eitaa logo
کانال خادمان قرآن و عترت نورالیقین
1.2هزار دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
1.7هزار ویدیو
53 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
◀️ حكايت هاي اخلاقي استاد شهيد مطهري ⬅️خضوع و خشوع در نماز ↩️حجت الاسلام والمسلمين سيدمحمد باقر حجتي در يكي از خاطرات خود به حالات معنوي استاد مطهري رحمه الله، اشاره كرده و مي‏ گويد: "روزي بر مسجد در آمدم، استاد با اين كه هوا گرم بود، با عمامه و قبا و عبا در حال اقامه نماز بودند. واقعا نماز اقامه مي‏ كردند. شايد به علت آنكه با تمركزي عجيب و خضوع و خشوعي جالب توجه نماز مي‏ خواندند، به هيچ وجه متوجه ورود من نشدند. استاد نماز را به گونه ‏اي آميخته با توجه و خضوع برگزار مي‏ كردند كه حالت ويژه ايشان مرا به خود مجذوب ساخت. به جاي اين كه به ايشان اقتدا كنم، مشغول تماشاي نمازشان شدم. تا از نماز فارغ شدند، ادعيه و تعقيبات و تسبيحات را ادامه دادند. حالي كه از پشت‏ سر در نماز ايشان به وضوح احساس مي‏كردم، غيرقابل توصيف است. گويي قيامت و احوال آن را شهود مي‏ كردند و حالت و خشيتي كه ويژه علماي واقعي و خدا آشناست، حتي از قفا در قد و بالاي آن سرو سهي، انسان را مجذوب خود مي‏ ساخت. " ⬅️ اخلاص ↩️ استاد مطهري رحمه الله سرا پا در عشق به اسلام و دفاع از ارزش‏ هاي اسلامي مي‏ سوخت. او قبل از اينكه عالم يا معلم خوبي باشند، انساني معتقد، با ايمان و با تقوا بود. اعمال و رفتار وي دقيقا مصداق كامل «ان صلاتي و نسكي و محياي و مماتي لله رب العالمين‏» ; «نماز و تمام عبادات من، و زندگي و مرگ من، همه براي پروردگار جهانيان است» بود. 👌شهيد مطهري رحمه الله چون تمام كارهايش را براي خدا انجام مي‏ داد، هيچ گاه به دنبال شهرت نبود. فرزند ايشان در مورد اخلاص استاد مطهري رحمه الله مي‏گويد: "عنوان هميشگي نويسنده بر روي كتاب‏ هايشان «مرتضي مطهري‏» بود و اجازه نمي‏ دادند كلمه‏ هايي مثل استاد و غيره قبل از اسمشان آورده شود. از شهرت به شدت پرهيز داشتند. با اينكه تشكيل دهنده هسته مركزي شوراي انقلاب بودند، در روزنامه‏ ها چندان نامي از ايشان آورده نمي ‏شد، و وقتي از ايشان مي‏ پرسيديم كه: "چرا اسمي از شما نيست و از اكثريت دست‏ اندركاران انقلاب كم و بيش نامي هست؟" ايشان مي‏ گفتند: " من كاري را كه بايد انجام بدهم، انجام مي دهم. هرچه نامم كمتر مطرح شود، آسوده ‏ترم. سعي من بر اين است كه در غير موارد ضروري در اجتماعات عمومي مطرح نشوم. ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
12.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
# نقش در سرنوشت انسان!! 🔻ماجرای معاویه صغیره ؟؟ 🎙مرحوم حاج شیخ حسن عرفان ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•═•••◈﷽◈•••═• 🇮🇷 موضوع :احکام استحاضه (قسمت پانزدهم) 🌹خواندن نماز قضا توسط مستحاضه 👈اگر 🧕مستحاضه بخواهد نماز قضا بخواند، باید برای هر نماز کارهایی را که برای نماز ادا بر او واجب است به جا آورد.👌 🌸 فقها در مورد به جا آوردن نماز قضا توسط مستحاضه و وظایف برای این نماز اختلاف نظر دارند👇👇👇 👈آیات عظام امام خمینی رحمت‌الله، امام خامنه ای حفظه‌الله، سیستانی،نوری،.. مستحاضه می تواند نماز قضا به جا آورد اما لازم است (سیستانی و نوری :وبنابر احتیاط واجب)با توجه به نوع استحاضه اش کسب تکلیف کند. 👈آیات عظام زنجانی،سبحانی،وحید،...مستحاضه باید نماز قضا را تأخیر بیندازد تا پاک شود و(آیت‌الله زنجانی :مگر این که احتمال عقلایی دهد که اگر به تاخیر بیندازد دیگر نتواند آن را انجام دهد )🤦‍♂ در صورتی که وقت قضا تنگ باشد باید با کسب طهارت مستقل نماز قضا را به جا آورد. 👈آیت الله مکارم:مستحاضه می تواند نماز قضا به جا آورد ودر مستحاضه کثیره اگر غسل نماز یومیه را به جا آورده نیاز به غسل مجزا ندارد وتنها باید وضو بگیرد.😍 در صورتی که نماز قضا را بدون‌ فاصله با نماز ادایی بخواند،نیاز به وضو هم ندارد. 👈آیت الله صافی:به احتیاط واجب در حال استحاضه نماز قضا به جا نیاورد مگر اینکه خوف فوت داشته باشد که در این صورت باید برای نماز قضا طهارت مستقل کسب کند. •┈••✾🍃✾🍃✾••┈• 🌹 خواندن نماز صبح با غسل پیش از وقت برای نماز شب 👇👇👇 👈آیات عظام امام خمینی رحمت‌الله، امام خامنه ای حفظه‌الله، وحید،مکارم،... :احتیاط واجب آن است که بعد از داخل شدن صبح، دوباره غسل و وضو را بجا آورد. 👈آیات عظام خوئی، تبریزی،زنجانی، (زنجانی :مستحاضه کثیره)بعد از طلوع فجر برای نماز صبح باید غسل را اعاده نماید. 👈آیت الله سیستانی:اگر انجام غسل پیش از داخل شدن وقت نماز باعث وقوع فاصله گردد آن غسل برای نماز فایده ندارد و باید مستحاضه برای نماز دوباره غسل نماید ،واین حکم در مستحاضه متوسطه نیز جاری است. 👈آیت‌الله مظاهری:لازم نیست برای نماز صبح دوباره غسل و وضو بگیرد.😍 📚توضیح المسائل مراجع عظام 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
•••🌸•••༻﷽༺•••🌸••• موضوع: اعراب آیه ۶۹ 👈 قَالُوا ادْعُ لَنَا رَبَّكَ يُبَيِّنْ لَنَا مَا لَوْنُهَا ۚ قَالَ إِنَّهُ يَقُولُ إِنَّهَا بَقَرَةٌ صَفْرَآءُ فَاقِعٌ لَوْنُهَا تَسُرُّ النَّاظِرِينَ گفتند: از پروردگارت بخواه كه برای ما توضیح دهد رنگش چگونه باشد؟ گفت: خدا می‌گوید: گاوی است زرد و رنگش روشن كه بینندگان را شاد می‌كند. قالوا: فعل ماضی، مبنی بر ضم. ضمیر بارز و متصل «واو»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل اُدعُ: فعل امر، مبنی بر حذف حرف علّه. ضمیر مستتر «انت»، محلا مرفوع، فاعل لَ: حرف جرّ، مبنی فتح، عامل، محلی از اعراب ندارد. نا: ضمیر متصل، مبنی، محلا مجرور به حرف جرّ لَنا: جار و مجرور، متعلّق به «ادع» ربَّ: مفعولٌ به و منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری کَ: ضمیر متصل، مبنی، محلا مجرور، مضاف الیه یبیّن: فعل مضارع، جواب طلب، یا مجزوم به «اِن» شرطیه مقدر. ضمیر مستتر «هو»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل لَ: حرف جر، مبنی بر فتح، عامل، محلی از اعراب ندارد. نا: ضمیر متصل، مبنی، محلا مجرور به حرف جرّ لَنا: جار و مجرور، متعلق به «یبیّن» ما: اسم استفهام، مبنی بر سکون، محلا مرفوع، مبتدا لونُ: خبر و مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری ها: ضمیر متصل، مبنی، محلا مجرور، مضاف الیه قال: فعل ماضی، مبنی بر فتح. ضمیر مستتر «هو»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل اِنَّ: حرف مشبهةبالفعل، مبنی بر فتح، عامل، محلی از اعراب ندارد. هُ: ضمیر متصل، مبنی، محلا منصوب، اسم «اِنَّ» یقول: فعل مضارع و مرفوع. ضمیر مستتر «هو»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل جمله فعلیه، خبر «اِنَّ»، محلا مرفوع اِنَّ: حرف مشبهةبالفعل، مبنی بر فتح، عامل، محلی از اعراب ندارد. ها: ضمیر متصل، مبنی، محلا منصوب، اسم «اِنَّ» بقرةٌ: خبر «اِنَّ» و مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری صفراءُ: صفت اول برای «بقرةٌ» و مرفوع بنابر تبعیت فاقعٌ: صفت دوم برای «بقرةٌ» و مرفوع بنابر تبعیت لونُ: فاعل «فاقع» و مرفوع علامت رفع ضمه ها: ضمیر متصل، مبنی، محلا مجرور، مضاف الیه تَسُرُّ: فعل مضارع و مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری. ضمیر مستتر «هی»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل النّاظرینَ: مفعولٌ به و منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری تسرُّ الناظرین: نعت سوم برای «بقرةٌ»، محلا مرفوع •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (إعراب آیات بر مبنای کتاب إعراب‌القرآن‌الکریم و کلمة‌الله‌العلیا) 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•••🌸•••༻﷽༺•••🌸••• موضوع: افعال معتل‌العین (اجوف) فعل اجوف، دو قسم است: 👈 اجوف واوی مثال: قَوَلَ 👈 اجوف یایی مثال: بَیَعَ 🔹قواعد اعلال اجوف 🌱قاعده: «واو» و «یاء» متحرک، اگر عین‌الفعل کلمه واقع شوند و ما قبل آنها حرف صحیح و ساکن باشد، حرکت آنها به ماقبل داده می شود. مثال۱: یَقْوُلُ ⬅️ یَقُولُ مثال۲: یَبْیَعُ ⬅️ یَبِیعُ 🌱قاعده: «واو» و «یاء» متحرک ماقبل مفتوح، قلب به «الف» می شود. مثال۱: قَوَلَ ⬅️ قالَ مثال۲: بَیَعَ ⬅️ باعَ 💥نکته: این قاعده در صورتی که «واو» و «یاء» در موضع حرکت باشند نیز جاری می شوند (متحرک باشند ولی به جهت قواعد اعلال سکونی، ساکن شده باشند) مثال۱: یَخْوَفُ ⬅️ یَخَوْفُ ⬅️ یَخافُ مثال۲: یُبْیَعُ ⬅️ یُبَیْعُ ⬅️ یُباعُ 🌱قاعده: «واو» و «یاء» مکسور یا مضمومی که در اثنای کلمه و عین الفعل یا لام الفعل باشند و ما قبل آنها حرف صحیح مضموم و یا مکسور باشد، بعد از سلب حرکت ماقبل، حرکتشان به ماقبل داده می شود. مثال۱: قُوِلَ ⬅️ قِولَ ⬅️ قِیلَ مثال۲: بُیِعَ ⬅️ بِیعَ 🌱قاعده: حرف علّه ساکن اگر کنار ساکن دیگری قرار گیرد، حذف می شود (بدلیل التقاء ساکنین) مثال۱: یَقُوْلُ ⬅️ لِیَقُوْلْ ⬅️ لِیَقُلْ 💥توجه: اگر مضارع اجوف، بر وزن «یَفعُلُ» باشد، فاءالفعل ماضی معلوم آن، از صیغه ۶ تا آخر، مضموم و اگر بر وزن «یَفعَلُ» باشد، فاءالفعل آن مکسور می‌گردد. مثال۱: قالَ _ یَقُولُ _ قُلنَ، قُلتَ، قُلتُما.... مثال۲: باعَ _ یَبِیعُ _ بِعْنَ، بِعْتَ، بِعتُما..... 💥نکات: 🍃 مضارع فعل «ماتَ» بر دو وزن «یَفعَلُ» و «یَفعُلُ» آمده است، بنابراین می‌توان آن را از صیغه ششم به بعد دو گونه «مُتْنَ، مُتَّ..../ مِتْنَ، مِتَّ....» به کار برد. مثال: وَلَئِن مُتُّم اَو قُتِلتُم لَاِلَی اللهِ تُحشَرون 🍃 در فعل ماضی «لَیسَ» نکته بالا جاری نمی شود زیرا مضارعی برای آن استعمال نشده و لذا فاءالفعل آن در تمام صیغه ها مفتوح است. مثال: لَیسَ، لَیسا، لَیسوا.... 🍃 در صرف ماضی مجهول، فاءالفعل را از صیغه ششم به بعد در افعالی که مضارع آنها مضموم العین است، کسره و در افعالی که مضارع آنها مکسورالعین یا مفتوح‌العین باشد، ضمه می دهیم تا با معلوم آنها اشتباه نشود هر چند صرف آنها به شکل معلوم نیز جایز است. مثال۱: قالَ مجهول قیلَ __ قِلنَ که قُلنَ نیز جایز است. مثال۲: باعَ __ مجهول بِیعَ بُعنَ که بِعنَ نیز جایز است. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل‌مرتضی و اساتید موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی و کتاب موسوعة النحو و الصرف و الأعراب 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله.الرحمن الرحیم ✨آغــاز مےڪنیم 🌿دفتر امروز را با نام خــدا ✨خدایی ڪه داننده رازهاست ⚡️نخستین سرآغاز هاست 🍃بِسْـمِ ٱللهِ ٱلْرَّحْمٰـنِ الْرَّحیـمْ🍃     🍁 الهـی بـه امیـد تــو 🍁 ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
💐 میدانم که صبحی زیبا خورشید رویتان میدرخشد و من شادمانه تر از هر روز سلام خواهم کرد... السَّلاَمُ عَلَيْكَ حِينَ تُصْبِحُ وَ تُمْسِي 🌼 ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin