◀️ حكايت هاي اخلاقي استاد شهيد مطهري
⬅️خضوع و خشوع در نماز
↩️حجت الاسلام والمسلمين سيدمحمد باقر حجتي در يكي از خاطرات خود به حالات معنوي استاد مطهري رحمه الله، اشاره كرده و مي گويد: "روزي بر مسجد در آمدم، استاد با اين كه هوا گرم بود، با عمامه و قبا و عبا در حال اقامه نماز بودند. واقعا نماز اقامه مي كردند. شايد به علت آنكه با تمركزي عجيب و خضوع و خشوعي جالب توجه نماز مي خواندند، به هيچ وجه متوجه ورود من نشدند. استاد نماز را به گونه اي آميخته با توجه و خضوع برگزار مي كردند كه حالت ويژه ايشان مرا به خود مجذوب ساخت. به جاي اين كه به ايشان اقتدا كنم، مشغول تماشاي نمازشان شدم. تا از نماز فارغ شدند، ادعيه و تعقيبات و تسبيحات را ادامه دادند. حالي كه از پشت سر در نماز ايشان به وضوح احساس ميكردم، غيرقابل توصيف است. گويي قيامت و احوال آن را شهود مي كردند و حالت و خشيتي كه ويژه علماي واقعي و خدا آشناست، حتي از قفا در قد و بالاي آن سرو سهي، انسان را مجذوب خود مي ساخت. "
⬅️ اخلاص
↩️ استاد مطهري رحمه الله سرا پا در عشق به اسلام و دفاع از ارزش هاي اسلامي مي سوخت. او قبل از اينكه عالم يا معلم خوبي باشند، انساني معتقد، با ايمان و با تقوا بود. اعمال و رفتار وي دقيقا مصداق كامل «ان صلاتي و نسكي و محياي و مماتي لله رب العالمين» ; «نماز و تمام عبادات من، و زندگي و مرگ من، همه براي پروردگار جهانيان است» بود.
👌شهيد مطهري رحمه الله چون تمام كارهايش را براي خدا انجام مي داد، هيچ گاه به دنبال شهرت نبود. فرزند ايشان در مورد اخلاص استاد مطهري رحمه الله ميگويد:
"عنوان هميشگي نويسنده بر روي كتاب هايشان «مرتضي مطهري» بود و اجازه نمي دادند كلمه هايي مثل استاد و غيره قبل از اسمشان آورده شود. از شهرت به شدت پرهيز داشتند. با اينكه تشكيل دهنده هسته مركزي شوراي انقلاب بودند، در روزنامه ها چندان نامي از ايشان آورده نمي شد، و وقتي از ايشان مي پرسيديم كه: "چرا اسمي از شما نيست و از اكثريت دست اندركاران انقلاب كم و بيش نامي هست؟"
ايشان مي گفتند:
" من كاري را كه بايد انجام بدهم، انجام مي دهم. هرچه نامم كمتر مطرح شود، آسوده ترم. سعي من بر اين است كه در غير موارد ضروري در اجتماعات عمومي مطرح نشوم.
┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
12.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
# نقش #معلم در سرنوشت انسان!!
🔻ماجرای معاویه صغیره ؟؟
🎙مرحوم حاج شیخ حسن عرفان
@moassese_nooralyaghin
•═•••◈﷽◈•••═•
#آموزشی
#احکام_عمومی🇮🇷
#جلسه_هفتاد_و_یکم
✅ موضوع :احکام استحاضه
(قسمت پانزدهم)
🌹خواندن نماز قضا توسط مستحاضه
👈اگر 🧕مستحاضه بخواهد نماز قضا بخواند، باید برای هر نماز کارهایی را که برای نماز ادا بر او واجب است به جا آورد.👌
🌸 فقها در مورد به جا آوردن نماز قضا توسط مستحاضه و وظایف برای این نماز اختلاف نظر دارند👇👇👇
👈آیات عظام امام خمینی رحمتالله، امام خامنه ای حفظهالله، سیستانی،نوری،..
مستحاضه می تواند نماز قضا به جا آورد اما لازم است (سیستانی و نوری :وبنابر احتیاط واجب)با توجه به نوع استحاضه اش کسب تکلیف کند.
👈آیات عظام زنجانی،سبحانی،وحید،...مستحاضه باید نماز قضا را تأخیر بیندازد تا پاک شود و(آیتالله زنجانی :مگر این که احتمال عقلایی دهد که اگر به تاخیر بیندازد دیگر نتواند آن را انجام دهد )🤦♂
در صورتی که وقت قضا تنگ باشد باید با کسب طهارت مستقل نماز قضا را به جا آورد.
👈آیت الله مکارم:مستحاضه می تواند نماز قضا به جا آورد ودر مستحاضه کثیره اگر غسل نماز یومیه را به جا آورده نیاز به غسل مجزا ندارد وتنها باید وضو بگیرد.😍
در صورتی که نماز قضا را بدون فاصله با نماز ادایی بخواند،نیاز به وضو هم ندارد.
👈آیت الله صافی:به احتیاط واجب در حال استحاضه نماز قضا به جا نیاورد مگر اینکه خوف فوت داشته باشد که در این صورت باید برای نماز قضا طهارت مستقل کسب کند.
•┈••✾🍃✾🍃✾••┈•
🌹 خواندن نماز صبح با غسل پیش از وقت برای نماز شب 👇👇👇
👈آیات عظام امام خمینی رحمتالله، امام خامنه ای حفظهالله، وحید،مکارم،...
:احتیاط واجب آن است که بعد از داخل شدن صبح، دوباره غسل و وضو را بجا آورد.
👈آیات عظام خوئی، تبریزی،زنجانی، (زنجانی :مستحاضه کثیره)بعد از طلوع فجر برای نماز صبح باید غسل را اعاده نماید.
👈آیت الله سیستانی:اگر انجام غسل پیش از داخل شدن وقت نماز باعث وقوع فاصله گردد آن غسل برای نماز فایده ندارد و باید مستحاضه برای نماز دوباره غسل نماید ،واین حکم در مستحاضه متوسطه نیز جاری است.
👈آیتالله مظاهری:لازم نیست برای نماز صبح دوباره غسل و وضو بگیرد.😍
📚توضیح المسائل مراجع عظام
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
•••🌸•••༻﷽༺•••🌸•••
#آموزشی
#اعراب_آیات
#جلسه_هفتاد_و_پنجم
✅ موضوع: اعراب آیه ۶۹
👈 قَالُوا ادْعُ لَنَا رَبَّكَ يُبَيِّنْ لَنَا مَا لَوْنُهَا ۚ قَالَ إِنَّهُ يَقُولُ إِنَّهَا بَقَرَةٌ صَفْرَآءُ فَاقِعٌ لَوْنُهَا تَسُرُّ النَّاظِرِينَ
گفتند: از پروردگارت بخواه كه برای ما توضیح دهد رنگش چگونه باشد؟ گفت: خدا میگوید: گاوی است زرد و رنگش روشن كه بینندگان را شاد میكند.
قالوا: فعل ماضی، مبنی بر ضم. ضمیر بارز و متصل «واو»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل
اُدعُ: فعل امر، مبنی بر حذف حرف علّه. ضمیر مستتر «انت»، محلا مرفوع، فاعل
لَ: حرف جرّ، مبنی فتح، عامل، محلی از اعراب ندارد.
نا: ضمیر متصل، مبنی، محلا مجرور به حرف جرّ
لَنا: جار و مجرور، متعلّق به «ادع»
ربَّ: مفعولٌ به و منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری
کَ: ضمیر متصل، مبنی، محلا مجرور، مضاف الیه
یبیّن: فعل مضارع، جواب طلب، یا مجزوم به «اِن» شرطیه مقدر. ضمیر مستتر «هو»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل
لَ: حرف جر، مبنی بر فتح، عامل، محلی از اعراب ندارد.
نا: ضمیر متصل، مبنی، محلا مجرور به حرف جرّ
لَنا: جار و مجرور، متعلق به «یبیّن»
ما: اسم استفهام، مبنی بر سکون، محلا مرفوع، مبتدا
لونُ: خبر و مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری
ها: ضمیر متصل، مبنی، محلا مجرور، مضاف الیه
قال: فعل ماضی، مبنی بر فتح. ضمیر مستتر «هو»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل
اِنَّ: حرف مشبهةبالفعل، مبنی بر فتح، عامل، محلی از اعراب ندارد.
هُ: ضمیر متصل، مبنی، محلا منصوب، اسم «اِنَّ»
یقول: فعل مضارع و مرفوع. ضمیر مستتر «هو»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل
جمله فعلیه، خبر «اِنَّ»، محلا مرفوع
اِنَّ: حرف مشبهةبالفعل، مبنی بر فتح، عامل، محلی از اعراب ندارد.
ها: ضمیر متصل، مبنی، محلا منصوب، اسم «اِنَّ»
بقرةٌ: خبر «اِنَّ» و مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری
صفراءُ: صفت اول برای «بقرةٌ» و مرفوع بنابر تبعیت
فاقعٌ: صفت دوم برای «بقرةٌ» و مرفوع بنابر تبعیت
لونُ: فاعل «فاقع» و مرفوع علامت رفع ضمه
ها: ضمیر متصل، مبنی، محلا مجرور، مضاف الیه
تَسُرُّ: فعل مضارع و مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری. ضمیر مستتر «هی»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل
النّاظرینَ: مفعولٌ به و منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری
تسرُّ الناظرین: نعت سوم برای «بقرةٌ»، محلا مرفوع
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (إعراب آیات بر مبنای کتاب إعرابالقرآنالکریم و کلمةاللهالعلیا)
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
•••🌸•••༻﷽༺•••🌸•••
#آموزشی
#صرف_و_نحو
#جلسه_هفتاد_و_پنجم
✅موضوع: افعال معتلالعین (اجوف)
فعل اجوف، دو قسم است:
👈 اجوف واوی
مثال: قَوَلَ
👈 اجوف یایی
مثال: بَیَعَ
🔹قواعد اعلال اجوف
🌱قاعده: «واو» و «یاء» متحرک، اگر عینالفعل کلمه واقع شوند و ما قبل آنها حرف صحیح و ساکن باشد، حرکت آنها به ماقبل داده می شود.
مثال۱: یَقْوُلُ ⬅️ یَقُولُ
مثال۲: یَبْیَعُ ⬅️ یَبِیعُ
🌱قاعده: «واو» و «یاء» متحرک ماقبل مفتوح، قلب به «الف» می شود.
مثال۱: قَوَلَ ⬅️ قالَ
مثال۲: بَیَعَ ⬅️ باعَ
💥نکته: این قاعده در صورتی که «واو» و «یاء» در موضع حرکت باشند نیز جاری می شوند (متحرک باشند ولی به جهت قواعد اعلال سکونی، ساکن شده باشند)
مثال۱: یَخْوَفُ ⬅️ یَخَوْفُ ⬅️ یَخافُ
مثال۲: یُبْیَعُ ⬅️ یُبَیْعُ ⬅️ یُباعُ
🌱قاعده: «واو» و «یاء» مکسور یا مضمومی که در اثنای کلمه و عین الفعل یا لام الفعل باشند و ما قبل آنها حرف صحیح مضموم و یا مکسور باشد، بعد از سلب حرکت ماقبل، حرکتشان به ماقبل داده می شود.
مثال۱: قُوِلَ ⬅️ قِولَ ⬅️ قِیلَ
مثال۲: بُیِعَ ⬅️ بِیعَ
🌱قاعده: حرف علّه ساکن اگر کنار ساکن دیگری قرار گیرد، حذف می شود (بدلیل التقاء ساکنین)
مثال۱: یَقُوْلُ ⬅️ لِیَقُوْلْ ⬅️ لِیَقُلْ
💥توجه: اگر مضارع اجوف، بر وزن «یَفعُلُ» باشد، فاءالفعل ماضی معلوم آن، از صیغه ۶ تا آخر، مضموم و اگر بر وزن «یَفعَلُ» باشد، فاءالفعل آن مکسور میگردد.
مثال۱: قالَ _ یَقُولُ _ قُلنَ، قُلتَ، قُلتُما....
مثال۲: باعَ _ یَبِیعُ _ بِعْنَ، بِعْتَ، بِعتُما.....
💥نکات:
🍃 مضارع فعل «ماتَ» بر دو وزن «یَفعَلُ» و «یَفعُلُ» آمده است، بنابراین میتوان آن را از صیغه ششم به بعد دو گونه «مُتْنَ، مُتَّ..../ مِتْنَ، مِتَّ....» به کار برد.
مثال: وَلَئِن مُتُّم اَو قُتِلتُم لَاِلَی اللهِ تُحشَرون
🍃 در فعل ماضی «لَیسَ» نکته بالا جاری نمی شود زیرا مضارعی برای آن استعمال نشده و لذا فاءالفعل آن در تمام صیغه ها مفتوح است.
مثال: لَیسَ، لَیسا، لَیسوا....
🍃 در صرف ماضی مجهول، فاءالفعل را از صیغه ششم به بعد در افعالی که مضارع آنها مضموم العین است، کسره و در افعالی که مضارع آنها مکسورالعین یا مفتوحالعین باشد، ضمه می دهیم تا با معلوم آنها اشتباه نشود هر چند صرف آنها به شکل معلوم نیز جایز است.
مثال۱: قالَ مجهول قیلَ __ قِلنَ که قُلنَ نیز جایز است.
مثال۲: باعَ __ مجهول بِیعَ بُعنَ که بِعنَ نیز جایز است.
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آلمرتضی و اساتید موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی و کتاب موسوعة النحو و الصرف و الأعراب
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
بسم الله.الرحمن الرحیم
✨آغــاز مےڪنیم
🌿دفتر امروز را با نام خــدا
✨خدایی ڪه داننده رازهاست
⚡️نخستین سرآغاز هاست
🍃بِسْـمِ ٱللهِ ٱلْرَّحْمٰـنِ الْرَّحیـمْ🍃
🍁 الهـی بـه امیـد تــو 🍁
┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
#سلام_امام_زمانم💐
میدانم که صبحی زیبا
خورشید رویتان میدرخشد
و من شادمانه تر از هر روز
سلام خواهم کرد...
السَّلاَمُ عَلَيْكَ حِينَ تُصْبِحُ وَ تُمْسِي
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرج🌼
┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin