•༻﷽༺•••
#آموزشی
#اعراب_آیات
#جلسه_نود_و_دوم
✅ موضوع: اعراب آیه ۸۴ سوره بقره
👈 وَإِذْ أَخَذْنَا مِيثَاقَكُمْ لَا تَسْفِكُونَ دِمَاءَكُمْ وَلَا تُخْرِجُونَ أَنْفُسَكُمْ مِنْ دِيَارِكُمْ ثُمَّ أَقْرَرْتُمْ وَأَنْتُمْ تَشْهَدُونَ.
و (به یاد آرید) هنگامی که از شما عهد گرفتیم که خون یکدیگر را نریزید و یکدیگر را از خانه و دیار خود نرانید، پس بر آن عهد اقرار کرده و خود شما بر آن گواه میباشید.
وَ: حرف استیناف، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد.
إِذْ: اسم زمان، مبنی، مفعول به برای «اُذکُر» مقدر، محلا منصوب
اَخَذنَا: فعل ماضی، مبنی بر سکون. ضمیر متصل و بارز «نا»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل
مِیثاقَ: مفعولٌبه برای «اَخَذنا» و منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری
کم: ضمیر متصل، مبنی، محلا مجرور، مضاف الیه
لَا : حرف نفی، مبنی بر سکون، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد.
تَسفِکون: فعل مضارع مرفوع، علامت رفع ثبوت نون. ضمیر متصل و بارز «واو»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل.
دماءَ: مفعولٌبه و منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری
کم: ضمیر متصل، مبنی، محلا مجرور، مضاف الیه
وَ: حرف عطف، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد.
لَا : حرف نفی، مبنی بر سکون، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد.
تُخرِجونَ: فعل مضارع مرفوع، علامت رفع ثبوت نون. ضمیر متصل و بارز «واو»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل.
انفسَ: مفعول به و منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری
کم: ضمیر متصل، مبنی، محلا مجرور، مضاف الیه
مِن : حرف جر، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد.
دیارِ: اسم مجرور به حرف جر، علامت جرّ کسره ظاهری
من دیارِ: جار و مجرور، متعلق به «تخرجونَ»
کم: ضمیر متصل، مبنی، محلا مجرور، مضاف الیه
ثمّ: حرف عطف، مبنی برفتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد.
اقررتُم: فعل ماضی، مبنی بر سکون. ضمیر بارز و متصل «تم»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل
وَ: واو حالیه، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد.
انتم: ضمیر منفصل، مبنی، محلا مرفوع، مبتدا
تَشهدونَ: فعل مضارع مرفوع، علامت رفع ثبوت نون. ضمیر متصل و بارز «واو»، مبنی، محلا مرفوع فاعل.
فعل مضارع خبر و محلا مرفوع برای «انتم»
•••┈✾~💠~✾┈•••
برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (إعراب آیات بر مبنای کتاب إعرابالقرآنالکریم و کلمةاللهالعلیا)
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
•••┈✾~💠~✾┈•••
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرانی
@moassese_nooralyaghin
•••༻﷽༺•••
#آموزشی
#اعراب_آیات
#جلسه_نود_و_دوم
✅ موضوع : انواع فعل (از نظر حروف اصلی)
👈فعل از نظر صحّت و اعتلال حروف اصلى بر دو قسم است:
1⃣ فعل صحيح: آن است كه حروف اصلى آن از حروف علّه يعنى (واو- ياء- الف) نباشد.
2⃣ فعل غير صحيح: آن است كه يكى از حروف اصلى آن، حرف علّه باشد كه به آن اصطلاحاً «معتل» گويند.
🔹اقسام فعل صحيح:
فعل صحيح گاهى «مهموز» و زمانى «مضاعف» و در پارهاى اوقات غير اين دو مىباشد.
•مهموز: فعلی که در يكى از حروف اصلى آن «همزه» باشد و آن بر سه قسم است:
1- مهموز الفاء: يعنى فاء الفعل آن همزه باشد.
مثال: أمَرَ
2- مهموز العين: يعنى عين الفعل آن همزه باشد.
مثال: سَأَلَ.
3- مهموز اللّام: يعنى لام الفعل آن همزه باشد.
مثال: قَرَأَ.
•مضاعف: فعلی که دو حرف اصلى آن از یک جنس باشد.
مثال: مَدَّ (مدد)، قَرَّ (قرر).
•غیر مهموز و مضاعف: فعلى است كه نه تنها يكى از حروف اصلى آن حرف علّه نبوده بلكه همزه يا حرف مكرّر نيز نباشد.
مثال: ضَربَ ، نَصَرَ
•••┈✾~💠~✾┈•••
✅ در آیه ۸۴ از سوره مبارکه بقره:
فعل «أَخَذنا» فعل «مهموزالفاء» نامیده می شود.
•••┈✾~💠~✾┈•••
برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (کتاب قواعد صرف و نحو و روش تجزيه و تركيب)
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
•••┈✾~💠~✾┈•••
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
#تفسیر_سوره_طه
#طرح_رضوان
#بخش_دوم
#مدرس_زین_العابدین
#موسسه_نورالیقین
◼️◼️◼️◼️◼️◼️◼️️
▪️بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ▪️
آیه 16
موضوع :عدم پیروی از هواپرستان
🔰توجه و الزام به کدام اصل اساسی ضامن اجرای همه برنامه های عقیدتی و تربیتی می باشد؟
✅در آيه "فَلَا يَصُدَّنَّكَ عَنْهَا مَن لَّا يُؤْمِنُ بِهَا وَاتَّبَعَ هَوَاهُ فَتَرْدَىٰ" به يك اصل اساسى كه ضامن اجراى همه برنامه هاى عقيدتى و تـربـيـتـی اسـت اشـاره كـرده مـى فـرمـايـد: (هـرگز نبايد افرادى كه ايمان به رسـتـاخـيـز نـدارند و از هوسهاى خويش پيروى كرده اند تو را مانع از آن شوند كه اگر چنين شود هلاك خواهى شد)
🔰در بـرابر افراد بى ايمان و وسوسه ها و كارشكنى هاى آنان محكم بايست ، نه از انبوه آنـهـا وحـشـت كـن ، و نـه از تـوطـئه هـاى آنـهـا تـرسـى بـه دل راه ده ، و نه هرگز در حقانيت دعوت و اصالت مكتبت از اين هياهوها شك و ترديدى داشته بـاش .
✅الإمامُ عليٌّ عليه السلام در کلام گهرباری می فرمایند:
أيُّها النّاسُ ، لا تَسْتَوحِشوا في طريقِ الهُدى لِقلّةِ أهلِهِ.
[بحار الأنوار : 67 / 158 / 1 .]
امام على عليه السلام :اى مردم! در راه راست، به دليل شمار اندك رهروان آن، احساس تنهايى نكنيد؛
⚫️⚫️⚫️⚫️⚫️⚫️⚫️
⚫️منابع و مآخذ:تفاسیر وزین تسنیم،المیزان،مجمع البیان،نمونه و نور
🔲🔲🔲🔲🔲🔲🔲
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
🌿سلام امام زمانم🌿
🥀سلام بر تو ای امید دلهای رنجور؛
✨انتظار...
بیهوده نشستن و دست روی دست گذاشتن نیست...
هموارکردن جاده برای ظهور کردن منجی موعود اس.
✨مولایــــم
بیــــا؛
که انتظـــــــــــــــــار، سخت تر از جان کندن است.
أَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ
┄┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄-
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
📚فضیلت قرائت و تلاوت قرآن در منزل
آیتالله بهجت (ره) : در روایت آمده است: خانههایی که در آنها تلاوت قرآن میشود، «تُضِیئُ لأهْلِ السمآءِ کما یضِیئُ النجْمُ [أَلْکوکبُ الدری] لأهْلِ الأرْضِ؛ چنانکه ستاره یا ستاره درخشنده برای اهل زمین میدرخشد، برای آسمانیان میدرخشد».
در گذشته صدای قرآن از منازل بلند میشد. در حالات اصحاب سیدالشهدا علیهالسلام در شب عاشورا آمده است: «لَهُمْ دَوِی کدَوِی النحْلِ؛ زمزمهای همانند صدای زنبور عسل داشتند». همچنین آمده است که ایشان: «مَا بَینَ راکعٍ وَ ساجِدٍ وَ قائِمٍ وَ قاعِدٍ؛ در حالات مختلف برخی در رکوع و برخی در سجده و برخی ایستاده و بعضی نشسته [به عبادت و راز و نیاز و مناجات و انس با خدا مشغول بودند]».
و در خطبه همام در شمار ویژگیهای متقین آمده است: «فَصافونَ أَقْدامَهُمْ یتْلُونَ آیاتِ اللهِ آناءَ اللیلِ و أَطْرافَ النهارِ؛ مرتب به نماز ایستاده و در لحظات شب در آغاز و پایان روز، آیات خدا را تلاوت میکنند».
📚 در محضر بهجت، ج2، ص296
┄┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄-
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
6.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
[ #ترک_گناه ]
⏏️خدا میذاره گناه کنی که دچار عُجب نشی ⁉️
┄┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄-
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin