•••🌸•••༻﷽༺•••🌸•••
#اموزشی
#اعراب_آیات
#جلسه_نهم
✅ موضوع:اعراب آیه ۵ سوره بقره
👈 أُولَٰئِكَ عَلَىٰ هُدًى مِنْ رَبِّهِمْ وَ أُولَٰئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ.
آنان بر طریق هدایت پروردگارشانند؛ و آنان رستگارانند.
أُولَٰئِكَ: اسم اشاره، مبنی، مبتدا و محلا مرفوع
عَلَىٰ: حرف جر، مبنی برسکون، عامل، محلی از اعراب ندارد.
هُدًى: اسم مجرور به حرف جرّ، علامت جر فتحه به نیابت از کسره، تقدیراً مجرور
عَلَىٰ هُدًى: جار و مجرور ،متعلق محذوف و مقدر
(شبه جمله با متعلق محذوفش، جمله خبریه ومحلا مرفوع)
مِن: حرف جرّ، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد.
رَبِّ: اسم مجرور به حرف جر، علامت جر کسره ظاهری
مِنْ رَبِّ: جارو مجرور ،متعلق محذوف.
(شبه جمله با متعلق محذوفش، نعت برای هدی و محلا مجرور بنابر تبعیت.)
هِم: ضمیرمتصل، مبنی، مضافٌالیه و محلا مجرور
وَ: حرف عطف، مبنی برفتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد.
أُولَٰئِكَ: اسم اشاره، مبنی، مبتدا و محلا مرفوع
هُم: ضمیر فصل وعماد
الْمُفْلِحُونَ: خبر و مرفوع، علامت رفع «واو»
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
برگرفته از بیانات استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (إعراب آیات بر مبنای کتاب إعرابالقرآنالکریم و کلمةاللهالعلیا)
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
•••🌸•••༻﷽༺•••🌸•••
#آموزشی
#صرف_و_نحو
#جلسه_نهم
✅ موضوع: انواع متعلّق محذوف
•متعلّق واجب الحذف
•متعلّق جـایـز الحذف
🖌سوال۱: چه هنگام واجب است متعلق جارو مجرور حذف شود؟
👈هرگاه
اولاً: جارومجرور دارای نقشهای ترکیبی نعت، حال، صله و خبر در کلام باشد.
ثانیاً: متعلّق جارومجرور از افعال عموم
باشد؛
واجب است که متعلّق آن حذف شود.
🔹جارومجرور به عنوان «نعت» واقع شود
این زمانی است که جار و مجرور بعد از اسم «نکره» واقع شود که در این صورت واجب است، متعلّق آن محذوف باشد.
مثال: لایَرجُوَنَّ أَحَدٌ مِنکُم اِلّا رَبَّهُ.
{حکمت ۸۲ نهج البلاغه}
🍃مِنکُم: جارومجرور، متعلّق: محذوف (یکونُ) نعت برای «اَحَدٌ» و محلاً مرفوع بنابرتبعیت (متعلّق، واجب الحذف)
🔹جارومجرور به عنوان «حال» واقع شود.
زمانی است که جار و مجرور پس از اسامی «معرفه» واقع شود. در این صورت واجب است متعلّق آن محذوف باشد.
مثال: فَخَرَجَ عَلَی قَومِهِ فِی زِینَتِهِ.{۷۹/قصص}
🍃فِی زِینَتِهِ: جار و مجرور، متعلق: محذوف (کَانَ)، «حال» برای هُوَ مستتر در فعل خَرَجَ محلا منصوب.(متعلّق، واجب الحذف)
🔹جار و مجرور به عنوان «صله» واقع شود.
هرگاه جار و مجرور بعد از اسم موصول (خاص و مشترک) قرار بگیرد؛ در این صورت واجب است متعلّق آن محذوف باشد.
مثال۱: یَا ایُها النّاسُ اعبُدُوا.... وَ الّذینَ مِن قَبلِکُم لَعَلَّکُم تَتَّقُونَ. {۲۱/بقره}
🍃مِن قَبلِ: جار و مجرور، متعلّق: محذوف (کانوا)، صله برای «اَلَّذینَ» و محلّی از اعراب ندارد.(متعلّق، واجب الحذف)
مثال۲: هُوَ الّذِی خَلَقَ لَکُم مَا فِی الاَرضِ جَمیعًا. {۲۹/بقره}
🍃فِی الارضِ: جارومجرور، متعلّق: محذوف (یَکونُ)، صله برای «ما» موصوله، محلّی از اعراب ندارد. (متعلّق، واجب الحذف)
🔹جار و مجرور به عنوان «خبر» واقع شود.
هرگاه در جمله مبتدا داشته باشیم و معنای خبر آن با جارومجرور کامل شود؛ در این صورت جار و مجرور با متعلقش، خبر برای مبتدا واقع میشوند که متعلّق آن واجب الحذف است.
مثال: اَلحَمدُ لِلّهِ رَبِّ العَالَمِینَ. {۲/حمد}
🍃لِلّهِ: جارومجرور، متعلّق: محذوف (یکونُ)، خبر برای «الحَمدُ»، محلا مرفوع. (متعلّق: واجب الحذف)
🖌سوال۲: در چه مواقعی، جایز است متعلق جار و مجرور حذف شود؟
👈هرگاه
۱. نشانه و قرینهای درکلام باشد.
۲.متعلق از افعال خصوص باشد.
مثال۱: در جواب کسی که می پرسد:
اَینَ اِعتکَفتَ؟ میگوییم: فی المسجد.
🍃 فی المسجد: جار و مجرور، متعلق: فعل «اعتکفتُ» است که به قرینه «اعتکفتَ» درسوال، محذوف است.
مثال۲: بِالوالدینِ احساناً.{۱۵۱/انعام}
🍃بالوالدین: جار ومجرور، متعلق: فعل امر «اَحسِنوا» است که به قرینه «احساناً» محذوف است.
✍️ نکته : گاهی در موارد جوازی حذف متعلق ، متعلق از افعال خصوص می باشد اما قرینه ای در کلام موجود نیست در این صورت متعلق به حال متکلم یا مخاطب بستگی دارد.
مثال۱: بِسم الله الرحمن الرحیم.
🍃بِسم: جارو مجرور، متعلق :اَقراُ محذوف در هنگام شروع به قرآن خواندن
مثال۲: بسم الله الرحمن الرحیم
🍃بِسم: جار ومجرور، متعلق:آکُلُ (محذوف)
در هنگام شروع به غذا خوردن
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
✅ با توجه به توضیحات، در آیه ۵ سوره بقره:
🍃عَلٰی هُدیً: جار و مجرور با متعلق واجب الحذف (یکونُ) به عنوان خبر واقع شده است.
🍃مِن رَبِّ: جارو مجرور با متعلق واجب الحذف (یکونُ) به عنوان نعت واقع شده است.
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی( برمبنای کتب «المباحث النحویه شرح سیوطی» و «ترجمه و شرح مغني الأديب و «موسوعة النحو و الصرف والاعراب»)
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
#مهدےجان❤️
تا بہ ڪے هجر وغریبے وفراق وانتظار
جلوہ ڪن برآشنایت یا اباصالح بیا
ڪے رسدلطف پیامت برهمہ خلق جہان
ڪے رسد بانگ ندایت یااباصالح بیا
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــــ
سلام حضرت عشق روزت بخیر✋❤️
┄┅═✼🌺🌸🌺✼═┅┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
💠 هفته بسیج
🔸 #شرط_بسیجی شدن یك چیز است؛ در هر سنی چه زن چه مرد باید یك برگه در دستش باشد كه من یك چیز دادم یك چیز گرفتم و آن این است كه
#دنیا را دادم
#آخرت را گرفتم.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 دیدار مسئولین نیروی مقاومت
بسیج
تاریخ: 1385/09/05
┄┅═✼🌺🌸🌺✼═┅┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🇮🇷ویژگی های بسیج در کلام رهبری معظم انقلاب (حفظه الله)
🌺موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
🔴 سرلشکر سلامی: سختیها را پشت سر خواهیم گذاشت
🔹 تفکر بسیجی موجب شده از هیچ قدرتی نترسیم
فرمانده کل سپاه گفت: تفکر بسیجی ما را سربلند کرده است و باعث شده است ما از هیچ قدرتی نترسیم.
سرنوشت یک جامعه با رهبران منشأ تولید تفکر رقم میخورد
🔹 آیت الله خامنهای بزرگترین سرمایه کشور است.
┄┅═✼🌺🌸🌺✼═┅┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
👆 بخشی از نامه سپهبد شهید سلیمانی، خطاب به بسیجیان در سال ۹۴👆
┄┅═✼🌺🌸🌺✼═┅┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin