فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
در جستجوی خورشید
قسمت دوم
#ویژه_نامه_غدیر_و_مهدویت
┄┄┄┅••🌺✻🌺••┅┄┄┄
هیئت صاحب الزمان عج
@heyat_sahebalzaman
16.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
پیشنهاد میکنم این کلیپ رو ببینید هدیه اسباب بازی به کودکان نیازمند به مناسبت عید غدیر
@moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
در جستجوی خورشید
قسمت سوم
#ویژه_نامه_غدیر_و_مهدویت
┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
•═•••◈﷽◈•••═•
#آموزشی
#احکام_عمومی
#جلسه_سی_و_ششم
✅موضوع: احکام وضوی جبیره
(قسمت اول)
🔹تعریف جبیره
✍چیزی که با آن زخم وشکسته را می بندند ودوایی که روی زخم ومانند آن می گذارند،جبیره نامیده میشود.
مساله ۳۲۴ وضوی جبیره👇
(کشیدن دست تر روی جبیره)
🌻اگر در یکی از جاهای وضوزخم یا دمل یا شکستگی باشد،چنانچه روی آن باز است واب برای آن ضرر ندارد،بایدبه طور معمول💧 وضو گرفت.
✅ مواردی که باید وضوی جبیره ای گرفت.
🔹 روی یکی از جاهای وضو بسته است.🤔
🔹 رساندن آب برای زخم یا خود عضو ضرر دارد.😞
🔹 در مواردی که کندن وجدا کردن مانع🙈 بر اعضای وضو مشقت💅 دارد.
•┈••✾🍃✾🍃✾••┈•
⁉️ سوال ۱.کسی که محل مسح او زخم است، چه وظیفه ای دارد؟(س۱۳۶استفتائات )
❤️ج.اگر نمی تواند روی زخم محل دست تر بکشد↪️ باید به جای وضو تیمم کند.
ولی در صورتی که می تواند پارچه ای روی زخم قرار دهدوبر آن دست بکشد⬅️ احتیاط آن است که علاوه بر تیمم ،وضونیز با چنین مسحی بگیرد.
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
⁉️سوال ۲.کسی که در یکی از اعضای وضویش زخمی وجود دارد که حتی اگر جبیره هم بر روی آن قرار دهد دائما از آن خون می آید، چگونه باید وضو بگیرد؟(س۱۳۸استفتائات)
❤️ج.واجب است جبیره ای را بر روی زخم بگذارد که خون از آن بیرون نمی آید، مثل نایلون.
🌺🌺🌺🌺 🌺🌺🌺
⁉️سوال ۳.کسی که در اعضای وضوی او زخم یا شکستگی باشد ،چه وظیفه ای دارد؟(س۱۳۵استفتائات)
❤️ج.اگر در اعضای وضو زخم یا شکستگی است وروی آن باز باشد و💧اب برای آن ضرر ندارد،باید آن را بشوید واگر شستن آن مضر است باید اطراف آن را بشوید،واحتیاط آن است که اگر کشیدن دست تر بر آن ضرر ندارد،دست تر بر آن بکشد.
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃
✅ ادامه دارد.....
📚توضیح المسائل مراجع عظام
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
بـسم الله الـرحمن الـرحیم
به جهـــــان خـــرّم از آنــم
ڪه جهان خــرم از اوست
عاشقــــم بـر همــه عالــــم
ڪه همــه عالـــم از اوست
┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
صبحت بخیر مولای من درد درمان مےشود
با ذکر يا مهدی مدد
سخت آسان میشود
با ذکر يامهدی مدد
بس کہ آقايم غريب است
و ندارد ياوری
چشم گريان میشود
با ذکر يا مهدی مدد
اللهمعجللولیکالفرج
صبحتون مهدوی
┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
صلی الله علیک یااباعبدالله
قلب مرا زدند از اول به نامتان
من آمدم همیشه بمانم غلامتان
با یک درود صبح خود آغاز میکنیم
ماییم و اشتیاقِ 【عَلیکَ السلامتان】
اللهم ارزقنا کربلا بحق الحسین_ع
┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
⬅️ بیست و یکم تیرماه سالروز قیام مردم مشهد علیه کشف حجاب به عنوان روز عفاف و حجاب نامگذاری شده است.
👈روزی که دژخیمان رضاخان مردم معترض به کشف حجاب را درمسجد گوهرشاد به خاک و خون کشید.
↩️ حجاب و عفت
دو واژهی «حجاب» و «عفت» در اصل معنای منع و امتناع مشترکاند. تفاوتی که بین منع و بازداری حجاب و عفت است، تفاوت بین ظاهر و باطن است؛
🔸یعنی منع و بازداری در حجاب مربوط به ظاهر است،
🔸ولی منع و بازداری در عفت، مربوط به باطن و درون است؛
👌چون عفت یک حالت درونی است، ولی با توجه به این که تأثیر ظاهر بر باطن و تأثیر باطن بر ظاهر، یکی از ویژگیهای عمومی انسان است؛ بنابراین، بین حجاب و پوشش ظاهری و عفت و بازداری باطنی انسان، تأثیر و تأثّر متقابل است.
🍃بدین ترتیب که هرچه حجاب و پوشش ظاهری بیشتر و بهتر باشد، این نوع حجاب در تقویت و پرورش روحیهی باطنی و درونی عفت، تأثیر بیشتری دارد؛ و بالعکس هر چه عفت درونی و باطنی بیشتر باشد باعث حجاب و پوشش ظاهری بیشتر و بهتر در مواجهه با نامحرم میگردد.
┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
⬅️ واقعه مسجد گوهرشاد تجمع
↩️ مردم مشهد در مسجد گوهرشاد در اعتراض به قانون تغییر لباس که توسط نیروهای دولتی سرکوب شد. این تجمع در تیر سال ۱۳۱۴ش و در زمان حکومت پهلوی اول رخ داده است.
👈 علت اصلی این تحصن اعتراض به اجباری شدن کلاه شاپو و سیاستهای تغییر لباس، و حصر آیت الله سید حسین قمی بود.
🔸در این تجمع محمدتقی بهلول سخنرانی کرد و در این حین بین مردم و نیروهای دولتی درگیری رخ داد.
این تحصن به شدت سرکوب و بیش از ۱۶۰۰ نفر کشته و تعدادی هم زخمی شدند. پس از این واقعه روحانیان سرشناس مشهد دستگیر و تبعید شدند و به دستور رضا شاه برخی از رؤسای ادارات مشهد تغییر کردند.
┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
عنایت ویژه امام زمان (عج) به خانمی که به خاطر حفظ حجاب هفت سال از خانه بیرون نیامد
مرحوم آیت الله سید محمدباقر مجتهد سیستانی (ره) پدر آیت الله سید علی سیستانی تصمیم می گیرد برای تشرّف به محضر امام زمان (علیه السلام) چهل جمعه در مساجد شهر مشهد زیارت عاشورا بخواند.
در یکی از جمعه های آخر، نوری را از خانه ای نزدیک به مسجد مشاهده می کند. به سوی خانه می رود می بیند حضرت ولی عصر امام زمان (علیه السلام) در یکی از اتاق های آن خانه تشریف دارند و در میان اتاق جنازه ای قرار دارد که پارچه ای سفید روی آن کشیده شده است. ایشان می گوید هنگامی که وارد شدم اشک می ریختم سلام کردم، حضرت به من فرمود: «چرا اینگونه به دنبال من می گردی و این رنج ها را متحمّل می شوی؟! مثل این باشید- اشاره به آن جنازه کردند- تا من بدنبال شما بیایم»
بعد فرمودند: «این بانویی است که در دوره کشف حجاب- در زمان رضا خان پهلوی- هفت سال از خانه بیرون نیامد تا چشم نامحرم به او نیفتد.»
📚 شیفتگان حضرت مهدی (عج) ، ج ۳ص ۱۵۸
🌕 ۲۱ تیرماه روز عفاف و حجاب گرامی باد.
┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
⬅️ عهد بی نظیر
🍃 قال على علیه السلام :
👈إن هذا یوم عظیم الشأن ، فیه وقع الفرج ، ورفعت الدرج و وضحت الحجج و هو یوم الیضاح والافصاح من المقام الصراح ، و یوم کمال الدین و یوم العهد المعهود ...
🍃على علیه السلام فرمود :
امروز ( عید غدیر ) روز بس بزرگى است .
در این روز گشایش رسیده و منزلت ( کسانى که شایسته آن بودند ) بلندى گرفت و برهان هاى خدا روشن شد و از مقام پاک با صراحت سخن گفته شد و امروز روز کامل شدن دین و روز عهد و پیمان است .
📚 بحارالانوار ، ۹۷: .۱۱۶
✍«غدیر» عصاره و نتیجه خلقت و چکیده تمام ادیان الهی و خلاصه مکتب وحی است و صرفا واقعهای تاریخی نیست.
این نام مقدس، عنوان عقیده ما و اساس دین است. غدیر ثمره نبوت و میوه رسالت است غدیر تعیین کننده خطمشی مسلمانان تا آخرین روز دنیاست. غدیر ماجرایی سرنوشتساز است که «خطبه غدیر» شاخصترین و زندهترین سند آن است.
┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
در جستجوی خورشید
قسمت چهارم
#ویژه_نامه_غدیر_و_مهدویت
@moassese_nooralyaghin
🌹 سلام 🌹
#عفاف_میراث_مادرانه
♦️ اجتماع بزرگ خانوادگی
#شکوه_حیا
🔹 به مناسبت هفته عفاف و حجاب
🕖 زمان برگزاری :
سه شنبه ۲۱ تیر ۱۴۰۱ ساعت ۱۹
♦️ مکان :
خیابان آستانه
لطفا رسانه باشید و اطلاع رسانی نمایید .
👇اطلاعات تکمیلی متعاقبا در کانال زیر اعلام می گردد.
https://eitaa.com/joinchat/870318239Ccbfbd1d549
•••🌸•••༻﷽༺•••🌸•••
#آموزشی
#اعراب_آیات
#جلسه_سی_و_هفتم
✅ موضوع: اعراب آیه ۳۲ سوره بقره
👈قَالُوا سُبْحَانَكَ لَا عِلْمَ لَنَآ إِلَّا مَا عَلَّمْتَنَآ إِنَّكَ أَنْتَ الْعَلِيمُ الْحَكِيمُ
گفتند: تو از هر عیب و نقصی منزّهی، ما را دانشی جز آنچه خودت به ما آموختهای نیست، یقیناً تویی كه بسیار دانا و حكیمی.
قالوا: فعل ماضی، مبنی برضم.
ضمیر متصل و بارز «واو»، مبنی، محلا مرفوع،فاعل
سبحانَ: مصدر، مفعول مطلق برای «نُسَبِّحُ» محذوف
کَ: ضمیر متصل ، مبنی، محلا مجرور، مضاف الیه
تقدیر کلام چنین است: نُسَبِّحُکَ تَسبیحاً
لا: استغراق نفی جنس، مبنی برسکون، عامل، محلی از اعراب ندارد.
علمَ: مصدر، مبنی برفتح، محلا منصوب، اسم «لا»
لَ: حرف جر، مبنی برفتح، عامل، محلی از اعراب ندارد.
نا: ضمیر متصل، محلا مجرور به حرف جر
لَنا: جار و مجرور، متعلق به عامل مقدر، محلا مرفوع، خبر«لا»
الا: حرف استثنا، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد.
ما: اسم موصول، مبنی برسکون، مستثنی، محلا مرفوع
زیرا بدل از محل «عِلم» و «عِلم» محلا مرفوع است چون دراصل مبتدا بوده است.
عَلَّمتَ: فعل ماضی، مبنی برسکون
ضمیر متصل«تَ»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل
نا: ضمیر متصل، مبنی، محلا منصوب، مفعولٌ به
اِنَّ: حرف مشبهة بالفعل، مبنی برفتح، عامل، محلی از اعراب ندارد.
کَ: ضمیرمتصل، مبنی، محلا منصوب، اسم «اِنَّ»
اَنتَ: ضمیر منفصل، مبنی برفتح، تاکید، محلا منصوب، بنابرتبعیت
العلیمُ: خبر «اِنَّ» و مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری
الحکیمُ: خبر دوم و مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری
یا صفت برای «العلیمُ» و مرفوع بنابر تبعیت
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
برگرفته از بیانات استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (إعراب آیات بر مبنای کتاب إعرابالقرآنالکریم و کلمةاللهالعلیا)
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
•••🌸•••༻﷽༺•••🌸•••
#آموزشی
#صرف_و_نحو
#جلسه_سی_و_هفتم
✅موضوع:
مصدر متصرف و غیرمتصرف
👈مصدر بنابر اعتباری به دو بخش متصرف وغیر متصرف تقسیم میشود:
🔹مصدر متصرف:
مصدر نیابت کننده از فاعل، مفعول، مبتدا و ...، باید متصرف باشد؛ به این بیان که همیشه بنابر مصدریت، منصوب واقع نشده بلکه حرکتهای مختلف اعراب را بپذیرد؛
به مصدر "فهم" در جملههای زیر دقت کنید:
مثال۱: الفهمُ ضروریٌ لِلمتعلمِ.
🍃«الفهمُ» مصدری است در جایگاه رفعی به عنوان مبتدا.
مثال۲: اِنَّ الفهمَ ضروریٌ لِلمتعلمِ.
🍃«الفهمُ» مصدری در جایگاه نصبی به عنوان اسم «إنّ».
مثال۳: اِعتمدتُ علَی الفهمِ.
🍃«الفهمِ» مصدری در جایگاه جرّی به عنوان اسم مجرور به حرف جرّ.
✔️اختصاص مصدر
مصدرنیابت کننده از فاعل و مفعول و....، علاوه بر تصرف، باید مختص باشد، به این بیان که از لفظ دیگر، معنایی را علاوه بر معنای مبهم خود (صِرف حَدَث) کسب میکند.
از این رو نیابت مصدر "فَهمُ" از فاعل در عبارت "فُهِمَ فَهمُ" صحیح نیست؛ زیرا مصدر «فَهم» به جهت عدم کسب معنای دیگر به همان معنای مبهم خود باقی است.
(زیرا کلام، کلّی و عامّ بوده و اطلاعات خاصّی را نمیرساند، از این رو اختصاص به وصف یا مواردی از این نوع لازم است. )
✔️اختصاص مصدر (رفع ابهام از معنای مصدر) به امور زیر، حاصل میشود:
الف. اضافه شدن مصدر؛
مثال: فُهِمَ فَهمُ المخترعین.
🍃در این مثال "فَهمُ" مصدری است که به جهت اضافه شدن به "المخترعین" مختص شده از این رو نائبفاعل و مورد اسناد عامل (فُهِمَ) واقع شده است.
ب. توصیف مصدر؛
مثال: عُلِمَ عِلمٌ مفیدٌ.
🍃"عِلمٌ" مصدری است که به جهت توصیف شدن به "مفیدٌ" مختص شده است از این رو نائبفاعل و مورد اسناد عامل (عُلِمَ) واقع شده است.
ج. دلالت مصدر بر عدد؛
مثال: ضُربَ ضربتان.
🍃"ضربتان" مصدری مثنی است که به جهت دلالت بر عدد مختص شده، از این رو نائبفاعل و مورد اسناد عامل (ضُربَ) واقع شده است.
🔹غیرمتصرف
مصدری که همیشه به صورت مغعول مطلق به کار می رود، مانند: کلمات «سبحانَ، مَعاذَ، لَبَّیکَ، سَعدَیکَ»
مثال۱: سبحانَ الذی اَسری بِعَبدِهِ لیلاً....
مثال۲: قالَ مَعاذَ اللهِ اِنَّهُ رَبّی اَحسَنَ مَثوایَ
📌نکته:
مصدرغیرمتصرف، واجب الاضافه است وهمیشه به صورت مفعول مطلق نوعی استعمال میشود وحذف عامل آن واجب است.
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
✅ باتوجه به مطالب فوق، درآیه ۳۲ بقره:
سُبحان👈مصدر غیرمتصرف
عـِلْـم 👈 مصدر متصرف
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آلمرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی ( بر مبنای کتب موسوعةالنحووالصرف و نحووافی)
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بــه نــام آنــکــه
🍃هستی نام ازو یافت
فـلـک جـنـبـش،
🍃زمین آرام ازو یافت
خــــدایـــی
🍃که در آفرینش در سجودش
گـــواهـــی
🍃مطلق آمد بر وجودش
بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
🍃الـــهــی بــه امــیــد تـــو
┄┅┅┅┅❀⚜🍃💠🍃⚜❀┅┅┅┅
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
💐🌿صبح را با سلام بر امام زمان(عج) آغاز میکنم.✨
🍃سلام بر تو ای پاک نهاد و ای هراسان از آشوب دوران
سلام بر تو ای همراه خیرخواه
سلام بر تو ای کشتی نجات
سلام بر تو ای چشمه حیات
┄┅┅┅┅❀⚜🍃💠🍃⚜❀┅┅┅┅
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
🌷ولایت علی ابن ابیطالب علیهالسلام 🌷
✍رسولخداصل الله علیه وآله میفرمایند:
📣ولاية على بن ابى طالب ولاية الله وحبه عبادةالله واتباعه فريضةالله واولياؤه اولياءالله و اعداؤه اعداءالله وحربُهُ حربُ الله و سِلمهُ سلم الله عزّوجلّ...
🔹ولايت على بن ابيطالب(علیه السلام) ولايت خداست،
🔹دوست داشتن اوعبادت خداست،
🔹 پيروى كردن او واجب الهى است
🔹دوستان او دوستان خدا
🔹دشمنان او دشمنان خدايند،
🔹 جنگ با او،جنگ با خدا
🔹صلح با او،صلح با خداى متعال است..
📚 أمالی شیخ صدوق، ص۳۲✨
🌹💫عید غدیر مبارک
┄┅┅┅┅❀⚜🍃💠🍃⚜❀┅┅┅┅
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
🌿عید پربرکت🌿
امام الصادق علیه السلام:
👈 والله لو عرف الناس فضل هذا الیوم بحقیقته لصافحتهم الملائکة فى کل یوم عشر مرات ...
و ما اعطى الله لمن عرفه ما لیحصى بعدد .
🍃 امام صادق علیه السلام فرمود:
به خدا قسم اگر مردم فضیلت واقعى « روز غدیر » را مى شناختند ، فرشتگان روزى ده بار با آنان مصافحه مى کردند و بخشش هاى خدا به کسى که آن روز را شناخته ، قابل شمارش نیست .
📚 مصباح المتهجد : .۷۳۸
✍داستان غدیر از عظمت و ضرورت ولایت و ریشهای بودن این مسئله خبر میدهد. رسول خدا در آن هنگام و در زیر آن آفتاب سوزان. آن همه جمعیت را برای چه نگه میدارد و چه پیامی برایشان دارد.
این پیام اساسی ترین پیام دین او بود و به راستی رسول ص بر عظمت و ضرورت آن واقف بود، که مردم را در آن گرمای سوزان نگه داشت و رسالت آسمانی خویش را به مسلمانان ابلاغ فرمود.
┄┅┅┅┅❀⚜🍃💠🍃⚜❀┅┅┅┅
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin