✍حضرت مهدی (عج) میفرماید:☘
الَّذی یَجِبُ عَلَیْکُمْ وَ لَکُمْ انْ تَقُولُوا: إنّا قُدْوَهٌ وَ ائِمَّهٌ وَ خُلَفاءُ اللهِ فی ارْضِهِ، وَ اُمَناوُهُ عَلی خَلْقِهِ، وَ حُجَجُهُ فی بِلادِهِ، نَعْرِفُ الْحَلالَ وَ الْحَرامَ، وَ نَعْرِفُ تَاْویلَ الْکِتابِ وَ فَصْلَ الْخِطابِ.⚘
امام زمان (عجّل الله تعالی فرجه الشّریف) فرمود:
بر شما واجب است و به سود شما خواهد بود که معتقد باشید بر این که ما اهل بیت رسالت، محور و اساس امور، پیشوایان هدایت و خلیفه خداوند متعال در زمین هستیم.
همچنین ما امین خداوند بر بندگانش و حجّت او در جامعه می باشیم، حلال و حرام را می شناسیم، تاویل و تفسیر آیات قرآن را عارف و آشنا هستیم.
📚تفسیر عیّاشی: ج ۱، ص ۱۶، بحارالانوار: ج ۸۹، ص ۹۶، ح ۵۸.
┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
محبت مهدوی
✅خداي سبحان در حديثي قدسي ميفرمايد:
« لو علم المدبرون كيف اشتياقي بهم لماتوا شوقاً» «اگر كساني كه به من پشت كردند ميدانستند چقدر مشتاق آنها هستم از اشتياق جان ميدادند. »
✅اگر اقبال کنندگان به خدای سبحان بدانند خداوند چقدر به آنها توجه دارد، از فرط خوشي هزاران بار جان ميدهند.
✅وجود مقدس حضرت ولي عصر خليفه كامله خداست، و اين خصوصيت خداوند در خليفه او هم جاريست. اگر كساني كه به حضرت پشت كردند بدانند امام چقدر مشتاق آنهاست از خوشحالي جان می دادند، اگر رو آورندگان به حضرت بدانند كه امام چه عنايتي به آنها دارد در هر اقبالي صدهزار بار جان ميدهند...
#محبت_مهدوی
┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
⬅️ زیارت حضرت صاحب الامر
السَّلامُ عَلَيْكَ يَا حُجَّةَ اللّٰهِ فِى أَرْضِهِ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا عَيْنَ اللّٰهِ فِى خَلْقِهِ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا نُورَ اللّٰهِ الَّذِى يَهْتَدِى بِهِ الْمُهْتَدُونَ، وَيُفَرَّجُ بِهِ عَنِ الْمُؤْمِنِينَ، السَّلامُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الْمُهَذَّبُ الْخائِفُ، السَّلامُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الْوَلِىُّ النَّاصِحُ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا سَفِينَةَ النَّجاةِ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا عَيْنَ الْحَيَاةِ، السَّلامُ عَلَيْكَ، صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْكَ وَعَلَىٰ آلِ بَيْتِكَ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ، السَّلامُ عَلَيْكَ، عَجَّلَ اللّٰهُ لَكَ مَا وَعَدَكَ مِنَ النَّصْرِ وَظُهُورِ الْأَمْرِ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا مَوْلاىَ، أَنَا مَوْلاكَ عَارِفٌ بِأُولَاكَ وَأُخْرَاكَ، أَتَقَرَّبُ إِلَى اللّٰهِ تَعَالَىٰ بِكَ وَبِآلِ بَيْتِكَ، وَأَنْتَظِرُ ظُهُورَكَ وَظُهُورَ الْحَقِّ عَلَىٰ يَدَيْكَ
سلام بر تو ای حجّت خدا در زمینش، سلام بر تو ای دیده خدا در میان مخلوقاتش، سلام بر تو ای نور خدا که رهجویان به آن نور ره مییابند و به آن نور از مؤمنان اندوه و غم زدوده میشود، سلام بر تو ای پاکنهاد و ای هراسان از آشوب دوران، سلام بر تو ای همراه خیرخواه، سلام بر تو ای کشتی نجات، سلام بر تو ای چشمه حیات، سلام بر تو، درود خدا بر تو و بر خاندان پاکیزه و پاکت، سلام بر تو، خدا در تحقق وعدهای که به تو داده از نصرت و ظهور امرت شتاب کند، سلام بر تو ای مولای من، من دلبسته به تو و آگاه به مقام و موقعیت دنیا و آخرت توأم و به دوستی تو و خاندانت بهسوی خدا تقرّب میجویم و ظهور تو و ظهور حق را به دست تو انتظار میکشم
وَأَسْأَلُ اللّٰهَ أَنْ يُصَلِّىَ عَلَىٰ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ، وَأَنْ يَجْعَلَنِى مِنَ الْمُنْتَظِرِينَ لَكَ وَالتَّابِعِينَ وَالنَّاصِرِينَ لَكَ عَلَىٰ أَعْدائِكَ، وَالْمُسْتَشْهَدِينَ بَيْنَ يَدَيْكَ فِى جُمْلَةِ أَوْلِيَائِكَ . يَا مَوْلاىَ يَا صَاحِبَ الزَّمَانِ، صَلَواتُ اللّٰهِ عَلَيْكَ وَعَلَىٰ آلِ بَيْتِكَ، هٰذَا يَوْمُ الْجُمُعَةِ وَهُوَ يَوْمُكَ الْمُتَوَقَّعُ فِيهِ ظُهُورُكَ، وَالْفَرَجُ فِيهِ لِلْمُؤْمِنِينَ عَلَىٰ يَدَيْكَ، وَقَتْلُ الْكافِرِينَ بِسَيْفِكَ، وَأَنَا يَا مَوْلاىَ فِيهِ ضَيْفُكَ وَجَارُكَ، وَأَنْتَ يَا مَوْلاىَ كَرِيمٌ مِنْ أَوْلادِ الْكِرَامِ، وَمَأْمُورٌ بِالضِّيافَةِ وَالْإِجَارَةِ، فَأَضِفْنِى وَأَجِرْنِى صَلَوَاتُ اللّٰهِ عَلَيْكَ وَعَلَىٰ أَهْلِ بَيْتِكَ الطَّاهِرِينَ
و از خدا درخواست میکنم بر محمّد و خاندان محمّد درود فرستد و مرا از منتظران و پیروان و یاوران تو در برابر دشمنانت و از شهیدان پیش رویت، در شمار شیفتگانت قرار دهد، ای سرور من، ای صاحب زمان، درودهای خدا بر تو و بر خاندانت، امروز روز جمعه و روز توست، روزی که ظهورت و گشایش کار اهل ایمان به دستت در آن روز و کشتن کافران به سلاحت امید میرود و من ای آقای من در این روز میهمان و پناهنده به توأم و تو ای مولای من بزرگواری از فرزندان بزرگواران و از سوی خدا به پذیرایی و پناهدهی مأموری، پس مرا پذیرا باش و پناه ده، درودهای خدا بر تو و خاندان پاکیزهات.
┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
خاصیت دعای ندبه
🔵 صدرالاسلام همدانی در کتاب تکالیف الانام میگوید: از خواص دعای ندبه این است که هرگاه در جایی با حضور قلب و اخلاص تمام و توجه به مضامین عالی آن خوانده شود عنایت و توجه امام زمان ارواحنا فداه را به آن مکان جلب می کند بلکه باعث حضور حضرت در آنجا می گردد چنانچه در بعضی جاها اتفاق افتاده است.
📚 تکالیف الانام فی غیبه الامام ص ۱۹۷
@moassese_nooralyaghin
4_5829913041935796495.mp3
3.29M
🔵 #دعای_ندبه
چند صبح جمعه به انتظار او نخوابیده ای؟
@moassese_nooralyaghin
*•═•••◈﷽◈•••═•*
#حفظ_قرآن_کریم
#آموزشی
#جلسه_چهل_وهشتم
✨7 روش برای تقویت حافظه✨
1⃣ کل حواس و توجه تان را معطوف برنامه ای کنید که در حال انجام آن هستید.
2⃣ با پایه ریزی برنامه ای منظم از روی هم انباشته شدن محفوظات خودداری کنید.
3⃣ برنامه ها را دسته بندی و مرتب کنید.
4⃣ از ابزار و فنون کمک حافظه برای افزایش و تقویت آن استفاده کنید.
5⃣ مفاهیم را برای تقویت یادآوری و به خاطر سپردن در ذهن مجسم و متصور بسازید.
6⃣مفاهیم و محفوظات جدید و قدیم را برای فرد دیگری توضیح یا تحویل دهید.
7⃣ به صفحات سخت و دارای مشکل توجه ویژه تری داشته باشید.
منبع: کانال حفظ قرآن
📌توجه : انتشار مطالب اختصاصی این کانال با ذکر منبع، بلامانع است.
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
@moassese_nooralyaghin
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
═✼🌺 ﷽ 🌺✼═
#آموزشی
#تفسیر_عمومی
#جلسه_چهل_پنجم
📖 لِیَمِیزَ اللَّهُ الْخَبِیثَ مِنَ الطَّیِّبِ وَ یَجْعَلَ الْخَبِیثَ بَعْضَهُ عَلَى بَعْض فَیَرْکُمَهُ جَمِیعا فَیَجْعَلَهُ فِی جَهَنَّمَ أُولَئِكَ هُمُ
الْخَاسِرُو نَ ﴿ ۳۷/انفال ﴾
تا خدا ناپاک را از پاک جدا کند و ناپاکها را روى یکدیگر نهد و همه را متراکم کند آنگاه در جهنم قرار دهد اینان همان زیانکارانند.
✅ موضوع:تراکم خبیث ها در جهنم
⁉️عبارت "فَیَرْکُمَهُ" به چه امر مهمی دلالت دارد ؟
✍یَرکُمَهُ از ریشه تراکم و به معنای روی هم انباشتن است. خداوند ناپاکها را به یکدیگر ضمیمه میکند و همه را
متراکم می سازد ، و در جهنم قرار می دهد.
گرچه جهنّم بسيار بزرگ است و پيوسته مىگويد: «هَلْ مِنْ مَزِيدٍ»و بيشتر مىخواهد، ولى هر يك از دوزخيان در تنگنا به سر مىبرند. همانند ديوار بزرگى كه جاى ميخهاى بسيار دارد، ولى هر ميخى در فشار است.
⬅️خبیث و ناپاک از هر گروه و در هر شکل و لباسی سرانجام شکل واحدى
خواهند داشت ، و پایان کار همه آنها زیان و خسران خواهد بود چنانکه قرآن می گوید آنها زیانکارانند ( اولئک هم
الخاسرون)
🔰ممكن است این نکات هم از آیه استفاده شود :
1⃣انسان مومن از تراکم و انباشته شدن امور جلوگیری می نماید و با برنامه ای مدون تمام فعالیتها بویژه فعالیت های
دینی خود را دنبال می کند.
2⃣ استفاده کردن صحیح از وقت نشانه طیب بودن نفس و خلاف آن نمایانگر خبث طینت است.
3⃣ مومن دارای برنامه ای منظم در زندگی است چنانکه امیرالمومنین(علیه السلام) می فرمایند: أُوصِیكُمَا ... بِتَقْوَي
اَللَّهِ وَ نَظْمِ أَمْرِکُمْ ....
4⃣سر تأکید امیرالمؤمنین روی نظم از این جهت است که نظم نقش عمده ای در موفقیت انسان در برنامه ریزی کارها،
امور مذهبی و بهره برداری از وسیله ها و ابزارها دارد.
5⃣تراكم، فشار و ضيق مكان، از ويژگىهاى دوزخ و دوزخيان است. «فَيَرْكُمَهُ جَمِيعاً فَيَجْعَلَهُ فِي جَهَنَّمَ»
6⃣خسارت واقعى انسان، دوزخى شدن اوست. «فِي جَهَنَّمَ أُولئِكَ هُمُ الْخاسِرُونَ»
┄┅═✼🌺🌸🌺✼═┅
📌برگرفته از بیانات استاد ارجمند حسینی آل مرتضی در کلاس تفسیر عمومی طرح جامع رضوان(تفسیر کل قرآن کریم برمبنای تفاسیر المیزان،نمونه،نور،ونسیم حیات)
📌توجه هر گونه نشر وکپی برداری ازو تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال،اشکال شرعی دارد.
🌺مؤسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر وعلوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
*•═•••◈﷽◈•••═•*
#آموزشی
#تفسیر_تخصصی
#جلسه_پنجاهم
1⃣. علت تغییر خطاب از «أَوْلَادِكُمْ» و «لِأَبَوَيْهِ» در ابتدای آیه به «آبَاؤُكُمْ» و «أَبْنَاؤُكُمْ» در انتهای آیه چیست؟
✍ در ابتدای آیه که واژه «اولاد» به کار برده شده طبقه بندی ورثه درارث و میراث مدنظر است و «اولادکم» نوه را شامل نمیشود، زیرا روایات خاص، اولادکم را تنها فرزندان بلاواسطه معرفی میکنندکه جزو طبقه اول ارث هستند (يوصيكُمُ اللهُ في أولادِكُم)، ولي ذيل آن بحث منفعت معنوی است لذا واژه «ابناء» يعني فرزندان آمده است، تا شامل فرزندان بي واسطه و با واسطه شود و نيز در صدر آيه سخن از «لأبَوَيه» است نه «آباء» این تعبیر، گویای آن است که در طبقه اول، پدر و مادر بلا فصل دارای سهم هستند؛ امّا در ذيل كلمه «آباء» آمده است تا شامل جدّ و جدّه نيز شود.
2⃣. حکم برادرزادگان و خواهرزادگان در تقسیم ارث به چه شکل صورت میپذیرد؟
✍ در صورتى که میت از طبقه اول هیچ وارثى نداشته باشد، نه پدر و نه مادر و نه فرزند و نه فرزندزاده ، و وارث او طبقه دوم یعنى برادر و خواهر و جد و جده باشد، اگر برادر و خواهرش زنده باشند برادران هر یک دو برابر یک خواهر ارث مى برند و اگر همه برادران و خواهران میت قبل از مرگ او مرده باشند و وارث میت برادرزادگان و خواهرزادگان باشند برادرزادگان دو برابر خواهرزادگان مى برند، هر چند که دختر باشند و خواهرزادگان نصف برادرزادگان مىبرند هر چند که پسر باشند.
3⃣. در عبارت «لِلذّكَرِ مِثْلُ حَظِّ اْلأُنْثَيَيْنِ» چرا از واژه «مونث» و «مذکر» به جای «زن» و «مرد» استفاده شده است؟
👈 برای بطلان رسم جاهلیت : در عصرجاهلیت فرزندان ذکوری که قدرت جنگ و دفاع داشتند از ارث بهرهمند میشدند، ولی زنان و دختران وپسران خردسال از ارث محروم بودند دراسلام این رسم جاهلی باطل شده و با عبارت لِلذّكَرِ مِثْلُ حَظِّ اْلأُنْثَيَيْنِ ارث بردن زنان را یک امرمعروف وانمود کرده و فرموده مردان مثل زنان ارث می برند ولی دو برابر به عبارت دیگرارث زن را اصل درتشریع قرار داده و ارث مرد را به طفيل آن ذكر كرده تا مردم براى فهميدن اينكه ارث مرد چه مقدار است محتاج باشند به اينكه به دست آورند، ارث زن (يعنى دختر ميت) چه مقدار است به مقايسه با آن دو برابرش را به پسر ميت بدهند.
👈 عمومیت: تا شامل جنس ماده در هر نقشی باشد ( همسر، دختر، خواهر، مادر و ...).
.
.
┄┄┄┅••✻••┅┄┄┄
برگرفته از بیانات استاد ارجمند حسینی آل مرتضی در کلاس تفسیر تخصصی طرح مشکات(تفسیر سوره نساء بر مبنای تفاسیر المیزان، تسنیم و مجمع البیان به همراه شرح دقیق و گسترده اصطلاحات)
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin