقْطَع برَّکَ عنّی فی مَماتی، الهی کیفَ آیِسُ مِنْ حُسْنِ نَظَرِکَ لی بعدَ مَماتی و اَنْتَ لم تُوَلِّنی الاّ الجمیلَ فی حیاتی
🍃معبود من، خیر گسترده ات، همواره در ایام حیاتم بر من جریان دارد، این خیرگسترده ات را بعد از موتِ من، از من دریغ مدار!
🍃 معبود من! چگونه از احسان تو پس از مرگم ناامید گردم وحال آنکه درزمان حیاتم جز به نیکی رفتار نکرده ای!
🌷بخش دوم
✅ موضوع : حسن ظن داشتن به رحمت الهی
⁉️چه عاملی دردنیاباعث شده انسان به شدت به حق تعالی حسن ظن پیداکند؟
🔸نکته دوم؛ ظريف عرفانی در این فراز ازمناجات این است انسان به حکم این آیه قرآنی:
(يا أَيُّهَا النَّاسُ أَنْتُمُ الْفُقَراءُ إِلَى اللَّهِ وَ اللَّهُ هُوَ الْغَنِيُّ الْحَمِيد)
(فاطر/۳۵)
حدوثا و بقاء فقیر مطلق است
و سخت وابسته به حق تعالی می باشد،
چرا که عدم و نیستی بوده،
حق تعالی او را خلق کرده و آفریده است، در بقاء نیز چون حق تعالی از سر جود، نیازها و خواسته مادی و معنوی انسان را تامین کرده توانسته به حیاتش ادامه دهد،
این بذل نعمت و گستردگی رحمت در دنیا موجب شده که به شدت به حق تعالی حسن ظن پیداکند که در آخرت و در آن لحظه ای که بنده امیدش از همه جا قطع است حق تعالی به مراتب بیشتر ازدنیا از وی دستگیری نماید
🔸 چرا که رسول اکرم صلی الله علیه وآله وسلم فرمود:
اِنَّ لِلّه مِائَةَ رَحْمَةٍ اَنْزَلَ مِنْها رَحْمَةً واحِدَةً بَیْنَ الْجِنِّ وَ الْاِنْسِ وَ الطَّیْرِ وَالْبَهائِمِ وَالْهَوامِّ فَبِها یَتَعاطَفُونَ وَ بِها یَتَراحَمُونَ، وَ اَخَّرَ تِسْعا وَ تِسْعینَ رَحْمَةً یَرْحَمُ بِهاعِبادَهُ یَوْمَ الْقِیامَةِ.
👌خداوند، از صد قسمت رحمتش، فقط یک قسمت را در دنیا به جن و انس، پرندگان، حیوانات و حشرات عطا کرده است، تا بین خود با محبت و مهربانی زندگی کنند و نود و نه قسمت دیگر را در آخرت به بندگان خویش اختصاص خواهد داد.
┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
🔆 تربیت فرزند، با رفتار و گفتار مادر است
🌸 حضرت آیتالله خامنهای: 👇
🔸مادر میتواند فرزندان را به بهترین وجهی تربیت کند. تربیت فرزند به وسیلهی مادر، مثل تربیت در کلاس درس نیست؛ با رفتار است، با گفتار است، با عاطفه است، با نوازش است، با لالائی خواندن است؛ با زندگی کردن است. مادران با زندگی کردن، فرزند تربیت میکنند.
🔸هرچه زن صالحتر، عاقلتر و هوشمندتر باشد، این تربیت بهتر خواهد شد.
🔸بنابراین برای بالا رفتن سطح ایمان، سطح سواد، سطح هوش بانوان، در کشور باید برنامهریزی شود.
#خانهداری_خانهنشینی_نیست
🌻 ۱۳۹۲/۲/۱۱
@moassese_nooralyaghin
حدیث روز
امام رضا علیه السلام:
إنَّ اللّهَ عز و جل ... أمَرَ بِالشُّكرِ لَهُ ولِلوالدَينِ، فَمَن لَم يَشكُر والِدَيهِ لَم يَشكُرِ اللّه
بیترديد خداوند عزوجل ... انسان را به سپاسگزارى از خدا و پدر و مادر فرمان داده است؛
پس كسى كه سپاسگزارِ (قدرشناسِ) پدر و مادرش نباشد، از خدا سپاسگزارى نكرده است.
📚 عيون أخبار الرضا علیه السلام: ج ۱، ص ۲۵۸، ح ۱۳
┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
*•═•••🌸◈﷽◈🌸•••═•*
#معرفتی
#برگی_ازدفتر_علما
#قسمت_هشتم
✍ مروری بر زندگی عالم جلیل القدر شیخ عباس قمی رحمت الله علیه
◀️خصوصیات اخلاقی وروحی
⬅️ نفوذ کلمه
↩️یکی دیگر از ویژگیهای محدث قمی نفوذ کلمه بود، که چون سخنان و گفتارش از دل بر میخواست و خود به آنها معتقد بود و قبل از دیگران به آنها عمل میکرد،
👈در شنوندگان و مخاطبان تاثیری ژرف و پایدار داشت، برخی از آنان که شرف صحبتش را دریافته و پای درسهای اخلاق و مواعظ سودمند ایشان حاضر میشدند گفتهاند:
«سخنان نافذ آن مرحوم چنان بود که تا یک هفته انسان را از تمامی سیّئات و پندارهای ناروا و گناهان باز میداشت و به خدا و عبادت متوجه میکرد»
👌 بسا کسانی که خوشنام نبودند و پس از افاضه حاج شیخ رو به کوی مردمی و انسانیت آورده بودند.
⬅️ مقید به تهجد و دعا
↩️یکی دیگر از خصلتهای پسندیده آن مرحوم پایبندی به نماز شب و شب زندهداری و قرائت قرآن و تلاوت ادعیه و اوراد و اذکار ماثور، از ائمه معصومین (علیهالسّلام) بود و در این مورد فرزند بزرگش میگوید:
👈 «تا آنجا که من به خاطر دارم بیداری آخر شب از آن مرحوم فوت نشد، حتی در سفرها» او مانند شیخ طوسی که نخست خود به مصباح المتهجد عمل کرد، قبل از دیگران خود به مفاتیح الجنان عمل میکرد.
⬅️ خوشخلقی در سفر
↩️مرحوم محدث قمی در سفر، رعایت حال همراهان را می کرد و با آنان فوقالعاده خوش رفتاری مینمود و انس میگرفت و بهطوری که نوشتهاند در مسافرت، فردی شوخطبع، خوشگفتار و نیکورفتار بود.
این مطلب ادامه دارد
┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
•••🌸•••༻﷽༺•••🌸•••
#آموزشی
#اعراب_آیات
#جلسه_هفتاد_و_دوم
✅ موضوع:اعراب آیه۶۶سوره بقره
👈فَجَعَلْناها نَكالًا لِما بَيْنَ يَدَيْها وَ ما خَلْفَها وَ مَوْعِظَةً لِلْمُتَّقِينَ.
ما اين عقوبت را عبرتى براى حاضران معاصر و نسلهاى بعدشان و پندى براى پرهيزكاران قرار داديم.
فَ:حرف استیناف، مبنی، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد.
جعلنا: فعل ماضی، مبنی برسکون. ضمیر متصل و بارز «نا»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل
ها: ضمیر متصل، مبنی، محلا منصوب، مفعولٌبه
نکالاً: مفعولٌبه دوم و منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری
لِ: حرف جر، مبنی بر کسر، عامل، محلی از اعراب ندارد.
ما:اسم موصول، مبنی، محلامجرور به حرف جرّ
لِما: جار و مجرور، متعلّق به افعال عموم مقدر، نعت برای «نکالاً»
بین: ظرف، مفعول فیه و منصوب، متعلّق به افعال عموم مقدر
یدی: مضاف الیه برای «بین» و مجرور، علامت جرّ «یاء» (به دلیل مضاف واقع شدن، نون مثنی، حذف شده)
ها: ضمیر متصل، مبنی بر سکون، محلا مجرور، مضاف الیه
وَ: حرف عطف، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد.
ما: موصول اسمی، عطف به «ما» در «لِما»، محلا مجرور بنابر تبعیت
خَلفَ: ظرف مکان، مفعول فیه و منصوب، متعلق به افعال عموم مقدر
ها: ضمیر متصل، مبنی، محلا مجرور، مضاف الیه
وَ: حرف عطف، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب از اعراب ندارد.
موعظةً: معطوف به «نکالاً» و منصوب بنابر تبعیت، علامت نصب فتحه ظاهری
لِ:حرف جرّ، مبنی بر کسر، عامل، محلی از اعراب ندارد.
المتقین: اسم مجرور به حرف جرّ، علامت جرّ «یاء»
لِلمتقین: جارومجرور، متعلق به افعال عموم مقدر، نعت برای «موعظةً»
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آلمرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف ونحو تخصصی، (اعراب آیات بر مبنای کتاب اعراب القرآن الکریم و کلمة الله العلیا)
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
•••🌸•••༻﷽༺•••🌸•••
#آموزشی
#صرف_و_نحو
#جلسه_هفتاد_و_دوم
✅موضوع:جملاتی که محلّ اعراب ندارند (جمله مستأنفه و جمله معترضه)
🔹جمله مستأنفه :
جملهاى كه كلام با آن افتتاح شود؛ مانند اولین جمله ای که در هر سوره آمده، یا اگر در وسط کلام آمده منقطع از ماقبلش است:
مثال: «فَلا يَحزُنكَ قَولهُم، انّ العزّة للّه جميعاً»
🍃در این مثال جمله «انّ العزّة للّه جميعاً» از نظر معنا و مفهوم کاملاً منقطع از ماقبل است.
🍃جملات معترضه:
جمله ای که بین دو لفظ مرتبط با هم قرار می گیرد و با آن دو لفظ بیگانه است و فقط برای تأکید بین آنها آمده است.
در اینجا به بعضی از مواضع جمله معترضه اشاره می شود:
•بین فعل و معمولش؛
مثال: مَلَکَتْ یا إلهی أمرَهُم قَبلَ أن یَملِکوا
🍃در این مقطع از دعای ۳۷صحیفه سجادیه، جمله «یا إلهی» بین فعل و مفعولٌ به آمده است.
•بین مبتدا و خبر؛
مثال: «نَحنُ مَعاشِرَالأنبیاءِ أشَدُّ ٱلناسِ بَلاءً»
🍃در این مثال، «مَعاشِرَالأنبیاءِ»، مفعول برای فعل مقدر است و همراه با فعلش جمله ای است که در بین مبتدا و خبر آمده است.
•بین موصوف و صفت؛
مثال: «إنَّهُ لَقَسَمٌ لَو تَعلَمونَ عَظیمٌ»
🍃در این مقطع از آیه شریفه،جمله «لَو تَعلَمونَ» بین موصوف و صفت قرار گرفته است.
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
✅ در آیه ۶۶ از سوره مبارکه بقره جمله «فَجَعَلناها نَکالاً...» جمله مستانفه است و محلی از اعراب ندارد.
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آلمرتضی و اساتید موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی و کتاب موسوعة النحو و الصرف و الأعراب
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا% بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
🌼ســــــــلام، صبحتون پُر از عطر خدا
☕️به آخرین چهارشنبه ۱۴۰۱ خوش آمدید
🌼امیداورم که روزی
☕️سرشار از سلامتی و برکت
🌼لبخند و امید،
☕️آرامش و مهربانی،
🌼دلی پر از مهر و صفا،
☕️و صبحی زیبا وهمراه با شادی
🌼پیش رو داشته باشید
┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin