فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
روشهای دوستی با امام زمان ارواحنا فداه
🔵 قسمت چهارم از بیستم
🎙 #ابراهیم_افشاری
@moassese_nooralyaghin
*•═•••🌸🍃﷽🌸🍃•••═•*
#معرفتی
#سلسه_جلسات_معرفتی
#قسمت_هشتم
✍ خلاصه ای از زندگینامه حضرت علی علیه السلام
⬅️ در جنگ خیبر پس از اینکه سپاه مسلمین یک بار به فرماندهی ابوبکر و بار دیگر به فرماندهی عمر موفق به گشودن قلعه قموص نشده و از میدان گریختند، رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود:
🍃«فردا پرچم را به مردى خواهم داد که از میدان مبارزه فرار نمی کند، خداوند و رسول او را دوست دارند، و او نیز خدا و رسول را دوست دارد، وى هرگز از جنگ فرار نمی کند تا آنگاه که خداوند قلعه هاى محکم را به دست او بگشاید».
↩️فردا رسول خدا صلی الله علیه و آله پرچم را به دست علی علیه السلام سپرد و او با فتح و پیروزی بازگشت.
👌 در این جنگ پهلوان یهودیان به نام مرحب به دست علی علیه السلام کشته شد
✨همچنین در این جنگ امیرالمؤمنین علی (ع) درب قلعه قموص که ۴۰ نفر به سختی قدرت جابجاکردنش را داشتند با قدرت روحانی خویش از جا کند.
👈 پس از فتح مکه به دست مسلمانان، علی علیه السلام به همراه رسول خدا صلی الله علیه و آله وارد کعبه شده و به فرمان پیامبر بر دوش ایشان قرار گرفت و بتهای کعبه را سرنگون کرد و کعبه را از آلودگی بتها پاک نمود.
↩️بعد از فتح مکه قبایل هوازن و ثقیف از شهر طائف همدست شده و تصمیم به جنگ با مسلمانان گرفتند.
👈👈در این غزوه مسلمانان که از نظر تعداد رزمندگان و امکانات وضعیت خوبی داشتند دچار عجب و غرور شدند، ولی با شبیخون دشمن غافلگیر شده و پیامبر خدا را رها کرده و از میدان گریختند؛ جز چند نفر از جمله علی بن ابی طالب علیه السلام که مردانه از رسول الله دفاع کردند.
👌 پایمردی این گروه باعث شد سایر مسلمان به میدان بازگشته و مسلمانان به پیروزی برسند.
این مطلب ادامه دارد
┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
•••🌸•••༻﷽༺•••🌸•••
#آموزشی
#اعراب_آیات
#جلسه_صد_و_سیزدهم
✅ موضوع: اعراب آیه۱۰۲ سوره بقره
(قسمت دوم)
👈...وَ مَا يُعَلِّمَانِ مِنْ أَحَدٍ حَتَّىٰ يَقُولَا إِنَّمَا نَحْنُ فِتْنَةٌ فَلَا تَكْفُرْ فَيَتَعَلَّمُونَ مِنْهُمَا مَا يُفَرِّقُونَ بِهِ بَيْنَ الْمَرْءِ وَزَوْجِهِ وَ مَا هُمْ بِضَارِّينَ بِهِ مِنْ أَحَدٍ إِلَّا بِإِذْنِ اللَّهِ...
وَ: حرف استینافیه، مبنی، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد.
مَا: حرف نفی، مبنی، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد.
يُعَلِّمَانِ: فعل مضارع مرفوع، علامت رفع ثبوت نون. ضمیر متصل «الف»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل
مِنْ: حرف جر، مبنی، عامل، محلی از اعراب ندارد.
أَحَدٍ: اسم مجرور به حرف جرّ، علامت جرّ کسره ظاهری
مِنْ أَحَدٍ: جار و مجرور ، متعلق به «يُعَلِّمَانِ»
حَتَّىٰ: ادات نصب، مبنی، عامل، محلی از اعراب ندارد.
يَقُولَا: فعل مضارع منصوب، علامت نصب حذف نون. ضمیر متصل «الف»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل
إِنَّمَا:ادات حصر، مبنی، غیر عامل، محلی از اعراب ندارد.
نَحْنُ: ضمیر منفصل، مبنی بر ضمّ، محلا مرفوع، مبتدا
فِتْنَةٌ: خبر و مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری
فَ:فاء فصیحه، مبنی، غیرعامل ، محلی از اعراب ندارد.
لَاتَكْفُرْ: فعل مضارع مجزوم، علامت جزم سکون. ضمیر مستتر «انتَ»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل
فَ: حرف استیناف، مبنی، غیر عامل، محلی از اعراب ندارد.
يَتَعَلَّمُونَ: فعل مضارع مرفوع، علامت رفع ثبوت نون. ضمیر متصل «واو»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل
مِنْ: حرف جرّ، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد.
هُمَا:ضمیر متصل، مبنی، محلا مجرور به حرف جرّ
مِنْهُمَا: جار و مجرور، متعلق به «يَتَعَلَّمُونَ»
مَا: اسم موصول، مبنی، محلا منصوب، مفعول به
يُفَرِّقُونَ: فعل مضارع مرفوع، علامت رفع ثبوت نون. ضمیر متصل «واو»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل
بِ: حرف جرّ، مبنی بر کسر، عامل، محلی از اعراب ندارد.
هِ: ضمیر متصل، مبنی، محلا مجرور به حرف جرّ
بِهِ: جار و مجرور، متعلق به «يُفَرِّقُونَ»
بَيْنَ:ظرف، مبنی، مفعولفیه و محلا منصوب، متعلق به «يُفَرِّقُونَ»
الْمَرْءِ: مضاف الیه و مجرور، علامت جرّ کسره ظاهری
وَ: حرف عطف، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد.
زَوْجِ: معطوف به «الْمَرْءِ» و مجرور بنابر تبعیت، علامت جرّ کسره ظاهری
هِ: ضمیر متصل، مبنی، محلا مجرور، مضاف الیه
وَ: واو حالیه، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد.
مَا: حرف شبیه به «لَیسَ»، مبنی، عامل، محلی از اعراب ندارد.
هُمْ: ضمیر منفصل، مبنی، محلامرفوع، اسم «ما»
بِ: حرف جرّ، مبنی بر کسر، عامل، محلی از اعراب ندارد.
ضَارِّينَ: اسم مجرور به حرف جرّ، علامت جر «یاء»
بِضَارِّينَ: جار و مجرور، متعلق به محذوف، خبر «ما»، محلا منصوب
بِ: حرف جر، مبنی بر کسر، عامل، محلی از اعراب ندارد.
هِ: ضمیر متصل، مبنی، محلا مجرور، مضاف الیه
بِهِ: جار و مجرور، متعلق به «ضَارِّينَ»
مِنْ: حرف جرّ زائد، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد.
أَحَدٍ: لفظاً مجرور به حرف جرّ، محلاً منصوب، مفعول به برای «ضَارِّينَ»
إِلَّا: اداة حصر، مبنی، عامل، محلی از اعراب ندارد.
بِ: حرف جر، مبنی بر کسر، عامل، محلی از اعراب ندارد.
إِذْنِ: اسم مجرور به حرف جرّ، علامت جرّ کسره ظاهری
اللَّهِ: مضاف الیه و مجرور، علامت جرّ کسره ظاهری
↩️ آیه ادامه دارد...
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (إعراب آیات بر مبنای کتاب إعرابالقرآنالکریم و کلمةاللهالعلیا)
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
•••🌸•••༻﷽༺•••🌸•••
#آموزشی
#صرف_نحو
#جلسه_صد_و_سیزدهم
✅ موضوع: فعل ماضی استمراری (ناقص)
تعریف: فعل ماضی استمراری بر کاری دلالت میکند که مقارن با کار دیگری انجام یافته باشد.
مثال: کُنتُ اَکتُبُ لَمّا دَخَلَ.
🍃هنگام ورودش می نوشتم.
🔹ساختار فعل ماضی استمراری
فعل ماضی استمراری به دو روش ساخته میشود:
الف) کانَ + فعل مضارع
مثال : ...كَانَا يَأْكُلَانِ الطَّعَامَ... (۷۵/ مائده)
🍃در آیه شریفه، ساختار «کانا» و فعل مضارع، معنای ماضی استمراری را میرساند.
📌نکته: باید توجه داشت که در ساختار ماضی استمراری، «کانَ» و فعل مضارع از لحاظ صیغه با هم مطابقت نمایند.
مثال : کانُوا یَکذِبونَ (تکذیب میکردند)
🍃در این مثال هر دو فعل، در صیغه جمع مذکر غائب آمدهاند.
ب) کانَ + اسم فاعل
مثال : کُنتُ مسافراً لمّا قَدَمَ دیارَنا.
(هنگام آمدنش به سرزمین ما، مسافرت می کردم.)
🍃در این جمله، ترکیب«کُنتُ» و «مُسافِراً» (اسم فاعل باب مُفاعلة)، معنای ماضی استمراری میدهد.
🔹ساختار فعل ماضی استمراری منفی
هرگاه «کانَ» منفی همراه با فعل مضارع یا اسم فاعل بیاید، ماضی استمراری منفی خواهیم داشت.
مثال : أُولَئِكَ الَّذِينَ اشْتَرَوُا الضَّلَالَةَ بِالْهُدَى فَمَا رَبِحَتْ تِجَارَتُهُمْ وَمَا كَانُوا مُهْتَدِينَ. (۱۶/ بقره)
🍃در آیه فوق، ترکیب حرف نفی و «کانَ» و اسم فاعل (وَمَا كَانُوا مُهْتَدِينَ)، بر معنای ماضی استمراری منفی دلالت میکند.
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
✅ در آیه ۱۰۲ سوره بقره :
ترکیب «کانوا یعلمون» فعل ماضی استمراری است.
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (برمبنای کتب مبادیالعربیة، موسوعه النحو و الصرف و الأعراب )
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
*•═•◈✨﷽✨◈•═•*
الحق که خداوند محمّد به علی داد
بر خلق، ولی داد، ولی داد، ولی داد
بر پا شده از شوق و شعف محشر دیگر
میلاد پیمبر شده یا حیدر دیگر
⚡️ در آستانه ولادت مولیالموحدین امیرالمومنین حضرت علی (ع)
⚡️ و مصادف با میلاد باشکوه امام محمد تقی (ع)، نهمین اختر آسمان امامت و ولایت, امام جود و کرم،
در جهت تعظیم شعائر الهی مراسم جشنی "روز دوشنبه دوم بهمن مصادف با دهم رجب" با حضور پرشور بانوان ولایی و قرآنی در موسسه نورالیقین برگزار نمود .
•••┈✾~🌻~✾┈•••
💫این مراسم با تلاوت آیات پرنور الهی آغاز و با برنامه های متنوع ذیل ادامه یافت:
💫 شعرخوانی
💫مسابقه تصویری و معرفتی با موضوع فضائل امام علی (ع) و امام جواد(ع)
💫تقدیر از برندگان مسابقه و اهداء جوایز
💫مدیحه سرایی توسط مداحان موسسه
امید که این قلیل مورد قبول درگاه احدیت قرار بگیرد.
•••┈✾~🌻~✾┈•••
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
#سلام_امام_زمانم
🌼سلام بر تو
ای مولایی که هرکس تو را یافت
به تمام خیر و خوبی ها رسیده.
🌼سلام بر تو
و بر روزی که با آمدنت،
زمین از خیر و خوبی لبریز خواهد شد.
┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
9.02M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✍در این ایام ناامید کننده چرا باید امیدوار بود؟!
⚠️خدای نوح و ابراهیم و اسماعیل و موسی و عیسی و محمد(ص) خدای ماهم هست
@moassese_nooralyaghin